LEGE Nr. 269
din 7 iulie 2009
pentru aprobarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 189/2008 privind managementul institutiilor de
spectacole sau concerte, muzeelor si colectiilor publice, bibliotecilor si al
asezamintelor culturale de drept public
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 487 din 14 iulie 2009
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 189 din 25 noiembrie 2008 privind managementul instituţiilor de spectacole
sau concerte, muzeelor şi colecţiilor publice, bibliotecilor şi al
aşezămintelor culturale de drept public, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 817 din 5 decembrie 2008, cu următoarele modificări şi
completări:
1. Titlul
ordonanţei de urgenţă se modifică şi va avea următorul cuprins:
„ORDONANŢĂ DE URGENTĂ
privind managementul instituţiilor publice de
cultură"
2. Articolul 1 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 1. - Prezenta ordonanţă de urgenţă are ca obiect
stabilirea cadrului juridic privind managementul instituţiilor publice de
cultură care organizează şi desfăşoară activităţi cultural-artistice sau oferă
servicii culturale."
3. Articolul 2 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2. -In sensul prezentei ordonanţe de urgenţă,
termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) autoritate - organ al administraţiei publice
centrale sau al administraţiei publice locale în subordinea căruia funcţionează
instituţia publică de cultură;
b) manager - persoana fizică sau juridică ce a
câştigat concursul de proiecte de management organizat de către autoritate şi a
încheiat un contract de management, în condiţiile prezentei ordonanţe de
urgenţă;
c) management - organizarea, gestionarea şi
conducerea activităţii unei instituţii publice de cultură de către o persoană
fizică sau juridică, pe baza setului de cerinţe definite de autoritate în
caietul de obiective, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă;
d) caiet de obiective - setul de cerinţe
formulate de către autoritate, pe care managerul trebuie să le îndeplinească,
prin intermediul instituţiei publice de cultură, în vederea satisfacerii
nevoilor culturale ale comunităţii, într-o perioadă determinată de timp;
e) proiect de management - documentul elaborat
de candidat, ca ofertă, care cuprinde descrierea soluţiilor concrete, a
rezultatelor preconizate, precum şi estimarea resurselor şi mijloacelor
necesare îndeplinirii cerinţelor stabilite de către autoritate prin caietul de
obiective;
f) contract de management- contractul dintre
autoritate şi manager, stabilit în urma negocierii, încheiat pe durată
determinată, prin care se încredinţează managementul instituţiei publice de
cultură, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă;
g) program - ansamblul de proiecte structurate
organic conform viziunii manageriale, cu caracter multianual, prin care se
realizează setul de cerinţe specifice, stabilite de autoritate prin caietul de
obiective, astfel cum au fost prevăzute în contractul de management;
h) proiect - ansamblul de acţiuni sau activităţi
specifice fiecărei categorii de instituţii publice de cultură, realizat într-o
perioadă de timp determinată, care nu depăşeşte, de regulă, durata unui
exerciţiu bugetar;
i) program minimal - parte din programul de
management, care cuprinde un număr de proiecte realizabile în intervalul de
timp şi în condiţiile negociate prin contractul de management, costurile fiind acoperite
integral de către autoritate din subvenţii acordate de la bugetul de stat sau
de la bugetul local, după caz."
4. Articolul 3 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Managementul instituţiilor publice de
cultură poate fi încredinţat unei persoane fizice care îndeplineşte cumulativ
următoarele condiţii:
a) are cetăţenie română sau a unuia dintre statele
membre ale Uniunii Europene;
b) are capacitate deplină de exerciţiu;
c) întruneşte condiţiile de studii, de pregătire
culturală şi de experienţă managerială, precum şi alte condiţii solicitate de
autoritate;
d) nu deţine o funcţie de conducere la o altă
instituţie din România.
(2) Managementul instituţiilor publice de cultură poate
fi asigurat de o persoană juridică de drept privat care a câştigat concursul de
proiecte de management şi îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) este înregistrată în România sau în unul dintre
statele membre ale Uniunii Europene;
b) are în obiectul de activitate organizarea sau
desfăşurarea de activităţi cultural-artistice ori oferirea de servicii
culturale;
c) poate desemna un reprezentant legal care să
corespundă condiţiilor prevăzute la alin. (1)."
5. La articolul 4,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - (1) In vederea încredinţării managementului
instituţiilor publice de cultură, autoritatea organizează concurs de proiecte
de management, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă."
6. Articolul 5 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 5. - Regulamentul-cadru de organizare şi
desfăşurare a concursului de proiecte de management, de soluţionare a
contestaţiilor, precum şi modelul-cadru al caietului de obiective,
corespunzător specificului fiecărei categorii de instituţii publice de cultură,
sunt elaborate de către Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului
Naţional, după consultarea structurilor asociative ale autorităţilor locale, în
calitate de ordonatori principali de credite, şi se aprobă prin hotărâre a
Guvernului."
7. Articolul 6 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) Pregătirea concursului de
proiecte de management de către autoritate constă în:
a) elaborarea şi aprobarea regulamentului de organizare
şi desfăşurare a concursului, de soluţionare a contestaţiilor, precum şi a
caietului de obiective, pe baza documentelor prevăzute la art. 5;
b) desemnarea componenţei comisiei de concurs şi a
celei de soluţionare a contestaţiilor.
(2) In urma evaluării mapelor de concurs ale fiecărui
candidat, etapele concursului de proiecte de management sunt:
a) analiza proiectului de management;
b) susţinerea proiectului de management în cadrul unui
interviu."
8. La articolul 7,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) In vederea organizării concursului de
proiecte de management, caietul de obiective se întocmeşte de către autoritate,
respectând modelul-cadru, şi se aprobă prin ordin al ministrului sau, după caz,
prin hotărâre a autorităţii."
9. Articolul 8 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 8. - Condiţiile de participare la concurs,
caietul de obiective, bibliografia, regulamentul de organizare şi desfăşurare a
concursului, de soluţionare a contestaţiilor, precum şi datele pentru depunerea
mapelor de concurs, a proiectelor de management şi desfăşurarea etapelor de
concurs sunt aduse la cunoştinţa publică de către autoritate, prin mijloacele
de informare în masă, pe pagina de internet a instituţiei publice de cultură şi
a autorităţii, după caz, precum şi prin afişare la sediul autorităţii şi al instituţiei
pentru care se organizează concursul."
10. Articolul 9 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 9. -Autoritatea stabileşte termenele pentru
depunerea proiectelor de management şi a mapelor de concurs, precum şi datele
privind desfăşurarea etapelor de concurs, astfel încât să asigure:
a) minimum 21 de zile calendaristice pentru elaborarea
proiectului de management;
b) între 7 şi 14 zile calendaristice pentru analizarea
acestora de către membrii comisiei de concurs."
11. Articolul 10 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 10. - In vederea participării la concurs,
candidaţii depun la sediul autorităţii proiectele de management, în scris şi,
după caz, în format electronic, precum şi mapele de concurs, cuprinzând - conform
regulamentului-cadru - documentele solicitate în anunţul public."
12. La capitolul
II, titlul secţiunii a 2-a se modifică şi va avea următorul cuprins:
„SECŢIUNEA a 2-a
Caietul de obiective şi proiectul de
management"
13. Articolul 11 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 11. - (1) Caietul de obiective se
întocmeşte de către autoritate pe baza modelului-cadru, prevăzut la art. 5,
ţinând cont de următoarele criterii:
a) obiectivele şi misiunea instituţiei publice de
cultură;
b) evoluţiile economice şi socioculturale ale
comunităţii în care instituţia publică de cultură îşi desfăşoară activitatea;
c) dezvoltarea specifică a instituţiei publice de
cultură.
(2) Caietul de obiective cuprinde prevederi
organizatorice, financiare şi tehnice privind proiectul de management, după cum
urmează:
a) date despre activitatea, bugetul şi specificul
instituţiei publice de cultură;
b) regulamentul de organizare şi funcţionare al
instituţiei;
c) sarcini şi obiective pentru management;
d) perioada pentru care se încheie contractul de
management, în intervalul de minimum 3 ani şi maximum 5 ani;
e) structura obligatorie a proiectului de
management."
14. La articolul
12, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 12. - (1) Prin caietul de obiective, autoritatea
solicită candidaţilor:
a) analiza socioculturală a mediului în care îşi
desfăşoară activitatea instituţia publică de cultură şi propuneri privind
evoluţia acesteia în sistemul instituţional existent;
b) analiza activităţii instituţiei publice de cultură
şi, în funcţie de specific, propuneri privind îmbunătăţirea acesteia;
c) analiza organizării instituţiei publice de cultură
şi propuneri de reorganizare şi/sau restructurare, după caz;
d) analiza situaţiei economico-financiare a instituţiei
publice de cultură;
e) strategia, programele şi planul de acţiune pentru
îndeplinirea misiunii specifice a instituţiei publice de cultură, conform
sarcinilor şi obiectivelor formulate de autoritate;
f) o previziune a evoluţiei economico-financiare a
instituţiei publice de cultură, cu o estimare a resurselor financiare necesare,
spre a fi alocate de către autoritate."
15. Articolul 13 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 13. - Proiectele de management sunt elaborate de
către candidaţi fără a fi personalizate, fără a avea semnături şi fără a
conţine indicii privind identitatea autorului, cu respectarea cerinţelor din
caietul de obiective şi a prevederilor legislaţiei indicate în
bibliografie."
16. Articolul 14 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 14. - (1) Candidaţii pot solicita informaţii
suplimentare necesare elaborării proiectelor de management, în baza unei cereri
motivate.
(2) In termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data
depunerii cererii privind solicitarea de date suplimentare, instituţia publică
de cultură pentru care se organizează concursul este obligată să furnizeze
informaţiile solicitate."
17. La articolul
16, alineatele (2) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Comisia de concurs este alcătuită din specialişti
în domeniu, desemnaţi de autoritatea competentă în funcţie de tipul instituţiei
publice de cultură pentru care se organizează concursul de proiecte de
management, precum şi din reprezentanţi ai autorităţii.
........................................................................................................................................................................ ........................................
(4) Din comisia de concurs nu pot face parte, în
calitate de specialişti desemnaţi, persoane care au un contract individual de
muncă încheiat cu autoritatea ori cu instituţia publică de cultură pentru care
se organizează concursul de proiecte de management."
18. La articolul 16, alineatul (6) se abrogă.
19. Articolul 17 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 17. - (1) Secretariatul comisiei de concurs este
asigurat prin grija compartimentului resurse umane din cadrul autorităţii.
(2) Rolul secretariatului comisiei de concurs este de a
verifica legalitatea şi conformitatea documentelor depuse de candidaţi, de a
asigura condiţiile tehnico-organizatorice pentru desfăşurarea concursului,
precum şi de a comunica rezultatele.
(3) Secretariatul comisiei elimină din concurs mapele
de concurs incomplete şi pe cele care conţin documente neconforme cu cerinţele
din anunţul public şi îi anunţă pe candidaţii în cauză."
20. Articolul 18 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 18. - Comisia de concurs are următoarele
atribuţii principale:
a) elimină din concurs proiectele de management care
conţin informaţii privind identitatea autorului;
b) analizează proiectele de management depuse de
candidaţi, acordând note pentru etapele concursului prevăzute la art. 6 alin.
(2);
c) stabileşte rezultatul concursului pe baza
rezultatelor fiecărei etape, potrivit prevederilor regulamentului de organizare
si desfăşurare a concursului."
21. Articolul 19 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 19. - (1) Concursul de proiecte de management se
desfăşoară în etapele prevăzute la art. 6 alin. (2).
(2) Nota obţinută în etapa prevăzută la art. 6 alin.
(2) lit. a) se aduce la cunoştinţa candidaţilor, în scris, în termen de 24 de
ore de la încheierea acesteia, precum şi prin afişare la sediul autorităţii şi
al instituţiei şi pe pagina de internet a instituţiei publice de cultură, după
caz.
(3) Sunt declaraţi admişi pentru susţinerea interviului
candidaţii ale căror proiecte de management au obţinut în prima etapă a
concursului note mai mari de 7.
(4) Rezultatul concursului, pentru fiecare candidat, se
obţine prin calculul mediei aritmetice a notelor obţinute pentru fiecare etapă.
(5) Este declarat câştigător candidatul care a obţinut
cea mai mare medie, cu condiţia ca aceasta să fie de minimum 7.
(6) In cazul în care mai mulţi candidaţi obţin medii
egale, este declarat câştigător candidatul care a obţinut nota cea mai mare la
proiectul de management.
(7) In cazul în care niciun candidat nu a obţinut o
medie de minimum 7, procedura de concurs se reia în termen de maximum 30 de
zile, cu respectarea dispoziţiilor art. 8 şi 9.
(8) Rezultatul concursului se aduce la cunoştinţa
candidaţilor, în scris, în termen de 24 de ore de la încheierea ultimei etape,
precum şi la cunoştinţa publică, prin afişare la sediul autorităţii, la sediul
instituţiei publice de cultură şi pe pagina de internet a autorităţii, după
caz."
22. La articolul
20, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Contestaţiile se depun în condiţiile stabilite de
autoritate, într-un termen care nu poate depăşi 5 zile lucrătoare de la data
aducerii la cunoştinţa candidaţilor a rezultatului concursului."
23. La articolul
21, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 21. - (1) In vederea soluţionării contestaţiilor
depuse de candidaţi, la nivelul autorităţii se înfiinţează comisii de
soluţionare a contestaţiilor."
24. Articolul 22 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 22. - (1) In termen de 30 de zile lucrătoare de
la data aducerii la cunoştinţa publică a rezultatului final al concursului,
potrivit prevederilor art. 20 alin. (4), câştigătorul acestuia şi ordonatorul
principal de credite au obligaţia de a negocia, pe baza proiectului de
management, clauzele contractului de management.
(2) In cazul în care câştigătorul concursului de
proiecte, din motive personale, renunţă în scris la calitatea de manager
înainte de semnarea contractului de management, ordonatorul principal de
credite are dreptul să negocieze cu următorul clasat, în vederea încheierii
contractului de management, cu condiţia ca acesta să îndeplinească prevederile
art. 19."
25. Articolul 23 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 23. - Contractul de management se încheie pe o
durată determinată, egală cu cea pentru care a fost aprobat proiectul de
management."
26. La articolul
24, alineatele (1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 24. - (1) Contractul de management cuprinde
clauze organizatorice, financiare şi tehnice prevăzute în caietul de obiective
şi clauzele convenite de părţile contractante în urma negocierii prevăzute la
art. 22.
........................................................................................................................................................................ .......................................
(3) Modelul-cadru al contractului de management pentru
instituţiile publice de cultură, în funcţie de categoria şi specificul
acestora, este elaborat de Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului
Naţional şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului."
27. Articolul 25 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 25. - (1) Pe durata contractului de management,
autoritatea verifică modul în care sunt respectate clauzele acestuia de către
manager, în cadrul evaluărilor periodice ale managementului.
(2) Părţile au dreptul de a reanaliza periodic sumele
necesare realizării programului, în raport cu valorile asumate prin
angajamentele luate în documentul de referinţă, şi de a negocia anual programul
minimal, în funcţie de bugetul aprobat pentru derularea contractului de
management.
(3) Rezultatele negocierilor desfăşurate potrivit alin.
(2) sunt consemnate în acte adiţionale la contractul de management."
28. Articolul 26 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 26. - (1) Managerul îşi realizează obligaţiile
asumate prin contractul de management potrivit termenilor şi condiţiilor
acestuia şi cu respectarea prevederilor legale.
(2) In funcţie de mărimea, complexitatea şi specificul
instituţiei publice de cultură, managerul este asistat în activitatea sa de
organisme colegiale cu rol consultativ, după cum urmează:
a) un consiliu administrativ;
b) un consiliu de specialitate, în funcţie de domeniul
de activitate al instituţiei.
(3) In exercitarea atribuţiilor ce îi revin, managerul
poate fi ajutat de unul sau de mai mulţi directori generali adjuncţi ori
directori adjuncţi, după caz, în funcţie de specificul şi complexitatea
activităţii instituţiei publice de cultură, potrivit organigramei şi statului
de funcţii aprobate de autoritate."
29. Articolul 28 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 28. - (1) Pentru activitatea depusă, managerul
are dreptul la o remuneraţie, plătită de către autoritate, conform contractului
de management.
(2) Cuantumul remuneraţiei managerului se stabileşte
la nivelul salariului maxim brut care se plăteşte în instituţie, în condiţiile
legii, majorat cu până la 55% din acesta, fără a mai fi aplicată indemnizaţia
de conducere.
(3) Remuneraţia managerului se stabileşte prin
negociere între manager şi autoritate, în funcţie de importanţa şi
complexitatea activităţii instituţiei publice de cultură, precum şi de impactul
activităţii culturale specifice asupra comunităţii, reflectate de următoarele
criterii de performanţă:
a) nivelul de reprezentativitate;
b) eficienţa financiară raportată la bugetul anual al
instituţiei;
c) nivelul de ocupare a posturilor raportat la numărul
de salariaţi;
d) numărul de contracte interne şi externe, reflectat
în colaborări cu alte instituţii de cultură, din ţară şi din străinătate;
e) numărul de spectacole, premiere, reprezentaţii,
expoziţii, de activităţi culturale organizate ori găzduite;
f) numărul de beneficiari, reflectat în numărul de
spectatori, vizitatori, cititori ori utilizatori.
(4) Remuneraţia lunară a managerului se poate modifica
în funcţie de rezultatul fiecărei evaluări, raportat la obiectivele şi
criteriile de performanţă stabilite prin contractul de management, precum şi la
sumele alocate anual de autoritate pentru programul minimal."
30. La articolul
29, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 29. - (1) Remuneraţia managerului persoană fizică
este asimilată din punct de vedere fiscal veniturilor salariale."
31. Articolul 32 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 32. - (1) Contractul de management încetează în
următoarele cazuri:
a) rezultatul evaluării managementului este
nesatisfăcător;
b) expirarea duratei pentru care a fost încheiat;
c) managerul nu mai îndeplineşte oricare dintre condiţiile
prevăzute la art. 3;
d) renunţarea de către manager la mandatul încredinţat;
e) cu acordul părţilor;
f) decesul sau punerea sub interdicţie judecătorească
a managerului.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1) lit. d), managerul
va acorda un preaviz de cel puţin 30 de zile."
32. La articolul 33,
alineatele (1), (2) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 33. - (1) In situaţiile de încetare a
contractului de management, autoritatea desemnează o conducere interimară a
instituţiei publice de cultură în maximum 5 zile de la constatarea încetării
contractului de management şi organizează un nou concurs de proiecte de
management în maximum 120 de zile calendaristice de la desemnarea managerului
interimar.
(2) In cazul în care conducerea interimară este
asigurată de o persoană din cadrul instituţiei publice de cultură sau al
autorităţii, pe durata interimatului raporturile de muncă sau de serviciu ale
acesteia se suspendă.
........................................................................................................................................................................ ...................................
(4) Conducerea interimară se asigură până la data
începerii executării noului contract de management."
33. La articolul
33, alineatul (5) se abrogă.
34. La articolul 34, alineatul (1) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 34. - (1) Contractul de management se încheie în
formă scrisă, în limba română, câte un exemplar pentru fiecare parte."
35. Articolul 36 se
modifică şi va avea următorul cuprins: „Art. 36. - (1) Evaluarea
managementului se face pe baza
Regulamentului-cadru de organizare şi desfăşurare a
evaluării managementului, elaborat de Ministerul Culturii, Cultelor şi
Patrimoniului Naţional, şi reprezintă procedura prin care autoritatea verifică
modul în care au fost realizate obligaţiile asumate prin contractul de
management, în raport cu resursele financiare alocate.
(2) In toate cazurile, evaluarea prevăzută la alin. (1)
se face prin analizarea proiectelor realizate în cadrul programului asumat şi,
după caz, ţinându-se cont şi de activităţile realizate, altele decât cele
prevăzute în programul minimal."
36. Articolul 37 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 37. - (1) Evaluările anuale sunt efectuate în
primul trimestru al anului următor, conform clauzelor din contractul de
management.
(2) In cazul în care rezultatele evaluărilor anterioare
sunt pozitive, evaluarea finală are loc cu cel puţin 150 de zile calendaristice
înainte de expirarea duratei contractului de management."
37. Articolul 38 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 38. - (1) In vederea evaluării managementului, la
nivelul autorităţii se înfiinţează comisii de evaluare pentru fiecare categorie
de instituţie publică de cultură, conform procedurilor prevăzute în
Regulamentul-cadru de organizare şi desfăşurare a evaluării managementului.
(2) Comisia de evaluare este alcătuită din specialişti
în domeniu şi reprezentanţi ai autorităţii, conform prevederilor art. 16, care
se aplică în mod corespunzător.
(3) Membrii comisiei de evaluare sunt numiţi prin ordin
sau, după caz, prin hotărâre a autorităţii.
(4) Regulamentul-cadru de organizare şi desfăşurare a
evaluării managementului este elaborat de Ministerul Culturii, Cultelor şi
Patrimoniului Naţional şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului."
38. Articolul 39 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 39. - (1) In vederea efectuării evaluării,
managerul are obligaţia de a înainta, în termen de 15 zile lucrătoare de la
depunerea situaţiilor financiare anuale, un raport de activitate întocmit
conform modelului elaborat de Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului
Naţional şi aprobat prin hotărâre a Guvernului.
(2) In cuprinsul raportului de activitate, managerul
are dreptul de a formula propuneri motivate privind modificarea şi/sau
completarea clauzelor contractuale, cu respectarea cadrului general instituit
prin contractul de management încheiat cu ordonatorul principal de credite, ca
reprezentant al autorităţii, şi poate propune, pentru următoarea perioadă de
raportare, noi proiecte, în cadrul programului ce face obiectul contractului de
management."
39. Articolul 40 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 40. - Evaluarea managementului este organizată în
următoarele etape:
a) analiza raportului de activitate;
b) susţinerea raportului de activitate de către
manager în cadrul unui interviu."
40. Articolul 41 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 41. - (1) Comisia de evaluare elaborează un
raport motivat asupra rezultatului obţinut de manager în urma evaluării şi face
recomandări pentru continuarea sau încetarea managementului, respectiv
reînnoirea ori rezilierea contractului de management încheiat cu respectivul
manager.
(2) In cazul în care nota finală se situează sub 7,
rezultatul evaluării este nesatisfăcător.
(3) Rezultatul evaluării, nota finală şi concluziile
raportului întocmit de comisia de evaluare sunt aduse la cunoştinţa
managerului, în scris, în termen de 24 de ore de la încheierea procedurii de
evaluare."
41. La articolul 42,
alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Rezultatul final al evaluării se aprobă printr-un
act administrativ: ordin sau, după caz, hotărâre a autorităţii, în funcţie de
tipul de subordonare a instituţiei publice de cultură."
42. Articolul 43 se
modifică va avea următorul cuprins:
„Art. 43. - Rezultatul final al evaluării poate fi
atacat înjustiţie în condiţiile Legii nr. 554/2004, cu modificările şi
completările ulterioare."
43. Articolul 44 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 44. - (1) In cazul în care rezultatul evaluării
finale prevăzute la art. 37 alin. (2) este situat peste nota 9, managerul are
dreptul de a prezenta un nou proiect de management, în conformitate cu cerinţele
caietului de obiective întocmit de autoritate.
(2) Termenul de depunere a proiectului de management se
stabileşte de către autoritate.
(3) Proiectul de management depus în condiţiile alin.
(1) constituie baza încheierii unui nou contract de management."
44. Articolul 45 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 45. -Autoritatea are obligaţia să organizeze
concurs de proiecte de management, în condiţiile prezentei ordonanţe de
urgenţă, dacă:
a) rezultatul evaluării finale a managerului este
nesatisfăcător;
b) rezultatul evaluării anuale a managerului este
nesatisfăcător;
c) managerul nu respectă termenul de depunere a
proiectului de management stabilit de autoritate conform art. 44;
d) în termenul de negociere stabilit potrivit
prevederilor art. 22 alin (1), părţile nu convin asupra clauzelor noului
contract de management."
45. După titlul
capitolului V se introduce un nou articol, articolul 451, cu
următorul cuprins:
„Art. 451. - (1) In termen de un an de la
semnarea contractului de management, ordonatorul principal de credite are
obligaţia de a asigura participarea managerilor la cursurile de atestare în
domeniul managementului, special organizate de către Centrul de Pregătire
Profesională în Cultură, instituţie aflată în subordinea Ministerului Culturii,
Cultelor şi Patrimoniului Naţional.
(2) Cheltuielile ocazionate de participarea la
cursurile prevăzute la alin. (1): deplasare, cazare şi diurnă, precum şi costul
cursurilor de management se suportă de către autoritate şi se prevăd în bugetul
instituţiei publice de cultură."
46. Articolele 46-48
se abrogă.
47. Articolul 49 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 49. - Regulamentul-cadru de organizare şi
desfăşurare a concursului de proiecte de management, Regulamentul-cadru de
organizare şi desfăşurare a evaluării managementului, modelul-cadru al
caietului de obiective, pe categorii de instituţii, modelul-cadru al raportului
de activitate, precum şi modelele-cadru recomandate pentru contractele de management
se elaborează de Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional şi se
aprobă prin hotărâre a Guvernului."
48. Articolul 50 se
abrogă.
49. Articolul 52 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 52. - (1) Pentru activitatea depusă, membrii
comisiilor de concurs, de evaluare, ai comisiei pentru soluţionarea
contestaţiilor, precum şi membrii secretariatelor acestora beneficiază de o
indemnizaţie în cuantum de 10% din indemnizaţia ordonatorului principal de
credite, precum şi de decontarea cheltuielilor de transport, cazare şi diurnă.
(2) Sumele reprezentând costurile corespunzătoare
prevederilor alin. (1) sunt suportate din bugetul autorităţii, pe baza unor
convenţii încheiate conform prevederilor Codului civil."
50. La articolul 53,
alineatul (2) se abrogă.
Art. II. -In termen de 90 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei legi, conducătorii instituţiilor publice de cultură aflaţi
în exerciţiu la data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 189/2008 vor încheia cu ordonatorul principal de credite un nou contract de
management.
Art. III. - Incheierea şi exercitarea contractului de
management, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008, aprobată
prin prezenta lege, se face independent de ocuparea unei funcţii de execuţie
ori de conducere în cadrul instituţiei de cultură în cauză.
Art. IV. - Hotărârea Guvernului privind aprobarea
regulamentelor-cadru şi a modelelor-cadru prevăzute la art. 49 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 189/2008, astfel cum a fost modificată şi completată
prin prezenta lege, se adoptă în termen de 120 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei legi.
Art. V. - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
189/2008 privind managementul instituţiilor de spectacole sau concerte,
muzeelor şi colecţiilor publice, bibliotecilor şi al aşezămintelor culturale de
drept public, cu modificările şi completările aduse prin prezenta lege, va fi
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o
nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU PEREŞ