LEGE Nr. 178
din 1 octombrie 2010
parteneriatului
public-privat
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 676 din 5 octombrie 2010
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
SECŢIUNEA 1
Scop. Principii
Art. 1. - Prezenta lege reglementează modul de
realizare a unui proiect de parteneriat public-privat care are ca obiectiv
public proiectarea, finanţarea, construcţia, reabilitarea, modernizarea,
operarea, întreţinerea, dezvoltarea şi transferul unui bun sau serviciu public,
după caz.
Art. 2. - Scopul prezentei legi
îl constituie reglementarea iniţierii şi realizării de proiecte de parteneriat
public-privat pentru lucrări publice în diverse sectoare de activitate, cu
finanţări private.
Art. 3. - (1) Principiile de bază ale parteneriatului
public-privat sunt:
a) nediscriminarea -
asigurarea condiţiilor de manifestare a concurenţei reale pentru ca orice
operator economic, indiferent de naţionalitate, să poată participa la procedura
de încheiere a contractului de parteneriat public-privat şi să aibă şansa de a
deveni contractant;
b) tratamentul egal -
stabilirea şi aplicarea oricând pe parcursul procedurii de încheiere a
contractului de parteneriat public-privat de reguli, cerinţe, criterii identice
pentru toţi operatorii economici, astfel încât aceştia să beneficieze de şanse
egale de a participa la procedura de atribuire şi de a deveni contractant;
c) transparenţa - aducerea la cunoştinţa publicului a tuturor informaţiilor
referitoare la aplicarea procedurilor de încheiere a contractului de
parteneriat public-privat;
d) proporţionalitatea - asigurarea corelaţiei juste între scopul urmărit de partenerul
public, obiectul contractului de parteneriat public-privat şi cerinţele
solicitate, în sensul existenţei echilibrului între obiectivul urmărit a se
realiza prin contractul de parteneriat public-privat şi cerinţele reale, între
cerinţele reale şi condiţiile impuse investitorului privat, precum şi între
criteriile de selecţie şi clauzele contractuale;
e) eficienţa utilizării
fondurilor- aplicarea procedurilor de încheiere a contractelor de parteneriat public-privat şi utilizarea de
criterii trebuie să reflecte avantajele de natură economică ale ofertelor în
vederea obţinerii rezultatului urmărit, luând în considerare şi efectele
concrete preconizate a se obţine în domeniul social şi în cel al protecţiei
mediului şi promovării dezvoltării durabile;
f) asumarea răspunderii - determinarea clară a sarcinilor, responsabilităţilor părţilor
implicate în procesul de încheiere a contractelor de parteneriat public-privat,
urmărindu-se asigurarea profesionalismului, imparţialităţii, independenţei
deciziilor adoptate pe parcursul derulării acestui proces.
(2) Proiectul de parteneriat public-privat are în
vedere următoarele:
a) cooperarea dintre partenerul public şi partenerul
privat;
b) modul de finanţare a
proiectului de parteneriat public-privat este privat;
c) în cazul unui proiect public-privat, rolul
partenerilor este de a finanţa şi de a pune în aplicare obiectivele de interes
public, precum şi de a
respecta prevederile contractului de parteneriat
public-privat;
d) alocarea riscurilor unui proiect de parteneriat
public-privat se face în mod proporţional şi echitabil între partenerul public
şi cel privat.
SECŢIUNEA a 2-a
Definiţii
Art. 4. - In sensul prezentei legi, termenii de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) bun public - bunul
care aparţine domeniului public al statului sau al unităţilor
administrativ-teritoriale, astfel cum este definit la art. 3 din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia, cu
modificările şi completările ulterioare, sau un bun ce aparţine domeniului
privat al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale, astfel cum este
definit la art. 4 din Legea nr. 213/1998, cu modificările şi completările
ulterioare;
b) lucrare publică - investiţia care se finanţează din fonduri private în vederea
realizării unui bun sau serviciu public;
c) serviciu public -
totalitatea acţiunilor şi activităţilor prin care se asigură satisfacerea
nevoilor de utilitate şi interes public general sau local ale colectivităţilor;
d) proiect public-privat - proiectul care se realizează în întregime sau parţial cu resurse
financiare proprii sau atrase de către investitor, pe baza unui model de
parteneriat public-privat, în urma căruia va rezulta un
bun sau un serviciu public;
e) investitor privat -
orice persoană juridică sau asociere de persoane juridice, română sau străină,
care este dispusă să asigure finanţarea pentru una sau mai multe dintre etapele
unui proiect de parteneriat public-privat, prevăzute la art. 1;
f) companie de proiect -
societatea comercială rezidentă în România, având ca asociaţi sau acţionari
atât partenerul public, cât şi pe cel privat, care sunt reprezentaţi în mod
proporţional în funcţie de participarea la proiectul de parteneriat
public-privat, partenerul public participând cu aport în natură;
g) contract de parteneriat public-privat sau contract
de proiect - actul juridic care stipulează
drepturile şi obligaţiile partenerului public şi ale investitorului pentru
întreaga perioadă de funcţionare a parteneriatului public-privat, acoperind una
sau mai multe dintre etapele proiectului de parteneriat public-privat, pe o durată
determinată;
h) autoritate publică
centrală - Guvernul României, reprezentat de unul
sau mai multe ministere sau autorităţi ori instituţii
publice, responsabile pentru proiectele de parteneriat public-privat de interes
public general;
i) autoritate publică locală
- organismul de decizie publică constituit şi
funcţionând, după caz, la nivelul judeţului, municipiului, oraşului sau
comunei, responsabil pentru proiectele de parteneriat public-privat de interes
local;
j) autoritate publică - orice autoritate publică centrală sau autoritate publică locală,
aşa cum au fost definite în prezenta lege;
k) acord de proiect-
actul juridic, premergător contractului de parteneriat public-privat sau
contractului de proiect, încheiat între partenerul public şi investitor în
vederea pregătirii contractului de parteneriat public-privat;
l) anunţ de intenţie pentru
parteneriat public-privat - documentul formal publicat de partenerul public în vederea
demarării unei proceduri de realizare a unui proiect de parteneriat
public-privat, în conformitate cu prevederile prezentei legi privind
contractele de parteneriat public-privat;
m) document ataşat anunţului
de intenţie sau document
ataşat - documentul întocmit de partenerul public
pentru a comunica tuturor investitorilor interesaţi descrierea proiectului avut
în vedere, descrierea serviciilor necesare, programul de implementare a
proiectului, cerinţele de capacitate şi criteriile de selecţie a
investitorilor, precum şi modalitatea de selecţie a investitorilor interesaţi;
n) finanţatorul proiectului
public-privat - persoana fizică sau juridică care
pune la dispoziţia companiei de proiect mijloacele financiare necesare
participării acestora la realizarea proiectului public-privat;
o) nonactive - active
înregistrate numai în evidenţa companiei de proiect, care, chiar dacă provin de
la partenerul public implicat, ca participare la proiectul de parteneriat
public-privat pe toată perioada de derulare a contractului de parteneriat
public-privat, nu vor fi evidenţiate în bilanţul contabil al acestuia;
p) încheierea contractului - procedura administrativă de intrare în vigoare a unui contract de
parteneriat public-privat prin semnare şi parafare;
q) durată determinată - perioadă negociată, în care se derulează contractul parteneriatului
public-privat şi care asigură investitorului privat recuperarea finanţării.
SECŢIUNEA a 3-a
Tipuri de activităţi în proiectele de parteneriat public-privat
Art. 5. -In sensul prezentei legi, parteneriatul
public-privat se poate realiza prin diverse tipuri de contracte, în funcţie de
nivelul de implicare a investitorului.
Art. 6. - (1) Prin contractele de parteneriat public-privat investitorului privat îi sunt transferate
obligaţii ale partenerului public, cum ar fi:
a) proiectarea, începând cu faza de proiect tehnic;
b) construcţia;
c) dezvoltarea;
d) reabilitarea/modernizarea;
e) operarea;
f) întreţinerea;
g) finanţarea.
(2) La finalizarea
contractului, bunul public este transferat, cu titlu gratuit, partenerului
public, în bună stare şi liber de orice sarcină sau obligaţie, potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1).
(3) Partenerii pot stabili prin contractul de parteneriat public-privat şi alte activităţi pe care să le
desfăşoare compania de proiect, cu condiţia respectării prevederilor prezentei
legi.
SECŢIUNEA a 4-a
Parteneri publici
Art. 7. -In cadrul contractului de parteneriat
public-privat, autorităţile publice definite la art. 4
lit. j) sunt parteneri publici.
Art. 8. - Este partener public, în sensul
prezentei legi:
a) oricare organism al statului, autoritate publică sau
instituţie publică, care acţionează la nivel central, regional ori local;
b) oricare organism, altul
decât unul dintre cele prevăzute la lit. a), cu personalitate juridică, care a
fost înfiinţat pentru a satisface nevoi de interes general fără caracter
comercial sau industrial şi care este finanţat, în majoritate, de către un
partener public, astfel cum este definit la lit. a), ori de către un organism
de drept public;
c) oricare organism, altul decât unul dintre cele
prevăzute la lit. a), cu personalitate juridică, ce a fost înfiinţat pentru a
satisface nevoi de interes general fără caracter comercial sau industrial şi
care se află în subordinea ori este supus controlului
unui partener public, astfel cum este definit la lit. a), sau unui alt organism
de drept public;
d) oricare organism, altul decât unul dintre cele
prevăzute la lit. a), cu personalitate juridică, ce a fost înfiinţat pentru a
satisface nevoi de interes general fără caracter comercial sau industrial şi
care are în componenţa consiliului de administraţie/organului de conducere ori
de supervizare mai mult de jumătate din numărul membrilor acestuia, numiţi de
către un partener public, astfel cum este definit la lit. a), sau de către un
alt organism de drept public;
e) oricare asociere formată din unul sau mai mulţi
parteneri publici dintre cei prevăzuţi la lit. a)-d).
SECŢIUNEA a 5-a
Domeniu de aplicare. Excepţii
Art. 9. - Prezenta lege se aplică pentru:
a) derularea unui proiect de
parteneriat public-privat, în conformitate cu obiectul prezentei legi, între un
partener public şi un investitor privat, ca urmare a aplicării uneia dintre
procedurile de desemnare a partenerului privat prevăzute de prezenta lege;
b) încheierea acordului de proiect;
c) înfiinţarea şi reglementarea
funcţionării companiei de proiect.
Art. 10. - Prezenta lege nu se aplică pentru încheierea
unui contract de parteneriat public-privat în cazul în care se îndeplineşte cel
puţin una dintre următoarele condiţii:
a) contractul a fost declarat
cu caracter secret de către autorităţile abilitate, potrivit prevederilor
legale în vigoare;
b) contractelor de concesiune
de lucrări publice şi concesiune de servicii reglementate de Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie
publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de
concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
337/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi de legislaţia conexă;
c) îndeplinirea contractului necesită impunerea unor
măsuri speciale de siguranţă şi securitate naţională, potrivit prevederilor legale în vigoare;
d) protecţia unor interese de stat impune acest lucru;
e) contractelor de concesiune de bunuri proprietate
publică reglementate de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 54/2006 privind
regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publică, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 22/2007, şi de legislaţia conexă;
f) contractelor de asociere în
participaţiune reglementate conform legii.
Art. 11. - Prezenta lege nu se aplică pentru încheierea
contractului de parteneriat public-privat care:
a) are ca obiect cumpărarea sau
închirierea, prin orice mijloace financiare, de terenuri, clădiri existente,
alte bunuri imobile sau a drepturilor asupra acestora;
b) se referă la cumpărarea,
dezvoltarea, producţia sau coproducţia de programe destinate difuzării, de
către instituţii de radiodifuziune şi televiziune;
c) se referă la prestarea de servicii de arbitraj şi
conciliere;
d) se referă la prestarea de servicii financiare în
legătură cu emiterea, cumpărarea, vânzarea sau transferul valorilor mobiliare
ori al altor instrumente financiare, în special operaţii ale partenerului
public efectuate în scopul atragerii de resurse financiare şi/sau de capital,
precum şi la prestarea de servicii specifice unei bănci centrale de către Banca
Naţională a României;
e) se referă la angajarea de
forţă de muncă, respectiv încheierea de contracte de muncă;
f) se referă la prestarea de servicii de
cercetare-dezvoltare remunerate în totalitate de către partenerul public şi ale
căror rezultate nu sunt destinate, în mod exclusiv,
acestuia pentru propriul beneficiu.
Art. 12. - Prezenta lege nu se aplică atunci când
contractul de parteneriat public-privat este încheiat ca urmare a:
a) unui acord internaţional
încheiat în conformitate cu prevederile tratatului cu unul sau mai multe state
care nu sunt membre ale Uniunii Europene şi care vizează furnizarea de produse
sau execuţia de lucrări, destinate implementării ori exploatării unui proiect
în comun cu statele semnatare, şi numai dacă prin acordul respectiv a fost
menţionată o procedură specifică pentru atribuirea contractului respectiv;
b) unui acord internaţional referitor la staţionarea de
trupe şi numai dacă prin acordul respectiv a fost prevăzută o procedură
specifică pentru atribuirea contractului respectiv;
c) aplicării unei proceduri
specifice unei organizaţii internaţionale.
CAPITOLUL II
Reguli aplicabile pentru încheierea contractului de
parteneriat public-privat
SECŢIUNEA 1
Reguli generale
Art. 13. - La încheierea contractului, partenerul
public şi investitorul privat interesat să participe la proiectul de
parteneriat public-privat au obligaţia de a respecta principiile prevăzute la
art. 3.
Art. 14. - (1) Etapele care conduc la încheierea unui
contract de parteneriat public-privat sunt:
a) iniţierea proiectului de
parteneriat public-privat prin publicarea anunţului de intenţie de către partenerul
public;
b) analiza şi selecţia
preliminară a unor investitori privaţi, premergătoare încheierii acordului de
proiect care este în sarcina partenerului public;
c) negocierea este etapa prin
care autoritatea publică derulează consultări cu investitorii privaţi selectaţi
şi negociază clauzele contractuale, inclusiv valoarea investiţiei, perioada de
derulare a contractului de parteneriat public-privat, cu investitorii
selectaţi;
d) încheierea contractului de parteneriat public-privat.
(2) Ulterior încheierii contractului de parteneriat
public-privat sunt demarate procedurile legale pentru constituirea companiei de
proiect ca societate comercială rezidentă în România în vederea realizării
obiectivelor contractului de parteneriat public-privat.
Art. 15. - Elementele de bază ale unui proiect de
parteneriat public-privat sunt, după caz:
a) iniţierea;
b) finanţarea;
c) proiectarea;
d) construirea/realizarea;
e) reabilitarea/modernizarea;
f) întreţinerea, managementul/operarea;
g) derularea de operaţiuni comerciale;
h) transferul proiectului către partenerul public la
finalizarea acestuia.
Art. 16. - Regulile generale obligatorii care se iau în
considerare pe tot parcursul etapelor de iniţiere,
negociere şi finalizare a unui contract de parteneriat public-privat sunt:
a) în cazul unui proiect de parteneriat public-privat,
partenerii colaborează în mod obligatoriu în baza unor raporturi contractuale;
b) diviziunea responsabilităţilor,
a valorii de finanţare şi a riscurilor sunt convenite prin contract;
c) pe parcursul derulării unui
contract de parteneriat-public privat, drepturile şi obligaţiile corelative ale
partenerilor nu pot fi cesionate;
d) bunurile ce fac obiectul contractului de parteneriat public-privat pot fi considerate nonactive,
conform reglementărilor contabile, naţionale şi europene în vigoare, în funcţie
de modalitatea de repartiţie a riscurilor în cadrul proiectului;
e) prevederile lit. d) se
aplică corespunzător şi fluxurilor de numerar ce fac obiectul contractului de
parteneriat public-privat;
f) pe perioada de derulare a
contractului de parteneriat public-privat, activele implicate în proiect sunt
clasificate ca nonactive şi nu vor fi înregistrate în situaţia financiară
trimestrială şi anuală a partenerului public implicat;
g) pe perioada de derulare a
contractului de parteneriat public-privat, activele enunţate la lit. f) vor fi
înregistrate în balanţa de verificare şi situaţia financiară anuală ale
companiei de proiect, cu respectarea prevederilor art. 30 alin. (2) şi art. 35.
Art. 17. - Un contract de parteneriat public-privat se
referă la realizarea unui singur proiect de parteneriat public-privat, cu
realizarea tuturor elementelor din cadrul acestuia.
SECŢIUNEA a 2-a
Etapele de atribuire a unui contract de
parteneriat public-privat
Art. 18. - Procesul de atribuire a proiectului
public-privat, analiza şi selecţia preliminară a investitorilor privaţi,
încheierea acordului de proiect, negocierea şi încheierea contractului de
parteneriat public-privat se derulează după cum urmează:
a) definirea şi aprobarea de
către partenerul public a oportunităţii de demarare a proiectului de
parteneriat public-privat;
b) elaborarea şi aprobarea studiului de prefezabilitate
sau de fundamentare de către partenerul public;
c) elaborarea de către
partenerul public a documentului ataşat la anunţul de intenţie;
d) constituirea comisiei de evaluare a scrisorilor de
intenţie de către partenerul public şi numirea acesteia prin ordin, decizie sau
dispoziţie, după caz;
e) elaborarea şi aprobarea
criteriilor de evaluare, a grilelor de punctaj şi a modului de tratare a
scrisorilor de intenţie întârziate sau primite nesigilate şi aprobarea acestora
prin ordin, decizie sau dispoziţie, emise de către partenerul public;
f) elaborarea şi aprobarea
criteriilor de negociere cu investitorii privaţi selectaţi, semnatari ai
acordului de proiect, în vederea selectării partenerului privat cu care se va
încheia contractul de parteneriat public-privat;
g) publicarea anunţului de
intenţie;
h) distribuirea, fără plată, a documentului ataşat la
anunţul de intenţie;
i) primirea şi înregistrarea plicurilor ce conţin
scrisorile de intenţie elaborate de investitorii privaţi interesaţi;
j) convocarea comisiei de evaluare
şi deschiderea plicurilor conţinând scrisorile de intenţie în prezenţa tuturor
membrilor comisiei;
k) evaluarea scrisorilor de intenţie şi a documentelor
anexate la acestea;
l) întocmirea raportului de evaluare de către comisia de evaluare şi prezentarea acestuia partenerului
public spre aprobare;
m) invitarea investitorilor privaţi selectaţi la
negocierea şi semnarea acordului de proiect;
n) constituirea de către partenerul public a comisiei
de negociere cu investitorii privaţi selectaţi, semnatari ai acordului de
proiect şi numirea acesteia prin ordin, decizie sau dispoziţie, după caz;
o) aplicarea criteriilor de negociere cu investitorii
privaţi selectaţi, semnatari ai acordului de proiect, în vederea selectării partenerului privat cu care se va încheia contractul de
parteneriat public-privat;
p) desfăşurarea negocierilor pentru selectarea
partenerului privat cu care se va încheia contractul de parteneriat
public-privat;
q) prezentarea ofertei finale, rezultate în urma negocierilor desfăşurate conform lit. o), a partenerului
privat selectat;
r) încheierea contractului de parteneriat public-privat
cu partenerul privat selectat şi publicarea acestuia.
Art. 19. - Partenerul privat selectat potrivit art. 18
lit. p) are obligaţia de a include în oferta finală
lista cuprinzând persoanele care au calitatea de întreprinderi afiliate
acestuia şi, de asemenea, are obligaţia de a actualiza această listă în mod
permanent, până la finalizarea contractului de parteneriat public-privat.
Art. 20. - Partenerul public va elabora şi aproba
normele proprii pentru înfiinţarea comisiilor, elaborarea criteriilor şi
derularea etapelor de definire a proiectului public-privat şi de selecţie a
investitorilor privaţi. Normele respective au la bază reglementările prezentei
legi şi ale actelor normative în domeniu, elaborate de instituţiile competente.
SECŢIUNEA a 3-a
Termenele minime de derulare a etapelor de
definire a proiectului public-privat şi de selecţie a investitorilor privaţi
Art. 21. - Distribuirea, fără
plată, a documentului ataşat se va face de către partenerul public, în termen
de maximum 4 zile lucrătoare de la data apariţiei anunţului de intenţie.
Art. 22. -Termenele dintre etapele de definire a
proiectului de parteneriat public-privat până la data
semnării contractului nu pot fi mai mici de:
a) 22 zile lucrătoare de la data publicării anunţului
de intenţie şi până la primirea şi înregistrarea plicurilor ce conţin
scrisorile de intenţie elaborate de investitorii privaţi interesaţi;
b) 5 zile lucrătoare de la data
primirii şi înregistrării documentelor de ofertă elaborate de investitori
privaţi interesaţi, până la convocarea comisiei de evaluare şi deschiderea
plicurilor conţinând scrisorile de intenţie şi evaluarea scrisorilor de
intenţie şi a documentelor anexate la acestea;
c) 5 zile lucrătoare de la data evaluării scrisorilor
de intenţie şi a documentelor anexate la acestea, până la întocmirea raportului
de evaluare, adjudecare şi prezentarea acestuia partenerului public spre aprobare;
d) două zile lucrătoare de la
data întocmirii raportului de evaluare aprobat, până la invitarea
investitorilor privaţi selectaţi la negocierea şi semnarea acordului de
proiect;
e) 5 zile lucrătoare de negocieri cu investitorii
privaţi cu care s-au încheiat acorduri de proiect, în vederea selectării
partenerului privat cu care se va încheia contractul de parteneriat
public-privat;
f) 8 zile lucrătoare de la data încheierii negocierilor
prevăzute la lit. e), până la depunerea ofertei finale de către partenerul privat selectat;
g) 3 zile lucrătoare pentru
perfectarea şi semnarea contractului de parteneriat public-privat.
CAPITOLUL III
Condiţii de iniţiere şi încetare a proiectului de
parteneriat public-privat
SECŢIUNEA 1
Condiţii de iniţiere a proiectului de parteneriat public-privat
Art. 23. - (1) Iniţierea unui proiect de parteneriat
public-privat aparţine partenerului public.
(2) Pentru iniţierea unui proiect de parteneriat
public-privat, iniţiatorul întocmeşte un studiu de fundamentare şi prefezabilitate.
(3) Costurile generate de realizarea studiului de
prefezabilitate sau de fundamentare cad în sarcina iniţiatorului.
Art. 24. - (1) Partenerul public este obligat să
publice în Sistemul electronic de achiziţii publice (SEAP)
şi, în cazul în care valoarea proiectului
depăşeşte 5 milioane euro, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, anunţul de
intenţie a unui proiect de parteneriat public-privat.
(2) SEAP pune la dispoziţia partenerului public, prin
asigurarea unui nou flux de informaţii specializat, suportul tehnic necesar
asigurării transparenţei procedurii complete de stabilire a partenerului
privat, incluzând anunţul de intenţie, etapa de selecţie, etapa de negociere şi
atribuirea contractului de parteneriat public-privat.
SECŢIUNEA a 2-a
Condiţii de
încetare a proiectului de parteneriat public-privat
Art. 25. - (1) Parteneriatul public-privat încetează:
a) în cazul expirării
termenului contractului încheiat între partenerul public şi partenerul privat;
b) în baza acordului dintre partenerul public şi partenerul privat;
c) în alte cazuri prevăzute de lege sau de contract.
(2) In cazul încetării contractului de parteneriat
public-privat prin expirarea termenului, investitorul privat este obligat să
restituie partenerului public bunurile publice şi bunurile rezultate din
derularea contractului de parteneriat public-privat, în mod gratuit şi libere
de orice sarcini, conform prevederilor prezentei legi.
(3) In cazul încetării contractului de parteneriat
public-privat, investitorul privat este obligat să asigure continuitatea
activităţii sau prestării serviciilor, în condiţiile stipulate în contract,
până la preluarea acestora de către partenerul public sau de către noul
investitor privat, în condiţiile art. 26.
(4) In cazul în care partenerul privat sesizează existenţa unor cauze sau iminenţa producerii unor evenimente
de natură să conducă la imposibilitatea realizării activităţii sau prestării
serviciului de interes public, acesta notifică în termen de maximum 48 de ore
acest fapt partenerului public, în vederea luării măsurilor ce se impun pentru
asigurarea continuităţii activităţii sau a serviciului.
(5) In cazul în care partenerul privat se retrage
unilateral din contractul de parteneriat public-privat, investiţia consumată
până la acel moment rămâne ca participare la realizarea proiectului respectiv,
compania de proiect şi partenerul public neavând nicio obligaţie de returnare a
valorii investiţiei respective către partenerul privat.
Art. 26. - Până la data rămânerii definitive şi
irevocabile a hotărârii de dizolvare a companiei de proiect, la încetarea
contractului de parteneriat public-privat, părţile contractului de parteneriat
public-privat sunt ţinute de respectarea obligaţiilor ce le revin potrivit
legii şi/sau contractului.
CAPITOLUL IV
Contractul de parteneriat public-privat
Art. 27. - Contractul de proiect de parteneriat
public-privat se încheie între partenerul public şi investitorul privat,
selectat cu respectarea procedurii prevăzute la art. 18 şi având în vedere:
a) tipul de activităţi convenite
potrivit prevederilor art. 6;
b) stabilirea concretă, în
funcţie de tipul de activităţi, a obligaţiilor părţilor în cadrul proiectului
de parteneriat public-privat;
c) valoarea negociată a
investiţiei care face obiectul contractului de proiect de parteneriat public-privat;
d) perioada de derulare a contractului de parteneriat
public-privat şi termenul de finalizare a acestuia;
e) definirea calendarului de
derulare a contractului de parteneriat public-privat, care stabileşte termenele
de: elaborare a studiului de fezabilitate, realizare a proiectului de execuţie,
derulare a finanţării, realizare a obiectivului public,
întreţinere/administrare/operare a obiectivului până la finalizarea
contractului de parteneriat public-privat, predare a obiectivului către
partenerul public;
f) cotele de participare la proiectul de parteneriat
public-privat care stau la baza proporţiilor de participare la compania de
proiect şi lista bunurilor de natura patrimoniului public sau privat pe care le
aduc partenerii;
g) repartizarea riscurilor
dintre partenerul public şi partenerul privat pe toată perioada de derulare a
contractului de parteneriat public-privat;
h) criteriile de performanţă cu privire la îndeplinirea
obiectivelor contractului de parteneriat public-privat;
i) clauzele de retragere din proiect;
j) penalităţile pentru situaţia când nu se îndeplinesc
obiectivele stabilite în contract.
SECŢIUNEA 1
Principii şi reguli generale de atribuire a
contractului de parteneriat public-privat
Art. 28. - (1) Partenerul public continuă negocierile cu investitorii selectaţi, cu respectarea
dispoziţiilor art. 18 lit. j)-l). In urma acestor negocieri, partenerul public emite o decizie
cuprinzând lista investitorilor selectaţi, ierarhizaţi conform criteriilor
stabilite prin normele proprii elaborate în baza
prevederilor prezentei legi.
(2) Orice investitor interesat are posibilitatea de a
contesta, la partenerul public sau în instanţă, decizia privind desemnarea
partenerului privat şi orice alte decizii luate de acesta pe perioada derulării
procedurii de atribuire, cu obligarea acestuia la depunerea unei garanţii de 2%
din valoarea estimată. Partenerul public este obligat să dea răspuns la
contestaţii în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data depunerii
contestaţiei, după care procedura se va continua. Soluţia dată de instanţă
devine obligatorie la data pronunţării unei hotărâri judecătoreşti definitive
şi executorii.
(3) In cazul în care negocierile cu primul clasat nu pot
conduce la încheierea unui contract de proiect de parteneriat
public-privat, partenerul public începe negocierile, pe rând, cu următorii
investitori selectaţi, în ordinea ierarhică a selecţiei, până la obţinerea unui
rezultat favorabil.
(4) In cazul nefinalizării unui
contract de proiect de parteneriat public-privat cu niciunul dintre investitorii
selecţionaţi, partenerul public are dreptul la reluarea întregii proceduri.
După caz, înainte de reluarea procedurii, partenerul public poate să refacă sau
să completeze studiul de fundamentare/ prefezabilitate şi/sau să schimbe unele
date din documentul ataşat.
(5) Procedura de negociere se
derulează chiar dacă se depune o singură ofertă, cu condiţia ca aceasta,
împreună cu documentele anexate de către investitorul privat interesat, să
respecte cerinţele minime impuse de anunţul de intenţie şi documentul ataşat,
elaborate de partenerul public.
(6) In condiţiile în care părţile au decis continuarea
proiectului de parteneriat public-privat, acestea procedează la pregătirea şi
negocierea termenilor şi a clauzelor contractului de
proiect de parteneriat public-privat.
(7) Condiţiile de înfiinţare a
companiei de proiect se includ în conţinutul contractului de proiect de
parteneriat public-privat.
SECŢIUNEA a 2-a
Reguli pentru atribuirea contractelor de
parteneriat public-privat
Art. 29. - Contractul de proiect de parteneriat
public-privat în formă negociată este supus, după caz, aprobării Guvernului sau
autorităţii publice, în calitate de titulari ai dreptului de administrare a
bunului care face obiectul parteneriatului public-privat. Forma finală astfel
aprobată nu poate fi modificată prin acordul părţilor decât printr-un act de
cel puţin nivelul celui prin care s-a aprobat contractul.
Art. 30. - (1) La finalizarea contractului de
parteneriat public-privat, compania de proiect transferă,
cu titlu gratuit, bunul public realizat prin contractul de parteneriat
public-privat către partenerul public, în bună stare, exploatabil şi liber de
orice sarcină sau obligaţie. Condiţiile tehnice de transfer sunt definite în
contractul de parteneriat public-privat. In cazul bunurilor imobile, transferul
dreptului de proprietate, sub sancţiunea nulităţii absolute, se va face cu
respectarea dispoziţiilor imperative ale legii privind transferul dreptului de
proprietate a bunurilor imobile sau ale dezmembrămintelor acestuia.
(2) Proprietăţile rezultate prin implementarea
proiectului public-privat şi terenurile ocupate de proiect, în afara bunurilor
proprietate publică, şi care nu pot fi înstrăinate sau grevate pot fi
ipotecate, gajate şi pot constitui garanţii pentru finanţatorul proiectului
public-privat, pe perioada de validitate a contractului.
Art. 31. - Perioada de derulare a contractului de
proiect de parteneriat public-privat se stabileşte în baza ofertei finale
depuse de investitorul selectat şi a negocierilor finale care au în vedere o
analiză economico-financiară reală şi riguroasă a proiectului, bazată pe
criterii economice şi în conformitate cu legislaţia în vigoare.
CAPITOLUL V
Reguli speciale pentru înfiinţarea companiei de
proiect
Art. 32. - Compania de proiect
definită la art. 4 lit. f) se organizează şi funcţionează conform legislaţiei
în vigoare, ca o societate comercială al cărei capital social este deţinut de
către partenerul public şi investitorul privat.
Art. 33. - (1) Compania de
proiect funcţionează pe toată perioada de derulare a contractului de proiect de
parteneriat public-privat şi se lichidează conform legii la data încheierii
acestuia.
(2) Intre compania de proiect şi cei 2 parteneri se va
încheia un contract de administrare pentru bunurile de patrimoniu încredinţate
spre administrare şi un contract de servicii.
Art. 34. - Compania de proiect are ca obiect principal
de activitate operarea şi gestionarea, pe principii economice, conform legii şi
statutului propriu de înfiinţare şi funcţionare, a tuturor etapelor de derulare
a contractului de proiect de parteneriat public-privat prin preluarea
obligaţiilor de la părţile contractante, precum şi transferul în conformitate
cu art. 30 alin. (1) al bunului şi serviciilor care fac
obiectul acestuia, în beneficiul public, prin partenerul public.
Art. 35. - Pe toată perioada de funcţionare a companiei
de proiect, aceasta nu poate să îşi schimbe obiectul de activitate şi nu poate
desfăşura operaţiuni economice în afara scopului expres al proiectului de
parteneriat public-privat pentru care a fost creată sau al dezvoltării acestuia
în folosul comunităţii.
Art. 36. - Compania de proiect va fi condusă de un
consiliu de administraţie, în care cei 2 parteneri vor fi reprezentaţi
proporţional cu participarea prevăzută la art. 27 lit. f).
Art. 37. - Compania de proiect nu are dreptul să ia
decizii cu privire la schimbarea formei de proprietate sau de administrare a
patrimoniului public sau privat cu care partenerul public participă la proiectul
de parteneriat public-privat, pe toată perioada de derulare a contractului de parteneriat public-privat,
şi nici cu privire la cesionarea unor drepturi primite prin contract.
CAPITOLUL VI
Organizarea activităţii de coordonare a proiectelor de parteneriat public-privat
Art. 38. - (1) Coordonarea şi monitorizarea
centralizată a derulării proiectelor de parteneriat public-privat se realizează
de către Unitatea Centrală pentru Coordonarea Parteneriatului Public-Privat,
înfiinţată prin Hotărârea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală şi reorganizată potrivit Hotărârii Guvernului nr. 34/2009
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) Unitatea Centrală pentru
Coordonarea Parteneriatului Public-Privat se reorganizează prin hotărâre a
Guvernului la nivel de direcţie generală în subordinea Secretariatului General
al Guvernului şi va avea rol de instituţie centrală în domeniul proiectelor de
parteneriat public-privat şi are ca atribuţie principală îndrumarea şi
monitorizarea partenerilor publici şi a investitorilor privaţi interesaţi în
activitatea de organizare şi derulare a unui proiect de parteneriat
public-privat, în condiţiile legii.
(3) In termen de 60 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei legi, Unitatea Centrală pentru Coordonarea Parteneriatului
Public-Privat va constitui o bază de date publică, integrată, unică şi
actualizată, cuprinzând toate proiectele de parteneriat public-privat anunţate,
precum şi arhiva proiectelor în desfăşurare şi/sau finalizate.
Art. 39. - Prin decizii interne pot fi organizate şi
puse în funcţiune, dacă se justifică, unităţi interne de coordonare a
proiectelor de parteneriat public-privat la nivelul autorităţilor publice care
derulează cel puţin două proiecte de parteneriat public-privat.
CAPITOLUL VII
Sancţiuni
Art. 40. -Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi
Monitorizarea Achiziţiilor Publice are dreptul de a solicita în instanţă
constatarea nulităţii absolute a contractelor de parteneriat public-privat
încheiate cu încălcarea prevederilor prezentei legi, în condiţiile stabilite
prin normele metodologice de aplicare a acesteia.
Art. 41. - Retragerea din
contract înainte de termenul stabilit sau neîndeplinirea obligaţiilor
contractuale se sancţionează cu plata unor penalităţi care vor fi specificate
în mod expres în contractul încheiat între partenerul public şi cel privat.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 42. -In măsura în care prezenta lege nu prevede
altfel, dispoziţiile acesteia se completează cu dreptul comun.
Art. 43. - Proprietatea intelectuală dobândită în
procesul realizării parteneriatului public-privat aparţine partenerului privat,
dacă contractul nu prevede altfel.
Art. 44. - In cazul în care se îndeplinesc condiţiile
unui proiect de parteneriat public-privat şi nu se încalcă interese de ordin
public, dispoziţiile prezentei legi pot fi aplicate şi în cazul activităţilor
relevante definite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi
completările ulterioare - cap. VIII „Contracte sectoriale", secţiunea 1
„Activităţi relevante".
Art. 45. - Delimitarea terenurilor, a culoarelor şi a
amplasamentelor necesare pentru realizarea proiectelor de parteneriat
public-privat se realizează în baza documentaţiei cadastrale, de urbanism şi de
amenajare a teritoriului, aprobată potrivit legii, a studiilor de fezabilitate
şi a proiectelor tehnice.
Art. 46. - In termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei legi, Guvernul aprobă normele metodologice de aplicare a
acesteia.
Art. 47. - Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile
de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANĂ