LEGE
Nr. 28 din 19 decembrie 1969
privind organizarea activitatii de cercetare stiintifica in Republica
Socialista Romania
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 148 din 19 decembrie 1969
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Art. 1
Infaptuirea programului de dezvoltare multilaterala a societatii noastre
socialiste determina cresterea continua a rolului stiintei, factor hotarator al
progresului economic si social. In toate ramurile stiintei, cercetarea
fundamentala si aplicativa trebuie sa se dezvolte in directia unui scop bine
definit - satisfacerea nevoilor generale ale societatii. Activitatea de
cercetare stiintifica, atat cea fundamentala cat si cea aplicativa, trebuie sa
se incheie cu o inalta eficienta sociala, sa contribuie la dezvoltarea bazei
materiale a socialismului, la ridicarea nivelului spiritual al poporului.
Art. 2
In Republica Socialista Romania, activitatea de cercetare stiintifica se
desfasoara pe baza directivelor Partidului Comunist Roman, sub conducerea
nemijlocita a organelor de stat.
Cercetarea stiintifica se organizeaza in raport cu cerintele dezvoltarii
economice si sociale, in unitati ale ministerelor, centralelor economice,
combinatelor, intreprinderilor, ale Academiei Republicii Socialiste Romania,
ale academiilor de stiinte, in unitati ale invatamantului superior, precum si
ale altor institutii de stat.
Art. 3
Reteaua unitatilor de cercetare stiintifica se compune din: institute si
centre de cercetare, laboratoare uzinale cu activitate de cercetare, statiuni
experimentale, precum si compartimente de cercetare din unitati cu alta
activitate de baza. In invatamantul superior, activitatea de cercetare se
desfasoara de catedre, centre si statiuni de cercetare.
Unitatile din reteaua de cercetare stiintifica se infiinteaza prin hotarari
ale Consiliului de Ministri, la propunerea organelor centrale interesate.
Art. 4
Unitatile de cercetare au rolul de a organiza si efectua activitatea
stiintifica, corespunzator necesitatilor actuale si de perspectiva ale
economiei nationale si dezvoltarii social-cuturale a tarii.
Institutele si centrele de cercetare din sectorul productiei bunurilor
materiale efectueaza lucrari de cercetare legate de dezvoltarea si modernizarea
productiei in ramurile pentru care isi desfasoara activitatea. Aceste unitati
de cercetare executa experimentari si acorda asistenta stiintifica si tehnica
unitatilor productive, pentru aplicarea in practica a rezultatelor obtinute
prin cercetare.
Laboratoarele uzinale, precum si statiunile experimentale efectueaza, in
principal, lucrari de aplicare a rezultatelor cercetarilor si de imbunatatire a
proceselor de productie in cadrul unitatilor economice.
Institutele si centrele din sectorul social-cultural, catedrele si
unitatile de cercetare din invatamantul superior efectueaza lucrari de
cercetare stiintifica menite sa contribuie la dezvoltarea ramurilor productive
ale economiei nationale, la progresul stiintei si culturii.
Art. 5
Unitatile de cercetare isi desfasoara activitatea pe baza sarcinilor
stabilite de ministerele, centralele economice, combinatele, intreprinderile si
institutiile de care apartin, in conformitate cu programele de dezvoltare a
sectoarelor respective, aprobate de organele superioare de partid si de stat.
Art. 6
Activitatea de cercetare stiintifica se desfasoara pe baza de plan.
Planul fiecarei unitati de cercetare se elaboreaza si se dezbate de
consiliul stiintific si se aproba de forul tutelar respectiv. La stabilirea
temelor de cercetare, consiliile stiintifice vor porni de la prevederile
planurilor anuale si de perspectiva privind dezvoltarea ramurii respective. In
acest scop, ele vor aborda - cu prioritate - teme si lucrari legate direct de rezolvarea
problemelor majore ale productiei, de elaborarea de noi produse si tehnologii,
ridicarea nivelului tehnic si calitativ al produselor, sporirea eficientei
generale a activitatii desfasurate in domeniile din care fac parte.
In orientarea activitatii de cercetare stiintifica se va asigura o
dezvoltare mai accentuata cercetarilor legate de acele ramuri sau domenii
pentru care economia noastra dispune de resurse naturale, precum si
cercetarilor care, potrivit tendintelor tehnicii contemporane, deschid
perspectiva punerii in valoare de noi substante minerale utile si de noi
materii prime existente in tara noastra.
Sarcinile de cercetare stiintifica si de valorificare a rezultatelor
cercetarii se inscriu in planul de stat. Din totalitatea acestor sarcini, se
vor nominaliza temele care prezinta importanta deosebita pentru activitatea
economica, sociala, culturala si stiintifica a tarii. In planul anual de
activitate al unitatilor care fac parte din reteaua de cercetare se pot
introduce si lucrari destinate satisfacerii unor nevoi stiintifice proprii.
Acestor lucrari li se va afecta pana la 10% din fondul anual de timp.
Art. 7
Problemele de importanta deosebita pentru dezvoltarea economica si sociala,
precum si cele a caror solutionare necesita concentrarea de forte din diferite
ramuri si domenii ale stiintei si tehnicii, se inscriu in programe prioritare
de cercetare, care se intocmesc de Consiliul National al Cercetarii
Stiintifice, de ministere si de alte organe centrale si se aproba de Consiliul
de Ministri. Sarcinile de cercetare cuprinse in programele prioritare se
nominalizeaza in planul de stat.
Art. 8
Unitatile de cercetare stiintifica functioneaza in regim economic.
Institutele si centrele de cercetare stiintifica se organizeaza -dupa caz-
pe principiul gestiunii economice proprii sau al gestiunii economice interne.
Sarcinile cuprinse in planurile de activitate ale unitatilor de cercetare
se realizeaza prin incheierea de contracte cu organizatiile de stat si
cooperatiste, consilii populare, ministere si alte organe centrale de stat.
Cercetarea se considera incheiata numai dupa aplicarea ei in productie si
obtinerea rezultatelor scontate.
Art. 9
Pentru unele institute si centre de cercetare din ramurile stiintelor
matematice, fizice si chimice, social-umaniste, medicale, biologice,
geografice, stabilite prin hotarari ale Consiliului de Ministri, care pot
functiona in continuare in regim bugetar, organele centrale tutelare vor lua
masuri ca o parte din activitatea de cercetare sa se desfasoare pe baza de
contracte.
De asemenea, in invatamantul superior se va intensifica desfasurarea
activitatii de cercetare stiintifica pe baza de contracte.
Art. 10
Organizatiile beneficiare incheie contracte cu unitatile de cercetare in
limita fondurilor prevazute de reglementarile in vigoare. Organizatiile
beneficiare pot incheia si contracte de cercetare care urmeaza sa fie finantate
din insasi economiile ce se vor obtine prin aplicarea rezultatelor acestor
cercetari.
Ministerele, celelate organe centrale si consiliile populare pot incheia
contracte, in calitate de beneficiari, pentru executarea de cercetari complexe
cu caracter general si pentru cercetari care fac parte din programele
prioritare, in limita fondurilor puse la dispozitie prin planul si bugetul de
stat.
Art. 11
Contravaloarea lucrarilor de cercetare stiintifica prevazute in contract se
determina pe baza de deviz, in care se include si o cota de beneficiu.
Beneficiul realizat de unitatile de cercetare stiintifica se repartizeaza
pentru varsaminte la bugetul statului, dezvoltarea bazei tehnico-materiale
proprii, acordarea de gratificatii si pentru alte destinatii stabilite prin
dispozitii legale.
Art. 12
In contracte se vor prevedea toate obligatiile partilor, privind efectuarea
cercetarilor si valorificarea rezultatelor obtinute. In acest scop, unitatile
de cercetare vor asigura direct sau prin cooperare:
a) proiectarea si executarea instalatiilor pilot, a prototipurilor si
modelelor experimentale;
b) intocmirea documentatiei necesare valorificarii la nivel industrial
(norme, date si desene tehnologice, retete de fabricatie, instructiuni pentru
proiectarea industriala a proceselor tehnologice);
c) lucrari pentru proiectarea, executia si punerea in functiune a
investitiilor;
d) asistenta stiintifica si tehnica pentru introducerea in productie a
rezultatelor cercetarii;
e) alte lucrari specifice domeniului de cercetare respectiv.
Art. 13
Ministerele, celelate organe centrale, consiliile populare, centralele
economice, precum si unitatile subordonate lor, beneficiare ale rezultatelor
activitatii de cercetare stiintifica, au obligatia de a crea conditiile
necesare bunei desfasurari a procesului de cercetare. In acest scop vor
asigura:
a) punerea la dispozitia unitatilor de cercetare, a informatiilor si
mijloacelor necesare pentru efectuarea cercetarii, conform obligatiilor asumate
prin contracte;
b) conlucrarea stransa intre personalul de proiectare si executie al
organizatiilor beneficiare si cel al unitatilor de cercetare;
c) crearea, in unitatile economice, a conditiilor de incercare - la nivel
de pilot sau semiindustrial - a rezultatelor cercetarii.
Ministerele, celelalte organe centrale, consiliile populare, centralele
economice si unitatile subordonate lor poarta raspunderea valorificarii cat mai
rapide a cercetarii si introducerii in practica a rezultatelor obtinute imediat
dupa omologare.
Ministerelor si celorlalte organe centrale le revine sarcina generalizarii
in intreaga tara a aplicarii cercetarilor incheiate cu rezultate pozitive.
Aceste organe raspund, de asemenea, de valorificarea in strainatate a
rezultatelor cercetarilor stiintifice romanesti.
Art. 14
Unitatile de cercetare stiintifica din Republica Socialista Romania pot
incheia contracte pentru efectuarea de lucrari de cercetare in cadrul
actiunilor de cooperare stiintifica si tehnica, cu unitati de cercetare sau
organizatii similare din tarile socialiste sau din alte tari. De asemenea,
unitatile de cercetare romanesti pot presta lucrari de cercetare, de asistenta
tehnica si stiintifica, precum si orice alte lucrari specifice domeniului lor
de activitate, pentru parteneri din alte tari respectand dispozitiile legale in
vigoare.
Art. 15
In functie de rezultatele obtinute, personalul din activitatea de cercetare
este stimulat material prin gratificatii anuale si premii. Totodata, personalul
din activitatea de cercetare raspunde material pentru felul in care isi
indeplineste obligatiile ce-i revin in desfasurarea procesului de cercetare si
de valorificare a rezultatelor obtinute.
Art. 16
Sistemul de contracte, modul de finantare si de folosire a fondurilor,
cotele de beneficii si repartizarea lor, cuantumul si modul de acordare a
gratificatiilor si premiilor, precum si cuantumul penalizarilor pentru
nerealizarea sarcinilor de cercetare si valorificarea a rezultatelor obtinute,
se stabilesc prin hotarare a Consiliului de Ministri.
Art. 17
Selectionarea, perfectionarea si promovarea cadrelor de cercetare se fac
potrivit prevederilor statutului personalului stiintific.
Art. 18
Ministerele, celelalte organe centrale, centralele economice, combinatele
si unitatile subordonate raspund de folosirea integrala a bazei materiale a
unitatilor de cercetare, precum si de utilizarea eficienta a cadrelor
stiintifice.
In acest scop, vor asigura concentrarea fortelor de cercetare spre
problemele de importanta deosebita pentru activitatea productiva si sociala,
gruparea corespunzatoare a institutelor si centrelor, unificarea lor in functie
de profil, perfectionarea continua a structurii acestora, potrivit nevoilor
dezvoltarii economiei si culturii. Toate unitatile de cercetare vor lua masuri
pentru buna gospodarire a investitiilor, precum si a fondurilor realizate ca
urmare a indeplinirii obligatiilor contractuale, acordand atentie deosebita
largirii bazei materiale pe calea autodotarii.
Art. 19
In aplicarea prevederilor prezentei legi, Consiliul National al Cercetarii
Stiintifice va urmari:
a) orientarea potentialului stiintific spre solutionarea problemelor de
importanta deosebita pentru activitatea economica si sociala;
b) utilizarea rationala a bazei materiale, folosirea cat mai eficienta a
potentialului stiintific, perfectionarea retelei unitatilor de cercetare;
c) valorificarea cat mai rapida in productie a rezultatelor obtinute si
generalizarea introducerii lor in economie; scurtarea ciclului cercetare-
proiectare - valorificare in productie;
d) modul de infaptuire a prevederilor prezentei legi si a celorlalte
dispozitii normative elaborate in temeiul acesteia.
Art. 20
Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 martie 1970.
Pe aceeasi data se abroga toate dispozitiile contrare prevederilor acestei
legi.