LEGE
Nr. 18 din 2 aprilie 1993
pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Ucraina, semnata la
Bucuresti la 3 septembrie 1992
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 71 din 8 aprilie 1993
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia consulara dintre Romania si Ucraina, semnata la
Bucuresti la 3 septembrie 1992.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 1 martie 1993, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. OLIVIU GHERMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 22 martie
1993, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
CONVENTIE CONSULARA
intre Romania si Ucraina
Romania si Ucraina, denumite in continuare parti contractante,
in dorinta de a dezvolta relatiile lor consulare, de a contribui la
protectia drepturilor si intereselor celor doua tari, precum si ale cetatenilor
lor si de a intari relatiile de prietenie si colaborare dintre partile
contractante,
in dezvoltarea prevederilor Conventiei de la Viena asupra relatiilor
consulare, din 24 aprilie 1963, au hotarat sa incheie prezenta conventie
consulara si au convenit urmatoarele:
CAP. 1
Definitii
Art. 1
Definitii
In prezenta conventie, expresiile mentionate mai jos au urmatoarele
intelesuri:
1. post consular inseamna consulat general, consulat, viceconsulat, agentie
consulara;
2. circumscriptie consulara inseamna teritoriul atribuit postului consular
pentru exercitarea functiilor consulare;
3. seful postului consular inseamna persoana insarcinata in aceasta
calitate de catre statul trimitator;
4. functionar consular inseamna orice persoana, inclusiv seful postului
consular, insarcinata sa exercite in aceasta calitate functiile consulare;
5. membru al personalului tehnic si administrativ inseamna orice persoana
care indeplineste sarcini tehnice sau administrative la un post consular;
6. membru al personalului de serviciu inseamna orice persoana angajata in
serviciul domestic al unui post consular;
7. membru al postului consular inseamna functionarii consulari, membrii
personalului tehnic si administrativ si personalul de serviciu;
8. membru de familie inseamna sotia (sotul), copiii si parintii unui membru
al postului consular care locuiesc impreuna cu el si se afla in intretinerea
acestuia;
9. membru al personalului particular inseamna orice persoana care este
angajata exclusiv in serviciul casnic al unui membru al postului consular;
10. cetatean inseamna orice persoana fizicA si juridica apartinand statului
trimitator sau statului primitor, in conformitate cu legislatiile acestor
state;
11. localuri consulare inseamna cladirile sau parti din cladiri, inclusiv
resedinta sefului postului consular, precum si terenurile aferente, care sunt
folosite exclusiv in scopul activitatii consulare, indiferent in proprietatea
cui se afla;
12. arhiva consulara cuprinde toate hartiile, documentele, corespondenta,
cartile, filmele, mijloacele tehnice de stocare, pastrare si utilizare a
informatiei, registrele postului consular impreuna cu cifrul, codurile,
cartotecile si orice echipament destinat pentru asigurarea, protectia si
pastrarea acesteia;
13. nava inseamna orice nava civila care are dreptul sa arboreze pavilionul
statului trimitator;
14. aeronava inseamna orice aeronava care are dreptul sa poarte insemnele
de recunoastere ale statului trimitator.
CAP. 2
Prevederi generale privind relatiile consulare
Art. 2
Infiintarea unui post consular
1. Un post consular poate fi infiintat pe teritoriul statului primitor
numai cu consimtamantul acestui stat.
2. Stabilirea sediului postului consular, a rangului sau si a
circumscriptiei sale consulare, precum si orice schimbare cu privire la acestea
se vor face numai pe baza de intelegeri intre statul trimitator si statul
primitor.
Art. 3
Numirea si admiterea sefului de post consular
1. In vederea numirii sefului postului consular, statul trimitator trebuie
sa obtina acordul prealabil al statului primitor. Daca statul primitor nu este
de acord, acesta nu este obligat sa-si motiveze hotararea.
2. Statul trimitator va transmite Ministerului Afacerilor Externe al
statului primitor patenta consulara de numire a sefului de post consular. In
patenta se vor indica numele, prenumele, cetatenia si rangul sefului de post
consular, sediul, clasa si circumscriptia postului consular.
3. Dupa primirea patentei consulare, statul primitor va acorda exequaturul
sefului de post consular, cat mai curand posibil.
4. Seful de post consular poate sa-si inceapa exercitarea functiilor sale
dupa acordarea de catre statul primitor a exequaturului.
5. Statul primitor, pana la eliberarea exequaturului, poate sa permita
sefului de post consular sa-si indeplineasca provizoriu functiile sale.
6. Dupa acordarea exequaturului sefului de post consular ori dupa
autorizarea sa de a-si exercita, cu titlu provizoriu, functiile sale, statul
primitor va notifica imediat autoritatilor din circumscriptia consulara si va
lua toate masurile necesare pentru a-i oferi posibilitatea sefului de post
consular sa-si indeplineasca functiile si de a se bucura de drepturile,
facilitatile, privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie.
Art. 4
Exercitarea temporara a functiilor sefului de post consular
1. Daca seful unui post consular nu poate sa-si indeplineasca functiile
sale ori postul de sef al postului consular este vacant, un inlocuitor al
sefului de post poate actiona cu titlu provizoriu ca sef al postului consular.
2. Numele complet al inlocuitorului sefului de post consular se va comunica
Ministerului Afacerilor Externe al statului primitor de catre seful de post
consular sau, daca acesta nu o poate face, de orice alta autoritate competenta
a statului trimitator. De regula, o astfel de comunicare se va face in
prealabil.
3. Statul primitor va acorda inlocuitorului sefului de post consular ajutor
si protectie. Pe durata indeplinirii atributiilor de inlocuitor al sefului de
post consular el se va bucura de prevederile acestei conventii in aceeasi
masura ca si seful de post consular.
Art. 5
Notificarea numirilor, sosirilor si plecarilor
Postul consular al statului trimitator va notifica, in scris, Ministerului
Afacerilor Externe al statului primitor, imediat dupa sosirea la post a unui
membru, urmatoarele:
1. numele, prenumele, cetatenia, rangul si functia membrilor postului
consular, data sosirii, a plecarii definitive ori a incetarii functiilor
acestora, precum si orice modificare a statutului lor, in perioada cat se afla
angajati la postul consular;
2. numele, prenumele, cetatenia, data sosirii, a plecarii definitive a
membrilor de familie ai unui membru al postului consular, precum si faptul ca o
persoana devine sau inceteaza de a mai fi membru al familiei;
3. autoritatile competente ale statului primitor vor elibera gratuit, in
conformitate cu reglementarile acestui stat, carti de identitate membrilor
postului consular si familiilor acestora, cu exceptia celor care sunt cetateni
sau rezidenti permanenti ai statului primitor.
Art. 6
Cetatenia functionarilor postului consular
1. De regula, functionarii consulari trebuie sa fie cetateni ai statului
trimitator.
2. Functionarii consulari pot fi numiti din randul cetatenilor statului
primitor sau al unui stat tert numai cu consimtamantul expres al statului
primitor.
Art. 7
Institutia consulului onorific
Fiecare parte contractanta este libera sa hotarasca daca va numi sau va
primi consuli onorifici.
Problema numirii consulului onorific, determinarea statutului sau si sfera
obligatiilor sale functionale se rezolva de catre partile contractante, pe
canale diplomatice.
Art. 8
Persoane declarate "non grata" sau inacceptabile
Statul primitor poate oricand notifica statului trimitator ca un membru al
postului consular este persoana "non grata" ori este inacceptabil,
fara sa fie obligat sa-si motiveze hotararea sa. In acest caz, statul
trimitator trebuie sa recheme pe membrul respectiv al postului consular. Daca
statul trimitator nu-si indeplineste intr-un termen rezonabil aceasta
obligatie, statul primitor poate sa refuze sa mai recunoasca o astfel de
persoana in calitate de membru al personalului consular.
CAP. 3
Functii consulare
Art. 9
Prevederi generale
Functionarul consular are dreptul:
1. sa protejeze drepturile si interesele statului trimitator si ale
cetatenilor acestuia, sa acorde ajutor si asistenta;
2. sa favorizeze dezvoltarea relatiilor comerciale, economice, juridice,
turistice, ecologice, tehnico-stiintifice, in domeniul informatiilor culturale,
umanitare si pe linie de invatamant intre statul trimitator si statul primitor
si sa contribuie in alte moduri la dezvoltarea relatiilor prietenesti dintre
ele;
3. sa se informeze, prin toate mijloacele licite, despre conditiile si
evolutia vietii comerciale, economice, culturale si stiintifice din statul
primitor, sa faca rapoarte in aceasta privinta catre guvernul statului
trimitator;
4. sa indeplineasca orice alte functii incredintate de statul trimitator,
care nu sunt interzise de legile si regulamentele statului primitor sau la care
statul primitor nu se opune.
Art. 10
Functii referitoare la cetatenie si la starea civila
1. Functionarul consular are dreptul:
1.1. sa inregistreze cetatenii statului trimitator;
1.2. sa primeasca orice cerere referitoare la cetatenie;
1.3. sa primeasca comunicari de la organele competente ale statului primitor
privind nasterile si decesele cetatenilor statului trimitator, sa inregistreze
nasterile si decesele acestor cetateni si sa elibereze actele corespunzatoare;
1.4. sa incheie casatorii intre cetatenii statului trimitator si sa le
elibereze actele corespunzatoare;
1.5. sa inregistreze divorturile intre cetatenii statului trimitator, in
conformitate cu legislatia acestuia. Aceste acte nu vor avea insa efecte
juridice pe teritoriul statului primitor.
2. Prevederile paragrafului 1 al acestui articol nu scutesc persoanele in
cauza de obligatia de a respecta legile si regulamentele statului primitor.
Art. 11
Functii referitoare la pasapoarte si vize
Functionarul consular are dreptul:
1. sa elibereze, sa reinnoiasca, sa prelungeasca si sa anuleze pasapoartele
cetatenilor statului trimitator si sa faca mentiuni in acestea, precum si sa
elibereze acestor cetateni si alte documente care dau dreptul la trecerea
frontierei;
2. sa acorde, sa prelungeasca si sa anuleze vize pentru intrarea sau
tranzitarea teritoriului statului trimitator.
Art. 12
Legalizari si autentificari
1. Functionarul consular are dreptul sa efectueze urmatoarele activitati:
1.1. sa intocmeasca, la cererea oricarui cetatean, acte si documente pentru
a fi folosite in statul trimitator si in afara acestui stat;
1.2. sa traduca acte si documente oficiale in limba statului trimitator ori
a statului primitor si sa certifice ca aceste traduceri sunt conforme cu
originalul;
1.3. sa indeplineasca orice alte functii notariale incredintate de statul
trimitator;
1.4. sa legalizeze documente oficiale, copii, extrase si traduceri de pe
aceste documente;
1.5. sa certifice autenticitatea semnaturilor si sigiliilor de pe documente
ale autoritatilor competente ale statului trimitator si semnaturile si
sigiliile Ministerului Afacerilor Externe ale statului primitor.
2. Documentele intocmite, legalizate sau autentificate de functionarul
consular al statului trimitator, daca nu contravin legilor si regulamentelor
statului primitor, vor avea aceeasi valoare juridica ca si documentele
intocmite, legalizate sau autentificate de autoritatile competente ale statului
primitor.
Art. 13
Notificarea retinerii, arestului, detentiei si vizitelor
1. Organele competente ale statului primitor vor informa pe functionarul
consular cat mai curand posibil, dar nu mai tarziu de 3 zile, despre retinerea,
arestarea sau luarea oricarei alte masuri de limitare a libertatii cetateanului
statului trimitator.
2. Autoritatile competente ale statului primitor, cat mai curand posibil,
dar nu mai tarziu de 4 zile din momentul retinerii, arestarii sau oricarei alte
masuri de limitare a libertatii cetateanului statului trimitator, vor asigura
realizarea dreptului functionarului consular sa viziteze sau sa intre in
legatura cu un asemenea cetatean, inclusiv pentru a-i asigura asistenta
juridica necesara, cu conditia ca acesta sa nu se opuna.
3. Autoritatile competente ale statului primitor vor incunostinta
cetateanul respectiv al statului trimitator despre prevederile paragrafelor 1
si 2 ale acestui articol.
4. Drepturile mentionate la paragrafele 1 si 2 ale acestui articol se
realizeaza in conformitate cu legile si regulamentele statului primitor, insa
cu conditia ca aceste legi si regulamente sa nu faca inoperante drepturile
respective.
Art. 14
Asistenta cetatenilor statului trimitator
1. Functionarul consular are dreptul:
1.1. sa comunice si sa viziteze orice cetatean al statului trimitator aflat
in circumscriptia consulara, iar statul primitor nu va impiedica comunicarea
dintre cetatenii statului trimitator si postul consular si nici nu va pune
restrictii acestora de a avea acces la postul consular;
1.2. sa se informeze asupra conditiilor de trai si de munca ale unui
cetatean al statului trimitator in statul primitor si sa-i acorde asistenta
necesara;
1.3. sa solicite autoritatilor competente ale statului primitor sa-l
informeze asupra situatiei unui cetatean al statului trimitator, iar acesta sa
faca tot ce se poate pentru a-i transmite informatiile solicitate;
1.4. sa primeasca in pastrare temporara bunuri, bani, valori si documente
ale oricarui cetatean al statului trimitator, daca aceasta nu contravine
legilor si regulamentelor statului primitor;
1.5. sa solicite organelor competente ale statului primitor sa-l informeze
imediat despre orice evenimente care au drept rezultat pagube materiale si
jertfe omenesti, retineri de mijloace de transport si despre accidentele in
care au fost implicati cetatenii statului trimitator.
2. In cazul in care un cetatean al statului trimitator nu este in masura
sa-si apere la timp drepturile si interesele, in conformitate cu legile si
regulamentele statului primitor, functionarul consular il poate reprezenta in
fata tribunalului si a altor autoritati competente ale statului primitor sau
sa-i asigure o reprezentare adecvata pana cand acesta isi desemneaza
reprezentantul sau ori pana cand va fi in masura sa-si asume apararea
propriilor drepturi si interese.
Art. 15
Tutela si curatela
1. Autoritatile competente ale statului primitor vor notifica postului
consular necesitatea instituirii tutelei sau curatelei pentru un cetatean,
inclusiv minor, al statului trimitator din circumscriptia consulara, care nu
are capacitate sau aceasta este restransa, pentru a putea actiona in nume
propriu.
2. Functionarul consular are dreptul sa protejeze, in conformitate cu
legile si regulamentele statului primitor, drepturile si interesele unui
cetatean, inclusiv ale unui minor, al statului trimitator, care nu are
capacitate sau are capacitate restransa de a actiona in nume propriu si, atunci
cand este necesar, sa recomande sau sa desemneze un curator sau tutore unei
asemenea persoane si sa supravegheze activitatile privind tutela si curatela.
Art. 16
Notificarea deceselor
In caz de deces al unui cetatean al statului trimitator in statul primitor,
autoritatile competente ale statului primitor, vor informa postul consular cat
mai repede posibil; la cererea postului consular, acestea ii vor pune la
dispozitie un certificat de deces sau alte documente referitoare la deces.
Art. 17
Functii privind succesiunile
1. In cazul in care un cetatean al statului trimitator, decedat in statul
primitor, lasa o succesiune in acest stat si nu exista mostenitori ori executor
testamentar in statul primitor, autoritatile competente ale acestui stat vor
informa neintarziat despre aceasta postul consular.
2. Functionarul consular are dreptul de a fi prezent, in cazul existentei
unei succesiuni prevazute la paragraful 1 al acestui articol, la intocmirea si
sigilarea inventarului de catre autoritatile competente ale statului primitor.
3. In cazul in care un cetatean al statului trimitator este indreptatit la succesiunea
unei persoane decedate pe teritoriul statului primitor, indiferent de cetatenia
acesteia, autoritatile competente ale acestui stat vor informa postul consular
despre aceasta.
4. Daca un cetatean al statului trimitator are sau pretinde a avea drept de
mostenire in statul primitor, insa nici el si nici reprezentantul sau nu pot sa
ia parte la dezbaterea succesiunii, functionarul consular poate, personal sau
prin reprezentantul sau, sa-l reprezinte pe acest cetatean in fata tribunalului
ori a altor autoritati competente ale statului primitor.
5. Functionarul consular are dreptul, in numele unui cetatean al statului
trimitator, care nu este rezident permanent in statul primitor, sa primeasca
pentru a transmite acestui cetatean orice mostenire din statul primitor care se
cuvine acestuia.
7. Daca un cetatean al statului trimitator, care nu este rezident permanent
in statul primitor, moare in acest stat si daca nu are nici o ruda ori
reprezentant al sau in statul primitor, functionarul consular este indreptatit
sa ia imediat in pastrare provizorie toate documentele, banii si bunurile
personale care s-au gasit in posesia defunctului, pentru a fi transmise
mostenitorilor sai, executorului testamentar sau altor persoane autorizate.
7. In exercitarea functiilor mentionate la paragrafele 4, 5 si 6 ale
acestui articol, functionarul consular trebuie sa respecte legile si
regulamentele statului primitor.
Art. 18
Asistenta acordata navelor statului trimitator
1. Functionarul consular are dreptul, in circumscriptia sa consulara, sa
acorde asistenta navelor statului trimitator, care se afla in apele interioare
sau teritoriale ale statului primitor, comandantilor si echipajelor acestora
si, de asemenea:
1.1. sa faca vizite la bordul navei, sa chestioneze pe comandant si pe
oricare membru al echipajului, precum si sa primeasca rapoarte asupra
activitatii navei, voiajului si incarcaturii acesteia;
1.2. sa cerceteze orice accident care a aparut in timpul voiajului, cu
conditia ca aceasta sa nu lezeze prerogativele autoritatilor statului primitor;
1.3. sa solutioneze conflictele dintre comandant si membrii echipajului,
inclusiv disputele asupra salariului si obligatiilor care decurg din contractul
de munca, precum si sa ia masuri pentru asigurarea ordinii si disciplinei la
bordul navei;
1.4. sa ia masuri pentru a asigura comandantului navei si oricarui membru
din echipaj asistenta medicala sau repatrierea acestora;
1.5. sa primeasca, sa examineze, sa intocmeasca, sa semneze sau sa
autentifice documente care privesc o nava;
1.6. sa solutioneze si alte probleme care privesc o nava, la cererea
autoritatilor statului trimitator.
2. Comandantul si membrii echipajului au dreptul sa ia contact nemijlocit
cu functioarul consular, cu conditia de a nu contraveni legilor si
regulamentelor statului primitor.
Art. 19
Protectia in caz de aplicare de masuri coercitive impotriva unei nave care
navigheaza sub pavilionul statului trimitator
1. In cazul in care tribunalele ori alte autoritati competente ale statului
primitor iau masuri coercitive ori dispun efectuarea de acte de urmarire la
bordul unei nave care navigheaza sub pavilionul statului trimitator, acestea
vor notifica, in prealabil, postului consular, astfel ca un functionar consular
sau reprezentantul acestuia sa poata fi prezent atunci cand astfel de masuri
sunt luate. Daca, in caz de urgenta, nu este posibila notificarea prealabila,
postul consular va fi informat imediat despre masurile luate de catre
autoritatile competente ale statului primitor, iar la cererea functionarului
consular, si despre rezultatele masurilor intreprinse.
2. Prevederile paragrafului 1 al acestui articol se vor aplica in mod
corespunzator si masurilor luate la uscat de autoritatile competente ale
statului primitor impotriva comandantului navei ori a oricarui membru din
echipaj.
3. Prevederile paragrafelor 1 si 2 ale acestui articol nu se aplica
inspectiilor de rutina efectuate de autoritatile competente ale statului
primitor pe linie de vama, administratie a porturilor, carantina, control al
frontierei si nici masurilor intreprinse pentru a asigura securitatea
navigatiei pe mare sau prevenirea poluarii apelor.
4. Autoritatile competente ale statului primitor nu vor interveni in problemele
interne ale unei nave, atunci cand linistea, siguranta si ordinea publica din
statul primitor nu sunt incalcate, exceptand cazul cand aceasta se efectueaza
la cererea expresa a comandantului navei sau cu consimtamantul acestuia ori al
unui functionar consular al statului trimitator.
Art. 20
Asistenta acordata navelor in caz de avarie, esuare si naufragiu in apele
interioare sau teritoriale
1. In caz de avarie, esuare sau naufragiu al unei nave, autoritatile
competente ale statului primitor vor notifica postului consular, cat mai curand
posibil, informandu-l despre masurile luate pentru salvarea persoanelor aflate
la bordul navei, a incarcaturii sale si a altor bunuri.
2. Functionarul consular nu va fi impiedicat de autoritatile statului primitor
sa acorde asistenta oricarei nave avariate, esuate sau naufragiate a statului
trimitator, echipajului si pasagerilor acesteia si, in acest scop, poate sa
ceara sprijinul autoritatilor statului primitor.
3. Autoritatile statului primitor vor informa postul consular, cat mai
curand posibil, in cazul in care o nava avariata, esuata sau naufragiata a
statului trimitator sau orice obiect care apartine acesteia, precum si
incarcatura, sunt gasite pe coasta sau in apropierea acesteia, ori sunt aduse intr-un
port al statului primitor, iar comandantul, proprietarul, agentul navei sau
reprezentantul companiei de asigurare nu sunt prezenti sau nu pot lua masuri
pentru conservarea ori dispunerea de acestea in orice mod. In aceasta situatie,
functionarul consular poate intreprinde masurile necesare in numele acestora.
4. Nici un fel de taxe vamale nu pot fi percepute pentru nava statului
trimitator avariata, esuata sau naufragiata, pentru incarcatura sau bunurile de
pe aceasta, in afara de cazul cand acestea au fost puse in consumatie sau
folosite in statul primitor.
5. Functionarul consular are dreptul sa fie prezent la procedurile
intreprinse de autoritatile competente ale statului primitor pentru
determinarea cauzei avariei, esuarii sau naufragiului navei statului
trimitator.
Art. 21
Aeronava a statului trimitator
Prevederile prezentei conventii referitoare la navele statului trimitator
se aplica in mod corespunzator si in ce priveste aeronavele statului
trimitator, cu conditia ca acestea sa nu contravina altor acorduri bilaterale
in vigoare intre statul trimitator si statul primitor sau acordurilor
multilaterale la care ambele state sunt parti.
Art. 22
Transmiterea actelor judiciare
Functionarul consular are dreptul sa transmita acte judiciare si
extrajudiciare, in masura in care ii este permis de legile si regulamentele
statului primitor. Daca intre statul trimitator si statul primitor exista alte
intelegeri, se vor aplica prevederile acestora.
Art. 23
Teritoriul prevazut pentru exercitarea functiilor consulare
Functionarul consular poate sa-si indeplineasca functiile consulare numai
in circumscriptia consulara. Cu consimtamantul statului primitor, el poate
sa-si exercite functiile si in afara circumscriptiei consulare.
Art. 24
Comunicarea cu autoritatile statului primitor
Functionarul consular se poate adresa autoritatilor locale din
circumscriptia sa consulara, iar in lipsa unei misiuni diplomatice, si
autoritatilor centrale competente ale statului primitor, in masura in care ii
este permis de legile, regulamentele si uzantele statului primitor.
Art. 25
Informarea asupra schimbarilor intervenite in legislatia statului primitor,
care ar putea privi pe cetatenii statului trimitator
Statul primitor va informa postul consular asupra schimbarilor intervenite
in legislatia sa, care pot avea implicatii asupra drepturilor si intereselor
cetatenilor statului trimitator.
CAP. 3
Inlesniri, privilegii si imunitati
Art. 26
Inlesniri pentru postul consular si membrii acestuia
1. Statul primitor va acorda postului consular orice inlesniri pentru
indeplinirea functiilor sale.
2. Statul primitor va trata membrii postului consular cu respectul cuvenit
si va lua masurile corespunzatoare pentru a asigura indeplinirea functiilor
acestora, cu respectarea prevederilor prezentei conventii.
Art. 27
Localuri consulare si locuinte
1. Statul primitor trebuie fie sa faciliteze dobandirea pe teritoriul sau,
in cadrul legilor si regulamentelor sale, de catre statul trimitator, a
localurilor necesare postului consular, fie sa sprijine statul trimitator sa-si
procure aceste localuri in alt mod.
2. El trebuie, de asemenea, daca acest lucru este necesar, sa ajute postul
consular sa obtina locuinte corespunzatoare pentru membrii sai.
Art. 28
Folosirea drapelului si a stemei de stat
1. Postul consular are dreptul sa aseze pe localurile consulare stema
statului sau si inscriptia cu denumirea postului consular in limba statului
trimitator si in cea a statului primitor.
2. Postul consular are dreptul de a arbora drapelul de stat pe localurile
consulare, pe resedinta sefului postului consular si pe mijloacele de transport
folosite de acesta in indeplinirea functiilor sale oficiale.
Art. 29
Inviolabilitatea localurilor consulare si a locuintelor functionarilor
consulari
1. Localurile consulare si locuintele functionarilor consulari sunt
inviolabile. Autoritatile statului primitor nu pot patrunde in localurile
consulare si in locuintele functionarilor consulari fara consimtamantul sefului
postului consular ori al sefului misiunii diplomatice a statului trimitator in
statul primitor sau al persoanei desemnate de unul dintre acestia.
2. Statul primitor va lua toate masurile necesare pentru protejarea
localurilor consulare si a locuintelor functionarilor consulari impotriva
oricaror imixtiuni sau pagube, precum si pentru a impiedica orice tulburare a
linistii postului consular sau stirbirea demnitatii sale.
Art. 30
Imunitatea de rechizitie a localurilor consulare
Localurile consulare si toate bunurile postului consular, cat si mijloacele
de transport nu pot face obiectul vreunei forme de rechizitie in scopuri de
aparare nationala sau de utilitate publica. In cazul cand o expropriere ar fi
necesara in aceste scopuri, vor fi luate toate masurile necesare pentru a evita
impiedicarea exercitarii functiilor consulare; in asemenea cazuri, statului
trimitator ii va fi acordata o compensatie prompta, adecvata si efectiva.
Art. 31
Inviolabilitatea arhivelor consulare
Arhivele consulare sunt inviolabile in orice moment si in orice loc s-ar
afla.
Art. 32
Libertatea de deplasare
Sub rezerva legilor si a regulamentelor referitoare la zonele in care accesul
este interzis sau reglementat din motive de securitate nationala, statul
primitor asigura tuturor membrilor postului consular libertatea de deplasare si
de circulatie pe teritoriul sau. Insa, in toate cazurile, statul primitor
asigura functionarului consular posibilitatea de a-si indeplini functiile de
serviciu.
Art. 33
Libertatea de comunicare
1. Statul primitor va permite si proteja libertatea de comunicare a
postului consular pentru toate scopurile oficiale. In comunicarile cu guvernul,
misiunile diplomatice si alte posturi consulare ale statului trimitator, postul
consular poate folosi toate mijloacele de comunicare adecvate, inclusiv
mesajele in cod sau cifrate, curierul diplomatic sau consular si valiza
diplomatica sau consulara. Postul consular poate instala si folosi un emitator
radio, cu consimtamantul statului primitor.
2. Corespondenta oficiala a postului consular este inviolabila. Valiza
consulara nu poate fi nici deschisa si nici retinuta. Aceasta va purta semne
exterioare vizibile, care indica caracterul sau, si va contine numai
corespondenta oficiala, documente oficiale si obiecte destinate exclusiv pentru
folosinta oficiala.
3. Curierul consular trebuie sa fie cetatean al statului trimitator, dar sa
nu fie rezident permanent in statul primitor. El trebuie sa posede un document
oficial indicand statutul sau. Acesta se bucura de aceleasi facilitati,
privilegii si imunitati in statul primitor ca si un curier diplomatic.
4. Statul trimitator si postul consular pot desemna curieri consulari
ad-hoc. In acest caz, prevederile paragrafului 3 din prezentul articol sunt, de
asemenea, aplicabile, sub rezerva ca imunitatile care sunt mentionate in acest
paragraf vor inceta sa se aplice din momentul in care curierul va fi remis destinatarului
valiza consulara pe care o are in grija.
5. Valiza consulara poate fi incredintata comandantului unei nave sau
aeronave a statului trimitator, care trebuie sa posede un document oficial,
indicand numarul de colete ce constituie valiza consulara, fara a fi insa
considerat curier consular. Membrii postului consular pot sa inmaneze
comandantului unei nave sau aeronave ori sa preia liber si direct de la acestia
valiza consulara.
Art. 34
Drepturi si taxe consulare
1. Postul consular poate percepe pe teritoriul statului primitor taxe si
drepturi pentru serviciile consulare prestate in conformitate cu legile si
regulamentele statului trimitator.
2. Drepturile si taxele prevazute la paragraful 1 al acestui articol vor fi
scutite de orice impozite si taxe in statul primitor.
Art. 35
Inviolabilitatea functionarilor consulari
Functionarii consulari se bucura de inviolabilitate personala si nu pot fi
supusi retinerii sau arestarii. Statul primitor va lua masuri corespunzatoare pentru
a preveni orice atingere a libertatii sau demnitatii acestora.
Art. 36
Imunitatea in jurisdictie
1. In ce priveste imunitatile fata de jurisdictia penala a statului
primitor, functionarul consular se bucura de acelasi regim juridic ca si agentul
diplomatic, prevazut in Conventia de la Viena asupra relatiilor diplomatice,
din 18 aprilie 1961, atat timp cat partile contractante nu vor conveni altfel.
2. Functionarul consular se bucura, de asemenea, de imunitati fata de
jurisdictia civila si administrativa a statului primitor, cu exceptia
urmatoarelor cauze civile:
2.1. actiune reala privind un imobil particular situat pe teritoriul
statului primitor, exceptand cazul cand acesta este detinut in contul statului
trimitator pentru realizarea scopurilor postului consular;
2.2. actiune privind o succesiune, in care acesta figureaza ca executor
testamentar, administrator, mostenitor sau legatar cu titlu particular si nu in
numele statului trimitator;
2.3. actiune privind o activitate profesionala sau comerciala, indiferent
de natura ei, exercitata in statul primitor in afara functiilor sale oficiale;
2.4. actiune intentata de un tert pentru o paguba rezultand dintr-un
accident cauzat in statul primitor de un autovehicul, nava sau aeronava.
3. Membrii personalului tehnic, administrativ si de serviciu ai postului
consular nu sunt supusi jurisdictiei statului primitor pentru actele
indeplinite in exercitarea atributiilor lor.
Art. 37
Obligatia de a depune ca martor
1. Functionarul consular nu este obligat sa depuna ca martor.
2. Membrii personalului tehnic, administrativ si de serviciu ai postului
consular pot fi chemati sa depuna ca martori in procedurile judiciare sau
administrative in statul primitor; cu exceptia cazurilor prevazute la
paragraful 3 al acestui articol, ei nu pot refuza sa depuna ca martori.
3. Membrii personalului tehnic, administrativ si de serviciu nu pot fi
obligati sa depuna marturie in legatura cu indeplinirea functiilor lor sau sa
prezinte corespondenta oficiala ori documente referitoare la aceasta
activitate. Ei au dreptul sa depuna marturie ca experti asupra legislatiei
statului trimitator, daca seful postului consular isi da acordul. Acestia au
dreptul, insa, sa refuze sa depuna marturie ca experti.
4. Autoritatile competente ale statului primitor, care solicita marturia
unui membru al personalului tehnic, administrativ si de serviciu al postului
consular, trebuie sa evite a-l impiedica in indeplinirea atributiilor sale de
serviciu. Aceste autoritati pot, atunci cand este posibil, sa obtina marturia
la resedinta acestei persoane, la sediul postului consular sau sa primeasca o
declaratie scrisa din partea sa.
Art. 38
Scutirea de prestatii si alte obligatii personale
Membrii postului consular sunt exceptati in statul primitor de la orice fel
de prestatii personale, publice si obligatii militare, precum si de la
indeplinirea oricaror obligatii prevazute in legile si regulamentele statului
primitor cu privire la inregistrarea strainilor si obtinerea permiselor de
sedere.
Art. 39
Scutirea postului consular de impozite si taxe
1. Statul primitor va scuti de impozite si taxe:
1.1. localurile consulare si locuintele membrilor postului consular,
dobandite in numele statului trimitator ori reprezentantului acestuia, precum
si tranzactiile sau actele referitoare la acestea.
1.2. bunurile mobile si mijloacele de transport dobandite in mod legal de
postul consular pentru folosinta exclusiv oficiala, precum si procurarea,
posesia si intretinerea acestora.
2. Prevederile paragrafului 1 al acestui articol nu se aplica:
2.1. impozitelor si taxelor percepute ca remunerare a serviciilor speciale
prestate;
2.2. impozitelor si taxelor percepute, potrivit legilor si regulamentelor
statului primitor, de la o persoana care incheie un contract cu statul
trimitator sau reprezentantul acestuia.
Art. 40
Scutirea de taxe a membrilor postului consular
1. Membrii postului consular, precum si membrii familiilor lor care
locuiesc impreuna cu acestia sunt scutiti de orice impozite si taxe, personale
sau reale, nationale, regionale si comunale, cu exceptia:
1.1. impozitelor indirecte incorporate in mod normal in pretul marfurilor
si serviciilor;
1.2. impozitelor si taxelor asupra bunurilor imobile particulare situate pe
teritoriul statului primitor, sub rezerva dispozitiilor art. 39;
1.3. drepturilor din succesiuni si mosteniri, precum si drepturilor
percepute asupra transferului de capital, sub rezerva prevederilor art. 44;
1.4. impozitelor si taxelor pe venituri particulare, inclusiv castigurile
din capital, care isi au sursa in statul de resedinta, si a impozitelor pe
capital prelevate asupra investitiilor efectuate in intreprinderi comerciale
sau institutii financiare situate in statul de resedinta;
1.5. impozitelor si taxelor percepute ca remunerare a serviciilor
particulare prestate;
1.6. taxelor de inregistrare, de grefa, de ipoteca si de timbru, sub
rezerva prevederilor art. 39.
2. Membrii postului consular sunt scutiti de impozite si taxe pe salariile
pe care le primesc pentru serviciile lor.
3. Membrii postului consular, care angajeaza persoane ale caror retributii
sau salarii sunt scutite de impozitul pe venit in statul primitor, trebuie sa
respecte obligatiile pe care legile si regulamentele acestui stat le impun, in
materie de percepere a impozitului pe venit, celor care angajeaza.
Art. 41
Scutirea de control si taxe vamale
1. In conformitate cu legile si regulamentele sale, statul primitor va
permite intrarea si iesirea cu scutire de taxe vamale, altele decat cele
platite pentru inmagazinaj, manipulare si alte servicii similare, pentru:
1.1. obiectele destinate folosintei oficiale a postului consular;
1.2. obiectele de uz personal pentru functionarul consular;
1.3. obiectele importate cu ocazia primei instalari la post a unui membru
al personalului tehnic, administrativ si de serviciu al postului consular,
inclusiv articolele de uz gospodaresc.
2. Obiectele mentionate la subparagraful 1.2. si 1.3. ale paragrafului 1 al
acestui articol nu trebuie sa depaseasca cantitatile necesare pentru folosinta
personala a persoanelor in cauza.
3. Bagajul personal al functionarului consular este scutit de control vamal.
Acesta poate fi controlat de catre autoritatile competente ale statului
primitor numai daca exista motive serioase sa se creada ca el contine alte
obiecte decat cele mentionate la subparagraful 1.2. al paragrafului 1 al
acestui articol, ori bunuri de import sau export interzise de legile si
regulamentele statului primitor sau care sunt supuse carantinei. In acest caz,
controlul se va efectua in prezenta functionarului consular in cauza sau a
reprezentantului sau.
Art. 42
Privilegiile si imunitatile membrilor de familie
1. Membrii de familie ai membrilor postului consular se bucura in mod
corespunzator de privilegiile si imunitatile la care sunt indreptatiti in baza
prevederilor prezentei conventii.
2. Prevederile paragrafului 1 al acestui articol nu se aplica membrilor de
familie care sunt cetateni ai statului primitor sau au resedinta in acest stat
ori desfasoara o activitate lucrativa in statul primitor.
Art. 43
Persoane care nu se bucura de privilegii si imunitati
1. Membrii personalului tehnic, administrativ si de serviciu ai postului
consular, care sunt cetateni ai statului primitor sau au rezidenta permanenta
in acest stat, nu se bucura de privilegiile si imunitatile prevazute in
prezenta conventie, cu exceptia prevederilor paragrafului 3 al art. 37.
2. Membrii familiilor persoanelor mentionate in paragraful 1 al acestui
articol nu se bucura de privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta
conventie.
3. Statul primitor trebuie sa-si exercite jurisdictia fata de persoanele
mentionate in paragrafele 1 si 2 ale acestui articol, astfel incat sa nu
impiedice, in mod nejustificat, activitatea postului consular.
Art. 44
Succesiunea unui membru al postului consular sau a unui membru al familiei
sale
In caz de deces al unui membru al postului consular sau al unui membru al
familiei sale, statul primitor este obligat:
1. sa permita exportul bunurilor mobile ale defunctului, cu exceptia celor
care au fost dobandite in statul primitor, al caror export este interzis in
momentul decesului;
2. sa scuteasca bunurile mobile ale defunctului de taxe de succesiune si de
toate impozitele aferente.
Art. 45
Inceputul si incetarea privilegiilor si imunitatilor
1. Orice membru al postului consular beneficiaza de privilegiile si
imunitatile prevazute in aceasta conventie din momentul intrarii pe teritoriul
statului primitor pentru a-si lua in primire postul, sau, daca se afla deja pe
teritoriul acestuia, din momentul intrarii sale in functie la postul consular.
2. Membrii de familie ai unui membru al postului consular beneficiaza de
privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie incepand cu data
intrarii lor pe teritoriul statului primitor sau de la data cand au devenit
membri ai unei astfel de familii.
3. Cand functiile unui membru al postului consular inceteaza, privilegiile
si imunitatile sale, ca si cele ale membrilor sai de familie, inceteaza in
momentul cand persoana in cauza paraseste statul primitor sau in momentul
expirarii unui termen rezonabil acordat pentru a putea parasi acest stat.
Privilegiile si imunitatile membrilor de familie ai unui membru al postului
consular inceteaza in momentul in care nu mai au calitatea de membri ai acelei
familii. Totusi, daca aceste persoane intentioneaza sa paraseasca teritoriul
statului primitor intr-o perioada rezonabila de timp, intr-o astfel de
situatie, privilegiile si imunitatile lor subzista pana in momentul plecarii.
4. In caz de deces al unui membru al postului consular, membrii sai de
familie vor continua sa beneficieze de privilegiile si imunitatile acordate
pana in momentul parasirii statului primitor sau pana la expirarea unei
perioade rezonabile de timp acordate in acest scop.
Art. 46
Renuntarea la privilegii si imunitati
1. Statul trimitator poate renunta la oricare dintre privilegiile si
imunitatile de care beneficiaza persoanele in cauza potrivit art. 36 si 37 ale
conventiei. In toate cazurile, renuntarea trebuie sa fie comunicata, in scris,
statului primitor in mod explicit.
2. Initierea unei proceduri de catre o persoana, intr-o problema in care
aceasta s-ar putea bucura de imunitate de jurisdictie, potrivit acestei
conventii, face imposibila invocarea de catre aceasta persoana a imunitatii de
jurisdictie in cazul unei actiuni reconventionale fata de actiunea principala.
3. Renuntarea la imunitatea de jurisdictie intr-o actiune civila sau
administrativa nu implica renuntarea la imunitatea privind executarea hotararii
judecatoresti, pentru care este necesara o renuntare la imunitate, in scris,
distincta.
CAP. 5
Prevederi generale
Art. 47
Respectarea legilor si regulamentelor statului primitor
1. Fara a aduce atingere privilegiilor si imunitatilor prevazute in
prezenta conventie, persoanele care beneficiaza de aceste privilegii si
imunitati au obligatia de a respecta legile si regulamentele statului primitor,
inclusiv regulile de circulatie rutiera.
2. Localurile consulare nu pot fi folosite in scopuri incompatibile cu
indeplinirea functiilor consulare.
3. Postul consular, membrii postului consular si membrii lor de familie au
obligatia de a respecta legile si regulamentele statului primitor privind
asigurarea mijloacelor de transport.
4. Membrii postului consular, trimisi de statul trimitator in statul
primitor, nu pot desfasura activitati profesionale sau comerciale in statul
primitor, cu exceptia celor legate de indeplinirea functiilor oficiale.
Art. 48
Exercitarea functiilor consulare de catre misiunea diplomatica
1. Dispozitiile prezentei conventii se aplica, de asemenea, in masura in
care contextul o permite, si la exercitarea functiilor consulare de catre o
misiune diplomatica.
2. Numele membrilor misiunii diplomatice care sunt insarcinati cu
indeplinirea functiilor consulare vor fi notificate Ministerului Afacerilor
Externe al statului primitor sau autoritatilor desemnate de acest minister.
3. In exercitarea functiilor consulare, misiunea diplomatica poate sa se
adreseze:
3.1. autoritatilor locale din circumscriptia consulara;
3.2. autoritatilor centrale ale statului primitor, daca legile,
regulamentele si uzantele statului primitor sau acordurile internationale
respective permit aceasta.
4. Privilegiile si imunitatile membrilor misiunii diplomatice, mentionati
in paragraful 2 din prezentul articol, continua sa fie reglementate de normele
dreptului international privind relatiile diplomatice.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 49
Ratificarea, intrarea in vigoare si denuntarea
1. Prezenta conventie va fi supusa ratificarii si va intra in vigoare in a
30-a zi dupa efectuarea schimbului instrumentelor de ratificare. Schimbul
instrumentelor de ratificare va avea loc la Kiev.
2. Prezenta conventie va fi in vigoare pana la expirarea a 6 luni de la
data la care una dintre parti va comunica, in forma scrisa, celeilalte parti
contractante hotararea sa de a denunta conventia.
Incheiata la Bucuresti la data de 3 septembrie 1992, in doua exemplare,
fiecare in limba romana si in limba ucraineana, ambele texte avand aceeasi
valoare.
PENTRU ROMANIA,
Ministrul afacerilor externe,
Adrian Nastase
PENTRU UCRAINA,
Ministrul afacerilor externe,
Anatolii Zlenko