ORDONANTA DE URGENTA Nr. 125 din 18 decembrie 2003
pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind
transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a
Cailor Ferate Romane
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 919 din 22 decembrie 2003
Avand in vedere necesitatea indeplinirii obiectivelor privind imbunatatirea
eficientei retelei feroviare si integrarea acesteia intr-o piata competitiva,
precum si armonizarea legislatiei nationale cu cea comunitara, se impune
completarea imediata a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind
transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a
Cailor Ferate Romane printr-un act normativ care preia in totalitate
prevederile aplicabile ale Directivei 2001/12/CE,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutie, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe caile
ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 254 din 8 iulie 1998,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 89/1999, cu modificarile si
completarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa alineatul (7) al articolului 1 se introduce un nou alineat,
alineatul (8), cu urmatorul cuprins:
"(8) In sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii de
specialitate se definesc dupa cum urmeaza:
a) operator de transport feroviar - orice agent economic, cu capital de
stat sau privat, care a obtinut o licenta in conformitate cu legislatia in
vigoare, a carui activitate principala consta in efectuarea de prestatii de
transport de marfa si/sau de calatori pe calea ferata, tractiunea fiind
asigurata obligatoriu de acest agent economic; acest termen include, de
asemenea, si agentii economici care asigura numai tractiunea;
b) gestionarul infrastructurii - orice organism sau orice agent economic
care are ca obiect principal de activitate administrarea si intretinerea
infrastructurii feroviare incluzand si gestionarea sistemelor de control si de
siguranta a infrastructurii; functiile gestionarului de infrastructura de pe o
retea sau o parte a unei retele pot fi alocate, in conformitate cu
reglementarile in vigoare, mai multor organisme sau agenti economici;
c) grup international - orice asociatie constituita din cel putin doi
operatori de transport feroviar, cu sediile stabilite in state diferite, in
vederea efectuarii de prestatii de transporturi feroviare internationale;
d) serviciu de transport international de marfa - serviciul de transport in
cadrul caruia trenul trece cel putin o data frontiera de stat; trenul poate fi
compus si/sau descompus si diferitele parti care il compun pot proveni si pot
avea destinatii diferite, cu conditia ca toate vagoanele sa treaca cel putin o
frontiera."
2. Dupa alineatul (2) al articolului 8 se introduce un nou alineat,
alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Infrastructura feroviara publica sau privata a statului cuprinde
infrastructura care se poate conecta la infrastructura feroviara
transeuropeana, precum si pe cea care nu poate fi conectata la aceasta, dupa
cum urmeaza:
a) infrastructura feroviara interoperabila - parte a infrastructurii
feroviare publice sau private a statului, aferenta traficului national si
international, gestionata in concordanta cu prevederile legislatiei privind
liberul acces al operatorilor de transport feroviar si care se dezvolta in
conformitate cu normele tehnice de interoperabilitate adoptate pe plan european
si preluate in legislatia din Romania;
b) infrastructura feroviara neinteroperabila - parte a infrastructurii
feroviare publice sau private a statului, aferenta traficului local, conectata
sau nu la infrastructura feroviara interoperabila si care este gestionata si se
dezvolta pe baza unor reglementari specifice interne."
3. Dupa articolul 9 se introduce un nou articol, articolul 9^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 9^1
(1) Compania nationala care gestioneaza infrastructura feroviara poate sa
inchirieze, cu acordul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, parti ale infrastructurii feroviare neinteroperabile publice catre
alte persoane juridice in vederea gestionarii acesteia pentru organizarea
transporturilor publice de marfuri si persoane.
(2) Compania nationala care gestioneaza infrastructura feroviara poate sa
inchirieze bunuri proprietate privata necesare organizarii si desfasurarii
procesului de transport feroviar, aferente acelor parti din infrastructura
feroviara neinteroperabila publica inchiriata altor persoane juridice.
(3) Inchirierea unor parti ale infrastructurii feroviare neinteroperabile
se face prin licitatie publica cu strigare.
(4) Veniturile obtinute din inchirierea unor parti ale infrastructurii
feroviare neinteroperabile se incaseaza de catre compania nationala care
gestioneaza infrastructura feroviara in scopul folosirii acesteia exclusiv
pentru executarea de reparatii capitale pe infrastructura feroviara publica
interoperabila.
(5) Conditiile specifice de gestionare a infrastructurii feroviare
neinteroperabile, precum si conditiile de inchiriere a unor parti ale
infrastructurii feroviare neinteroperabile se aproba prin hotarare a
Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului."
4. Dupa articolul 10 se introduc doua noi articole, articolul 10^1 si 10^2,
cu urmatorul cuprins:
"Art. 10^1
Gestionarul infrastructurii raspunde de modul in care exercita propria
conducere, gestiune si controlul intern in conformitate cu prevederile legale
in vigoare.
Art. 10^2
Listele sectiilor de circulatie ale infrastructurii feroviare ce constituie
infrastructura feroviara interoperabila sau neinteroperabila se aproba prin
hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului."
5. Dupa alineatul (2) al articolului 15 se introduc alineatele (3) - (7) cu
urmatorul cuprins:
"(3) Accesul la infrastructura si furnizarea de servicii in
terminalele si porturile legate de activitatile de transport feroviar, inclusiv
servicii de transport international de marfa si servicii de transport combinat
international de marfa, care deservesc sau este posibil sa deserveasca mai mult
de un client final, se asigura tuturor operatorilor de transport feroviar in
mod nediscriminatoriu, iar solicitarile operatorilor de transport feroviar pot
fi supuse unor restrictii numai daca exista alternative viabile in conditii de
piata.
(4) Fara a incalca prevederile legale privind concurenta si activitatea
institutiilor/autoritatilor publice competente in domeniu, Consiliul de
supraveghere infiintat in conformitate cu prevederile art. 30 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 89/2003 privind alocarea capacitatilor de
infrastructura feroviara, tarifarea utilizarii infrastructurii feroviare si
certificarea in materie de siguranta monitorizeaza concurenta pe piata de
servicii de transport feroviar, inclusiv pe piata de transport feroviar de
marfa.
(5) In cazul in care solicitantul sau orice alta parte interesata se
considera ca a fost tratata incorect, a fost obiectul unei discriminari sau a fost
prejudiciata in alt fel, poate depune o contestatie la Consiliul de
supraveghere, in conditiile art. 30 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr.
89/2003.
(6) Ca urmare a contestatiei primite si, daca este cazul, din proprie
initiativa, Consiliul de supraveghere decide cat mai curand posibil asupra unor
masuri necesare pentru corectarea unor evolutii nedorite de pe aceste piete, in
conformitate cu reglementarile in vigoare.
(7) Pentru asigurarea controlului judiciar, in conditiile legii, precum si
a cooperarii in domeniul specific de activitate a Consiliului de supraveghere
cu organismele de supraveghere similare din alte state, se aplica prevederile
art. 30 alin. (9) si ale art. 31 din Ordonanta Guvernului nr. 89/2003."
6. Dupa articolul 15 se introduce un nou articol, articolul 15^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 15^1
(1) Reteaua de transport feroviar de marfa din Romania care se include in
Reteaua transeuropeana de transport feroviar de marfa, precum si porturile
aferente se aproba prin hotarare a Guvernului si consta in urmatoarele
componente:
a) liniile de cale ferata;
b) rutele ocolitoare, daca este cazul, in special din jurul zonelor cu
infrastructura feroviara saturata, astfel cum este definita prin art. 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 89/2003. In situatia in care aceste rute sunt acordate
in conformitate cu reglementarile aplicabile, se respecta, cat mai mult
posibil, timpii generali de transport;
c) liniile de acces la infrastructura in terminalele care servesc sau pot sa
serveasca mai mult decat un utilizator final, inclusiv liniile de acces catre
si de la alte locatii si facilitati;
d) liniile de acces la infrastructura spre si dinspre porturile aferente,
inclusiv liniile de legatura.
(2) Liniile de acces, prevazute la alin. (1) lit. c) si d), trebuie sa
acopere la fiecare capat al parcursului fie 50 km, fie 20% din lungimea
parcursului respectiv, pe liniile de cale ferata mentionate la alin. (1) lit.
a), in functie de valoarea care este mai mare.
(3) Statul sprijina dezvoltarea transportului combinat si multimodal,
inclusiv realizarea centrelor logistice integrate, in scopul asigurarii
integrarii sistemului de transport feroviar din Romania in sistemul de
transport feroviar european.
(4) In vederea indeplinirii prevederilor alin. (3), Guvernul aproba
realizarea centrelor logistice integrate, inclusiv prin credite si alocatii de
la bugetul de stat."
Art. 2
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe caile
ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 254 din 8 iulie 1998,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 89/1999, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si cu completarile aduse prin prezenta
ordonanta de urgenta, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, dupa aprobarea acesteia prin lege, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Traian Panait,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu