LEGE Nr. 158
din 18 iulie 2008
privind publicitatea
inselatoare si publicitatea comparativa
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 559 din 24 iulie 2008
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta lege are drept scop protecţia
comercianţilor împotriva publicităţii înşelătoare şi a consecinţelor
defavorabile ale acesteia, precum şi stabilirea condiţiilor în care
publicitatea comparativă este permisă.
Art. 2. - (1) Dispoziţiile prezentei legi se aplică
conţinutului materialelor publicitare şi mesajelor publicitare, oricare ar fi
mijlocul de comunicare ce face posibil transferul informaţiei.
(2) Comunicaţiilor audiovizuale comerciale difuzate în
cadrul serviciilor de programe audiovizuale le sunt aplicabile prevederile
prezentei legi, ale Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi normele de
reglementare emise în aplicarea acesteia.
Art. 3. -In sensul prezentei legi, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
a) publicitate - orice
formă de prezentare a unei activităţi comerciale, industriale, artizanale sau
liberale, în scopul promovării vânzării de bunuri ori servicii, inclusiv bunuri
imobile, drepturi şi obligaţii;
b) publicitate înşelătoare - publicitatea care, în orice mod, inclusiv prin modul de
prezentare, induce sau poate induce în eroare persoanele cărora i se adresează
ori care iau contact cu aceasta şi care, din cauza caracterului înşelător,
poate afecta comportamentul economic al acestora sau care, din acest motiv,
prejudiciază ori poate prejudicia un concurent;
c) publicitate comparativă - publicitatea care identifică în mod
explicit sau implicit un concurent ori bunuri sau servicii oferite de acesta;
d) comerciant- persoana
fizică sau juridică ce acţionează în scopuri care se încadrează în activitatea
sa comercială, industrială, artizanală ori liberală şi orice persoană care
acţionează în numele şi pe seama comerciantului;
e) responsabil de cod -
orice entitate, inclusiv un comerciant sau un grup de comercianţi, responsabilă
cu formularea şi revizuirea unui cod de conduită şi/sau cu monitorizarea
conformităţii cu codul de către cei care şi-au luat angajamentul de a-l
respecta;
f) cod de conduită - acordul sau ansamblul de reguli care nu este impus prin
legislaţie ori dispoziţii administrative şi care defineşte comportamentul
comercianţilor care se angajează să îl respecte cu privire la una sau mai multe
practici comerciale ori la unul sau mai multe sectoare de activitate;
g) comunicaţie comercială
audiovizuală - imaginea, cu sau fără sunet, care
este destinată să promoveze, direct sau indirect, bunurile, serviciile ori
imaginile unei persoane fizice sau juridice care desfăşoară o activitate
economică. Imaginile respective însoţesc sau sunt incluse într-un program în
schimbul unei plăţi ori retribuţii similare sau în scopul autopromovării.
Formele de comunicaţii comerciale audiovizuale includ, printre altele, publicitatea
televizată, sponsorizarea, teleshoppingul şi poziţionarea de produse prin
servicii de programe audiovizuale.
CAPITOLUL II
Publicitatea înşelătoare şi publicitatea comparativă
Art. 4. - Publicitatea
înşelătoare este interzisă.
Art. 5. - Pentru a determina dacă publicitatea este
înşelătoare trebuie să se ia în considerare toate aspectele acesteia, în
special orice informaţie conţinută de aceasta cu privire la:
a) caracteristicile bunurilor sau serviciilor, cum sunt: disponibilitatea, natura, modul de
execuţie, compoziţia, metoda şi data fabricaţiei bunurilor ori a prestării
serviciilor, dacă acestea corespund scopului lor, destinaţia, cantitatea,
parametrii tehnico-funcţionali, originea geografică sau comercială, rezultatele
aşteptate ca urmare a utilizării lor ori rezultatele şi caracteristicile
esenţiale ale testelor sau ale controalelor efectuate asupra bunurilor ori a
serviciilor;
b) preţul sau modul de calcul al preţului şi
condiţiile în care se distribuie bunurile ori se prestează serviciile;
c) natura, atribuţiile şi drepturile comerciantului
care îşi face publicitate, cum ar fi: identitatea şi bunurile sale,
calificările şi deţinerea drepturilor de proprietate industrială, comercială
sau intelectuală ori premiile şi distincţiile acestuia.
Art. 6. - Publicitatea comparativă este considerată
legală dacă îndeplineşte, în mod cumulativ, următoarele condiţii:
a) nu este înşelătoare, potrivit dispoziţiilor art. 3
lit. b) şi ale art. 5 din prezenta lege, precum şi ale art. 5-7 din Legea nr.
363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia
cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind
protecţia consumatorilor;
b) compară bunuri sau servicii care răspund aceloraşi
nevoi ori sunt destinate aceloraşi scopuri;
c) compară, în mod obiectiv, una sau mai multe
caracteristici esenţiale, relevante, verificabile şi reprezentative ale
respectivelor bunuri ori servicii, care pot include şi preţul;
d) nu discreditează sau denigrează mărcile, denumirile
comerciale, alte semne distinctive, bunuri, servicii, activităţi ori situaţia
unui concurent;
e) în cazul produselor cu denumire de origine, se
referă, în fiecare caz, la produse cu aceeaşi denumire;
f) nu profită în mod neloial de reputaţia unei mărci, a
unei denumiri comerciale sau a altor semne distinctive ale unui concurent ori a
denumirii de origine a produselor concurente;
g) nu prezintă bunuri sau servicii ca imitaţii ori
reproduceri ale bunurilor sau serviciilor purtând o marcă ori o denumire
comercială protejată;
h) nu creează confuzie între comercianţi, între cel
care îşi face publicitate şi un concurent sau între mărci, denumiri comerciale,
alte semne distinctive, bunuri ori servicii ale celui care îşi face publicitate
şi cele ale unui concurent.
CAPITOLUL III
Sesizare, competenţă, sancţiuni
Art. 7. - (1) In vederea combaterii şi stopării
publicităţii înşelătoare şi a respectării dispoziţiilor privind publicitatea comparativă, persoanele fizice şi
juridice, asociaţiile şi organizaţiile care au un interes legitim pot să
sesizeze Ministerul Economiei şi Finanţelor sau, după caz, Consiliul Naţional
al Audiovizualului.
(2) La sesizarea persoanelor prevăzute la alin. (1) sau
din oficiu, Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin reprezentanţii săi,
constată încălcarea dispoziţiilor prevăzute la art. 4 şi 6 şi aplică
sancţiunile corespunzătoare.
Art. 8. - Sesizarea adresată Ministerului Economiei şi
Finanţelor poate fi îndreptată:
a) împotriva unuia sau a mai
multor comercianţi din acelaşi sector economic;
b) împotriva responsabilului de cod, în cazul în care
respectivul cod încurajează nerespectarea dispoziţiilor legale în materie.
Art. 9. - (1) La sesizarea persoanelor fizice şi
juridice, a asociaţiilor şi a organizaţiilor care au interes legitim sau din
oficiu, Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin reprezentanţii săi, va
solicita comerciantului care îşi face publicitate să furnizeze toate dovezile
necesare privind exactitatea afirmaţiilor, a indicaţiilor ori a prezentărilor
din anunţul publicitar.
(2) Reprezentanţii Ministerului Economiei şi Finanţelor
solicită comercianţilor care îşi fac publicitate, dovezi potrivit prevederilor
alin. (1) şi (3), luând în considerare interesele legitime ale acestor
comercianţi, precum şi cele ale comercianţilor prejudiciaţi.
(3) Comerciantul care îşi face publicitate este obligat
să pună la dispoziţia reprezentanţilor Ministerului Economiei şi Finanţelor, la
termenele şi în forma stabilite de acesta, toate documentele, datele şi
informaţiile care să probeze exactitatea afirmaţiilor conţinute în anunţul
publicitar.
(4) In cazul publicităţii comparative, comerciantul
care îşi face publicitate este obligat să prezinte, cu celeritate,
reprezentanţilor Ministerului Economiei şi Finanţelor dovezile, documentele,
datele şi informaţiile prevăzute în prezentul articol.
(5) In cazul în care dovezile solicitate nu sunt
prezentate de comerciant sau prezentarea dovezilor se face de către acesta după
expirarea termenului stabilit de Ministerul Economiei şi Finanţelor ori dacă
aceste dovezi sunt considerate incomplete sau insuficiente, afirmaţiile din
anunţul publicitar în cauză vor fi considerate inexacte.
Art. 10. - (1) Nerespectarea de către comercianţi a
prevederilor art. 4 şi 6 constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă
de la 3.000 lei la 30.000 lei.
(2) Constatarea şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la
alin. (1) se fac de reprezentanţii Ministerului Economiei şi Finanţelor.
Art. 11. - (1) In cazul în care
se constată încălcarea de către comerciantul care îşi face publicitate a
dispoziţiilor prevăzute la art. 4 şi 6, ţinând cont de toate interesele
implicate în cauză şi, în special, de interesul public, Ministerul Economiei şi
Finanţelor poate dispune, odată cu aplicarea sancţiunii contravenţionale
prevăzute la art. 10 alin. (1), următoarele măsuri complementare:
a) încetarea publicităţii înşelătoare sau a
publicităţii comparative ilegale;
b) interzicerea publicităţii înşelătoare sau a
publicităţii comparative care contravine prevederilor prezentei legi, în cazul
în care nu a fost încă adusă la cunoştinţă publicului, însă acest lucru este
iminent.
(2) Măsurile prevăzute la alin. (1) se aplică fără a fi
necesar să existe o dovadă a unui prejudiciu real, a intenţiei ori a
neglijenţei celui care îşi face publicitate.
(3) Măsurile prevăzute la alin. (1) vor fi luate prin
intermediul unei proceduri accelerate, în sensul că acestea vor fi îndeplinite
de comerciantul contravenient în termen de 5 zile de la data înmânării sau a
comunicării procesului-verbal de constatare şi de sancţionare a contravenţiei prin care măsurile au fost dispuse.
Art. 12. - (1) In vederea eliminării efectelor de
durată ale publicităţii înşelătoare sau ale publicităţii comparative ilegale a
cărei încetare, respectiv interzicere, a fost dispusă printr-un proces-verbal
de constatare şi sancţionare a contravenţiei, care nu a fost contestat, ori
printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă prin care s-a
dispus o astfel de măsură, Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin
reprezentanţi împuterniciţi, va solicita comerciantului în cauză:
a) publicarea procesului-verbal de constatare şi
sancţionare a contravenţiei sau a hotărârii judecătoreşti, integral ori în extras;
b) publicarea unei declaraţii rectificative care să
cuprindă datele de identificare a comerciantului contravenient, contravenţia
săvârşită, data la care a fost săvârşită, precum şi măsurile dispuse.
(2) Publicarea se va face, în toate cazurile, de către şi pe cheltuiala comerciantului contravenient, atât prin
intermediul unui ziar de largă circulaţie, cât şi prin intermediul mijlocului
de comunicare folosit pentru difuzarea anunţului publicitar interzis, în termen
de 5 zile de la data comunicării.
Art. 13. - (1) Nerespectarea măsurilor prevăzute la
art. 12, precum şi a obligaţiei prevăzute la art. 9 constituie contravenţii şi
se sancţionează cu amendă de la 6.000 lei la 60.000 lei.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la alin. (1) se fac de reprezentanţii împuterniciţi ai
Ministerului Economiei şi Finanţelor.
Art. 14. - (1) In situaţia în care Ministerul Economiei
şi Finanţelor dispune, potrivit dispoziţiilor art. 11 alin. (1) lit. a),
încetarea publicităţii înşelătoare sau a publicităţii comparative ilegale,
acesta va comunica de îndată măsura respectivă Consiliului Naţional al
Audiovizualului.
(2) Potrivit competenţelor ce îi revin, Consiliul
Naţional al Audiovizualului verifică dacă respectiva publicitate înşelătoare
sau comparativă ilegală este difuzată printr-un serviciu de programe
audiovizuale, în cadrul unei comunicaţii comerciale audiovizuale.
(3) In situaţia prevăzută la alin. (2), Consiliul
Naţional al Audiovizualului va dispune, prin decizie, potrivit competenţelor ce
îi revin, oprirea de la difuzare a respectivei comunicaţii comerciale
audiovizuale, va monitoriza aplicarea deciziei şi, în caz de nerespectare, va
aplica sancţiunile Legii nr. 504/2002, cu modificările şi completările
ulterioare.
(4) In situaţia în care Consiliul Naţional al
Audiovizualului apreciază că o comunicaţie comercială audiovizuală conţine
elementele unei publicităţi înşelătoare ori comparative ilegale, acesta va
sesiza Ministerul Economiei şi Finanţelor.
Art. 15. - Prevederile art. 10,
11 şi 13 referitoare la contravenţii se completează cu dispoziţiile Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi
completările ulterioare, cu excepţia prevederilor art. 28 şi 29.
Art. 16. - (1) In cazul în care se constată că faptele
reclamate nu constituie publicitate înşelătoare sau, după caz, publicitate
comparativă ilegală, Ministerul Economiei şi Finanţelor emite decizie motivată
de respingere a sesizării.
(2) Decizia dată conform alin. (1) poate fi atacată în
temeiul prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 17. - (1) In cazul încălcării dispoziţiilor
prezentei legi, răspunderea revine comerciantului beneficiar al anunţului
publicitar.
(2) In cazul în care comerciantul care îşi face
publicitate nu are sediul social în România, răspunderea revine
reprezentantului său legal în România.
Art. 18. - Dreptul de a sesiza faptele prevăzute la art. 4 şi 6 se prescrie în termen de 3 luni de la data
la care persoanele, asociaţiile sau organizaţiile care au un interes legitim,
potrivit prevederilor prezentei legi, au luat cunoştinţă de anunţul publicitar,
dar nu mai târziu de 6 luni de la data apariţiei acestuia.
Art. 19. - (1) Prezenta lege nu exclude controlul
voluntar al publicităţii de către organizaţiile profesionale cu rol de
autoreglementare în domeniul publicităţii şi nici dreptul persoanelor fizice şi
juridice, al asociaţiilor sau al organizaţiilor interesate de a se adresa direct
acestor organizaţii.
(2) In aplicarea dispoziţiilor prezentei legi,
Ministerul Economiei şi Finanţelor, respectiv Consiliul Naţional al
Audiovizualului pot solicita organizaţiilor profesionale cu rol de
autoreglementare, prevăzute la alin. (1), formularea unui punct de vedere de
specialitate.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 20. - (1) In aplicarea dispoziţiilor prezentei
legi, Ministerul Economiei şi Finanţelor poate emite norme, care se aprobă prin ordin al ministrului.
(2) In aplicarea dispoziţiilor prezentei legi,
Consiliul Naţional al Audiovizualului va emite norme de reglementare ce se
aprobă prin ordin al preşedintelui acestei autorităţi.
Art. 21. - Dispoziţiile legislative, regulamentare şi
administrative adoptate de autorităţile române, precum şi orice alte informaţii
cu privire la publicitatea înşelătoare şi comparativă se notifică de Ministerul
Economiei şi Finanţelor către Comisia Europeană.
Art. 22. - Prezenta lege se aplică fără a aduce
atingere dispoziţiilor privind publicitatea pentru anumite produse şi/sau
servicii, precum şi restricţiilor sau interdicţiilor privind publicitatea în
anumite medii, cuprinse în alte acte normative.
Art. 23. - Legea nr. 148/2000 privind publicitatea,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 2 august 2000, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 1 va
avea următorul cuprins:
„Art. 1. - Prezenta lege are drept scop protecţia
consumatorilor de produse şi servicii, protecţia persoanelor care desfăşoară o
activitate de producţie, de comerţ, prestează un serviciu sau practică o
meserie ori o profesie."
2. Articolele 2 şi 3
se abrogă.
3. La articolul 4, literele a), b), c) şi g) se
abrogă.
4. La articolul 6,
litera a) se abrogă.
5. Articolele 7 şi 8 se abrogă.
6. Articolul 18 va avea următorul cuprins:
„Art. 18. - Autorul, realizatorul de publicitate şi
reprezentantul legal al mijlocului de difuzare răspund solidar cu persoana care
îşi face publicitate, în cazul încălcării prevederilor prezentei legi."
7. La articolul 23
alineatul (1), litera b) va avea următorul cuprins:
,,b) încălcarea prevederilor art. 9-14, cu amendă de la
1.500 lei la 4.000 lei."
8. La articolul 24 alineatul (1), literele a) şi e) vor avea următorul cuprins:
,,a) reprezentanţii împuterniciţi ai Oficiului pentru
Protecţia Consumatorilor, în cazul încălcării prevederilor art. 9 şi ale art.
13 lit. a) şi b);
e) reprezentanţii împuterniciţi ai Consiliului Naţional
al Audiovizualului, pentru încălcarea prevederilor art. 10 lit. a)."
........................................................................................................................................................................ ........................................................
Prezenta lege transpune integral prevederile Directivei 2006/114/CE a Parlamentului European şi a Consiliului Uniunii
Europene din data de 12 decembrie 2006, publicată în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene (JOUE) nr. L376 din 27 decembrie 2006.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ