LEGE
Nr. 134 din 21 iulie 2000
privind regimul parcurilor industriale
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 346 din 25 iulie 2000
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta lege reglementeaza regimul de infiintare si de functionare a
parcurilor industriale.
(2) Parcurile industriale reprezinta arii strict delimitate teritorial, in
perimetrul carora se desfasoara activitati investitionale, de productie
industriala si de servicii conexe, intr-un regim de facilitati specifice.
Art. 2
(1) Parcurile industriale se constituie pentru stimularea dezvoltarii
economico-sociale, realizarea transferului tehnologic, atragerea de investitii
si valorificarea resurselor umane ale zonei.
(2) Prin instituirea regimului de parc industrial se asigura societatilor
comerciale care isi desfasoara activitatea in perimetrul acestuia accesul la
infrastructura necesara desfasurarii activitatilor economice.
CAP. 2
Cadrul institutional
Art. 3
Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala este organul de specialitate
al administratiei publice centrale, care, in scopul promovarii si instituirii
regimului de parc industrial si al gestionarii resurselor necesare dezvoltarii
acestuia, are urmatoarele atributii:
a) analizeaza si aproba propunerile de constituire a parcurilor
industriale;
b) gestioneaza toate fondurile bugetare si extrabugetare destinate
dezvoltarii parcurilor industriale;
c) stabileste, in conformitate cu prevederile normelor metodologice de
aplicare a prezentei legi, criteriile specifice de acordare a fondurilor
mentionate la lit. b);
d) organizeaza periodic concursuri de selectie pentru acordarea fondurilor
financiare;
e) monitorizeaza modul de utilizare a fondurilor acordate in vederea
dezvoltarii parcurilor industriale;
f) analizeaza si evalueaza rapoartele elaborate de catre detinatorii
titlului de parc industrial si, daca este cazul, poate hotari retragerea
acestuia, in situatiile prevazute la art. 16;
g) colaboreaza cu ministerele, cu celelalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, cu autoritatile administratiei publice locale,
cu camerele de comert si industrie, cu organizatiile care au drept scop
sprijinirea dezvoltarii regionale si a intreprinderilor mici si mijlocii,
precum si cu experti independenti pentru analizarea propunerilor de creare a
parcurilor industriale si pentru identificarea oportunitatilor de creare a unor
noi parcuri industriale;
h) supune Guvernului, spre aprobare, proiecte de acte normative privind
dezvoltarea parcurilor industriale.
Art. 4
In vederea dezvoltarii parcurilor industriale, Agentia Nationala pentru
Dezvoltare Regionala gestioneaza fondurile provenite din urmatoarele surse:
a) suma aprobata anual prin legea bugetului de stat, ca pozitie distincta,
alocata din fondurile speciale aflate la dispozitia Guvernului;
b) fonduri alocate in cadrul Programului PHARE si fondurile de tip
structural, care vor fi asigurate Romaniei de catre Uniunea Europeana;
c) asistenta financiara nerambursabila;
d) alte surse de finantare.
CAP. 3
Constituirea si functionarea parcurilor industriale
Art. 5
(1) Initiativa constituirii unui parc industrial poate apartine
autoritatilor administratiei publice locale, camerelor de comert si industrie,
asociatiilor patronale si profesionale, precum si societatilor comerciale pe
actiuni, cu sediul in Romania, avand ca unic obiect de activitate administrarea
parcurilor industriale.
(2) Propunerea fundamentata de constituire a unui parc industrial se
transmite de catre initiatori spre analiza Agentiei Nationale pentru Dezvoltare
Regionala.
(3) Cheltuielile legate de analiza si evaluarea propunerilor vor fi
suportate de initiator. Nivelul maxim al acestor cheltuieli va fi stabilit prin
ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala, pana la
data de 30 noiembrie a anului financiar anterior. Sumele incasate in
conformitate cu prezentul alineat, neutilizate in executia curenta, se
reporteaza pentru anul urmator.
(4) Acordarea titlului de parc industrial se face prin ordin al
presedintelui Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala pentru toate
initiativele care indeplinesc conditiile prevazute la art. 6 si 7, in termen de
90 de zile de la inregistrarea propunerii de fundamentare transmise in
conformitate cu prevederile alin. (2).
(5) Titlul de parc industrial este valabil pe durata, in perimetrul si in
conditiile specificate in ordinul presedintelui Agentiei Nationale pentru
Dezvoltare Regionala.
(6) Durata de existenta a parcului industrial va fi de minimum 25 de ani si
se va stabili in functie de obiectivele urmarite prin programul national de
dezvoltare economica.
Art. 6
Titlul de parc industrial se acorda oricarei societati comerciale pe
actiuni, cu sediul in Romania, avand ca obiect unic de activitate administrarea
parcurilor industriale, care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii
minimale:
a) sa detina titlul de proprietate sau de folosinta, pe o perioada de cel
putin 25 de ani, asupra terenurilor aferente parcului industrial;
b) sa prezinte un studiu de fezabilitate si un plan de afaceri pe cel putin
3 ani, privind exploatarea parcului industrial;
c) numarul persoanelor juridice care isi vor desfasura activitatea in
parcul industrial, conform documentatiilor legale de intentie sau angajament,
sa fie de cel putin 5, iar in urma dezvoltarii activitatilor specifice sa se
creeze, intr-o perioada de cel mult 3 ani, un numar total de minimum 300 noi
locuri de munca;
d) sa prezinte un bilant de mediu cuprinzand obligatiile ce trebuie sa fie
indeplinite pentru desfasurarea activitatilor in parcul industrial, in deplina
conformitate cu cerintele legale in vigoare privind protectia mediului;
e) sa prezinte acordul, valabil pe durata de functionare a parcului
industrial, al consiliului local, al consiliului judetean, al Consiliului
General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, precum si acordul de principiu al
Consiliului pentru dezvoltare regionala privind programul de dezvoltare
economico-sociala propus pentru obtinerea titlului de parc industrial, pentru
desfasurarea activitatilor specifice, respectiv de implementare a obiectivelor
regionale.
Art. 7
Titlul de parc industrial nu poate fi obtinut de acele societati comerciale
care se afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) sunt in procedura de dizolvare voluntara sau de drept, de lichidare, de
reorganizare judiciara sau de faliment;
b) nu au indeplinit obligatiile, asumate anterior, in exploatarea altui
parc industrial;
c) au restante la plata impozitelor, taxelor si a celorlalte sume datorate,
dupa caz, bugetului de stat, bugetelor locale si bugetelor fondurilor speciale.
Art. 8
(1) Detinatorul titlului de parc industrial are urmatoarele obligatii:
a) sa realizeze si sa exploateze parcul industrial in conformitate cu
studiul de fezabilitate si cu planul de afaceri, prezentate in documentatia de
oferta, si cu respectarea conditiilor specificate prin ordin al presedintelui
Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala, emis in conformitate cu art. 5
alin. (4);
b) sa inainteze, pana la data de 31 martie a anului urmator, un raport
anual privind activitatea parcului industrial;
c) sa inainteze, in cazul in care beneficiaza de finantari din fondurile
bugetare si extrabugetare destinate dezvoltarii parcurilor industriale
gestionate de Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala, trimestrial, pana
la data de 25 a lunii urmatoare, rapoarte financiare si, anual, pana la data de
31 martie a anului urmator, un raport auditat privind modul de utilizare a
acestora.
(2) Detinatorul titlului de parc industrial are dreptul sa reprezinte
agentul economic care isi desfasoara activitatea in parcul industrial pentru
obtinerea avizelor necesare desfasurarii activitatilor specifice.
Art. 9
(1) Prin derogare de la prevederile legale, bunurile proprietate publica
sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, incluse in
amplasamentul parcului industrial, se concesioneaza, respectiv se
subconcesioneaza sau se inchiriaza, respectiv se subinchiriaza, prin
incredintare directa.
(2) In cazul subconcesionarii sau subinchirierii, potrivit alin. (1), ca
exceptie de la prevederile legale, nu este necesar acordul proprietarului.
Art. 10
(1) Exploatarea parcului industrial se realizeaza prin contracte
comerciale, incheiate intre detinatorul titlului si beneficiarii activitatilor
specifice ce se pot dezvolta, persoane juridice romane sau straine, selectati,
daca este cazul, prin licitatie publica.
(2) Detinatorul titlului de parc industrial poate asigura antreprenoriatul
lucrarilor de constructii-montaj si de punere in functiune, reparatii si
intretinere de obiective, poate furniza serviciile si utilitatile publice,
precum si serviciile aferente desfasurarii activitatilor parcurilor.
(3) In scopul promovarii, la solicitarea Agentiei Nationale pentru Dezvoltare
Regionala, detinatorul titlului de parc industrial are obligatia, fara a leza
interesele beneficiarilor, sa prezinte parcul industrial ca referinta pentru
posibilii investitori.
CAP. 4
Facilitati
Art. 11
Agentii economici care isi desfasoara activitatea in parcul industrial
beneficiaza de urmatoarele facilitati:
a) scutirea de la plata taxelor vamale si a taxei pe valoarea adaugata a
importului pentru masinile, utilajele, instalatiile, echipamentele, mijloacele
de transport, uneltele si utilajele agricole, alte bunuri amortizabile necesare
efectuarii si derularii de investitii;
b) scutirea de la plata taxelor vamale si a taxei pe valoarea adaugata a
importului de materii prime si materiale, piese de schimb si componente care se
utilizeaza pentru constructia, reparatia si intretinerea de obiective in
teritoriul parcului;
c) scutirea de la plata impozitului pentru profitul reinvestit in
modernizarea tehnologiilor, dezvoltarea infrastructurii industriale, sustinerea
obiectivelor de investitii din cadrul parcului industrial, pe o perioada de 5
ani de la infiintare;
d) cofinantarea, cu sau fara obligatie de rambursare, din fondurile
destinate dezvoltarii parcurilor industriale, pana la limita a 25% din valoarea
investitiei necesare continuarii lucrarilor de infrastructura si asigurarii
utilitatilor din parcul industrial respectiv, cu exceptia finantarilor externe,
caz in care limita cofinantarii este stabilita de finantatorul extern;
e) inlesniri de la plata impozitelor si taxelor locale, pe baza hotararilor
consiliilor locale si judetene pe a caror raza administrativ-teritoriala se
afla parcul industrial respectiv, pentru o perioada de cel mult 5 ani;
f) camerele de comert si industrie vor asigura, in colaborare cu institutiile
publice abilitate, obtinerea avizelor, autorizatiilor si licentelor de
functionare, necesare desfasurarii activitatii in parcurile industriale.
Art. 12
Detinatorul titlului de parc industrial beneficiaza de toate facilitatile
prevazute la art. 11, precum si de scutirea de la plata taxei pentru folosirea
terenurilor proprietate de stat, in alte scopuri decat pentru agricultura sau
silvicultura, si de scutirea de la plata taxelor percepute pentru modificarea
destinatiei sau scoaterea din circuitul agricol a unor terenuri destinate
realizarii investitiei.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 13
Prin derogare de la prevederile art. 1 din Legea nr. 84/1992 privind
regimul zonelor libere, in parcurile industriale, prin hotarare a Guvernului,
se poate institui regimul de zona libera, in cazul in care societatile
comerciale care isi desfasoara activitatea in perimetrul acestora realizeaza
productie si/sau servicii destinate exclusiv exportului.
Art. 14
(1) Utilizarea totala sau partiala a sumelor alocate de catre Agentia
Nationala pentru Dezvoltare Regionala detinatorului titlului de parc
industrial, fara respectarea destinatiei si a termenelor pentru care au fost
acordate, se constata de catre organele de control abilitate, potrivit legii.
(2) Sumele prevazute la alin. (1) se restituie in cuantum dublu, in termen
de 60 de zile de la constatarea de catre organele de control a schimbarii
destinatiei fondurilor, respectiv de la retragerea titlului de parc industrial,
in conformitate cu prevederile art. 16, timp in care se instituie sechestrul
asigurator, in regim de urgenta, in favoarea Agentiei Nationale pentru
Dezvoltare Regionala.
Art. 15
(1) In situatia in care beneficiarii facilitatilor din parcul industrial
lichideaza voluntar investitiile sau inceteaza activitatile specifice, intr-o
perioada mai mica decat dublul perioadei in care au beneficiat de acestea, vor
achita cu prioritate sumele aferente facilitatilor acordate, in conformitate cu
prevederile prezentei legi catre bugetele respective, la care se adauga
dobanzile si majorarile de intarziere prevazute de lege.
(2) Impozitele si taxele datorate se platesc din rezultatele lichidarii
investitiilor sau din celelalte drepturi cuvenite actionarilor.
Art. 16
(1) Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala poate sa retraga titlul
de parc industrial, daca detinatorul acestuia se afla in una dintre urmatoarele
situatii:
a) nu realizeaza obiectivele si conditiile stabilite prin ordinul presedintelui
Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala, emis in conformitate cu
prevederile art. 5 alin. (5);
b) nu indeplineste conditiile minimale prevazute la art. 6;
c) nu respecta destinatia si termenele de utilizare totala sau partiala a
sumelor alocate din fondurile destinate dezvoltarii parcurilor industriale.
(2) Facilitatile acordate beneficiarilor inceteaza la data retragerii
titlului, cu exceptia cazului in care acesta a fost retras din motive
independente de unul sau mai multi beneficiari. In acest ultim caz,
beneficiarii respectivi se vor bucura in continuare de facilitatile acordate in
conformitate cu prevederile prezentei legi, pe toata durata mentionata in
ordinul presedintelui Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala, prin care
s-a aprobat constituirea parcului industrial.
Art. 17
Prevederile prezentei legi se aplica si parcurilor de dezvoltare a
tehnologiei informatice.
Art. 18
Nerespectarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea
administrativa, civila sau penala, dupa caz, potrivit dispozitiilor legale in
vigoare.
Art. 19
In termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi in Monitorul
Oficial al Romaniei, Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala va elabora
normele metodologice de aplicare a legii si le va supune spre aprobare
Guvernului.
Art. 20
Prezenta lege intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. La aceeasi data se abroga orice
dispozitie contrara.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 19 iunie 2000, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 20 iunie
2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VASILE LUPU