LEGE Nr. 17
din 6 martie 2000
privind asistensa sociala a
persoanelor varstnice
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 157 din 6 martie 2007
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Persoanele
vârstnice au dreptul la asistenţă socială, potrivit dispoziţiilor prezentei
legi, în raport cu situaţia sociomedicală şi cu
resursele economice de care dispun.
(2) Măsurile de asistenţă
socială prevăzute de prezenta lege sunt complementare celor reglementate prin
sistemul asigurărilor sociale.
(3) Persoanele vârstnice care
beneficiază de asistenţă socială au dreptul şi la alte forme de protecţie
socială, în condiţiile legii.
(4) Sunt considerate persoane vârstnice, în sensul prezentei legi, persoanele care au împlinit vârsta de
pensionare stabilită de lege.
Art. 2. - Asistenţa socială
pentru persoanele vârstnice se realizează prin servicii şi prestaţii sociale.
Art. 3. - Beneficiază de
prevederile prezentei legi persoana vârstnică, definită la art. 1 alin. (4), care se găseşte în una dintre
următoarele situaţii:
a) nu are familie sau nu se află în întreţinerea unei
sau unor persoane obligate la aceasta, potrivit dispoziţiilor legale în
vigoare;
b) nu are locuinţă şi nici posibilitatea de a-şi
asigura condiţiile de locuit pe baza resurselor proprii;
c) nu realizează venituri proprii sau acestea nu sunt
suficiente pentru asigurarea îngrijirii necesare;
d) nu se poate gospodări singură sau necesită
îngrijire specializată;
e) se află în imposibilitatea de a-şi asigura nevoile
sociomedicale, datorită bolii ori stării fizice sau psihice.
CAPITOLUL II
Servicii şi prestaţii sociale
SECŢIUNEA 1
Evaluarea situaţiei persoanelor vârstnice care
necesită asistenţă socială
Art. 4. - Nevoile persoanelor
vârstnice se evaluează prin anchetă socială care se elaborează pe baza datelor
cuprivire la afecţiunile ce necesită îngrijire specială, capacitatea de a se
gospodări şi de a îndeplini cerinţele fireşti ale vieţii cotidiene, condiţiile
de locuit, precum şi veniturile efective sau potenţiale considerate minime
pentru asigurarea satisfacerii nevoilor curente ale vieţii.
*) Republicată în temeiul
dispoziţiilor art. II din Legea nr. 281/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 17/2000 privind asistenţa socială a
persoanelor vârstnice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 600 din 11 iulie 2006.
Legea nr. 17/2000 a fost
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 104 din 9 martie 2000.
Art. 5. - Nevoile persoanelor
vârstnice aflate în situaţia de pierdere totală sau parţială a autonomiei, care
pot fi de natură medicală, sociomedicală, psihoafectivă, se stabilesc pe baza
grilei naţionale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, care prevede
criteriile de încadrare în grade de dependenţă.
Art. 6. - (1) Grila naţională
de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice se aprobă prin hotărâre a
Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi
Familiei şi a Ministerului Sănătăţii Publice*).
(2) Grila naţională de evaluare
a nevoilor persoanelor vârstnice poate fi revizuită anual şi, în mod
obligatoriu, o dată la 3 ani.
SECŢIUNEA a 2-a
Servicii comunitare pentru persoanele vârstnice
Art. 7. - (1) Serviciile
comunitare pentru persoanele vârstnice care se găsesc în situaţiile prevăzute
la art. 3 se realizează cu
consimţământul acestora şi au în vedere:
a) îngrijirea temporară sau
permanentă la domiciliu;
b) îngrijirea temporară sau permanentă într-un cămin
pentru persoane vârstnice;
c) îngrijirea în centre de zi, cluburi pentru
vârstnici, case de îngrijire temporară, apartamente şi locuinţe sociale, precum
şi altele asemenea.
(2) In situaţia în care starea
de sănătate a persoanei vârstnice nu permite obţinerea consimţământului acesteia,
pentru acordarea îngrijirilor prevăzute la alin. (1) decizia se ia de serviciul social al consiliului local sau de
direcţia de asistenţă socială din cadrul direcţiilor de muncă, solidaritate
socială şi familie judeţene şi a municipiului Bucureşti, pe baza anchetei
sociale şi a recomandărilor medicale făcute de medicul de familie, prin
consultarea şi a medicului specialist, cu acceptul rudelor de gradul I ale persoanei respective sau, în lipsa acestora, cu
acceptul unui alt membru de familie.
(3) In cazul decesului
persoanei vârstnice lipsite de susţinători legali sau când aceştia nu pot să
îşi îndeplinească obligaţiile familiale datorită stării de sănătate sau
situaţiei economice precare, serviciile comunitare asigură înmormântarea.
Art. 8. - Serviciile comunitare asigurate persoanelor
vârstnice la domiciliu sunt:
a) servicii sociale privind, în principal, îngrijirea
persoanei, prevenirea marginalizării sociale şi
sprijinirea pentru reintegrarea socială, consiliere juridică şi administrativă,
sprijin pentru plata unor servicii şi obligaţii curente, îngrijirea locuinţei
şi gospodăriei, ajutor pentru menaj, prepararea hranei;
b) servicii sociomedicale
privind, în principal, ajutorul pentru realizarea igienei personale,
readaptarea capacităţilor fizice şi psihice, adaptarea locuinţei la nevoile
persoanei vârstnice şi antrenarea la activităţi economice, sociale şi
culturale, precum şi îngrijirea temporară în centre de zi, aziluri de noapte
sau alte centre specializate;
c) servicii medicale, sub forma consultaţiilor şi
îngrijirilor medicale la domiciliu sau în instituţii de sănătate, consultaţii
şi îngrijiri stomatologice, administrarea de medicamente, acordarea de
materiale sanitare şi de dispozitive medicale.
Art. 9. - (1) Serviciile
comunitare de consiliere, în vederea prevenirii marginalizării sociale şi
pentru reintegrare socială, se asigură fără plata unei contribuţii, ca un drept
fundamental al persoanelor vârstnice, de către asistenţi sociali.
(2) Serviciile prevăzute la
art. 8 lit. a) şi b) se asigură
fără plata contribuţiei persoanelor vârstnice care, evaluate potrivit grilei
naţionale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, nu au venituri sau ale
căror venituri sunt mai mici de 5 ori decât nivelul venitului net lunar luat în calcul la stabilirea
ajutorului social pentru o persoană singură.
Art. 10. - Persoanele vârstnice
care se încadrează în grila naţională de evaluare a nevoilor persoanelor
vârstnice, îndreptăţite să beneficieze de serviciile prevăzute la art. 8 lit. a) şi b) şi care realizează venituri
ce se situează peste nivelul prevăzut la art. 9 alin.
(2), beneficiază de servicii cu plata unei
contribuţii, în funcţie de tipul de servicii acordate şi de venitul persoanei,
fără a se depăşi costul acestora calculat pentru perioada respectivă. Tipurile
de servicii şi costul acestora se stabilesc de consiliile locale.
Art. 11. - Serviciile medicale
prevăzute la art. 8 lit. c) sunt acordate în baza reglementărilor legale privind asigurările sociale
de sănătate.
Art. 12. - Organizarea
serviciilor prevăzute la art. 8 lit. a) şi b) revine consiliilor locale, direct sau pe bază de
convenţii încheiate cu organizaţii neguvernamentale, unităţi de cult
recunoscute în România ori cu alte persoane fizice sau juridice.
Art. 13. - (1) Pentru
asigurarea îngrijirii la domiciliu a persoanei vârstnice aflate în situaţia de
dependenţă sociomedicală, stabilită potrivit grilei naţionale de evaluare a
nevoilor persoanelor vârstnice, consiliile locale pot angaja personal de
îngrijire prin plata cu ora, fracţiuni de normă sau normă întreagă, în funcţie
de perioada de îngrijire necesară a se acorda.
(2) Soţul şi rudele care au
în îngrijire o persoană vârstnică dependentă pot beneficia de program lunar
redus de lucru, de o jumătate de normă, cu suportarea drepturilor salariale
pentru cealaltă jumătate de normă din bugetul local, corespunzător salariului
brut lunar al asistentului social debutant cu pregătire medie. Timpul cât soţul
şi rudele au fost încadrate în aceste condiţii se consideră, la calculul
vechimii în muncă, timp lucrat cu normă întreagă.
(3) Persoanele care acordă
îngrijire vârstnicilor vor fi acreditate de direcţiile de muncă, solidaritate
socială şi familie judeţene şi a municipiului Bucureşti potrivit metodologiei
aprobate prin ordin al ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei.
*) Grila naţională de evaluare
a nevoilor persoanelor vârstnice a fost aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 886/2000, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 507 din 16 octombrie 2000.
Art. 14. - Serviciile
comunitare asigurate persoanelor vârstnice în cămine sunt:
a) servicii sociale, care constau în:
- ajutor pentru menaj;
- consiliere juridică şi
administrativă;
- modalităţi de prevenire a
marginalizării sociale şi de reintegrare socială în raport cu capacitatea
psihoafectivă;
b) servicii sociomedicale, care constau în:
- ajutor pentru menţinerea
sau readaptarea capacităţilor fizice ori intelectuale;
- asigurarea unor programe de ergoterapie;
- sprijin pentru realizarea igienei corporale;
c) servicii medicale, care constau în:
- consultaţii şi tratamente
la cabinetul medical, în instituţii medicale de profil sau la patul persoanei,
dacă aceasta este imobilizată;
- servicii de îngrijire-infirmerie;
- asigurarea medicamentelor;
- asigurarea cu dispozitive medicale;
- consultaţii şi îngrijiri
stomatologice.
Art. 15. - La solicitarea
organizaţiilor neguvernamentale, a organizaţiilor de pensionari sau a
unităţilor de cult recunoscute în România, căminele pot asigura unele servicii
prevăzute la art. 14, îngrijirea
unor persoane vârstnice la domiciliu, pe bază de convenţii încheiate cu
finanţatorul.
Art. 16. - (1) Ingrijirea
persoanelor vârstnice în cămine reprezintă o măsură de asistenţă socială şi
poate fi dispusă cu titlu de excepţie pentru persoanele care se găsesc în una
dintre situaţiile prevăzute la art. 3.
(2) Accesul unei persoane
vârstnice în cămin se face avându-se în vedere următoarele criterii de
prioritate:
a) necesită îngrijire medicală permanentă deosebită,
care nu poate fi asigurată la domiciliu;
b) nu se poate gospodări singură;
c) este lipsită de susţinători legali sau aceştia nu
pot să îşi îndeplinească obligaţiile datorită stării de sănătate sau situaţiei
economice şi a sarcinilor familiale;
d) nu are locuinţă şi nu realizează venituri proprii.
Art. 17. - Activităţile sociale
şi sociomedicale prevăzute în prezenta lege se monitorizează şi se evaluează de
personalul de specialitate din cadrul aparatului propriu al consiliilor locale
şi al direcţiilor de muncă, solidaritate socială şi familie judeţene şi a
municipiului Bucureşti.
SECŢIUNEA a 3-a
Organizarea şi funcţionarea căminelor pentru
persoane vârstnice
Art. 18. - (1) Căminul pentru
persoane vârstnice este instituţia de asistenţă socială cu personalitate
juridică, înfiinţată, organizată şi finanţată potrivit dispoziţiilor prezentei
legi.
(2) Căminele asigură condiţii
corespunzătoare de găzduire şi de hrană, îngrijiri medicale, recuperare şi
readaptare, activităţi de ergoterapie şi de petrecere a timpului liber,
asistenţă socială şi psihologică.
(3) Căminele pentru
pensionari, căminele pentru bătrâni şi căminele pentru bătrâni bolnavi cronici,
existente la data intrării în vigoare a prezentei legi sau care vor fi date
ulterior în folosinţă, vor funcţiona sub formă de cămine pentru persoane
vârstnice, cu secţii pentru:
a) persoane dependente;
b) persoane semidependente;
c) persoane care nu sunt dependente.
(4) Pentru buna funcţionare
a căminelor pentru persoane vârstnice direcţiile de muncă, solidaritate socială
şi familie judeţene şi a municipiului Bucureşti vor asigura îndrumarea
metodologică şi coordonarea activităţii de specialitate necesare.
(5) Cheltuielile curente şi de
capital ale căminelor pentru persoane vârstnice se asigură din venituri
extrabugetare şi din subvenţii acordate de la bugetul de stat.
Art. 19. - Principalele
obiective ale unui cămin sunt:
a) să asigure persoanelor vârstnice îngrijite maximum
posibil de autonomie şi siguranţă;
b) să ofere condiţii de îngrijire care să respecte
identitatea, integritatea şi demnitatea persoanei vârstnice;
c) să permită menţinerea sau ameliorarea
capacităţilor fizice şi intelectuale ale persoanelor vârstnice;
d) să stimuleze participarea persoanelor vârstnice la
viaţa socială;
e) să faciliteze şi să încurajeze legăturile
interumane, inclusiv cu familiile persoanelor vârstnice;
f) să asigure supravegherea şi îngrijirea medicală
necesară, potrivit reglementărilor privind asigurările sociale de sănătate;
g) să prevină şi să trateze consecinţele legate de
procesul de îmbătrânire.
CAPITOLUL III
Finanţarea asistenţei sociale pentru persoanele vârstnice
SECŢIUNEA 1
Finanţarea din fonduri bugetare
Art. 20. - Finanţarea
serviciilor de asistenţă socială şi a prestaţiilor prevăzute de prezenta lege
se asigură pe principiul împărţirii responsabilităţii între administraţia
publică centrală şi cea locală.
Art. 21. - (1) De la bugetul de
stat se alocă fonduri pentru:
a) finanţarea activităţilor de asistenţă socială desfăşurate
de asociaţii şi fundaţii române cu personalitate juridică, precum şi de
unităţile de cult recunoscute în România;
b) cheltuieli de investiţii şi reparaţii capitale
pentru unităţi de asistenţă socială din zone defavorizate;
c) completarea veniturilor extrabugetare ale
căminelor prevăzute la art. 18, atunci când resursele
bugetelor locale devin insuficiente;
d) alte cheltuieli stabilite prin legile bugetare
anuale.
(2) De la bugetul local se
alocă fonduri pentru:
a) subvenţii acordate în completarea veniturilor
extrabugetare ale căminelor prevăzute la art. 18;
b) finanţarea activităţii de asistenţă socială a unor
asociaţii şi fundaţii române cu personalitate juridică, precum şi a unităţilor
de cult recunoscute în România;
c) finanţarea cheltuielilor pentru organizarea şi
funcţionarea serviciilor comunitare de asistenţă socială, precum şi pentru
îngrijirea la domiciliu în condiţiile art. 13;
d) cheltuieli pentru înmormântarea asistaţilor, în
situaţia prevăzută la art. 7 alin. (3).
(3) Sponsorizările şi donaţiile
în bani sau în natură, făcute de persoane fizice şi juridice române şi străine
căminelor pentru persoane vârstnice sau instituţiilor sociale prevăzute la art.
7 alin. (1) lit. b), se folosesc ca venituri
extrabugetare numai în scopul pentru care au fost acordate.
Art. 22. - Investiţiile pentru
construirea, dotarea, întreţinerea, modernizarea, precum şi cheltuielile pentru
funcţionarea căminelor care deservesc mai multe unităţi
administrativ-teritoriale se finanţează potrivit convenţiilor încheiate între
finanţator şi consiliile locale interesate.
Art. 23. - (1) Cheltuielile pentru servicii medicale, materiale sanitare, dispozitive medicale şi medicamente se
suportă din fondurile şi în condiţiile prevăzute de reglementările privind
asigurările sociale de sănătate.
(2) Cheltuielile care nu se
suportă din fondurile asigurărilor sociale de sănătate, în condiţiile legii,
sunt asigurate de căminul pentru persoane vârstnice, prin care se realizează
asistenţa persoanei în cauză.
SECŢIUNEA a 2-a
Contribuţia persoanelor vârstnice sau a
susţinătorilor legali ai acestora
Art. 24. - (1) Persoanele vârstnice care dispun de venituri proprii şi sunt îngrijite în căminele
organizate potrivit prezentei legi, precum şi susţinătorii legali ai acestora
au obligaţia să plătească lunar o contribuţie de întreţinere, stabilită pe baza
costului mediu lunar de întreţinere.
(2) Persoanele vârstnice care
nu au venituri şi nici susţinători legali nu datorează contribuţia de
întreţinere, aceasta fiind asigurată din bugetele locale sau judeţene, după
caz, în limita hotărâtă de acestea.
(3) Consiliile locale sau
judeţene hotărăsc cu privire la cuantumul contribuţiei lunare de întreţinere
datorate de persoanele vârstnice îngrijite în cămine şi/sau de susţinătorii
legali şi în situaţia în care veniturile acestor persoane sunt insuficiente
pentru acoperirea costului mediu lunar de întreţinere.
Art. 25. - (1) Costul mediu
lunar de întreţinere se stabileşte anual de către consiliile locale şi/sau
judeţene, după caz, înainte de adoptarea bugetelor proprii.
(2) Costul mediu lunar de
întreţinere se stabileşte în funcţie de gradul de dependenţă al persoanei
vârstnice îngrijite şi are în vedere cheltuielile de întreţinere, pentru hrană
şi gospodărie, obiecte de inventar, echipament şi cazarmament, materiale
sanitare şi altele asemenea, în conformitate cu clasificatia bugetară specifică
bugetelor autorităţilor administraţiei publice locale.
(3) Cheltuielile aferente
plăţii salariilor pentru personalul angajat în cămine, plăţii medicamentelor şi
cheltuielile de capital nu se
iau în calcul la stabilirea costului mediu lunar de întreţinere.
(4) Costul mediu lunar de
întreţinere trebuie să asigure îndeplinirea nivelului standardelor de calitate
pentru serviciile oferite, adoptate şi aprobate în condiţiile legii.
(5) Acoperirea valorii
integrale a contribuţiei lunare se stabileşte astfel:
a) persoanele vârstnice care au venituri şi sunt
îngrijite în cămin datorează contribuţia lunară de întreţinere în cuantum de
până la 60% din valoarea
veniturilor personale lunare, fără a se depăşi costul mediu lunar de
întreţinere aprobat pentru fiecare cămin;
b) diferenţa până la concurenţa valorii integrale a
contribuţiei lunare de întreţinere se va plăti de către susţinătorii legali ai persoanelor
vârstnice îngrijite în cămine, dacă realizează venit pe membru de familie mai
mare decât salariul minim brut pe ţară în vigoare;
c) susţinătorii legali pot acoperi din veniturile
proprii contribuţia lunară integrală printr-un angajament de plată.
(6) Dacă prin aplicarea cotei
prevăzute la alin. (5) lit. a)
se acoperă valoarea totală a contribuţiei lunare, susţinătorii legali nu mai
sunt ţinuţi de obligaţia susţinerii plăţii diferenţei de contribuţie.
(7) Obligaţia de plată a
contribuţiei lunare de întreţinere în sarcina persoanei vârstnice şi/sau a
susţinătorilor legali se stabileşte printr-un angajament de plată, semnat de
persoana vârstnică, de reprezentantul său legal, după caz, şi/sau de
susţinătorul legal. Angajamentul de plată constituie titlu executoriu.
(8) Obligaţia de plată a
contribuţiei lunare în sarcina susţinătorilor legali se poate stabili şi prin
hotărâre judecătorească.
Art. 26. - Sumele reprezentând
contribuţia lunară de întreţinere constituie venituri extrabugetare ale căminelor
pentru persoane vârstnice.
CAPITOLUL IV
Procedura de stabilire, suspendare şi încetare a drepturilor de asistenţă socială
pentru persoanele vârstnice
Art. 27. - Asistenţa socială se
acordă la cererea persoanei vârstnice interesate, a reprezentantului legal al
acesteia, a instanţei judecătoreşti, a personalului de specialitate din cadrul
consiliului local, a poliţiei, a organizaţiei pensionarilor, a unităţilor de
cult recunoscute în România sau a organizaţiilor neguvernamentale care au ca
obiect de activitate asistenţa socială a persoanelor vârstnice.
Art. 28. - (1) Dreptul la
asistenţă socială, prevăzut de prezenta lege, se stabileşte pe baza anchetei
sociale, cu respectarea criteriilor prevăzute în grila naţională de evaluare a
nevoilor persoanelor vârstnice.
(2) Ancheta socială se
realizează de un colectiv format din 2 asistenţi sociali din cadrul consiliului local sau de la direcţia
de muncă, solidaritate socială şi familie judeţeană sau a municipiului
Bucureşti. In situaţia persoanelor vârstnice dependente colectivul se va
completa în mod obligatoriu cu medicul specialist al persoanei respective.
(3) Colectivul prevăzut la
alin. (2) poate fi completat
şi cu reprezentanţi ai organizaţiilor pensionarilor, unităţilor de cult
recunoscute în România sau ai altor organizaţii neguvernamentale care au ca
obiect de activitate asistenţa socială a persoanelor vârstnice.
(4) Pe baza analizei
situaţiei sociale, economice şi medicale a persoanei vârstnice, prin ancheta
socială se propune măsura de asistenţă socială justificată de situaţia de fapt
constatată.
Art. 29. - Aprobarea, respingerea, suspendarea sau
încetarea dreptului la servicii de asistenţă socială
pentru persoanele vârstnice, prevăzute de prezenta lege, se face de către:
a) primar, pentru serviciile de asistenţă socială
organizate pe plan local, pentru îngrijirea în căminele aflate în administrare
şi pentru îngrijirea la domiciliu;
b) directorul general al direcţiei de muncă,
solidaritate socială şi familie judeţene şi a municipiului Bucureşti, pentru
asistenţa socială acordată de asociaţiile şi fundaţiile române şi de unităţile
de cult recunoscute în România, care au primit transferuri din fondurile
gestionate de Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei.
Art. 30. - Persoana vârstnică,
astfel cum este definită la art. 1 alin. (4), va fi asistată, la cererea acesteia sau din oficiu, după caz, în
vederea încheierii unui act juridic de înstrăinare, cu titlu oneros sau
gratuit, a bunurilor ce-i aparţin, în scopul întreţinerii şi îngrijirii sale,
de un reprezentant al autorităţii tutelare a consiliului local în a cărui rază
teritorială domiciliază persoana vârstnică respectivă.
Art. 31. - Obligaţia de
întreţinere şi de îngrijire, precum şi modalităţile practice de executare a lor
vor fi menţionate expres în actul juridic încheiat de notarul public.
Art. 32. - Autoritatea tutelară
a consiliului local în a cărui rază teritorială domiciliază persoana vârstnică
va primi din oficiu un exemplar al actului juridic încheiat conform art. 30 şi 31.
Art. 33. - Neexecutarea
obligaţiei de întreţinere şi de îngrijire de către noul proprietar al bunurilor
obţinute ca urmare a actului juridic de înstrăinare poate fi sesizată
autorităţii tutelare a consiliului local în a cărui rază teritorială
domiciliază persoana vârstnică de către orice persoană fizică sau juridică
interesată. Autoritatea tutelară se poate sesiza şi din
oficiu.
Art. 34. - Autoritatea tutelară
a consiliului local în a cărui rază teritorială domiciliază persoana vârstnică,
sesizată în condiţiile art. 33, va efectua ancheta socială completă a cazului în termen de 10 zile de la sesizare şi, în situaţia în
care va constata că cele sesizate sunt reale, va propune măsurile necesare de
executare legală a dispoziţiilor înscrise în actul juridic încheiat.
Art. 35. - (1) Dreptul la
serviciile de asistenţă socială încetează dacă nu mai sunt îndeplinite
condiţiile pentru acordarea acestora.
(2) Dacă perioada în care
asistenţa socială a persoanelor vârstnice este temporară, dar nu mai mare de 6 luni, acordarea serviciilor de asistenţă
socială se suspendă prin decizie motivată a celui care a stabilit dreptul. La
încetarea suspendării reluarea acordării serviciilor sau prestaţiilor de
asistenţă socială se face pe bază de anchetă socială.
Art. 36. - Decizia privind
stabilirea, respingerea, încetarea sau suspendarea dreptului la serviciile de
asistenţă socială prevăzute de prezenta lege poate fi contestată potrivit Legii
contenciosului administrativ nr. 29/1990*).
Art. 37. - Incălcarea
dispoziţiilor prezentei legi atrage răspunderea disciplinară, materială, civilă
sau penală, după caz.
Art. 38. - Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei asigură îndrumarea metodologică,
coordonează, controlează şi evaluează aplicarea dispoziţiilor prezentei legi.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale şi tranzitorii
Art. 39. - Căminele pentru
persoane vârstnice şi instituţiile sociale prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. b) pot organiza, cu
aprobarea finanţatorului, în funcţie de condiţiile de care dispun, gospodării-anexă,
ca activităţi autofinantate pentru îmbunătăţirea hranei.
Art. 40. - Prezenta lege intră
în vigoare la 90 de zile de la publicarea ei în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 41. - Pe data intrării în
vigoare a prezentei legi se abrogă Decretul nr. 253/1971
privind contribuţia de întreţinere în unele instituţii
de ocrotire, publicat în Buletinul Oficial, Partea I,
nr. 90 din 30 iulie 1971, precum şi orice dispoziţii
contrare.
*) Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 a fost abrogată şi înlocuită prin Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.154
din 7 decembrie 2004.