LEGE Nr. 144
din 21 mai 2007
privind înfiintarea,
organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate*)
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 535 din 3 august 2009
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Activitatea de verificare privind averea
dobândită în perioada exercitării mandatelor sau a îndeplinirii funcţiilor ori
demnităţilor publice, după caz, a conflictelor de interese şi a
incompatibilităţilorse efectuează de către Agenţia Naţională de Integritate,
denumită în continuare Agenţia, şi este supusă controlului judecătoresc.
(2) Prin avere dobândită, supusă verificării în
sensul prezentei legi, se înţelege totalitatea bunurilor, precum şi a
drepturilor şi obligaţiilor cu valoare economică ce aparţin unei persoane, care
trebuie cuprinse în declaraţia de avere, potrivit legii.
Art. 2. - Activitatea de verificare a averii dobândite
în perioada exercitării mandatelor sau a îndeplinirii funcţiilor ori
demnităţilor publice, după caz, a conflictelor de interese şi a
incompatibilităţilor se face de către inspectorii de integritate din cadrul
Agenţiei, potrivit prevederilor prezentei legi, care se completează cu
dispoziţiile actelor normative în vigoare.
Art. 3. - (1) Activitatea de verificare a averii
dobândite în perioada exercitării mandatelor sau a îndeplinirii funcţiilor ori
demnităţilor publice, după caz, a conflictelor de interese şi a
incompatibilităţilor pentru personalul Agenţiei se face de o comisie din cadrul
Consiliului, constituită în conformitate cu prevederile art. 26 alin. (2).
(2) Sesizările care vizează activitatea personalului
Agenţiei se soluţionează de Consiliu, prin comisia prevăzută la art. 26 alin.
(2)'.
Art. 4. - (1) Agenţia îşi îndeplineşte atribuţiile de
verificare prevăzute la art. 2 din oficiu sau, după caz, la sesizarea oricărei
persoane fizice sau juridice interesate.
(2) Sesizarea din oficiu se face pe baza unui
proces-verbal de sesizare, întocmit de preşedintele Agenţiei.
(3) Sesizarea de verificare depusă de persoana fizică
sau juridică trebuie să indice dovezile şi informaţiile pe care se întemeiază,
precum şi sursele de unde acestea pot fi solicitate.
(4) Sesizările formulate de orice persoană trebuie
semnate şi datate.
(5) Sesizările de verificare care nu îndeplinesc
condiţiile prevăzute la alin. (3) şi (4) nu sunt luate în considerare şi se
clasează de către inspectorul de integritate.
Art. 5. - (1) In termen de 30 de zile de la primirea
sesizării, inspectorul de integritate desemnat de conducerea Agenţiei, potrivit
legii, efectuează verificarea prealabilă a documentelor depuse prin sesizare,
inclusiv declaraţia de avere şi declaraţia de interese ale persoanei în cauză.
(2) Inspectorul de integritate desemnat procedează la
verificarea sesizării, a declaraţiilor de avere prezentate şi compară datele
din sesizare cu cele din declaraţiile de avere. In situaţia în care rezultă că
persoana verificată în perioada supusă controlului a dobândit şi alte bunuri
decât cele înscrise în declaraţia de avere sau se constată neconcordanţe
vădite, inspectorul de integritate solicită persoanei în cauză informaţii şi
dovezi suplimentare.
(3) Dacă în urma comparării datelor din declaraţii,
respectiv a analizării documentelor suplimentare primite, inspectorul de integritate
constată că există o diferenţă vădită între averea dobândită pe parcursul
exercitării funcţiei şi veniturile realizate în aceeaşi perioadă, acesta
procedează după cum urmează:
a) verifică dacă diferenţa vădită este justificată. In
cazul în care inspectorul de integritate constată că diferenţa nu este
justificată, sesizează instanţa competentă pentru stabilirea părţii de avere
dobândită sau a bunului determinat dobândit cu caracter nejustificat, a cărui
confiscare o solicită;
b) sesizează organele fiscale, în situaţia în care se
constată încălcarea legislaţiei fiscale;
c) suspendă verificarea şi sesizează organele de
urmărire penală, în situaţia în care se constată existenţa unor probe sau
indicii temeinice privind săvârşirea unor fapte penale.
(4) Prin diferenţă vădită, în sensul prezentei
legi, se înţelege o diferenţă între averea dobândită şi veniturile realizate de
cel puţin 10.000 euro sau echivalentul în lei al acesteia.
(5) Dacă în urma analizei declaraţiei de interese
inspectorul de integritate constată existenţa unui conflict, sesizează
autorităţile competente.
(6) Dacă în urma analizei documentelor primite
inspectorul de integritate constată existenţa unei stări de incompatibilitate,
acesta sesizează autorităţile competente.
(7) Dacă în urma comparării datelor din sesizare,
declaraţii, respectiv a analizării documentelor suplimentare primite,
inspectorul de integritate constată că între averea dobândită pe parcursul
exercitării funcţiei şi veniturile realizate în aceeaşi perioadă nu există o
diferenţă vădită care nu poate fi justificată, acesta dispune clasarea cauzei.
Actul de constatare se comunică persoanelor interesate.
(8) Actele şi lucrările efectuate de către inspectorii
de integritate din cadrul Agenţiei nu sunt publice, cu excepţia actului de
constatare. După începerea verificării, persoana verificată are dreptul să fie
înştiinţată despre declanşarea procedurii de verificare şi să ia cunoştinţă de
actele şi lucrările dosarului, să fie asistată sau reprezentată de avocat şi să
prezinte orice elemente justificative pe care le consideră necesare.
(9) Actele întocmite de inspectorii de integritate
după începerea verificării fără ca persoana verificată să fie înştiinţată
despre declanşarea procedurii de verificare sunt nule de drept.
Art. 6. - Pe parcursul desfăşurării verificărilor,
Agenţia poate solicita tuturor instituţiilor şi autorităţilor publice
implicate, precum şi altor persoane juridice de drept public sau privat
documentele şi informaţiile necesare întocmirii actului de constatare.
Art. 7. - La solicitarea motivată a inspectorului de
integritate, conducătorii autorităţilor, instituţiilor sau societăţilor publice
ori private, cei ai regiilor autonome sunt obligaţi să comunice acestuia, în
termen de cel mult 10 zile lucrătoare, datele, informaţiile, înscrisurile şi
documentele prevăzute la art. 6, indiferent de suportul acestora, precum şi
date, informaţii sau documente pe care le deţin, care ar putea conduce la
soluţionarea cauzei.
*) Republicată în temeiul art. II din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 138/2007 pentru modificarea Legii nr. 144/2007 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 843 din 8 decembrie
2007, aprobată prin Legea nr. 105/2008, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 375 din 16 mai 2008, dându-se textelor o nouă
numerotare.
Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate a fost publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 25 mai 2007, a fost rectificată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 368 din 30 mai 2007 şi a mai fost
modificată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2007 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea
şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 375 din 1 iunie 2007, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 94/2008, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 305 din 18 aprilie 2008.
Art. 8. - (1) Inspectorul de integritate poate dispune,
cu acordul persoanei verificate, efectuarea unei expertize pentru lămurirea
neconcordanţelor dintre valoarea declarată şi valoarea reală a bunurilor
menţionate în declaraţie.
(2) Bunurile care fac obiectul unui act autentic pot fi
supuse expertizei, în vederea stabilirii valorii acestora, doar în cazul în
care actul autentic a fost anulat potrivit dreptului comun.
(3) Persoana verificată are dreptul să-şi aleagă un
expert asistent, pe cheltuială proprie.
Art. 9. - (1) Activitatea de verificare nu poate exceda
limitelor sesizării.
(2) In activitatea sa, inspectorul de integritate
întocmeşte acte de constatare şi procese-verbale.
(3) Actul de constatare trebuie să cuprindă data şi
locul întocmirii, numele, prenumele şi calitatea celui care îl întocmeşte,
numele, prenumele şi alte date de identificare a persoanei la care se referă,
obiecţiile şi explicaţiile acestora, numele, prenumele şi calitatea persoanelor
care asistă la constatare sau reprezintă persoana supusă verificării,
obiecţiile şi explicaţiile acestora, descrierea amănunţită a celor constatate,
precum şi măsurile luate, menţiunile prevăzute de lege pentru cazurile
speciale, semnătura celui care face constatarea şi a celorlalte persoane
prezente, după caz.
(4) Procesul-verbal trebuie să cuprindă data şi locul
întocmirii, numele, prenumele şi calitatea celui care îl întocmeşte, numele,
prenumele şi alte date de identificare a persoanei la care se referă,
obiecţiile şi explicaţiile acestora, numele, prenumele şi calitatea persoanelor
care asistă la constatare sau reprezintă persoana supusă verificării,
obiecţiile şi explicaţiile acestora, descrierea amănunţită a celor constatate,
precum şi a măsurilor luate, semnătura celui care face constatarea şi a
celorlalte persoane prezente, după caz.
(5) Actele întocmite în cursul cercetării prealabile
sau al procedurii de verificare pot constitui mijloace de probă, potrivit legii.
CAPITOLUL II
Implementarea prevederilor legale privind
declaraţiile de avere şi de interese
Art. 10. - (1) In cadrul entităţilor unde persoanele
care, în conformitate cu prevederile legale, au obligaţia de a depune
declaraţii de avere şi de interese se desemnează persoane care vor asigura
implementarea prevederilor legale privind declaraţiile de avere şi de interese.
(2) Declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese
se depun după cum urmează:
a) Preşedintele României, consilierii prezidenţiali şi
consilierii de stat - la persoana desemnată de şeful Cancelariei Administraţiei
Prezidenţiale;
b) preşedinţii Camerelor Parlamentului, deputaţii şi
senatorii - la persoana desemnată de secretarul general al Camerei din care
aceştia fac parte;
c) primul-ministru, membrii Guvernului, secretarii de
stat, subsecretarii de stat şi asimilaţii acestora, precum şi consilierii de
stat din aparatul de lucru al primului-ministru - la persoana desemnată de
secretarul general al Guvernului;
d) membrii Consiliului Superior al Magistraturii,
judecătorii, procurorii, asistenţii judiciari şi magistraţii-asistenţi - la
persoana desemnată de secretarul general al Consiliului Superior al
Magistraturii;
e) membrii Consiliului Naţional de Integritate, precum
şi preşedintele şi vicepreşedintele Agenţiei - la persoana desemnată de
secretarul general al Senatului;
f) consilierii judeţeni şi consilierii locali, precum
şi primarii şi viceprimarii - la persoana desemnată de secretarii unităţilor
administrativ-teritoriale respective;
g) prefecţii şi subprefecţii - la persoana desemnată
de secretarul cancelariei prefectului;
h) alte categorii de persoane prevăzute de lege - la
persoana desemnată de şeful compartimentului de resurse umane sau, după caz, de
şeful secretariatului din cadrul autorităţilor publice, instituţiilor publice
sau unităţilor din care fac parte.
(3) In exercitarea atribuţiilor prevăzute de prezenta
lege, persoanele desemnate potrivit alin. (2) sunt subordonate direct
conducătorului instituţiei respective, care răspunde pentru desfăşurarea în
bune condiţii a activităţii acestora.
Art. 11. -Atribuţiile persoanelor desemnate potrivit
art. 10 sunt următoarele:
a) primesc, înregistrează declaraţiile de avere şi
declaraţiile de interese şi eliberează imediat depunătorului o dovadă de
primire;
b) la cerere, pun la dispoziţia personalului
formularele declaraţiilor de avere şi de interese;
c) oferă consultanţă pentru completarea corectă a
rubricilor din declaraţii şi pentru depunerea în termen a acestora;
d) evidenţiază declaraţiile de avere şi declaraţiile de
interese în registre speciale, cu caracter public, denumite Registrul
declaraţiilor de avere şi Registrul declaraţiilor de interese, al căror model
se stabileşte prin hotărâre a Guvernului*), la propunerea Agenţiei;
e) asigură publicarea şi menţinerea declaraţiilor de
avere şi a declaraţiilor de interese, pe pagina de internet a instituţiei, dacă
aceasta există, sau la avizierul propriu, în termen de cel mult 30 de zile de
la primire. Declaraţiile de avere şi de interese se păstrează pe pagina de
internet cel puţin 5 ani de la publicare, după care se arhivează potrivit
legii;
f) trimit Agenţiei, în termen de cel mult 10 zile de la
primire, copii certificate ale declaraţiilor de avere şi ale declaraţiilor de interese
primite, pe care Agenţia le publică pe pagina proprie de internet, în termen de
30 de zile de la primirea acestora, şi le menţine publicate pe durata prevăzută
de dispoziţiile lit. e);
g) publică pe pagina de internet a instituţiei, dacă
aceasta există, sau la avizierul propriu, numele şi funcţia persoanelor care nu
depun declaraţia de avere sau declaraţia de interese în termen de cel mult 15
zile de la expirarea termenului legal de depunere, date pe care le comunică
Agenţiei;
h) acordă consultanţă referitor la conţinutul şi
aplicarea prevederilor legale privind declararea şi verificarea averilor,
conflictele de interese şi incompatibilităţile şi întocmeşte note de opinie în
acest sens, la solicitarea persoanelor care au obligaţia depunerii declaraţiilor.
Art. 12. - (1) Dacă în termen de 10 zile de la primirea
declaraţiei, persoanele desemnate potrivit prevederilor art. 10 sau persoana
care semnează declaraţia sesizează deficienţe în completarea acesteia vor
recomanda, în scris, persoanei în cauză rectificarea declaraţiei, în termen de
cel mult 20 de zile. Declaraţia rectificată poate fi însoţită de documente
justificative.
(2) Declaraţia rectificată depusă împreună cu
eventualele documente se trimit de îndată Agenţiei.
(3) Până la expirarea termenului de depunere a
declaraţiei rectificate, Agenţia nu poate declanşa procedurile prevăzute de
prezenta lege.
*) A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 175/2008 privind
stabilirea modelelor Registrului declaraţiilor de avere şi Registrului
declaraţiilor de interese, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 138 din 22 februarie 2008.
CAPITOLUL III
Agenţia Naţională de Integritate
SECŢIUNEA 1
Organizare şi funcţionare
Art. 13. - (1) Se înfiinţează Agenţia Naţională de
Integritate, autoritate administrativă autonomă, cu personalitate juridică, ce
funcţionează la nivel naţional, ca structură unică, cu sediul în municipiul
Bucureşti.
(2) Personalul Agenţiei este format din preşedintele
Agenţiei, vicepreşedintele Agenţiei, inspectori de integritate, funcţionari
publici şi personal contractual. Preşedintele Agenţiei este demnitar cu rang de
secretar de stat, vicepreşedintele Agenţiei este demnitar cu rang de
subsecretar de stat, iar funcţia de inspector de integritate este funcţie
publică cu statut special.
(3) Prin hotărâre a Consiliului Naţional de
Integritate, la propunerea preşedintelui Agenţiei, la nivel teritorial se pot
înfiinţa structuri ale Agenţiei.
Art. 14. - Agenţia exercită următoarele atribuţii, cu
respectarea principiilor legalităţii, imparţialităţii, independenţei,
celerităţii, dreptului la apărare şi bunei administrări:
a) verifică declaraţiile de avere şi declaraţiile de
interese;
b) efectuează controlul depunerii la termen a
declaraţiilor de avere şi a declaraţiilor de interese de către persoanele
prevăzute de lege;
c) constată că între averea dobândită pe parcursul
exercitării funcţiei şi veniturile realizate în aceeaşi perioadă există o
diferenţă vădită care nu poate fi justificată şi sesizează instanţa competentă
pentru stabilirea părţii de avere dobândită sau a bunului determinat dobândit
cu caracter nejustificat, a cărui confiscare o solicită;
d) constată nerespectarea dispoziţiilor legale privind
conflictul de interese şi regimul incompatibilităţilor;
e) dispune clasarea sesizării, când diferenţa între
averea dobândită şi veniturile realizate nu este vădită sau bunurile sunt
justificate sau, după caz, când nu se dovedeşte conflictul de interese ori
starea de incompatibilitate;
f) sesizează organul de urmărire penală dacă există
probe sau indicii temeinice privind săvârşirea unei fapte prevăzute de legea
penală;
g) aplică sancţiunile şi ia măsurile prevăzute de lege
în competenţa sa sau, după caz, sesizează autorităţile ori instituţiile
competente în vederea luării măsurilor şi aplicării sancţiunilor prevăzute de
lege;
h) elaborează studii, analize, întocmeşte statistici
anuale privind declaraţiile de avere, declaraţiile de interese, precum şi cu
privire la verificarea acestora, efectuată de către cei în drept, şi dezvoltă
relaţii de parteneriat cu persoanele care exercită demnităţile şi funcţiile
prevăzute de prezenta lege, inclusiv prin acordarea de servicii de asistenţă;
i) elaborează şi difuzează ghiduri practice sau alte
materiale în domeniu, întocmind propriile materiale în acest sens, având în
vedere practica organelor judiciare.
Art. 15. - (1) In îndeplinirea atribuţiilor care îi
revin potrivit legii, Agenţia acţionează potrivit principiului independenţei
operaţionale.
(2) Agenţia este condusă de un preşedinte, ajutat de
un vicepreşedinte, numiţi în funcţie de către Senat, pe bază de concurs sau
examen, după caz, la propunerea Consiliului Naţional de Integritate.
(3) Potrivit principiului independenţei operaţionale,
preşedintele, vicepreşedintele şi inspectorii de integritate nu vor solicita
sau primi dispoziţii privind derularea verificărilor de la nicio autoritate
publică, instituţie sau persoană.
Art. 16. - (1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de
capital ale Agenţiei se asigură integral de la bugetul de stat. Proiectul de
buget se întocmeşte de preşedintele sau, după caz, de vicepreşedintele
Agenţiei, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, şi se înaintează
Guvernului, pentru a fi inclus distinct în proiectul bugetului de stat supus
aprobării prin lege.
(2) Preşedintele Agenţiei are calitatea de ordonator
principal de credite. In cazul în care funcţia de preşedinte al Agenţiei este
vacantă, precum şi în orice alte cazuri în care preşedintele se află în
imposibilitatea de a-şi exercita funcţia, calitatea de ordonator principal de
credite este exercitată de vicepreşedintele Agenţiei.
(3) Numărul maxim de posturi pentru Agenţie este de
200, putând fi modificat prin legea bugetului de stat, la propunerea
preşedintelui Agenţiei.
(4) Structura organizatorică a Agenţiei, atribuţiile,
sarcinile şi răspunderile personalului din aparatul propriu al Agenţiei se
stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare, aprobat prin ordin al
preşedintelui Agenţiei.
Art. 17. - (1) In vederea desfăşurării activităţii în
condiţii de profesionalism, cu respectarea principiilor imparţialităţii,
independenţei, celerităţii şi bunei administrări, repartizarea cauzelor se face
în mod aleatoriu, în sistem informatizat, de către conducerea Agenţiei.
(2) Redistribuirea cauzelor repartizate inspectorilor
de integritate se poate face numai în următoarele cazuri:
a) imposibilitatea de exercitare a atribuţiilor, timp
de cel puţin 20 de zile;
b) solicitarea motivată a inspectorului de integritate
căruia i-a fost repartizată lucrarea;
c) suspendarea din activitate, în condiţiile legii;
d) incompatibilitate;
e) conflict de interese;
f) admiterea declaraţiei de abţinere sau a cererii de
recuzare a inspectorului de integritate;
g) lăsarea cauzei în nelucrare mai mult de 10 zile.
SECŢIUNEA a 2-a
Statutul personalului Agenţiei
Art. 18. - (1) Poate fi numită în funcţia de inspector
de integritate persoana care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 19 alin.
(2).
(2) Numirea inspectorilor de integritate se face pe
baza unui concurs sau examen, organizat potrivit regulamentului aprobat prin
hotărâre*) a Consiliului Naţional de Integritate, la propunerea preşedintelui
Agenţiei, şi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, precum şi pe
pagina de internet a Agenţiei.
(3) Numirea inspectorului de integritate, a celorlalţi
funcţionari publici şi, respectiv, a personalului contractual se face potrivit
Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul
contractual din sectorul bugetar, aprobată prin Legea nr. 383/2001, cu
modificările ulterioare, şi Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi
completările ulterioare.
(4) Personalului Agenţiei îi este interzis să îşi
exprime public opinia cu privire la cauzele aflate pe rolul Agenţiei.
(5) Personalul Agenţiei are obligaţia de a nu divulga
datele sau informaţiile la care a avut acces altfel decât în condiţiile legii.
Această obligaţie se menţine timp de 5 ani şi după încetarea activităţii, sub
sancţiunea legii penale.
*) A se vedea Hotărârea Consiliului Naţional de
Integritate nr. 3/2008 privind aprobarea Regulamentului de desfăşurare a
concursului sau examenului pentru ocuparea funcţiei de inspector de integritate
în cadrul Agenţiei Naţionale de Integritate, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 116 din 14 februarie 2008, cu modificările şi
completările ulterioare.
(6) Personalul Agenţiei răspunde civil, disciplinar,
contravenţional, administrativ şi penal, în condiţiile legii.
Art. 19. - (1) Preşedintele şi vicepreşedintele
Agenţiei sunt numiţi în funcţie de către Senat, pentru un mandat de 4 ani, care
nu poate fi reînnoit, în urma concursului organizat potrivit prezentei legi.
(2) Poate fi numită în funcţia de preşedinte sau de
vicepreşedinte al Agenţiei persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele
condiţii:
a) este cetăţean român;
b) are capacitate deplină de exerciţiu;
c) are studii superioare juridice sau economice
atestate în condiţiile legii;
d) nu face şi nici nu a făcut parte, în ultimii 3 ani,
din niciun partid politic, formaţiune sau alianţă politică;
e) nu a fost agent sau colaborator al serviciilor de
informaţii înainte de anul 1990, nu a fost şi nu este lucrător operativ,
inclusiv acoperit, informator sau colaborator al serviciilor de informaţii;
f) nu a fost condamnat pentru infracţiuni săvârşite cu
intenţie, pentru care nu a intervenit reabilitarea, şi care îl fac incompatibil
cu funcţia de demnitate publică, şi nu are cazier fiscal;
g) este apt din punct de vedere medical şi psihologic
pentru exercitarea funcţiei.
(3) Dovada îndeplinirii condiţiilor prevăzute la alin.
(2) lit. d) şi e) se face pe baza declaraţiei pe propria răspundere,
autentificată de un notar public.
Art. 20. - (1) In termen de 5 zile de la aprobarea
Regulamentului de desfăşurare a concursului sau a examenului, Consiliul va face
publică declanşarea procedurii de selecţie a preşedintelui sau a
vicepreşedintelui, prin publicarea unui anunţ pe pagina de internet a Agenţiei,
în cel puţin 3 ziare cu acoperire naţională şi în Monitorul Oficial al
României, Partea a III-a. Finanţarea cheltuielilor ocazionate de organizarea şi
desfăşurarea concursului sau a examenului în vederea numirii preşedintelui sau
a vicepreşedintelui Agenţiei, după caz, se asigură de către aceasta.
(2) Candidaturile însoţite de actele doveditoare se
depun, în termen de 30 de zile de la publicarea anunţului, la compartimentul de
resurse umane din cadrul Agenţiei.
Art. 21. - (1) In cel mult 10 zile de la expirarea
termenului de depunere a candidaturilor, Consiliul Naţional de Integritate va
verifica respectarea condiţiilor prevăzute la art. 19 alin. (2) şi va efectua
selecţia dosarelor candidaţilor.
(2) In termen de 30 de zile de la terminarea
verificărilor, candidaţii care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 19
alin. (2) vor susţine un concurs.
Art. 22. - (1) Condiţiile şi procedura de desfăşurare a
concursului se stabilesc prin regulament.
(2) Regulamentul de desfăşurare a concursului sau
examenului se aprobă prin hotărâre *) a Consiliului Naţional de Integritate şi
se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe pagina de internet
a Agenţiei, în termen de 15 zile de la constituirea Consiliului.
(3) Tematica de concurs şi componenţa comisiilor
pentru organizarea concursului, elaborarea subiectelor, corectarea lucrărilor
şi soluţionarea contestaţiilor se stabilesc prin hotărâre a Consiliului
Naţional de Integritate şi se publică pe pagina de internet a Agenţiei.
(4) Concursul sau examenul constă într-o probă scrisă
şi în susţinerea unui interviu.
(5) Subiectele de concurs la proba scrisă se stabilesc
pe baza tematicii de concurs, astfel încât să reflecte atât
cunoştinţele de specialitate ale candidaţilor, cât şi calităţile de conducere
şi organizare. Subiectele se notează fiecare cu puncte de la 1 la 100.
(6) Pentru a fi declaraţi admişi, candidaţii trebuie să
obţină un punctaj minim de 70 de puncte la fiecare subiect.
(7) Contestaţiile se depun în termen de două zile de
la afişarea rezultatelor şi se soluţionează în termen de două zile de la
expirarea termenului de depunere.
(8) Candidaţii care au obţinut punctajul minim
prevăzut la alin. (6) vor susţine un interviu în faţa Consiliului Naţional de
Integritate în termen de 5 zile de la soluţionarea contestaţiilor.
(9) Rezultatele concursului sunt validate de Consiliul
Naţional de Integritate, în termen de 15 zile de la soluţionarea
contestaţiilor.
(10) In cel mult 10 zile de la depunerea
candidaturilor, comisia de organizare a concursului solicită Consiliului
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii să verifice şi să comunice
acesteia apartenenţa sau colaborarea candidaţilor cu serviciile de informaţii
înainte de anul 1990. Rezultatele verificărilor se ataşează la dosarul
candidatului.
Art. 23. - Numirea în funcţie a candidaţilor admişi se
face de către Senat, în termen de 15 zile de la validarea rezultatelor
concursului, potrivit regulamentului.
Art. 24. - (1) In termen de 5 zile de la validarea
concursului sau examenului preşedintele şi vicepreşedintele Agenţiei depun în
faţa Senatului următorul jurământ: „Jur să respect Constituţia şi legile
ţării, să apăr drepturile şi libertăţile fundamentale ale persoanei, să-mi
îndeplinesc atribuţiile cu onoare, conştiinţă şi fără părtinire. Aşa să-mi
ajute Dumnezeu!" sau, după caz, rostesc următoarea formulă: „Mă
oblig să respect Constituţia şi legile ţării, să apăr drepturile şi libertăţile
fundamentale ale persoanei, să-mi îndeplinesc atribuţiile cu onoare, conştiinţă
şi fără părtinire." Referirea la divinitate nu este obligatorie.
(2) Refuzul depunerii jurământului sau al rostirii
formulei atrage nulitatea numirii în funcţie.
Art. 25. - Preşedintele şi vicepreşedintele Agenţiei
pot fi eliberaţi din funcţie în următoarele situaţii:
a) demisie;
b) incapacitate managerială, constatată potrivit
prevederilor art. 26 alin. (2);
c) condamnarea definitivă pentru săvârşirea unei
infracţiuni;
d) când se constată nerespectarea dispoziţiilor legale
privind conflictul de interese, regimul incompatibilităţilor sau când se
dispune confiscarea unei părţi din avere ori a unui bun determinat;
e) neîndeplinirea oricăreia dintre condiţiile
prevăzute la art. 19 alin. (2).
Art. 26. - (1) In situaţiile prevăzute la art. 25,
Senatul dispune, prin hotărâre, eliberarea din funcţie, la propunerea
Consiliului Naţional de Integritate.
(2) Constatarea situaţiei prevăzute la art. 25 lit. b)
se face de o comisie alcătuită din 5 membri desemnaţi de Consiliu, la
propunerea preşedintelui Consiliului, care, pe baza informărilor şi a
rapoartelor întocmite de Agenţie, asigură evaluarea capacităţii manageriale a
funcţiilor Agenţiei. Concluziile comisiei de evaluare se prezintă Consiliului şi
se înaintează Senatului de preşedintele Consiliului.
(3) Senatul poate dispune efectuarea unui raport anual
de audit extern independent.
(4) Constatarea situaţiilor prevăzute la art. 25 lit.
c) şi e) se face de către Consiliul Naţional de Integritate, din oficiu sau la
sesizarea oricărei persoane.
*) A se vedea Hotărârea Consiliului Naţional de
Integritate nr. 2/2007 privind aprobarea Regulamentului de desfăşurare a
concursului sau examenului pentru ocuparea funcţiilor de preşedinte şi
vicepreşedinte ai Agenţiei Naţionale de Integritate, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 479 din 17 iulie 2007, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 27. - Funcţiile de preşedinte şi vicepreşedinte
ale Agenţiei sunt incompatibile cu orice altă funcţie publică sau privată, cu
excepţia funcţiilor sau activităţilor exclusiv didactice din învăţământul
superior.
Art. 28. - (1) Principalele atribuţii ale preşedintelui
Agenţiei sunt următoarele:
a) organizează, coordonează, conduce şi controlează,
în limitele legii, activitatea curentă a Agenţiei;
b) aprobă statul de funcţii şi de personal;
c) numeşte, prin ordin, personalul Agenţiei, în
condiţiile legii;
d) exercită acţiunea disciplinară împotriva
personalului din subordine;
e) asigură publicarea raportului anual de activitate a
Agenţiei şi a auditului extern independent pe pagina de internet a Agenţiei;
f) prezintă Consiliului, trimestrial sau la cererea
acestuia, ori de câte ori este necesar, informările referitoare la activitatea
Agenţiei;
g) reprezintă instituţia în raporturile cu orice altă
instituţie publică sau privată ori persoană fizică;
h) asigură întocmirea strategiei Agenţiei privind
activitatea de control al averilor şi de verificare a conflictelor de interese,
ţinând seama şi de recomandările Consiliului. Strategia se întocmeşte anual şi
se prezintă pentru aprobare Consiliului;
i) emite ordine şi instrucţiuni;
j) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege.
(2) Vicepreşedintele Agenţiei exercită atribuţiile
prevăzute de prezenta lege ori încredinţate de preşedintele Agenţiei. In cazul
în care preşedintele Agenţiei se află în imposibilitatea de a-şi exercita
funcţia sau funcţia este vacantă, vicepreşedintele exercită toate atribuţiile
prevăzute la alin. (1).
(3) Preşedintele şi vicepreşedintele Agenţiei nu
îndeplinesc atribuţii operative în domeniul controlului averilor sau
verificării conflictelor de interese.
Art. 29. - (1) Salarizarea şi celelalte drepturi ale
personalului Agenţiei se stabilesc ţinându-se seama de importanţa, răspunderea,
complexitatea şi riscurile activităţii desfăşurate, de interdicţiile şi
incompatibiiităţile prevăzute de lege, urmărindu-se garantarea independenţei şi
a autonomiei acestuia, potrivit legii.
(2) Preşedintele şi vicepreşedintele Agenţiei sunt
salarizaţi potrivit lit. A pct. 1 din anexa nr. 1 la Ordonanţa Guvernului nr.
6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor
drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind
sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici,
precum şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici în anul
2007, aprobată cu modificări prin Legea nr. 232/2007, cu modificările
ulterioare, şi beneficiază de indemnizaţia de conducere prevăzută în anexa nr.
1 lit. C pct. 1 din anexa nr. 1 la aceeaşi ordonanţă, pentru preşedinte,
respectiv pct. 2 pentru vicepreşedinte, şi de alte sporuri, premii şi drepturi
salariale prevăzute de lege pentru inspectorii de integritate.
(3) Nivelul salariilor de bază pentru funcţiile de
inspector de integritate sunt cele prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta lege.
(4) Personalul Agenţiei beneficiază pentru activitatea
desfăşurată de un spor de confidenţialitate de 30%, calculat la salariul de
bază, cu excepţia preşedintelui şi a vicepreşedintelui Agenţiei, precum şi a
inspectorilor de integritate, care vor beneficia de un spor de
confidenţialitate de 50%, calculat la salariul de bază.
(5) Salariile de bază ale înalţilor funcţionari
publici, ale funcţionarilor publici şi ale personalului contractual din cadrul
Agenţiei sunt cele prevăzute pentru aceleaşi categorii de personal din aparatul
Guvernului, majorate cu 10%.
(6) Inspectorii de integritate, înalţii funcţionari
publici, funcţionarii publici şi personalul contractual din cadrul Agenţiei
beneficiază, pe lângă salariile de bază, de sporuri, premii şi celelalte
drepturi, inclusiv de indemnizaţie de conducere, după caz, reglementate de lege
pentru categoria respectivă de personal, aplicabile personalului din aparatul
Guvernului.
(7) Membrii Consiliului au dreptul la o indemnizaţie
de şedinţă egală cu 20% din venitul salarial brut pe care îl încasează
preşedintele Agenţiei, iar preşedintele Consiliului va avea o indemnizaţie de
şedinţă mai mare cu 10% decât indemnizaţia ce se acordă membrilor Consiliului.
Aceste drepturi se impozitează în condiţiile legii.
(8) Agenţia suportă pentru membrii Consiliului
cheltuielile de deplasare de la domiciliu, în cazul în care domiciliul acestora
se află în altă localitate decât municipiul Bucureşti, precum şi celelalte
cheltuieli necesare efectuării deplasărilor în ţară şi în străinătate, în
interesul realizării obiectivelor prezentei legi.
Art. 30. - (1) Paza sediilor Agenţiei, a bunurilor şi a
valorilor aparţinând acestora, supravegherea accesului şi menţinerea ordinii
interioare necesare desfăşurării normale a activităţii în aceste sedii se
asigură, în mod gratuit, de către Jandarmeria Română, prin structurile sale
specializate.
(2) Efectivele de jandarmi şi fondurile necesare
asigurării pazei şi protecţiei obiectivelor şi personalului Agenţiei se
stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea preşedintelui Agenţiei.
Instituirea pazei cu efective de jandarmi se va realiza numai în măsura în care
se vor suplimenta efectivele şi fondurile financiare necesare prestării acestui
serviciu. Modul de utilizare a personalului jandarmeriei pentru asigurarea
pazei şi protecţiei obiectivelor şi personalului Agenţiei se stabilesc prin
protocol încheiat între Ministerul Administraţiei şi Internelor şi Agenţie.
Art. 31. - (1) Arestarea preventivă sau punerea în
mişcare a acţiunii penale împotriva preşedintelui şi vicepreşedintelui Agenţiei
sau a unui inspector de integritate al Agenţiei atrage suspendarea de drept din
funcţia pe care acesta o deţine.
(2) In termen de 24 de ore de la data la care s-au
dispus măsurile prevăzute la alin. (1) procurorul sau, după caz, judecătorul
comunică soluţia dispusă Agenţiei şi, după caz, Consiliului Naţional de
Integritate.
(3) Suspendarea din funcţie se constată de Consiliul
Naţional de Integritate pentru preşedintele şi vicepreşedintele Agenţiei şi,
respectiv, de preşedintele Agenţiei pentru personalul din subordine. Aceasta se
comunică persoanei în cauză.
(4) Dacă preşedintele şi vicepreşedintele Agenţiei sunt
suspendaţi din funcţie, Consiliul Naţional de Integritate deleagă atribuţiile
de conducere unui inspector de integritate. Interimatul încetează la data
revenirii în funcţie a titularilor sau la data numirii altor persoane.
(5) Dacă se dispune scoaterea de sub urmărire penală
ori încetarea urmăririi penale, achitarea sau încetarea procesului penal prin
hotărâre definitivă, suspendarea încetează, iar persoana respectivă va fi
reintegrată în funcţia deţinută anterior şi îi vor fi achitate drepturile
salariale aferente perioadei de suspendare.
Art. 32. - (1) Evaluarea calităţii managementului
Agenţiei se face anual, printr-un audit extern independent.
(2) Finanţarea auditului prevăzut la alin. (1) se face
din bugetul Agenţiei. Selectarea entităţii care va efectua auditul se face cu
respectarea prevederilor legale privind achiziţiile publice.
(3) La procedura de achiziţie publică nu pot participa
entităţi din sectorul public sau entităţi din sectorul privat la care statul
este acţionar.
Art. 33. - (1) Raportul de audit se întocmeşte în
primele 3 luni ale anului şi cuprinde, în mod obligatoriu, recomandări privind
modul de îndeplinire a atribuţiilor manageriale, organizarea eficientă,
comportamentul şi comunicarea, asumarea responsabilităţilor de către conducerea
Agenţiei, precum şi recomandări privind necesitatea de reducere sau, după caz,
de suplimentare a posturilor Agenţiei.
(2) In termen de maximum 5 zile de la primirea
raportului de audit preşedintele Agenţiei procedează la comunicarea acestuia
Consiliului Naţional de Integritate.
CAPITOLUL IV
Consiliul Naţional de Integritate
Art. 34. - Consiliul Naţional de Integritate, denumit
în continuare Consiliul, este organismul reprezentativ, aflat sub
control parlamentar exercitat de Senat, cu activitate nepermanentă, care
îndeplineşte atribuţiile prevăzute de prezenta lege.
Art. 35. - (1) Consiliul este numit de Senat şi este
format dintr-un număr de membri desemnaţi după cum urmează:
a) câte un membru desemnat de către fiecare grup
parlamentar din Senat, plus grupul minorităţilor naţionale din Camera
Deputaţilor;
b) un reprezentant al Ministerului Justiţiei şi
Libertăţilor Cetăţeneşti şi un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice;
c) un reprezentant al Uniunii Naţionale a Consiliilor
Judeţene din România, desemnat de adunarea generală, potrivit statutului;
d) un reprezentant al Asociaţiei Municipiilor din
România, desemnat de adunarea generală, potrivit statutului;
e) un reprezentant al Asociaţiei Oraşelor din România,
desemnat de adunarea generală, potrivit statutului;
f) un reprezentant al Asociaţiei Comunelor din
România, desemnat de adunarea generală, potrivit statutului;
g) un reprezentant al înalţilor funcţionari publici şi
un reprezentant al funcţionarilor publici, desemnaţi de Agenţia Naţională a
Funcţionarilor Publici;
h) un reprezentant desemnat de comun acord de
asociaţiile magistraţilor, legal constituite;
i) un reprezentant desemnat de organizaţiile societăţii
civile legal constituite, cu activitate în domeniul drepturilor omului, juridic
sau economico-financiar.
(2) Entităţile prevăzute la alin. (1) îşi vor desemna
reprezentanţii în Consiliu în termen de 20 de zile de la data intrării în
vigoare a legii. Consiliul este valabil constituit dacă sunt desemnaţi cel
puţin jumătate plus unu dintre membri de către entităţile prevăzute la alin.
(1).
(3) Entităţile prevăzute la alin. (1) vor desemna în
mod corespunzător câte un supleant.
(4) In termen de 5 zile de la desemnarea de către entităţile
prevăzute la alin. (1) a membrilor Consiliului, Senatul convoacă şedinţa de
constituire a Consiliului. Şedinţa este legal constituită dacă participă cel
puţin jumătate plus unu dintre membrii Consiliului.
Art. 36. - (1) Preşedintele Consiliului este ales
dintre membrii acestuia, prin votul secret a cel puţin jumătate plus unu dintre
membri, în termen de 5 zile de la data şedinţei de constituire a Consiliului.
(2) Preşedintele Consiliului poate fi revocat prin
votul secret a cel puţin două treimi din numărul total al membrilor
Consiliului, în cazul în care a încălcat Constituţia şi legile ţării sau a
executat cu rea-credinţă atribuţiile ce îi revin prin funcţia deţinută.
Art. 37. - (1) Mandatul membrilor Consiliului este de 3
ani şi poate fi reînnoit o singură dată.
(2) Mandatul de membru al Consiliului încetează la
data desemnării noilor membri, cu respectarea prevederilor alin. (1).
(3) Mandatul de membru încetează, înainte de termen,
prin revocare de către Senat, pentru neîndeplinirea atribuţiilor legale, prin
demisie ori în caz de deces.
(4) Supleantul participă cu drepturi depline la
şedinţele Consiliului, în absenţa membrului Consiliului pe care îl înlocuieşte.
(5) In cazurile prevăzute la alin. (3), desemnarea
noilor membri ai Consiliului sau, după caz, a supleanţilor acestora se face
potrivit prevederilor art. 35 alin. (1) şi (3).
(6) Intre a 90-a zi şi a 30-a zi înaintea expirării
mandatului Consiliului, se vor desemna membrii viitorului Consiliu.
Art. 38. - (1) Şedinţele Consiliului sunt publice. (2)
Consiliul are următoarele atribuţii:
a) propune Senatului numirea şi revocarea din funcţie
a preşedintelui şi vicepreşedintelui Agenţiei;
b) constată suspendarea din funcţie a preşedintelui
şi vicepreşedintelui Agenţiei;
c) aprobă prin hotărâre regulamentul şedinţelor
Consiliului;
d) aprobă regulamentul de desfăşurare a concursului
sau examenului pentru numirea în funcţie a preşedintelui şi vicepreşedintelui
Agenţiei, precum şi tematica de concurs şi componenţa comisiilor pentru organizarea
concursului sau examenului, elaborarea subiectelor, corectarea lucrărilor şi
soluţionarea contestaţiilor, adoptând hotărâri în acest sens;
e) analizează informările şi rapoartele pe care le
prezintă preşedintele Agenţiei referitoare la activitatea acesteia, trimestrial
sau ori de câte ori sunt cerute de Consiliu, prin preşedintele acestuia;
f) formulează recomandări referitoare la strategia şi
activitatea Agenţiei privind activitatea de verificare a averilor şi a
conflictelor de interese;
g) analizează raportul anual de audit prevăzut la art.
33;
h) înaintează Senatului, anual şi ori de câte ori
consideră necesar, un raport despre activitatea Agenţiei;
i) orice alte atribuţii prevăzute de lege.
Art. 39. - Membrii Consiliului au obligaţia ca, în exercitarea
atribuţiilor ce le revin, să se abţină de la exprimarea sau manifestarea
publică a convingerilor lor politice privind activitatea Consiliului sau a
Agenţiei şi să nu favorizeze vreun partid politic sau vreo organizaţie căreia
îi este aplicabil acelaşi regim juridic ca şi partidelor politice.
Art. 40. - (1) Consiliul se întruneşte lunar sau ori de
câte ori este necesar.
(2) Convocarea Consiliului se face de preşedintele
Consiliului sau de un număr de membri care reprezintă cel puţin un sfert din totalul
membrilor săi.
(3) Consiliul lucrează în prezenţa a cel puţin două
treimi din numărul membrilor săi şi adoptă hotărâri cu votul majorităţii simple
a membrilor prezenţi.
(4) Secretariatul Consiliului este asigurat de
personalul desemnat din cadrul Agenţiei.
(5) Lucrările Consiliului se desfăşoară, de regulă, la
sediul Agenţiei.
CAPITOLUL V
Declararea averilor şi a intereselor
Art. 41. - (1) Următoarele categorii de persoane au
obligaţia declarării averii şi a intereselor:
1. Preşedintele României;
2. consilierii prezidenţiali şi consilierii de stat;
3. deputaţii şi senatorii;
4. membrii Guvernului, secretarii de stat,
subsecretarii de stat, asimilaţii acestora, precum şi consilierii de stat din
aparatul de lucru al primului-ministru;
5. membrii Consiliului Superior al Magistraturii;
6. judecătorii, procurorii, magistraţii-asistenţi,
asimilaţii acestora, precum şi asistenţii judiciari;
7. personalul auxiliar de specialitate din cadrul
instanţelor judecătoreşti şi parchetelor;
8. judecătorii Curţii Constituţionale;
9. membrii Curţii de Conturi şi personalul Curţii de
Conturi;
10. preşedintele Consiliului Legislativ şi preşedinţii
de secţie;
11. Avocatul Poporului şi adjuncţii săi;
12. preşedintele şi vicepreşedintele Autorităţii
Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal;
13. membrii Consiliului Concurenţei;
14. membrii Colegiului Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii;
15. membrii Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare;
16. membrii Consiliului Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor;
17. membrii Consiliului Comisiei de Supraveghere a
Sistemului de Pensii Private;
18. membrii Consiliului Naţional pentru Combaterea
Discriminării;
19. membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului;
20. membrii consiliilor de administraţie şi ai
comitetelor directoare ale Societăţii Române de Radiodifuziune şi Societăţii
Române de Televiziune;
21. membrii Consiliului Naţional de Integritate, precum
şi preşedintele şi vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Integritate;
22. directorul general şi membrii consiliului director
al Agenţiei Naţionale de PresăAGERPRES;
23. directorul Serviciului Român de Informaţii,
prim-adjunctul şi adjuncţii săi;
24. directorul Serviciului de Informaţii Externe şi
adjuncţii săi;
25. personalul diplomatic şi consular;
26. directorul Serviciului de Protecţie şi Pază,
prim-adjunctul şi adjunctul său;
27. directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale,
prim-adjunctul şi adjuncţii săi;
28. aleşii locali;
29. persoanele cu funcţii de conducere şi de control,
precum şi funcţionarii publici, inclusiv cei cu statut special, care îşi
desfăşoară activitatea în cadrul tuturor autorităţilor publice centrale ori
locale sau, după caz, în cadrul tuturor instituţiilor publice;
30. persoanele cu funcţii de conducere şi de control
din cadrul unităţilor sistemului de învăţământ de stat şi al unităţilor de stat
din sistemul de sănătate publică;
31. personalul încadrat la cabinetul demnitarului,
precum şi personalul încadrat la cancelaria prefectului;
32. membrii consiliilor de administraţie, ai
consiliilor de conducere sau ai consiliilor de supraveghere, precum şi
persoanele care deţin funcţii de conducere în cadrul regiilor autonome de
interes naţional sau local, companiilor şi societăţilor naţionale sau, după caz,
al societăţilor comerciale la care statul sau o autoritate a administraţiei
publice locale este acţionar majoritar sau semnificativ;
33. guvernatorul, prim-viceguvernatorul,
viceguvernatorii, membrii consiliului de administraţie, angajaţii cu funcţii de
conducere ai Băncii Naţionale a României, precum şi personalul din conducerea
băncilor la care statul este acţionar majoritar sau semnificativ;
34. personalul instituţiilor publice implicate în
realizarea procesului de privatizare;
35. preşedinţii, vicepreşedinţii, secretarii şi
trezorierii federaţiilor şi confederaţiilor sindicale.
(2) Obligaţia privind declararea averii şi a
intereselor revine, în condiţiile prezentei legi, şi celorlalte categorii de
persoane, cu excepţia celor aparţinând cultelor religioase, care sunt numite în
funcţie de Preşedintele României, de Parlament, de Guvern sau de
primul-ministru.
Art. 42. - (1) Persoanele care candidează pentru
funcţiile de Preşedinte al României, deputat, senator, consilierjudetean,
consilier local sau primar sunt obligate să îşi declare averea şi interesele.
(2) Declaraţiile de avere şi de interese se depun la
Biroul Electoral Central sau, după caz, la biroul electoral de circumscripţie,
odată cu declaraţia de acceptare a candidaturii, în două exemplare. Biroul
Electoral Central şi biroul electoral de circumscripţie transmit un exemplar al
declaraţiilor de avere şi de interese la Agenţie, în termen de cel mult 48 de
ore de la depunere.
(3) Declaraţiile de avere şi de interese ale
candidaţilor pentru funcţia de Preşedinte al României se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea a III-a, precum şi pe pagina de internet a
Agenţiei, în termen de 10 zile de la data depunerii sau primirii, după caz, şi
se menţin publicate pe această pagină.
(4) Declaraţiile de avere şi de interese ale
candidaţilor pentru funcţia de deputat, senator, consilierjudetean, consilier
local sau primar se publică pe pagina de internet a Agenţiei, în termen de 10
zile de la data primirii, şi se menţin publicate pe această pagină.
Art. 43. - (1) Declaraţiile de avere şi de interese
reprezintă acte personale şi irevocabile, putând fi rectificate numai în
condiţiile prevăzute de prezenta lege.
(2) Declaraţia de avere se face în scris, pe propria
răspundere, şi cuprinde bunurile proprii, comune şi cele deţinute în
indiviziune, precum şi cele ale copiilor aflaţi în întreţinere, potrivit anexei
la Legea nr. 115/1996 pentru declararea şi controlul averii demnitarilor,
magistraţilor, a unor persoane cu funcţii de conducere şi de control şi a
funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi
prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 14/2005 privind modificarea
formularelor pentru declaraţia de avere şi pentru declaraţia de interese,
aprobată prin Legea nr. 158/2005, care se aplică în mod corespunzător.
(3) Declaraţia de interese se face, în scris, pe
proprie răspundere şi cuprinde funcţiile şi activităţile, potrivit prevederilor
Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea
demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea
şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare, precum
şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 14/2005, aprobată prin Legea
nr.158/2005.
Art. 44. - (1) Declaraţiile de avere şi de interese se
depun în termen de 15 zile de la data numirii sau alegerii în funcţie ori de la
data începerii activităţii.
(2) Persoanele prevăzute de lege au obligaţia să depună
sau să actualizeze declaraţiile de avere şi de interese anual, cel mai târziu
la data de 15 iunie, pentru anul fiscal anterior.
(3) In termen de cel mult 15 zile de la data
încheierii mandatului sau a încetării activităţii, persoanele prevăzute de lege
au obligaţia să depună o nouă declaraţie de avere şi declaraţie de interese.
(4) In termen de 15 zile de la data intrării în
vigoare a prezentei legi, persoanele care nu aveau obligaţia de a depune
declaraţia de avere şi declaraţia de interese, pentru care legea stabileşte
această obligaţie, trebuie să depună aceste declaraţii, potrivit legii.
CAPITOLUL VI
Verificarea averilor, a conflictelor de interese şi
a incompatibilităţilor
Art. 45. - (1) Agenţia începe verificarea averilor şi a
conflictelor de interese, precum şi a incompatibilităţilor, dacă în urma
verificării prealabile rezultă probe sau indicii temeinice referitoare la
încălcarea prevederilor legale.
(2) Dispoziţiile privind definiţia conflictului de
interese, precum şi obligaţiile ce decurg pentru persoanele supuse
dispoziţiilor legale privind conflictele de interese sunt cele cuprinse în
Constituţie, în Legea nr. 161/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi în alte acte normative.
(3) Dispoziţiile art. 72 din cap. II titlul IV al Legii
nr. 161/2003, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică şi
persoanelor prevăzute la art. 41 alin. (1) pct. 5-26 şi 28, cu excepţia
funcţionarilor publici, pct. 29-33 şi alin. (2).
(4) Dispoziţiile prezentei legi privind regimul
incompatibilităţilor se completează cu prevederile Legii nr. 161/2003, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 46. - (1) Agenţia întocmeşte un act de constatare
dacă, în urma probelor aflate la dosar, rezultă că:
a) între averea dobândită pe parcursul exercitării
funcţiei şi veniturile realizate în aceeaşi perioadă sunt diferenţe vădite, iar
dobândirea unei cote-părţi din avere sau a anumitor bunuri determinate nu este
justificată, cauza se trimite instanţei competente, care poate dispune
confiscarea unei părţi din averea dobândită sau unui bun determinat;
b) una dintre persoanele supuse dispoziţiilor legale
privind conflictele de interese a emis un act administrativ, a încheiat un act
juridic, a luat o decizie sau a participat la luarea unei decizii, cu
încălcarea obligaţiilor legale privind conflictul de interese;
c) una dintre persoanele prevăzute de lege se află în
stare de incompatibilitate;
d) persoana verificată nu a acţionat cu încălcarea
obligaţiilor legale privind averile nejustificate, conflictul de interese sau
regimul incompatibilităţilor.
(2) Inspectorul de integritate comunică persoanei
verificate actul de constatare, în termen de cel mult 5 zile de la data
întocmirii.
(3) Agenţia sesizează organul de urmărire penală sau
organul fiscal competent dacă există probe sau indicii temeinice privind
săvârşirea unei fapte prevăzute de legea penală. Verificarea efectuată de
inspectorul de integritate se suspendă până la soluţionarea cauzei de către
organul judiciar, potrivit legii. In acest caz, termenul de prescripţie a
răspunderii disciplinare se suspendă până la reluarea verificării de către
Agenţie. Sesizarea organului fiscal competent se face în vederea stabilirii
obligaţiilor fiscale, potrivit legii.
Art. 47. - (1) In cazul unui conflict de interese,
toate actele juridice sau administrative încheiate direct sau prin persoane
interpuse, cu încălcarea dispoziţiilor legale privind conflictul de interese,
sunt lovite de nulitate absolută.
(2) Acţiunea în constatarea nulităţii absolute a
actelor juridice sau administrative încheiate cu încălcarea obligaţiilor legale
privind conflictul de interese poate fi introdusă de Agenţie chiar dacă
persoana în cauză nu mai deţine acea funcţie.
(3) Instanţa va dispune motivat constatarea nulităţii
absolute şi anularea beneficiilor patrimoniale.
Art. 48. - (1) Pentru soluţionarea cererii de
confiscare a unei părţi din avere sau a unui bun determinat, în termen de 15
zile de la data comunicării actului de constatare Agenţia trimite dosarul
curţii de apel, secţia de contencios administrativ şi fiscal, în a cărei
circumscripţie locuieşte persoana verificată. Acţiunea este scutită de taxă de
timbru. Pentru Preşedintele României, primul-ministru, membrii Guvernului,
secretarul general al Guvernului, senatori şi deputaţi, judecătorii Inaltei
Curţi de Casaţie şi Justiţie, judecătorii curţilor de apel şi procurorii
parchetelor de pe lângă aceste instanţe, procurorii Direcţiei Naţionale
Anticorupţie, membrii Consiliului Superior al Magistraturii, membrii Curţii de
Conturi şi judecătorii Curţii Constituţionale, precum şi conducătorii
autorităţilor publice numiţi de Preşedintele României, Parlament sau de
primul-ministru, aflaţi în funcţie, competenţa de judecată aparţine Inaltei
Curţi de Casaţie şi Justiţie, Secţia de contencios administrativ şi fiscal,
care judecă în complet de 3 judecători. Dispoziţiile art. 16-20, art. 23-34 şi
art. 38 din Legea nr. 115/1996,' cu modificările şi completările ulterioare, se
aplică în mod corespunzător.
(2) In termen de 15 zile de la data comunicării
actului de constatare a conflictului de interese sau a stării de
incompatibilitate, persoana verificată poate face contestaţie la curtea de
apel, secţia de contencios administrativ şi fiscal, în a cărei circumscripţie
locuieşte. Acţiunea este scutită de taxă de timbru. Prevederile Legii contenciosului
administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, se
aplică în mod corespunzător.
(3) Constatarea conflictului de interese sau a stării
de incompatibilitate rămâne definitivă la expirarea termenului prevăzut la
alin. (1), în cazul în care nu a fost formulată contestaţia, sau la data
rămânerii irevocabile a hotărârii judecătoreşti ca urmare a judecării
contestaţiei.
Art. 49. - (1) Fapta persoanei cu privire la care s-a
constatat că a emis un act administrativ, a încheiat un act juridic, a luat o
decizie sau a participat la luarea unei decizii cu încălcarea obligaţiilor
legale privind conflictul de interese constituie abatere disciplinară şi se
sancţionează potrivit reglementării aplicabile demnităţii, funcţiei sau activităţii
respective, dacă fapta nu întruneşte elementele constitutive ale unei
infracţiuni.
(2) Persoana eliberată sau destituită din funcţie
este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publică
dintre cele prevăzute la art. 41, cu excepţia celor elective, pe o perioadă de
până la 3 ani de la data eliberării sau destituirii din funcţia sau demnitatea
publică respectivă. Interdicţia se dispune, la solicitarea Agenţiei, de către
instanţa competentă prevăzută la art. 48 alin. (1), ca sancţiune complementară,
în cazul confiscării unei părţi din averea dobândită sau a unui bun determinat
ori în cazul conflictelor de interese.
(3) Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat
starea de incompatibilitate constituie temei pentru eliberarea din funcţie sau,
după caz, constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit
reglementării aplicabile demnităţii, funcţiei sau activităţii respective.
(4) Dacă persoana cercetată nu mai ocupă o funcţie sau
o demnitate publică dintre cele prevăzute la art. 41 la data rămânerii
definitive a actului de constatare, aceasta este decăzută din dreptul de a mai
ocupa o funcţie sau o demnitate publică dintre cele prevăzute de lege, cu
excepţia celor elective, pe o perioadă de 3 ani de la data rămânerii definitive
a actului de constatare. Interdicţia se dispune, la solicitarea Agenţiei, de
către instanţa competentă prevăzută la art. 48 alin. (1), ca sancţiune
complementară, în cazul confiscării unei părţi din averea dobândită sau a unui
bun determinat ori în cazul conflictelor de interese.
Art. 50. - (1) Actul rămas definitiv, prin care se
constată caracterul nejustificat al averii sau al unei părţi din aceasta ori
prin care se constată conflictul de interese ori starea de incompatibilitate,
se publică pe pagina de internet a Agenţiei şi se comunică, în termen de 10
zile, organelor care aplică sancţiuni disciplinare sau care dispun revocarea,
destituirea ori eliberarea din funcţie, precum şi organelor fiscale competente.
(2) Agenţia va comunica, de asemenea, actul de
constatare, după cum urmează:
a) pentru Preşedintele României şi pentru
primul-ministru - Parlamentului;
b) pentru ceilalţi membri ai Guvernului -
primului-ministru, care propune Preşedintelui României eliberarea din funcţie,
potrivit Legii nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului
României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare;
c) pentru secretarii de stat, subsecretarii de stat,
precum şi pentru asimilaţii acestora - primului-ministru, care poate dispune eliberarea
din funcţie;
d) pentru senatori şi deputaţi - Camerei din care face
parte parlamentarul, care va aplica sancţiunile disciplinare potrivit legii şi
regulamentului Camerei respective;
e) pentru judecători, procurori, membrii Consiliului
Superior al Magistraturii şi magistraţi-asistenţi - Consiliului Superior al
Magistraturii, care va aplica o sancţiune disciplinară;
f) pentru judecătorii Curţii Constituţionale - Curţii
Constituţionale, care va aplica o sancţiune disciplinară;
g) pentru membrii Curţii de Conturi, Avocatul Poporului
şi adjuncţii săi - Parlamentului;
h) pentru aleşii locali, cu excepţia primarilor -
consiliului local sau, după caz, consiliului judeţean, care va aplica o
sancţiune disciplinară, potrivit legii;
i) pentru primari - consiliului local;
j) pentru funcţionarii publici - comisiei de disciplină
sau consiliului de disciplină, care propune autorităţii prevăzute de lege
aplicarea unei sancţiuni, potrivit legii;
k) pentru celelalte persoane prevăzute la art. 41
-comisiilor de disciplină, autorităţii ori instituţiei competente, care vor
aplica o sancţiune disciplinară, potrivit legii.
(3) Sancţiunea disciplinară se dispune şi în cazul în
care actul de constatare al Agenţiei a fost comunicat şi organelor de urmărire
penală, potrivit alin. (2).
(4) Prin derogare de la dispoziţiile legilor speciale
care reglementează răspunderea disciplinară, sancţiunea poate fi aplicată în
termen de cel mult 6 luni de la data rămânerii definitive a actului de
constatare, potrivit prevederilor art. 48.
CAPITOLUL VII
Alte sancţiuni
Art. 51. - (1) Nerespectarea dispoziţiilor art. 7 se
sancţionează cu amendă de 200 lei pentru fiecare zi de întârziere. Sesizarea
instanţei se face de către inspectorul de integritate din cadrul Agenţiei.
(2) Instanţa competentă să decidă aplicarea amenzii
prevăzute la alin. (1) este judecătoria în a cărei circumscripţie se află
sediul persoanei juridice sancţionate. Judecata se face de urgenţă şi cu
precădere, cu citarea părţilor.
(3) Hotărârea instanţei prin care se aplică amenda este
supusă recursului, în termen de 10 zile de la pronunţare, pentru cei prezenţi,
şi de la comunicare, pentru cei absenţi.
Art. 52. - (1) Fapta persoanelor care, cu intenţie,
depun declaraţii de avere care nu corespund adevărului constituie infracţiunea
de fals în declaraţii şi se pedepseşte potrivit Codului penal.
(2) Fapta celui care, cu ştiinţă, în sesizarea adresată
Agenţiei face afirmaţii mincinoase sau produce ori ticluieşte probe mincinoase
cu privire la caracterul nejustificat al averii unei persoane constituie
infracţiunea de denunţare calomnioasă şi se pedepseşte potrivit Codului penal.
Art. 53. - (1) Fapta uneia dintre persoanele prevăzute
de lege care, cu intenţie, depune o declaraţie de interese care nu corespunde
adevărului constituie infracţiunea de fals în declaraţii şi se pedepseşte
potrivit Codului penal.
(2) Fapta celui care, cu ştiinţă, în sesizarea adresată
Agenţiei face afirmaţii mincinoase sau produce ori ticluieşte probe cu privire
la existenţa conflictului de interese al unei persoane supuse dispoziţiilor
legale privind conflictele de interese constituie infracţiunea de denunţare
calomnioasă şi se pedepseşte potrivit Codului penal.
Art. 54. - (1) Nedepunerea declaraţiei de avere şi a
declaraţiei de interese în termenele prevăzute de lege constituie contravenţie
şi se sancţionează cu amendă de la 100 lei la 500 lei şi declanşarea din oficiu
a procedurii de control.
(2) Nerespectarea obligaţiilor prevăzute de lege de
către persoanele desemnate potrivit prevederilor art. 10 constituie
contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 100 lei la 500 lei. Aceeaşi
sancţiune se aplică şi conducătorului entităţii respective dacă acesta nu
îndeplineşte obligaţiile prevăzute de prezenta lege.
Art. 55. - Neaplicarea sancţiunii disciplinare sau
neconstatarea încetării funcţiei publice, după caz, atunci când actul de
constatare a rămas definitiv constituie contravenţie şi se sancţionează cu
amendă de la 100 lei la 500 lei.
Art. 56. - Constatarea şi sancţionarea contravenţiilor
prevăzute de prezenta lege se fac de persoanele împuternicite din cadrul
Agenţiei. Impotriva actelor de sancţionare se poate face plângere în condiţiile
Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările
şi completările ulterioare.
Art. 57. - Dispoziţiile prezentei legi se completează
cu dispoziţiile Legii nr. 115/1996, cu modificările şi completările ulterioare,
ale Legii nr. 188/1999, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, ale Legii nr. 53/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
ale Codului de procedură civilă, ale Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi
completările ulterioare, ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi cu dispoziţiile altor acte normative, dacă
acestea nu sunt contrare prezentei legi.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 58. -In cel mult 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei legi, potrivit art. 62 alin. (1) lit. b), documentele din
arhiva aflată la comisiile prevăzute de Legea nr. 115/1996, cu modificările şi
completările ulterioare, se predau, pe bază de proces-verbal, Agenţiei. Cauzele
în care verificările sunt în curs vor fi soluţionate în continuare de către
comisiile de cercetare a averilor, potrivit Legii nr. 115/1996, cu modificările
şi completările ulterioare.
Art. 59. - Pentru ocuparea funcţiilor de preşedinte şi
vicepreşedinte ai Agenţiei, documentele se depun la Consiliu.
Art. 60. -In termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei legi, persoanele desemnate potrivit art. 10 vor asigura
implementarea prevederilor prezentei legi şi vor introduce în regulamentele de
ordine interioară prevederi detaliate privitoare la declararea averii,
declararea intereselor şi a incompatibilităţilor, adaptate specificului
respectivei instituţii, care vor fi aduse la cunoştinţă tuturor angajaţilor
împreună cu prevederile prezentei legi.
Art. 61. -Amenzile aplicate în temeiul prezentei legi
se constituie venit la bugetul de stat.
Art. 62. - (1) Prezenta lege intră în vigoare:
a) la 3 zile de la publicarea în Monitorul Oficial al
României, Partea I*), în ceea ce priveşte cap. III şi IV, referitoare la
Agenţia Naţională de Integritate şi la Consiliul Naţional de Integritate;
b) la 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al
României, Partea I, în ceea ce priveşte cap. I, II şi cap. V-VII.
(2) Consiliul Naţional de Integritate va fi desemnat în
termen de cel mult 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi,
potrivit alin. (1) lit. a).
(3) Preşedintele şi vicepreşedintele Agenţiei vor fi
numiţi de către Senat, în condiţiile prezentei legi.
(4) Agenţia va funcţiona cu un număr de 28 de posturi
până la data când devine operaţională, cu încadrarea în termenul prevăzut la
alin. (1). Până la data de 15 decembrie 2007, Ministerul Economiei şi
Finanţelor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative, Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse*), Agenţia
Naţională de Administrare Fiscală şi Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici
vor detaşa persoane care vor desfăşura operaţiuni legate de înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Agenţiei. La data la care Agenţia devine
operaţională, aceste persoane pot opta, cu acordul preşedintelui Agenţiei,
pentru desfăşurarea activităţii în cadrul Agenţiei, prin transfer, potrivit
legii.
*) Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea
şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate a fost publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 25 mai 2007.
(5) Instituţiile prevăzute la alin. (4) vor desemna
personalul detaşat, după cum urmează:
a) Ministerul Economiei şi Finanţelor - 4 persoane;
b) Ministerul Justiţiei - 6 persoane;
c) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative -
5 persoane;
d) Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse
- 4 persoane;
e) Agenţia Naţională de Administrare Fiscală - 6
persoane;
f) Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici - 3
persoane.
(6) In vederea respectării dispoziţiilor alin. (2)-(5),
Guvernul alocă resursele financiare, materiale şi logistice în vederea
funcţionării Agenţiei, în termen de cel mult 20 de zile de la intrarea
în vigoare a prezentei legi, potrivit alin. (1) lit. a). In acelaşi termen,
Guvernul şi autorităţile administraţiei publice locale vor lua măsuri pentru
asigurarea sediului Agenţiei.
(7) Prima evaluare a activităţii Agenţiei se va face începând
cu mandatul preşedintelui, numit potrivit art. 23.
Art. 63. - (1) La data intrării în vigoare a prezentei
legi, potrivit art. 62 alin. (1) lit. b), se abrogă:
a) art. 1,2, art. 3 alin. (2) si (3), art. 4-9, art.
11-13, art. 14 alin. (1), art. 15 lit. b), art. 16 alin. (2), art. 19, art.
21-23, art. 32, 35, 36, 38 şi 39 din Legea nr. 115/1996, cu modificările şi
completările ulterioare;
b) cap. I „Dispoziţii generale", alin. (3)-(7)
ale art. 73, art. 74, alin. (3) şi (4) ale art. 76 din cap. II „Conflictul de
interese" şi art. 112 şi 113 din cap. VI „Dispoziţii comune" din
titlul IV „Conflictul de interese şi regimul incompatibilităţilor în
exercitarea demnităţilor publice şi funcţiilor publice" al cărţii I
„Reglementări generale pentru prevenirea şi combaterea corupţiei" din
Legea nr. 161/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
279 din 21 aprilie 2003, cu modificările si completările ulterioare;
c) art. 54 alin. (1) din Legea nr. 393/2004 privind
Statutul aleşilor locali, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 912 din 7 octombrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Dispoziţiile privind incompatibilităţile prevăzute
la art. 80-110 din cap. III, titlul IV, cartea I, precum şi cele prevăzute la
art. 115-117 din cap. VII, titlul IV, cartea I din Legea nr. 161/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, sunt şi rămân în vigoare.
(3) Dispoziţiile prezentei legi referitoare la
verificarea conflictelor de interese şi de constatare a incompatibilităţilor nu
se aplică magistraţilor în activitatea de soluţionare a cauzelor aflate pe
rolul instanţelor de judecată şi al parchetelor de pe lângă acestea, cu privire
la care s-a invocat conflictul de interese sau constatarea incompatibilităţilor.
Art. 64. - Legea nr. 115/1996 pentru declararea şi
controlul averii demnitarilor, magistraţilor, a unor persoane cu funcţii de
conducere şi de control şi a funcţionarilor publici, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 263 din 28 octombrie 1996, cu modificările
şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 14,
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Ordonanţa de clasare se comunică părţilor şi
parchetului competent, precum şi direcţiei generale judeţene a finanţelor
publice în a cărei rază domiciliază persoana a cărei avere este supusă
verificării."
2. La articolul 16,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 16. - (1) Preşedintele curţii de apel sau
preşedintele secţiei de contencios administrativ şi fiscal, primind dosarul,
fixează termen de judecată, potrivit legii, şi dispune citarea tuturor părţilor
care au fost chemate la Agenţie. Statul, prin Ministerul Finanţelor Publice, va
fi întotdeauna citat în instanţă. Participarea procurorului şi a Agenţiei
Naţionale de Integritate este obligatorie."
3. Articolul 20 va
avea următorul cuprins:
„Art. 20. - Sentinţele curţii de apel - secţia de
contencios administrativ şi fiscal pot fi atacate cu recurs de părţile
interesate, de Agenţie şi procuror, în termen de 15 zile de la comunicare, la
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi
fiscal."
4. In tot cuprinsul Legii nr. 115/1996, sintagma
„comisia de cercetare" se înlocuieşte cu denumirea „Agenţia Naţională de
Integritate".
*) Potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
221/2008 pentru stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei
publice centrale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 882
din 24 decembrie 2008, în cuprinsul actelor normative în vigoare denumirile Ministerul
Economiei şi Finanţelor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Internelor şi
Reformei Administrative şi Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de
Şanse s-au înlocuit cu denumirile Ministerul Finanţelor Publice,
Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti, Ministerul Administraţiei şi
Internelor şi Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale.
ANEXĂ
SALARIILE DE BAZĂ
pentru personalul încadrat în funcţiile de inspector
de integritate
Nr. crt.
|
Funcţia publică
|
Clasa
|
Gradul profesional
|
Treapta de salarizare
|
Salariul de bază
- lei -
|
1.
|
Inspector de integritate
|
I
|
Superior
|
1
|
3.500
|
|
|
I
|
Superior
|
2
|
3.200
|
|
|
I
|
Superior
|
3
|
3.000
|
|
|
I
|
Principal
|
1
|
2.700
|
|
|
I
|
Principal
|
2
|
2.500
|
|
|
I
|
Principal
|
3
|
2.300
|
|
|
I
|
Asistent
|
1
|
2.000
|
|
|
I
|
Asistent
|
2
|
1.700
|
|
|
I
|
Asistent
|
3
|
1.500
|
|
|
|
Debutant
|
-
|
1.100
|