ORDONANTA DE URGENTA Nr. 12 din 7 iulie 1998 * Republicata
privind transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii
Nationale a Cailor Ferate Romane
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 834 din 9 septembrie 2004
*) Republicata in temeiul art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
125/2003 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/1998
privind transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii
Nationale a Cailor Ferate Romane, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 919 din 22 decembrie 2003, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 128/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 371 din 28 aprilie 2004, dandu-se textelor o noua numerotare.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 a fost publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 254 din 8 iulie 1998 si a fost aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 89/1999, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 555 din 1 iunie 1999, si a mai fost modificata prin:
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 182/1999, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 555 din 15 noiembrie 1999, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 235/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 296 din 30 aprilie 2002;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 215/1999 privind modificarea si
completarea unor reglementari referitoare la taxa pe valoarea adaugata,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 649 din 30 decembrie
1999, respinsa prin Legea nr. 285/2001, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 306 din 11 iunie 2001;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea
adaugata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 113 din 15
martie 2000, aprobata cu modificari prin Legea nr. 547/2001, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 676 din 25 octombrie 2001 si
abrogata prin Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata. Legea nr.
345/2002 a fost abrogata prin Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie
2003;
- Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 644 din 30 august
2002, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 582 din 14
august 2003, cu modificarile ulterioare, si abrogata prin Ordonanta Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 560 din 24 iunie 2004.
TITLUL I
Organizarea si efectuarea transporturilor pe caile ferate romane
CAP. 1
Organizarea transporturilor feroviare
Art. 1
(1) Prin transport pe caile ferate romane, denumit in continuare transport
feroviar, se intelege orice deplasare de persoane si de bunuri, realizata cu
vehicule feroviare de catre operatori de transport pe infrastructura feroviara.
Transportul feroviar, precum si serviciile adiacente sau conexe acestuia sunt
considerate operatiuni de transport feroviar.
(2) Transportul feroviar poate fi public sau in interes propriu.
(3) Transportul feroviar public constituie, prin natura sa, un sector
strategic de interes national, reprezinta un serviciu public esential pentru
societate, contribuie la libera circulatie, la rezolvarea unor interese majore
ale economiei, la deplasarea persoanelor, marfurilor si a altor bunuri, in
interiorul tarii si in trafic international, cu un grad inalt de siguranta, in
conditii ecologice, eficiente, si indeplineste sarcini specifice pentru nevoile
de aparare a tarii, potrivit legii.
(4) Serviciile conexe transportului sunt activitatile ce se desfasoara in
legatura nemijlocita cu sau in timpul transportului.
(5) Serviciile adiacente transportului sunt activitatile ce au ca obiect
asigurarea desfasurarii in siguranta a transportului.
(6) Transporturile feroviare publice se efectueaza numai pe baza de
contract de transport.
(7) Contractul de transport se incheie si se executa in conformitate cu
prevederile Codului comercial, ale Regulamentului de transport pe caile ferate
din Romania si ale acordurilor si conventiilor internationale la care Romania
este parte.
(8) Transportul feroviar in interes propriu este transportul efectuat in
interesul activitatilor proprii, cu mijloace de transport detinute in
proprietate sau inchiriate.
(9) Activitatile de transport feroviar public sau in interes propriu sunt
realizate de catre operatori de transport feroviar, persoane juridice romane,
licentiati in conditiile prezentei ordonante de urgenta.
(10) In sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii de specialitate se
definesc dupa cum urmeaza:
a) operator de transport feroviar - orice agent economic, cu capital de
stat sau privat, care a obtinut o licenta in conformitate cu legislatia in
vigoare, a carui activitate principala consta in efectuarea de prestatii de
transport de marfa si/sau de calatori pe calea ferata, tractiunea fiind
asigurata obligatoriu de acest agent economic; acest termen include, de
asemenea, si agentii economici care asigura numai tractiunea;
b) administratorul infrastructurii - orice organism sau orice agent
economic care are ca obiect principal de activitate administrarea si
intretinerea infrastructurii feroviare, incluzand si administrarea sistemelor
de conducere a circulatiei, de control si de siguranta a infrastructurii;
functiile administratorului de infrastructura de pe o retea sau o parte a unei
retele pot fi alocate, in conformitate cu reglementarile in vigoare, mai multor
organisme sau agenti economici;
c) grup international - orice asociatie constituita din cel putin doi
operatori de transport feroviar, cu sediile stabilite in state diferite, in
vederea efectuarii de prestatii de transporturi feroviare internationale;
d) serviciu de transport international de marfa - serviciul de transport in
cadrul caruia trenul trece cel putin o data frontiera de stat; trenul poate fi
compus si/sau descompus si diferitele parti care il compun pot proveni si pot
avea destinatii diferite, cu conditia ca toate vagoanele sa treaca cel putin o
frontiera.
Art. 2
Pentru efectuarea serviciilor de transport feroviar public sau in interes
propriu pot obtine licenta operatorii de transport cu capital de stat si/sau
privat, care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) au, in principal, ca obiect de activitate transporturile de calatori, de
marfuri si de alte bunuri pe calea ferata;
b) detin in proprietate sau cu chirie material rulant de tractiune
inmatriculat de autoritatea competenta, necesar pentru remorcarea trenurilor,
sau trenuri automotoare, cu caracteristicile tehnice si de dotare impuse de
prescriptiile de siguranta a circulatiei feroviare si de calitatea serviciului
de transport;
c) respecta intocmai prescriptiile tehnice, tehnologice, de organizare si
de desfasurare a circulatiei si manevrei trenurilor, stabilite pentru accesul
si circulatia pe infrastructura feroviara publica, in conditii de siguranta a
circulatiei si de securitate a transporturilor;
d) dispun de personalul necesar atestat pentru efectuarea operatiunilor de transport
feroviar care fac obiectul activitatii operatorului respectiv;
e) fac dovada onorabilitatii, capacitatii tehnice, capacitatii profesionale
si capacitatii financiare, stabilite de Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului;
f) alte conditii stabilite de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului.
Art. 3
Licenta pentru efectuarea serviciilor de transport feroviar prevazute la
art. 1 se acorda de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
Art. 4
Pe parcursul desfasurarii activitatii, operatorii de transport feroviar
licentiati sunt obligati sa realizeze, la termenele si la parametrii tehnici
prevazuti in prescriptiile pentru siguranta circulatiei feroviare, toate
operatiunile de verificare, intretinere si reparatii pentru materialul rulant
aflat sau introdus in circulatie, sub sanctiunea suspendarii sau retragerii
licentei.
Art. 5
(1) Transportul feroviar public de calatori are caracter de serviciu public
social. Pentru aceste servicii operatorii de transport feroviar public primesc
de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa caz, diferentele dintre
tarifele stabilite cu avizul autoritatilor publice competente si costurile
reale de transport, la care se adauga o cota de profit intre 3 si 5% .
(2) Serviciul public social de transport feroviar de calatori poate fi
concesionat de catre Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
pe baza de licitatie publica, in conditiile legii.
(3) In cazul efectuarii de servicii publice de transport de marfa sau
calatori pentru anumite categorii de persoane fizice sau juridice, care
beneficiaza, din dispozitia autoritatilor publice competente, de reduceri ale
tarifelor de transport, prin actul care a prevazut acordarea acestor reduceri,
se vor asigura compensatii corespunzatoare operatorului de transport, pana la
nivelul tarifului aprobat.
Art. 6
Transportul feroviar public va fi organizat astfel incat sa se asigure un
sistem unitar, echilibrat si functional, in conformitate cu cerintele
sigurantei circulatiei, confortului si tehnologiilor specifice de transport pe
calea ferata, in conditii de compatibilitate si interoperabilitate cu sistemul
de transport feroviar european.
CAP. 2
Autoritatea de stat in domeniul transporturilor feroviare
Art. 7
(1) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, in calitate
de organ de specialitate al administratiei publice centrale, este autoritatea
de stat in domeniul transporturilor feroviare care asigura dezvoltarea si
siguranta transporturilor feroviare.
(2) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, in calitate
de organ de specialitate al administratiei publice centrale, are urmatoarele
atributii principale in domeniul transporturilor feroviare:
a) elaboreaza strategiile de dezvoltare a activitatilor de transport
feroviar;
b) elaboreaza si supune aprobarii Guvernului programele de dezvoltare si de
modernizare a infrastructurii feroviare deschise accesului public;
c) asigura, in conditii identice, tuturor operatorilor feroviari acces egal
si nediscriminatoriu pe infrastructura feroviara publica, conform
reglementarilor interne, precum si acordurilor si conventiilor internationale
la care Romania este parte;
d) asigura beneficiarilor de transport feroviar dreptul de a apela la un
operator de transport licentiat si liber ales;
e) sprijina dezvoltarea si functionarea transportului feroviar public;
f) asigura conditiile unui mediu concurential normal in transportul
feroviar, precum si intre acesta si alte moduri de transport;
g) asigura efectuarea transporturilor militare, a transporturilor speciale
si a transporturilor de interventie in caz de calamitati naturale sau in alte
situatii deosebite;
h) asigura dezvoltarea cercetarii in transportul feroviar, in corelare cu
programele nationale de cercetare;
i) elaboreaza politica economica in domeniul transportului feroviar;
j) elaboreaza politici pentru dezvoltarea transporturilor multimodale si a
transportului combinat;
k) elaboreaza politici de dezvoltare echilibrata a transportului feroviar
cu alte moduri de transport;
l) asigura gestionarea proprietatii publice si private a statului din
domeniul transportului feroviar;
m) asigura gestionarea resurselor financiare alocate prin bugetul de stat;
n) avizeaza tarifele de utilizare a infrastructurii feroviare publice si le
supune spre aprobare Guvernului;
o) clasifica infrastructura de transport feroviar in conformitate cu
standardele nationale si internationale;
p) stabileste regulile de acces pe infrastructura cailor ferate romane
pentru operatorii feroviari;
q) este depozitarul normelor, metodologiilor, prescriptiilor si
instructiunilor cu specific feroviar, care se aplica in domeniul
transporturilor feroviare;
r) emite normative privind constructia si protectia caii ferate.
(3) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, in calitate
de autoritate de stat in domeniul transporturilor feroviare, are urmatoarele
atributii principale:
a) reprezinta Guvernul in organismele internationale si in relatiile
bilaterale cu alte state in domeniul transporturilor feroviare;
b) elaboreaza si promoveaza reglementari specifice, destinate asigurarii
compatibilitatii sistemului national de transport feroviar cu sistemele de
transport internationale;
c) emite norme tehnice obligatorii pentru constructia, modernizarea,
exploatarea, intretinerea, repararea si verificarea tehnica a infrastructurii
feroviare si a materialului rulant;
d) stabileste nomenclatorul de functii al personalului care lucreaza sau
concura la siguranta circulatiei trenurilor;
e) emite norme obligatorii de atestare, certificare si licentiere a
personalului din transporturile feroviare, care lucreaza in siguranta
circulatiei, si stabileste conditiile de suspendare sau de anulare a
atestatelor, a certificatelor sau a licentelor acordate;
f) organizeaza examene si emite atestate, certificate si licente pentru
personalul din siguranta circulatiei;
g) emite norme obligatorii de licentiere a operatorilor de transport
feroviar care efectueaza sau vor efectua activitati de transport feroviar si
stabileste conditiile de acordare, de suspendare sau de anulare a licentelor;
h) emite norme obligatorii de siguranta a traficului in transporturile
feroviare, precum si pentru transportul multimodal si combinat si supravegheaza
respectarea acestora;
i) emite norme obligatorii pentru efectuarea transporturilor de marfuri
periculoase pe calea ferata;
j) aproba organizarea regionala a transporturilor feroviare;
k) exercita activitatea de registru, de inspectie si de control in
transporturile feroviare;
l) stabileste conditiile si asigura inmatricularea materialului rulant;
m) asigura omologarea tehnica de tip a vehiculelor feroviare, precum si
certificarea de conformitate, omologarea, agrementarea tehnica a materialelor,
componentelor si echipamentelor utilizate la construirea, repararea si
intretinerea materialului rulant si a infrastructurii feroviare;
n) autorizeaza efectuarea de lucrari care se executa in zonele de siguranta
si de protectie a infrastructurii cailor ferate romane;
o) asigura cercetarea administrativa a evenimentelor sau accidentelor
grave, produse in activitatile de transport feroviar;
p) asigura, prin reteaua proprie, controlul medico-sanitar specific
sigurantei circulatiei si controlul sanitar-veterinar specific activitatilor de
transport feroviar si emite autorizatii sanitar-veterinare;
q) autorizeaza, din punct de vedere tehnic, agentii economici care
efectueaza lucrarile de constructie, intretinere si reparatie a elementelor
infrastructurii feroviare si a materialului rulant;
r) aproba norme si regulamente obligatorii pentru detinatorii de linii
ferate industriale si de mijloace de transport pe calea ferata proprietate
privata, indiferent de obiectul de activitate, care au acces pe infrastructura
feroviara deschisa accesului public, dupa caz, precum si pentru beneficiarii de
transport;
s) autorizeaza infiintarea si functionarea centrelor de pregatire,
perfectionare si autorizare a personalului din transporturile feroviare;
t) analizeaza si decide asupra sesizarilor privind modul de alocare a
capacitatilor infrastructurii feroviare, intre operatorii feroviari, si
supravegheaza desfasurarea activitatilor de transport feroviar in conditii de
concurenta loiala;
u) stabileste norme de repartizare nediscriminatorie a capacitatilor
infrastructurii feroviare;
v) concesioneaza, in numele statului, serviciul public de transport
feroviar de calatori.
(4) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului exercita
atributiile de autoritate de stat, direct sau prin delegare de competente catre
o autoritate feroviara organizata ca institutie publica, finantata din venituri
extrabugetare.
CAP. 3
Infrastructura feroviara si asigurarea functionarii acesteia
Art. 8
(1) Prin infrastructura feroviara se intelege ansamblul elementelor
necesare circulatiei si manevrei materialului rulant, cladirile statiilor de
cale ferata, cu facilitatile aferente, precum si celelalte cladiri si
facilitati destinate desfasurarii transportului feroviar.
(2) Infrastructura feroviara cuprinde infrastructura feroviara proprietate
publica a statului, denumita in continuare infrastructura feroviara publica,
precum si cea aflata in proprietate privata, denumita in continuare
infrastructura feroviara privata.
(3) Infrastructura feroviara publica sau privata a statului cuprinde
infrastructura care se poate conecta la infrastructura feroviara
transeuropeana, precum si pe cea care nu poate fi conectata la aceasta, dupa
cum urmeaza:
a) infrastructura feroviara interoperabila - parte a infrastructurii
feroviare publice sau private a statului, aferenta traficului national si
international, administrata in concordanta cu prevederile legislatiei privind
liberul acces al operatorilor de transport feroviar si care se dezvolta in
conformitate cu normele tehnice de interoperabilitate adoptate pe plan european
si preluate in legislatia din Romania;
b) infrastructura feroviara neinteroperabila - parte a infrastructurii
feroviare publice sau private a statului, aferenta traficului local, conectata
sau nu la infrastructura feroviara interoperabila si care este administrata si
se dezvolta pe baza unor reglementari specifice interne.
Art. 9
(1) Administrarea infrastructurii feroviare, proprietate publica sau
proprietate privata a statului, se asigura de catre o companie nationala
rezultata ca urmare a reorganizarii Societatii Nationale a Cailor Ferate
Romane, careia i se atribuie in concesiune, fara plata redeventei,
infrastructura feroviara publica si care detine in proprietate alte elemente
ale infrastructurii feroviare preluate de la Societatea Nationala a Cailor
Ferate Romane, stabilite prin hotarare a Guvernului.
(2) Contractul de concesiune se incheie, in numele statului, cu Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, pentru o perioada de 49 de ani.
Art. 10
(1) Compania nationala care administreaza infrastructura feroviara poate sa
inchirieze, cu acordul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, parti ale infrastructurii feroviare neinteroperabile publice catre
alte persoane juridice, in vederea administrarii acesteia pentru organizarea
transporturilor publice de marfuri si persoane.
(2) Compania nationala care administreaza infrastructura feroviara poate sa
inchirieze bunuri proprietate privata necesare organizarii si desfasurarii
procesului de transport feroviar, aferente acelor parti din infrastructura
feroviara neinteroperabila publica, inchiriata altor persoane juridice.
(3) Inchirierea unor parti ale infrastructurii feroviare neinteroperabile
se face prin licitatie publica cu strigare.
(4) Veniturile obtinute din inchirierea unor parti ale infrastructurii
feroviare neinteroperabile se incaseaza de catre compania nationala care
administreaza infrastructura feroviara in scopul folosirii acesteia exclusiv
pentru executarea de reparatii capitale pe infrastructura feroviara publica
interoperabila.
(5) Conditiile specifice de administrare a infrastructurii feroviare
neinteroperabile, precum si conditiile de inchiriere a unor parti ale
infrastructurii feroviare neinteroperabile se aproba prin hotarare a
Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului.
Art. 11
(1) Infrastructura feroviara publica se compune din:
a) liniile ferate de circulatie, terenul aferent pe care sunt construite,
precum si terenurile situate de o parte si de alta a axei caii ferate, care
constituie zona de siguranta a infrastructurii feroviare;
b) podurile, tunelurile, viaductele si alte lucrari de arta, care au
legatura cu liniile ferate deschise circulatiei publice, precum si terenurile
aferente acestora;
c) lucrarile geotehnice de protectie si de consolidare, plantatiile de
protectie a liniilor ferate si terenurile aferente pe care sunt amplasate;
d) instalatiile fixe de siguranta si de conducere operativa a circulatiei
feroviare;
e) triajele de retea ale caii ferate si terenurile aferente acestora;
f) alte instalatii si cladiri aferente infrastructurii feroviare.
(2) Elementele concrete ale infrastructurii feroviare publice, prevazute la
alin. (1), se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
(3) Celelalte elemente ale ansamblului infrastructurii feroviare,
neprevazute la alin. (1), constituie proprietate privata a companiei care
administreaza infrastructura feroviara publica sau, dupa caz, a societatilor
nationale si a societatilor comerciale, rezultate din reorganizare, precum si a
Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, ramasa dupa reorganizare.
Art. 12
Administratorul infrastructurii raspunde de modul in care exercita propria
conducere, gestiune si controlul intern in conformitate cu prevederile legale
in vigoare.
Art. 13
Listele sectiilor de circulatie ale infrastructurii feroviare ce constituie
infrastructura feroviara interoperabila sau neinteroperabila se aproba prin
hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului.
Art. 14
Exploatarea infrastructurii feroviare publice se realizeaza de catre
compania nationala care administreaza infrastructura feroviara, prin:
a) indeplinirea ansamblului functiilor tehnice si economice necesare;
b) asigurarea starii de functionare a liniilor, instalatiilor si celorlalte
elemente ale infrastructurii feroviare la parametrii stabiliti conform art. 16;
c) conducerea operativa a circulatiei trenurilor si autorizarea manevrei pe
liniile deschise circulatiei publice sau cu acces la aceasta;
d) repartizarea capacitatilor infrastructurii feroviare si alocarea
traselor, pe baza normelor stabilite de Ministerul Transporturilor, Constructiilor
si Turismului si a contractului de acces pe infrastructura feroviara.
Art. 15
Compania nationala care administreaza infrastructura feroviara poate
efectua pe aceasta transporturi in interes propriu, pentru mentinerea sau
readucerea in parametri a infrastructurii feroviare, cu indeplinirea
conditiilor prevazute la art. 1 alin. (9) si la art. 2, fara plata tarifului de
utilizare a infrastructurii feroviare prevazut la art. 23 alin. (1).
Art. 16
Parametrii elementelor infrastructurii feroviare romane trebuie sa
corespunda normelor interne si internationale sau celor stabilite prin acorduri
si conventii internationale la care Romania este parte. Acesti parametri
trebuie sa asigure compatibilitatea infrastructurii feroviare romane, in intregul
ei sau pe directii si coridoare de transport, cu ansamblul international al
cailor ferate.
Art. 17
Elementele infrastructurii feroviare publice, inclusiv terenurile pe care
sunt amplasate, precum si terenurile destinate acestui scop sunt scutite de
orice taxe si impozite.
Art. 18
(1) Accesul si circulatia pe infrastructura feroviara publica sunt permise
in conditiile detinerii de catre operatorii de transport feroviar a unei
licente eliberate conform prezentei ordonante de urgenta si ale existentei unui
contract de acces, incheiat cu compania nationala care administreaza
infrastructura feroviara.
(2) Operatorii de transport feroviar straini si grupurile internationale
care realizeaza transport feroviar sunt acceptati pentru circulatie pe
infrastructura feroviara publica in conditiile legii si acordurilor si
conventiilor internationale la care Romania este parte.
(3) Accesul la infrastructura si furnizarea de servicii in terminalele si
porturile legate de activitatile de transport feroviar, inclusiv servicii de
transport international de marfa si servicii de transport combinat
international de marfa, care deservesc sau este posibil sa deserveasca mai mult
de un client final, se asigura tuturor operatorilor de transport feroviar in mod
nediscriminatoriu, iar solicitarile operatorilor de transport feroviar pot fi
supuse unor restrictii numai daca exista alternative viabile in conditii de
piata.
(4) Fara a incalca prevederile legale privind concurenta si activitatea
institutiilor/autoritatilor publice competente in domeniu, Consiliul de
supraveghere infiintat in conformitate cu prevederile art. 30 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 89/2003*) privind alocarea capacitatilor de
infrastructura feroviara, tarifarea utilizarii infrastructurii feroviare si
certificarea in materie de siguranta monitorizeaza concurenta pe piata de
servicii de transport feroviar, inclusiv pe piata de transport feroviar de
marfa.
(5) Daca in executarea transportului solicitantul sau orice alta parte interesata
se considera ca a fost tratata incorect, a fost obiectul unei discriminari sau
a fost prejudiciata in alt fel, poate depune o contestatie la Consiliul de
supraveghere, in conditiile art. 30 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr.
89/2003, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 8/2004.
(6) Ca urmare a contestatiei primite si, daca este cazul, din proprie
initiativa, Consiliul de supraveghere decide cat mai curand posibil asupra unor
masuri necesare pentru corectarea unor evolutii nedorite de pe aceste piete, in
conformitate cu reglementarile in vigoare.
(7) Pentru asigurarea controlului judiciar, in conditiile legii, precum si
a cooperarii in domeniul specific de activitate a Consiliului de supraveghere
cu organismele de supraveghere similare din alte state, se aplica prevederile
art. 30 alin. (9) si ale art. 31 din Ordonanta Guvernului nr. 89/2003.
------------
*) Ordonanta Guvernului nr. 89/2003 a fost aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 8/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 178 din 2 martie 2004.
Art. 19
(1) Reteaua de transport feroviar de marfa din Romania care se include in
Reteaua transeuropeana de transport feroviar de marfa, precum si porturile
aferente se aproba prin hotarare a Guvernului si consta in urmatoarele
componente:
a) liniile de cale ferata;
b) rutele ocolitoare, daca este cazul, in special din jurul zonelor cu
infrastructura feroviara saturata, astfel cum este definita prin art. 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 89/2003. In situatia in care aceste rute sunt acordate
in conformitate cu reglementarile aplicabile, se respecta, cat mai mult
posibil, timpii generali de transport;
c) liniile de acces la infrastructura in terminalele care servesc sau pot
sa serveasca mai mult decat un utilizator final, inclusiv liniile de acces
catre si de la alte locatii si facilitati;
d) liniile de acces la infrastructura spre si dinspre porturile aferente,
inclusiv liniile de legatura.
(2) Liniile de acces, prevazute la alin. (1) lit. c) si d), trebuie sa
acopere la fiecare capat al parcursului fie 50 km, fie 20% din lungimea
parcursului respectiv, pe liniile de cale ferata mentionate la alin. (1) lit.
a), in functie de valoarea care este mai mare.
(3) Statul sprijina dezvoltarea transportului combinat si multimodal,
inclusiv realizarea centrelor logistice integrate, in scopul asigurarii
sistemului de transport feroviar din Romania in sistemul de transport feroviar
european.
(4) In vederea indeplinirii prevederilor alin. (3), Guvernul aproba
realizarea centrelor logistice integrate, inclusiv prin credite si alocatii de
la bugetul de stat.
Art. 20
Realizarea de noi infrastructuri feroviare publice sau a unor proiecte
majore de modificari structurale si/sau tehnologice ale infrastructurii
feroviare publice se supune legislatiei privind lucrarile publice si se
avizeaza de catre Ministerul Apararii Nationale, in scopul incadrarii acestora
in infrastructura sistemului national de aparare.
Art. 21
Persoanele juridice sau persoanele fizice pot construi infrastructuri
feroviare proprii, cu aprobarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului si cu avizele autoritatilor publice locale si Ministerului Apararii
Nationale.
Art. 22
(1) Intretinerea si asigurarea functionarii infrastructurii feroviare se
asigura din veniturile proprii ale companiei nationale care administreaza
infrastructura feroviara.
(2) Veniturile proprii ale companiei nationale care administreaza
infrastructura feroviara se constituie din veniturile obtinute prin alocarea
capacitatilor si a traselor catre operatorii de transport feroviar licentiati,
din alte activitati proprii, precum si din valorificarea produselor reziduale.
Art. 23
(1) Operatorii de transport feroviar, licentiati sa efectueze transporturi
publice sau in interes propriu, de marfa si/sau de calatori, folosind
capacitatile infrastructurii feroviare, platesc un tarif de utilizare a
acesteia, ale carui limite sunt stabilite prin contractul de activitate al
companiei nationale care administreaza infrastructura, incheiat cu Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului conform prevederilor art. 37 -
39.
(2) Compania nationala care administreaza infrastructura feroviara poate
negocia nivelul tarifului de utilizare cu operatorii de transport feroviar, in
functie de numarul de trase achizitionate, perioada de solicitare si sectia de
circulatie.
Art. 24
Promovarea proiectelor pentru constructii si tronsoane noi de cale ferata, pentru
modernizarea si/sau dezvoltarea unor tronsoane existente, precum si pentru
magistralele destinate circulatiei cu viteze mari se face de catre Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, la propunerea fundamentala a
companiei nationale care administreaza infrastructura feroviara.
Art. 25
Cheltuielile pentru investitii, reparatii, modernizari si/sau dezvoltari
ale infrastructurii feroviare publice sunt finantate de la bugetul de stat.
Art. 26
(1) Pentru realizarea de noi elemente ale infrastructurii feroviare publice
sau pentru dezvoltarea, modernizarea ori reabilitarea celor existente, a caror
finantare nu se poate asigura de compania prevazuta la art. 9 alin. (1), precum
si pentru exploatarea acestora Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului poate incheia contracte de concesionare cu alte persoane juridice,
romane sau straine, in conditiile legii.
(2) Pe data aprobarii concesiunii contractul incheiat de Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului cu compania prevazuta la art. 9
alin. (1) se modifica in mod corespunzator.
Art. 27
(1) Liniile ferate apartinand infrastructurii feroviare publice pot fi
inchise pentru transport, din considerente tehnologice sau de rentabilitate.
(2) Inchiderea liniilor ferate din motive tehnologice se face de catre
compania nationala care administreaza infrastructura feroviara, in conformitate
cu normele de exploatare a infrastructurii in conditii de siguranta a
circulatiei.
(3) Inchiderea liniilor ferate din motive de rentabilitate, urmata de
conservare sau de dezafectare, ori mentinerea in exploatare a liniei respective
si regimul exploatarii ei se aproba de catre Guvern, la propunerea Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu avizul Ministerului Apararii
Nationale si al administratiei publice locale.
(4) Pierderile rezultate prin mentinerea in exploatare, cat si costurile
ocazionate de conservarea sau de dezafectarea liniilor publice nerentabile se
suporta de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa caz.
Art. 28
(1) In cazul unor calamitati naturale, dezastre sau evenimente de cale
ferata, elementele afectate ale infrastructurii cailor ferate romane vor fi
repuse in functiune in cel mai scurt timp, utilizandu-se resursele care pot fi
mobilizate in acest scop, in conditiile legii.
(2) Cheltuielile ocazionate de repunerea in functiune a infrastructurii
feroviare publice, afectata ca urmare a unor calamitati naturale sau dezastre,
se acopera de la bugetul de stat.
CAP. 4
Siguranta si protectia infrastructurii feroviare
Art. 29
(1) In scopul desfasurarii in bune conditii a circulatiei feroviare si al
prevenirii evenimentelor de cale ferata, se instituie zona de siguranta si zona
de protectie a infrastructurii feroviare publice.
(2) Zona de siguranta a infrastructurii feroviare publice cuprinde fasiile
de teren, in limita de 20 m fiecare, situate de o parte si de alta a axei caii
ferate, necesare pentru amplasarea instalatiilor de semnalizare si de siguranta
circulatiei si a celorlalte instalatii de conducere operativa a circulatiei
trenurilor, precum si a instalatiilor si lucrarilor de protectie a mediului.
(3) In cazurile in care limitele astfel stabilite cuprind terenuri aflate
in proprietate privata, se poate proceda la expropriere pentru cauza de
utilitate publica, in conditiile legii.
(4) Zona de protectie a infrastructurii feroviare publice cuprinde
terenurile limitrofe, situate de o parte si de alta a axei caii ferate, indiferent
de proprietar, in limita a maximum 100 m de la axa caii ferate, precum si
terenurile destinate sau care servesc, sub orice forma, la asigurarea
functionarii acesteia. Limitele concrete ale zonelor de protectie se stabilesc
pe baza normativelor emise de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, cu informarea scrisa a proprietarilor terenurilor in termen de 30
de zile.
(5) In zona de protectie a infrastructurii feroviare publice pot fi
executate lucrari, potrivit reglementarilor emise de Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
Art. 30
In zona de protectie a infrastructurii feroviare se interzice:
a) amplasarea oricaror constructii, fie si cu caracter temporar,
depozitarea de materiale sau infiintarea de plantatii care impiedica
vizibilitatea liniei si a semnalelor feroviare;
b) utilizarea indicatoarelor si a luminilor de culoare rosie, galbena,
verde sau albastra, care ar putea crea confuzie cu semnalizarea feroviara;
c) efectuarea oricaror lucrari, care, prin natura lor, ar putea provoca
alunecari de teren, surpari sau afectarea stabilitatii solului, inclusiv prin
taierea copacilor, arbustilor, extragerea de materiale de constructii sau prin
modificarea echilibrului freatic;
d) depozitarea necorespunzatoare de materiale, substante sau deseuri care
contravin normelor de protectie a mediului sau care ar putea provoca degradarea
infrastructurii feroviare a zonei de protectie a acesteia, precum si a
conditiilor de desfasurare normala a traficului feroviar.
Art. 31
(1) In zona de protectie a infrastructurii feroviare pot fi amplasate,
temporar, materiale si utilaje necesare intretinerii acesteia, in scopul
eliminarii consecintelor evenimentelor de cale ferata sau al prevenirii
oricarui pericol pentru siguranta circulatiei feroviare. In cazul producerii de
pagube, se va acorda proprietarilor bunurilor afectate o justa despagubire,
stabilita pe baza de negocieri, in termen de maximum 30 de zile de la
terminarea lucrarii. In caz de neintelegere, acordarea de despagubiri si
cuantumul acestora se stabilesc prin hotarare judecatoreasca.
(2) Dreptul de ocupare temporara a terenului nu este conditionat de plata
prealabila a despagubirii.
Art. 32
Pe traseul liniilor ferate apartinand infrastructurii feroviare, supus
inzapezirilor, compania nationala care administreaza infrastructura feroviara
este in drept sa utilizeze zona de protectie pentru instalarea de parazapezi.
In cazul producerii de pagube cu aceasta ocazie, sunt aplicabile dispozitiile
art. 31 alin. (1).
Art. 33
(1) Traversarea caii ferate de catre alte cai de comunicatii se realizeaza
si se mentine in conformitate cu reglementarile emise de catre Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Ministerul Administratiei si
Internelor si de catre organele administratiei publice locale, dupa caz, cu
suportarea de catre beneficiarul caii de comunicatie respective a oricaror
daune produse la infrastructura feroviara.
(2) Traversarea liniilor ferate de catre pietoni, vehicule sau animale se
face numai prin locuri special amenajate si numai cu respectarea normelor si a
prescriptiilor in vigoare.
(3) Compania nationala care administreaza infrastructura feroviara,
respectiv operatorii de transport feroviar, nu raspunde pentru pagubele cauzate
de nerespectarea dispozitiilor prevazute la alin. (1) si (2).
CAP. 5
Siguranta circulatiei pe caile ferate romane
Art. 34
Transportul feroviar public trebuie sa se desfasoare intr-un climat de
disciplina ferma, asigurandu-se conditiile necesare pentru deplina siguranta a
calatorilor si a bunurilor transportate.
Art. 35
Personalul cu sarcini de siguranta a circulatiei al companiei nationale
care administreaza infrastructura feroviara si operatorii de transport feroviar
licentiati se supun prevederilor din instructiunile de serviciu si
reglementarilor specifice domeniului feroviar, privitoare la siguranta
circulatiei trenurilor.
Art. 36
In scopul realizarii circulatiei feroviare in conditii de siguranta,
compania nationala care administreaza infrastructura feroviara si operatorii de
transport feroviar licentiati in conditiile prezentei ordonante de urgenta
exercita, in limita competentelor aprobate, urmatoarele atributii:
a) asigura, organizeaza si coordoneaza circulatia si manevra, aplica
masurile de siguranta a circulatiei pe calea ferata, in scopul prevenirii
evenimentelor de cale ferata;
b) elaboreaza si propun spre aprobare norme, instructiuni si regulamente
obligatorii privind activitatile care se desfasoara pe infrastructura
feroviara;
c) elaboreaza instructiuni de exploatare tehnica proprii;
d) organizeaza si exercita, prin organe proprii specializate, controlul
permanent al activitatii de productie si exploatare si de siguranta a circulatiei
feroviare;
e) exercita controlul permanent in probleme legate de buna functionare,
intretinere, reparare a mijloacelor de transport, a liniilor de cale ferata, a
instalatiilor, utilajelor si masinilor si actioneaza pentru prevenirea oricaror
cauze care pot produce perturbatii in desfasurarea transportului feroviar
public si a proceselor de productie;
f) iau masuri pentru folosirea rationala si in conditii de siguranta a
mijloacelor de transport feroviar, a instalatiilor, utilajelor si masinilor,
pentru respectarea normativelor tehnice privind intretinerea si repararea
acestora, aferente activitatii proprii;
g) propun spre aprobare sau aproba, dupa caz, in conditiile legii, studii
de fezabilitate pentru modernizari si obiective de investitii noi care privesc
transporturile pe caile ferate, proiectarea sau executia de obiective de
investitii noi si participa la receptia si la punerea in functiune a acestora,
in conformitate cu programele aprobate;
h) avizeaza caracteristicile de constructie ale mijloacelor de transport
feroviar si solutiile tehnice pentru lucrarile de constructie si de dare in
exploatare a liniilor de cale ferata noi, a instalatiilor de transport pe caile
ferate, precum si in cazul modernizarii celor existente;
i) avizeaza functionarea mijloacelor de transport feroviar si exercita
controlul tehnic pe liniile de cale ferata care au acces la infrastructura
cailor ferate romane, verifica personalul care le deserveste, in conditiile
stabilite de regulamentele proprii cailor ferate romane, dupa caz;
j) avizeaza caracteristicile tehnice ale instalatiilor complexe ce urmeaza
a fi importate, precum si ale masinilor si instalatiilor unicat, de mare
importanta, care urmeaza a fi procurate din tara sau din strainatate, pentru
transporturile pe caile ferate;
k) avizeaza orice fel de lucrari de constructii si instalatii care se
executa in zona infrastructurii feroviare sau care pot afecta stabilitatea si
siguranta cailor ferate si a instalatiilor feroviare;
l) propun spre aprobare norme tehnice privind exploatarea, intretinerea si
repararea mijloacelor de transport;
m) aproba normative, regulamente si instructiuni de serviciu proprii,
pentru exploatarea, intretinerea, siguranta circulatiei feroviare, proiectarea
si repararea liniilor de cale ferata, a instalatiilor si a tuturor utilajelor
din dotare;
n) asigura si urmaresc executarea lucrarilor de constructii-montaj si de
reparatie a mijloacelor din dotare;
o) organizeaza receptia materialului rulant, a liniilor de cale ferata, a
instalatiilor si echipamentelor la unitatile furnizoare si de reparatii, in
scopul asigurarii unei calitati corespunzatoare sigurantei circulatiei
feroviare;
p) stabilesc, cu respectarea prevederilor legale, normativele de personal,
functiile si meseriile din activitatea proprie, precum si raspunderea acestora
fata de siguranta circulatiei;
q) elaboreaza si propun spre aprobare criteriile de clasificare a
echipamentelor, materialelor si componentelor, in raport cu importanta lor in
siguranta circulatiei feroviare;
r) elaboreaza si propun spre aprobare norme metodologice pentru verificarea
si atestarea calitatii, din punct de vedere al sigurantei feroviare, a tuturor
echipamentelor, materialului rulant si componentelor utilizate in circulatia pe
caile ferate romane, care au importanta pentru siguranta circulatiei feroviare;
s) elaboreaza si propun spre aprobare norme metodologice pentru
selectionarea, scolarizarea, verificarea cunostintelor si aptitudinilor
psihofizice ale intregului personal autorizat, cu atributii in siguranta
circulatiei pe caile ferate romane;
t) elaboreaza si propun spre aprobare norme metodologice si de calitate
pentru intretinerea si repararea tuturor echipamentelor, materialului rulant si
componentelor utilizate, cu relevanta in siguranta circulatiei pe caile ferate;
u) avizeaza tehnologiile de productie, de reparatii si de intretinere
pentru instalatii, echipamente si material rulant;
v) organizeaza, in conditiile legii, autorizarea personalului cu raspunderi
in siguranta circulatiei pe calea ferata, precum si a celui care indeplineste
sarcini de verificare si de indrumare metodologica pentru siguranta circulatiei
feroviare;
w) exercita controlul propriu, permanent, in orice probleme legate de
siguranta circulatiei feroviare si actioneaza pentru prevenirea oricaror cauze
care pot provoca abateri de la aceasta;
x) coopereaza, prin organele proprii de specialitate, in conformitate cu
reglementarile specifice feroviare, cu organele Parchetului, Ministerului
Administratiei si Internelor, Ministerului Sanatatii si cu alte organe
prevazute de lege, pentru salvarea si evacuarea persoanelor sau a bunurilor
periclitate de evenimentele de cale ferata, pentru limitarea si inlaturarea
urmarilor provocate de acestea si pentru reluarea traficului feroviar, precum
si pentru stabilirea cauzelor, a imprejurarilor si a vinovatilor care au condus
la producerea unor astfel de evenimente.
CAP. 6
Contractul de activitate
Art. 37
Raporturile dintre compania nationala care administreaza infrastructura
feroviara, societatile nationale si/sau societatile comerciale care efectueaza
transport feroviar public de calatori, pe de o parte, si institutiile publice,
pe de alta parte, se reglementeaza prin contracte de activitate, incheiate cu
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului in numele statului.
Art. 38
(1) Contractele de activitate prevazute la art. 37 vor cuprinde, cel putin,
urmatoarele prevederi, dupa caz:
a) principalii indicatori cantitativi si calitativi ai activitatii de
transport feroviar de calatori, ce urmeaza a fi indepliniti de catre operatorii
de transport feroviar;
b) activitatile companiei nationale care administreaza infrastructura
feroviara, in exercitarea atributiilor de asigurare a functionarii,
intretinerii, repararii, modernizarii si dezvoltarii infrastructurii feroviare;
c) lista completa a serviciilor sociale ce urmeaza a fi asigurate de
operatorii de transport feroviar licentiati;
d) activitati legate de asigurarea de servicii privind asistenta specifica
medico-sanitara, de invatamant si cultural-sportiva;
e) raspunderile Guvernului privind buna functionare a transportului public
feroviar, incluzand transferurile din bugetul de stat pentru infrastructura
feroviara, pentru activitatea de invatamant si de asistenta medico-sanitara,
precum si sumele necesare compensarii pentru servicii sociale, prevazute in
prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Este interzisa prevederea in contractul de activitate a efectuarii
transporturilor feroviare pe segmente de infrastructura feroviara care nu
corespund normelor de siguranta a circulatiei pe calea ferata.
Art. 39
Contractele de activitate prevazute la art. 37 se incheie pentru o durata
de 4 ani, se aproba de catre Guvern si se actualizeaza anual, dupa aprobarea
bugetului de stat.
Art. 40
La solicitarea autoritatilor administratiei publice locale sau a altor
persoane juridice, operatorii de transport feroviar licentiati pot incheia cu
acestea conventii pentru activitati de transport feroviar de interes local,
altele decat cele prevazute in contractul de activitate incheiat cu Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu obligatia de acoperire a
diferentei de cost de catre solicitantul transportului, in cazul in care
veniturile din efectuarea transportului nu acopera costurile.
Art. 41
Compania nationala care administreaza infrastructura feroviara si
operatorii de transport feroviar licentiati pot avea in structura corpuri de
gardieni feroviari, a caror activitate se desfasoara pe baza regulamentului de
organizare si functionare, aprobat prin hotarare a Guvernului.
Art. 42
Personalul companiei nationale care administreaza infrastructura feroviara
si cel al operatorilor de transport feroviar licentiati, cu atributii de
serviciu privind paza, ordinea publica si controlul trenurilor, garilor si al
altor unitati din cadrul acestora este asimilat, in exercitarea atributiilor de
serviciu, persoanelor care indeplinesc o functie ce implica exercitiul
autoritatii publice.
CAP. 7
Dispozitii speciale
Art. 43
Deteriorarea si/sau afectarea sub orice forma a liniei de cale ferata, a
instalatiilor de siguranta circulatiei feroviare, a celor de telecomunicatii
feroviare, a oricaror bunuri sau dotari aferente infrastructurii feroviare se
pedepseste conform legii penale.
Art. 44
In cazul nerespectarii prevederilor art. 29 alin. (5) si ale art. 30,
compania nationala care administreaza infrastructura feroviara va actiona
imediat, in conditiile legii, pentru oprirea oricaror lucrari sau pentru
desfiintarea constructiilor interzise de lege, fara plata nici unei
despagubiri, precum si pentru recuperarea pagubelor produse in zona de
protectie a infrastructurii cailor ferate romane.
Art. 45
Neindeplinirea obligatiilor prevazute la art. 6 atrage dupa sine retragerea
totala sau partiala a licentei pentru efectuarea serviciilor de transport
feroviar public, precum si raspunderea penala sau contraventionala, dupa caz, a
persoanei juridice sau fizice raspunzatoare pentru consecintele generate de
astfel de situatii.
Art. 46
Faptele care constituie contraventii la normele privind transportul
feroviar, inclusiv cele care constituie contraventii la normele de protectie a
infrastructurii feroviare, sanctiunile care se aplica si organele imputernicite
sa sanctioneze aceste fapte se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
TITLUL II
Reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 47
(1) Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane se reorganizeaza, prin
divizare, intr-o companie nationala, in societati nationale si societati
comerciale, potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, dupa cum
urmeaza:
a) Compania Nationala de Cai Ferate - "C.F.R.", cu statut de
societate comerciala, care are, in principal, ca obiect de activitate
administrarea infrastructurii feroviare si a patrimoniului auxiliar feroviar;
b) Societatea Nationala de Transport Feroviar de Marfa - "C.F.R. -
Marfa", cu statut de societate comerciala, care are, in principal, ca
obiect de activitate efectuarea transportului feroviar public de marfuri;
c) Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori - "C.F.R. -
Calatori", cu statut de societate comerciala, care are, in principal, ca
obiect de activitate efectuarea transportului feroviar public de calatori;
d) Societatea de Administrare Active Feroviare - "S.A.A.F.", cu
statut de societate comerciala, care are, in principal, ca obiect de activitate
administrarea excedentului de active rezultat din divizarea Societatii
Nationale a Cailor Ferate Romane;
e) Societatea de Servicii de Management Feroviar - "S.M.F.", cu
statut de societate comerciala, care are, in principal, ca obiect de activitate
asigurarea serviciilor financiar-contabile, administrarea creditelor externe,
asigurarea serviciilor juridice.
(2) Compania nationala, societatile nationale si societatile comerciale,
prevazute la alin. (1), functioneaza pe principii comerciale, specifice
economiei de piata, cu orientare spre obtinerea de profit.
(3) Compania nationala, societatile nationale si societatile comerciale,
prevazute la alin. (1), preiau, partial, patrimoniul Societatii Nationale a
Cailor Ferate Romane.
Art. 48
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane continua sa fiinteze, avand ca
obiect principal de activitate gestionarea datoriei si a creantelor existente
la data reorganizarii. Dupa finalizarea procesului de divizare Societatea
Nationala a Cailor Ferate Romane se va reorganiza prin hotarare a Guvernului,
care va stabili forma juridica, atributiile si patrimoniul acesteia.
Art. 49
Compania nationala, societatile nationale si societatile comerciale
prevazute la art. 47 se organizeaza si functioneaza sub autoritatea
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, prin hotarare a
Guvernului, care va stabili forma juridica, atributiile si patrimoniul
acestora.
Art. 50
Compania nationala, societatile nationale si societatile comerciale,
rezultate din reorganizare, care au ca obiect de activitate administrarea
infrastructurii cailor ferate romane, efectuarea transportului de calatori, de
marfuri si de alte bunuri, vor prelua de la Societatea Nationala a Cailor
Ferate Romane activele strict necesare pentru desfasurarea activitatii in
conditii de eficienta pentru traficul existent la data reorganizarii.
Art. 51
Activele care nu se preiau de catre compania nationala, societatile
nationale si societatile comerciale, rezultate din reorganizare, constituie
patrimoniul Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, ramasa dupa
reorganizare, in limitele stabilite prin hotarare a Guvernului.
Art. 52
(1) Compania nationala, societatile nationale si societatile comerciale
rezultate din reorganizare:
a) preiau drepturile si obligatiile Societatii Nationale a Cailor Ferate
Romane, in limitele si in conditiile stabilite prin actul de infiintare a
acestora;
b) detin, in concesiune sau in proprietate, dupa caz, bunurile imobile si
mobile care le revin prin impartirea patrimoniului Societatii Nationale a
Cailor Ferate Romane;
c) pot constitui societati comerciale, filiale, agentii si reprezentante in
tara si in strainatate, in conditiile legii;
d) asigura realizarea activitatii de ansamblu a transportului feroviar de
interes national.
(2) Capitalul social initial al companiei nationale, al societatilor
nationale si al societatilor comerciale, rezultate din reorganizare, este
subscris si varsat integral de statul roman, la data infiintarii acestora.
(3) Actiunile emise initial de compania nationala, de societatile nationale
si de societatile comerciale, rezultate din reorganizare, sunt proprietate a
statului, iar drepturile acestuia, ca actionar, sunt exercitate de catre
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
(4) Actiunile emise de compania nationala, societatile nationale si
societatile comerciale, rezultate din reorganizarea Societatii Nationale a
Cailor Ferate Romane, pot fi cotate la bursa si tranzactionate liber pe piata.
(5) Compania nationala, societatile nationale si societatile comerciale,
rezultate din reorganizare, precum si filialele acestora pot fi supuse
procesului de privatizare, in conditiile legii, statul putand pastra pachetul
majoritar de actiuni.
(6) In perioada in care statul este actionar unic la compania nationala,
societatile nationale si societatile comerciale infiintate potrivit
prevederilor prezentei ordonante de urgenta, acestea pot fi reorganizate prin
hotarare a Guvernului, in noi companii nationale, societati nationale,
societati comerciale, dupa caz, capitalul social initial fiind subscris si
integral varsat de statul roman ale carui interese sunt reprezentate de
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
(7) In functie de conditiile locale pot fi infiintate societati comerciale
de transport feroviar public de calatori care, in calitate de operatori de
transport feroviar public, sa asigure transportul numai pentru anumite zone
stabilite prin hotarare a Guvernului. Societatile comerciale de transport
feroviar public de calatori se organizeaza si functioneaza sub autoritatea
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Prin hotarare a
Guvernului se vor stabili forma juridica, atributiile si patrimoniul acestora.
(8) Personalului preluat de noile companii nationale, societati nationale,
societati comerciale, precum si personalului excedentar i se aplica, in mod
corespunzator, prevederile art. 55 si 56.
Art. 53
In realizarea obiectului lor de activitate, compania nationala, societatile
nationale si societatile comerciale, rezultate din reorganizare, pot, dupa caz:
a) sa stabileasca, in conditiile legii, si sa adapteze la conditiile pietei
tarifele pentru transporturile feroviare publice de calatori si de marfuri,
precum si pentru alte prestatii si servicii din domeniul lor de activitate;
b) sa elaboreze prescriptiile, tehnologiile, normativele si normele de
munca specifice activitatii proprii, inclusiv cele de prevenire si stingere a
incendiilor;
c) sa initieze si sa incheie conventii si contracte de transport intern si
international, potrivit reglementarilor in vigoare;
d) sa participe, in nume propriu, la organismele internationale din
domeniul feroviar sau din domenii conexe;
e) sa acorde unor persoane fizice sau juridice facilitati si gratuitati de
calatorii sau de transport;
f) sa introduca sau sa retraga servicii de transport, servicii din statii
de calatori sau de marfuri, cu respectarea conditiilor contractului de
activitate, prevazut la art. 38, si a prevederilor prezentei ordonante de
urgenta;
g) sa negocieze obtinerea de credite garantate de stat sau garantate cu
bunurile pe care le au in proprietate, dupa caz;
h) sa organizeze structuri proprii de paza si de pastrare a ordinii, in
conditiile legii;
i) sa detina sau sa participe cu capital social la alte persoane juridice
si sa decida, in conditiile legii, asocierea cu persoane juridice, romane sau
straine;
j) sa efectueze activitati de productie, turism, comert intern si
international, prestari de servicii, precum si de transport bazat pe alte
tehnologii decat cea feroviara, cu respectarea normelor legale care
reglementeaza aceste activitati;
k) sa organizeze activitati proprii de cercetare, proiectare, informatica,
invatamant, asistenta medicala, medicina si psihologia muncii, perfectionare
profesionala;
l) sa editeze publicatii si lucrari referitoare la prestatie, productie,
stiinta si tehnica, specifice activitatilor pe care le desfasoara;
m) sa faca propuneri privind prescriptiile tehnice in domeniul
transporturilor feroviare, al constructiilor si realizarilor tehnice in
domeniu;
n) sa stabileasca bugetul de venituri si cheltuieli, care include
alocatiile si compensatiile de la bugetul de stat si care se aproba de Guvern,
la propunerea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
Art. 54
Creditele in curs de derulare sau de contractare la Societatea Nationala a
Cailor Ferate Romane, care se reorganizeaza, impreuna cu drepturile si
obligatiile aferente, se repartizeaza companiei nationale, societatilor
nationale si societatilor comerciale, nou-infiintate, prin hotarare a
Guvernului de infiintare a acestora, preluandu-se corespunzator si contractele
de credit.
Art. 55
(1) Personalul necesar companiei nationale, societatilor nationale si
societatilor comerciale nou-infiintate se preia, in mod selectiv, de la
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane si se considera transferat.
Criteriile de selectionare a personalului vor tine seama, in mod prioritar, de
competenta profesionala, disciplina in activitate si de asigurarea posturilor
necesare sigurantei circulatiei feroviare.
(2) In cazul in care, in procesul reorganizarii, rezulta un excedent de
personal, acesta se disponibilizeaza de catre Societatea Nationala a Cailor
Ferate, in conditiile legii.
Art. 56
(1) Personalul Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, existent la
data declansarii procesului de reorganizare, beneficiaza de facilitati de
calatorie gratuita pe calea ferata, in aceleasi conditii in care a beneficiat
ca salariat al Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, indiferent de
situatia acestuia dupa reorganizare.
(2) Pensionarii si membrii de familie (sotul, sotia si copiii minori) ai
personalului prevazut la alin. (1), precum si personalul disponibilizat
beneficiaza de permise de calatorie gratuita pe calea ferata, in conditiile
legii.
(3) La stabilirea vechimii in unitatile de cai ferate pentru acordarea
permiselor de calatorie gratuita pe calea ferata pensionarilor si membrilor de
familie ai acestora se ia in considerare si perioada in care a prestat munca in
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, in Societatea
Nationala a Cailor Ferate Romane, in fostul departament al cailor ferate cu
unitatile din subordine, pana la data desfiintarii acestuia, si in
compartimentele din aparatul propriu al fostului Minister al Transporturilor si
Telecomunicatiilor, care au efectuat lucrari pentru calea ferata.
(4) Compania nationala, societatile nationale si societatile comerciale
rezultate din reorganizare, care au ca obiect de activitate transportul
feroviar public de calatori, se substituie obligatiilor Societatii Nationale a
Cailor Ferate Romane privitoare la acordarea legitimatiilor si permiselor de
calatorie gratuita pe calea ferata.
Art. 57
(1) Compania nationala, societatile nationale si societatile comerciale
nou-infiintate sunt conduse de adunarea generala a actionarilor, constituita
din reprezentantii statului si ai celorlalti detinatori de actiuni.
(2) Reprezentantii statului in adunarea generala a actionarilor sunt numiti
prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
(3) Atributiile si componenta adunarii generale a actionarilor sunt
prevazute in statutul companiei nationale, societatilor nationale si
societatilor comerciale nou-infiintate.
Art. 58
(1) Adunarea generala a actionarilor alege consiliul de administratie al
companiei nationale, al societatilor nationale si al societatilor comerciale
nou-infiintate. Pana la finalizarea procesului de privatizare a companiei
nationale, societatilor nationale si societatilor comerciale nou-infiintate, reprezentantii
statului in consiliul de administratie si presedintele consiliului de
administratie sunt numiti prin ordin al ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului.
(2) Presedintele consiliului de administratie al companiei nationale, societatilor
nationale si societatilor comerciale nou-infiintate este si directorul general
al acestora.
(3) Atributiile consiliului de administratie, precum si ale presedintelui
acestuia se stabilesc prin statutul companiei nationale, societatilor nationale
si societatilor comerciale nou-infiintate.
CAP. 2
Dispozitii finale
Art. 59
Incepand cu data infiintarii primei societati nationale/comerciale de
transport marfa, rezultata in urma reorganizarii Societatii Nationale a Cailor
Ferate Romane, tarifele transporturilor feroviare de marfa se formeaza liber pe
piata.
Art. 60
Investitiile, modernizarile, dezvoltarile si reparatiile la infrastructura
feroviara publica, precum si investitiile pentru realizarea proiectelor de
importanta nationala, care asigura integrarea Romaniei in sistemul de transport
feroviar european, se finanteaza de la bugetul de stat sau din credite
garantate de stat si rambursate de la bugetul de stat.
Art. 61
Majorarile de intarziere pentru neplata la termen a obligatiilor catre stat
si institutii publice, existente la data inmatricularii in registrul comertului
a companiei nationale care administreaza infrastructura feroviara, a
societatilor nationale si a societatilor comerciale rezultate din reorganizare,
precum si majorarile datorate de Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane in
forma ramasa dupa reorganizare sunt scutite de la plata.
Art. 62
In scopul tinerii evidentei bunurilor imobiliare aflate in proprietatea sau
in concesiunea companiei nationale care administreaza infrastructura feroviara,
a societatilor nationale si a societatilor comerciale, rezultate din
reorganizare, si pentru asigurarea opozabilitatii titlurilor acestora fata de
terti si initierea actiunilor necesare pentru recuperarea sau dobandirea de noi
valori patrimoniale se intocmesc evidente si documentatii proprii de cadastru,
in conditiile legii.
Art. 63
In perioada in care statul este actionar unic se pot efectua transferuri de
active si orice alte elemente patrimoniale intre compania nationala,
societatile nationale si societatile comerciale infiintate potrivit
prevederilor prezentei ordonante de urgenta, prin ordin al ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului, cu modificarea corespunzatoare a
capitalului social al acestora.
Art. 64
Lista produselor si a serviciilor ale caror preturi si tarife se stabilesc
cu avizul Oficiului Concurentei, anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
7/1998 privind preturile si tarifele produselor si serviciilor care se executa
sau se presteaza in tara in cadrul activitatilor cu caracter de monopol
natural, al celor supuse prin lege unui regim special sau al regiilor autonome,
care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 133 din 2 aprilie 1998, se modifica la
liniuta a treia, coloana intai, si va avea urmatorul cuprins:
"- Transport de calatori pe calea ferata - deservire generala
(exclusiv servicii auxiliare si transport international)."
Art. 65
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a hotararilor
Guvernului de infiintare a companiei nationale, a societatilor nationale si a
societatilor comerciale, rezultate din reorganizarea Societatii Nationale a
Cailor Ferate Romane, prevazute la art. 47 alin. (1), Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului va supune spre aprobare
Guvernului contractele de activitate prevazute la art. 37 si 38.
Art. 66
(1) Legea nr. 129/1996 privind transportul pe caile ferate romane,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 268 din 30 octombrie
1996, astfel cum a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
14/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 79 din 30
aprilie 1997, aprobata si modificata prin Legea nr. 111/1997, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 142 din 7 iulie 1997, si cu
modificarile si completarile aduse prin Ordonanta Guvernului nr. 40/1997,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 219 din 29 august
1997, precum si orice alte dispozitii contrare se abroga.
(2) Prevederile Hotararii Guvernului nr. 235/1991 privind infiintarea
Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 76 din 12 aprilie 1991, cu modificarile si completarile
ulterioare, sunt si raman in vigoare pana la finalizarea procesului de
reorganizare.
NOTA:
Reproducem mai jos prevederile art. II din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 182/1999, care nu sunt incorporate in textul republicat al
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/1998:
"Art. 2
Prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 se aplica in mod
corespunzator si companiilor nationale, societatilor nationale, societatilor
nationale si societatilor comerciale ce se vor infiinta in baza prezentei
ordonante de urgenta."