LEGE
Nr. 24 din 3 martie 2004
pentru ratificarea Tratatului privind relatiile prietenesti si de cooperare
dintre Romania si Federatia Rusa, semnat la Moscova la 4 iulie 2003
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 194 din 4 martie 2004
Atunci cand s-a publicat initial, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 194 din 4 martie 2004, Legea nr. 24/2004 nu continea "Declaratia
comuna a ministrilor afacerilor externe".
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 194 din 4 martie 2004 a fost
retiparit cu mentiunea:
"Monitorul Oficial nr. 194/2004, difuzat anterior, este retiparit
datorita unei erori constatate ulterior.
Acest exemplar retiparit se distribuie gratuit tuturor abonatilor si
inlocuieste pe cel primit initial."
Aceasta forma a Legii nr. 24/2004 este cea din Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 194/2004, retiparit, care include si Declaratia comuna
a ministrilor afacerilor externe.
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se ratifica Tratatul privind relatiile prietenesti si de cooperare dintre
Romania si Federatia Rusa, semnat la Moscova la 4 iulie 2003, impreuna cu
Declaratia comuna a ministrilor afacerilor externe.
Art. 2
Declaratia comuna a ministrilor afacerilor externe, semnata la Moscova la 4
iulie 2003, se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, impreuna cu
Tratatul privind relatiile prietenesti si de cooperare dintre Romania si
Federatia Rusa.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 3 noiembrie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 17
februarie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia
Romaniei, republicata.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
TRATAT
privind relatiile prietenesti si de cooperare dintre Romania si Federatia Rusa
Romania si Federatia Rusa, denumite in continuare parti contractante,
convinse de necesitatea realizarii unei politici active, orientata spre
viitor, de prietenie si colaborare fructuoasa intre Romania si Federatia Rusa,
bazata pe egalitate, parteneriat, incredere si avantaj reciproc in toate
domeniile,
confirmandu-si adeziunea fata de obiectivele si principiile inscrise in
Carta Organizatiei Natiunilor Unite, Actul Final de la Helsinki, Carta de la
Paris pentru o Noua Europa si in celelalte documente ale Organizatiei pentru
Securitate si Cooperare in Europa, precum si in cele ale Consiliului Europei,
subliniind insemnatatea schimbarilor istorice profunde care au loc in
Europa si constiente de importanta contributiei fiecarei parti contractante la
mentinerea pacii pe continentul european,
dorind sa contribuie, pe toate caile, la opera de edificare a unei Europe
noi, unita prin valorile comune ale democratiei, libertatii si statului de
drept, precum si la consolidarea structurilor de securitate si cooperare pe
continent,
convinse ca primatul dreptului international in relatiile dintre state si
respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului constituie o
conditie esentiala pentru edificarea noii Europe,
tinand seama de schimbarile profunde care au loc in sistemele politice si
economice din Romania si Federatia Rusa, precum si in mecanismul colaborarii
bilaterale, care deschid noi posibilitati pentru extinderea legaturilor si a
conlucrarii reciproce,
avand in vedere potentialul celor doua state si posibilitatile lor pentru
dezvoltarea colaborarii bilaterale reciproc avantajoase,
au convenit asupra celor ce urmeaza:
Art. 1
Partile contractante dezvolta relatii de prietenie, cooperare, intelegere
si respect reciproc, conducandu-se in relatiile reciproce dupa principiile
Cartei Organizatiei Natiunilor Unite, Actului Final de la Helsinki si ale altor
documente ale Organizatiei pentru Securitate si Cooperare in Europa, precum si
dupa normele general recunoscute ale dreptului international.
Partile contractante solutioneaza pe calea negocierilor, in conformitate cu
principiile si normele dreptului international, toate problemele din relatiile
lor bilaterale.
Ele reafirma dreptul inalienabil al popoarelor de a-si hotari, in mod liber
si fara amestec din afara, statutul politic, de a-si alege mijloacele de
asigurare a propriei securitati si de a-si asigura dezvoltarea economica,
sociala si culturala.
Art. 2
Partile contractante reafirma inadmisibilitatea folosirii fortei sau
amenintarii cu forta impotriva integritatii teritoriale sau a independentei
politice a oricarui stat sau in orice alt mod incompatibil cu scopurile si
principiile Organizatiei Natiunilor Unite, precum si necesitatea solutionarii
tuturor problemelor internationale prin mijloace pasnice.
In cazul aparitiei unor diferende sau a unor situatii care pot ameninta sau
ameninta pacea ori securitatea internationala sau aduc atingere securitatii
uneia ori ambelor parti contractante, ele procedeaza la schimburi de pareri in
scopul gasirii unor mijloace adecvate de reglementare pasnica a diferendelor
sau a situatiilor ivite, in conformitate cu Carta Organizatiei Natiunilor Unite
si cu documentele Organizatiei pentru Securitate si Cooperare in Europa.
Daca una dintre partile contractante va face obiectul unui act de agresiune
armata sau se va gasi in pericol de agresiune din partea unui stat tert ori a
unor state terte, aceasta poate sa ceara celeilalte parti contractante sa aiba
loc consultari in aceasta problema, pentru a favoriza solutionarea conflictului
conform Cartei Organizatiei Natiunilor Unite si documentelor Organizatiei
pentru Securitate si Cooperare in Europa.
Art. 3
Partile contractante recunosc caracterul atotcuprinzator si
indivizibilitatea securitatii si legatura indisolubila dintre securitatea
fiecareia si securitatea tuturor statelor participante la Organizatia pentru
Securitate si Cooperare in Europa si reafirma dreptul inerent al fiecareia de a
fi libera sa isi aleaga sau sa isi schimbe aranjamentele de securitate,
inclusiv tratatele de alianta, pe masura evolutiilor lor. Ele nu isi vor intari
securitatea pe seama securitatii altor state.
Ele sprijina activ dezvoltarea procesului de intarire a securitatii si
colaborarii in Europa, pe baza prevederilor Actului Final de la Helsinki, a
Cartei de la Paris pentru o Noua Europa, a Cartei pentru Securitate Europeana
si a celorlalte documente ale Organizatiei pentru Securitate si Cooperare in
Europa.
Partile contractante favorizeaza procesul de integrare europeana si
colaboreaza in special in vederea crearii unui spatiu unic de drept, economic
si cultural pe continentul european.
Partile contractante sustin crearea, dezvoltarea si activitatea eficienta a
structurilor general europene si a masurilor de intarire a increderii si
securitatii, in scopul prevenirii si solutionarii pe cale pasnica a
diferendelor.
Partile contractante acorda o atentie deosebita dezvoltarii colaborarii
multilaterale regionale si subregionale, ca parte integranta a procesului
general european.
Partile contractante sprijina, prin toate mijloacele, intarirea eficientei
mecanismelor de securitate si cooperare din cadrul Organizatiei Natiunilor
Unite.
Partile contractante intreprind eforturile privind asigurarea securitatii
proprii, in conformitate cu obligatiile asumate in plan bilateral si multilateral,
inclusiv cu cele referitoare la armamente si fortele armate.
Cooperarea militara si in domeniul tehnicii militare dintre partile
contractante se dezvolta in conformitate cu obligatiile asumate pe plan
international, pe baza principiului inadmisibilitatii folosirii fortei sau
amenintarii cu forta impotriva integritatii teritoriale sau a independentei
politice a oricarui stat.
Art. 4
Partile contractante contribuie activ la dezarmarea nucleara, chimica si
biologica.
Ele actioneaza impreuna pentru largirea participarii la Tratatul de
neproliferare a armelor nucleare din 1 iulie 1968 si pentru respectarea stricta
a acestuia, astfel incat numarul statelor posesoare de arme nucleare sa nu
creasca, precum si pentru lichidarea armelor chimice si bacteriologice.
Partile contractante conlucreaza activ in vederea convenirii unor noi pasi
pentru reducerea inarmarilor si pentru intarirea masurilor de incredere in
Europa pe baza acordurilor internationale la care ele sunt parti.
Art. 5
Partile contractante organizeaza consultari regulate, la niveluri
corespunzatoare, intre organele autoritatilor legislative si executive ale
Romaniei si Federatiei Ruse, inclusiv intre ministerele afacerilor externe,
asupra dezvoltarii relatiilor bilaterale, precum si asupra problemelor
importante ale vietii internationale, in special ale securitatii si cooperarii
in Europa.
Partile Contractante sprijina realizarea de contacte sistematice intre
autoritatile publice interesate si favorizeaza, in conformitate cu legislatia
lor, contactele dintre unitatile administrativ-teritoriale din Romania si
subiectii Federatiei Ruse.
Art. 6
Partile contractante extind relatiile lor economice pe baza de egalitate,
parteneriat si avantaj reciproc, creand conditii favorabile pentru promovarea
unor forme moderne de schimburi comerciale si de cooperare economica si
tehnico-stiintifica si vor intreprinde masuri vizand consolidarea bazei
juridice pentru o astfel de conlucrare.
Partile contractante incurajeaza legaturile directe si cooperarea dintre
agentii economici din Romania si Federatia Rusa. Fiecare parte contractanta se
straduieste sa imbunatateasca conditiile pentru activitatea, pe teritoriul sau,
a agentilor economici ai celeilalte parti contractante.
Ele incurajeaza dezvoltarea cooperarii in domeniul investitiilor de
capital.
Partile contractante sprijina cooperarea in domeniul stiintelor
fundamentale si aplicative, prin realizarea de programe si proiecte comune,
schimb de cercetatori si realizarea altor forme de conlucrare.
Art. 7
In scopul satisfacerii necesitatilor economice ale celor doua state,
partile contractante acorda o atentie deosebita colaborarii in scopul
dezvoltarii bazei energetice, de combustibili si materii prime, a transporturilor,
a constructiei de masini, a constructiilor, a agriculturii si industriei
alimentare, a productiei bunurilor de larg consum si in alte domenii, inclusiv
prin constituirea de societati si intreprinderi mixte, banci cu capital mixt.
Partile contractante sprijina cooperarea in zonele economice libere de pe
teritoriul lor.
Ele actioneaza pentru crearea de mecanisme bilaterale de colaborare in
domeniile economiei, comertului, stiintei si tehnicii, precum si in alte
domenii si pentru cresterea eficientei mecanismelor existente.
Art. 8
Partile contractante realizeaza o stransa colaborare in domeniul protectiei
mediului inconjurator si al utilizarii rationale a resurselor naturale, precum
si al prevenirii si lichidarii situatiilor exceptionale de origine naturala si
tehnologica.
Ele contribuie la extinderea colaborarii bilaterale, regionale si
subregionale in domeniul protectiei mediului inconjurator si al utilizarii
rationale a resurselor naturale si conlucreaza in scopul elaborarii si realizarii
de programe si proiecte speciale vizand infaptuirea unor masuri eficiente de
protectie a naturii, indeosebi in zona Marii Negre.
Partile contractante se ajuta in prevenirea si lichidarea situatiilor
exceptionale de origine naturala si tehnologica, se informeaza neintarziat
asupra catastrofelor naturale si tehnologice care pot avea urmari
transfrontaliere si asupra masurilor intreprinse pentru inlaturarea lor,
potrivit prevederilor din conventiile internationale la care Romania si
Federatia Rusa sunt parti.
Partile contractante actioneaza reciproc in actiuni comune bilaterale si
internationale legate de obiective cu caracter umanitar.
Art. 9
Partile contractante conlucreaza activ atat intre ele, cat si cu alte state
interesate, in scopul utilizarii rationale a resurselor economice naturale ale
Marii Negre si a potentialului de navigatie al Dunarii si al altor cai
navigabile, pe baza intelegerilor relevante internationale, multilaterale si
bilaterale.
Art. 10
Partile contractante dezvolta o larga colaborare in domeniile stiintei,
culturii si informatiei.
Partile contractante contribuie la stabilirea de legaturi directe intre
institutiile de invatamant superior, centrele de cercetare stiintifica,
institutiile si oamenii de cultura si arta, precum si intre mijloacele de
informare in masa.
Fiecare parte contractanta isi afirma disponibilitatea de a asigura
cetatenilor interesati accesul larg la limba si cultura celeilalte parti
contractante si de a sprijini initiativele institutiilor de stat si
neguvernamentale, precum si alte initiative in acest domeniu.
Partile contractante favorizeaza accesul reciproc la materialele de arhiva,
la biblioteci si la alte asemenea institutii, in conformitate cu legislatia
fiecarui stat.
Art. 11
Partile contractante respecta, asigura si ocrotesc, in conditii de
egalitate deplina in fata legii, fara nici o discriminare, identitatea etnica,
culturala, lingvistica si religioasa a persoanelor care locuiesc in Romania si
care se considera, conform originii lor, ca apartinand minoritatii ruse si,
respectiv, persoanelor care locuiesc in Federatia Rusa si care se considera,
conform originii lor, ca apartinand minoritatii romane, indiferent de
apelativul folosit in privinta lor in societate si de regiunile in care ele
locuiesc pe teritoriul fiecarei parti contractante.
In acest scop, partile contractante aplica normele si standardele
Organizatiei Natiunilor Unite, Organizatiei pentru Securitate si Cooperare in
Europa si ale Consiliului Europei.
Art. 12
Partile contractante, prin organele lor competente, colaboreaza in
solutionarea problemelor legate de identificarea, evidenta, amenajarea,
asigurarea conservarii si intretinerea corespunzatoare a locurilor de inhumare
militare si a monumentelor memoriale romane de pe teritoriul Federatiei Ruse si
a monumentelor si locurilor de inhumare militare ruse de pe teritoriul
Romaniei.
Art. 13
Partile contractante creeaza conditiile necesare pentru extinderea de
legaturi directe intre organizatiile si asociatiile politice, sindicale,
profesionale, de femei, de tineret si altele din ambele state.
Ele stimuleaza contactele directe dintre unitatile
administrativ-teritoriale si organele administratiei publice locale din
Romania, pe de o parte, si subiectii Federatiei Ruse si organele autoconducerii
locale din Federatia Rusa, pe de alta parte, inclusiv schimbul de experienta
privind activitatea de gospodarire urbana, serviciile comunale, mentinerea
ordinii publice si in alte domenii, in limitele competentelor lor.
Art. 14
Partile contractante actioneaza impreuna in lupta impotriva terorismului
international sub toate formele si manifestarile acestuia. Ele se pronunta
pentru consolidarea colaborarii internationale privind contracararea formelor
traditionale si a celor noi ale amenintarilor teroriste, in conformitate cu
prevederile Cartei Organizatiei Natiunilor Unite si cu alte norme ale dreptului
international.
Partile contractante colaboreaza in combaterea crimei organizate, a
spalarii veniturilor obtinute in mod ilegal, a traficului ilicit de stupefiante
si substante psihotrope, de arme, materiale nucleare si radioactive, a
contrabandei, inclusiv a transferului ilegal peste frontiera a bunurilor
culturale.
Partile contractante perfectioneaza mecanismele pentru acordarea asistentei
juridice reciproce in cauze penale, civile si familiale.
Art. 15
Partile contractante incurajeaza extinderea contactelor dintre cetatenii
celor doua state, inclusiv calatoriile lor reciproce in scopuri de afaceri,
economice, culturale si stiintifice, precum si in probleme private.
Art. 16
Partile contractante conlucreaza in organizatiile internationale in care
ele sunt sau vor deveni membre si coopereaza pentru indeplinirea angajamentelor
asumate in cadrul acestor organizatii internationale.
Art. 17
In vederea realizarii prevederilor prezentului tratat, partile contractante
incheie acordurile necesare.
Art. 18
Prezentul tratat nu aduce atingere drepturilor si obligatiilor partilor
contractante decurgand din alte tratate internationale la care ele sunt parti.
Prezentul tratat nu este indreptat impotriva nici unui stat tert.
Art. 19
Prezentul tratat se supune ratificarii si va intra in vigoare in a 30-a zi
de la schimbul instrumentelor de ratificare.
Prezentul tratat se incheie pe termen de 10 ani.
Valabilitatea prezentului tratat se va prelungi automat, pe perioade
succesive de cate 5 ani, daca nici una dintre partile contractante nu va
incunostinta in scris cealalta parte contractanta despre intentia de a-l
denunta, cu cel putin un an inaintea expirarii perioadei respective de
valabilitate.
Semnat la Moscova la 4 iulie 2003, in doua exemplare originale, fiecare in
limba romana si limba rusa, ambele texte fiind egal autentice.
Pentru Romania,
ION ILIESCU,
Presedintele Romaniei
Pentru Federatia Rusa,
VLADIMIR PUTIN,
Presedintele Federatiei Ruse
DECLARATIA COMUNA
a ministrilor afacerilor externe
In spiritul Tratatului privind relatiile prietenesti si de cooperare dintre
Romania si Federatia Rusa, care a fost incheiat astazi, confirmand aspiratia
ambelor tari pentru dezvoltarea conlucrarii pe multiple planuri pe baza
intaririi increderii reciproce, am ajuns la parerea comuna privind necesitatea
de a inchide capitolele dureroase din istoria relatiilor bilaterale.
Condamnand Pactul Ribbentrop-Molotov din anul 1939, precum si participarea
Romaniei in cel de-al doilea razboi mondial de partea Germaniei hitleriste,
ambele parti isi exprima hotararea de a depasi mostenirea negativa a trecutului
totalitar si de a-si construi relatiile tinand seama de schimbarile profunde
care au loc in Romania si in Rusia si de experienta pozitiva acumulata in
diverse domenii ale cooperarii interstatale.
Consideram important ca o comisie comuna, de interes public, investita cu
autoritate, constituita din istorici, in componenta careia vor intra, de
asemenea, specialisti in domeniul finantelor, economiei, arhivelor, muzeologiei
si in alte domenii, in functie de necesitati, sa se ocupe de studierea
problemelor izvorate din istoria relatiilor bilaterale, inclusiv problema Tezaurului
romanesc. Constituirii si activitatii acestei comisii i se va acorda sprijinul
corespunzator.
Partile au consimtit ca transformarile democratice fundamentale ale
sistemelor politice care au loc in Romania si in Rusia, respectarea neconditionata
a drepturilor si demnitatii personalitatii umane, a altor valori ale societatii
civile creeaza conditii favorabile pentru a deschide un nou capitol in istoria
relatiilor romano-ruse in care tarile si popoarele noastre vor coopera ca
parteneri egali, aprofundand si largind legaturile de prietenie.
Moscova, 4 iulie 2003.
Ministrul afacerilor externe al Romaniei,
Mircea Geoana
Ministrul afacerilor externe al Federatiei Ruse,
Igor Ivanov