LEGE Nr. 241
din 22 iunie 2006
serviciului de alimentare cu
apa si de canalizare
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 563 din 29 iunie 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege stabileşte cadrul juridic
unitar privind înfiinţarea, organizarea, gestionarea, finanţarea, exploatarea,
monitorizarea şi controlul funcţionării serviciului public de alimentare cu apă
şi de canalizare al localităţilor.
(2) Prevederile prezentei legi se aplică serviciului
public de alimentare cu apă şi de canalizare al comunelor, oraşelor şi
municipiilor, indiferent de mărimea acestora.
Art. 2. - (1) Serviciul public de alimentare cu apă şi
de canalizare al localităţilor, denumit în continuare serviciul de
alimentare cu apă şi de canalizare, se află sub conducerea, coordonarea şi
responsabilitatea autorităţii administraţiei publice locale, care are drept
scop asigurarea alimentării cu apă, canalizarea şi epurarea apelor uzate pentru
toţi utilizatorii de pe teritoriul localităţilor.
(2) Serviciul de alimentare
cu apă şi de canalizare se prestează prin exploatarea unei infrastructuri
tehnico-edilitare specifice, denumită sistem public de alimentare cu apă şi
de canalizare.
(3) Sistemele publice de alimentare cu apă şi de
canalizare a apelor uzate, denumite în continuare sisteme de alimentare cu apă şi de canalizare, constituie ansambluri tehnologice şi funcţionale integrate care
acoperă întregul circuit tehnologic, de la captarea din sursă a apei brute până
la evacuarea în emisari a apelor uzate epurate.
(4) In localităţile rurale se poate organiza, după
caz, numai serviciul de alimentare cu apă, cu condiţia asigurării colectării
apelor uzate prin alte sisteme individuale.
Art. 3. - Termenii tehnici utilizaţi în cuprinsul
prezentei legi se definesc după cum urmează:
a) serviciu de alimentare
cu apă şi de canalizare - totalitatea
activităţilor de utilitate publică şi de interes economic şi social general
efectuate în scopul captării, tratării, transportului, înmagazinării şi
distriburii apei potabile sau industriale tuturor utilizatorilor de pe
teritoriul unei localităţi, respectiv pentru colectarea, transportul, epurarea
şi evacuarea apelor uzate, a apelor meteorice şi a apelor de suprafaţă
provenite din intravilanul acesteia;
b) serviciu de
alimentare cu apă - totalitatea activităţilor
necesare pentru:
- captarea apei brute, din surse de suprafaţă sau
subterane;
- tratarea apei brute;
- transportul apei potabile şi/sau industriale;
- înmagazinarea apei;
- distribuţia apei potabile şi/sau industriale;
c) serviciu public de canalizare - totalitatea activităţilor necesare pentru:
- colectarea, transportul şi evacuarea apelor uzate
de la utilizatori la staţiile de epurare;
- epurarea apelor uzate şi evacuarea apei epurate în
emisar;
- colectarea, evacuarea şi tratarea adecvată a
deşeurilor din gurile de scurgere a apelor pluviale şi asigurarea funcţionalităţii
acestora;
- evacuarea, tratarea şi depozitarea nămolurilor şi a
altor deşeuri similare derivate din activităţile prevăzute mai sus;
- evacuarea apelor pluviale şi de suprafaţă din
intravilanul localităţilor;
d) sistem public de
alimentare cu apă - ansamblul construcţiilor şi
terenurilor, instalaţiilor tehnologice, echipamentelor funcţionale şi dotărilor
specifice, prin care se realizează serviciul public de alimentare cu apă.
Sistemele publice de alimentare cu apă cuprind, de regulă, următoarele
componente:
- captări;
- aducţiuni;
- staţii de tratare;
- staţii de pompare cu sau fără hidrofor;
- rezervoare de înmagazinare;
- reţele de transport şi distribuţie;
- branşamente, până la punctul de delimitare;
e) sistem public de canalizare - ansamblul construcţiilor şi terenurilor aferente instalaţiilor
tehnologice, echipamentelor funcţionale şi dotărilor specifice, prin care se
realizează serviciul public de canalizare. Sistemele publice de canalizare
cuprind, de regulă, următoarele componente:
- racorduri de canalizare de la punctul de delimitare
şi preluare;
- reţele de canalizare;
- staţii de pompare;
- staţii de epurare;
- colectoare de evacuare spre emisar;
- guri de vărsare în emisar;
- depozite de nămol deshidratat;
f) reţea publică de
transport al apei - parte a sistemului public de
alimentare cu apă alcătuită din reţeaua de conducte cuprinsă între captare şi
reţeaua de distribuţie;
g) reţea publică de
distribuţie a apei - parte a sistemului public de
alimentare cu apă, alcătuită din reţeaua de conducte, armături şi
construcţii-anexe, care asigură distribuţia apei la 2 sau la mai mulţi
utilizatori independenţi;
h) reţea publică de
canalizare - parte a sistemului public de
canalizare, alcătuită din canale colectoare, cămine, guri de scurgere şi
construcţii-anexe care asigură preluarea, evacuarea şi transportul apelor de
canalizare de la 2 sau de la mai mulţi utilizatori independenţi.
Nu constituie reţele publice:
- reţelele interioare de utilizare aferente unei
clădiri de locuit cu mai multe apartamente, chiar dacă aceasta este în
proprietatea mai multor persoane fizice sau juridice;
- reţelele aferente unei incinte proprietate privată
sau unei instituţii publice pe care se află mai multe imobile, indiferent de
destinaţie, despărţite de zone verzi şi alei interioare private;
- reţelele aferente unei platforme industriale, în
care drumurile de acces şi spaţiile verzi sunt proprietate privată, chiar dacă
aceasta este administrată de mai multe persoane juridice;
i) branşament de apă - partea din reţeaua publică de alimentare cu apă, care asigură
legătura dintre reţeaua publică de distribuţie şi reţeaua interioară a unei
incinte sau a unei clădiri. Branşamentul deserveşte un singur utilizator.
Părţile componente ale unui branşament se precizează în regulamentul-cadru al
serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare. Branşamentul până la contor,
inclusiv căminul de branşament şi contorul, aparţin reţelei publice de
distribuţie, indiferent de modul de finanţare a execuţiei.
Finanţarea execuţiei branşamentului se asigură fie de
operator, fie de utilizator, în funcţie de amplasamentul punctului de
delimitare a instalaţiilor şi numai în baza unei documentaţii avizate de
operator şi cu respectarea regimului proprietăţii. In cazuri bine justificate
de către utilizatori sau operatori şi când condiţiile tehnice nu permit altă
soluţie, se poate admite racordarea mai multor utilizatori la acelaşi
branşament.
In cazul condominiilor cu destinaţie de locuinţă
existente, separarea şi individualizarea consumurilor se fac prin montarea
repartitoarelor debitmetrice sau prin altă modalitate stabilită prin hotărâre a
asociaţiei de proprietari. Cheltuielile aferente individualizării consumurilor
vor fi suportate de coproprietarii condominiului, operatorul având numai
obligaţia montării contorului principal de branşament la nivelul limitei de
proprietate;
j) repartitor debitmetric - aparat cu indicaţii adimensionale destinat măsurării şi
individualizării consumurilor de apă pentru fiecare consumator individual;
k) racord de canalizare - partea din reţeaua publică de canalizare care asigură legătura
dintre instalaţiile interioare de canalizare ale utilizatorului şi reţeaua
publică de canalizare, inclusiv căminul de racord; părţile componente ale unui
racord se precizează în regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a
serviciilor de alimentare cu apă şi de canalizare. Racordul de la cămin spre
reţea, inclusiv căminul de racord, aparţine reţelei publice de canalizare;
l) aviz de branşare/racordare
- documentul scris, emis de operatorul serviciului
de alimentare cu apă şi de canalizare, prin care se stabilesc condiţiile
tehnice cu privire la proiectarea, amplasarea şi execuţia branşamentelor de
apă, respectiv a racordurilor de canalizare şi prin care se stabileşte punctul
de delimitare dintre reţelele publice şi instalaţiile de utilizare;
m) acord de furnizare - documentul scris, emis de operator, care stabileşte condiţiile de furnizare pentru
utilizator şi defineşte parametrii cantitativi şi calitativi ai serviciului
la branşamentul utilizatorului şi prin care operatorul se angajează să furnizeze serviciul de alimentare cu
apă;
n) acord de preluare - documentul
scris, emis de operatorul serviciului de canalizare pentru utilizator, prin
care acesta se angajează să presteze serviciul de canalizare şi care defineşte
condiţiile şi parametrii cantitativi şi calitativi ai apelor uzate menajere
şi/sau industriale preluate la canalizarea publică;
o) ape uzate menajere - apele
de canalizare rezultate din folosirea apei în gospodării, instituţii publice şi
servicii, care rezultă mai ales din metabolismul uman şi din activităţi
menajere şi igienico-sanitare;
p) ape uzate industriale - apele de canalizare rezultate din activităţi economico-industriale
sau corespunzând unei alte utilizări a apei decât cea menajeră;
q) ape uzate orăşeneşti - apele de canalizare rezultate din amestecul apelor uzate menajere cu apele uzate industriale sau agrozootehnice,
preepurate sau nu, precum şi apele care provin din stropirea şi spălarea
drumurilor publice sau private, a aleilor, a grădinilor şi a curţilor
imobilelor;
r) ape pluviale - apele de canalizare care provin din precipitaţii atmosferice;
s) instalaţii interioare de
apă - totalitatea instalaţiilor aflate în
proprietatea sau în administrarea utilizatorului, amplasate după punctul de
delimitare dintre reţeaua publică şi instalaţia interioară de utilizare a apei,
şi care asigură transportul apei preluate din reţeaua publică la punctele de consum
şi/sau la instalaţiile de utilizare;
t) instalaţii interioare de
canalizare - totalitatea instalaţiilor aflate în
proprietatea sau în administrarea utilizatorului, care asigură preluarea şi
transportul apei uzate de la instalaţiile de utilizare a apei până la căminul
de racord din reţeaua publică;
u) punct de delimitare - locul în care instalaţiile aflate în proprietatea sau în
administrarea utilizatorului se branşează la instalaţiile aflate în
proprietatea sau în administrarea operatorului furnizor/prestator de servicii.
Punctul de delimitare asigură identificarea poziţiei de montare a
dispozitivelor de măsurare-înregistrare a consumurilor, stabilirea apartenenţei
instalaţiilor, precum şi precizarea drepturilor, respectiv a obligaţiilor ce
revin părţilor cu privire la exploatarea, întreţinerea şi repararea acestora.
Delimitarea dintre instalaţiile interioare de canalizare şi reţeaua publică de
canalizare se face prin căminul de racord, care este prima componentă a reţelei
publice, în sensul de curgere a apei uzate;
v) contor de branşament - aparatul de măsurare a volumului de apă consumat de utilizator,
care se montează pe branşament între două vane - robinete la limita
proprietăţii utilizatorului; contorul este ultima componentă a reţelei publice
de distribuţie în sensul de curgere a apei.
Art. 4. - (1) Apa potabilă distribuită prin sistemele
de alimentare cu apă este destinată satisfacerii cu prioritate a nevoilor
gospodăreşti ale populaţiei, ale instituţiilor publice, ale operatorilor
economici şi, după caz, pentru combaterea şi stingerea incendiilor, în lipsa
apei industriale.
(2) Apa potabilă distribuită utilizatorilor trebuie să
îndeplinească, la branşamentele acestora, condiţiile de potabilitate prevăzute
în normele tehnice şi reglementările legale în vigoare, precum şi parametrii de debit şi presiune
precizaţi în acordurile şi contractele de furnizare.
(3) Utilizarea apei potabile în alte scopuri decât cele menţionate la alin. (1) este permisă numai în măsura în care
există disponibilităţi faţă de necesarul de apă potabilă al localităţilor,
stabilit potrivit prescripţiilor tehnice în vigoare.
(4) In cazul în care cerinţele de apă potabilă ale
operatorilor economici nu pot fi acoperite integral sau pot fi acoperite numai
parţial, aceştia pot să-şi asigure alimentarea cu apă potabilă prin sisteme
proprii, realizate şi exploatate în condiţiile legii.
(5) Pentru satisfacerea altor nevoi, cum ar fi
stropitul străzilor şi al spaţiilor verzi, spălatul
pieţelor şi al străzilor, spălarea periodică a sistemului de canalizare,
spălarea autovehiculelor şi consumul tehnologic al unităţilor industriale, se
va utiliza cu precădere apă industrială.
(6) Apa industrială sau cu caracter nepotabil se
poate asigura fie prin sisteme publice de alimentare cu apă industrială, fie
prin sisteme individuale realizate şi exploatate de operatorii economici.
(7) Se interzice orice legătură sau interconectare
între sistemele de alimentare cu apă potabilă şi sistemele de alimentare cu apă
industrială.
Art. 5. - (1) Sistemul de canalizare trebuie să asigure
cu precădere colectarea, transportul, epurarea şi evacuarea într-un receptor
natural a apelor uzate provenite de la utilizatorii serviciului de alimentare
cu apă, precum şi a apelor pluviale sau de suprafaţă colectate de pe teritoriul
localităţilor.
(2) Nămolurile provenite din staţiile de tratare a
apei, din sistemele de canalizare şi din staţiile de epurare a apelor uzate
orăşeneşti se tratează şi se prelucrează în vederea neutralizării,
deshidratării, depozitării controlate sau valorificării, potrivit
reglementărilor legale în vigoare privind protecţia şi conservarea mediului,
respectiv igiena şi sănătatea populaţiei.
(3) Apele uzate evacuate în
sistemele de canalizare trebuie să respecte condiţiile precizate prin acordul
de preluare în canalizarea publică, respectiv prin contractul de prestare a
serviciului, precum şi pe cele impuse prin reglementările tehnice în vigoare,
astfel încât prin natura, cantitatea ori calitatea lor să nu conducă la:
a) degradarea construcţiilor şi instalaţiilor
componente ale sistemelor de canalizare;
b) diminuarea capacităţii de transport a reţelelor şi
a canalelor colectoare;
c) perturbarea funcţionării
normale a staţiei de epurare, prin depăşirea debitului şi a încărcării sau prin
inhibarea proceselor de epurare;
d) apariţia unor pericole pentru igiena şi sănătatea
populaţiei sau a personalului de exploatare a sistemului;
e) apariţia pericolelor de
explozie.
(4) Evacuarea în receptorii naturali a apelor uzate
epurate şi depozitarea nămolurilor provenite din staţiile de epurare se fac
numai în condiţiile calitative şi cantitative precizate în avizele, acordurile
şi autorizaţiile de mediu eliberate de autorităţile competente, potrivit
reglementărilor în vigoare din domeniul protecţiei calităţii apei şi a
mediului, astfel încât să se garanteze protecţia şi conservarea mediului,
respectiv igiena şi sănătatea populaţiei.
(5) Preluarea în sistemele de
canalizare a apelor uzate provenite de la operatori economici industriali sau
de la alţi utilizatori neracordaţi la reţelele publice de distribuţie a apei se
poate aproba numai în măsura în care capacitatea sistemelor nu este depăşită
din punct de vedere hidraulic sau al încărcării cu substanţe impurificatoare şi
numai dacă nu conţin poluanţi toxici sau care pot inhiba ori bloca procesul de
epurare.
Art. 6. - Desfăşurarea activităţilor specifice
serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare, indiferent de forma de
gestiune aleasă, se realizează pe baza unui regulament al serviciului şi a unui
caiet de sarcini, elaborate şi aprobate de autorităţile administraţiei publice
locale, în conformitate cu regulamentul-cadru, respectiv caietul de
sarcini-cadru al serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare, elaborate de
Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi
Publice, denumită în continuare A.N.R.S.C., şi aprobate prin ordin al preşedintelui acesteia.
Art. 7. - (1) Serviciul de
alimentare cu apă şi de canalizare se înfiinţează, se organizează şi
funcţionează pe baza următoarelor principii:
a) securitatea serviciului;
b) tarifarea echitabilă;
c) rentabilitatea, calitatea şi eficienţa serviciului;
d) transparenţa şi responsabilitatea publică,
incluzând consultarea cu patronatele, sindicatele, utilizatorii şi cu
asociaţiile reprezentative ale acestora;
e) continuitatea din punct de vedere cantitativ şi
calitativ;
f) adaptabilitatea la cerinţele utilizatorilor;
g) accesibilitatea egală a utilizatorilor la serviciul
public, pe baze contractuale;
h) respectarea reglementărilor specifice din domeniul
gospodăririi apelor, protecţiei mediului şi sănătăţii populaţiei.
(2) Principiile prevăzute la alin. (1) vor fi în mod
obligatoriu cuprinse şi dezvoltate atât în regulamentul-cadru al serviciului de
alimentare cu apă şi de canalizare, cât şi în regulamentele serviciilor de
alimentare cu apă şi de canalizare aprobate la nivel local.
Art. 8. - (1) Serviciul furnizat/prestat prin sistemele de alimentare cu apă şi de canalizare trebuie să
îndeplinească, la nivelul utilizatorilor, indicatorii de performanţă prevăzuţi
în regulamentul serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare.
(2) Regulamentele serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare, inclusiv indicatorii de performanţă, se
elaborează la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale, pe baza
regulamentului-cadru al serviciului, şi se aprobă prin hotărâri ale consiliilor
locale, consiliilor judeţene, ale asociaţiilor de dezvoltare comunitară sau,
după caz, ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
(3) Indicatorii de performanţă ai serviciului
furnizat/prestat utilizatorilor se stabilesc pe baza unui studiu de
specialitate, întocmit de autorităţile administraţiei publice locale, în
funcţie de necesităţile utilizatorilor, de starea tehnică a sistemelor de
alimentare cu apă şi de canalizare şi de eficienţa acestora, cu respectarea
indicatorilor de performanţă minimali prevăzuţi în regulamentul-cadru,
respectiv în caietul de sarcini-cadru al serviciului de alimentare cu apă şi de
canalizare.
(4) Propunerile de indicatori de performanţă ai
serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare furnizat/prestat
utilizatorilor, rezultate din studiul de specialitate efectuat în acest scop,
vor fi supuse dezbaterii publice înaintea aprobării lor de către autorităţile
administraţiei publice locale.
CAPITOLUL II
Autorităţi şi competenţe
Art. 9. - (1) Statul sprijină prin măsuri legislative,
administrative şi economice dezvoltarea durabilă a serviciului de alimentare cu
apă şi de canalizare, precum şi a sistemelor de alimentare cu apă şi de
canalizare aferente.
(2) Măsurile adoptate la nivelul autorităţilor
administraţiei publice centrale competente trebuie să conducă la atingerea
următoarelor obiective strategice:
a) dezvoltarea şi extinderea serviciului de alimentare
cu apă şi de canalizare la nivelul întregii ţări, în scopul îmbunătăţirii
condiţiilor de viaţă ale comunităţilor locale;
b) realizarea unui serviciu
şi a unei infrastructuri tehnico-edilitare moderne, capabile să susţină
dezvoltarea economico-socială a localităţilor, să atragă investiţii private şi
să stimuleze dezvoltarea durabilă a comunităţilor locale;
c) conservarea şi protecţia mediului şi a sănătăţii
publice.
Art. 10. - (1) Consiliile locale, consiliile judeţene,
Consiliul General al Municipiului Bucureşti sau asociaţiile de dezvoltare
comunitară, după caz, au competenţa exclusivă în tot ceea ce priveşte:
a) aprobarea strategiilor locale
de înfiinţare, organizare, gestiune şi funcţionare a serviciului de alimentare
cu apă şi de canalizare;
b) aprobarea programelor de investiţii privind
înfiinţarea, dezvoltarea, modernizarea şi reabilitarea infrastructurii
tehnico-edilitare aferente serviciului;
c) aprobarea regulamentelor şi a caietelor de sarcini
ale serviciului;
d) adoptarea modalităţii de gestiune şi aprobarea
documentaţiilor de organizare şi derulare a procedurilor de delegare a
gestiunii;
e) aprobarea indicatorilor de performanţă ai serviciului. (2) Unităţile administrativ-teritoriale se pot
asocia între ele, în vederea înfiinţării şi organizării în interes comun a
serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare şi pentru înfiinţarea şi
exploatarea infrastructurii aferente acestuia, în condiţiile stabilite prin
Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 254 din 21
martie 2006.
Art. 11. - (1) Consiliile locale, consiliile judeţene,
Consiliul General al Municipiului Bucureşti sau asociaţiile de dezvoltare
comunitară, după caz, îşi stabilesc propriile strategii de dezvoltare şi
funcţionare pe termen scurt, mediu şi lung a serviciului de alimentare cu apă
şi de canalizare, ţinând seama de planurile de urbanism şi amenajare a
teritoriului, de programele de dezvoltare economico-socială a unităţii
administrativ-teritoriale, precum şi de angajamentele internaţionale în
domeniul protecţiei mediului.
(2) Strategiile autorităţilor administraţiei publice
locale vor urmări cu prioritate realizarea următoarelor obiective:
a) orientarea serviciului către utilizatori;
b) asigurarea accesului nediscriminatoriu al tuturor
membrilor comunităţii la serviciul de alimentare cu apă şi de canalizare;
c) asigurarea calităţii serviciului la nivelul
corespunzător normelor Uniunii Europene;
d) îmbunătăţirea calităţii mediului, prin utilizarea
raţională a resurselor naturale de apă şi epurarea corespunzătoare a apelor
uzate, în conformitate cu prevederile legislaţiei de mediu şi ale directivelor
Uniunii Europene;
e) reducerea pierderilor de apă şi a consumurilor
energetice din sistemele de alimentare cu apă şi de canalizare;
f) reducerea consumurilor specifice de apă potabilă
la utilizator, inclusiv prin contorizarea branşamentelor şi a consumurilor
individuale;
g) promovarea programelor de investiţii, în scopul
dezvoltării şi modernizării sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare;
h) adoptarea soluţiilor tehnice şi tehnologice, cu
costuri minime şi în concordanţă cu prognozele de dezvoltare
edilitar-urbanistică şi demografică a comunităţii;
i) promovarea mecanismelor specifice economiei de
piaţă, crearea unui mediu concurenţial, stimularea participării capitalului
privat şi promovarea formelor de gestiune delegată;
j) promovarea metodelor moderne de management;
k) promovarea profesionalismului, eticii profesionale
şi a formării profesionale continue a personalului ce lucrează în domeniu.
(3) In vederea asigurării continuităţii serviciului
şi funcţionării sistemului de alimentare cu apă şi de canalizare în condiţii de
siguranţă şi la parametrii ceruţi prin normele şi prescripţiile tehnice,
autorităţile administraţiei publice locale, respectiv asociaţiile de dezvoltare
comunitară, au responsabilitatea planificării şi urmăririi execuţiei lucrărilor
de investiţii; în acest scop vor întocmi programe directoare privind
obiectivele de investiţii, bazate pe planificarea multianuala a investiţiilor
şi ţinându-se seama de etapele procesului bugetar, în conformitate cu
reglementările legale.
Art. 12. - (1) In exercitarea atribuţiilor ce le revin
autorităţile administraţiei publice locale adoptă hotărâri sau emit dispoziţii,
după caz, privitoare la:
a) aprobarea programelor de reabilitare, extinderea
şi modernizarea sistemelor existente, precum şi a programelor de înfiinţare a
unor noi sisteme de alimentare cu apă şi de canalizare, în condiţiile legii;
b) coordonarea proiectării şi execuţiei lucrărilor
tehnico-edilitare, în scopul realizării acestora într-o concepţie unitară şi
corelată cu programele de dezvoltare economico-socială a localităţilor şi de
amenajare a teritoriului, de urbanism şi de mediu;
c) aprobarea studiilor de fezabilitate privind
extinderea, modernizarea şi reabilitarea sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare;
d) asocierea intercomunitară în vederea înfiinţării şi
exploatării în comun a serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare şi pentru
realizarea investiţiilor în infrastructura aferentă acestuia;
e) darea în administrare sau
delegarea gestiunii serviciului, precum şi încredinţarea exploatării bunurilor
proprietate publică sau privată a unităţilor administrativ-teritoriale aferente
sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare;
f) participarea cu capital social sau cu bunuri la înfiinţarea societăţilor comerciale mixte pentru realizarea
sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare şi/sau furnizarea/prestarea
serviciului;
g) contractarea sau garantarea, în condiţiile legii,
a împrumuturilor pentru finanţarea programelor de investiţii aferente
sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare, precum extinderi, dezvoltări
de capacităţi, reabilitări şi modernizări;
h) elaborarea şi aprobarea normelor locale şi a
regulamentului serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare, pe baza
normelor-cadru şi a regulamentelor-cadru elaborate şi aprobate de A.N.R.S.C;
i) aproabrea preţurilor, tarifelor şi taxelor speciale
pentru serviciul de alimentare cu apă şi de canalizare, cu respectarea
reglementărilor în vigoare;
j) rezilierea unilaterală a
contractelor de delegare a gestiunii serviciului, pentru încălcarea repetată a
clauzelor acestora şi pentru nerespectarea parametrilor de calitate ai
serviciului.
(2) Impotriva hotărârilor sau dispoziţiilor
autorităţilor administraţiei publice locale, adoptate în aplicarea prezentei
legi, persoanele fizice sau juridice interesate se pot adresa instanţei de
contencios administrativ, în condiţiile legii.
Art. 13. - (1) Autorităţile administraţiei publice
locale au dreptul să verifice, să aprobe sau să respingă, în condiţiile legii,
fără a periclita rentabilitatea, calitatea şi eficienţa serviciului, preţurile
şi tarifele propuse de operatori, precum şi să urmărească modul de respectare
de către aceştia a normelor metodologice pentru stabilirea, ajustarea şi
modificarea preţurilor şi tarifelor elaborate de A.N.R.S.C. şi aprobate prin
ordin al preşedintelui acesteia.
(2) Divergenţele cu privire la preţuri şi tarife
dintre autorităţile administraţiei publice locale şi operatori se rezolvă de
instanţele de judecată competente.
(3) Autorităţile administraţiei publice locale au
acces la orice informaţie de interes public deţinută de A.N.R.S.C. cu privire
la serviciul de alimentare cu apă şi de canalizare, indiferent de forma de
gestiune adoptată pentru realizarea acestuia.
Art. 14. - Autorităţile administraţiei publice locale
au, în raport cu utilizatorii pe care îi reprezintă, următoarele sarcini şi
responsabilităţi:
a) să gestioneze serviciul de alimentare cu apă şi de
canalizare pe criterii de competitivitate şi eficienţă economică;
b) să promoveze dezvoltarea, modernizarea şi
reabilitarea infrastructurii tehnico-edilitare aferente serviciului;
c) să monitorizeze şi să controleze activităţile de
furnizare/prestare a serviciului şi să adopte măsurile prevăzute în contractul
de delegare a gestiunii, în cazul în care operatorul nu asigură indicatorii de
performanţă asumaţi;
d) să stabilească şi să aprobe indicatorii de
performanţă ai serviciului numai după ce aceştia au fost supuşi în prealabil dezbaterii publice;
e) să adopte normele locale şi modalităţile de
gestiune a serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare;
f) să informeze şi să consulte utilizatorii şi
asociaţiile acestora cu privire la strategiile de dezvoltare a serviciului,
precum şi despre necesitatea instituirii unor taxe locale privind serviciul de
alimentare cu apă şi de canalizare;
g) să medieze rezolvarea conflictelor dintre
utilizatori şi operator sau dintre operatori, la cererea uneia dintre părţi.
Art. 15. - (1) Autorităţile
administraţiei publice locale au, potrivit prerogativelor atribuite prin lege,
următoarele obligaţii faţă de operatori:
a) să aplice un tratament egal tuturor operatorilor şi
să asigure prin normele locale adoptate un mediu de afaceri transparent;
b) să respecte independenţa managerială a
operatorului;
c) să adopte şi să menţină o conduită echilibrată,
echidistantă şi nediscriminatorie între operator şi utilizatori;
d) să promoveze relaţii contractuale echilibrate,
orientate spre rezultat;
e) să asigure publicitatea şi accesul liber la
informaţiile de interes public, cu precădere la acele informaţii care asigură
pregătirea ofertelor şi participarea la procedurile de delegare a gestiunii
serviciului;
f) să aducă la cunoştinţă publică, în condiţiile
legii, hotărârile şi dispoziţiile având ca obiect modul de organizare şi de
funcţionare a serviciului;
g) să stabilească condiţiile de asociere sau de
formare de societăţi mixte, în conformitate cu prevederile legale care
reglementează fiecare tip de contract prin care se deleagă gestiunea;
h) să respecte şi să-şi îndeplinească propriile
obligaţii, prevăzute în contractele de delegare a gestiunii serviciului;
i) să păstreze confidenţialitatea informaţiilor, altele
decât cele de interes public, cu privire la activitatea
operatorilor;
j) să încheie cu operatorul un contract pentru
colectarea, canalizarea şi epurarea apelor pluviale de pe domeniul public şi
privat al localităţii.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale au, în
raporturile cu operatorii, dreptul şi obligaţia să monitorizeze şi să
controleze:
a) menţinerea echilibrului contractual rezultat prin
procedura de delegare a gestiunii serviciului;
b) încadrarea profitului operatorului în limitele
minime şi maxime negociate;
c) respectarea clauzelor de
administrare, întreţinere şi predare a bunurilor publice şi păstrarea
integrităţii patrimoniului public sau privat aferent serviciului;
d) respectarea programului social de limitare a
efectelor negative ale concedierilor;
e) respectarea obligaţiilor
contractuale potrivit contractului de delegare a gestiunii şi îndeplinirea
indicatorilor de performanţă ai serviciului, indiferent de forma de gestiune;
f) aplicarea penalităţilor prevăzute de documentele
contractuale, în cazul neîndeplinirii de către operatori a indicatorilor de performanţă
asumaţi;
g) exploatarea eficientă a sistemului de alimentare cu
apă şi de canalizare;
h) respectarea reglementărilor administrative, tehnice,
fiscale şi comerciale din domeniu;
i) impactul serviciului asupra
mediului şi asupra sănătăţii publice;
j) siguranţa serviciului şi protecţia utilizatorilor;
k) asigurarea patrimoniului preluat în gestiune şi
asigurarea pentru daunele provocate terţilor, în cazul gestiunii delegate.
Art. 16. - (1) Autoritatea de
reglementare competentă pentru serviciul public de alimentare cu apă şi de
canalizare este A.N.R.S.C. Aceasta îşi exercită competenţele şi atribuţiile
care îi sunt acordate prin Legea nr. 51/2006 faţă de toţi operatorii
serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare, indiferent de forma de organizare,
de natura capitalului, de modalitatea de gestiune adoptată sau de ţara de
origine.
(2) A.N.R.S.C. elaborează şi aprobă, prin ordin al
preşedintelui acesteia:
a) metodologia şi procedura-cadru de stabilire,
monitorizare, măsurare, comparare şi analiză a indicatorilor de performanţă ai
serviciului;
b) metodologia de repartizare a consumurilor
individuale de apă rece şi de canalizare în imobilele de tip condominiu;
c) normele de autorizare a operatorilor economici care montează şi exploatează sisteme de repartizare a
costurilor pentru apă rece în imobile de tip condominiu;
d) normativul tehnic de montare a sistemelor de
repartizare a costurilor pentru apă rece în imobile de tip condominiu;
e) metodologia de stabilire,
ajustare sau modificare a preţurilor/tarifelor la serviciile publice de
alimentare cu apă şi de canalizare.
(3) Pe baza metodologiei prevăzute la alin. (2) lit.
e), A.N.R.S.C. aprobă preţurile şi tarifele pentru operatorii economici şi
instituţiile publice care prestează un serviciu de alimentare cu apă şi de
canalizare de natura celui public şi care nu se află în subordinea
autorităţilor administraţiei publice locale.
(4) A.N.R.S.C. monitorizează evoluţia indicatorilor
de performanţă ai serviciului, în scopul diseminării, la nivelul autorităţilor
administraţiei publice locale şi al operatorilor, a celor mai bune practici din
domeniu. A.N.R.S.C. va dezvolta un sistem informaţional ce va permite
întocmirea unei baze de date şi compararea continuă a fiecărui indicator de
performanţă cu nivelul atins de operatorul cel mai performant din domeniu.
Pentru implementarea activităţilor de monitorizare şi de realizare a bazei de
date, operatorii au obligaţia de a furniza A.N.R.S.C. toate informaţiile
solicitate în legătură cu indicatorii de performanţă ai serviciului.
(5) In relaţia cu operatorii şi cu autorităţile
administraţiei publice locale, potrivit competenţelor şi atribuţiilor prevăzute
în Legea nr. 51/2006, indiferent de forma de gestiune adoptată, A.N.R.S.C.
monitorizează următoarele:
a) respectarea şi îndeplinirea obligaţiilor şi
măsurilor stabilite în condiţiile de emitere sau de menţinere a licenţelor;
b) respectarea sistemului de reglementări emise în
aplicarea legislaţiei primare din domeniu;
c) respectarea metodologiei de stabilire, ajustare
sau modificare a preţurilor şi tarifelor;
d) respectarea reglementărilor cu privire la
concurenţă şi transparenţă, pentru a preveni practicile anticoncurenţiale care
au ca obiect sau pot avea ca efect restrângerea, împiedicarea sau denaturarea
concurenţei.
CAPITOLUL III
Organizarea şi funcţionarea serviciului de
alimentare cu apă şi de canalizare
SECŢIUNEA 1
Gestiunea serviciului de alimentare cu apă şi de
canalizare
Art. 17. - (1) Infiinţarea,
organizarea, coordonarea, gestionarea, monitorizarea şi controlul la nivelul
comunelor, oraşelor, municipiilor, judeţelor sau asociaţiilor de dezvoltare
comunitară a serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare, precum şi
exploatarea şi asigurarea funcţionării sistemelor publice de alimentare cu apă
şi de canalizare aferente acestora constituie atribuţii exclusive ale
autorităţilor administraţiei publice locale, care se exercită în condiţiile
legii.
(2) Gestionarea serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare, respectiv exploatarea şi funcţionarea
sistemelor aferente, se organizează astfel încât să asigure respectarea
condiţiilor prevăzute de legislaţia în vigoare privind calitatea apei potabile
şi epurarea apelor uzate şi în funcţie de:
a) nevoile comunităţilor locale;
b) mărimea, gradul de dezvoltare şi particularităţile
economico-sociale ale localităţilor;
c) starea sistemelor de alimentare cu apă şi de
canalizare existente;
d) posibilităţile locale de finanţare a exploatării
şi funcţionării serviciului, respectiv a înfiinţării ori dezvoltării
infrastructurii tehnico-edilitare aferente;
e) raportul cost-calitate optim pentru serviciul
furnizat/prestat utilizatorilor.
(3) Infiinţarea, organizarea, funcţionarea şi
gestionarea serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare se fundamentează
în baza unor studii de specialitate care vor analiza elementele prevăzute la
alin. (2); soluţia optimă se va adopta după dezbaterea publică a studiului şi
după consultarea utilizatorilor.
Art. 18. - (1) Gestiunea serviciului de alimentare cu
apă şi de canalizare se organizează şi se realizează în următoarele modalităţi:
a) gestiune directă;
b) gestiune delegată.
(2) Alegerea formei de gestiune a serviciului de
alimentare cu apă şi de canalizare se face prin hotărâre a consiliului local, a
consiliului judeţean, a Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau a
asociaţiei de dezvoltare comunitară, după caz.
SECŢIUNEA a 2-a
Gestiunea directă
Art. 19. - (1) In cadrul gestiunii directe autorităţile administraţiei publice locale îşi asumă nemijlocit
toate sarcinile şi responsabilităţile privind organizarea, conducerea,
gestionarea, administrarea, exploatarea şi funcţionarea serviciului.
(2) Gestiunea directă se aprobă şi se realizează prin
structuri proprii ale administraţiilor publice locale, înfiinţate prin hotărâri
ale consiliilor locale, ale consiliilor judeţene, ale Consiliului General al
Municipiului Bucureşti sau ale asociaţiilor de dezvoltare comunitară, după caz,
aşa cum au fost stabilite prin Legea nr. 51/2006.
(3) Structurile menţionate la alin. (2) îşi
desfăşoară activitatea de furnizare/prestare a serviciului în baza hotărârii de
dare în administrare şi exploatare a serviciului şi a sistemelor de alimentare
cu apă şi de canalizare aferente şi în baza licenţei eliberate de A.N.R.S.C.
(4) Excedentele anuale rezultate din execuţia
bugetelor de venituri şi cheltuieli ale operatorilor cu statut de
compartimente/servicii publice de specialitate care gestionează şi exploatează
un serviciu de alimentare cu apă şi de canalizare, rămase la finele
exerciţiului bugetar, se reportează în anul următor, cu aceeaşi destinaţie.
(5) Disponibilităţile provenite din împrumuturi,
fonduri externe nerambursabile sau transferuri de la bugetul de stat destinate
cofinanţării unor obiective de investiţii specifice se administrează şi se
utilizează potrivit acordurilor de finanţare încheiate.
SECŢIUNEA a 3-a
Gestiunea delegată
Art. 20. - (1) In cazul gestiunii delegate pentru
funcţionarea serviciului, autorităţile administraţiei publice locale transferă
unuia sau mai multor operatori toate sarcinile şi responsabilităţile privind
furnizarea/prestarea serviciilor de utilităţi publice, cât şi administrarea şi
exploatarea sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare aferente acestuia,
pe baza unui contract denumit în continuare contract
de delegare a gestiunii.
(2) Operatorii care desfăşoară activitatea de
furnizare/prestare a serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare în regim
de gestiune delegată sunt cei stabiliţi prin Legea nr. 51/2006.
(3) Operatorii menţionaţi la alin. (2) îşi desfăşoară
activitatea de furnizare/prestare a serviciului de alimentare cu apă şi de
canalizare prin exploatarea şi administrarea infrastructurii tehnico-edilitare
aferente acestuia, pe baza contractului de delegare a gestiunii si a licenţei
eliberate de A.N.R.S.C.
(4) Contractul de delegare a gestiunii se aprobă prin
hotărârea de atribuire, adoptată de consiliile locale, consiliile judeţene,
Consiliul General al Municipiului Bucureşti sau de asociaţia de dezvoltare
comunitară, după caz. In condiţiile legii, contractul de delegare a gestiunii
poate fi materializat printr-un:
a) contract de concesiune;
b) contract de parteneriat public-privat.
Art. 21. - (1) Delegarea gestiunii se face în
conformitate cu legislaţia specifică fiecărui tip de contract. Procedurile
utilizate de consiliile locale, consiliile judeţene, Consiliul General al
Municipiului Bucureşti sau de asociaţiile de dezvoltare comunitară, după caz, pentru atribuirea
contractelor de delegare a gestiunii serviciului sunt cele aplicabile tipului
de contract de delegare a gestiunii serviciului adoptat.
(2) In cazul societăţilor
comerciale rezultate din reorganizarea administrativă a fostelor regii autonome
de interes local sau judeţean ori a serviciilor publice de specialitate
subordonate autorităţilor administraţiei publice locale, care au avut în
administrare bunuri, activităţi şi servicii de alimentare cu apă şi de
canalizare şi al căror capital social este deţinut în totalitate de unităţile
administrativ-teritoriale, precum şi în cazul societăţilor comerciale
înfiinţate de asociaţiile de dezvoltare comunitară,
delegarea gestiunii serviciului se atribuie direct acestora, prin contract de
concesiune.
Art. 22. - (1) Garanţiile profesionale şi financiare
ale operatorului constituie elemente obligatorii pentru atribuirea contractelor
de delegare a gestiunii, având scopul de a proteja autorităţile administraţiei
publice locale. Societăţile comerciale nou-create pot fi admise, într-o
procedură de atribuire a unei delegări a gestiunii, în aceleaşi condiţii ca şi
societăţile deja existente.
(2) Contractele de delegare a
gestiunii serviciului se reziliază de plin drept dacă operatorul nu respectă
condiţiile contractuale. In cazul retragerii licenţei, contractul de delegare a
gestiunii încetează de plin drept.
(3) Caietele de sarcini şi criteriile de selecţie
aplicabile în cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de delegare a
gestiunii sunt elaborate de către autorităţile administraţiei publice locale
sau de asociaţiile de dezvoltare comunitară, în baza caietelor de sarcini-cadru
elaborate şi aprobate de A.N.R.S.C. prin ordin al preşedintelui acesteia, cu
respectarea dispoziţiilor legislaţiei aplicabile tipului de contract de
delegare a gestiunii adoptat.
(4) In procesul de atribuire şi executare a
contractelor de delegare a gestiunii serviciului autorităţile administraţiei
publice locale vor urmări obţinerea celui mai bun raport cost-calitate, precum
şi asigurarea condiţiilor necesare satisfacerii interesului public general al
comunităţilor locale.
Art. 23. - (1) Delegarea gestiunii serviciului nu
anulează prerogativele autorităţilor administraţiei publice locale sau ale
asociaţiilor de dezvoltare comunitară privind adoptarea politicilor şi
strategiilor de dezvoltare a serviciului, respectiv a programelor de dezvoltare
a sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare, şi nu exclude dreptul
acestora, în conformitate cu competenţele şi atribuţiile ce le revin potrivit
legii, de a supraveghea şi de a controla:
a) modul de respectare şi de îndeplinire a
obligaţiilor contractuale asumate de operatori;
b) calitatea şi eficienţa
serviciului furnizat/prestat şi respectarea indicatorilor de performanţă stabiliţi
în contractele de delegare a gestiunii;
c) modul de administrare, exploatare, conservare şi
menţinere în funcţiune, dezvoltare şi/sau modernizare a sistemului de
alimentare cu apă şi de canalizare încredinţat prin contractul de delegare a
gestiunii;
d) modul de formare şi stabilire a tarifelor pentru
serviciul de alimentare cu apă şi de canalizare.
(2) Consiliile locale, consiliile judeţene, Consiliul
General al Municipiului Bucureşti sau asociaţiile de dezvoltare comunitară pot
delega atât activităţile propriu-zise de furnizare/prestare, gestionare,
administrare şi exploatare a serviciului
de alimentare cu apă şi de canalizare, cât şi pregătirea, finanţarea şi
realizarea investiţiilor aferente acestuia.
Art. 24. - (1) Contractele de delegare a gestiunii vor
prevedea sarcinile concrete ce revin autorităţilor administraţiei publice
locale, respectiv operatorului, în ceea ce priveşte iniţierea, fundamentarea,
promovarea, aprobarea, finanţarea şi realizarea investiţiilor.
(2) Investiţiile efectuate de operator pentru
reabilitarea, modernizarea şi dezvoltarea sistemului de alimentare cu apă şi de
canalizare se vor amortiza de către operator, în conformitate cu prevederile
legale şi exclusiv pe durata contractului de delegare a gestiunii.
CAPITOLUL IV
Operatori şi utilizatori
SECŢIUNEA 1
Operatorii serviciului de alimentare cu apă şi de
canalizare
Art. 25. - (1) Au calitatea de operatori
furnizorii/prestatorii serviciului de alimentare cu
apă şi de canalizare care asigură funcţionarea, gestionarea, administrarea şi
exploatarea sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare aferente
serviciului şi care îşi desfăşoară activitatea pe baza unei licenţe. Operatorii
serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare sunt definiţi potrivit
dispoziţiilor Legii nr. 51/2006.
(2) Acordarea licenţelor operatorilor
furnizori/prestatori ai serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare intră
în sfera de competenţă a A.N.R.S.C. Licenţa se eliberează în condiţiile Legii nr.
51/2006.
(3) Operatorii serviciului de alimentare cu apă şi de
canalizare au, în temeiul prezentei legi, aceleaşi drepturi şi obligaţii în
raporturile cu autorităţile administraţiei publice locale sau cu utilizatorii,
indiferent de modalitatea de gestiune adoptată sau de statutul juridic, de
forma de organizare, de natura capitalului, de tipul de proprietate ori de ţara
de origine din Uniunea Europeană.
(4) Operatorii având statut de societăţi comerciale
cu capital al unităţilor administrativ-teritoriale sunt subordonaţi
autorităţilor administraţiei publice locale şi pot fi privatizaţi în condiţiile
legii, cu condiţia păstrării obiectului de activitate cel puţin 5 ani de la
data privatizării.
Art. 26. - (1) In vederea
realizării obiectivelor şi sarcinilor ce le revin în domeniul serviciului de
alimentare cu apă şi de canalizare a localităţilor, operatorii trebuie să
asigure:
a) producerea, transportul, înmagazinarea şi
distribuţia apei potabile, respectiv preluarea, canalizarea, epurarea şi
evacuarea apelor uzate;
b) exploatarea sistemelor de alimentare cu apă,
respectiv a sistemelor de canalizare în condiţii de siguranţă şi eficienţă
tehnico-economică, cu respectarea tehnologiilor şi a instrucţiunilor tehnice de exploatare;
c) instituirea, supravegherea şi întreţinerea,
corespunzător dispoziţiilor legale, a zonelor de protecţie sanitară, a
construcţiilor şi instalaţiilor specifice sistemelor de alimentare cu apă
potabilă, de canalizare şi de epurare a apelor uzate;
d) monitorizarea strictă a calităţii apei potabile
distribuite prin intermediul sistemelor de alimentare cu apă, în concordanţă cu
normele igienico-sanitare în vigoare;
e) captarea apei brute, respectiv descărcarea apelor
uzate orăşeneşti în receptorii naturali, numai cu respectarea condiţiilor
impuse prin acordurile, avizele şi autorizaţiile de mediu şi de gospodărire a
apelor;
f) întreţinerea şi menţinerea în stare de permanentă
funcţionare a sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare;
g) contorizarea cantităţilor de apă produse,
distribuite şi respectiv facturate;
h) creşterea eficienţei şi a randamentului sistemelor
în scopul reducerii tarifelor, prin eliminarea pierderilor în sistem, reducerea
costurilor de producţie, a consumurilor specifice de materii prime, combustibili
şi energie electrică şi prin reechiparea, reutilarea şi retehnologizarea
acestora;
i) limitarea cantităţilor de apă potabilă distribuită
prin reţelele publice, utilizată în procesele industriale, şi diminuarea
consumurilor specifice prin recircularea, refolosirea şi reutilizarea acesteia.
(2) Dreptul de servitute se exercită pe toată durata
existenţei sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare, pentru executarea
lucrărilor necesare întreţinerii şi exploatării sistemelor respective.
Exercitarea dreptului de servitute asupra proprietăţilor afectate de sistemul
de alimentare cu apă şi de canalizare se realizează cu titlu gratuit pe toată
durata existenţei acestuia. Dacă, cu ocazia intervenţiilor pentru
retehnologizări, reparaţii, revizii, avarii, se produc pagube proprietarilor
din vecinătatea sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare, operatorii au
obligaţia să le plătească acestora despăgubiri, în condiţiile legii.
Proprietarul terenului afectat de exercitarea dreptului de servitute va fi despăgubit
pentru prejudiciile cauzate. Cuantumul despăgubirii se stabileşte prin acordul
părţilor sau, în cazul în care părţile nu se înţeleg, cuantumul se stabileşte
prin hotărâre judecătorească.
(3) Operatorii serviciului de
alimentare cu apă şi de canalizare organizaţi ca societăţi comerciale îşi pot
desfăşura activitatea şi în alte localităţi, pe baze contractuale.
(4) Operatorii au obligaţia să ţină evidenţe
distincte pentru fiecare activitate, având contabilitate separată pentru
fiecare tip de serviciu şi/sau localitate de operare în parte.
SECŢIUNEA a 2-a
Utilizatorii serviciului de alimentare cu apă şi
de canalizare
Art. 27. - (1) Are calitatea de utilizator al
serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare orice persoană fizică sau
juridică ce deţine, în calitate de proprietar sau cu drept de folosinţă dat de
proprietar, un imobil având branşament propriu de apă potabilă sau racord
propriu de canalizare şi care beneficiază de serviciile operatorului pe bază de
contract de furnizare/prestare.
(2) Pot fi utilizatori ai serviciului de alimentare cu
apă şi de canalizare şi persoanele fizice sau juridice care nu au branşament
propriu de apă potabilă, respectiv racord propriu de canalizare, dacă există
condiţii tehnice pentru delimitarea/separarea instalaţiilor, pentru
individualizarea consumurilor şi pentru încheierea contractului de
furnizare/prestare a serviciului în nume propriu.
(3) Principalele categorii de utilizatori ai
serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare
sunt:
a) operatori economici;
b) instituţii publice;
c) utilizatori casnici: persoane fizice sau asociaţii
de proprietari/chiriaşi.
SECŢIUNEA a 3-a
Drepturile şi obligaţiile utilizatorilor şi
operatorilor
Art. 28. - Dreptul de acces
nediscriminatoriu şi de utilizare a serviciului este garantat tuturor
utilizatorilor, în condiţii contractuale şi cu respectarea prevederilor
regulamentului serviciului şi a programelor de reabilitare, extindere şi
modernizare a sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare.
Art. 29. - (1) Raporturile juridice dintre operator şi
utilizatori, drepturile şi obligaţiile utilizatorilor, respectiv ale
operatorului, se detaliază în regulamentul serviciului şi în contractul de
furnizare/prestare a serviciului.
(2) Regulamentul serviciului de alimentare cu apă şi de
canalizare trebuie să conţină prevederi referitoare la:
a) accesul la informaţiile de interes public privind
serviciul de alimentare cu apă şi de canalizare;
b) condiţiile de acces şi de utilizare a serviciului,
în funcţie de caracteristicile sistemului de alimentare cu apă şi de
canalizare, de programele de reabilitare, extindere şi modernizare a acestora
şi cu respectarea reglementărilor tehnice şi comerciale specifice;
c) dreptul oricărui
utilizator de a avea montat pe branşamentul care îl deserveşte, la limita de
proprietate, un aparat de măsurare a consumului;
d) obligaţia consiliilor locale, a consiliilor
judeţene, a Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau a asociaţiilor de
dezvoltare comunitară, după caz, ori a A.N.R.S.C. de a aduce la dezvoltare
comunitară, după caz, ori a A.N.R.S.C. de a aduce la cunoştinţa publică
deciziile cu privire la serviciul de alimentare cu apă şi de canalizare.
Art. 30. - (1) Furnizarea/prestarea
serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare se realizează numai pe bază
de contract de furnizare/prestare, care poate fi individual sau colectiv.
(2) Utilizatorii au obligaţia de a respecta clauzele
contractului de furnizare/prestare a serviciului de alimentare cu apă şi de
canalizare, inclusiv prevederile regulamentului serviciului.
(3) Factura pentru furnizarea/prestarea serviciului
de alimentare cu apă şi de canalizare se emite, cel mai târziu, până la data de
15 a lunii următoare celei în care prestaţia a fost efectuată. Prin derogare de
la prevederile art. 42 alin. (9) din Legea nr. 51/2006, utilizatorii sunt
obligaţi să achite facturile reprezentând contravaloarea serviciului de care au
beneficiat, în termenul de scadenţă de 15 zile de la data emiterii facturilor;
data emiterii facturii şi termenul de scadenţă se înscriu pe factură.
(4) Neachitarea facturii în termen de 30 de zile de
la data scadenţei atrage după sine penalităţi de întârziere, după cum urmează:
a) penalităţile sunt egale cu nivelul dobânzii
datorate pentru neplata la termen a obligaţiilor bugetare, stabilite conform
reglementărilor legale în vigoare;
b) penalităţile se datorează începând cu prima zi după
data scadenţei;
c) valoarea totală a penalităţilor nu poate depăşi
cuantumul debitului şi se constituie venit al operatorului.
(5) Nerespectarea de către utilizatori a prevederilor
contractelor de furnizare prestare a serviciului de alimentare cu apă şi de
canalizare sau ale regulamentului serviciului atrage plata unor penalităţi şi
despăgubiri pentru daunele provocate, iar în anumite cazuri, chiar sistarea
serviciului prestat, în conformitate cu prevederile contractului.
(6) Nerespectarea de către utilizatori a condiţiilor
calitative şi cantitative de descărcare a apelor uzate în sistemele publice de
canalizare, stabilite prin acordurile de preluare şi avizele de racordare
eliberate de operator potrivit reglementărilor legale în vigoare, conduce la
retragerea acestora, la anularea autorizaţiilor de funcţionare şi la plata unor
penalităţi şi despăgubiri pentru daunele provocate, în conformitate cu
principiul poluatorul plăteşte.
Art. 31. - (1) Operatorii au dreptul să sisteze
furnizarea/prestarea serviciului acelor utilizatori care nu îşi achită
contravaloarea serviciilor furnizate/prestate în cel mult 30 de zile
calendaristice de la data expirării termenului de plată a facturilor, prin
debranşarea de la reţelele publice de distribuţie a apei ori de la reţelele
publice de canalizare, şi să solicite recuperarea debitelor în instanţă.
(2) Măsura debranşării de la reţeaua publică se poate
lua numai în urma unei notificări prealabile adresate utilizatorului restant şi
se poate pune în aplicare după 5 zile lucrătoare de la data primirii acesteia;
transmiterea se poate face prin curier sau prin scrisoare recomandată.
Procedura de notificare se va considera îndeplinită şi în cazul unui eventual
refuz de primire a acesteia din partea utilizatorului.
(3) Reluarea furnizării/prestării serviciului de
alimentare cu apă şi de canalizare se va face în termen de maximum 5 zile
lucrătoare de la efectuarea plăţii; cheltuielile justificate aferente sistării,
respectiv reluării furnizării/prestării serviciului, se suportă de utilizator.
(4) Dacă în termen de 3 luni de la data debranşării nu
se solicită reluarea furnizării/prestării serviciului, calitatea de utilizator
se pierde, iar reluarea furnizării/prestării serviciului se face ca pentru un
nou utilizator, în baza unui nou contract de furnizare/prestare a serviciului.
Art. 32. - (1) Drepturile şi
obligaţiile operatorilor în raport cu autorităţile administraţiei publice
locale se prevăd în regulamentul propriu al serviciului de alimentare cu apă şi
de canalizare, urmărindu-se asigurarea echilibrului contractual pe baza
următoarelor principii:
a) încasarea preţurilor şi tarifelor aferente
serviciului public furnizat/prestat, stabilite potrivit normelor în vigoare;
b) ajustarea periodică a preţurilor şi tarifelor, în
raport cu modificările intervenite în costuri;
c) modificarea preţurilor şi
tarifelor, în condiţiile legii, dacă a intervenit o schimbare semnificativă a
echilibrului contractual sau în structura costurilor.
(2) Operatorii au următoarele obligaţii faţă de
utilizatorii serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare:
a) să furnizeze/presteze serviciul de alimentare cu
apă şi de canalizare numai pe baza unui contract încheiat cu utilizatorii
serviciului;
b) să respecte prevederile contractuale;
c) să servească toţi utilizatorii din aria de
acoperire pentru care au fost autorizaţi, în condiţiile prevederilor
regulamentului serviciului;
d) să respecte indicatorii de performanţă aprobaţi de
autorităţile administraţiei publice locale prin hotărârile de dare în
administrare, respectiv din contractele de delegare a gestiunii serviciului;
e) să furnizeze autorităţilor administraţiei publice
locale şi A.N.R.S.C. informaţiile solicitate şi să asigure accesul la toate
informaţiile necesare verificării şi evaluării funcţionării şi dezvoltării
serviciului, în conformitate cu clauzele contractului de delegare şi cu
prevederile legale în vigoare;
f) să pună în aplicare metode performante de
management, care să conducă la reducerea costurilor de operare, inclusiv prin
aplicarea procedurilor concurenţiale prevăzute de normele legale în vigoare
pentru achiziţiile de lucrări, bunuri şi servicii;
g) să echipeze cu contoare branşamentele
utilizatorilor în punctul de delimitare a instalaţiilor, în termenele stabilite
de consiliile locale în conformitate cu prevederile legale, dar nu mai târziu
de 2 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(3) Penalităţile şi sancţiunile aplicabile operatorilor
pentru nerespectarea de către aceştia a indicatorilor de performanţă ai
serviciului se prevăd în mod obligatoriu în hotărârea de
dare în administrare ori în contractul de delegare a gestiunii.
Art. 33. - (1) Asigurarea sumelor necesare pentru
finanţarea contorizării la branşamentul utilizatorului, prevăzută la art. 32
alin. (2) lit. g), va avea prioritate la adoptarea bugetelor locale, ale
asociaţiilor de dezvoltare comunitară, respectiv ale operatorilor, dacă
contractul de delegare a gestiunii are prevăzută această investiţie, indiferent
de forma de organizare a operatorilor, de tipul de proprietate sau de
modalitatea de gestiune adoptată.
(2) Contravaloarea contoarelor de apă montate de
utilizatori cu acordul operatorilor, inclusiv contravaloarea montajului
acestora, se decontează de operatori pe baza documentelor justificative
prezentate de utilizatori. Decontarea se face în limita fondurilor cu această destinaţie
prevăzute în bugetele locale sau ale asociaţiilor de dezvoltare comunitară,
aprobate potrivit legii şi transferate operatorilor, respectiv în bugetele
operatorilor, potrivit programelor de investiţii stabilite pe baza contractelor
de delegare a gestiunii. Până la montarea contoarelor, consumul facturat nu va
depăşi consumul stabilit în regim pauşal.
CAPITOLUL V
Finanţarea serviciului de alimentare cu apă şi de
canalizare
Art. 34. - (1) Finanţarea cheltuielilor de operare
necesare funcţionării şi exploatării serviciului se asigură prin încasarea de
la utilizatori, pe baza facturilor emise de operatori, a contravalorii
serviciilor furnizate/prestate.
(2) Preţurile şi tarifele pentru plata serviciului de
alimentare cu apă şi de canalizare se fundamentează, se stabilesc, se
ajustează, se modifică, se avizează şi se aprobă în condiţiile Legii nr.
51/2006.
(3) Fundamentarea preţurilor şi tarifelor serviciului
de alimentare cu apă şi de canalizare se face de către operator, astfel încât
structura şi nivelul acestora:
a) să acopere costul justificat economic al
furnizării/prestării serviciului;
b) să asigure funcţionarea eficientă şi în siguranţă
a serviciului, protecţia şi conservarea mediului, precum şi sănătatea
populaţiei;
c) să descurajeze consumul excesiv şi să încurajeze
investiţiile de capital;
d) să garanteze respectarea autonomiei financiare a
operatorului;
e) să garanteze continuitatea serviciului.
(4) Procedurile de stabilire, ajustare sau modificare
a preţurilor şi tarifelor se stabilesc prin normele
metodologice elaborate de A.N.R.S.C. şi aprobate prin ordin al preşedintelui
acesteia.
(5) Stabilirea, ajustarea sau modificarea preţurilor
şi tarifelor se aprobă de către consiliile locale, consiliile judeţene,
Consiliul General al Municipiului Bucureşti sau asociaţiile de dezvoltare
comunitară, după caz, în baza avizului de specialitate eliberat de A.N.R.S.C.
şi cu condiţia respectării următoarelor cerinţe:
a) asigurarea furnizării/prestării serviciului la
nivelul indicatorilor de performanţă stabiliţi de autorităţile administraţiei
publice locale şi precizaţi în hotărârea de dare în administrare ori în
contractul de delegare a gestiunii serviciului, după caz;
b) realizarea, pe perioada angajată, a unui raport
calitate-cost cât mai bun pentru serviciul furnizat/prestat şi asigurarea unui
echilibru între riscurile şi beneficiile asumate de părţile contractante;
c) asigurarea exploatării, întreţinerii şi
administrării eficiente a infrastructurii aferente serviciului şi a bunurilor
aparţinând domeniului public sau privat al unităţilor
administrativ-teritoriale.
Art. 35. - (1) Operatorul are dreptul să solicite
periodic ajustarea preţurilor şi tarifelor, în funcţie de modificările
intervenite în structura costurilor.
(2) In cazul gestiunii delegate, stabilirea, ajustarea
sau modificarea preţurilor şi tarifelor se poate face pe baza unor reguli sau
formule de calcul avizate de A.N.R.S.C, convenite între autorităţile
administraţiei publice locale şi operator, prin
contractul de delegare a gestiunii serviciului. In acest caz, A.N.R.S.C. va
aplica aceste reguli sau formule de ajustare pentru eliberarea avizului de
specialitate.
(3) Operatorul are dreptul de a propune tarife compuse
stabilite conform unei metodologii elaborate şi aprobate
de A.N.R.S.C, care cuprind o componentă fixă, proporţională cu cheltuielile
necesare pentru menţinerea în stare de funcţionare şi exploatarea în condiţii
de siguranţă şi eficienţă a sistemului de alimentare cu apă şi de canalizare,
şi una variabilă, în funcţie de consumul de apă, respectiv de cantitatea de ape
uzate evacuate, înregistrate la utilizatori.
(4) Stabilirea, ajustarea sau modificarea preţurilor
şi tarifelor pentru unele activităţi specifice alimentării cu apă şi
canalizării prestate de operatori economici sau instituţii publice care nu au
calitatea de operatori şi care nu se află în coordonarea sau în subordinea
directă a autorităţilor administraţiei publice locale se face de A.N.R.S.C, pe
baza principiilor şi procedurilor prevăzute de prezenta lege.
(5) Avizarea preţurilor şi tarifelor pentru
operatorii cuprinşi în programe de finanţare externă se realizează de către
A.N.R.S.C., în conformitate cu prevederile acordului de împrumut.
(6) La fundamentarea preţurilor şi tarifelor, operatorii
pot să solicite o cotă corespunzătoare pierderilor justificate de starea
tehnică a sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare. Nivelul acestei
cote se stabileşte de către autorităţile administraţiei publice locale, cu
avizul A.N.R.S.C.
Art. 36. - (1) Finanţarea investiţiilor pentru
înfiinţarea, dezvoltarea, reabilitarea şi modernizarea sistemelor de alimentare
cu apă şi de canalizare intră în competenţa autorităţilor administraţiei
publice locale. In funcţie de modalitatea de gestiune adoptată şi de clauzele
contractuale stabilite prin actele juridice în baza cărora se desemnează operatorul, sarcinile
privind finanţarea investiţiilor pot fi transferate operatorului.
(2) Finanţarea lucrărilor de investiţii şi asigurarea
surselor de finanţare se realizează în conformitate cu prevederile legislaţiei
în vigoare privind finanţele publice locale şi ale Legii nr. 51/2006.
(3) Infiinţarea, dezvoltarea, modernizarea sau
reabilitarea infrastructurii tehnico-edilitare aferente serviciului de alimentare
cu apă şi de canalizare din bugetele locale se face numai pe baza hotărârilor
consiliilor locale, ale consiliilor judeţene, ale Consiliului General al
Municipiului Bucureşti sau ale asociaţiilor de dezvoltare comunitară, după caz.
(4) In cazul gestiunii delegate, pentru menţinerea
echilibrului contractual, orice subvenţie acordată serviciului de alimentare cu
apă şi de canalizare va putea fi aprobată numai dacă determină o reducere a
tarifului şi/sau o creştere a calităţii serviciului, corespunzătoare subvenţiei
acordate.
CAPITOLUL VI
Răspunderi şi sancţiuni
Art. 37. - (1) Incălcarea dispoziţiilor prezentei legi
atrage răspunderea disciplinară, civilă, contravenţională sau penală a celor
vinovaţi, după caz.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale au
dreptul să sancţioneze operatorul furnizor/prestator al serviciului de
alimentare cu apă şi de canalizare, în cazul în care acesta nu
furnizează/prestează serviciul la nivelul indicatorilor de performanţă
aprobaţi, prin:
a) penalizarea acestuia
pentru nerespectarea angajamentelor asumate, la valori corespunzătoare
prejudiciilor produse utilizatorilor, precum şi la nivelul necesar descurajării
operatorului de a menţine deficienţele constatate; penalizările vor fi prevăzute
în regulamentele serviciilor de alimentare cu apă şi de canalizare;
b) propunerea, înaintată către A.N.R.S.C, de
retragere/ suspendare a licenţei de operare;
c) rezilierea contractului de delegare a gestiunii.
Art. 38. - (1) Constituie infracţiune în domeniul
serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare şi se pedepsesc cu închisoare
de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei următoarele
fapte:
a) poluarea gravă, în orice mod, a sistemelor de
alimentare cu apă şi de canalizare a localităţilor;
b) nerespectarea zonelor de protecţie a
construcţiilor şi instalaţiilor aferente sistemelor de alimentare cu apă şi de
canalizare, instituite în conformitate cu normele tehnice şi de protecţie
sanitară în vigoare, dacă aceste zone erau marcate în mod corespunzător, precum
şi distrugerea marcajelor care semnalizează aceste zone.
(2) Constituie infracţiune şi se sancţionează cu
închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă de la 30.000 lei la 50.000 lei
următoarele fapte:
a) distrugerea, deteriorarea
şi manevrarea neautorizată a stăvilarelor, grătarelor, vanelor, a altor
construcţii şi instalaţii hidrotehnice aferente sistemelor de alimentare cu apă
şi de canalizare, care afectează siguranţa serviciilor, funcţionarea normală şi
integritatea sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare şi produc efecte
sau prejudicii materiale grave;
b) împiedicarea accesului la construcţiile,
instalaţiile şi echipamentele componente, prin amplasarea de construcţii sau
prin depozitarea de obiecte şi materiale pe traseul aductiunilor, conductelor,
colectoarelor, canalelor, căminelor, hidranţilor exteriori etc.
(3) Constituie contravenţii, altele decât cele
prevăzute în Legea nr. 51/2006, si se sancţionează cu amendă de la 30.000 lei
la 50.000 lei următoarele fapte:
a) furnizarea/prestarea serviciului de alimentare cu
apă şi de canalizare fără aprobarea autorităţilor administraţiei publice locale
prin hotărâre de dare în administrare sau hotărâre de atribuire a contractului
de delegare a gestiunii, după caz;
b) atribuirea de către primar a unui contract de
delegare a gestiunii serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare fără
respectarea procedurilor de atribuire specifice tipului de contract de delegare
a gestiunii adoptat;
c) darea în administrare, de
către primar, a serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare unui
furnizor/ prestator fără licenţă de operare, respectiv încheierea contractului
de delegare a gestiunii serviciului cu un furnizor/prestator fără licenţă de
operare.
(4) Constituie contravenţii,
altele decât cele prevăzute în Legea nr. 51/2006, şi se sancţionează cu amendă
de la 5.000 lei la 10.000 lei următoarele fapte:
a) neurmărirea de către primar a întocmirii
regulamentului propriu al serviciului şi a caietului de sarcini în termen de
90 de zile de la aprobarea regulamentului-cadru al serviciului şi a caietului
de sarcini-cadru;
b) refuzul operatorului de a permite utilizatorilor
accesul la dispozitivele de măsurare-înregistrare a consumurilor, când acestea
sunt montate în instalaţia aflată în administrarea sa;
c) refuzul utilizatorilor de a permite operatorului
accesul la dispozitivele de măsurare-înregistrare, în scopul efectuării
controlului, înregistrării consumurilor ori pentru executarea lucrărilor de
întreţinere şi reparaţii;
d) orice intervenţie neautorizată a utilizatorului
asupra elementelor componente ale sistemului public de alimentare cu apă şi de
canalizare;
e) împiedicarea de către utilizator, în orice mod, a
accesului operatorului la căminele de racord, pentru
prelevarea de probe de monitorizare a apelor uzate;
f) împiedicarea de către utilizator, în orice mod, a
accesului operatorului la instalaţiile de preepurare, în scopul efectuării
controlului.
(5) Consiliile locale, consiliile judeţene şi, după
caz, Consiliul General al Municipiului Bucureşti vor stabili, potrivit
prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările şi completările ulterioare, şi alte fapte decât cele prevăzute
la alin. (3) şi (4) care constituie contravenţii în domeniul serviciului de
alimentare cu apă şi de canalizare.
Art. 39. - (1) Dispoziţiile referitoare la
contravenţii, prevăzute în prezenta lege, se completează cu prevederile
Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia
art. 28.
(2) Constatarea contravenţiilor prevăzute de prezenta
lege şi aplicarea sancţiunilor se fac de către persoane împuternicite de
ministrul mediului şi gospodăririi apelor, de ministrul administraţiei şi
internelor, de preşedintele A.N.R.S.C, de preşedinţii consiliilor judeţene, de
primari sau de împuterniciţii acestora, conform competenţelor lor.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 40. - Regulamentul-cadru şi caietul de
sarcini-cadru ale serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare, inclusiv
indicatorii de performanţă ai serviciului se elaborează de A.N.R.S.C. şi se
aprobă prin ordin al preşedintelui
acesteia, în termen de un an de la data publicării Legii nr. 51/2006.
Art. 41. - (1) In vederea încheierii contractelor de
delegare a gestiunii, consiliile locale, consiliile judeţene, Consiliul General
al Municipiului Bucureşti sau asociaţiile de dezvoltare comunitară, după caz,
au obligaţia de a iniţia şi aproba:
a) studiile de specialitate pentru stabilirea
procedurii optime de delegare a gestiunii serviciului;
b) inventarul bunurilor mobile şi imobile,
proprietate publică sau privată a unităţilor administrativ-teritoriale aferente
serviciului;
c) documentaţia aferentă procedurii adoptate, în
termen de 6 luni de la luarea deciziei cu privire la delegarea gestiunii
serviciului;
d) demararea procedurilor prin
care se deleagă gestiunea, în termen de două luni de la aprobarea
documentaţiilor.
(2) In cazul reorganizării sau lichidării judiciare a
operatorilor care îşi desfăşoară activitatea în baza unor contracte de delegare
a gestiunii încheiate în condiţiile prezentei legi, consiliile locale,
consiliile judeţene, Consiliul General al Municipiului Bucureşti sau
asociaţiile de dezvoltare comunitară, după caz, vor organiza noi proceduri de
atribuire a contractelor de delegare a gestiunii serviciului, în scopul
desemnării unui nou operator.
Art. 42. - (1) Contractele de concesiune a serviciului
de alimentare cu apă şi de canalizare, valabil încheiate de către autorităţile
administraţiei publice locale până la data intrării în vigoare a prezentei
legi, îşi produc efectele potrivit prevederilor
contractuale.
(2) Operatorii existenţi care, la data publicării
prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, furnizează/ prestează serviciul de
alimentare cu apă şi de canalizare fără licenţă au obligaţia de a solicita şi
obţine eliberarea acesteia de
către A.N.R.S.C, în termen de cel mult un an de la data intrării în vigoare a
prezentei legi.
(3) Licenţele care acordă permisiunea
furnizării/prestării serviciului, eliberate de A.N.R.S.C. până la data intrării
în vigoare a prezentei legi, îşi păstrează valabilitatea.
(4) In termen de un an de la data intrării în vigoare
a prezentei legi, autorităţile administraţiei publice locale vor proceda la
reorganizarea serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare, în
conformitate cu modalităţile de gestiune prevăzute la art. 18 din prezenta
lege.
Art. 43. - Prevederile prezentei legi se completează cu
dispoziţiile Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările
ulterioare, ale Legii nr. 458/2002 privind calitatea apei potabile, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii serviciilor comunitare de
utilităţi publice nr. 51/2006.
Art. 44. - Măsurile de natura ajutorului de stat
prevăzute în prezenta lege vor fi notificate potrivit prevederilor Legii nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, republicată, şi se vor acorda numai după
autorizarea acestora de către Consiliul Concurenţei, în condiţiile îndeplinirii
criteriilor prevăzute în legislaţia secundară privind ajutorul de stat.
Art. 45. - Prezenta lege intră
în vigoare la data de 21 martie 2007.
Art. 46. - Pe data intrării în vigoare a prezentei legi
se abrogă Ordonanţa Guvernului nr. 32/2002 privind organizarea şi funcţionarea
serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 94
din 2 februarie 2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
634/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU