LEGE
Nr. 203 din 16 mai 2003
privind realizarea, dezvoltarea si modernizarea retelei de transport de interes
national si european
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 361 din 27 mai 2003
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
(1) Realizarea, dezvoltarea si modernizarea retelei de transport reprezinta
o prioritate nationala.
(2) Componentele retelei de transport sunt: infrastructura de transport,
reteaua de management al traficului si reteaua sistemului de pozitionare si
navigatie.
Art. 2
Se aproba liniile directoare pentru realizarea, dezvoltarea si modernizarea
retelei de transport de interes national si european, denumita in continuare
retea, prevazute in anexa nr. 1.
Art. 3
Se aproba criteriile si specificatiile pentru proiectele de interes
national si european, denumite in continuare proiecte prioritare, prevazute in
anexa nr. 2.
Art. 4
(1) Se aproba Lista proiectelor prioritare, identificate de Romania
impreuna cu Uniunea Europeana, care urmeaza a fi realizate pana in anul 2015,
prevazuta in anexa nr. 3.
(2) Pe masura indeplinirii conditiilor prevazute in prezenta lege, Guvernul
poate completa lista proiectelor prioritare prevazuta la alin. (1).
Art. 5
Finantarea proiectelor prioritare prevazute la art. 4 se asigura din sumele
alocate anual cu aceasta destinatie de la bugetul de stat prin bugetul
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, din credite
externe, fonduri externe nerambursabile si din alte surse legal constituite, pe
baza de documentatii tehnico-economice aprobate conform legislatiei in vigoare.
Art. 6
Planurile si programele nationale pentru realizarea, dezvoltarea si
modernizarea retelei, in special cu privire la proiectele prioritare
identificate in prezenta lege, se aproba de Guvern, la propunerea Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
Art. 7
(1) La fiecare 2 ani Guvernul va supune spre dezbatere Parlamentului un
raport privind stadiul implementarii liniilor directoare aprobate prin prezenta
lege.
(2) La fiecare 5 ani Guvernul va intocmi si va supune spre aprobare
Parlamentului un raport de evaluare a stadiului general al dezvoltarii
economice si tehnologice in domeniul transporturilor, in special in transportul
feroviar, si va solicita, daca este cazul, aprobarea pentru adaptarea liniilor
directoare in concordanta cu progresele inregistrate.
(3) Elaborarea rapoartelor prevazute la alin. (1) si (2) se face pe baza
propunerilor formulate de Comitetul interministerial prevazut la art. 8.
Art. 8
(1) In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi se
infiinteaza Comitetul interministerial pentru reteaua de transport de interes
national si european.
(2) Comitetul interministerial este un organism cu caracter consultativ in
subordinea Guvernului, compus din reprezentanti ai Ministerului Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei, Ministerului Apelor si Protectiei
Mediului, Ministerului Finantelor Publice, Ministerului Administratiei Publice,
Ministerului Apararii Nationale si Ministerului Dezvoltarii si Prognozei si
este coordonat de reprezentantul Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei.
(3) Organizarea, functionarea si competentele Comitetului interministerial
se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei.
Art. 9
(1) Pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentei legi, in termen
de 18 luni de la data intrarii in vigoare a acesteia, Ministerul Apelor si
Protectiei Mediului va elabora si va supune spre aprobare Guvernului norme
adecvate de analiza pentru evaluarea strategica a impactului ansamblului retelei
asupra mediului.
(2) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei va elabora si va
supune spre aprobare Guvernului norme adecvate de analiza a retelei in ansamblul
sau, avand in vedere documentele europene prin care au fost convenite
coridoarele paneuropene de transport, asa cum au fost redefinite la cea de-a
treia Conferinta Paneuropeana a Transporturilor de la Helsinki din 23 - 25
iunie 1997, si tinand cont de necesitatea integrarii Romaniei, alaturi de
celelalte state interesate, intr-o retea transeuropeana de transport, precum si
de necesitatea asigurarii legaturilor dintre regiunile izolate si periferice
ale tarii cu regiunile sale centrale.
Art. 10
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta lege.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 3 aprilie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 15
aprilie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
ANEXA 1
LINIILE DIRECTOARE
pentru realizarea, dezvoltarea si modernizarea retelei de transport de interes
national si european
Art. 1
Liniile directoare au ca scop stabilirea obiectivelor, a prioritatilor si a
principalelor cai de actiune avute in vedere pentru realizarea retelei pe
intregul teritoriu al Romaniei. Prin aceste linii directoare se identifica
proiectele prioritare care trebuie sa contribuie la dezvoltarea retelei in
context national si european.
Art. 2
(1) Liniile directoare prevazute la art. 1 constituie cadrul general de
referinta ce are ca obiectiv stimularea actiunilor organelor administratiei
publice centrale si locale, in vederea realizarii proiectelor prioritare,
cerinta esentiala pentru integrarea Romaniei in Uniunea Europeana.
(2) Realizarea proiectelor prioritare are ca scop:
a) asigurarea coeziunii, interconectarii si interoperabilitatii in cadrul
retelei nationale;
b) accesul la aceasta retea;
c) asigurarea accesului interconectarii si interoperabilitatii retelei
nationale la reteaua transeuropeana de transport.
(3) Liniile directoare trebuie sa faciliteze implicarea sectorului privat
in realizarea proiectelor prioritare.
CAP. 1
Obiective, prioritati si principii de actiune in realizarea retelei
Art. 3
Reteaua va fi realizata gradual, pana in anul 2015, prin integrarea
retelelor de cai de comunicatie rutiere, feroviare, navigabile interioare,
maritime si aeriene de pe intregul teritoriu al Romaniei in reteaua
transeuropeana, in conformitate cu planurile generale indicate in hartile
prevazute in anexa nr. 3 si/sau cu specificatiile prevazute in anexa nr. 2.
Art. 4
Reteaua trebuie:
a) sa asigure imbunatatirea continua a libertatii de miscare a persoanelor
si marfurilor pe intregul teritoriu al Romaniei in cele mai bune conditii
sociale, de mediu si de siguranta posibile, in conformitate cu realizarea
obiectivelor pe care Romania si le-a propus in vederea aderarii la Uniunea
Europeana;
b) sa asigure utilizatorilor accesul nediscriminatoriu la infrastructurile
de transport, in conditii economice acceptabile, de calitate si de siguranta;
c) sa permita dezvoltarea echilibrata si utilizarea tuturor modurilor de
transport, tinandu-se cont de avantajele lor comparative;
d) sa asigure utilizarea optima a capacitatilor de infrastructura de
transport existente;
e) sa asigure interoperabilitatea in cadrul modurilor de transport si sa
incurajeze intermodalitatea dintre diferitele moduri de transport;
f) sa fie economic viabila;
g) sa acopere intregul teritoriu al Romaniei, astfel incat sa fie facilitat
accesul utilizatorilor, sa fie asigurata legatura regiunilor izolate si
periferice cu regiunile centrale, precum si legatura fara strangulari dintre
marile centre urbane si restul tarii;
h) sa poata fi conectata la reteaua transeuropeana de transport si la
retelele tarilor vecine, promovand in acelasi timp interoperabilitatea si
accesul la aceste retele;
i) sa fie proiectata si dimensionata astfel incat sa asigure efectuarea
transporturilor necesare realizarii nevoilor de aparare a tarii, pe timp de
pace, in situatii de criza si pe timp de razboi.
Art. 5
Tinandu-se cont de obiectivele stabilite la art. 4, sunt considerate
prioritati:
a) realizarea si dezvoltarea legaturilor, inclusiv a celor necesare pentru
eliminarea strangularilor, realizarea sectiunilor lipsa si finalizarea rutelor
principale;
b) realizarea si dezvoltarea infrastructurii de acces la retea, care sa
faca posibila legatura regiunilor izolate si periferice cu regiunile centrale
ale Romaniei;
c) combinarea si integrarea optima a diferitelor moduri de transport;
d) integrarea problemelor de protectie a mediului in proiectarea si
dezvoltarea retelei;
e) realizarea graduala a interoperabilitatii componentelor retelei;
f) optimizarea capacitatii si a eficientei infrastructurii existente;
g) stabilirea si imbunatatirea nodurilor retelei si a platformelor
intermodale;
h) imbunatatirea sigurantei si a fiabilitatii retelei;
i) dezvoltarea si implementarea pe retea a unor sisteme de management si
control al traficului si a sistemelor de informare a utilizatorilor, in vederea
utilizarii optime a infrastructurii;
j) intocmirea de studii care sa contribuie la imbunatatirea proiectarii si
realizarii retelei.
Art. 6
Realizarea retelei trebuie sa aiba la baza urmatoarele principii de
actiune:
a) proiectarea si revizuirea planurilor generale ale retelei;
b) identificarea proiectelor prioritare;
c) adaptarea retelei existente;
d) promovarea interoperabilitatii retelei;
e) combinarea optima a modurilor de transport prin crearea, printre altele,
a unor puncte de distributie care, in cazul marfurilor, trebuie sa fie
amplasate, pe cat posibil, in afara centrelor urbane, in scopul de a permite
realizarea efectiva a intermodalitatii;
f) urmarirea consistentei si a complementaritatii ajutorului financiar, in
concordanta cu regulile aplicabile fiecarui instrument financiar;
g) dezvoltarea parteneriatului public-privat si atragerea fondurilor
private;
h) intreprinderea de actiuni in domeniul cercetarii si dezvoltarii;
i) cooperarea cu terte tari interesate de dezvoltarea retelei si incheierea
unor acorduri avantajoase cu acestea;
j) stimularea autoritatilor locale si a organizatiilor internationale
pentru a sprijini obiectivele de interes national si european;
k) promovarea cooperarii continue dintre partile interesate;
l) luarea oricaror alte masuri care se dovedesc a fi necesare pentru
realizarea obiectivelor la care se face referire la art. 4.
CAP. 2
Proiectele prioritare
Art. 7
Pentru a fi considerat prioritar, un proiect de infrastructura trebuie sa
indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa se refere la reteaua descrisa la art. 10 - 12;
b) sa urmareasca obiectivele stabilite la art. 4;
c) sa corespunda uneia sau mai multor prioritati stabilite la art. 5;
d) sa fie potential viabil din punct de vedere economic, pe baza analizelor
socioeconomice de cost si beneficiu.
Art. 8
Orice proiect prioritar se va referi la un element al retelei, asa cum este
descris la art. 13 - 31, si are in vedere, in special, rutele identificate pe
hartile din anexa nr. 3 si/sau va corespunde specificatiilor sau criteriilor
prevazute in anexa nr. 2.
Art. 9
Pentru aprobarea si realizarea proiectelor se iau in considerare normele de
protectie a mediului, prin realizarea de evaluari ale impactului proiectelor
prioritare asupra mediului.
CAP. 3
Reteaua
SECTIUNEA 1
Elementele retelei
Art. 10
Reteaua cuprinde infrastructura de transport, de management si de informare
asupra traficului, de determinare a pozitiei transportului si de navigatie.
Art. 11
(1) Infrastructura de transport cuprinde retelele de cai rutiere,
feroviare, navigabile interioare si nodurile/punctele de distributie a
retelelor.
(2) Nodurile/punctele de distributie a retelei sunt formate din porturile
de pe caile navigabile interioare, porturile maritime, aeroporturi si terminale
de transport combinat.
Art. 12
Reteaua de management si informare asupra traficului si reteaua de
determinare a pozitiei si de navigatie includ instalatiile tehnice necesare si
sistemele de informatii si de comunicatii care asigura operarea armonioasa a
retelei si gestionarea eficienta a traficului.
SECTIUNEA a 2-a
Reteaua de cai rutiere
Art. 13
Reteaua de cai rutiere cuprinde autostrazi, drumuri expres si drumuri
nationale, existente sau care urmeaza a fi realizate, si care ocolesc
principalele centre urbane pe rutele identificate pe retea si indeplinesc cel
putin una dintre conditiile urmatoare:
a) joaca un rol important in traficul pe distanta lunga;
b) furnizeaza legaturi cu alte moduri de transport;
c) realizeaza legatura dintre regiunile izolate si periferice si regiunile
centrale ale Romaniei.
Art. 14
Caracteristicile tehnice minime pentru reteaua de cai rutiere sunt cele
definite in anexa nr. II la Acordul european asupra marilor drumuri de
circulatie internationala (A.G.R.), incheiat la Geneva la 15 noiembrie 1975,
ratificat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 149/1985, si in standardele adoptate
in cadrul Proiectului Programului Natiunilor Unite pentru Dezvoltare - P.N.U.D.
- privind "Autostrada Transeuropeana Nord-Sud" - TEM, aprobat prin
actul Cancelariei C.C. al P.C.R. nr. 375/6.006/1979.
Art. 15
Reteaua de cai rutiere trebuie sa asigure utilizatorilor un nivel ridicat,
uniform si continuu al serviciilor, confortului si sigurantei.
SECTIUNEA a 3-a
Reteaua de cai feroviare
Art. 16
(1) Reteaua de cai feroviare cuprinde reteaua feroviara de mare viteza si
reteaua feroviara conventionala.
(2) Reteaua feroviara de mare viteza va fi realizata dupa anul 2015, in
functie de intelegerile cu tarile vecine, si va cuprinde:
a) linii special construite pentru mare viteza, echipate pentru viteze in
general egale sau mai mari de 250 km/h, utilizand tehnologia curenta sau
tehnologii noi;
b) linii special modernizate pentru mare viteza, echipate pentru viteze de
ordinul a 200 km/h;
c) linii special modernizate pentru mare viteza, care au caracteristici
deosebite ca rezultat al unor restrictii topografice, de relief sau de
sistematizare urbana, pentru care viteza trebuie adaptata de la caz la caz.
(3) Reteaua feroviara conventionala cuprinde liniile pentru transportul
feroviar conventional, inclusiv segmentele de cale ferata pentru transportul
combinat la care se face referire la art. 25.
Art. 17
Caracteristicile tehnice minime pentru caile ferate conventionale care fac
parte din reteaua de cai feroviare sunt cele definite in Acordul european
privind marile linii internationale de cale ferata (A.G.C.), incheiat la Geneva
la 31 mai 1985, la care Romania a aderat prin Legea nr. 100/1996, si in Acordul
european privind marile linii de transport international combinat si instalatii
conexe (A.G.T.C.), incheiat la Geneva la 1 februarie 1991, ratificat prin Legea
nr. 8/1993.
Art. 18
Reteaua de cai feroviare, care are un rol important in traficul de marfuri
si persoane pe distanta lunga si in operarea transportului combinat pe distanta
lunga, trebuie realizata astfel incat sa permita interconectarea cu retelele
altor moduri de transport si accesul la retelele de cai feroviare
internationale, regionale si locale.
Art. 19
Reteaua de cai feroviare trebuie sa ofere utilizatorilor un nivel ridicat
de confort, de calitate a serviciilor si siguranta, datorita continuitatii sale
si implementarii graduale a interoperabilitatii cu retelele feroviare europene,
obtinute in special prin armonizarea tehnica si printr-un sistem de comanda si
control armonizat.
SECTIUNEA a 4-a
Porturile interioare si reteaua de cai navigabile
Art. 20
(1) Reteaua de cai navigabile interioare cuprinde: fluviul Dunarea, raurile
pe portiunile lor navigabile, canalele navigabile, precum si diferitele brate
care asigura legatura dintre acestea.
(2) Reteaua de cai navigabile interioare include si porturile interioare,
care indeplinesc urmatoarele conditii:
a) sunt deschise traficului comercial;
b) sunt amplasate pe reteaua de cai navigabile interioare, asa cum este
prezentata in anexa nr. 3;
c) sunt interconectate cu alte rute europene de transport;
d) sunt echipate cu instalatii de transbordare pentru transport intermodal
sau cu un volum anual de trafic de marfa de minimum 500.000 tone.
(3) Porturile interioare reprezinta noduri/puncte de distributie a retelei,
care permit realizarea legaturii dintre caile navigabile la care face referire
art. 22 si alte moduri de transport.
(4) Realizarea retelei de cai navigabile trebuie sa faca posibila, in special,
interconectarea dintre regiuni industriale si marile centre urbane si sa
asigure legatura acestora cu porturile.
Art. 21
(1) Caracteristicile tehnice minime pentru caile navigabile care fac parte
din reteaua de cai navigabile interioare sunt cele stabilite pentru clasa IV de
cai navigabile, care permit trecerea unei nave sau a unui convoi de nave
impinse cu o lungime de 80 - 85 m si o latime de 9,5 m. Aceste caracteristici
tehnice sunt cele definite in Acordul european privind marile cai navigabile de
importanta internationala (A.G.N.), adoptat la Geneva la 19 ianuarie 1996,
ratificat prin Ordonanta Guvernului nr. 68/1998, aprobata prin Legea nr.
12/1999.
(2) In cazul in care o cale navigabila care face parte din retea este
modernizata sau construita, specificatiile tehnice vor trebui sa corespunda cel
putin clasei IV si ulterior ar trebui sa fie atinse clasele Va/Vb, luandu-se
masuri adecvate pentru a se permite trecerea navelor utilizate pentru
transportul combinat. Clasa Va permite trecerea unei nave sau a unui convoi de
nave impinse cu o lungime de 110 m si o latime de 11,40 m, iar clasa Vb permite
trecerea unui convoi de nave impinse cu o lungime de 172 m pana la 185 m si o
latime de 11,40 m.
SECTIUNEA a 5-a
Porturi maritime
Art. 22
(1) Porturile maritime permit dezvoltarea transportului maritim si
constituie noduri/puncte de distributie a retelei, care permit realizarea
legaturii dintre transportul maritim si alte moduri de transport.
(2) In porturile maritime sunt puse la dispozitie operatorilor de transport
maritim echipamente si servicii.
(3) Infrastructura porturilor maritime trebuie realizata astfel incat sa
poata primi nave care sunt utilizate pentru furnizarea serviciilor de transport
de marfuri si persoane pe distante lungi, scurte sau in navigatia costiera,
inclusiv pentru transportul cu nave feribot.
(4) Proiectele prioritare privind porturile maritime trebuie sa corespunda
criteriilor si specificatiilor prevazute in anexa nr. 2.
SECTIUNEA a 6-a
Aeroporturi
Art. 23
(1) Aeroporturile situate pe teritoriul Romaniei, care sunt deschise
traficului aerian comercial, formeaza o retea de aeroporturi si trebuie sa
corespunda criteriilor stabilite in anexa nr. 2.
(2) Aeroporturile care fac parte din reteaua de aeroporturi sunt
clasificate in functie de volumul si tipul traficului pe care il deservesc si
in conformitate cu functiile pe care le au in retea.
(3) Aceste aeroporturi trebuie sa permita dezvoltarea legaturilor aeriene
si legatura transportului aerian cu alte moduri de transport.
Art. 24
(1) Punctele internationale de distributie si punctele nationale de
distributie constituie nucleul retelei de aeroporturi si trebuie sa corespunda
criteriilor din sectiunea a 5-a din anexa nr. 2.
(2) Legaturile dintre Romania si alte tari se realizeaza, in cea mai mare
parte, prin intermediul punctelor internationale de distributie. Punctele
nationale de distributie asigura in special legaturi in interiorul Romaniei,
dat fiind ca serviciile internationale reprezinta doar o mica parte din
activitatea acestora.
(3) Punctele regionale de distributie si punctele de acces trebuie sa
faciliteze accesul la nucleul retelei sau trebuie sa contribuie la deschiderea
unor regiuni periferice si izolate.
SECTIUNEA a 7-a
Reteaua de transport combinat
Art. 25
(1) Totalitatea infrastructurilor de transport care permit efectuarea
transportului combinat formeaza o retea de transport combinat.
(2) Reteaua de transport combinat cuprinde:
a) caile ferate si caile navigabile interioare care sunt adecvate
transportului combinat si rutele maritime care, impreuna cu eventuale
parcursuri initiale si/sau finale de transport rutier, permit transportul de
marfuri pe distanta lunga;
b) instalatiile de transbordare a marfurilor intre modurile de transport
(auto/feroviar/naval - feroviar/naval/auto) din terminale;
c) materialul rulant adecvat, cu caracter provizoriu, atunci cand
caracteristicile infrastructurii, inca neadaptate, o cer.
Art. 26
Caracteristicile tehnice minime pentru reteaua de transport combinat sunt
cele definite in Acordul european privind marile linii de transport
international combinat si instalatii conexe (A.G.T.C.).
SECTIUNEA a 8-a
Reteaua de management si de informare asupra traficului
Art. 27
Reteaua de management si de informare asupra traficului rutier cuprinde:
a) sistemele moderne de informare a utilizatorilor;
b) sistemele de comunicatie, alarmare/anuntare, interventie;
c) sistemele de comunicatii pentru semnalarea situatiilor periculoase si
pentru siguranta circulatiei rutiere;
d) sistemele de supraveghere a circulatiei rutiere.
Art. 28
Reteaua de management si de informare asupra traficului feroviar cuprinde:
a) sistemele de management si conducere operativa a circulatiei;
b) sistemele moderne de informare a utilizatorilor;
c) sistemele de raportare pentru trenurile care transporta marfuri
periculoase sau poluante;
d) sistemele de comunicatii pentru semnalarea situatiilor periculoase si
pentru siguranta circulatiei feroviare.
Art. 29
Reteaua de management si de informare asupra traficului maritim si pe cai
navigabile interioare cuprinde:
a) sistemele de management al navigatiei pe caile navigabile interioare,
costiere si in porturi;
b) sistemele de determinare a pozitiei navelor;
c) sistemele de raportare pentru navele care transporta marfuri periculoase
sau poluante;
d) sistemele de comunicatii pentru pericole si siguranta, pentru a garanta
un nivel ridicat de siguranta si eficienta a navigatiei si a protectiei
mediului in apele nationale navigabile ale Romaniei.
Art. 30
Reteaua de management al traficului aerian cuprinde:
a) spatiul aerian rezervat pentru aviatia generala;
b) caile aeriene;
c) facilitati pentru navigatie aeriana;
d) sistemele de management si planificare a traficului si sistemul de
control al traficului aerian, cum ar fi: centre de control, mijloace de
comunicare si urmarire a traficului, care sunt necesare pentru desfasurarea
eficienta si in siguranta a traficului aerian in spatiul aerian al Romaniei.
SECTIUNEA a 9-a
Reteaua de determinare a pozitiei si de navigatie
Art. 31
(1) Reteaua de determinare a pozitiei si de navigatie cuprinde sistemele de
determinare a pozitiei si de navigatie prin satelit si sistemele care vor fi
definite in viitorul Plan european de radionavigatie.
(2) Aceste sisteme asigura un serviciu eficient si sigur de determinare a
pozitiei si de navigatie, care poate fi utilizat de toate modurile de
transport.
ANEXA 2
CRITERII SI SPECIFICATII
pentru proiectele de interes national si european*)
*) Criteriile si specificatiile se refera la sectiunile corespunzatoare din
anexa nr. 3.
SECTIUNEA 1
Reteaua de cai rutiere
In plus fata de proiectele prezentate in anexa nr. 3, se considera proiect
prioritar orice proiect de infrastructura legat de acestea care consta in
dezvoltarea retelei si, in particular:
a) largirea autostrazilor sau modernizarea drumurilor;
b) construirea sau modernizarea drumurilor ocolitoare ori a drumurilor de
centura ale oraselor;
c) cresterea interoperabilitatii retelelor nationale.
SECTIUNEA a 2-a
Reteaua de cai feroviare
In plus fata de proiectele prezentate in anexa nr. 3, se considera proiect
prioritar orice proiect de infrastructura legat de acestea care consta in:
a) realizarea interoperabilitatii cu sistemele feroviare transeuropene;
b) realizarea legaturii cu retele ale altor moduri de transport.
SECTIUNEA a 3-a
Porturile interioare si reteaua de cai navigabile
Porturi interioare
In plus fata de proiectele prezentate in anexa nr. 3, se considera proiect
prioritar orice proiect de infrastructura care permite accesul fara
discriminare oricarui utilizator si care:
A. corespunde uneia sau mai multora dintre urmatoarele categorii:
1. acces in port din calea navigabila interioara;
2. infrastructura portuara in interiorul zonei portului;
3. alte infrastructuri de transport in zona portului;
4. alte infrastructuri de transport ce leaga portul cu alte elemente ale
retelei; sau care
B. priveste una dintre urmatoarele lucrari:
1. construirea si intretinerea tuturor elementelor sistemului de transport
accesibil, in general, tuturor utilizatorilor de transport din port si a
legaturilor cu reteaua de transport nationala sau internationala;
2. dezvoltarea si intretinerea teritoriului portuar in scopuri comerciale
si in alte scopuri conexe activitatilor portuare;
3. construirea si intretinerea legaturilor rutiere si feroviare;
4. realizarea si intretinerea, inclusiv dragarea rutelor de acces si a
altor zone acoperite de apa din port, si asigurarea adancimilor minime pe caile
navigabile interioare, conform acordurilor si conventiilor internationale la
care Romania este parte;
5. realizarea, amplasarea si intretinerea echipamentelor pentru pozitionare
si navigatie si a sistemelor de management al traficului, a celor de
comunicatie si de informare din port si de pe rutele de acces.
SECTIUNEA a 4-a
Porturile maritime
I. Criterii de eligibilitate pentru porturile maritime din cadrul retelei
Porturile maritime din cadrul retelei trebuie sa corespunda uneia dintre
categoriile prezentate mai jos:
A. porturi maritime internationale - porturile cu un volum de trafic anual
total de minimum 1,5 milioane tone marfa sau 200.000 persoane si care sunt
conectate cu reteaua terestra, doar in cazul in care acest lucru este posibil,
avand astfel un rol important in transportul maritim international. Porturile
incluse in categoria A vor fi indicate pe harta continuta in anexa nr. 3(c);
B. porturi regionale, care nu sunt incluse in categoria A - aceste porturi
au un volum de trafic anual total de minimum 0,5 milioane tone marfa sau intre
100.000 si 199.999 persoane, sunt conectate cu reteaua terestra, doar in cazul
in care acest lucru este posibil, si sunt echipate cu dispozitive de transbordare
necesare pentru navigatia maritima pe distante scurte.
II. Conditii comune pentru proiectele prioritare referitoare la porturile
maritime din retea
Proiectele prioritare trebuie sa faca referire doar la infrastructura
accesibila, fara discriminare, oricarui utilizator.
In plus fata de proiectele prezentate in anexa nr. 3, se considera proiect
prioritar si orice proiect de infrastructura care priveste una dintre
urmatoarele lucrari:
1. construirea si intretinerea tuturor elementelor sistemului de transport
accesibil, in general, tuturor utilizatorilor de transport din port si a
legaturilor cu reteaua de transport terestru nationala sau internationala.
Aceasta se refera mai ales la dezvoltarea si intretinerea teritoriului portuar in
scopuri comerciale si in alte scopuri conexe activitatilor portuare;
2. construirea si intretinerea legaturilor rutiere si feroviare;
3. realizarea si intretinerea, inclusiv dragarea rutelor de acces si a
altor zone acoperite de apa din port;
4. realizarea si intretinerea echipamentelor pentru pozitionare si
navigatie, precum si a sistemelor de management al traficului, de comunicatie
si informare din port, inclusiv de pe rutele de acces.
III. Specificatii pentru proiectele prioritare privind reteaua de porturi
maritime
Orice proiect care indeplineste specificatiile urmatoare se va considera
proiect prioritar:
___________________________________________________________________________
Specificatiile proiectului Categoria portului
___________________________________________________________________________
I. Promovarea navigatiei maritime pe distanta scurta
___________________________________________________________________________
Infrastructura necesara pentru Proiecte referitoare la
dezvoltarea/promovarea navigatiei pe porturile din categoria A
distanta scurta si fluviomaritime
___________________________________________________________________________
II. Accesul la porturi
___________________________________________________________________________
Accesul la porturi dinspre mare sau Proiecte referitoare la
dinspre caile navigabile interioare porturile din categoriile A si B
___________________________________________________________________________
Crearea sau imbunatatirea accesului la Proiecte referitoare la
zonele izolate, prin legarea porturilor porturile din categoria A
la alte elemente ale retelei prin
intermediul legaturilor feroviare, rutiere
sau al cailor navigabile interioare
___________________________________________________________________________
Dezvoltarea legaturilor de acces Proiecte referitoare la
existente la zonele izolate, porturile din categoriile A si B
prin conectarea porturilor la alte
elemente ale retelei prin intermediul
conexiunilor feroviare, rutiere sau al
cailor navigabile interioare
___________________________________________________________________________
III. Infrastructura portuara din interiorul zonei portului
___________________________________________________________________________
Dezvoltarea infrastructurii portuare, in Proiecte referitoare la
vederea imbunatatirii eficientei porturile din categoriile A si B
intermodale
___________________________________________________________________________
Dezvoltarea si instalarea sistemelor de Proiecte referitoare la
informare si management, cum ar fi EDI porturile din categoriile A si B
(schimb electronic de date), sau a altor
sisteme de gestiune inteligenta a
marfurilor si a traficului persoanelor
prin folosirea tehnologiilor integrate
___________________________________________________________________________
Dezvoltarea instalatiilor portuare pentru Proiecte referitoare la
a prelucra reziduuri porturile din categoriile A si B
___________________________________________________________________________
SECTIUNEA a 5-a
Aeroporturi
I. Criterii de eligibilitate pentru aeroporturi din cadrul retelei
Aeroporturile din cadrul retelei trebuie sa indeplineasca criteriile pentru
unul dintre urmatoarele puncte de distributie:
1. Punctele internationale de distributie includ:
a) toate aeroporturile sau sistemele de aeroporturi*) cu un volum de trafic
anual total de cel putin:
- 5.000.000 miscari persoane minus 10%; sau
- 100.000 miscari aeronave comerciale; sau
- 150.000 tone marfuri; sau
- 1.000.000 miscari persoane in afara Romaniei; sau
b) orice nou aeroport construit pentru a inlocui un punct international de
distributie care nu mai poate fi dezvoltat in continuare pe acelasi
amplasament.
2. Punctele nationale de distributie includ:
a) toate aeroporturile sau sistemele de aeroporturi cu un volum anual de
trafic:
- intre 1.000.000 minus 10% si 4.499.999 miscari persoane; sau
- intre 50.000 si 149.999 tone marfuri; sau
- intre 500.000 si 899.999 miscari persoane, dintre care cel putin 30% sunt
in afara Romaniei; sau
- intre 300.000 si 899.999 miscari persoane si care sunt amplasate la o
distanta de peste 500 km de cel mai apropiat punct de distributie
international; sau
b) orice nou aeroport construit pentru a inlocui un punct national de
distributie si care nu mai poate fi dezvoltat in continuare pe acelasi
amplasament.
3. Punctele regionale de distributie si punctele de accesibilitate includ
toate aeroporturile cu un volum anual de trafic cuprins:
a) intre 500.000 si 899.999 miscari persoane, dintre care cel mult 30% sunt
in afara Romaniei; sau
b) intre 250.000 minus 10% si 499.999 miscari persoane; sau
c) intre 10.000 si 49.999 tone marfuri; sau
d) amplasate intr-o zona izolata a Romaniei si care ofera servicii
comerciale cu aeronave cu greutatea la decolare mai mare de 10 tone.
Se considera ca un aeroport este amplasat intr-o zona izolata daca este
situat in afara unei raze de 100 km in linie dreapta de cel mai apropiat punct
international sau national de distributie. Aceasta distanta poate fi redusa la
75 km, in mod exceptional, in cazul unor dificultati reale de acces datorita
pozitiei geografice sau calitatii infrastructurilor de transport terestru.
------------
*) Sisteme de aeroporturi - doua sau mai multe aeroporturi care deservesc
impreuna acelasi oras sau aceleasi orase.
II. Specificatii pentru proiectele prioritare care privesc reteaua de
aeroporturi
Se considera proiect prioritar orice proiect care indeplineste urmatoarele
conditii:
________________________________________________________________________________
Specificatii pentru proiecte Tipul punctelor de
distributie
afectate*)
________________________________________________________________________________
I. Optimizarea capacitatii aeroportuare existente
________________________________________________________________________________
Masura 1 - Optimizarea capacitatii existente in International
ceea ce priveste numarul de miscari ale National
aeronavelor, numarul de persoane sau cantitatea Regional sau de
accesibilitate
de marfa, precum si a echipamentelor
aeroportuare de navigatie aeriana
________________________________________________________________________________
Masura 2 - Imbunatatirea securitatii si International
sigurantei aeroporturilor National
Regional sau de
accesibilitate
________________________________________________________________________________
Masura 3 - Adaptarea infrastructurii existente International
la dezvoltarea traficului si, in special, la National
masurile care reglementeaza libera circulatie a Regional sau de
accesibilitate
persoanelor
________________________________________________________________________________
II. Dezvoltarea unor noi capacitati aeroportuare
________________________________________________________________________________
Masura 4 - Dezvoltarea infrastructurilor si a International
echipamentelor care determina capacitatea National
aeroportuara in ceea ce priveste numarul de
miscari ale aeronavelor, traficul de persoane
sau al marfurilor, inclusiv echipamentele
aeroportuare de navigatie aeriana
________________________________________________________________________________
III. Imbunatatirea protectiei impotriva poluarii generate de activitatile
aeroportuare
________________________________________________________________________________
Masura 5 - Imbunatatirea masurilor de protectie International
a mediului in ceea ce priveste limitarea National
zgomotului si tratarea deseurilor rezultate din
activitatile aeroportuare
________________________________________________________________________________
IV. Imbunatatirea si dezvoltarea accesului la aeroporturi
________________________________________________________________________________
Masura 6 - Imbunatatirea sau dezvoltarea International
interfetelor dintre aeroporturi si National
infrastructurile de acces la acestea
________________________________________________________________________________
Masura 7 - Imbunatatirea si dezvoltarea International
legaturilor cu retelele altor moduri de National
transport si mai ales cu reteaua feroviara
________________________________________________________________________________
*) Acest tabel nu exclude ca aceste masuri, in cazuri speciale,
justificate, sa fie extinse si asupra altor puncte de distributie.
SECTIUNEA a 6-a
Reteaua de transport combinat
In plus fata de proiectele prezentate in anexa nr. 3, se considera proiect
prioritar orice proiect de infrastructura legat de acestea care consta in:
a) constructia sau imbunatatirea infrastructurilor feroviare ori de pe
caile navigabile interioare, astfel incat transportul unitatilor de transport
intermodale (UTI) sa devina posibil din punct de vedere tehnic si viabil din
punct de vedere economic;
b) constructia sau dezvoltarea de terminale intermodale pentru transporturi
interioare, inclusiv dotarea acestora cu echipamente de transbordare fixe ori
mobile;
c) adaptarea zonelor portuare pentru dezvoltarea sau imbunatatirea
transferului containerelor intre transportul maritim si transportul feroviar,
pe caile navigabile interioare sau rutier;
d) utilizarea echipamentelor de transport feroviar special adaptate pentru
transportul combinat, acolo unde acest lucru este cerut de caracteristicile
infrastructurii, in special din punctul de vedere al costului adaptarii
eventuale a unei astfel de infrastructuri si sub rezerva ca utilizarea unor
astfel de echipamente sa fie asociata cu infrastructura in cauza si ca
operatorii implicati sa aiba acces nediscriminatoriu la aceasta.
SECTIUNEA a 7-a
Reteaua de informatii si management asupra traficului
I. Reteaua de informatii si management asupra traficului rutier
Se considera proiect prioritar orice proiect de infrastructura care permite
dezvoltarea managementului traficului si utilizarea sistemelor de informatii
si, in special:
a) realizarea infrastructurii de telematica pentru colectarea datelor de
trafic;
b) dezvoltarea de centre de informatii asupra traficului si centre de
control al traficului, precum si schimbul de date cu centrele de informatii
asupra traficului din diferite tari;
c) infiintarea unor servicii de informare rutiera, in particular sisteme
RDS - TMC*);
d) interoperabilitatea tehnica a infrastructurilor de telematica.
------------
*) Un sistem de mesaje digitale - radio pentru traficul rutier, in care
mesajul poate fi transmis individual utilizatorului rutier.
II. Reteaua de informatii si management asupra traficului maritim
Se considera proiect prioritar orice proiect care:
a) este conform obiectivelor politicii comunitare privind siguranta
navigatiei maritime; sau
b) este proiectat sa implementeze conventii internationale si rezolutii ale
Organizatiei Maritime Internationale (IMO) in domeniul sigurantei navigatiei si
referitoare la:
- implementarea sistemului comunitar de inregistrare a navelor care vin
in/pleaca din porturile romanesti sau sunt in tranzit in largul coastelor
Romaniei, utilizandu-se sistemul electronic de schimb de date, incluzand, de
asemenea, transmiterea datelor intre nave si instalatiile terestre,
acordandu-se o atentie deosebita sistemelor electronice de schimb de date (EDI)
cu interfete compatibile;
- dezvoltarea si imbunatatirea sistemului de radio-navigatie GPS (sistemul
global de determinare a pozitiei);
- dezvoltarea si imbunatatirea sistemelor de management si informatii
pentru navigatia de coasta si portuara (VTS) si a legaturilor lor in vederea
urmaririi mai eficiente si mai sigure a traficului maritim, in particular in
zonele de convergenta, aglomerate sau sensibile pentru mediu;
- implementarea unor tehnici pentru imbunatatirea urmaririi traficului:
baze de date privind fluxurile de trafic, accidentele si incidentele maritime,
implementarea unor tehnici pentru analiza fluxurilor de trafic;
- dezvoltarea infrastructurii si a echipamentelor in scopul implementarii
unui sistem global pentru siguranta si pericole pe mare (GMDSS);
- imbunatatirea sistemelor telematice de schimb de date, in contextul
controlului statului in porturi (port state control).
III. Reteaua de informatii si management asupra traficului pe caile
navigabile interioare
Se considera proiect prioritar orice proiect de infrastructura care include
in special:
a) un sistem de masuratori topohidrografice ale gabaritelor de navigatie;
b) un sistem de semnalizare pentru navigatie si de dirijare pentru nave, in
special pentru navele care transporta marfuri periculoase si poluante;
c) sisteme de comunicatii pentru cazuri de urgenta si siguranta pe caile
navigabile interioare.
IV. Reteaua de informatii si management asupra traficului aerian
Se considera proiect prioritar orice proiect care permite cresterea
capacitatii sistemului de management al traficului aerian si optimizarea
utilizarii acestuia, care face parte dintr-un model de armonizare si integrare
a facilitatilor si procedurilor diferitelor puncte de distributie nationale si
este in concordanta cu standardele internationale relevante, definite de
Organizatia Aviatiei Civile Internationale (O.A.C.I.) si de organismele
europene competente, toate cele de mai sus tinand cont, in special, de
lucrarile Organizatiei Europene pentru Siguranta Navigatiei Aeriene
(EUROCONTROL).
Astfel de proiecte constau in:
a) studii privind o mai buna utilizare a spatiului aerian de catre
diferitii utilizatori si implementarea unui sistem de rute coerent si eficient;
b) planificarea si managementul traficului aerian care sa ajute la
realizarea unui echilibru intre cerere si oferta si sa duca la o utilizare
optima a capacitatilor de control disponibile;
c) studiile si lucrarile necesare pentru armonizarea mijloacelor si
procedurilor pentru integrarea diferitilor furnizori de servicii, tinandu-se
cont, in special, de liniile directoare adoptate de Conferinta Europeana a
Aviatiei Civile (ECAC);
d) imbunatatirea productivitatii sistemului, in special prin intermediul
mijloacelor automate de asistare a controlului de trafic si a sistemelor de
detectare si rezolvare a conflictelor potentiale;
e) contributii la instalarea mijloacelor de comunicatie, navigatie si
supraveghere necesare controlului traficului aerian, inclusiv promovarea de noi
tehnologii, in special sateliti si retele digitale de date, acolo unde aceasta
conduce la concordanta cu specificatiile comune europene.
SECTIUNEA a 8-a
Reteaua de determinare a pozitiei si de navigatie
Se considera proiect de interes national si european orice proiect
referitor la stabilirea oricarei componente a viitorului Plan european de
radionavigatie sau a sistemului global de determinare a pozitiei si de
navigatie prin satelit, care se integreaza in urmatoarea structura:
a) centru de control cuprinzand un sistem de procesare si control;
b) retea de statii de navigatie terestre;
c) un segment de spatiu compus din sateliti care permit transmiterea
semnalelor de navigatie;
d) retea de statii de supraveghere.
ANEXA 3
LISTA
proiectelor prioritare, identificate de Romania impreuna cu Uniunea Europeana,
care urmeaza a fi realizate pana in anul 2015
Reteaua de cai rutiere
Autostrazi:
1. Nadlac - Arad - Timisoara - Lugoj - Deva - Sebes - Sibiu - Pitesti;
2. Brasov - Ploiesti - Bucuresti;
3. Centura Bucuresti Nord;
4. Centura Bucuresti Sud;
5. Bucuresti - Lehliu - Fetesti - Cernavoda - Constanta;
6. Marasesti - Buzau - Ploiesti.
Drumuri expres:
1. Sibiu - Brasov;
2. Bucuresti - Giurgiu;
3. Timisoara - Stamora Moravita.
NOTA:
Avand in vedere importanta dezvoltarii echilibrate a retelei de autostrazi
si drumuri expres, incepand cu anul 2003 se vor efectua studii de fezabilitate
privind sectiunile de autostrazi si drumuri expres amplasate in zona
Transilvania, tronsonul Bors - Oradea - Cluj-Napoca - Targu Mures - Brasov.
Reteaua de cai ferate
Reteaua feroviara conventionala:
1. Curtici - Arad - Simeria - Vintu de Jos - Alba Iulia - Coslariu - Copsa
Mica - Brasov - Ploiesti - Bucuresti - Fetesti - Medgidia - Constanta;
2. Arad - Timisoara - Caransebes - Drobeta-Turnu Severin - Strehaia -
Craiova - Calafat;
3. Ungheni - Cristesti Jijia - Iasi - Pascani - Bacau - Adjud - Marasesti -
Focsani - Buzau - Ploiesti - Bucuresti - Giurgiu;
4. Halmeu - Satu Mare - Oradea - Poieni - Cluj-Napoca - Apahida - Coslariu;
5. Buzau - Faurei - Braila - Galati - Reni;
6. Craiova - Rosiori de Vede - Videle - Bucuresti - Giurgiu;
7. Vicsani - Suceava - Pascani;
8. Vintu de Jos - Sibiu - Ramnicu Valcea - Valcele - Pitesti - Bucuresti;
9. Oradea - Episcopia Bihorului.
Porturi interioare si reteaua de cai navigabile:
1. Dunarea (Bazias - Portul Cernavoda - Portul Braila - Portul Sulina);
2. Canalul Dunare - Marea Neagra (Portul Cernavoda - Poarta Alba - Portul
Constanta);
3. Canalul Poarta Alba - Midia - Navodari;
4. Portul Sulina;
5. Portul Tulcea;
6. Portul Galati;
7. Portul Braila;
8. Portul Cernavoda;
9. Portul Calarasi;
10. Portul Oltenita;
11. Portul Giurgiu;
12. Portul Drobeta-Turnu Severin;
13. Portul Moldova Noua.
Aeroporturi:
1. Arad;
2. Bucuresti - Baneasa;
3. Bucuresti - Otopeni;
4. Bacau;
5. Cluj-Napoca;
6. Constanta;
7. Iasi;
8. Oradea;
9. Satu Mare;
10. Sibiu;
11. Suceava;
12. Timisoara;
13. Targu Mures.
Porturi maritime:
1. Portul Constanta.
Reteaua de transport combinat:
1. Alba Iulia;
2. Bacau;
3. Bradu de Sus (Pitesti);
4. Brasov Triaj;
5. Bucurestii Noi;
6. Buzau Sud;
7. Cluj-Napoca Est;
8. Constanta Marfuri;
9. Craiova;
10. Deva;
11. Galati Marfuri;
12. Glogovat (Arad);
13. Medias;
14. Oradea Est;
15. Ploiesti Crang;
16. Semenic (Timisoara Sud);
17. Socola Marfuri;
18. Titan (Bucuresti Sud);
19. Tulcea Marfuri;
20. Terminalul Port Constanta;
21. Terminalul Giurgiu Port.
ANEXA 3(a)
Figura 1 - Proiecte prioritare identificate de Romania impreuna cu Uniunea
Europeana (Reteaua de cai rutiere) - se gaseste in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 361 din 27 mai 2003, la pagina 10.
ANEXA 3(b)
Figura 2 - Proiecte prioritare identificate de Romania impreuna cu Uniunea
Europeana (Reteaua de cai ferate) - se gaseste in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 361 din 27 mai 2003, la pagina 11.
ANEXA 3(c)
Figura 3 Proiecte prioritare identificate de Romania impreuna cu Uniunea
Europeana (Reteaua de cai navigabile interioare si noduri) se gaseste in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 361 din 27 mai 2003, la pagina 12.