LEGE Nr. 259
din 14 decembrie 2010
privind siguranta digurilor
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 857 din 21 decembrie 2010
Parlamentul României adopta
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta lege stabileste exigentele de
siguranta obligatorii pentru toti detinatorii cu orice titlu ai digurilor de
aparare împotriva inundatiilor.
Art. 2. - (1) Drepturile de realizare si de exploatare
în siguranta a digurilor de aparare împotriva inundatiilor se exercita în
conformitate cu prevederile prezentei legi, ale actelor normative din domeniile
apelor, protectiei mediului, calitatii în constructii, precum si cu prevederile
conventiilor internationale la care România este parte.
(2) Respectarea exigentelor de performanta referitoare
la siguranta digurilor de aparare împotriva inundatiilor este obligatorie în
toate etapele de realizare si de exploatare a acestora: proiectare, executie,
exploatare în perioada de executie, punere în functiune, exploatare curenta,
conservare, postutilizare sau dezafectare.
(3) Detinatorii de diguri de aparare împotriva
inundatiilor, cu orice titlu, denumiti în continuare detinatori, sunt
direct responsabili de realizarea si de mentinerea sigurantei în exploatare a
acestora, în conformitate cu prevederile prezentei legi.
(4) Digurile de aparare împotriva inundatiilor
existente, pentru care nu exista sau nu este cunoscut un detinator, se preiau,
în conditiile legii, de catre autoritatea publica locala pe teritoriul careia
se gasesc acestea, la solicitarea autoritatii publice centrale din domeniul
apelor.
(5) Evaluarea starii de siguranta în exploatare a
digurilor de aparare împotriva inundatiilor se realizeaza de catre experti, în
baza unei proceduri elaborate de autoritatea publica centrala din domeniul
apelor si aprobate prin ordin al conducatorului acesteia.
(6) Expertii care evalueaza starea de siguranta în
exploatare a digurilor de aparare împotriva inundatiilor sunt atestati de
autoritatea publica centrala din domeniul apelor.
(7) Atestarea expertilor prevazuti la alin. (5) si (6)
se efectueaza în baza unui regulament care se aproba prin ordin al
conducatorului autoritatii publice centrale din domeniul apelor.
Art. 3. -In sensul prezentei legi, termenii si
expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) dig de aparare împotriva inundatiilor, denumit
în continuare dig - orice lucrare hidrotehnica având o structura
existenta sau propusa, realizata din materiale pamântoase, anrocamente, beton
ori alte materiale, dispusa de-a lungul unui curs de apa, al malului unui lac
sau al tarmului marii, cu scopul protejarii împotriva inundatiilor a unor
localitati, a unor obiective socioeconomice sau terenuri, inclusiv terenul de
fundare, zona de protectie, constructiile si instalatiile-anexa aferente;
b) categorie de importanta a digurilor -
clasificare bazata pe cuantificarea riscului asociat unui dig, utilizându-se un
sistem de criterii, indici si notari, conform unei metodologii de încadrare în
categorii de importanta pentru aceste tipuri de lucrari;
c) dig cu risc sporit - dig care este declarat de
autoritatea publica centrala din domeniul apelor ca fiind cu potential ridicat
privind consecintele produse, în cazul cedarii, asupra populatiei, proprietatii
si mediului social, economic sau înconjurator.
Art. 4. - (1) Se înfiinteaza Comisia Nationala pentru
Siguranta Digurilor, denumita în continuare CONSIDIG, organism
consultativ care functioneaza pe lânga autoritatea publica centrala din
domeniul apelor.
(2) CONSIDIG este constituita din reprezentanti ai
autoritatilor publice centrale din domeniile apelor, lucrarilor publice,
îmbunatatirilor funciare, transporturilor si infrastructurii, administratiei si
internelor, ai detinatorilor de diguri, ai institutelor de cercetare si
proiectare, ai societatilor de constructii din domeniu, din învatamântul
superior tehnic de constructii hidrotehnice si de îmbunatatiri funciare si are
drept scop coordonarea realizarii reglementarilor si normelor tehnice referitoare
la siguranta digurilor, precum si coordonarea, îndrumarea si urmarirea
activitatii de supraveghere a digurilor în vederea exploatarii în siguranta a
acestora.
(3) Structura, atributiile specifice, componenta si
dotarea CONSIDIG se stabilesc prin Regulamentul de organizare si functionare a
Comisiei Nationale pentru Siguranta Digurilor, care se elaboreaza de
autoritatea publica centrala din domeniul apelor si se aproba prin ordin al
conducatorului acesteia, în termen de 30 de zile de la data intrarii în vigoare
a prezentei legi.
Art. 5. - (1) Avizarea documentatiilor de evaluare a
starii de siguranta a digurilor aflate în exploatare si verificarea respectarii
exigentelor de performanta referitoare la siguranta în exploatare a proiectelor
de realizare a digurilor noi sau de punere în siguranta a digurilor aflate în
exploatare se realizeaza de catre o comisie de avizare organizata pe lânga
autoritatea publica centrala din domeniul apelor, aflata în coordonarea CONSIDIG.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), pentru
lucrarile încadrate în categoriile de importanta C si D, potrivit prevederilor
art. 6 alin. (1), conducatorul autoritatii publice centrale din domeniul apelor
poate stabili, prin ordin, ca avizarea sa fie efectuata de comisii de avizare
teritoriale organizate de Administratia Nationala „Apele Române".
(3) Comisiile de avizare prevazute la alin. (1) si (2)
sunt înfiintate conform Instructiunilor de organizare si functionare a
comisiilor de avizare a documentatiilor de evaluare a starii de siguranta în
exploatare a digurilor de aparare împotriva inundatiilor, elaborate de
autoritatea publica centrala din domeniul apelor, avizate de CONSIDIG si
aprobate prin ordin al conducatorului acestei autoritati.
(4) Comisiile de avizare prevazute la alin. (1) si (2)
emit avize în care sunt precizate concluziile si recomandarile expertilor si
ale propriilor membri referitoare la starea de siguranta a lucrarilor
analizate.
Art. 6. - (1) In functie de criteriile stabilite prin
Metodologia de încadrare în categorii de importanta a digurilor de aparare
împotriva inundatiilor, digurile sau sectoarele de diguri se încadreaza în una
dintre urmatoarele categorii de importanta:
a) dig de importanta exceptionala (A);
b) dig de importanta deosebita (B);
c) dig de importanta normala (C);
d) dig de importanta redusa (D).
(2) Metodologia prevazuta la alin. (1) se elaboreaza de
autoritatea publica centrala din domeniul apelor, se avizeaza de CONSIDIG si se
aproba prin ordin comun al conducatorului autoritatii publice centrale din
domeniul apelor si al conducatorului autoritatii publice centrale din domeniul
îmbunatatirilor funciare.
(3) Incadrarea în categorii de importanta a digurilor
reprezinta o obligatie legala a proiectantilor pentru lucrarile noi, respectiv
a detinatorilor, în cazul digurilor aflate în exploatare, si este utilizata
pentru:
a) stabilirea tipului de urmarire a comportarii în timp
a digurilor - speciala sau curenta - în conformitate cu rigorile impuse de
sistemul calitatii în constructii;
b) ierarhizarea digurilor în vederea stabilirii
programelor de evaluare a starii de siguranta în exploatare a acestora;
c) stabilirea listei cuprinzând digurile cu risc sporit;
d) stabilirea atributiilor de verificare si control al
digurilor care revin autoritatii publice centrale din domeniul lucrarilor
publice si, respectiv, al apelor;
e) stabilirea obligatiilor ce revin detinatorilor,
referitoare la siguranta în exploatare a digurilor, în vederea luarii masurilor
corespunzatoare pentru reducerea riscului.
(4) La stabilirea categoriei de importanta a digurilor,
detinatorii sau, dupa caz, proiectantii acestor tipuri de lucrari vor tine
seama de:
a) caracteristicile tehnice si functionale ale
digurilor;
b) necesitatea protectiei populatiei, a proprietatii si
a mediului social, economic sau înconjurator împotriva efectelor negative
potentiale produse în cazul cedarii digurilor;
c) cuantificarea efectelor negative potentiale ale unui
incident sau accident la digul respectiv;
d) impactul socioeconomic si de mediu în cazul
indisponibilitatii unui dig;
e) modul în care digul este proiectat, construit,
exploatat, inspectat tehnic periodic, reparat, conservat, postutilizat sau
dezafectat.
(5) Incadrarea într-o categorie de importanta a unui dig
se analizeaza si se valideaza de catre comisia de avizare în competenta careia
se afla lucrarea.
(6) In scopul protectiei populatiei, a proprietatii si a
mediului social, economic sau înconjurator, CONSIDIG are drept de control
asupra stabilirii categoriei de importanta si, dupa caz, de modificare a
acesteia pentru oricare dintre digurile din România.
Art. 7. - (1) Stabilirea exigentelor de performanta care
definesc sistemul calitatii în domeniul constructiilor de diguri, procedurile
si reglementarile tehnice, precum si controlul respectarii acestora sunt
realizate prin grija autoritatii publice centrale din domeniul lucrarilor
publice.
(2) Reglementarile si procedurile cu caracter general
aferente sistemului calitatii în domeniul constructiilor de diguri se stabilesc
prin ordin comun al conducatorului autoritatii publice centrale din domeniul
apelor, al conducatorului autoritatii publice centrale din domeniul lucrarilor
publice si al conducatorului autoritatii publice centrale din domeniul
îmbunatatirilor funciare.
(3) Normele tehnice aferente sistemului calitatii în
constructiile de diguri se elaboreaza prin grija autoritatii publice centrale
din domeniul lucrarilor publice si se aproba prin ordin comun al conducatorilor
autoritatilor mentionate la alin. (2).
(4) Normele tehnice specifice pentru urmarirea
comportarii în timp a digurilor se elaboreaza prin grija autoritatii publice
centrale din domeniul lucrarilor publice si se aproba prin ordin comun al
conducatorilor autoritatilor mentionate la alin. (2).
CAPITOLUL II
Regimul de folosire a digurilor
Art. 8. - (1) Este obligatoriu sa se obtina de la
autoritatea publica centrala din domeniul apelor acordul privind respectarea
exigentelor de performanta referitoare la siguranta digurilor, denumit în
continuare acord, în urmatoarele situatii:
a) pentru proiecte de realizare a unor diguri noi;
b) pentru interventii constructive care refac parametrii
de baza ai digurilor aflate în exploatare, în vederea punerii în siguranta a
acestora;
c) pentru interventii constructive care modifica
parametrii de baza ai digurilor aflate în exploatare, în vederea punerii în
siguranta a acestora;
d) pentru trecerea în conservare, postutilizarea sau
dezafectarea digurilor aflate în exploatare.
(2) Acordul se solicita de titularul de investitie, în
cazul proiectelor de realizare a unor diguri noi, si de catre detinator, în
toate celelalte cazuri.
(3) Acordul se refera la încadrarea în categorii de
importanta a digului, la adaptarea solutiilor de proiectare la conditiile de
amplasament, la respectarea normelor si reglementarilor legale privind
siguranta digurilor, precum si a celor mai bune practici în domeniu.
(4) Acordul este necesar pentru obtinerea avizului de
gospodarire a apelor care conditioneaza ulterior emiterea autorizatiei de
construire.
(5) Acordul se emite de autoritatea publica centrala din
domeniul apelor, în baza avizului favorabil al comisiei de avizare prevazute la
art. 5 alin. (1).
(6) Prin exceptie de la prevederile alin. (4), pentru
lucrarile încadrate în categoriile de importanta C si D, conducatorul
autoritatii publice centrale din domeniul apelor poate stabili, prin ordin, ca
acordul sa fie emis de unitatile teritoriale ale Administratiei Nationale
„Apele Române", în baza avizului favorabil al comisiilor de avizare
teritoriale.
(7) Acordul se solicita de la autoritatea publica
centrala din domeniul apelor sau, dupa caz, de la unitatile teritoriale ale
Administratiei Nationale „Apele Române", în competenta careia se afla
lucrarea, denumite în continuare autoritati competente, în conformitate
cu Procedura de emitere a acordului privind respectarea exigentelor de
performanta referitoare la siguranta digurilor de aparare împotriva
inundatiilor.
(8) Acordul îsi mentine valabilitatea pe toata durata
executiei lucrarilor, dar nu mai mult de 5 ani, cu conditia respectarii
prevederilor cuprinse în acesta. Daca timp de 2 ani de la data emiterii
executia nu a început, acordul îsi pierde valabilitatea.
(9) Reînnoirea acordului este posibila numai la cerere
si numai daca se respecta integral prevederile cuprinse în actul de
reglementare emis anterior. In caz contrar, este necesara obtinerea unui alt
acord. Solicitarea de reînnoire se face de detinator, la autoritatea
competenta, cu cel putin 60 de zile înainte de data expirarii acordului
initial, în conformitate cu prevederile legale.
(10) In cazul în care s-au produs evenimente de natura
sa modifice conditiile de siguranta ale lucrarilor proiectate si/sau în curs de
executie, acordul îsi pierde valabilitatea, iar detinatorul este obligat sa
obtina un alt acord de la autoritatea competenta, în conformitate cu
prevederile legale.
Art. 9. - (1) Pentru digurile aflate în exploatare,
detinatorul este obligat sa obtina de la autoritatea publica centrala din
domeniul apelor o autorizatie de functionare în conditii de siguranta, denumita
în continuare autorizatie.
(2) Autorizatia certifica îndeplinirea exigentelor de
performanta referitoare la siguranta în exploatare si conditioneaza obtinerea
autorizatiilor de gospodarire a apelor si, respectiv, de protectie a mediului.
(3) Autorizatia se emite de autoritatea publica centrala
din domeniul apelor, în baza avizului favorabil al comisiei de avizare.
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (3), pentru
lucrarile încadrate în categoriile de importanta C si D, conducatorul
autoritatii publice centrale din domeniul apelor poate stabili, prin ordin, ca
autorizatia sa fie emisa de unitatile teritoriale ale Administratiei Nationale
„Apele Române", în baza avizului favorabil al comisiei de avizare
teritoriale.
(5) Autorizatia se solicita de la autoritatea publica
centrala din domeniul apelor sau, dupa caz, de la unitatile teritoriale ale
Administratiei Nationale „Apele Române", în competenta careia se afla
lucrarea, în conformitate cu Procedura de emitere a autorizatiei de functionare
în conditii de siguranta a digurilor de aparare împotriva inundatiilor.
(6) Autorizatia se emite pe o durata determinata de
maximum 10 ani, durata fiind stabilita de autoritatea competenta, si se
reînnoieste, la cerere, la expirarea perioadei pentru care a fost emisa.
Solicitarea de reînnoire se face de detinator cu cel putin 90 de zile înainte
de data expirarii autorizatiei initiale, în conformitate cu prevederile legale.
(7) In cazul producerii unor accidente sau incidente
care afecteaza conditiile de functionare în siguranta a digului, autorizatia
îsi pierde valabilitatea, iar detinatorul este obligat sa obtina o alta
autorizatie de la autoritatea competenta, în conformitate cu prevederile
legale.
Art. 10. - Procedura de emitere a acordului privind
respectarea exigentelor de performanta referitoare la siguranta digurilor de
aparare împotriva inundatiilor si Procedura de emitere a autorizatiei de
functionare în conditii de siguranta a digurilor de aparare împotriva
inundatiilor se elaboreaza de autoritatea publica centrala din domeniul apelor
si se aproba prin ordin al conducatorului acesteia.
Art. 11. - Tarifele pentru emiterea avizelor,
acordurilor si autorizatiilor, care vor acoperi cheltuielile de functionare ale
comisiilor de avizare si ale CONSIDIG, se aproba prin ordin al conducatorului
autoritatii publice centrale din domeniul apelor si se publica în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 12. - (1) Indeplinirea conditiilor de exploatare în
siguranta prevazute în avizele, acordurile si autorizatiile emise conform
prevederilor prezentei legi este obligatorie.
(2) Realizarea fara acord a unor lucrari în situatiile
prevazute la art. 8 alin. (1) este interzisa.
(3) Exploatarea digurilor fara autorizatie este
interzisa.
Art. 13. - (1) Detinatorii de diguri sunt obligati sa
urmareasca comportarea în timp a lucrarilor pe baza unor proiecte de urmarire
speciala sau a unor instructiuni de urmarire curenta elaborate prin grija
proprie, conform reglementarilor în vigoare.
(2) Urmarirea comportarii în timp a lucrarilor este
obligatorie pe întreaga perioada de executie, punere în functiune, exploatare,
reabilitare, conservare, postutilizare sau dezafectare.
(3) Nerespectarea prevederilor proiectului de urmarire
speciala sau a instructiunilor de urmarire curenta a comportarii în timp a
lucrarii atrage suspendarea autorizatiei pe o perioada de pâna la 90 de zile,
timp în care detinatorul va realiza conformarea.
(4) Activitatea de urmarire a comportarii în timp a
digurilor se organizeaza pe 3 niveluri, astfel:
a) nivelul I, cuprinzând observatiile directe,
masuratorile la sistemele prevazute pentru urmarirea comportarii în timp si
interpretarea primara a rezultatelor, realizate de personalul de exploatare cu sarcini
specifice;
b) nivelul II, cuprinzând sinteza observatiilor directe,
a masuratorilor si a inspectiilor tehnice periodice, precum si interpretarea
acestora din punctul de vedere al sigurantei lucrarii, realizate, prin grija
detinatorului, de specialisti care întocmesc rapoarte sintetice;
c) nivelul III, cuprinzând analiza si avizarea
rapoartelor de sinteza realizate de comisii de urmarire a comportarii în timp a
digurilor, organizate de detinatorii acestora, cu avizul CONSIDIG. In cazul
detinatorilor care nu organizeaza comisii proprii de urmarire a comportarii în
timp a digurilor, analiza si avizarea rapoartelor de sinteza vor fi realizate
fie de comisiile de urmarire a comportarii în timp a digurilor aprobate ale
altor detinatori, fie de grupuri de specialisti constituite sub coordonarea si
cu avizul CONSIDIG.
(5) La sfârsitul fiecarui an, comisiile de urmarire a
comportarii în timp a digurilor organizate de detinatorii acestora vor
transmite rapoarte de activitate la CONSIDIG, spre analiza si avizare, precum
si la Comitetul Ministerial pentru Situatii de Urgenta al autoritatii publice
centrale din domeniul apelor.
(6) Concluziile analizelor rapoartelor de sinteza ale
comisiilor de urmarire a comportarii în timp a digurilor se materializeaza prin
decizii ale conducatorilor unitatilor respective si devin obligatorii pentru
detinatori.
Art. 14. - Pentru prevenirea unor accidente sau a unor
avarii datorate sabotajelor, vandalismului ori unor actiuni iresponsabile,
detinatorii de diguri care apara zone populate si/sau obiective socioeconomice
importante sunt obligati sa organizeze si sa realizeze un sistem de securitate
si paza a lucrarilor, avizat de institutiile abilitate ale autoritatii publice
centrale din domeniul administratiei si internelor.
Art. 15. - Trecerea în conservare, postutilizarea sau
dezafectarea unui dig se realizeaza potrivit Procedurii de trecere în
conservare, postutilizare sau dezafectare a digurilor de aparare împotriva
inundatiilor, care se elaboreaza de autoritatea publica centrala din domeniul
apelor si se aproba prin ordin al conducatorului acesteia.
Art. 16. - (1) Detinatorii de diguri au obligatia de a
declara public caracteristicile generale, categoria de importanta si gradul de
risc asociat digurilor. Declaratia si inventarierea se efectueaza conform
Procedurii de inventariere a digurilor de aparare împotriva inundatiilor, care
se elaboreaza de autoritatea publica centrala din domeniul apelor si se aproba
prin ordin al conducatorului acesteia.
(2) Inventarierea digurilor, inclusiv a zonelor de
protectie ale acestora, se realizeaza sub coordonarea autoritatii publice
centrale din domeniul apelor în baza declaratiilor detinatorilor de diguri,
efectuate conform prevederilor alin. (1), se centralizeaza în Registrul
National al Digurilor din România, denumit în continuare REDIG, si se
actualizeaza la fiecare 5 ani sau dupa producerea unor viituri importante.
(3) REDIG se aproba prin ordin al conducatorului
autoritatii publice centrale din domeniul apelor si se publica pe site-urile
autoritatilor publice centrale din domeniile apelor si îmbunatatirilor
funciare.
(4) Inventarierea digurilor aflate în exploatare si
întocmirea REDIG se realizeaza în termen de 3 ani de la data publicarii
prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
CAPITOLUL III
Controlul în domeniul sigurantei digurilor
Art. 17. - (1) Controlul îndeplinirii exigentelor de
performanta si al respectarii prevederilor legale aferente sigurantei digurilor
se efectueaza de catre autoritatea publica centrala din domeniul apelor, prin
personal împuternicit.
(2) Controlul prevazut la alin. (1) se va desfasura prin
actiuni anuale sau dupa producerea unor viituri importante, pe baza unei
tematici elaborate si aprobate de autoritatea publica centrala din domeniul
apelor, în baza avizelor CONSIDIG si ale Comitetului Ministerial pentru
Situatii de Urgenta al autoritatii publice centrale din domeniul apelor.
Art. 18. - In scopul îndeplinirii atributiilor de
control, personalul împuternicit al autoritatii publice centrale din domeniul
apelor are dreptul:
a) de acces la diguri, indiferent de detinatorul si
destinatia acestora, pentru a face constatari privind respectarea prevederilor
prezentei legi si ale reglementarilor ce decurg din aceasta;
b) de a controla existenta si starea sistemelor
prevazute pentru urmarirea comportarii în timp a digurilor, în conformitate cu
prevederile proiectelor de urmarire speciala sau ale instructiunilor de
urmarire curenta a comportarii în timp a lucrarilor;
c) de a constata contraventii si de a propune sanctiuni
conform competentelor acordate.
Art. 19. - Pentru efectuarea controlului în unitatile cu
regim special de acces, precum si în zonele de frontiera, persoanele prevazute
la art. 18 vor primi aprobare si din partea autoritatii publice centrale care
coordoneaza unitatile respective sau, dupa caz, din partea conducatorului
unitatii respective.
CAPITOLUL IV
Sanctiuni
Art. 20. - Incalcarea dispozitiilor prezentei legi
atrage raspunderea disciplinara, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 21. - Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) exploatarea digurilor fara autorizatie, fara proiecte
de urmarire speciala sau instructiuni de urmarire curenta a comportarii în timp
a lucrarilor;
b) nerespectarea prevederilor acordului sau ale
autorizatiei;
c) nerealizarea sistemului de securitate si paza
prevazut de prezenta lege.
Art. 22. - (1) Contraventiile prevazute la art. 21,
savârsite de persoane fizice sau juridice, se sanctioneaza cu amenda de la
2.000 lei la 50.000 lei.
(2) Cuantumul amenzilor se actualizeaza periodic, prin
hotarâre a Guvernului.
Art. 23. - Constituie infractiuni urmatoarele fapte:
a) lipsa acordului pentru situatiile prevazute la art. 8
alin. (1);
b) exploatarea digurilor fara autorizatie, punând în
pericol populatia, proprietatea ori mediul social, economic sau înconjurator;
c) nedeclararea digului detinut si a caracteristicilor
acestuia sau declararea eronata a caracteristicilor digului în scopul obtinerii
de avantaje de orice natura;
d) neîndeplinirea masurilor stabilite prin expertize
avizate de comisiile competente, daca fapta pune în pericol siguranta
constructiei si produce urmari grave pentru populatie, proprietate ori pentru
mediul social, economic sau înconjurator;
e) deteriorarea sau distrugerea cu intentie a digurilor,
precum si a sistemelor de urmarire a comportarii în timp montate la diguri
si/sau în zonele de protectie ale acestora;
f) realizarea unor constructii, depozite, amenajari sau
a altor activitati în ampriza digurilor ori în zonele de protectie ale
acestora.
Art. 24. - Infractiunile prevazute la art. 23 se
pedepsesc cu amenda de la 10.000 lei la 100.000 lei sau cu închisoare de la 6
luni la 5 ani.
Art. 25. - Constatarea contraventiilor prevazute la art.
21 si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 22 se fac de catre personalul
împuternicit din cadrul autoritatii publice centrale din domeniul apelor sau al
Administratiei Nationale „Apele Române".
Art. 26. - Prevederile art. 21 si 22 referitoare la
contraventii se completeaza cu cele ale Ordonantei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 27. - Infractiunile prevazute în prezenta lege se
constata de organele de cercetare penala direct sau la sesizarea personalului
împuternicit din cadrul autoritatii publice centrale din domeniul apelor ori al
Administratiei Nationale „Apele Române".
CAPITOLUL V
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 28. - Detinatorii de diguri aflate în exploatare la
momentul intrarii în vigoare a prezentei legi sunt obligati sa îsi autorizeze
toate digurile din patrimoniu în termen de 3 ani de la data intrarii în vigoare
a prezentei legi.
Art. 29. - Prezenta lege intra în vigoare la 30 de zile
de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul României,
cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia
României, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PRESEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANA