LEGE
Nr. 148 din 26 iulie 2000
privind publicitatea
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 359 din 2 august 2000
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta lege are drept scop protectia consumatorilor de produse si
servicii, protectia persoanelor care desfasoara o activitate de productie, de
comert, presteaza un serviciu sau practica o meserie ori o profesie, precum si
protectia interesului public general impotriva publicitatii inselatoare, a
consecintelor negative ale publicitatii si stabileste conditiile in care este
permisa publicitatea comparativa.
Art. 2
Dispozitiile prezentei legi se aplica continutului materialelor publicitare
si mesajelor publicitare transmise de acestea, oricare ar fi mijlocul de
comunicare ce face posibil transferul informatiei.
Art. 3
Publicitatea difuzata in cadrul programelor de radiodifuziune si
televiziune, transmise pe cale radioelectrica sau prin cablu ori printr-un alt
sistem tehnic asimilat acestuia, se supune prevederilor privind publicitatea in
domeniul audiovizualului din Legea audiovizualului nr. 48/1992, cu modificarile
si completarile ulterioare, precum si prevederilor prezentei legi.
Art. 4
In sensul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) publicitate - orice forma de prezentare a unei activitati comerciale,
industriale, artizanale sau liber-profesioniste, avand ca scop promovarea
vanzarii de bunuri si servicii, de drepturi si obligatii;
b) publicitate inselatoare - orice publicitate care, in orice fel, inclusiv
prin modul de prezentare, induce sau poate induce in eroare orice persoana
careia ii este adresata sau care ia contact cu aceasta si ii poate afecta
comportamentul economic, lezandu-i interesul de consumator, sau care poate leza
interesele unui concurent;
c) publicitate comparativa - orice publicitate care identifica explicit sau
implicit un concurent sau bunurile ori serviciile oferite de acesta;
d) publicitate subliminala - orice publicitate care utilizeaza stimuli prea
slabi pentru a fi perceputi in mod constient, dar care pot influenta
comportamentul economic al unei persoane;
e) persoana - orice persoana fizica sau juridica;
f) minor - orice persoana fizica in varsta de pana la 18 ani;
g) autoreglementare - orice activitate, cu caracter voluntar, de elaborare
a unor reguli de buna practica in domeniul publicitatii si de control al
respectarii acestora de catre reprezentanti ai persoanelor implicate in aceasta
activitate, inclusiv ai agentiilor de publicitate si media, in conditiile
legii.
Art. 5
Publicitatea trebuie sa fie decenta, corecta si sa fie elaborata in
spiritul responsabilitatii sociale.
Art. 6
Se interzice publicitatea care:
a) este inselatoare;
b) este subliminala;
c) prejudiciaza respectul pentru demnitatea umana si morala publica;
d) include discriminari bazate pe rasa, sex, limba, origine, origine
sociala, identitate etnica sau nationalitate;
e) atenteaza la convingerile religioase sau politice;
f) aduce prejudicii imaginii, onoarei, demnitatii si vietii particulare a
persoanelor;
g) exploateaza superstitiile, credulitatea sau frica persoanelor;
h) prejudiciaza securitatea persoanelor sau incita la violenta;
i) incurajeaza un comportament care prejudiciaza mediul inconjurator;
j) favorizeaza comercializarea unor bunuri sau servicii care sunt produse
ori distribuite contrar prevederilor legale.
CAP. 2
Publicitate inselatoare si publicitate comparativa
Art. 7
Pentru determinarea caracterului inselator al publicitatii se vor lua in
considerare toate caracteristicile acesteia si, in mod deosebit, elementele
componente referitoare la:
a) caracteristicile bunurilor si serviciilor, cum sunt: disponibilitatea,
natura, modul de executie si de ambalare, compozitia, metoda si data
fabricatiei sau a aprovizionarii, masura in care acestea corespund scopului
destinat, destinatia, cantitatea, parametrii tehnico-functionali, producatorul,
originea geografica sau comerciala ori rezultatele testelor si incercarilor
asupra bunurilor sau serviciilor, precum si rezultatele care se asteapta de la
acestea;
b) pretul sau modul de calcul al pretului, precum si conditiile in care
sunt distribuite produsele sau sunt prestate serviciile;
c) conditiile economice si juridice de achizitionare sau de prestare a
serviciilor;
d) natura serviciilor ce urmeaza a fi asigurate dupa vanzarea produselor
sau prestarea serviciilor;
e) natura, atributiile si drepturile celui care isi face publicitate, cum
ar fi: identitatea, capitalul social, calificarea, dreptul de proprietate
industriala, premii si distinctii primite;
f) omiterea unor informatii esentiale cu privire la identificarea si
caracterizarea bunurilor sau serviciilor, cu scopul de a induce in eroare
persoanele carora le sunt adresate.
Art. 8
Publicitatea comparativa este interzisa daca:
a) comparatia este inselatoare, potrivit prevederilor art. 4 lit. b) si ale
art. 7;
b) se compara bunuri sau servicii avand scopuri sau destinatii diferite;
c) nu se compara, in mod obiectiv, una sau mai multe caracteristici
esentiale, relevante, verificabile si reprezentative - intre care poate fi
inclus si pretul - ale unor bunuri sau servicii;
d) se creeaza confuzie pe piata intre cel care isi face publicitate si un
concurent sau intre marcile de comert, denumirile comerciale sau alte semne
distinctive, bunuri sau servicii ale celui care isi face publicitate si cele
apartinand unui concurent;
e) se discrediteaza sau se denigreaza marcile de comert, denumirile
comerciale, alte semne distinctive, bunuri, servicii sau situatia materiala a
unui concurent;
f) nu se compara, in fiecare caz, produse cu aceeasi indicatie, in cazul
produselor care au indicatie geografica;
g) se profita in mod incorect de renumele unei marci de comert, de
denumirea comerciala sau de alte semne distinctive ale unui concurent ori de
indicatia geografica a unui produs al unui concurent;
h) se prezinta bunuri sau servicii drept imitatii sau replici ale unor
bunuri sau servicii purtand o marca de comert sau o denumire comerciala
protejata;
i) se incalca orice alte prevederi ale Legii concurentei nr. 21/1996.
Art. 9
Comparatiile care se refera la o oferta speciala trebuie sa indice, in mod
clar si neechivoc, data la care inceteaza oferta sau, daca este cazul, faptul
ca oferta speciala se refera la stocul de bunuri sau de servicii disponibil,
iar daca oferta speciala nu a inceput inca, data de incepere a perioadei in
care se aplica pretul special sau alte conditii specifice.
CAP. 3
Dispozitii speciale privind publicitatea anumitor produse
Art. 10
Se interzice publicitatea explicita pentru produsele din tutun:
a) difuzata in cadrul programelor de radiodifuziune si televiziune;
b) in presa scrisa, pe prima si pe ultima coperta sau pagina a materialelor
tiparite;
c) pe biletele de calatorie pentru transportul public.
Art. 11
Se interzice publicitatea pentru bauturile alcoolice si pentru produsele
din tutun in incinta unitatilor de invatamant si a unitatilor de asistenta
medicala sau la o distanta mai mica de 200 metri de intrarea acestora, masurata
pe drum public.
Art. 12
Publicitatea pentru bauturi alcoolice si pentru produsele din tutun nu este
permisa in publicatii destinate in principal minorilor, in salile de spectacole
inainte, in timpul si dupa spectacolele destinate minorilor.
Art. 13
(1) Publicitatea pentru bauturile alcoolice si pentru produsele din tutun
nu este permisa nici in conditiile in care:
a) se adreseaza minorilor;
b) infatiseaza minori consumand aceste produse;
c) sugereaza ca bauturile alcoolice sau produsele din tutun sunt dotate cu
proprietati terapeutice sau ca au un efect stimulativ, sedativ ori ca pot
rezolva probleme personale;
d) da o imagine negativa despre abstinenta;
e) evidentiaza continutul in alcool al bauturilor alcoolice, in scopul
stimularii consumului, sau face legatura intre alcool si conducerea unui
autovehicul;
f) nu contine inscriptii-avertisment, in limba romana, pentru produsele din
tutun.
(2) Textul avertismentului si dimensiunile acestuia vor fi stabilite prin
ordin al ministrului sanatatii, in termen de 30 de zile de la publicarea
prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 14
Se interzice publicitatea substantelor stupefiante si psihotrope.
Art. 15
Se interzice publicitatea, in alte locuri decat cele de comercializare,
pentru orice tip de arme, munitii, explozivi, metode si mijloace pirotehnice,
cu exceptia armelor destinate vanatorii sau sportului si a celor de panoplie.
Art. 16
Pentru produsele si serviciile destinate minorilor este interzisa
publicitatea care:
a) contine elemente ce dauneaza acestora din punct de vedere fizic, moral,
intelectual sau psihic;
b) incurajeaza in mod indirect copiii sa cumpere produse sau servicii,
profitand de lipsa de experienta sau de credulitatea lor;
c) afecteaza relatiile speciale care exista intre minori, pe de o parte, si
parinti sau cadre didactice, pe de alta parte;
d) prezinta, in mod nejustificat, minori in situatii periculoase.
Art. 17
Publicitatea este permisa numai pentru produsele medicamentoase care se
elibereaza fara prescriptie medicala, pentru care materialele publicitare vor
fi aprobate de Agentia Nationala a Medicamentului.
CAP. 4
Sanctiuni
Art. 18
Autorul, realizatorul de publicitate si reprezentantul legal al mijlocului
de difuzare raspund solidar cu persoana care isi face publicitate, in cazul
incalcarii prevederilor prezentei legi, cu exceptia incalcarii dispozitiilor
cuprinse in art. 6 lit. a) si in art. 8, cand raspunderea revine numai
persoanei care isi face publicitate.
Art. 19
Daca persoana care isi face publicitate nu are sediul in Romania sau daca
nu poate fi identificata, raspunderea revine, dupa caz, reprezentantului sau
legal in Romania, autorului, realizatorului de publicitate sau reprezentantului
legal al mijlocului de difuzare.
Art. 20
(1) Persoana care isi face publicitate trebuie sa fie in masura sa probeze
exactitatea afirmatiilor, indicatiilor sau prezentarilor din anuntul publicitar
si este obligata, la solicitarea reprezentantilor institutiilor si
autoritatilor prevazute la art. 24, sa furnizeze documentele care sa probeze
exactitatea acestora.
(2) In cazul in care documentele nu sunt furnizate in termen de maximum 7
zile de la solicitare sau daca sunt considerate insuficiente, afirmatiile din
anuntul publicitar in cauza vor fi considerate inexacte.
Art. 21
Prezenta lege nu exclude autocontrolul publicitatii de catre organizatiile
profesionale cu rol de autoreglementare in domeniul publicitatii si nici
dreptul persoanelor de a se adresa direct acestor organizatii.
Art. 22
Incalcarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea materiala,
civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 23
(1) Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de
conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni, si se
sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) incalcarea prevederilor art. 15 - 17, cu amenda de la 5.000.000 lei la
15.000.000 lei;
b) incalcarea prevederilor art. 6, 8, 9 si ale art. 10 - 14, cu amenda de
la 15.000.000 lei la 40.000.000 lei.
(2) Sanctiunile se pot aplica si persoanelor juridice.
Art. 24
(1) Contraventiile prevazute la art. 23 se constata si se sanctioneaza la
sesizarea persoanelor prejudiciate ori a asociatiilor de consumatori sau din
oficiu, de catre:
a) reprezentantii imputerniciti ai Oficiului pentru Protectia
Consumatorilor, in cazul incalcarii prevederilor art. 6 lit. a), h) si j), ale
art. 8 lit. a), b) si c), ale art. 9, ale art. 10 lit. b) si ale art. 13 lit.
a) si b);
b) reprezentantii imputerniciti ai administratiei publice locale, pentru
incalcarea prevederilor art. 6 lit. c), d), e), f), g) si i), ale art. 10 lit.
c), ale art. 11, ale art. 13 lit. f) si ale art. 15;
c) reprezentantii imputerniciti ai Oficiului Concurentei, pentru incalcarea
prevederilor art. 8 lit. d), e), f), g), h) si i);
d) reprezentantii imputerniciti ai Ministerului Sanatatii, pentru
incalcarea prevederilor art. 13 lit. c), d), e) si f) si ale art. 14, 16 si 17;
e) reprezentantii imputerniciti ai Consiliului National al Audiovizualului,
pentru incalcarea prevederilor art. 6 si 8, in cazul publicitatii difuzate in
cadrul programelor audiovizuale, si ale art. 10 lit. a).
(2) Organele abilitate sa constate si sa sanctioneze contraventiile pot
solicita organizatiilor profesionale cu rol de autoreglementare prevazute la
art. 21 formularea unui punct de vedere de specialitate.
Art. 25
Institutiile si autoritatile prevazute la art. 24 pot dispune, o data cu
aplicarea sanctiunii contraventionale, urmatoarele masuri, dupa caz:
a) interzicerea publicitatii, in cazul in care a fost difuzata sau urmeaza
sa fie difuzata;
b) incetarea publicitatii pana la data corectarii ei;
c) publicarea deciziei autoritatii publice, in totalitate sau partial, si
stabilirea modului in care urmeaza sa se realizeze;
d) publicarea pe cheltuiala contravenientului a unuia sau mai multor
anunturi rectificative, cu fixarea continutului si a modului de difuzare.
Art. 26
Contraventiilor prevazute la art. 23 le sunt aplicabile si dispozitiile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu
modificarile ulterioare, cu exceptia art. 25 - 27 din respectiva lege, precum
si cele ale Legii nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 27
Guvernul, la propunerea organelor sale de specialitate, va aproba, in baza
prezentei legi, reglementari specifice privind publicitatea, cu exceptia celei
din cadrul programelor audiovizuale.
Art. 28
(1) Prezenta lege intra in vigoare in termen de 90 de zile de la publicarea
ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga orice dispozitii
contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 29 iunie
2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
MIRON TUDOR MITREA
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 29 iunie 2000, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
ULM NICOLAE SPINEANU