E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA DE URGENTA Nr

ORDONANTA DE URGENTA   Nr. 12 din  7 iulie 1998    * Republicata

privind transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 834 din  9 septembrie 2004


SmartCity3


    *) Republicata in temeiul art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 125/2003 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 919 din 22 decembrie 2003, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 128/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 371 din 28 aprilie 2004, dandu-se textelor o noua numerotare.
    Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 254 din 8 iulie 1998 si a fost aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 89/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 555 din 1 iunie 1999, si a mai fost modificata prin:
    - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 182/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 555 din 15 noiembrie 1999, aprobata cu modificari prin Legea nr. 235/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 296 din 30 aprilie 2002;
    - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 215/1999 privind modificarea si completarea unor reglementari referitoare la taxa pe valoarea adaugata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 649 din 30 decembrie 1999, respinsa prin Legea nr. 285/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 306 din 11 iunie 2001;
    - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adaugata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 113 din 15 martie 2000, aprobata cu modificari prin Legea nr. 547/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 676 din 25 octombrie 2001 si abrogata prin Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata. Legea nr. 345/2002 a fost abrogata prin Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003;
    - Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 644 din 30 august 2002, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 582 din 14 august 2003, cu modificarile ulterioare, si abrogata prin Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 560 din 24 iunie 2004.

    TITLUL I
    Organizarea si efectuarea transporturilor pe caile ferate romane

    CAP. 1
    Organizarea transporturilor feroviare

    Art. 1
    (1) Prin transport pe caile ferate romane, denumit in continuare transport feroviar, se intelege orice deplasare de persoane si de bunuri, realizata cu vehicule feroviare de catre operatori de transport pe infrastructura feroviara. Transportul feroviar, precum si serviciile adiacente sau conexe acestuia sunt considerate operatiuni de transport feroviar.
    (2) Transportul feroviar poate fi public sau in interes propriu.
    (3) Transportul feroviar public constituie, prin natura sa, un sector strategic de interes national, reprezinta un serviciu public esential pentru societate, contribuie la libera circulatie, la rezolvarea unor interese majore ale economiei, la deplasarea persoanelor, marfurilor si a altor bunuri, in interiorul tarii si in trafic international, cu un grad inalt de siguranta, in conditii ecologice, eficiente, si indeplineste sarcini specifice pentru nevoile de aparare a tarii, potrivit legii.
    (4) Serviciile conexe transportului sunt activitatile ce se desfasoara in legatura nemijlocita cu sau in timpul transportului.
    (5) Serviciile adiacente transportului sunt activitatile ce au ca obiect asigurarea desfasurarii in siguranta a transportului.
    (6) Transporturile feroviare publice se efectueaza numai pe baza de contract de transport.
    (7) Contractul de transport se incheie si se executa in conformitate cu prevederile Codului comercial, ale Regulamentului de transport pe caile ferate din Romania si ale acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este parte.
    (8) Transportul feroviar in interes propriu este transportul efectuat in interesul activitatilor proprii, cu mijloace de transport detinute in proprietate sau inchiriate.
    (9) Activitatile de transport feroviar public sau in interes propriu sunt realizate de catre operatori de transport feroviar, persoane juridice romane, licentiati in conditiile prezentei ordonante de urgenta.
    (10) In sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii de specialitate se definesc dupa cum urmeaza:
    a) operator de transport feroviar - orice agent economic, cu capital de stat sau privat, care a obtinut o licenta in conformitate cu legislatia in vigoare, a carui activitate principala consta in efectuarea de prestatii de transport de marfa si/sau de calatori pe calea ferata, tractiunea fiind asigurata obligatoriu de acest agent economic; acest termen include, de asemenea, si agentii economici care asigura numai tractiunea;
    b) administratorul infrastructurii - orice organism sau orice agent economic care are ca obiect principal de activitate administrarea si intretinerea infrastructurii feroviare, incluzand si administrarea sistemelor de conducere a circulatiei, de control si de siguranta a infrastructurii; functiile administratorului de infrastructura de pe o retea sau o parte a unei retele pot fi alocate, in conformitate cu reglementarile in vigoare, mai multor organisme sau agenti economici;
    c) grup international - orice asociatie constituita din cel putin doi operatori de transport feroviar, cu sediile stabilite in state diferite, in vederea efectuarii de prestatii de transporturi feroviare internationale;
    d) serviciu de transport international de marfa - serviciul de transport in cadrul caruia trenul trece cel putin o data frontiera de stat; trenul poate fi compus si/sau descompus si diferitele parti care il compun pot proveni si pot avea destinatii diferite, cu conditia ca toate vagoanele sa treaca cel putin o frontiera.
    Art. 2
    Pentru efectuarea serviciilor de transport feroviar public sau in interes propriu pot obtine licenta operatorii de transport cu capital de stat si/sau privat, care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
    a) au, in principal, ca obiect de activitate transporturile de calatori, de marfuri si de alte bunuri pe calea ferata;
    b) detin in proprietate sau cu chirie material rulant de tractiune inmatriculat de autoritatea competenta, necesar pentru remorcarea trenurilor, sau trenuri automotoare, cu caracteristicile tehnice si de dotare impuse de prescriptiile de siguranta a circulatiei feroviare si de calitatea serviciului de transport;
    c) respecta intocmai prescriptiile tehnice, tehnologice, de organizare si de desfasurare a circulatiei si manevrei trenurilor, stabilite pentru accesul si circulatia pe infrastructura feroviara publica, in conditii de siguranta a circulatiei si de securitate a transporturilor;
    d) dispun de personalul necesar atestat pentru efectuarea operatiunilor de transport feroviar care fac obiectul activitatii operatorului respectiv;
    e) fac dovada onorabilitatii, capacitatii tehnice, capacitatii profesionale si capacitatii financiare, stabilite de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului;
    f) alte conditii stabilite de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
    Art. 3
    Licenta pentru efectuarea serviciilor de transport feroviar prevazute la art. 1 se acorda de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
    Art. 4
    Pe parcursul desfasurarii activitatii, operatorii de transport feroviar licentiati sunt obligati sa realizeze, la termenele si la parametrii tehnici prevazuti in prescriptiile pentru siguranta circulatiei feroviare, toate operatiunile de verificare, intretinere si reparatii pentru materialul rulant aflat sau introdus in circulatie, sub sanctiunea suspendarii sau retragerii licentei.
    Art. 5
    (1) Transportul feroviar public de calatori are caracter de serviciu public social. Pentru aceste servicii operatorii de transport feroviar public primesc de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa caz, diferentele dintre tarifele stabilite cu avizul autoritatilor publice competente si costurile reale de transport, la care se adauga o cota de profit intre 3 si 5% .
    (2) Serviciul public social de transport feroviar de calatori poate fi concesionat de catre Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, pe baza de licitatie publica, in conditiile legii.
    (3) In cazul efectuarii de servicii publice de transport de marfa sau calatori pentru anumite categorii de persoane fizice sau juridice, care beneficiaza, din dispozitia autoritatilor publice competente, de reduceri ale tarifelor de transport, prin actul care a prevazut acordarea acestor reduceri, se vor asigura compensatii corespunzatoare operatorului de transport, pana la nivelul tarifului aprobat.
    Art. 6
    Transportul feroviar public va fi organizat astfel incat sa se asigure un sistem unitar, echilibrat si functional, in conformitate cu cerintele sigurantei circulatiei, confortului si tehnologiilor specifice de transport pe calea ferata, in conditii de compatibilitate si interoperabilitate cu sistemul de transport feroviar european.

    CAP. 2
    Autoritatea de stat in domeniul transporturilor feroviare

    Art. 7
    (1) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, in calitate de organ de specialitate al administratiei publice centrale, este autoritatea de stat in domeniul transporturilor feroviare care asigura dezvoltarea si siguranta transporturilor feroviare.
    (2) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, in calitate de organ de specialitate al administratiei publice centrale, are urmatoarele atributii principale in domeniul transporturilor feroviare:
    a) elaboreaza strategiile de dezvoltare a activitatilor de transport feroviar;
    b) elaboreaza si supune aprobarii Guvernului programele de dezvoltare si de modernizare a infrastructurii feroviare deschise accesului public;
    c) asigura, in conditii identice, tuturor operatorilor feroviari acces egal si nediscriminatoriu pe infrastructura feroviara publica, conform reglementarilor interne, precum si acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este parte;
    d) asigura beneficiarilor de transport feroviar dreptul de a apela la un operator de transport licentiat si liber ales;
    e) sprijina dezvoltarea si functionarea transportului feroviar public;
    f) asigura conditiile unui mediu concurential normal in transportul feroviar, precum si intre acesta si alte moduri de transport;
    g) asigura efectuarea transporturilor militare, a transporturilor speciale si a transporturilor de interventie in caz de calamitati naturale sau in alte situatii deosebite;
    h) asigura dezvoltarea cercetarii in transportul feroviar, in corelare cu programele nationale de cercetare;
    i) elaboreaza politica economica in domeniul transportului feroviar;
    j) elaboreaza politici pentru dezvoltarea transporturilor multimodale si a transportului combinat;
    k) elaboreaza politici de dezvoltare echilibrata a transportului feroviar cu alte moduri de transport;
    l) asigura gestionarea proprietatii publice si private a statului din domeniul transportului feroviar;
    m) asigura gestionarea resurselor financiare alocate prin bugetul de stat;
    n) avizeaza tarifele de utilizare a infrastructurii feroviare publice si le supune spre aprobare Guvernului;
    o) clasifica infrastructura de transport feroviar in conformitate cu standardele nationale si internationale;
    p) stabileste regulile de acces pe infrastructura cailor ferate romane pentru operatorii feroviari;
    q) este depozitarul normelor, metodologiilor, prescriptiilor si instructiunilor cu specific feroviar, care se aplica in domeniul transporturilor feroviare;
    r) emite normative privind constructia si protectia caii ferate.
    (3) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, in calitate de autoritate de stat in domeniul transporturilor feroviare, are urmatoarele atributii principale:
    a) reprezinta Guvernul in organismele internationale si in relatiile bilaterale cu alte state in domeniul transporturilor feroviare;
    b) elaboreaza si promoveaza reglementari specifice, destinate asigurarii compatibilitatii sistemului national de transport feroviar cu sistemele de transport internationale;
    c) emite norme tehnice obligatorii pentru constructia, modernizarea, exploatarea, intretinerea, repararea si verificarea tehnica a infrastructurii feroviare si a materialului rulant;
    d) stabileste nomenclatorul de functii al personalului care lucreaza sau concura la siguranta circulatiei trenurilor;
    e) emite norme obligatorii de atestare, certificare si licentiere a personalului din transporturile feroviare, care lucreaza in siguranta circulatiei, si stabileste conditiile de suspendare sau de anulare a atestatelor, a certificatelor sau a licentelor acordate;
    f) organizeaza examene si emite atestate, certificate si licente pentru personalul din siguranta circulatiei;
    g) emite norme obligatorii de licentiere a operatorilor de transport feroviar care efectueaza sau vor efectua activitati de transport feroviar si stabileste conditiile de acordare, de suspendare sau de anulare a licentelor;
    h) emite norme obligatorii de siguranta a traficului in transporturile feroviare, precum si pentru transportul multimodal si combinat si supravegheaza respectarea acestora;
    i) emite norme obligatorii pentru efectuarea transporturilor de marfuri periculoase pe calea ferata;
    j) aproba organizarea regionala a transporturilor feroviare;
    k) exercita activitatea de registru, de inspectie si de control in transporturile feroviare;
    l) stabileste conditiile si asigura inmatricularea materialului rulant;
    m) asigura omologarea tehnica de tip a vehiculelor feroviare, precum si certificarea de conformitate, omologarea, agrementarea tehnica a materialelor, componentelor si echipamentelor utilizate la construirea, repararea si intretinerea materialului rulant si a infrastructurii feroviare;
    n) autorizeaza efectuarea de lucrari care se executa in zonele de siguranta si de protectie a infrastructurii cailor ferate romane;
    o) asigura cercetarea administrativa a evenimentelor sau accidentelor grave, produse in activitatile de transport feroviar;
    p) asigura, prin reteaua proprie, controlul medico-sanitar specific sigurantei circulatiei si controlul sanitar-veterinar specific activitatilor de transport feroviar si emite autorizatii sanitar-veterinare;
    q) autorizeaza, din punct de vedere tehnic, agentii economici care efectueaza lucrarile de constructie, intretinere si reparatie a elementelor infrastructurii feroviare si a materialului rulant;
    r) aproba norme si regulamente obligatorii pentru detinatorii de linii ferate industriale si de mijloace de transport pe calea ferata proprietate privata, indiferent de obiectul de activitate, care au acces pe infrastructura feroviara deschisa accesului public, dupa caz, precum si pentru beneficiarii de transport;
    s) autorizeaza infiintarea si functionarea centrelor de pregatire, perfectionare si autorizare a personalului din transporturile feroviare;
    t) analizeaza si decide asupra sesizarilor privind modul de alocare a capacitatilor infrastructurii feroviare, intre operatorii feroviari, si supravegheaza desfasurarea activitatilor de transport feroviar in conditii de concurenta loiala;
    u) stabileste norme de repartizare nediscriminatorie a capacitatilor infrastructurii feroviare;
    v) concesioneaza, in numele statului, serviciul public de transport feroviar de calatori.
    (4) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului exercita atributiile de autoritate de stat, direct sau prin delegare de competente catre o autoritate feroviara organizata ca institutie publica, finantata din venituri extrabugetare.

    CAP. 3
    Infrastructura feroviara si asigurarea functionarii acesteia

    Art. 8
    (1) Prin infrastructura feroviara se intelege ansamblul elementelor necesare circulatiei si manevrei materialului rulant, cladirile statiilor de cale ferata, cu facilitatile aferente, precum si celelalte cladiri si facilitati destinate desfasurarii transportului feroviar.
    (2) Infrastructura feroviara cuprinde infrastructura feroviara proprietate publica a statului, denumita in continuare infrastructura feroviara publica, precum si cea aflata in proprietate privata, denumita in continuare infrastructura feroviara privata.
    (3) Infrastructura feroviara publica sau privata a statului cuprinde infrastructura care se poate conecta la infrastructura feroviara transeuropeana, precum si pe cea care nu poate fi conectata la aceasta, dupa cum urmeaza:
    a) infrastructura feroviara interoperabila - parte a infrastructurii feroviare publice sau private a statului, aferenta traficului national si international, administrata in concordanta cu prevederile legislatiei privind liberul acces al operatorilor de transport feroviar si care se dezvolta in conformitate cu normele tehnice de interoperabilitate adoptate pe plan european si preluate in legislatia din Romania;
    b) infrastructura feroviara neinteroperabila - parte a infrastructurii feroviare publice sau private a statului, aferenta traficului local, conectata sau nu la infrastructura feroviara interoperabila si care este administrata si se dezvolta pe baza unor reglementari specifice interne.
    Art. 9
    (1) Administrarea infrastructurii feroviare, proprietate publica sau proprietate privata a statului, se asigura de catre o companie nationala rezultata ca urmare a reorganizarii Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, careia i se atribuie in concesiune, fara plata redeventei, infrastructura feroviara publica si care detine in proprietate alte elemente ale infrastructurii feroviare preluate de la Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane, stabilite prin hotarare a Guvernului.
    (2) Contractul de concesiune se incheie, in numele statului, cu Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, pentru o perioada de 49 de ani.
    Art. 10
    (1) Compania nationala care administreaza infrastructura feroviara poate sa inchirieze, cu acordul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, parti ale infrastructurii feroviare neinteroperabile publice catre alte persoane juridice, in vederea administrarii acesteia pentru organizarea transporturilor publice de marfuri si persoane.
    (2) Compania nationala care administreaza infrastructura feroviara poate sa inchirieze bunuri proprietate privata necesare organizarii si desfasurarii procesului de transport feroviar, aferente acelor parti din infrastructura feroviara neinteroperabila publica, inchiriata altor persoane juridice.
    (3) Inchirierea unor parti ale infrastructurii feroviare neinteroperabile se face prin licitatie publica cu strigare.
    (4) Veniturile obtinute din inchirierea unor parti ale infrastructurii feroviare neinteroperabile se incaseaza de catre compania nationala care administreaza infrastructura feroviara in scopul folosirii acesteia exclusiv pentru executarea de reparatii capitale pe infrastructura feroviara publica interoperabila.
    (5) Conditiile specifice de administrare a infrastructurii feroviare neinteroperabile, precum si conditiile de inchiriere a unor parti ale infrastructurii feroviare neinteroperabile se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
    Art. 11
    (1) Infrastructura feroviara publica se compune din:
    a) liniile ferate de circulatie, terenul aferent pe care sunt construite, precum si terenurile situate de o parte si de alta a axei caii ferate, care constituie zona de siguranta a infrastructurii feroviare;
    b) podurile, tunelurile, viaductele si alte lucrari de arta, care au legatura cu liniile ferate deschise circulatiei publice, precum si terenurile aferente acestora;
    c) lucrarile geotehnice de protectie si de consolidare, plantatiile de protectie a liniilor ferate si terenurile aferente pe care sunt amplasate;
    d) instalatiile fixe de siguranta si de conducere operativa a circulatiei feroviare;
    e) triajele de retea ale caii ferate si terenurile aferente acestora;
    f) alte instalatii si cladiri aferente infrastructurii feroviare.
    (2) Elementele concrete ale infrastructurii feroviare publice, prevazute la alin. (1), se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
    (3) Celelalte elemente ale ansamblului infrastructurii feroviare, neprevazute la alin. (1), constituie proprietate privata a companiei care administreaza infrastructura feroviara publica sau, dupa caz, a societatilor nationale si a societatilor comerciale, rezultate din reorganizare, precum si a Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, ramasa dupa reorganizare.
    Art. 12
    Administratorul infrastructurii raspunde de modul in care exercita propria conducere, gestiune si controlul intern in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
    Art. 13
    Listele sectiilor de circulatie ale infrastructurii feroviare ce constituie infrastructura feroviara interoperabila sau neinteroperabila se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
    Art. 14
    Exploatarea infrastructurii feroviare publice se realizeaza de catre compania nationala care administreaza infrastructura feroviara, prin:
    a) indeplinirea ansamblului functiilor tehnice si economice necesare;
    b) asigurarea starii de functionare a liniilor, instalatiilor si celorlalte elemente ale infrastructurii feroviare la parametrii stabiliti conform art. 16;
    c) conducerea operativa a circulatiei trenurilor si autorizarea manevrei pe liniile deschise circulatiei publice sau cu acces la aceasta;
    d) repartizarea capacitatilor infrastructurii feroviare si alocarea traselor, pe baza normelor stabilite de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului si a contractului de acces pe infrastructura feroviara.
    Art. 15
    Compania nationala care administreaza infrastructura feroviara poate efectua pe aceasta transporturi in interes propriu, pentru mentinerea sau readucerea in parametri a infrastructurii feroviare, cu indeplinirea conditiilor prevazute la art. 1 alin. (9) si la art. 2, fara plata tarifului de utilizare a infrastructurii feroviare prevazut la art. 23 alin. (1).
    Art. 16
    Parametrii elementelor infrastructurii feroviare romane trebuie sa corespunda normelor interne si internationale sau celor stabilite prin acorduri si conventii internationale la care Romania este parte. Acesti parametri trebuie sa asigure compatibilitatea infrastructurii feroviare romane, in intregul ei sau pe directii si coridoare de transport, cu ansamblul international al cailor ferate.
    Art. 17
    Elementele infrastructurii feroviare publice, inclusiv terenurile pe care sunt amplasate, precum si terenurile destinate acestui scop sunt scutite de orice taxe si impozite.
    Art. 18
    (1) Accesul si circulatia pe infrastructura feroviara publica sunt permise in conditiile detinerii de catre operatorii de transport feroviar a unei licente eliberate conform prezentei ordonante de urgenta si ale existentei unui contract de acces, incheiat cu compania nationala care administreaza infrastructura feroviara.
    (2) Operatorii de transport feroviar straini si grupurile internationale care realizeaza transport feroviar sunt acceptati pentru circulatie pe infrastructura feroviara publica in conditiile legii si acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este parte.
    (3) Accesul la infrastructura si furnizarea de servicii in terminalele si porturile legate de activitatile de transport feroviar, inclusiv servicii de transport international de marfa si servicii de transport combinat international de marfa, care deservesc sau este posibil sa deserveasca mai mult de un client final, se asigura tuturor operatorilor de transport feroviar in mod nediscriminatoriu, iar solicitarile operatorilor de transport feroviar pot fi supuse unor restrictii numai daca exista alternative viabile in conditii de piata.
    (4) Fara a incalca prevederile legale privind concurenta si activitatea institutiilor/autoritatilor publice competente in domeniu, Consiliul de supraveghere infiintat in conformitate cu prevederile art. 30 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 89/2003*) privind alocarea capacitatilor de infrastructura feroviara, tarifarea utilizarii infrastructurii feroviare si certificarea in materie de siguranta monitorizeaza concurenta pe piata de servicii de transport feroviar, inclusiv pe piata de transport feroviar de marfa.
    (5) Daca in executarea transportului solicitantul sau orice alta parte interesata se considera ca a fost tratata incorect, a fost obiectul unei discriminari sau a fost prejudiciata in alt fel, poate depune o contestatie la Consiliul de supraveghere, in conditiile art. 30 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 89/2003, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 8/2004.
    (6) Ca urmare a contestatiei primite si, daca este cazul, din proprie initiativa, Consiliul de supraveghere decide cat mai curand posibil asupra unor masuri necesare pentru corectarea unor evolutii nedorite de pe aceste piete, in conformitate cu reglementarile in vigoare.
    (7) Pentru asigurarea controlului judiciar, in conditiile legii, precum si a cooperarii in domeniul specific de activitate a Consiliului de supraveghere cu organismele de supraveghere similare din alte state, se aplica prevederile art. 30 alin. (9) si ale art. 31 din Ordonanta Guvernului nr. 89/2003.
------------
    *) Ordonanta Guvernului nr. 89/2003 a fost aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 8/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 178 din 2 martie 2004.

    Art. 19
    (1) Reteaua de transport feroviar de marfa din Romania care se include in Reteaua transeuropeana de transport feroviar de marfa, precum si porturile aferente se aproba prin hotarare a Guvernului si consta in urmatoarele componente:
    a) liniile de cale ferata;
    b) rutele ocolitoare, daca este cazul, in special din jurul zonelor cu infrastructura feroviara saturata, astfel cum este definita prin art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 89/2003. In situatia in care aceste rute sunt acordate in conformitate cu reglementarile aplicabile, se respecta, cat mai mult posibil, timpii generali de transport;
    c) liniile de acces la infrastructura in terminalele care servesc sau pot sa serveasca mai mult decat un utilizator final, inclusiv liniile de acces catre si de la alte locatii si facilitati;
    d) liniile de acces la infrastructura spre si dinspre porturile aferente, inclusiv liniile de legatura.
    (2) Liniile de acces, prevazute la alin. (1) lit. c) si d), trebuie sa acopere la fiecare capat al parcursului fie 50 km, fie 20% din lungimea parcursului respectiv, pe liniile de cale ferata mentionate la alin. (1) lit. a), in functie de valoarea care este mai mare.
    (3) Statul sprijina dezvoltarea transportului combinat si multimodal, inclusiv realizarea centrelor logistice integrate, in scopul asigurarii sistemului de transport feroviar din Romania in sistemul de transport feroviar european.
    (4) In vederea indeplinirii prevederilor alin. (3), Guvernul aproba realizarea centrelor logistice integrate, inclusiv prin credite si alocatii de la bugetul de stat.
    Art. 20
    Realizarea de noi infrastructuri feroviare publice sau a unor proiecte majore de modificari structurale si/sau tehnologice ale infrastructurii feroviare publice se supune legislatiei privind lucrarile publice si se avizeaza de catre Ministerul Apararii Nationale, in scopul incadrarii acestora in infrastructura sistemului national de aparare.
    Art. 21
    Persoanele juridice sau persoanele fizice pot construi infrastructuri feroviare proprii, cu aprobarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si cu avizele autoritatilor publice locale si Ministerului Apararii Nationale.
    Art. 22
    (1) Intretinerea si asigurarea functionarii infrastructurii feroviare se asigura din veniturile proprii ale companiei nationale care administreaza infrastructura feroviara.
    (2) Veniturile proprii ale companiei nationale care administreaza infrastructura feroviara se constituie din veniturile obtinute prin alocarea capacitatilor si a traselor catre operatorii de transport feroviar licentiati, din alte activitati proprii, precum si din valorificarea produselor reziduale.
    Art. 23
    (1) Operatorii de transport feroviar, licentiati sa efectueze transporturi publice sau in interes propriu, de marfa si/sau de calatori, folosind capacitatile infrastructurii feroviare, platesc un tarif de utilizare a acesteia, ale carui limite sunt stabilite prin contractul de activitate al companiei nationale care administreaza infrastructura, incheiat cu Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului conform prevederilor art. 37 - 39.
    (2) Compania nationala care administreaza infrastructura feroviara poate negocia nivelul tarifului de utilizare cu operatorii de transport feroviar, in functie de numarul de trase achizitionate, perioada de solicitare si sectia de circulatie.
    Art. 24
    Promovarea proiectelor pentru constructii si tronsoane noi de cale ferata, pentru modernizarea si/sau dezvoltarea unor tronsoane existente, precum si pentru magistralele destinate circulatiei cu viteze mari se face de catre Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, la propunerea fundamentala a companiei nationale care administreaza infrastructura feroviara.
    Art. 25
    Cheltuielile pentru investitii, reparatii, modernizari si/sau dezvoltari ale infrastructurii feroviare publice sunt finantate de la bugetul de stat.
    Art. 26
    (1) Pentru realizarea de noi elemente ale infrastructurii feroviare publice sau pentru dezvoltarea, modernizarea ori reabilitarea celor existente, a caror finantare nu se poate asigura de compania prevazuta la art. 9 alin. (1), precum si pentru exploatarea acestora Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului poate incheia contracte de concesionare cu alte persoane juridice, romane sau straine, in conditiile legii.
    (2) Pe data aprobarii concesiunii contractul incheiat de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului cu compania prevazuta la art. 9 alin. (1) se modifica in mod corespunzator.
    Art. 27
    (1) Liniile ferate apartinand infrastructurii feroviare publice pot fi inchise pentru transport, din considerente tehnologice sau de rentabilitate.
    (2) Inchiderea liniilor ferate din motive tehnologice se face de catre compania nationala care administreaza infrastructura feroviara, in conformitate cu normele de exploatare a infrastructurii in conditii de siguranta a circulatiei.
    (3) Inchiderea liniilor ferate din motive de rentabilitate, urmata de conservare sau de dezafectare, ori mentinerea in exploatare a liniei respective si regimul exploatarii ei se aproba de catre Guvern, la propunerea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu avizul Ministerului Apararii Nationale si al administratiei publice locale.
    (4) Pierderile rezultate prin mentinerea in exploatare, cat si costurile ocazionate de conservarea sau de dezafectarea liniilor publice nerentabile se suporta de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa caz.
    Art. 28
    (1) In cazul unor calamitati naturale, dezastre sau evenimente de cale ferata, elementele afectate ale infrastructurii cailor ferate romane vor fi repuse in functiune in cel mai scurt timp, utilizandu-se resursele care pot fi mobilizate in acest scop, in conditiile legii.
    (2) Cheltuielile ocazionate de repunerea in functiune a infrastructurii feroviare publice, afectata ca urmare a unor calamitati naturale sau dezastre, se acopera de la bugetul de stat.

    CAP. 4
    Siguranta si protectia infrastructurii feroviare

    Art. 29
    (1) In scopul desfasurarii in bune conditii a circulatiei feroviare si al prevenirii evenimentelor de cale ferata, se instituie zona de siguranta si zona de protectie a infrastructurii feroviare publice.
    (2) Zona de siguranta a infrastructurii feroviare publice cuprinde fasiile de teren, in limita de 20 m fiecare, situate de o parte si de alta a axei caii ferate, necesare pentru amplasarea instalatiilor de semnalizare si de siguranta circulatiei si a celorlalte instalatii de conducere operativa a circulatiei trenurilor, precum si a instalatiilor si lucrarilor de protectie a mediului.
    (3) In cazurile in care limitele astfel stabilite cuprind terenuri aflate in proprietate privata, se poate proceda la expropriere pentru cauza de utilitate publica, in conditiile legii.
    (4) Zona de protectie a infrastructurii feroviare publice cuprinde terenurile limitrofe, situate de o parte si de alta a axei caii ferate, indiferent de proprietar, in limita a maximum 100 m de la axa caii ferate, precum si terenurile destinate sau care servesc, sub orice forma, la asigurarea functionarii acesteia. Limitele concrete ale zonelor de protectie se stabilesc pe baza normativelor emise de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu informarea scrisa a proprietarilor terenurilor in termen de 30 de zile.
    (5) In zona de protectie a infrastructurii feroviare publice pot fi executate lucrari, potrivit reglementarilor emise de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
    Art. 30
    In zona de protectie a infrastructurii feroviare se interzice:
    a) amplasarea oricaror constructii, fie si cu caracter temporar, depozitarea de materiale sau infiintarea de plantatii care impiedica vizibilitatea liniei si a semnalelor feroviare;
    b) utilizarea indicatoarelor si a luminilor de culoare rosie, galbena, verde sau albastra, care ar putea crea confuzie cu semnalizarea feroviara;
    c) efectuarea oricaror lucrari, care, prin natura lor, ar putea provoca alunecari de teren, surpari sau afectarea stabilitatii solului, inclusiv prin taierea copacilor, arbustilor, extragerea de materiale de constructii sau prin modificarea echilibrului freatic;
    d) depozitarea necorespunzatoare de materiale, substante sau deseuri care contravin normelor de protectie a mediului sau care ar putea provoca degradarea infrastructurii feroviare a zonei de protectie a acesteia, precum si a conditiilor de desfasurare normala a traficului feroviar.
    Art. 31
    (1) In zona de protectie a infrastructurii feroviare pot fi amplasate, temporar, materiale si utilaje necesare intretinerii acesteia, in scopul eliminarii consecintelor evenimentelor de cale ferata sau al prevenirii oricarui pericol pentru siguranta circulatiei feroviare. In cazul producerii de pagube, se va acorda proprietarilor bunurilor afectate o justa despagubire, stabilita pe baza de negocieri, in termen de maximum 30 de zile de la terminarea lucrarii. In caz de neintelegere, acordarea de despagubiri si cuantumul acestora se stabilesc prin hotarare judecatoreasca.
    (2) Dreptul de ocupare temporara a terenului nu este conditionat de plata prealabila a despagubirii.
    Art. 32
    Pe traseul liniilor ferate apartinand infrastructurii feroviare, supus inzapezirilor, compania nationala care administreaza infrastructura feroviara este in drept sa utilizeze zona de protectie pentru instalarea de parazapezi. In cazul producerii de pagube cu aceasta ocazie, sunt aplicabile dispozitiile art. 31 alin. (1).
    Art. 33
    (1) Traversarea caii ferate de catre alte cai de comunicatii se realizeaza si se mentine in conformitate cu reglementarile emise de catre Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Ministerul Administratiei si Internelor si de catre organele administratiei publice locale, dupa caz, cu suportarea de catre beneficiarul caii de comunicatie respective a oricaror daune produse la infrastructura feroviara.
    (2) Traversarea liniilor ferate de catre pietoni, vehicule sau animale se face numai prin locuri special amenajate si numai cu respectarea normelor si a prescriptiilor in vigoare.
    (3) Compania nationala care administreaza infrastructura feroviara, respectiv operatorii de transport feroviar, nu raspunde pentru pagubele cauzate de nerespectarea dispozitiilor prevazute la alin. (1) si (2).

    CAP. 5
    Siguranta circulatiei pe caile ferate romane

    Art. 34
    Transportul feroviar public trebuie sa se desfasoare intr-un climat de disciplina ferma, asigurandu-se conditiile necesare pentru deplina siguranta a calatorilor si a bunurilor transportate.
    Art. 35
    Personalul cu sarcini de siguranta a circulatiei al companiei nationale care administreaza infrastructura feroviara si operatorii de transport feroviar licentiati se supun prevederilor din instructiunile de serviciu si reglementarilor specifice domeniului feroviar, privitoare la siguranta circulatiei trenurilor.
    Art. 36
    In scopul realizarii circulatiei feroviare in conditii de siguranta, compania nationala care administreaza infrastructura feroviara si operatorii de transport feroviar licentiati in conditiile prezentei ordonante de urgenta exercita, in limita competentelor aprobate, urmatoarele atributii:
    a) asigura, organizeaza si coordoneaza circulatia si manevra, aplica masurile de siguranta a circulatiei pe calea ferata, in scopul prevenirii evenimentelor de cale ferata;
    b) elaboreaza si propun spre aprobare norme, instructiuni si regulamente obligatorii privind activitatile care se desfasoara pe infrastructura feroviara;
    c) elaboreaza instructiuni de exploatare tehnica proprii;
    d) organizeaza si exercita, prin organe proprii specializate, controlul permanent al activitatii de productie si exploatare si de siguranta a circulatiei feroviare;
    e) exercita controlul permanent in probleme legate de buna functionare, intretinere, reparare a mijloacelor de transport, a liniilor de cale ferata, a instalatiilor, utilajelor si masinilor si actioneaza pentru prevenirea oricaror cauze care pot produce perturbatii in desfasurarea transportului feroviar public si a proceselor de productie;
    f) iau masuri pentru folosirea rationala si in conditii de siguranta a mijloacelor de transport feroviar, a instalatiilor, utilajelor si masinilor, pentru respectarea normativelor tehnice privind intretinerea si repararea acestora, aferente activitatii proprii;
    g) propun spre aprobare sau aproba, dupa caz, in conditiile legii, studii de fezabilitate pentru modernizari si obiective de investitii noi care privesc transporturile pe caile ferate, proiectarea sau executia de obiective de investitii noi si participa la receptia si la punerea in functiune a acestora, in conformitate cu programele aprobate;
    h) avizeaza caracteristicile de constructie ale mijloacelor de transport feroviar si solutiile tehnice pentru lucrarile de constructie si de dare in exploatare a liniilor de cale ferata noi, a instalatiilor de transport pe caile ferate, precum si in cazul modernizarii celor existente;
    i) avizeaza functionarea mijloacelor de transport feroviar si exercita controlul tehnic pe liniile de cale ferata care au acces la infrastructura cailor ferate romane, verifica personalul care le deserveste, in conditiile stabilite de regulamentele proprii cailor ferate romane, dupa caz;
    j) avizeaza caracteristicile tehnice ale instalatiilor complexe ce urmeaza a fi importate, precum si ale masinilor si instalatiilor unicat, de mare importanta, care urmeaza a fi procurate din tara sau din strainatate, pentru transporturile pe caile ferate;
    k) avizeaza orice fel de lucrari de constructii si instalatii care se executa in zona infrastructurii feroviare sau care pot afecta stabilitatea si siguranta cailor ferate si a instalatiilor feroviare;
    l) propun spre aprobare norme tehnice privind exploatarea, intretinerea si repararea mijloacelor de transport;
    m) aproba normative, regulamente si instructiuni de serviciu proprii, pentru exploatarea, intretinerea, siguranta circulatiei feroviare, proiectarea si repararea liniilor de cale ferata, a instalatiilor si a tuturor utilajelor din dotare;
    n) asigura si urmaresc executarea lucrarilor de constructii-montaj si de reparatie a mijloacelor din dotare;
    o) organizeaza receptia materialului rulant, a liniilor de cale ferata, a instalatiilor si echipamentelor la unitatile furnizoare si de reparatii, in scopul asigurarii unei calitati corespunzatoare sigurantei circulatiei feroviare;
    p) stabilesc, cu respectarea prevederilor legale, normativele de personal, functiile si meseriile din activitatea proprie, precum si raspunderea acestora fata de siguranta circulatiei;
    q) elaboreaza si propun spre aprobare criteriile de clasificare a echipamentelor, materialelor si componentelor, in raport cu importanta lor in siguranta circulatiei feroviare;
    r) elaboreaza si propun spre aprobare norme metodologice pentru verificarea si atestarea calitatii, din punct de vedere al sigurantei feroviare, a tuturor echipamentelor, materialului rulant si componentelor utilizate in circulatia pe caile ferate romane, care au importanta pentru siguranta circulatiei feroviare;
    s) elaboreaza si propun spre aprobare norme metodologice pentru selectionarea, scolarizarea, verificarea cunostintelor si aptitudinilor psihofizice ale intregului personal autorizat, cu atributii in siguranta circulatiei pe caile ferate romane;
    t) elaboreaza si propun spre aprobare norme metodologice si de calitate pentru intretinerea si repararea tuturor echipamentelor, materialului rulant si componentelor utilizate, cu relevanta in siguranta circulatiei pe caile ferate;
    u) avizeaza tehnologiile de productie, de reparatii si de intretinere pentru instalatii, echipamente si material rulant;
    v) organizeaza, in conditiile legii, autorizarea personalului cu raspunderi in siguranta circulatiei pe calea ferata, precum si a celui care indeplineste sarcini de verificare si de indrumare metodologica pentru siguranta circulatiei feroviare;
    w) exercita controlul propriu, permanent, in orice probleme legate de siguranta circulatiei feroviare si actioneaza pentru prevenirea oricaror cauze care pot provoca abateri de la aceasta;
    x) coopereaza, prin organele proprii de specialitate, in conformitate cu reglementarile specifice feroviare, cu organele Parchetului, Ministerului Administratiei si Internelor, Ministerului Sanatatii si cu alte organe prevazute de lege, pentru salvarea si evacuarea persoanelor sau a bunurilor periclitate de evenimentele de cale ferata, pentru limitarea si inlaturarea urmarilor provocate de acestea si pentru reluarea traficului feroviar, precum si pentru stabilirea cauzelor, a imprejurarilor si a vinovatilor care au condus la producerea unor astfel de evenimente.

    CAP. 6
    Contractul de activitate

    Art. 37
    Raporturile dintre compania nationala care administreaza infrastructura feroviara, societatile nationale si/sau societatile comerciale care efectueaza transport feroviar public de calatori, pe de o parte, si institutiile publice, pe de alta parte, se reglementeaza prin contracte de activitate, incheiate cu Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului in numele statului.
    Art. 38
    (1) Contractele de activitate prevazute la art. 37 vor cuprinde, cel putin, urmatoarele prevederi, dupa caz:
    a) principalii indicatori cantitativi si calitativi ai activitatii de transport feroviar de calatori, ce urmeaza a fi indepliniti de catre operatorii de transport feroviar;
    b) activitatile companiei nationale care administreaza infrastructura feroviara, in exercitarea atributiilor de asigurare a functionarii, intretinerii, repararii, modernizarii si dezvoltarii infrastructurii feroviare;
    c) lista completa a serviciilor sociale ce urmeaza a fi asigurate de operatorii de transport feroviar licentiati;
    d) activitati legate de asigurarea de servicii privind asistenta specifica medico-sanitara, de invatamant si cultural-sportiva;
    e) raspunderile Guvernului privind buna functionare a transportului public feroviar, incluzand transferurile din bugetul de stat pentru infrastructura feroviara, pentru activitatea de invatamant si de asistenta medico-sanitara, precum si sumele necesare compensarii pentru servicii sociale, prevazute in prezenta ordonanta de urgenta.
    (2) Este interzisa prevederea in contractul de activitate a efectuarii transporturilor feroviare pe segmente de infrastructura feroviara care nu corespund normelor de siguranta a circulatiei pe calea ferata.
    Art. 39
    Contractele de activitate prevazute la art. 37 se incheie pentru o durata de 4 ani, se aproba de catre Guvern si se actualizeaza anual, dupa aprobarea bugetului de stat.
    Art. 40
    La solicitarea autoritatilor administratiei publice locale sau a altor persoane juridice, operatorii de transport feroviar licentiati pot incheia cu acestea conventii pentru activitati de transport feroviar de interes local, altele decat cele prevazute in contractul de activitate incheiat cu Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu obligatia de acoperire a diferentei de cost de catre solicitantul transportului, in cazul in care veniturile din efectuarea transportului nu acopera costurile.
    Art. 41
    Compania nationala care administreaza infrastructura feroviara si operatorii de transport feroviar licentiati pot avea in structura corpuri de gardieni feroviari, a caror activitate se desfasoara pe baza regulamentului de organizare si functionare, aprobat prin hotarare a Guvernului.
    Art. 42
    Personalul companiei nationale care administreaza infrastructura feroviara si cel al operatorilor de transport feroviar licentiati, cu atributii de serviciu privind paza, ordinea publica si controlul trenurilor, garilor si al altor unitati din cadrul acestora este asimilat, in exercitarea atributiilor de serviciu, persoanelor care indeplinesc o functie ce implica exercitiul autoritatii publice.

    CAP. 7
    Dispozitii speciale

    Art. 43
    Deteriorarea si/sau afectarea sub orice forma a liniei de cale ferata, a instalatiilor de siguranta circulatiei feroviare, a celor de telecomunicatii feroviare, a oricaror bunuri sau dotari aferente infrastructurii feroviare se pedepseste conform legii penale.
    Art. 44
    In cazul nerespectarii prevederilor art. 29 alin. (5) si ale art. 30, compania nationala care administreaza infrastructura feroviara va actiona imediat, in conditiile legii, pentru oprirea oricaror lucrari sau pentru desfiintarea constructiilor interzise de lege, fara plata nici unei despagubiri, precum si pentru recuperarea pagubelor produse in zona de protectie a infrastructurii cailor ferate romane.
    Art. 45
    Neindeplinirea obligatiilor prevazute la art. 6 atrage dupa sine retragerea totala sau partiala a licentei pentru efectuarea serviciilor de transport feroviar public, precum si raspunderea penala sau contraventionala, dupa caz, a persoanei juridice sau fizice raspunzatoare pentru consecintele generate de astfel de situatii.
    Art. 46
    Faptele care constituie contraventii la normele privind transportul feroviar, inclusiv cele care constituie contraventii la normele de protectie a infrastructurii feroviare, sanctiunile care se aplica si organele imputernicite sa sanctioneze aceste fapte se stabilesc prin hotarare a Guvernului.

    TITLUL II
    Reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 47
    (1) Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane se reorganizeaza, prin divizare, intr-o companie nationala, in societati nationale si societati comerciale, potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, dupa cum urmeaza:
    a) Compania Nationala de Cai Ferate - "C.F.R.", cu statut de societate comerciala, care are, in principal, ca obiect de activitate administrarea infrastructurii feroviare si a patrimoniului auxiliar feroviar;
    b) Societatea Nationala de Transport Feroviar de Marfa - "C.F.R. - Marfa", cu statut de societate comerciala, care are, in principal, ca obiect de activitate efectuarea transportului feroviar public de marfuri;
    c) Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori - "C.F.R. - Calatori", cu statut de societate comerciala, care are, in principal, ca obiect de activitate efectuarea transportului feroviar public de calatori;
    d) Societatea de Administrare Active Feroviare - "S.A.A.F.", cu statut de societate comerciala, care are, in principal, ca obiect de activitate administrarea excedentului de active rezultat din divizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane;
    e) Societatea de Servicii de Management Feroviar - "S.M.F.", cu statut de societate comerciala, care are, in principal, ca obiect de activitate asigurarea serviciilor financiar-contabile, administrarea creditelor externe, asigurarea serviciilor juridice.
    (2) Compania nationala, societatile nationale si societatile comerciale, prevazute la alin. (1), functioneaza pe principii comerciale, specifice economiei de piata, cu orientare spre obtinerea de profit.
    (3) Compania nationala, societatile nationale si societatile comerciale, prevazute la alin. (1), preiau, partial, patrimoniul Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane.
    Art. 48
    Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane continua sa fiinteze, avand ca obiect principal de activitate gestionarea datoriei si a creantelor existente la data reorganizarii. Dupa finalizarea procesului de divizare Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane se va reorganiza prin hotarare a Guvernului, care va stabili forma juridica, atributiile si patrimoniul acesteia.
    Art. 49
    Compania nationala, societatile nationale si societatile comerciale prevazute la art. 47 se organizeaza si functioneaza sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, prin hotarare a Guvernului, care va stabili forma juridica, atributiile si patrimoniul acestora.
    Art. 50
    Compania nationala, societatile nationale si societatile comerciale, rezultate din reorganizare, care au ca obiect de activitate administrarea infrastructurii cailor ferate romane, efectuarea transportului de calatori, de marfuri si de alte bunuri, vor prelua de la Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane activele strict necesare pentru desfasurarea activitatii in conditii de eficienta pentru traficul existent la data reorganizarii.
    Art. 51
    Activele care nu se preiau de catre compania nationala, societatile nationale si societatile comerciale, rezultate din reorganizare, constituie patrimoniul Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, ramasa dupa reorganizare, in limitele stabilite prin hotarare a Guvernului.
    Art. 52
    (1) Compania nationala, societatile nationale si societatile comerciale rezultate din reorganizare:
    a) preiau drepturile si obligatiile Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, in limitele si in conditiile stabilite prin actul de infiintare a acestora;
    b) detin, in concesiune sau in proprietate, dupa caz, bunurile imobile si mobile care le revin prin impartirea patrimoniului Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane;
    c) pot constitui societati comerciale, filiale, agentii si reprezentante in tara si in strainatate, in conditiile legii;
    d) asigura realizarea activitatii de ansamblu a transportului feroviar de interes national.
    (2) Capitalul social initial al companiei nationale, al societatilor nationale si al societatilor comerciale, rezultate din reorganizare, este subscris si varsat integral de statul roman, la data infiintarii acestora.
    (3) Actiunile emise initial de compania nationala, de societatile nationale si de societatile comerciale, rezultate din reorganizare, sunt proprietate a statului, iar drepturile acestuia, ca actionar, sunt exercitate de catre Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
    (4) Actiunile emise de compania nationala, societatile nationale si societatile comerciale, rezultate din reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, pot fi cotate la bursa si tranzactionate liber pe piata.
    (5) Compania nationala, societatile nationale si societatile comerciale, rezultate din reorganizare, precum si filialele acestora pot fi supuse procesului de privatizare, in conditiile legii, statul putand pastra pachetul majoritar de actiuni.
    (6) In perioada in care statul este actionar unic la compania nationala, societatile nationale si societatile comerciale infiintate potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, acestea pot fi reorganizate prin hotarare a Guvernului, in noi companii nationale, societati nationale, societati comerciale, dupa caz, capitalul social initial fiind subscris si integral varsat de statul roman ale carui interese sunt reprezentate de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
    (7) In functie de conditiile locale pot fi infiintate societati comerciale de transport feroviar public de calatori care, in calitate de operatori de transport feroviar public, sa asigure transportul numai pentru anumite zone stabilite prin hotarare a Guvernului. Societatile comerciale de transport feroviar public de calatori se organizeaza si functioneaza sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Prin hotarare a Guvernului se vor stabili forma juridica, atributiile si patrimoniul acestora.
    (8) Personalului preluat de noile companii nationale, societati nationale, societati comerciale, precum si personalului excedentar i se aplica, in mod corespunzator, prevederile art. 55 si 56.
    Art. 53
    In realizarea obiectului lor de activitate, compania nationala, societatile nationale si societatile comerciale, rezultate din reorganizare, pot, dupa caz:
    a) sa stabileasca, in conditiile legii, si sa adapteze la conditiile pietei tarifele pentru transporturile feroviare publice de calatori si de marfuri, precum si pentru alte prestatii si servicii din domeniul lor de activitate;
    b) sa elaboreze prescriptiile, tehnologiile, normativele si normele de munca specifice activitatii proprii, inclusiv cele de prevenire si stingere a incendiilor;
    c) sa initieze si sa incheie conventii si contracte de transport intern si international, potrivit reglementarilor in vigoare;
    d) sa participe, in nume propriu, la organismele internationale din domeniul feroviar sau din domenii conexe;
    e) sa acorde unor persoane fizice sau juridice facilitati si gratuitati de calatorii sau de transport;
    f) sa introduca sau sa retraga servicii de transport, servicii din statii de calatori sau de marfuri, cu respectarea conditiilor contractului de activitate, prevazut la art. 38, si a prevederilor prezentei ordonante de urgenta;
    g) sa negocieze obtinerea de credite garantate de stat sau garantate cu bunurile pe care le au in proprietate, dupa caz;
    h) sa organizeze structuri proprii de paza si de pastrare a ordinii, in conditiile legii;
    i) sa detina sau sa participe cu capital social la alte persoane juridice si sa decida, in conditiile legii, asocierea cu persoane juridice, romane sau straine;
    j) sa efectueze activitati de productie, turism, comert intern si international, prestari de servicii, precum si de transport bazat pe alte tehnologii decat cea feroviara, cu respectarea normelor legale care reglementeaza aceste activitati;
    k) sa organizeze activitati proprii de cercetare, proiectare, informatica, invatamant, asistenta medicala, medicina si psihologia muncii, perfectionare profesionala;
    l) sa editeze publicatii si lucrari referitoare la prestatie, productie, stiinta si tehnica, specifice activitatilor pe care le desfasoara;
    m) sa faca propuneri privind prescriptiile tehnice in domeniul transporturilor feroviare, al constructiilor si realizarilor tehnice in domeniu;
    n) sa stabileasca bugetul de venituri si cheltuieli, care include alocatiile si compensatiile de la bugetul de stat si care se aproba de Guvern, la propunerea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
    Art. 54
    Creditele in curs de derulare sau de contractare la Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane, care se reorganizeaza, impreuna cu drepturile si obligatiile aferente, se repartizeaza companiei nationale, societatilor nationale si societatilor comerciale, nou-infiintate, prin hotarare a Guvernului de infiintare a acestora, preluandu-se corespunzator si contractele de credit.
    Art. 55
    (1) Personalul necesar companiei nationale, societatilor nationale si societatilor comerciale nou-infiintate se preia, in mod selectiv, de la Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane si se considera transferat. Criteriile de selectionare a personalului vor tine seama, in mod prioritar, de competenta profesionala, disciplina in activitate si de asigurarea posturilor necesare sigurantei circulatiei feroviare.
    (2) In cazul in care, in procesul reorganizarii, rezulta un excedent de personal, acesta se disponibilizeaza de catre Societatea Nationala a Cailor Ferate, in conditiile legii.
    Art. 56
    (1) Personalul Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, existent la data declansarii procesului de reorganizare, beneficiaza de facilitati de calatorie gratuita pe calea ferata, in aceleasi conditii in care a beneficiat ca salariat al Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, indiferent de situatia acestuia dupa reorganizare.
    (2) Pensionarii si membrii de familie (sotul, sotia si copiii minori) ai personalului prevazut la alin. (1), precum si personalul disponibilizat beneficiaza de permise de calatorie gratuita pe calea ferata, in conditiile legii.
    (3) La stabilirea vechimii in unitatile de cai ferate pentru acordarea permiselor de calatorie gratuita pe calea ferata pensionarilor si membrilor de familie ai acestora se ia in considerare si perioada in care a prestat munca in Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, in Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane, in fostul departament al cailor ferate cu unitatile din subordine, pana la data desfiintarii acestuia, si in compartimentele din aparatul propriu al fostului Minister al Transporturilor si Telecomunicatiilor, care au efectuat lucrari pentru calea ferata.
    (4) Compania nationala, societatile nationale si societatile comerciale rezultate din reorganizare, care au ca obiect de activitate transportul feroviar public de calatori, se substituie obligatiilor Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane privitoare la acordarea legitimatiilor si permiselor de calatorie gratuita pe calea ferata.
    Art. 57
    (1) Compania nationala, societatile nationale si societatile comerciale nou-infiintate sunt conduse de adunarea generala a actionarilor, constituita din reprezentantii statului si ai celorlalti detinatori de actiuni.
    (2) Reprezentantii statului in adunarea generala a actionarilor sunt numiti prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
    (3) Atributiile si componenta adunarii generale a actionarilor sunt prevazute in statutul companiei nationale, societatilor nationale si societatilor comerciale nou-infiintate.
    Art. 58
    (1) Adunarea generala a actionarilor alege consiliul de administratie al companiei nationale, al societatilor nationale si al societatilor comerciale nou-infiintate. Pana la finalizarea procesului de privatizare a companiei nationale, societatilor nationale si societatilor comerciale nou-infiintate, reprezentantii statului in consiliul de administratie si presedintele consiliului de administratie sunt numiti prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
    (2) Presedintele consiliului de administratie al companiei nationale, societatilor nationale si societatilor comerciale nou-infiintate este si directorul general al acestora.
    (3) Atributiile consiliului de administratie, precum si ale presedintelui acestuia se stabilesc prin statutul companiei nationale, societatilor nationale si societatilor comerciale nou-infiintate.

    CAP. 2
    Dispozitii finale

    Art. 59
    Incepand cu data infiintarii primei societati nationale/comerciale de transport marfa, rezultata in urma reorganizarii Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, tarifele transporturilor feroviare de marfa se formeaza liber pe piata.
    Art. 60
    Investitiile, modernizarile, dezvoltarile si reparatiile la infrastructura feroviara publica, precum si investitiile pentru realizarea proiectelor de importanta nationala, care asigura integrarea Romaniei in sistemul de transport feroviar european, se finanteaza de la bugetul de stat sau din credite garantate de stat si rambursate de la bugetul de stat.
    Art. 61
    Majorarile de intarziere pentru neplata la termen a obligatiilor catre stat si institutii publice, existente la data inmatricularii in registrul comertului a companiei nationale care administreaza infrastructura feroviara, a societatilor nationale si a societatilor comerciale rezultate din reorganizare, precum si majorarile datorate de Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane in forma ramasa dupa reorganizare sunt scutite de la plata.
    Art. 62
    In scopul tinerii evidentei bunurilor imobiliare aflate in proprietatea sau in concesiunea companiei nationale care administreaza infrastructura feroviara, a societatilor nationale si a societatilor comerciale, rezultate din reorganizare, si pentru asigurarea opozabilitatii titlurilor acestora fata de terti si initierea actiunilor necesare pentru recuperarea sau dobandirea de noi valori patrimoniale se intocmesc evidente si documentatii proprii de cadastru, in conditiile legii.
    Art. 63
    In perioada in care statul este actionar unic se pot efectua transferuri de active si orice alte elemente patrimoniale intre compania nationala, societatile nationale si societatile comerciale infiintate potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, cu modificarea corespunzatoare a capitalului social al acestora.
    Art. 64
    Lista produselor si a serviciilor ale caror preturi si tarife se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei, anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 7/1998 privind preturile si tarifele produselor si serviciilor care se executa sau se presteaza in tara in cadrul activitatilor cu caracter de monopol natural, al celor supuse prin lege unui regim special sau al regiilor autonome, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 133 din 2 aprilie 1998, se modifica la liniuta a treia, coloana intai, si va avea urmatorul cuprins:
    "- Transport de calatori pe calea ferata - deservire generala (exclusiv servicii auxiliare si transport international)."
    Art. 65
    In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a hotararilor Guvernului de infiintare a companiei nationale, a societatilor nationale si a societatilor comerciale, rezultate din reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, prevazute la art. 47 alin. (1), Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va supune spre aprobare Guvernului contractele de activitate prevazute la art. 37 si 38.
    Art. 66
    (1) Legea nr. 129/1996 privind transportul pe caile ferate romane, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 268 din 30 octombrie 1996, astfel cum a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 79 din 30 aprilie 1997, aprobata si modificata prin Legea nr. 111/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 142 din 7 iulie 1997, si cu modificarile si completarile aduse prin Ordonanta Guvernului nr. 40/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 219 din 29 august 1997, precum si orice alte dispozitii contrare se abroga.
    (2) Prevederile Hotararii Guvernului nr. 235/1991 privind infiintarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 76 din 12 aprilie 1991, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt si raman in vigoare pana la finalizarea procesului de reorganizare.

    NOTA:
    Reproducem mai jos prevederile art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 182/1999, care nu sunt incorporate in textul republicat al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/1998:
    "Art. 2
    Prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 se aplica in mod corespunzator si companiilor nationale, societatilor nationale, societatilor nationale si societatilor comerciale ce se vor infiinta in baza prezentei ordonante de urgenta."



SmartCity5

COMENTARII la OUG 12/1998

Momentan nu exista niciun comentariu la OUG 12 din 1998
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu