ORDIN
Nr. 179/154/9 din 5 martie 2003
privind regimul de comercializare a produselor prezentate ca miraculoase,
precum si a unor produse alimentare, in scopul protejarii vietii, sanatatii,
securitatii si intereselor economice ale consumatorilor
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
Nr. 179 din 5 martie 2003
MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
Nr. 154 din 26 februarie 2003
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR
Nr. 9 din 12 februarie 2003
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 166 din 17 martie 2003
Avand in vedere dispozitiile:
- art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Legii nr. 148/2000 privind publicitatea, modificata prin Legea nr.
283/2002;
- art. 34 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2001 privind
reglementarea productiei, circulatiei si comercializarii alimentelor,
in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 22/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii si Familiei, cu modificarile
si completarile ulterioare, ale Hotararii Guvernului nr. 362/2002 privind
organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Hotararii
Guvernului nr. 166/2001 privind organizarea si functionarea Autoritatii
Nationale pentru Protectia Consumatorilor, cu modificarile ulterioare,
ministrul sanatatii si familiei, ministrul agriculturii, alimentatiei si
padurilor si presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor
emit urmatorul ordin:
Art. 1
Prin prezentul ordin se stabilesc cerintele privind regimul de
comercializare a produselor prezentate ca miraculoase, precum si cerintele
privind publicitatea si etichetarea unor produse alimentare, in scopul
asigurarii protejarii vietii, sanatatii, securitatii si intereselor economice
ale consumatorilor.
Art. 2
In sensul prezentului ordin, prin produse prezentate ca miraculoase se
intelege acele produse cu asa-zis efect asupra sanatatii, altele decat cele
inregistrate oficial ca produse medicamentoase sau dispozitive medicale,
prezentate ca avand proprietati care sa permita tratamentul sau prevenirea
bolilor la om, utilizate in vederea stabilirii unui diagnostic medical ori
pentru refacerea, corectarea sau modificarea functiilor fiziologice, neavand o
sustinere stiintifica a rezultatelor promise consumatorilor.
Art. 3
Prezentarea in vederea comercializarii, precum si comercializarea
produselor prezentate ca miraculoase sunt interzise.
Art. 4
Orice practici de prezentare in vederea comercializarii, comercializarea
produselor, precum si oferirea cu titlu gratuit a produselor care, fiind in
legatura cu produsele sau cu aparatele, altele decat cele medicale, fac
referire in mod abuziv la imbunatatirea starii de sanatate a consumatorului
sunt interzise.
Art. 5
In publicitatea si etichetarea produselor alimentare se interzice
utilizarea de:
a) cuvinte de natura sa indice unul dintre urmatorii termeni:
"igiena", "medical", "bolnav",
"farmacie", "boala", "remediu",
"medicament", precum si de traduceri ale acestora, sinonime sau
cuvinte care provin din familia lexicala a acestora;
b) nume de boli, numele sau reprezentarea de simptome ale bolilor ori ale
persoanelor bolnave;
c) referinte la slabire sau ingrasare;
d) nume sau reprezentari, chiar si stilizate, ale organelor umane, ale
sangelui ori ale sistemului circulator sau nervos si care se refera la efectele
produsului alimentar asupra acestora;
e) reprezentari de persoane, imbracaminte sau aparate, care pot sugera
profesii medicale, paramedicale sau farmaceutice;
f) referinte care genereaza sau exploateaza sentimente de teama, frica ori
credulitate;
g) referinte la recomandari, atestari, declaratii ori prescriptii medicale
sau la declaratii de aprobare, cu exceptia mentiunii ca un produs nu poate fi
consumat sau folosit decat cu avizul medicului;
h) referinte la organisme, institutii sau autoritati publice care activeaza
in domeniul sanatatii publice, precum si la persoane care isi desfasoara
activitatea in cadrul acestora;
i) mentiuni, indicatii, specificatii, denumiri, reprezentari sau semne care
induc in eroare sau sunt susceptibile de a induce in eroare consumatorii,
privind natura, identitatea, calitatea, compozitia, modul de producere sau de
preparare, starea, modul de pastrare, caracteristicile, originea si/sau
provenienta, utilizarea produselor sau materiilor prime si a ingredientelor
utilizate;
j) afirmatii care fac sa se creada in mod fals ca produsul nu contine
pesticide si nici reziduuri de pesticide sau alti contaminanti.
Art. 6
In publicitatea si etichetarea produselor alimentare este interzisa
utilizarea cuvintelor, expresiilor, textelor sau, dupa caz, a reprezentarilor,
dupa cum urmeaza:
a) "ecologic", "biologic", "organic", precum
si traduceri ale acestora, sinonime sau cuvinte care provin din familia
lexicala a acestora, in cazul in care nu se incadreaza in prevederile legale in
vigoare;
b) "natur", "pur", precum si traduceri ale acestora,
sinonime sau cuvinte care provin din familia lexicala a acestora, daca sunt
utilizate in sensul propriu si nu ca termeni culinari, in cazul in care
produsul alimentar trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute la lit. a) si
nu poate, in plus, sa fie rafinat sau purificat suplimentar din punct de vedere
tehnologic;
c) afirmatii nutritionale, in cazul in care acestea nu pot fi probate.
Art. 7
In cadrul publicitatii produselor alimentare este interzis:
a) sa se atribuie, in ceea ce priveste compozitia produsului, proprietati
care se raporteaza la criterii obiective sau masurabile si care nu pot fi
demonstrate;
b) sa se induca faptul ca produsul de marca poseda calitati speciale,
atunci cand toate produsele alimentare similare, cu aceeasi compozitie,
prezinta aceleasi calitati;
c) sa se mentioneze adaosul de vitamine sau provitamine, daca acestea au
fost adaugate in scop tehnologic sau organoleptic;
d) sa se mentioneze absenta unui aditiv specific, atunci cand produsul
alimentar contine un alt aditiv din aceeasi grupa;
e) sa se faca referire la un efect al produsului alimentar asupra sanatatii
sau asupra metabolismului, daca aceasta referire nu poate fi probata.
Art. 8
Orice mesaj publicitar referitor la produsele alimentare trebuie sa
utilizeze in mod vizibil o denumire a produsului, stabilita sau reglementata,
dupa caz, prin prevederi legale, daca omiterea acestei denumiri este
susceptibila de a induce in eroare consumatorul in ceea ce priveste natura sau
proprietatile produsului.
Art. 9
(1) Nerespectarea prevederilor prezentului ordin atrage raspunderea civila,
contraventionala sau penala, dupa caz.
(2) Faptele care constituie contraventii si valoarea amenzilor aplicate se
stabilesc in conformitate cu prevederile actelor normative in vigoare.
Art. 10
Monitorizarea si controlul respectarii dispozitiilor prezentului ordin vor
fi duse la indeplinire de reprezentantii imputerniciti ai Ministerului
Sanatatii si Familiei, Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor si
ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.
Art. 11
Produsele aflate in stoc la data intrarii in vigoare a prezentului ordin
pot fi comercializate pana la lichidarea acestora, dar nu mai mult de 60 de
zile de la data intrarii in vigoare a prezentului ordin.
Art. 12
Prezentul ordin intra in vigoare in termen de 6 luni de la data publicarii
lui in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
p. Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
Petre Daea,
secretar de stat
Presedintele Autoritatii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor,
Rovana Plumb,
secretar de stat