LEGE Nr. 195
din 22 mai 2006
a descentralizarii
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 453 din 25 mai 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Definiţii şi principii generale
Art. 1. - Prezenta lege stabileşte principiile,
regulile şi cadrul instituţional care reglementează procesul de descentralizare
administrativă şi financiară.
Art. 2. - In înţelesul prezentei legi, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele accepţiuni:
a) arie geografică a
beneficiarilor - aria geografică de domiciliu a
majorităţii beneficiarilor unui serviciu public descentralizat într-o perioadă
de timp dată;
b) capacitate
administrativă - ansamblul resurselor materiale,
instituţionale şi umane de care dispune o unitate administrativ-teritorială,
precum şi acţiunile pe care le desfăşoară aceasta pentru exercitarea
competenţelor stabilite prin lege. Capacitatea administrativă se evaluează şi
se stabileşte în condiţiile legii;
c) competenţă - ansamblul atribuţiilor stabilite de Constituţie şi de legile care
conferă autorităţilor administrative drepturi şi obligaţii de a duce în nume
propriu, în realizarea puterii publice şi sub propria responsabilitate, o
activitate de natură administrativă;
d) competenţe delegate - competenţele atribuite prin lege autorităţilor administraţiei
publice locale, împreună cu resursele financiare corespunzătoare, de către
autorităţile publice centrale, pentru a le exercita în numele şi în limitele
stabilite de către acestea;
e) competenţe exclusive - competenţele atribuite prin lege autorităţilor administraţiei
publice locale de realizarea cărora acestea sunt responsabile. Autorităţile
administraţiei publice locale au dreptul de decizie şi dispun de resursele şi
mijloacele necesare îndeplinirii competenţelor, cu respectarea normelor,
criteriilor şi standardelor stabilite de lege;
f) competenţe partajate - competenţele exercitate de către autorităţile administraţiei
publice locale, împreună cu alte niveluri ale administraţiei publice (judeţean
sau central), cu o separare clară a finanţării şi a puterii de decizie pentru
fiecare responsabil în parte;
g) cotă defalcată din unele venituri ale bugetului de stat - procentul stabilit din unele venituri ale bugetului de stat care se
alocă bugetelor locale;
h) criteriu al ariei
geografice a beneficiarilor în descentralizarea competenţelor - criteriul potrivit căruia descentralizarea competenţelor privind
furnizarea unui serviciu public se face către acel nivel al administraţiei
publice locale care corespunde cel mai bine ariei geografice a beneficiarilor;
i) criteriu al economiilor
de scară în descentralizarea competenţelor - criteriul potrivit căruia transferul competenţelor privind furnizarea
unui serviciu public se face către acel nivel al administraţiei publice locale
care poate obţine economii de scară;
j) deconcentrare - redistribuirea
de competenţe administrative şi financiare de către ministere şi celelalte
organe de specialitate ale administraţiei publice centrale către propriile
structuri de specialitate din teritoriu;
k) delegare - exercitarea
de către autorităţile administraţiei publice locale sau de către alte
instituţii publice a unor competenţe în numele unei autorităţi a administraţiei
publice centrale, în limitele stabilite de către aceasta;
l) descentralizare - transferul
de competenţă administrativă şi financiară de la nivelul administraţiei publice
centrale la nivelul administraţiei publice locale sau către sectorul privat;
m) echilibrare orizontală a
bugetelor locale - transferul de resurse
financiare din unele venituri ale bugetului de stat către bugetele locale
pentru acoperirea diferenţelor de capacitate financiară dintre unităţile
administrativ-teritoriale;
n) echilibrare verticală a
bugetelor locale - transferul de resurse
financiare din unele venituri ale bugetului de stat către bugetele locale
pentru completarea sau asigurarea în totalitate, după caz, a necesarului de
finanţare pentru furnizarea serviciilor publice şi de utilitate publică
descentralizate;
o) economie de scară - reducerea costului unitar al unui serviciu public pe măsura
creşterii volumului producţiei acestuia şi, implicit, al numărului de beneficiari;
p) standarde de calitate - indicatorii de calitate care trebuie realizaţi de autorităţile
administraţiei publice locale în furnizarea unui serviciu public şi de
utilitate publică;
q) standarde de cost - costurile normative
utilizate pentru determinarea cuantumului resurselor
alocate bugetelor locale în vederea furnizării unui serviciu public şi de
utilitate publică la un anumit nivel de calitate;
r) sume defalcate din unele venituri ale bugetului de
stat - sumele alocate unităţilor
administrativ-teritoriale din unele venituri ale bugetului de stat. In funcţie
de autonomia exercitată de autorităţile administraţiei publice locale în
utilizarea lor, acestea se împart în sume defalcate pentru echilibrarea
bugetelor locale, respectiv sume defalcate cu destinaţie specială;
s) transparenţă a actului
decizional - asigurarea accesului deplin al
cetăţenilor şi al altor factori interesaţi la informaţiile privind procesul de
elaborare şi implementare a deciziilor autorităţilor administraţiei publice,
inclusiv în ceea ce priveşte procesul de colectare a veniturilor şi execuţia
conturilor autorităţilor administraţiei publice locale la toate nivelurile.
Art. 3. - Principiile pe baza cărora se desfăşoară
procesul de descentralizare sunt următoarele:
a) principiul subsidiarităţii,
care constă în exercitarea competenţelor de către autoritatea administraţiei
publice locale situată la nivelul administrativ cel mai apropiat de cetăţean şi
care dispune de capacitate administrativă necesară;
b) principiul asigurării resurselor corespunzătoare
competenţelor transferate;
c) principiul responsabilităţii autorităţilor
administraţiei publice locale în raport cu competenţele ce le revin, care
impune obligativitatea realizării standardelor de calitate în furnizarea
serviciilor publice şi de utilitate publică;
d) principiul asigurării unui proces de
descentralizare stabil, predictibil, bazat pe criterii şi reguli obiective,
care să nu constrângă activitatea autorităţilor administraţiei publice locale
sau să limiteze autonomia locală financiară;
e) principiul echităţii, care implică asigurarea
accesului tuturor cetăţenilor la serviciile publice şi de utilitate publică;
f) principiul constrângerii bugetare, care interzice
utilizarea de către autorităţile administraţiei publice centrale a
transferurilor speciale sau a subvenţiilor pentru acoperirea deficitelor finale
ale bugetelor locale.
CAPITOLUL II
Regulile procesului de descentralizare
SECŢIUNEA 1
Reguli generale
Art. 4. - Guvernul, ministerele şi celelalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale transferă competenţe pe care
le exercită în prezent autorităţilor administraţiei publice locale de la
nivelul judeţelor, comunelor sau oraşelor, după caz, respectând principiul
subsidiarităţii şi următoarele criterii:
a) economiile de scară;
b) aria geografică a beneficiarilor.
Art. 5. - (1) Transferul competenţelor este fundamentat
pe analize de impact şi realizat pe baza unor metodologii specifice şi a unor
sisteme de indicatori de monitorizare, elaborate de către ministere şi
celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, în
colaborare cu Ministerul Administraţiei şi Internelor şi structurile asociative
ale autorităţilor administraţiei publice locale.
(2) Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale, în colaborare cu Ministerul Administraţiei şi
Internelor şi structurile asociative ale autorităţilor administraţiei publice
locale, organizează faze-pilot în vederea testării şi evaluării impactului
soluţiilor propuse pentru descentralizarea competenţelor pe care le exercită în
prezent.
Art. 6. - (1) Transferul de competenţe se face
concomitent cu asigurarea resurselor necesare exercitării acestora. Exercitarea
competenţelor se face numai după transmiterea
resurselor financiare necesare.
(2) Finanţarea competenţelor delegate este asigurată în
totalitate de către administraţia publică centrală.
Art. 7. - In furnizarea serviciilor publice
descentralizate, autorităţile administraţiei publice locale sunt obligate să
îndeplinească standardele de calitate, în condiţiile legii.
Art. 8. - Etapele transferului de competenţe sunt
următoarele:
a) Guvernul, ministerele şi celelalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale elaborează strategiile privind
transferul competenţelor către autorităţile administraţiei publice locale şi
proiectele de acte normative pentru punerea în aplicare a acestora;
b) Guvernul, ministerele şi celelalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale identifică resursele necesare
şi costurile integrale aferente competenţelor care sunt transferate, precum şi sursele bugetare pe
baza cărora sunt finanţate. Resursele astfel identificate sunt transferate
autorităţilor administraţiei publice locale, în condiţiile
legii;
c) Guvernul, ministerele şi celelalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale asigură, în colaborare cu
structurile asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale,
corelarea pe termen lung între responsabilităţile transferate şi resursele
aferente, astfel încât să acopere variaţiile de cost în furnizarea serviciilor
publice şi de utilitate publică descentralizate.
SECŢIUNEA a 2-a
Standardele de cost şi de calitate în furnizarea
serviciilor publice şi de utilitate publică descentralizate
Art. 9. - (1) Guvernul, ministerele şi celelalte organe
de specialitate ale administraţiei publice centrale stabilesc standarde de cost
pentru finanţarea unor servicii publice şi de utilitate publică descentralizate
şi standarde de calitate aferente asigurării furnizării acestora de către autorităţile
administraţiei publice locale.
(2) Ministerele şi celelalte organe de specialitate
ale administraţiei publice centrale au obligaţia să actualizeze periodic
standardele de cost şi de calitate pentru serviciile publice şi de utilitate
publică descentralizate, prevăzute la alin. (1). Actualizarea standardelor de
cost şi de calitate se face în colaborare cu Ministerul Administraţiei şi
Internelor şi structurile asociative ale autorităţilor administraţiei publice
locale.
(3) Standardele de cost şi de calitate se aprobă prin
hotărâre a Guvernului, la propunerea ministerelor sau a celorlalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale şi cu avizul Ministerului
Administraţiei şi Internelor. Hotărârile Guvernului privind actualizarea periodică
a standardelor de cost şi de calitate stau la baza determinării şi alocării
sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat.
(4) Autorităţile administraţiei publice locale sunt
responsabile pentru îndeplinirea standardelor de calitate şi de cost în
furnizarea serviciilor publice şi de utilitate publică descentralizate.
SECŢIUNEA a 3-a
Capacitatea administrativă
Art. 10. - (1) In cadrul proceselor de transfer al
competenţelor către autorităţile administraţiei publice locale de la nivelul
comunelor şi oraşelor, ministerele sau organele de specialitate ale
administraţiei publice centrale pot clasifica unităţile
administrativ-teritoriale în două categorii, în funcţie de capacitatea
administrativă a acestora:
a) categoria I, din care fac parte
unităţile administrativ-teritoriale care au capacitatea administrativă necesară
realizării competenţelor transferate. Autorităţile administraţiei publice
locale din cadrul acestor unităţi administrativ-teritoriale pot exercita pe
deplin şi imediat competenţele transferate, în condiţii de eficienţă;
b) categoria a II-a, din care fac parte unităţile
administrativ-teritoriale care nu au capacitatea administrativă necesară
realizării competenţelor transferate. Autorităţile administraţiei publice
locale din cadrul acestor unităţi administrativ-teritoriale nu pot exercita
competenţele transferate în condiţii de eficienţă.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale din
unităţile administrativ-teritoriale care fac parte din categoria a II-a sunt
excluse de la transferul competenţelor până în momentul realizării capacităţii
administrative necesare exercitării lor, în condiţiile legii.
(3) Evaluarea capacităţii administrative a unităţii
administrativ-teritoriale se face conform normelor
metodologice de aplicare a prezentei legi.
Art. 11. - In condiţiile prevăzute la art. 10 alin.
(1), ministerele, respectiv celelalte organe de specialitate ale administraţiei
publice centrale, după caz, împreună cu Ministerul Administraţiei şi Internelor
şi structurile asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale,
stabilesc, în cadrul legislaţiei sectoriale aferente, criteriile de evaluare a
capacităţii administrative, încadrarea unităţilor administrativ-teritoriale în
cele două categorii, precum şi condiţiile în care se realizează transferul de
competenţe.
Art. 12. - (1) In situaţiile în care ministerele,
respectiv organele de specialitate ale administraţiei publice centrale, după
caz, împreună cu Ministerul Administraţiei şi Internelor, constată lipsa capacităţii
administrative a unei unităţi administrativ-teritoriale pentru exercitarea în
condiţii de eficienţă a competenţelor transferate, competenţele respective se
transferă autorităţilor administraţiei publice locale de la nivelul judeţului
pe a cărui rază se află unitatea administrativ-teritorială în cauză, în
condiţiile art. 8.
(2) Transferul competenţelor prevăzute la alin. (1)
către autorităţile administraţiei publice locale de la nivelul judeţului se
realizează pe perioadă determinată, până în momentul realizării capacităţii
administrative necesare a unităţii administrativ-teritoriale în cauză.
(3) Constatarea realizării capacităţii administrative
a unităţilor administrativ-teritoriale prevăzute la alin. (2) se face de către
ministerele, respectiv organele de specialitate ale administraţiei publice
centrale, după caz, împreună cu Ministerul Administraţiei şi Internelor.
Art. 13. - In vederea
exercitării competenţelor în condiţii de eficienţă, unităţile
administrativ-teritoriale se pot organiza în asociaţii de dezvoltare
intercomunitară, în condiţiile Legii administraţiei publice locale nr.
215/2001, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL III
Cadrul instituţional al procesului de
descentralizare
Art. 14. - Ministerul Administraţiei şi Internelor
avizează, potrivit legii, iniţiativele şi proiectele de acte normative privind
descentralizarea administrativă şi financiară, elaborate de ministere,
respectiv de celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice
centrale.
Art. 15. - (1) Ministerul Administraţiei şi Internelor
sprijină fundamentarea şi implementarea politicii de descentralizare a
Guvernului prin:
a) elaborarea strategiei şi a politicilor generale de
descentralizare;
b) coordonarea tehnică şi monitorizarea procesului de
descentralizare;
c) elaborarea politicii de descentralizare financiară
şi fiscală, în colaborare cu Ministerul Finanţelor
Publice;
d) furnizarea de expertiză şi asistenţă tehnică de
specialitate ministerelor şi celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, în
vederea elaborării şi implementării strategiilor de descentralizare sectorială;
e) colectarea şi gestionarea,
în colaborare cu Ministerul Finanţelor Publice, cu ministerele şi celelalte
organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, cu autorităţile
administraţiei publice locale, precum şi cu alte autorităţi şi instituţii
publice, a datelor statistice necesare fundamentării şi estimării impactului
politicilor de descentralizare;
f) elaborarea, analizarea şi actualizarea, în
colaborare cu ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei
publice centrale şi structurile asociative ale autorităţilor administraţiei
publice locale, a standardelor de cost şi de calitate corespunzătoare anumitor servicii
publice şi de utilitate publică descentralizate;
g) monitorizarea îndeplinirii de către autorităţile
administraţiei publice locale a standardelor de calitate în furnizarea
serviciilor publice şi de utilitate publică descentralizate.
Art. 16. - (1) Ministerul Administraţiei şi Internelor
gestionează programe naţionale de dezvoltare adresate unităţilor
administrativ-teritoriale, în vederea stimulării asocierii acestora, în
condiţiile Legii nr. 215/2001, cu modificările şi completările ulterioare, precum
şi a creşterii capacităţii administrative a acestora.
(2) Programele naţionale de dezvoltare sunt finanţate
anual din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Administraţiei şi
Internelor.
Art. 17. - Comitetul pentru finanţe publice locale,
constituit în condiţiile legii finanţelor publice locale, structură de tip
partenerial, fără personalitate juridică, are rol consultativ în elaborarea şi
implementarea politicilor de descentralizare financiară şi fiscală.
Art. 18. - (1) Pentru coordonarea generală a procesului
de descentralizare se înfiinţează Comitetul tehnic interministerial pentru
descentralizare, condus de ministrul administraţiei şi internelor, în calitate
de coordonator al reformei administraţiei publice.
(2) La nivelul ministerelor şi al celorlalte organe
de specialitate ale administraţiei publice centrale se constituie grupuri de
lucru pentru descentralizarea competenţelor.
(3) Modul de organizare, funcţionare şi atribuţiile
structurilor tehnice prevăzute la alin. (1) şi (2) se stabilesc prin normele
metodologice de aplicare a prezentei legi.
(4) Ministerul Administraţiei şi Internelor şi
Ministerul Finanţelor Publice, prin structurile de specialitate, asigură
împreună secretariatul tehnic al Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare
şi al Comitetului pentru finanţe publice locale.
CAPITOLUL IV
Competenţele autorităţilor administraţiei publice locale
Art. 19. - In vederea asigurării serviciilor publice de
interes local, autorităţile administraţiei publice locale exercită, în
condiţiile legii, competenţe exclusive, competenţe partajate şi competenţe
delegate.
SECŢIUNEA 1
Competenţe exclusive
Art. 20. - Autorităţile administraţiei publice locale,
în exercitarea competenţelor exclusive, au dreptul de decizie şi dispun de
resursele şi mijloacele necesare realizării acestora, cu respectarea normelor
legale în vigoare.
Art. 21. - Autorităţile administraţiei publice locale
de la nivelul comunelor şi oraşelor exercită competenţe exclusive privind:
a) administrarea domeniului public şi privat al
comunei sau oraşului;
b) administrarea infrastructurii de transport rutier
de interes local;
c) administrarea
instituţiilor de cultură de interes local;
d) administrarea unităţilor sanitare publice de
interes local;
e) amenajarea teritoriului şi urbanism;
f) alimentarea cu apă;
g) canalizarea şi epurarea apelor uzate şi pluviale;
h) iluminatul public;
i) salubrizarea;
j) serviciile de asistenţă socială cu caracter primar
pentru protecţia copilului şi pentru persoane vârstnice;
k) serviciile de asistenţă socială cu caracter primar
şi specializate pentru victimele violenţei în familie;
l) transportul public local de
călători;
m) alte competenţe stabilite potrivit legii.
Art. 22. - Autorităţile administraţiei publice locale
de la nivelul judeţului exercită competenţe exclusive privind:
a) administrarea aeroporturilor de interes local;
b) administrarea domeniului
public şi privat al judeţului;
c) administrarea instituţiilor de cultură de interes
judeţean;
d) administrarea unităţilor sanitare publice de
interes judeţean;
e) serviciile de asistenţă socială cu caracter primar
şi specializate pentru victimele violenţei în familie;
f) serviciile de asistenţă socială specializate
pentru persoanele vârstnice;
g) alte competenţe stabilite potrivit legii.
SECŢIUNEA a 2-a
Competenţe partajate
Art. 23. - (1) In exercitarea competenţelor partajate,
autorităţile administraţiei publice locale de la nivelul comunelor şi oraşelor
colaborează cu autorităţile administraţiei publice de la nivel central sau
judeţean, după caz, în condiţiile stabilite prin lege.
(2) In exercitarea competenţelor partajate,
autorităţile administraţiei publice locale de la nivelul judeţului colaborează
cu autorităţile administraţiei publice de la nivel central, în condiţiile
stabilite prin lege.
Art. 24. - Autorităţile administraţiei publice locale
de la nivelul comunelor şi oraşelor exercită competenţe partajate cu
autorităţile administraţiei publice centrale privind:
a) alimentarea cu energie termică produsă în sistem
centralizat;
b) construirea de locuinţe sociale şi pentru tineret;
c) învăţământul preuniversitar de stat, cu excepţia
învăţământului special;
d) ordinea şi siguranţa publică;
e) acordarea unor ajutoare sociale persoanelor aflate
în dificultate;
f) prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă la
nivel local;
g) serviciile de asistenţă medico-socială adresate persoanelor cu probleme sociale;
h) serviciile de asistenţă socială cu caracter primar
pentru persoane cu dizabilităţi;
i) serviciile publice comunitare pentru evidenţa
persoanelor;
j) administrarea infrastructurii de transport rutier de
interes local la nivelul comunelor;
k) alte competenţe stabilite potrivit legii.
Art. 25. - Autorităţile administraţiei publice de la
nivelul comunelor şi oraşelor exercită competenţe partajate cu autorităţile
administraţiei publice de la nivelul judeţelor, în cazul furnizării unor
servicii de utilităţi publice prin intermediul operatorilor regionali.
Art. 26. - Autorităţile administraţiei publice de la
nivelul judeţelor exercită competenţe partajate cu autorităţile de la nivelul
administraţiei publice centrale privind:
a) administrarea
infrastructurii de transport rutier de interes judeţean;
b) învăţământul special;
c) serviciile de asistenţă medico-socială adresate
persoanelor cu probleme sociale;
d) serviciile de asistenţă socială cu caracter primar
şi specializate pentru protecţia copilului;
e) serviciile de asistenţă socială specializate
pentru persoane cu dizabilităţi;
f) serviciile publice comunitare pentru evidenţa
persoanelor;
g) alte competenţe stabilite potrivit legii.
SECŢIUNEA a 3-a
Competenţe delegate
Art. 27. - Autorităţile administraţiei publice locale
exercită competenţe delegate de către autorităţile administraţiei publice
centrale privind plata unor alocaţii şi a unor indemnizaţii pentru copii şi
adulţi cu dizabilităţi.
Art. 28. - Autorităţile administraţiei publice locale
exercită şi alte competenţe, potrivit legii.
CAPITOLUL V
Finanţarea autorităţilor administraţiei publice
locale
Art. 29. - Bugetele locale ale autorităţilor
administraţiei publice locale au în componenţă o secţiune de funcţionare şi una
de dezvoltare, în condiţiile legii.
Art. 30. - (1) In vederea asigurării echilibrării
verticale şi orizontale a bugetelor locale, unităţilor
administrativ-teritoriale, din unele venituri ale bugetului de stat, le sunt
alocate sume defalcate cu destinaţie specială, respectiv cote şi sume defalcate
pentru echilibrarea bugetelor locale.
(2) Structura şi criteriile de alocare a cotelor şi
sumelor defalcate pentru echilibrarea bugetelor locale se stabilesc prin legea
finanţelor publice locale.
(3) Cuantumul sumelor defalcate pentru echilibrarea
bugetelor locale este stabilit prin legea bugetului de stat.
(4) Cuantumul, structura şi criteriile de alocare a
sumelor defalcate cu destinaţie specială sunt stabilite în condiţiile legii
bugetului de stat.
Art. 31. - Ministerul Finanţelor Publice şi serviciile
publice deconcentrate ale acestuia asigură accesul necondiţionat al
autorităţilor administraţiei publice locale şi centrale, precum şi al altor
factori interesaţi la informaţiile privind procesele de alocare a resurselor
bugetare prevăzute la art. 30 alin. (2).
CAPITOLUL VI
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 32. - In termen de 120 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei legi, Ministerul Administraţiei şi Internelor,
împreună cu ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei
publice centrale, propune Guvernului termene limită pentru elaborarea
strategiei generale de descentralizare, a strategiilor sectoriale de
descentralizare şi a standardelor de cost şi calitate în furnizarea serviciilor
publice şi de utilitate publică descentralizate.
Art. 33. - Ministerul Administraţiei şi Internelor
prezintă anual Guvernului spre informare un raport privind stadiul derulării
procesului de descentralizare.
Art. 34. - In termen de 180 de
zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Ministerul Administraţiei şi
Internelor elaborează normele metodologice de aplicare a acesteia, care se
aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Art. 35. - La data intrării în vigoare a prezentei
legi, se abrogă Legea-cadru privind descentralizarea nr. 339/2004, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 668 din 26 iulie 2004, precum şi orice alte dispoziţii
contrare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
RADU MIRCEA BERCEANU