LEGE
Nr. 3 din 6 iulie 1979
pentru modificarea si completarea Legii contractelor economice, nr. 71/1969
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 60 din 14 iulie 1979
Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta
lege.
Art. I
Legea contractelor economice, nr. 71/1969, republicata in Buletinul Oficial
al Republicii Socialiste Romania nr. 120 din 6 august 1973, se modifica si se
completeaza, avand urmatorul cuprins:
LEGEA CONTRACTELOR ECONOMICE
Intarirea autoconducerii muncitoresti si a autogestiunii
economico-financiare a fiecarei unitati socialiste, in cadrul conducerii
unitare a intregii activitati economice prin planul national unic de dezvoltare
economico-sociala, impune perfectionarea continua a raporturilor contractuale,
in scopul stimularii cresterii eficientei economice, largirii schimburilor de
produse, lucrari si servicii, precum si pentru fundamentarea, realizarea si depasirea
sarcinilor de plan.
Asigurarea disciplinei de plan si contractuale face necesar ca pe toate
treptele organizatorice sa se actioneze ferm pentru respectarea integrala a
obligatiilor privind incheierea si executarea contractelor economice, reducerea
duratelor de aprovizionare - fabricatie - desfacere si accelerarea vitezei de
rotatie a mijloacelor circulante, utilizarea cu maximum de eficienta a
fondurilor materiale si banesti.
In domeniul activitatii de comert exterior, sistemul contractelor economice
trebuie sa asigure intensificarea activitatii de comert exterior si cooperarii
economice internationale, a schimburilor economice ale tarii noastre cu alte
tari.
Aplicarea noului mecanism economico-financiar si perfectionarea continua a
contractelor economice, intarirea rolului acestora in fundamentarea si
realizarea sarcinilor de plan, trebuie sa conduca la cresterea cointeresarii si
a raspunderii unitatilor socialiste, a colectivelor de oameni ai muncii si a
organelor de conducere colectiva, pentru gospodarirea eficienta a partii din
avutia nationala incredintata lor spre administrare, in vederea satisfacerii
cerintelor economiei nationale.
CAP. 1
Principii de baza
Art. 1
Contractul economic are rolul de a reglementa realizarea productiei in
cantitatile, calitatea si la termenele stabilite, precum si raporturile
financiare dintre unitatile socialiste, cu respectarea costurilor si a
celorlalti indicatori economici si financiari, in conformitate cu prevederile
planului national unic, in vederea infaptuirii obiectivelor prevazute pentru
dezvoltarea economico-sociala si a satisfacerii cerintelor activitatii de
export si cooperare economica internationala.
Relatiile reciproce de productie si financiare dintre unitatile socialiste
stabilite prin contractele economice trebuie sa asigure indeplinirea sarcinilor
si obiectivelor ce revin unitatilor respective pentru valorificarea superioara
a tuturor resurselor materiale si de forta de munca, utilizarea cu maximum de
eficienta a capacitatilor de productie, ridicarea nivelului calitativ al
intregii activitati economice.
Prin continutul si functiile sale, contractul economic constituie un
instrument de baza in activitatea de planificare si de realizare a prevederilor
inscrise in planul national unic de dezvoltare economico-sociala.
Art. 2
Contractul economic intern, privind livrarea de produse, executarea de
lucrari si prestarea de servicii intre unitatile socialiste, trebuie sa asigure
fundamentarea si infaptuirea obiectivelor si sarcinilor planului national unic
de dezvoltare economico-sociala, in conformitate cu Directivele Partidului
Comunist Roman de dezvoltare economico-sociala a tarii.
Art. 3
Contractul extern, dintre unitatile socialiste si partenerii straini, trebuie
sa asigure folosirea avantajelor participarii la diviziunea internationala a
muncii, extinderea schimburilor externe si a cooperarii economice in productie,
fundamentarea si realizarea planului de comert exterior, in conditiile
cresterii continue a potentialului tehnic si economic al Republicii Socialiste
Romania, cu respectarea stricta a principiilor suveranitatii si independentei
nationale, egalitatii in drepturi si avantajului reciproc, neamestecului in
treburile interne.
Art. 4
Contractele economice interne dintre unitatile socialiste se vor incheia pe
baza sarcinilor stabilite in planul cincinal, inaintea inceperii executarii
acestuia, in care scop unitatile socialiste sunt obligate:
a) sa asigure contractarea integrala a productiei stabilite prin planul
cincinal, pe baza portofoliului de comenzi, a normativelor de plan si in
conformitate cu destinatiile din balantele de produse;
b) sa incheie contracte pe termen lung, pe baza orientarilor si prognozelor
de dezvoltare in perspectiva a economiei nationale, indeosebi pentru materiile
prime de baza, masini, utilaje si instalatii cu ciclu lung de fabricatie;
c) sa incheie contracte pentru obiectivele de cercetare stiintifica,
dezvoltare tehnologica si introducerea progresului tehnic pentru intreaga
perioada a ciclului de realizare, de la initierea lucrarilor si pana la
asimilarea rezultatelor in productie.
La data actualizarii, potrivit legii, a planului anual prin decret al
Consiliului de Stat, sarcinile de plan trebuie sa aiba la baza contracte ferme,
practic integral pentru consumul intern.
Pe baza prevederilor de plan actualizate, ministerele, celelalte organe
centrale, comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al
municipiului Bucuresti, centralele si intreprinderile vor lua masurile necesare
pentru definitivarea contractarii si asigurarii tuturor conditiilor in vederea
realizarii sarcinilor stabilite.
Art. 5
Contractele externe se vor incheia in concordanta cu obiectivele si
sarcinile stabilite prin planul cincinal.
Raporturile contractuale cu partenerii straini se vor stabili astfel incat,
la data aprobarii, prevederile din planurile anuale referitoare la productia
pentru export, la importurile necesare, precum si la actiunile de cooperare, sa
fie fundamentate prin contracte ferme, contracte cadru, comenzi sau conventii,
care sa asigure certitudinea desfacerii productiei si a aprovizionarii
tehnico-materiale.
In acest scop, unitatile socialiste sunt obligate:
a) sa incheie contracte pe termen pe lung, tinand seama de orientarile si
prognozele de dezvoltare ale economiei nationale si de acordurile de colaborare
cu alte tari pentru livrarile in cadrul actiunilor de cooperare internationala
si indeosebi pentru cooperare in productie, pentru produsele destinate
exportului, masini, utilaje si instalatii cu ciclu lung de fabricatie, precum
si pentru importurile principalelor materii prime;
b) sa asigure din timp oferte tehnico-comerciale necesare pentru
valorificarea superioara si diversificarea productiei pentru export pe baza
contractuala, in functie de cerintele pietei externe;
c) sa asigure raporturi de continuitate cu partenerii straini, schimburi
echitabile, reciproc avantajoase, actiuni de import-export corelate, promovarea
unor forme noi, eficiente, de comert si cooperare.
Art. 6
La incheierea contractelor externe si in dezvoltarea relatiilor comerciale
internationale se va urmari asigurarea unui echilibru pe tari, grupe de tari si
zone geografice, intre importuri si exporturi, in cadrul echilibrului general
prevazut prin plan, corespunzator prevederilor balantei de plati externe
aprobata.
Productia pentru export, efectuarea exporturilor, precum si actiunile de
cooperare, trebuie sa fie astfel realizate incat sa asigure resursele necesare
pentru importuri si sporirea rezervelor in valuta ale statului, sa conduca la
imbunatatirea continua a eficientei economice, a rentabilitatii si beneficiilor
unitatii producatoare si de comert exterior, la cresterea venitului national si,
pe aceasta baza, la consolidarea puterii de cumparare a monedei nationale, atat
pe plan intern, cat si in raport cu alte monede.
Art. 7
Unitatile socialiste sunt obligate sa-si asigure, pe perioade indelungate,
portofoliul de comenzi, constituit din totalitatea comenzilor beneficiarilor si
contractelor interne si externe, pentru desfacerea productiei, care sa conduca
la folosirea integrala si cu maximum de eficienta a capacitatilor de productie.
Contractele interne si externe pentru aprovizionarea cu materii prime si
materiale se incheie pe perioade de lunga durata, potrivit directiilor de
dezvoltare in perspectiva a economiei nationale.
Art. 8
In cadrul activitatii de constituire a portofoliului de comenzi unitatile
socialiste au obligatia:
a) sa studieze temeinic si sa solutioneze in calitate de producator
cererile consumatorilor interni si ale pietei externe, astfel incat dezvoltarea
capacitatilor si structura productiei sa corespunda nevoilor concrete ale
economiei;
b) sa incheie contracte, in cadrul profilului lor de fabricatie, pentru
toate produsele comandate de beneficiari in structura si sortimentatia
corespunzatoare sarcinilor de plan, pentru satisfacerea cerintelor consumului
intern si ale exportului;
c) sa faca propuneri, potrivit legii, in cazul in care nu este asigurata
desfacerea unor produse, pentru realizarea cu capacitatile de productie
respective a produselor solicitate de beneficiari, indeosebi pentru export;
d) sa ia masuri de modernizare continua a produselor destinate consumului
intern si exportului, pentru fabricarea de marfuri care sa valorifice superior
materiile prime, la un nivel tehnic ridicat si competitiv, cu costuri de
productie reduse.
Se interzice lansarea in fabricatie de produse care nu au asigurata
desfacerea prin contracte sau comenzi ferme pentru consumul intern sau pe piata
externa.
In conditiile legii, se vor putea introduce in fabricatie marfuri care fac
obiectul tranzactiilor de bursa si licitatii, precum si alte marfuri justificate
de cererile pietei externe, pe baza contractului incheiat cu intreprinderea de
comert exterior, inaintea incheierii contractului extern.
Art. 9
In executarea contractelor economice, unitatile socialiste, organele in
subordinea carora se afla acestea, raspund de intarirea disciplinei de plan si
contractuale, de respectarea integrala a obligatiilor asumate prin contracte,
de reducerea duratei de aprovizionare - fabricatie - desfacere si accelerarea
vitezei de rotatie a mijloacelor circulante, de utilizarea cu maximum de
eficienta a fondurilor materiale si banesti.
Art. 10
Ministerele, celelalte organe centrale si locale, centralele in subordinea
carora sa afla unitatile furnizoare si beneficiare raspund de incheierea si
urmarirea executarii contractelor economice, in conformitate cu prevederile
prezentei legi.
Organele de conducere colectiva ale unitatilor socialiste au obligatia sa
ia toate masurile necesare pentru incheierea si executarea contractelor
economice, in vederea indeplinirii sarcinilor de plan. Directorii si, in raport
de atributiile de serviciu ce ii revin, personalul muncitor al unitatii raspund
nemijlocit de incheierea la termen a contractelor si de indeplinirea intocmai a
obligatiilor asumate prin acestea.
Art. 11
Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi
Fondurilor Fixe impreuna cu ministerele, celelalte organe centrale, centralele
si coordonatorii de balante raspund de organizarea si urmarirea, la nivelul
economiei nationale, a activitatii de incheiere si executare a contractelor
economice pentru desfacerea productiei la intern si de asigurarea
aprovizionarii tehnico-materiale, in cadrul echilibrului general stabilit prin
plan.
Art. 12
Unitatile economice producatoare, centralele, intreprinderile de comert
exterior, ministerele si celelalte organe centrale cu sarcini de export raspund
de asigurarea cu prioritate a fondului de marfa pentru export, de efectuarea
exporturilor in conditii de calitate superioara, cu respectarea riguroasa a
conditiilor si termenelor prevazute in contractele externe, precum si de
incasarea integrala si la timp de la partenerii straini a drepturilor in
valuta.
Art. 13
Ministerul Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale, ministerele,
centralele si intreprinderile producatoare vor actiona pentru fundamentarea si
pregatirea in conditii optime a planului de comert exterior, pentru stabilirea
de raporturi de cooperare economica internationala si indeosebi de cooperare in
productie cu intreprinderi si firme din alte tari si raspund de asigurarea de
contracte pe perioade cat mai lungi, prin care sa se realizeze un echilibru
intre importuri si exporturi, de urmarirea executarii contractelor, de
adaptarea operativa a productiei la cerintele pietei externe.
CAP. 2
Contractele economice dintre unitatile socialiste
SECTIUNEA I
Incheierea contractelor economice
Art. 14
Contractele economice, in raport de obiect, pot fi de livrare de materii
prime, materiale si produse, de cooperare in productie, de furnizare de
energie, pentru cercetare stiintifica, proiectare, lucrari de
constructii-montaj si alte prestatii specifice relatiilor economice dintre
unitatile socialiste.
Continutul categoriilor de contracte prevazute la alin. 1 se stabileste
potrivit prezentei legi, reglementarilor specifice domeniului de activitate
respectiv, precum si cu respectarea cadrului determinat prin contracte model
elaborate pe ramuri, grupe de produse sau categorii de lucrari si servicii.
Contractele model se aproba de ministere, alte organe centrale, comitetele
executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti,
pentru domeniile lor de activitate, cu avizul ministerelor, celorlalte organe
centrale si locale interesate si cu acordul Ministerului Aprovizionarii
Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe.
Art. 15
Contractele economice interne, dintre unitatile socialiste, se incheie pe
urmatoarele durate:
a) pe perioade de 15-20 ani pentru materii prime de baza - carbuni
cocsificabili si energetici, sisturi bituminoase, titei, gaze naturale
destinate chimizarii, minereuri feroase, neferoase, nemetalifere si alte
produse ale industriei extractive;
b) pe perioada corespunzatoare indeplinirii sarcinilor din planul cincinal,
pentru intreaga productie stabilita prin plan;
c) pe intreaga durata de executie, daca aceasta depaseste perioada planului
cincinal, in cazul masinilor, utilajelor si instalatiilor tehnologice destinate
obiectivelor de investitii, al altor utilaje cu ciclu lung de fabricatie, al
lucrarilor de constructii-montaj si in alte asemenea situatii.
Unitatile socialiste sunt obligate sa asigure prin contracte, pe perioade
de lunga durata, toate cooperarile necesare realizarii produselor sau
livrarilor complexe, tinand seama de specializarea productiei si de necesitatea
stabilirii unor raporturi de continuitate intre unitatile ce coopereaza.
Art. 16
In cazul unor actiuni noi stabilite pe parcursul indeplinirii planului
cincinal, contractele economice se vor incheia la data aprobarii actiunii, pe
durata corespunzatoare indeplinirii sarcinii de plan respective.
Art. 17
In cazul unor produse pentru care, la data contractarii, nu sunt precizate
sortimentele, tipurile, dimensiunile sau alte caracteristici necesare
executarii obligatiilor asumate, partile vor prevedea termenele de prezentare a
acestora, care nu vor putea depasi sase luni inainte de data livrarii.
Pentru masinile, utilajele si instalatiile cu o durata mai mare a ciclului
de fabricatie, documentatiile tehnice si comenzile se vor preda de catre
beneficiari in cadrul termenelor prevazute in anexa, care face parte integranta
din prezenta lege.
Art. 18
Pentru bunurile destinate fondului pietei a caror sortimentatie variaza
frecvent in raport de cerintele pietei interne se vor incheia contracte cadru,
pe intreaga perioada a planului cincinal, care se vor adapta si detalia anual
sau, dupa caz, in functie de sezon.
De asemenea, se vor incheia contracte cadru si pentru livrarea produselor
noi ce urmeaza sa fie asimilate in perioada planului cincinal. Partile vor
detalia si concretiza prevederile acestor contracte dupa aprobarea omologarii
si introducerii in fabricatie a produselor contractate.
Art. 19
In cazul livrarilor complexe - utilaje, echipamente, instalatii si linii
tehnologice - se incheie un singur contract intre furnizorul general si
beneficiar.
Furnizorul general raspunde de realizarea in intregime a obiectului
livrarii complexe, in care scop trebuie sa asigure, in principal:
a) livrarea utilajelor, subansamblelor, echipamentelor din tara si import,
la termenele prevazute in graficul de esalonare a investitiei si in conditiile
stabilite in documentatiile aprobate;
b) calitatea furniturilor si functionarea utilajelor, echipamentelor,
instalatiilor si liniilor tehnologice la parametrii aprobati;
c) acordarea asistentei tehnice la montaj, la efectuarea probelor
tehnologice si la punerea in functiune a capacitatilor, in conditiile prevazute
prin contracte;
d) livrarea pieselor de prima dotare si a documentatiilor pentru executarea
pieselor de schimb, in conditiile stabilite potrivit legii;
e) scolarizarea si instruirea personalului de exploatare a echipamentelor,
instalatiilor si liniilor tehnologice livrate.
In functie de specificul livrarii complexe, furnizorul general raspunde si
de indeplinirea celorlalte obligatii prevazute de lege in sarcina sa.
Art. 20
Pentru realizarea livrarilor complexe furnizorul general va incheia
contracte de cooperare cu unitatile specializate in fabricarea unor parti
componente, piese, ansamble sau subansamble, prin care se vor asigura, in
principal:
a) ritmicitatea livrarilor de parti componente, piese, ansamble si
subansamble, in concordanta cu termenele stabilite pentru executarea livrarii
complexe;
b) calitatea produselor livrate in cooperare, cu respectarea intocmai a
documentatiilor tehnico-constructive ale obiectului livrarii complexe;
c) asistenta tehnica si, dupa caz, prestarea de servicii specializate;
d) stabilirea regimului de garantii pentru toti furnizorii care coopereaza;
termenele de garantie se calculeaza de la data predarii obiectului livrarii
complexe catre beneficiar;
e) incadrarea costurilor de productie ale furniturilor in prevederile
bugetelor de venituri si cheltuieli la toate unitatile care coopereaza.
Continutul contractelor de cooperare trebuie sa fie in concordanta cu
clauzele principale din contractul incheiat intre furnizorul general si
beneficiar si sa corespunda prevederilor din programele de cooperare aprobate.
Prevederile prezentului articol se aplica si in cazul contractelor de
cooperare incheiate intre furnizorul principal al unui produs complex si
unitatile colaboratoare specializate.
Art. 21
Pentru utilajele tehnologice si instalatiile complexe, partile sunt
obligate sa stabileasca prin contract, in principal, urmatoarele clauze:
a) termenele de livrare a utilajelor sau instalatiilor, corelate cu ciclul
de montaj, cu termenul de punere in functiune, precum si cu durata
transportului, fiind interzise realizarea si livrarea de utilaje care sa fie
imobilizate in stocuri;
b) termenele si responsabilitatile de predare a documentatiei tehnice complete
pentru intregul obiectiv sau pe ansamble si subansamble ce se pot executa
independent, tinand seama de termenele de livrare a utilajelor stabilite
potrivit lit. a) si de ciclul de fabricatie al acestora;
c) obligatiile furnizorului de a asigura documentatiile de montaj,
asistenta tehnica la locul de montare, probele de punere in functiune,
scolarizarea personalului de exploatare, livrarea de piese de schimb si
efectuarea de prestatii in perioada de garantie.
Beneficiarii de investitii vor prevedea in contractele ce le incheie cu
unitatile de proiectare clauze privind garantiile necesare pentru predarea in
termen si completa a documentatiilor tehnice definitive de executie.
Art. 22
Contractele economice se incheie prin acordul partilor, pe baza si in
executarea sarcinilor ce revin unitatilor socialiste din planul national unic
de dezvoltare economico-sociala, si vor trebui, dupa caz, sa cuprinda, in
principal:
a) identificarea unitatilor socialiste contractante si a persoanelor imputernicite
sa semneze contractul;
b) durata de executare in natura a obligatiilor contractuale, prin
determinarea cantitatii, stabilirea conditiilor de calitate si receptie,
adaptarile si imbunatatirile constructive si tehnologice ce trebuie aduse
produselor;
c) defalcarea cantitativa, pe termene calendaristice de executare,
esalonate pe ani si trimestre;
d) preturile si tarifele in vigoare la data incheierii contractului,
aprobate de organele in drept; preturile si tarifele se vor putea stabili, in
conditiile legii, si la o data ulterioara incheierii contractului, urmand ca
prima livrare sau prestare sa se faca pe baza pretului sau tarifului aprobat;
modalitatea de plata;
e) modalitatile de efectuare a probelor tehnologice, formele de asistenta
tehnica si regimul de garantii;
f) conditiile de ambalare, marcare, etichetare si expeditie, relatiile de
transport optimizate;
g) raspunderile contractuale ale partilor;
h) orice alte clauze necesare executarii intocmai a obligatiilor asumate
prin contract.
Art. 23
In contractele economice nu pot fi cuprinse clauze contrare legii. Clauzele
prin care se incalca prevederile legale sunt nule, urmand a fi inlocuite cu
prevederi corespunzatoare legii.
Contractul va fi in intregime nul numai daca inlocuirea clauzei nule nu
este posibila.
Art. 24
Contractele economice se incheie de catre intreprinderi, precum si de catre
centrale sau alte unitati socialiste, potrivit legii.
Pentru unitatile noi, prevazute a fi puse in functiune dupa data aprobarii
planului, contractele economice privind desfacerea productiei si aprovizionarea
tehnico-materiala se vor incheia de catre centrale sau alte unitati socialiste
in subordinea carora acestea urmeaza sa functioneze. Dupa infiintare, unitatile
noi devin, de drept, parti in contract.
Raporturile contractuale dintre unitatile socialiste, precum si modificarea
acestora, se stabilesc in forma scrisa. Comanda confirmata in scris, in
termenul prevazut de lege, sau executarea acesteia de indata echivaleaza cu
contract incheiat.
Art. 25
Contractele economice se vor incheia in cadrul unei perioade de cel mult 90
de zile, cu respectarea urmatoarelor termene:
a) unitatea beneficiara va emite comenzi in termen de 20 de zile de la data
primirii normativelor de plan, iar in cazul produselor pentru care se
elaboreaza si balante materiale, de la data primirii repartitiilor;
b) in termen de 30 de zile de la primirea comenzii beneficiarului, unitatea
furnizoare este obligata sa emita proiectul de contract sau, dupa caz,
confirmarea comenzii;
c) unitatea beneficiara are obligatia sa restituie proiectul de contract
semnat, cu sau fara obiectii, in termen de 20 de zile de la data cand l-a
primit;
d) cand sunt obiectii la contract, partile, daca sunt din aceeasi
localitate, trebuie sa le concilieze in termen de 10 zile, iar daca sunt din
localitati diferite, in termen de 15 zile; convocarea beneficiarului este in
sarcina furnizorului;
e) furnizorul este obligat sa sesizeze, in termen de 5 zile, organul
competent pentru solutionarea eventualelor obiectii neconciliate; in cazul
depasirii termenului de sesizare, obiectiile beneficiarului se considera
acceptate, daca nu contravin legii.
Art. 26
Neintelegerile ivite cu prilejul incheierii contractelor economice,
inclusiv cele privind refuzul de a contracta pe baza normativelor de plan
aprobate sau a repartitiilor emise, care nu au putut fi conciliate de partile
contractante, se vor rezolva de catre:
a) centrale, in cazul in care partile contractante apartin de aceeasi
centrala;
b) ministerul sau alt organ central, in cazul in care partile contractante
apartin de centrale diferite, subordonate aceluiasi minister sau organ central,
iar neintelegerile nu au putut fi conciliate de centralele respective;
comitetul executiv al consiliului popular judetean sau al municipiului
Bucuresti, pentru unitatile socialiste din subordinea lor;
c) ministere, alte organe centrale, comitetele executive ale consiliilor
populare judetene sau al municipiului Bucuresti, in cazul in care partile
contractante sunt in subordinea unor organe diferite, iar neintelegerile nu au
putut fi conciliate de centralele de care apartin;
d) Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi
Fondurilor Fixe, in termen de 20 de zile de la sesizare, in cazul in care
ministerele, alte organe centrale, comitetele executive ale consiliilor
populare judetene sau al municipiului Bucuresti nu cad de acord asupra
rezolvarii neintelegerilor. Solutionarea se va face pe baza justificarilor
prezentate de parti si, dupa caz, cu participarea acestora.
Organele prevazute la lit. a), b) si c) au obligatia sa solutioneze
neintelegerile precontractuale in termen de cel mult 10 zile de la sesizare,
cand acestea au sediul in aceeasi localitate, sau 15 zile, cand sunt din
localitati diferite; in cazul nerealizarii unui acord, le revine obligatia sa
sesizeze organele competente, in 5 zile de la expirarea termenului de
solutionare stabilit.
Hotararea data in rezolvarea neintelegerilor ivite cu prilejul incheierii
contractului face parte din contract pe data cand a fost incheiat. In cazul
refuzului de contractare, hotararea tine loc de contract pana la perfectarea
acestuia de catre parti.
In cazul refuzului nejustificat de a contracta, organele competente sa
rezolve neintelegerile precontractuale vor face si propuneri de sanctionare a
persoanelor vinovate, potrivit legii.
SECTIUNEA 2
Adaptarea contractelor economice si conditiile in care acestea pot fi
modificate
Art. 27
Contractele economice dintre unitatile socialiste se vor adapta anual de
catre parti, prin punerea lor de acord cu imbunatatirile ce se aduc, potrivit
legii, planurilor anuale. In acest scop:
a) odata cu actualizarea planului anual prin decret al Consiliului de Stat
se vor actualiza si sarcinile din planul cincinal pentru anul urmator, astfel
incat sa se emita din timp repartitiile care vor sta la baza adaptarii
contractelor incheiate, pentru produsele ce fac obiectul balantelor materiale;
b) repartitiile se vor emite de coordonatorii de balante si vor cuprinde
furnizorii si beneficiarii, cantitatile, caracteristicile tehnico-economice de
identificare a produselor si perioadele de livrare;
c) contractele se vor adapta concomitent cu elaborarea lucrarilor de plan,
cu cel putin 6 luni inainte de inceperea executarii planului anual, pana la
data la care, potrivit legii, se actualizeaza planul anual prin decret al
Consiliului de Stat.
Partile sunt obligate sa adapteze contractele si in situatiile in care, in
conditiile legii, se modifica prevederile de plan, balantele materiale si
repartitiile pe baza carora contractele au fost incheiate.
Art. 28
Modificarea sau denuntarea unilaterala a contractului economic este
interzisa. De asemenea, modificarea contractului prin acordul partilor nu se
poate face daca aceasta priveste elemente cuprinse in balantele materiale si in
repartitii.
Partile pot aduce modificari contractelor numai in ce priveste clauzele pe
care le-au stabilit, potrivit competentelor ce le revin, exclusiv prin acordul
lor de vointa.
Art. 29
Daca partile, de comun acord, stabilesc modificari in prevederile
contractelor incheiate, partea care a solicitat modificarea suporta
consecintele patrimoniale ce decurg din aceasta, potrivit legii.
Art. 30
In cursul executarii contractelor, partile au obligatia sa actualizeze
prevederile acestora in functie de cerintele introducerii si promovarii
continue a progresului tehnic.
Art. 31
Ministerele, celelalte organe centrale si locale, centralele si
intreprinderile raspund de asigurarea stocurilor normate, de incadrarea stricta
in volumul acestora, in scopul realizarii continuitatii productiei si a
ritmicitatii indeplinirii sarcinilor de plan.
Pentru prevenirea formarii de stocuri de materii prime, materiale, piese de
schimb si produse supranormative ori pentru lichidarea acestora, in situatiile
in care unitatile socialiste realizeaza economii suplimentare de materiale,
folosesc inlocuitori ai unor materiale deficitare, apar schimbari in structura
productiei, modificari ale sarcinilor de plan, sau din alte cauze, ministerele,
celelalte organe centrale si locale, centralele si intreprinderile sunt
obligate sa ia de indata masurile prevazute de lege pentru asigurarea repunerii
stocurilor respective in circuitul economic.
Pe baza acestor masuri, cu aprobarile si in conditiile prevazute de lege,
unitatile socialiste sunt obligate sa asigure, dupa caz, adaptarea, modificarea
sau incetarea contractelor economice.
Art. 32
Prevederile art. 25 si 26 se aplica in mod corespunzator la adaptarea,
modificarea sau actualizarea contractelor economice.
SECTIUNEA 3
Executarea contractelor economice si disciplina contractuala
Art. 33
Unitatile socialiste sunt obligate sa execute contractele economice in
natura, cu respectarea intocmai a cantitatii, calitatii, termenelor si
celorlalte obligatii asumate.
Contractele economice sunt executorii pe intreaga durata pentru care au fost
incheiate.
Art. 34
Produsele si lucrarile contractate se vor livra pe baza de receptie
cantitativa si calitativa.
Partile contractante pot conveni, tinand seama de natura produselor, ca
livrarea sa se faca si prin autoreceptie.
Modalitatile de receptie sau autoreceptie se prevad in contracte, cu
respectarea prevederilor legale.
Art. 35
Pentru utilaje tehnologice, instalatii si alte produse de complexitate
tehnica ridicata, receptia de catre beneficiar este obligatorie. Acesta va putea
face receptia si pe faze de fabricatie.
Art. 36
Unitatile producatoare si beneficiare ale produselor agrozootehnice
destinate constituirii fondului de stat sunt obligate sa asigure predarea,
receptia si primirea acestora, la termenele din graficele de livrare stabilite
prin contract.
Unitatile producatoare sunt obligate sa predea la cel mai apropiat centru
de colectare produsele agrozootehnice usor alterabile, in cazul in care
beneficiarul nu s-a prezentat, conform graficelor, pentru receptie. Predarea se
face pe baza receptiei efectuate de centrul de colectare in prezenta unui
delegat al consiliului popular local sau altui delegat neutru, competent.
Centrele de colectare sunt obligate sa receptioneze, sa preia si sa valorifice
aceste produse.
Unitatea producatoare raspunde pentru pagubele cauzate ca urmare a
nepredarii la timp a produselor centrului de colectare cel mai apropiat.
Art. 37
Unitatea beneficiara este obligata sa verifice, in conditiile prevazute de
lege, pe parcursul executarii produsului contractat, modul in care unitatea
furnizoare indeplineste clauzele convenite cu privire la calitate.
Art. 38
Unitatile socialiste au obligatia sa livreze numai produse care corespund
conditiilor de calitate prevazute in contractele economice.
Produsele refuzate de unitatea beneficiara pentru lipsuri calitative se
considera nelivrate daca furnizorul nu asigura remedierea sau inlocuirea lor,
in termenul stabilit de comun acord cu beneficiarul.
Art. 39
Receptionarea si acceptarea de catre unitatea beneficiara a produselor ce
nu corespund calitatii prevazute in contracte sau, dupa caz, in standarde,
norme tehnice si caiete de sarcini, atrag si raspunderea acesteia pentru paguba
adusa avutului obstesc.
In perioada de garantie, unitatea furnizoare raspunde pentru calitatea
produselor, iar dupa expirarea acesteia, pentru vicii ascunse, constatate
potrivit legii.
Art. 40
Unitatile furnizoare sunt obligate sa livreze produsele le termenele
prevazute in contract. Livrarea produselor la o alta data se poate face in
urmatoarele cazuri:
a) livrarea produselor cu anticipatie se poate face numai cu acordul
partilor, dat prealabil fiecarei livrari. In cazul masinilor, utilajelor si
instalatiilor destinate obiectivelor de investitii, livrarea anticipata se
poate face numai cu acordul bancii finantatoare prin care se atesta ca
achizitionarea in devans a utilajelor este justificata economic, fiind
asigurate conditii pentru montarea si darea lor in exploatare inainte de termenele
stabilite prin documentatia tehnico-economica aprobata;
b) livrarea produselor cu intarziere se poate face numai cu acordul
prealabil al beneficiarului, care va putea sa refuze primirea produselor daca
datorita intarzierii este in imposibilitate de a le mai folosi sau s-ar depasi
nivelul stocurilor normate determinate potrivit legii.
In cazurile prevazute la lit. b) furnizorul este obligat sa plateasca
beneficiarului penalitatile si despagubirile datorate, potrivit legii.
Art. 41
Produsele trec in administrarea directa sau proprietatea unitatii
beneficiare, dupa caz:
a) pe data predarii produselor catre unitatea beneficiara;
b) pe data predarii produselor catre organizatia de transport, in cazul in
care expedierea produselor este in sarcina unitatii furnizoare. Organizatiile
de transport au obligatia de a asigura transportul produselor in bune conditii
si raspund, in caz de daune, pentru prejudiciul cauzat;
c) pe data trecerii produselor in custodia unitatii furnizoare, cu acordul
unitatii beneficiare si in conditiile legii.
Pe data trecerii produselor in proprietatea sau administrarea directa a
unitatii beneficiare, aceasta datoreaza plata pretului produsului sau a
prestatiei, iar riscurile trec asupra sa.
Transmiterea dreptului de proprietate ori a dreptului de administrare
directa in cazul produselor livrate unitatilor Ministerului Apararii Nationale
si Ministerului de Interne se face in conditiile prevazute prin decret al
Consiliului de Stat.
Lucrarile se transmit in administrarea directa sau proprietatea unitatilor
beneficiare pe data receptiei.
Art. 42
Unitatea socialista furnizoare poate accepta, la cererea beneficiarului, ca
executarea contractului sa inceteze daca aceasta nu determina nerealizarea sarcinilor
de plan si daca beneficiarul suporta cheltuielile care nu pot fi recuperate,
efectuate de producator pana la data incetarii contractului.
Pentru produsele la care se elaboreaza balante materiale, incetarea
contractelor se poate face numai cu adaptarea corespunzatoare, in conditiile
legii, a repartitiilor.
SECTIUNEA 4
Raspunderea contractuala
Art. 43
Ministerele, celelalte organe centrale si locale impreuna cu Ministerul
Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe
raspund de luarea tuturor masurilor necesare pentru asigurarea executarii
intocmai a obligatiilor asumate de unitatile socialiste prin contracte, de
efectuarea unui control riguros al indeplinirii obligatiilor contractuale de
catre parti si de stabilirea raspunderii persoanelor vinovate pentru
neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a prevederilor din contractele
incheiate.
Daca dupa incheierea contractului se constata ivirea unor cauze, altele
decat forta majora, care ar pune una din parti in imposibilitatea de a-l
executa, ministerele, celelalte organe centrale si locale, centralele, carora
partea le este subordonata, au obligatia sa ia masurile necesare pentru a
asigura executarea contractului.
Art. 44
Unitatea socialista care nu executa obligatiile asumate prin contract ori
le executa necorespunzator datoreaza celeilalte parti penalitati, precum si
despagubiri, in vederea repararii prejudiciului cauzat din culpa sa.
Despagubirea se datoreaza numai in masura in care prejudiciul nu a fost
acoperit in intregime prin plata penalitatilor prevazute in contract si
priveste atat paguba efectiv suferita, cat si beneficiul nerealizat.
Art. 45
Partile sunt de drept in intarziere daca nu isi executa obligatiile la termenele
prevazute prin contract.
Beneficiarul raspunde de neexecutarea contractului daca nu-si respecta
obligatiile de a caror indeplinire depinde executarea acestuia.
Art. 46
Unitatea socialista a carei obligatie contractuala nu poate fi executata
din cauza de forta majora, constatata potrivit legii, este aparata de
raspundere si are obligatia sa aduca la cunostinta celeilalte parti
imposibilitatea de executare survenita, in termen de 5 zile de la data
aparitiei acestei cauze, si sa-i comunice actele doveditoare, in termen de cel
mult 15 zile de la aceeasi data; de asemenea, este obligata sa-i comunice de
indata data incetarii cazului de forta majora.
Cazurile de forta majora se analizeaza si se confirma de catre Comitetul de
Stat al Planificarii, pentru produsele ale caror balante se aproba prin planul
national unic de dezvoltare economico-sociala, si de catre Ministerul
Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe,
pentru produsele ce fac obiectul celorlalte balante.
Art. 47
Penalitatile pentru neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a
obligatiilor asumate prin contractele economice sunt urmatoarele:
1. pentru fiecare zi de intarziere a executarii obligatiei, pe durata
corespunzatoare indeplinirii sarcinii din planul anual, 0,1% in primele 10
zile, 0,2% in urmatoarele 20 de zile si 0,3% in perioada ce depaseste 30 de
zile, pana la data executarii in natura a prestatiei, renuntarii de catre
beneficiar la aceasta potrivit art. 40 sau imposibilitatii executarii
obligatiei din cauza de forta majora, daca intarzierea este cu privire la:
a) predarea sau, dupa caz, ridicarea produselor, preluarea lucrarilor ori
primirea serviciilor;
b) prezentarea la termenele stabilite in contract a specificatiilor ori a
detaliilor necesare executarii contractului, precum si, in cazul utilajelor
tehnologice si instalatiilor complexe, predarea le termenele convenite a
documentatiei tehnice pentru intregul obiectiv sau pe ansamble si subansamble
ce se pot executa independent;
c) punerea la dispozitie a ambalajelor de catre beneficiar cand, potrivit
contractului, ii revine aceasta obligatie, sau restituirea in termen a
ambalajelor, paletelor, containerelor, accesoriilor de paletizare-pachetizare
si altor mijloace asemanatoare.
Penalitatea se calculeaza, in cazul prevazut de lit. a), la pretul
produsului, lucrarii sau prestatiei, in cazul prevazut de lit. b), la pretul
produsului, lucrarii sau prestatiei ce nu a putut fi executata, iar in cazul
prevazut la lit. c), la pretul prestatiei nerealizate datorita ambalajelor ce
nu au fost puse la dispozitie sau la pretul ambalajelor, paletelor,
containerelor, accesoriilor de paletizare-pachetizare si altor mijloace
asemanatoare, in cazul nerestituirii;
2. pentru nerespectarea modalitatii de efectuare a receptiei sau
autoreceptiei, 2% din pretul produsului, lucrarii sau prestatiei ce trebuiau
receptionate, daca nu se aplica penalitatile pentru intarzierea executarii
obligatiei potrivit pct. 1 lit. a);
3. pentru neexecutarea in natura a obligatiei asumate prin contract, la
data expirarii duratei corespunzatoare indeplinirii sarcinii din planul anual,
8% din pretul produsului, lucrarii sau prestatiei neexecutate;
4. pentru incalcarea obligatiilor privitoare la:
a) marcare, stantare, etichetare sau trimiterea actelor de livrare ce
trebuie sa insoteasca documentele de transport, 1% din pretul fiecarui lot
astfel livrat;
b) trimiterea certificatelor de calitate, a buletinelor de analiza, a
instructiunilor de folosire sau cartii tehnice a produsului si a certificatelor
de garantie, 2% din pretul fiecarui lot astfel livrat;
5. pentru fiecare zi de intarziere a platii pretului, de la data cand
acesta este datorat pana la efectuarea platii, 0,1% in primele 10 zile, 0,2% in
urmatoarele 20 de zile si 0,3% in perioada ce depaseste 30 de zile, din suma ce
trebuia achitata;
6. pentru fiecare zi de refuz nejustificat al platii pretului sau de
nerestituire a sumei incasate, fara indreptatire, de la data refuzului pana la
data platii, respectiv de la data incasarii sumei nedatorate pana la
restituirea acesteia, 0,3% din valoarea pretului neachitat sau a sumei
nerestituite, dupa caz;
7. pentru instrainarea sau consumarea de produse preluate in custodie, fara
consimtamantul prealabil al unitatii in favoarea careia s-a constituit
custodia, 10% din valoarea produselor instrainate sau consumate.
Partile vor putea stabili prin contracte penalitati mai mari decat cele
prevazute in prezentul articol, precum si aplicarea de penalitati pentru
incalcarea altor obligatii decat cele prevazute la pct. 1-7, tinand seama de
specificul relatiilor economice pentru care au incheiat contractul.
Art. 48
Litigiile patrimoniale dintre unitatile socialiste cu privire la neexecutarea
sau executarea necorespunzatoare a contractelor economice se solutioneaza de
Arbitrajul de Stat sau alte organe arbitrale, prevazute de lege.
CAP. 3
Contractele de comert exterior si de cooperare economica internationala
SECTIUNEA 1
Dispozitii comune
Art. 49
Activitatea de comert exterior si de cooperare economica internationala
constituie monopol de stat si se desfasoara potrivit politicii partidului si
statului privind largirea si diversificarea relatiilor economice externe, in
concordanta cu prevederile planului national unic de dezvoltare
economico-sociala.
Art. 50
Schimburile economice externe si relatiile de cooperare economica
internationala se realizeaza prin contracte, ce se incheie in conformitate cu
prevederile de plan, precum si ale acordurilor de lunga durata, conventiilor
sau altor intelegeri internationale la care Republica Socialista Romania este
parte.
Art. 51
In dezvoltarea relatiilor economice externe cu toate tarile socialiste, cu
tarile in curs de dezvoltare si celelalte state se va asigura promovarea larga
a actiunilor de cooperare in productie si a celorlalte forme de cooperare
economica internationala si, pe aceasta baza, realizarea echilibrului intre
importuri si exporturi, indeosebi prin incheierea de contracte in contrapartida
pe termen lung.
Importurile de instalatii, masini, utilaje si subansamble se vor angaja cu
precadere in cadrul actiunilor de cooperare si al actiunilor de export in
contrapartida de produse din ramura constructiei de masini.
In cadrul actiunilor de cooperare economica internationala se va urmari
totodata constituirea de societati mixte si alte forme de cooperare in
productie pentru realizarea de obiective complexe, executarea de constructii
industriale si civile, prestarea activitatilor de inginerie tehnologica,
consultanta, asistenta tehnica, efectuarea unor actiuni de interes comun.
Art. 52
Activitatea de comert exterior si de cooperare economica internationala se
desfasoara pe baza urmatoarelor categorii de contracte:
a) contracte externe incheiate cu partenerii straini;
b) contracte interne pentru realizarea operatiunilor de export, import si
cooperare economica internationala, incheiate intre unitatile producatoare
pentru export sau beneficiare de importuri si intreprinderile de comert
exterior.
SECTIUNEA 2
Contracte externe
A. Incheierea contractelor
Art. 53
Ofertarea si contractarea de catre unitatea de comert exterior a marfurilor
de export se vor face numai in conditiile prevazute de lege, prin promovarea
produselor, lucrarilor si serviciilor care asigura valorificarea superioara a
resurselor materiale utilizate, au un nivel calitativ ridicat si sunt
competitive pe piata externa. De asemenea, se va urmari extinderea exporturilor
care valorifica conceptia proprie, sub forma de licente, documentatii tehnice
si livrari complexe.
Oferta se elaboreaza de unitatile de comert exterior, pe baza prospectarii
pietei externe si a prevederilor din conventiile interne, incheiate potrivit
legii, referitoare la fondul de marfa in structura sortimentala si esalonarea
prevazute prin plan, pentru fiecare unitate producatoare, precum si la
parametrii de calitate si celelalte conditii necesare realizarii exportului.
In cazul in care partenerii straini solicita livrarea unor marfuri cu
caracteristici diferite fata de cele prevazute in conventiile de la alin. 2,
oferta se definitiveaza cu acordul unitatii producatoare.
Oferta va cuprinde conditiile si modalitatile de plata, finantare sau
creditare si celelalte elemente necesare pentru incheierea contractului, precum
si termenul in care poate sa fie acceptata.
Art. 54
Unitatile producatoare sunt obligate sa ofere si sa puna in fabricatie
pentru export, precum si pentru realizarea diverselor forme de cooperare
internationala, acele produse care au un nivel tehnic si calitativ ridicat,
asigura valorificarea superioara a materiilor prime si sunt competitive pe
pietele externe.
Art. 55
Contractarea marfurilor la import se face urmarindu-se asigurarea
echilibrului intre importuri si exporturi prin analiza comparativa si
negocierea ofertelor partenerilor straini sau prin emiterea de comenzi, tinand
seama de prospectarea pietei externe.
Pentru incheierea contractului se va da prioritate, in conditiile prevazute
de lege, ofertei care asigura satisfacerea optima a cerintelor dezvoltarii
economiei nationale si a relatiilor economice externe.
Art. 56
Unitatile de comert exterior vor actiona pentru incheierea, cu precadere,
de contracte externe pe termen lung. In acest scop:
a) contractele de lunga durata se incheie, de regula, pe perioade de 5 ani
sau mai mari;
b) contractele pentru importul materiilor prime de baza se stabilesc astfel
incat sa asigure aprovizionarea acestora pe perioade de 15-25 ani;
c) contractele de cooperare economica internationala pentru livrari de
marfuri, coproductie, prestari de servicii si executari de lucrari in conditii
de reciprocitate, se stabilesc indeosebi pe perioade de 10-15 ani;
d) contractele de cooperare pentru construirea si exploatarea in comun cu
partenerul strain de obiective economice noi in Republica Socialista Romania
sau in strainatate, precum si pentru modernizarea de unitati existente in
industrie, agricultura si alte ramuri sau pentru realizarea de actiuni
comerciale pe terte piete, se stabilesc pe intreaga perioada de realizare a
obiectivului cooperarii.
Contractele externe se vor putea stabili si pe durate mai scurte, in
functie de ciclul de fabricatie al produselor sau de particularitatile
prestatiilor convenite.
Art. 57
La anumite marfuri, in special masini, utilaje si instalatii complexe, la
care asigurarea calitatii produselor, a performantelor tehnice si comportarea
in exploatare sunt hotaratoare pentru pastrarea pietelor externe, unitatile de
comert exterior vor incheia, concomitent cu contractul extern de livrare,
contractul de "service" si vor lua masuri corespunzatoare pentru
asigurarea acestei activitati si a pieselor de schimb necesare.
Art. 58
Contractele de cooperare privind exporturile complexe - instalatii si alte
obiective executate in strainatate - se incheie si se realizeaza, in conditiile
prevazute prin decret al Consiliului de Stat, de catre centrale industriale sau
alte unitati economice, in calitate de furnizor general.
Furnizorul general raspunde de realizarea exportului complex, in conditiile
si la termenele prevazute in contractul extern, in care scop trebuie sa
asigure, in principal:
a) contractarea utilajelor, materialelor, subansamblelor, liniilor
tehnologice, echipamentelor cu subfurnizorii, a lucrarilor de cercetare si
proiectare cu proiectantul general, precum si a lucrarilor de
constructii-montaj si serviciilor de specialitate cu antreprenorul general;
b) livrarea, receptia si transportul instalatiilor, utilajelor,
materialelor si documentatiilor exportate, controlul calitatii acestora,
conform reglementarilor in vigoare;
c) punerea in functiune a instalatiei contractate, efectuarea probelor
pentru demonstrarea realizarii parametrilor proiectati, executarea eventualelor
remedieri, predarea instalatiei si indeplinirea obligatiilor in perioada de
garantie, conform prevederilor contractului extern;
d) asistenta tehnica si pregatirea personalului beneficiarului extern, in
tara sau pe santierele din strainatate, in conditiile convenite cu partenerul
strain;
e) eficienta si competitivitatea exporturilor complexe si incasarea in
termen a drepturilor cuvenite pentru livrarile si lucrarile executate.
Art. 59
Contractele privind importurile de instalatii complexe, precum si
contractele pentru constituirea de societati mixte, se incheie potrivit
reglementarilor specifice prevazute de lege in aceste domenii.
Prevederile art. 53-57 se aplica in mod corespunzator si pentru contractele
externe ce au ca obiect prestari de servicii sau executari de lucrari.
Art. 60
Contractele externe de export, import si de cooperare economica
internationala se incheie de catre intreprinderile de comert exterior, precum
si de catre centrale, unitati producatoare, executante de lucrari sau
prestatoare de servicii, autorizate, potrivit legii, sa efectueze direct
operatii comerciale pe piata externa.
Unitatile economice prevazute la alin. 1 au autonomie in prospectarea
pietei externe, alegerea partenerilor straini, negocierea si incheierea
contractelor, cu respectarea dispozitiilor legale.
Art. 61
In functie de natura si obiectul operatiei comerciale pot fi incheiate
contracte de vanzare-cumparare, de cooperare in productie, executare de
lucrari, depozit, mandat si reprezentare comerciala, acordare de asistenta
tehnica, intretinere de masini, utilaje si instalatii, transport si expeditii
internationale, constituire de societati mixte, transfer de tehnologie,
asigurari, turism si altele, practicate in relatiile comerciale internationale.
Pentru facilitarea incheierii si executarii contractelor externe, pot fi
folosite conditii generale, contracte tip, contracte cadru si alte forme de
unificare a practicilor comerciale pe piata internationala.
Art. 62
Raporturile contractuale cu partenerii straini, precum si modificarea
acestor raporturi, se constata in forma scrisa, cu respectarea conditiilor
pentru validarea conventiilor.
Art. 63
Contractele externe se incheie prin acordul partilor si trebuie sa
cuprinda, in functie de specificul operatiei de comert exterior, in principal:
a) identificarea partilor si a reprezentantilor lor, precum si determinarea
obiectului contractului;
b) durata contractului, termenele si locul de executare a obligatiilor,
modalitatile de receptie si de rezolvare a eventualelor reclamatii;
c) pretul si modalitatea de plata, masurile pentru prevenirea unor
eventuale deprecieri monetare;
d) garantiile privind calitatea marfii, conditiile de ambalaj, marcare si
etichetare, expediere si transport;
e) clauze asiguratorii corespunzatoare, tinand seama de tendintele
conjuncturii externe si interesele economiei nationale;
f) raspunderile contractuale ale partilor, legislatia aplicabila si
jurisdictia competenta, precum si orice alte clauze necesare, care se vor
conveni de catre parti, in conditiile stabilite prin Codul general al
activitatii de comert exterior al Republicii Socialiste Romania.
Art. 64
Contractul poate fi modificat numai prin acordul de vointa al partilor.
B. Executarea contractelor externe
Art. 65
Unitatile socialiste raspund de livrarea la termen a marfurilor destinate
exportului, cu respectarea conditiilor de calitate si a performantelor tehnice
ale acestora, de asigurarea controlului exigent al calitatii produselor
provenite din import, precum si de indeplinirea tuturor obligatiilor pe care si
le-au asumat prin contractele incheiate.
Unitatile de comert exterior sunt obligate sa asigure incasarea integrala
si la timp a pretului marfurilor exportate sau, dupa caz, primirea marfurilor
in contrapartida, precum si realizarea tuturor celorlalte drepturi ce li se
cuvin potrivit contractului.
Art. 66
Obligatiile de livrare a produselor destinate exportului, prevazute in
contractele economice, raman in vigoare pe toata durata de valabilitate a
angajamentelor stabilite in raporturile cu partenerii straini si in limitele
conditiilor prevazute in contractele incheiate cu acestia.
Art. 67
Pentru asigurarea executarii contractelor de export si de cooperare
economica internationala, intreprinderile de comert exterior impreuna cu
unitatile producatoare vor stabili programe pentru fiecare contract, care vor
cuprinde masuri privind realizarea produselor, organizarea cooperarii intre
intreprinderi, a "service" - ului si asistentei tehnice.
Art. 68
Ministerul Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale si
intreprinderile de comert exterior vor controla, prin reprezentantii proprii,
la uzine si fabrici, modul cum se introduc in fabricatie si se realizeaza
marfurile contractate la export, precum si in cadrul actiunilor de cooperare
economica internationala, vor determina luarea de masuri operative pentru
respectarea obligatiilor contractuale si nu vor admite livrarea catre
partenerii straini a produselor care nu corespund conditiilor contractuale.
Pentru produsele destinate exportului, inclusiv in cadrul actiunilor de
cooperare, in special masini, utilaje, instalatii, la care asigurarea calitatii
produselor, a performantelor tehnice si comportarea in exploatare sunt
hotaratoare in promovarea exporturilor, intreprinderile de comert exterior pot
efectua controlul calitatii prin organe specializate de control pe baza de
contract.
Organele de control tehnic al calitatii din unitati si cele ale
Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor vor
controla pe fluxuri de fabricatie modul cum se respecta procesele tehnologice,
pentru a evita producerea de marfuri necorespunzatoare calitativ fata de
prevederile din contracte.
Art. 69
Controlul calitatii marfurilor provenite din import se asigura in
conditiile stabilite prin decret al Consiliului de Stat.
Art. 70
Camera de Comert si Industrie a Republicii Socialiste Romania poate,
potrivit legii, sa efectueze controlul calitativ si cantitativ al marfurilor
destinate exportului sau provenite din import, pe baza mandatului partenerilor
straini sau, dupa caz, al intreprinderii romanesti.
Art. 71
Orice import sau export se realizeaza numai pe baza de autorizatie,
eliberata de catre Ministerul Comertului Exterior si Cooperarii Economice
Internationale, in conditiile legii, pentru fiecare produs sau grupa de produse.
SECTIUNEA 3
Contractele interne pentru realizarea operatiunilor de export si import
Art. 72
Unitatile producatoare isi desfasoara activitatea de comert exterior prin
intermediul intreprinderilor de comert exterior, in afara de cazul in care sunt
autorizate potrivit legii, sa efectueze direct operatii comerciale pe piata
externa.
Raporturile dintre unitatile producatoare si intreprinderile de comert
exterior, pentru desfasurarea operatiilor de export sau import, se stabilesc,
in conditiile legii, prin contracte economice de comision, contracte economice
de livrare, executari de lucrari sau prestari de servicii pentru export.
Art. 73
La incheierea contractului economic de comision partile sunt obligate sa
stabileasca:
a) operatiunile comerciale care urmeaza a se efectua in nume propriu de
catre intreprinderea de comert exterior, pe seama unitatii economice care a
imputernicit-o;
b) conditiile de negociere a operatiunilor de comert exterior si
documentatiile tehnico-economice necesare indeplinirii imputernicirii acordate;
c) alte elemente pentru concretizarea desfasurarii relatiilor dintre parti.
Art. 74
Unitatea producatoare raspunde de executarea obligatiilor stabilite pe
seama sa prin actele incheiate de catre intreprinderea de comert exterior, in
limitele imputernicirii acordate. Beneficiarii de importuri vor plati
intreprinderii de comert exterior contravaloarea marfurilor importate dupa
vamuire.
Incheierea sau modificarea contractului extern, ca si a oricarui alt act,
in conditii diferite de cele oferite de catre unitatea producatoare, ii sunt
opozabile acesteia numai daca au fost efectuate cu acordul sau prealabil sau in
masura in care le-a confirmat.
Dreptul asupra marfii si riscurile corespunzatoare se transmit direct, in
conditiile contractului extern, de la unitatea producatoare pentru export la
partenerul strain sau de la acesta la unitatea beneficiara de import, in
functie de natura operatiei de comert exterior.
Art. 75
Contractele economice de livrare, executari de lucrari sau prestari de
servicii pentru export se incheie pe baza contractelor externe, in termen de 10
zile de la data primirii comenzilor emise de catre intreprinderile de comert
exterior. In conditiile legii, aceste contracte pot fi incheiate si inainte de
contractele externe.
Contractele vor cuprinde obligatii in stricta corelare cu contractele
externe corespunzatoare.
Art. 76
Unitatile producatoare au obligatia sa asigure livrarea la termen si in
structura corespunzatoare a pieselor de schimb necesare pentru functionarea si
exploatarea masinilor, utilajelor si instalatiilor exportate.
Art. 77
Contractelor interne pentru realizarea operatiunilor de export si import le
sunt aplicabile, in raport de specificul activitatii de comert exterior,
prevederile cap. 2 din prezenta lege.
SECTIUNEA 4
Raspunderea contractuala
Art. 78
Raspunderea patrimoniala a partilor pentru neexecutarea sau executarea
necorespunzatoare a obligatiilor asumate prin contractul extern se stabileste
prin clauzele acestuia.
Intreprinderile de comert exterior, precum si, dupa caz, unitatile
autorizate sa efectueze direct operatiuni comerciale pe piata externa, vor
urmari realizarea despagubirilor ce li se cuvin pentru incalcarea obligatiilor
contractuale de catre partenerul strain.
Art. 79
Unitatile producatoare raspund pentru toate pagubele sau cheltuielile
suportate de intreprinderile de comert exterior ca urmare a unor pretentii
formulate de partenerii straini si care sunt determinate de incalcarea
obligatiilor asumate de aceste unitati prin contract.
Despagubirile stabilite potrivit alin. 1 se datoreaza numai in masura in
care daunele nu sunt acoperite de penalitati.
Art. 80
Neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a obligatiilor prevazute in
contractul economic de comision are drept consecinta plata, de catre partea in
culpa, a urmatoarelor penalitati:
a) pentru nerespectarea termenelor de inaintare a documentatiilor
tehnico-economice, stabilite prin contract, inclusiv a documentelor necesare
incasarii valorii marfii livrate, 100 de lei pentru fiecare zi de intarziere;
b) pentru nerezolvarea de catre unitatea producatoare a reclamatiilor, a
cererilor de daune sau penalitati, formulate de partenerii straini, in
termenele prevazute in contractul extern, 0,03% pe luna, calculat la valoarea
marfii reclamate sau a pretentiilor formulate;
c) pentru depasirea de catre intreprinderea de comert exterior a termenului
prevazut in contractul economic de comision pentru lansarea cererilor de oferta
in exterior, precum si pentru incalcarea termenului de transmitere a
reclamatiilor externe, 0,01% pentru fiecare decada de intarziere, calculata la
valoarea specificatiei, fisei tehnice sau reclamatiei externe intirziate;
d) pentru nerespectarea termenului de incunostintare a unitatii
producatoare asupra imposibilitatii executarii contractului extern din cauza de
forta majora sau din culpa partenerului strain, 50 de lei pentru fiecare zi de
intarziere;
e) pentru refuzul nejustificat al intreprinderii de comert exterior de a
deconta in termen sumele incasate din vanzarea marfurilor exportate, 0,3%
pentru fiecare zi de intarziere.
Intarzierea in efectuarea platii comisionului se penalizeaza potrivit
reglementarilor legale referitoare la neplata pretului.
Daca prejudiciul cauzat prin incalcarea unei obligatii contractuale nu este
acoperit de penalitati, partea in culpa va plati daune in completare, pana la
acoperirea integrala a acestuia.
Art. 81
Neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a obligatiilor asumate prin
contractele economice de livrare pentru export atrage pentru partea in culpa
plata dublului penalitatilor prevazute la art. 47 pct. 1-6 inclusiv.
Pentru remiterea cu intarziere de catre unitatea producatoare a
documentelor necesare incasarii valorii marfii livrate se aplica penalitatea
prevazuta la art. 80 lit. a).
CAP. 4
Atributii si raspunderi
SECTIUNEA 1
Atributiile si raspunderile ministerelor, celorlalte organe centrale sau
locale si unitatilor economice
Art. 82
Ministerele, celelalte organe centrale si locale, fiecare in domeniul sau
de activitate, raspund de incheierea si executarea contractelor economice
dintre unitatile socialiste, precum si dintre acestea si partenerii straini, in
care scop sunt obligate sa ia masuri pentru:
a) organizarea prospectarii pietei interne si externe, asigurarea
constituirii portofoliului de comenzi de catre unitatile in subordine;
b) organizarea procesului de incheiere a contractelor economice, de
adaptare a acestora, in conformitate cu prevederile de plan;
c) asigurarea fundamentarii sarcinilor de plan pe baza de contracte, pentru
acoperirea sarcinilor din intregul cincinal;
d) elaborarea planurilor de aprovizionare si emiterea comenzilor, cu
respectarea normelor si normativelor de consum si de stoc aprobate;
e) organizarea cooperarii in productie, adaptarea operativa a productiei
pentru satisfacerea cerintelor pietei interne si externe, ridicarea calitatii
si competitivitatii produselor destinate exportului, valorificarea superioara a
acestora pe piata externa;
f) urmarirea executarii contractelor economice, indeosebi sub aspectul
respectarii termenelor de livrare, cantitatii si calitatii produselor;
g) luarea din timp a masurilor necesare pentru prevenirea sau inlaturarea
oricaror cauze care ar putea conduce la neexecutarea sau executarea
necorespunzatoare a contractelor;
h) intocmirea de cataloage comerciale si actualizarea acestora.
Art. 83
Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi
Fondurilor Fixe raspunde de buna desfasurare a activitatii de contractare si de
asigurarea pe baza de contracte a desfacerii productiei si a aprovizionarii
tehnico-materiale la intern, in care scop:
a) asigura, impreuna cu Comitetul de Stat al Planificarii, fundamentarea pe
baza de contracte a sarcinilor de plan din domeniul desfacerii productiei si
aprovizionarii tehnico-materiale;
b) asigura emiterea din timp a repartitiilor cu respectarea stricta a
normelor de consum si de stoc aprobate si urmareste adaptarea si definitivarea
contractelor, in conditiile prezentei legi;
c) controleaza, la ministere, centrale si intreprinderi, modul in care este
organizata si se desfasoara activitatea de incheiere si executare a
contractelor economice; organizeaza si raspunde de incheierea si executarea
contractelor economice prin reteaua proprie de baze si depozite;
d) ia masuri operative pentru respectarea disciplinei contractuale si
adaptarea corespunzatoare a contractelor, in scopul asigurarii continuitatii si
ritmicitatii productiei, potrivit prevederilor de plan.
Art. 84
Bancile finantatoare sunt obligate sa nu admita finantarea si creditarea lansarii
in fabricatie, precum si aprovizionarea cu materii prime, materiale,
combustibili si energie pentru produsele care nu au asigurata desfacerea prin
contracte.
Curtea Superioara de Control Financiar, Ministerul Finantelor si organele
de control financiar vor verifica, in cadrul atributiilor ce le revin,
aplicarea prevederilor alin. 1.
Art. 85
Ministerul Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale
raspunde de contractarea fondului de marfa pentru export, a actiunilor de
cooperare economica internationala si a importurilor necesare, in care scop:
a) asigura, impreuna cu ministerele economice, celelalte organe centrale si
intreprinderile de comert exterior, acoperirea cu contracte externe a planului
de export, import si cooperare economica internationala, incheierea de
contracte externe de lunga durata;
b) asigura, impreuna cu celelalte ministere si organe centrale, realizarea
exportului de instalatii si obiective economice complexe, executarea de lucrari
de constructii si montaj in strainatate, acordarea de asistenta tehnica, precum
si activitatile de inginerie tehnologica, consultanta si alte activitati
asemanatoare;
c) urmareste incheierea, la timp, a contractelor intre intreprinderile de
comert exterior si unitatile economice producatoare, executante de lucrari sau
prestatoare de servicii, in vederea realizarii integrale si la termen a
contractelor externe;
d) urmareste specificarea din timp de catre ministere a marfurilor din
import, contractarea si livrarea acestora potrivit necesitatilor productiei si
realizarii investitiilor;
e) controleaza introducerea in fabricatie si realizarea marfurilor
contractate la export, precum si modul de indeplinire a actiunilor de cooperare
economica internationala; ia masuri, impreuna cu Ministerul Transporturilor si
Telecomunicatiilor, pentru efectuarea transporturilor internationale;
f) propune spre aprobare, in conditiile legii, unitatile industriale si
agricole care urmeaza a se specializa pentru productia de export.
Art. 86
Ministerul Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale si
Ministerul Afacerilor Externe sunt imputernicite sa negocieze si sa incheie, in
conditiile legii, acorduri, conventii, protocoale si alte intelegeri comerciale
si de cooperare economica internationala.
Ministerele si celelalte organe centrale pot negocia si incheia, atunci
cand sunt imputernicite, acorduri, conventii si protocoale si alte intelegeri
comerciale si de cooperare economica internationala.
Ministerul Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale,
ministerele si celelalte organe centrale raspund de indeplinirea obligatiilor
ce decurg din intelegerile incheiate cu alte state in domeniul relatiilor
economice externe.
Art. 87
Centralele, intreprinderile si celelalte unitati economice raspund de
asigurarea disciplinei contractuale, atat in relatiile interne, cat si in cele
cu partenerii straini, in care scop sunt obligate sa ia masuri pentru:
a) constituirea portofoliului de comenzi, pe baza rezultatelor prospectarii
pietei interne si externe;
b) organizarea si participarea la targuri si expozitii de mostre,
pregatirea, pe cheltuiala lor, de colectii de mostre, cataloage, albume si
prospecte pentru produsele din profilul propriu de fabricatie, in numarul
necesar intreprinderii de comert exterior si beneficiarilor interni, astfel
incat sa asigure cunoasterea temeinica a caracteristicilor tehnico-economice
ale marfurilor ce fac obiectul contractelor;
c) incheierea de contracte economice pentru intreaga productie prevazuta in
planul cincinal, precum si pe termen lung, in conditiile prezentei legi;
d) adaptarea si detalierea, potrivit legii, a contractelor incheiate;
e) realizarea sarcinilor ce le revin cu privire la cooperarea in productie,
orientarea productiei in functie de cerintele consumatorilor interni si ale
pietei externe, precum si cu privire la ridicarea calitatii si competitivitatii
produselor;
f) emiterea de comenzi pentru acoperirea necesarului de materii prime,
materiale si produse, din tara si din import, cu respectarea stricta a normelor
si normativelor de consum si de stoc aprobate;
g) realizarea productiei si livrarea produselor contractate la termenele,
in cantitatea si calitatea stabilite in contractele incheiate, urmarirea
ritmicitatii aprovizionarii tehnico-materiale conform nevoilor productiei,
folosirea cu maxima eficienta a tuturor resurselor materiale.
Art. 88
Fiecare unitate economica se ocupa nemijlocit si raspunde de activitatea de
comert exterior, chiar daca nu intra in relatii directe cu piata externa, ci
isi realizeaza aceasta activitate prin intermediul centralei sau intreprinderii
de comert exterior.
In cazul in care isi desfasoara activitatea de comert exterior prin intermediul
unei unitati care realizeaza direct operatii comerciale pe piata externa,
unitatea economica este obligata sa participe, de regula, la prospectarea
pietei externe si la negocierea sau contractarea produselor proprii.
Art. 89
Intreprinderile de comert exterior raspund, potrivit obiectului lor de
activitate, de indeplinirea planului de export si valorificarea superioara a
marfurilor pe piata externa, precum si de realizarea importurilor planificate,
in conditiile de calitate si la termenele necesare unitatilor beneficiare, in
care scop sunt obligate:
a) sa participe la licitatii in strainatate, in conditiile promovarii
continue a exportului de licente, masini, utilaje, instalatii complexe, lucrari
de constructii-montaj si alte marfuri si servicii;
b) sa negocieze si sa incheie contractele externe la preturile cele mai
avantajoase, in conditii de plata si de derulare care sa fie in concordanta cu
interesele si cu posibilitatile financiare si de productie ale unitatilor
economice producatoare sau beneficiare;
c) sa prospecteze permanent si sistematic piata externa si sa informeze
unitatile producatoare asupra nivelului preturilor si tendintelor pietei
externe la produsele care fac obiectul lor de activitate;
d) sa sprijine unitatile producatoare in orientarea si adaptarea operativa
a productiei la cerintele pietei externe;
e) sa participe la targuri si expozitii internationale, sa organizeze
reclama comerciala, sa asigure materiale de propaganda comerciala, cataloage,
prospecte si alte materiale pentru produsele din nomenclatorul lor.
In realizarea atributiilor ce le revin, intreprinderile de comert exterior
vor conlucra cu centralele si unitatile economice care livreaza marfuri la
export sau care beneficiaza de produse din import pentru asigurarea eficientei
fiecarei operatii de comert exterior in parte.
Prevederile acestui articol se aplica in mod corespunzator centralelor si
unitatilor economice autorizate, potrivit legii, sa efectueze direct operatii
de comert exterior.
SECTIUNEA 2
Atributiile si raspunderile personalului unitatilor economice
Art. 90
Contractele economice dintre unitatile socialiste se semneaza de catre
directorul unitatii. Contractele externe se semneaza de directorul
intreprinderii de comert exterior sau, dupa caz, al unitatii autorizate sa
efectueze operatii comerciale pe piete externe.
In conditiile legii, contractul poate fi semnat de catre o alta persoana
imputernicita in acest scop.
Principalele contracte de import si de export - in mod deosebit exportul si
importul de utilaje complexe si actiunile de cooperare in productie - sunt
semnate si de directorul general al centralei, chiar daca centrala sau unitatea
care livreaza marfa la export sau primeste produse din import actioneaza pe
pietele externe prin intermediul unei unitati de comert exterior.
Semnarea contractului se va face numai dupa exercitarea controlului
preventiv, in conditiile legii.
Art. 91
Membrii biroului executiv al consiliului oamenilor muncii raspund, potrivit
legii, de stabilirea masurilor necesare pentru incheierea la timp a
contractelor interne si externe si de asigurarea livrarii produselor si
indeplinirea celorlalte obligatii la termenele prevazute in contracte.
Raspunderea membrilor biroului executiv nu exclude raspunderea directorului
si contabilului sef in angajarea cheltuielilor materiale si banesti.
Art. 92
In domeniul incheierii si executarii contractelor economice, personalul
muncitor al unitatilor are, in principal, urmatoarele atributii:
a) sa fundamenteze tehnico-economic comenzile si sa le emita in termenele
prevazute de lege;
b) sa contracteze desfacerea productiei si aprovizionarea tehnico-materiala
in conditiile si termenele stabilite de lege;
c) sa intocmeasca toate lucrarile legate de contractare, sa elaboreze
contractul cu respectarea dispozitiilor legale, cu un continut corespunzator,
care sa asigure executarea acestuia;
d) sa aduca la indeplinire sarcinile ce-i revin cu privire la asigurarea
calitatii produselor contractate, respectarea termenelor de expeditie, a
conditiilor de ambalare, efectuarea receptiei, realizarea integrala a
obligatiilor asumate de unitate prin contract.
Art. 93
Persoanele vinovate de neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a
obligatiilor asumate de unitatile socialiste prin contractele interne, inclusiv
cele privind activitatea de export, import si cooperare economica
internationala, precum si prin contractele externe, raspund material si
disciplinar pentru prejudiciile cauzate, iar daca fapta constituie infractiune,
penal si civil, potrivit legii.
Art. 94
Persoana vinovata de savarsirea, in cadrul obligatiilor de serviciu, a
urmatoarelor fapte ce constituie abateri disciplinare, se sanctioneaza:
1. cu desfacerea disciplinara a contractului de munca:
a) lansarea in fabricatie de produse care nu au asigurata desfacerea prin
contracte;
b) aprovizionarea cu materiale si produse pentru realizarea unei productii
fara desfacere asigurata;
2. cu retrogradarea in functie sau in categorie, in cadrul aceleiasi
profesii, pe o durata de 1-3 luni:
a) neasigurarea prin contracte a executarii comenzilor care corespund
normativelor de plan aprobate si repartitiilor emise sau, dupa caz,
contractelor externe;
b) neluarea masurilor de organizare a incheierii contractelor economice;
c) neluarea masurilor de realizare a obligatiilor contractuale asumate de
catre partile contractante;
d) neurmarirea si neluarea de masuri pentru incheierea si executarea
contractelor de catre organele in subordinea carora se afla partile
contractante si coordonatorii de balante;
3. cu reducerea retributiei si a indemnizatiei de conducere pe 1-3 luni cu
5-10%, cu retragerea uneia sau mai multor gradatii sau trepte de retribuire pe
1-3 luni sau, in cazul celor incadrati la nivelul de baza, diminuarea acestuia
cu 5-10% pe aceeasi perioada:
a) nerespectarea termenelor de emitere a comenzilor, a proiectelor de
contract, precum si de restituire de catre beneficiar a contractului semnat;
b) incalcarea termenelor de conciliere a obiectiilor la contract sau de
rezolvare a neintelegerilor ivite cu prilejul incheierii contractelor
economice, inclusiv cele privind refuzul de a contracta.
In functie de gravitatea faptei, imprejurarile in care a fost savarsita,
gradul de vinovatie a persoanei si alte elemente prevazute de lege, pentru
abaterile de la disciplina contractuala, inclusiv cele de la pct. 1-3, se va
putea aplica oricare alta sanctiune disciplinara prevazuta de Codul muncii.
Constatarea abaterii si aplicarea sanctiunii se fac potrivit legii.
Art. 95
In cazul in care abaterile prevazute la art. 94 se constata de catre
organele de control ale centralelor, ministerelor, celorlalte organe centrale,
comitetelor executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti, de organele de control bancare, ale Ministerului Finantelor, ale
Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi
Fondurilor Fixe si ale Ministerului Comertului Exterior si Cooperarii Economice
Internationale, aplicarea sanctiunii disciplinare se va face la propunerea
organelor de control respective.
Art. 96
Lansarea in fabricatie a unor produse care nu au asigurata desfacerea prin
contracte interne sau externe sau efectuarea aprovizionarii pentru productie cu
incalcarea legii, prin care se creeaza pagube insemnate avutului obstesc,
constituie infractiune si se pedepseste in conditiile art. 248 sau 249 Cod
penal, dupa caz, daca fapta nu intruneste elementele unei infractiuni mai
grave.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 97
Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu prevederile Codului civil, in
masura in care nu sunt potrivnice legii de fata sau naturii raporturilor dintre
unitatile socialiste.
Art. 98
Contractele model prevazute la art. 14 se vor elabora in termen de 3 luni
de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
Art. 99
Dispozitiile prezentei legi se aplica in mod corespunzator organizatiilor
cooperatiste si obstesti, precum si actiunilor de cooperare dintre unitatile de
stat si ale cooperatiei sau ale altor organizatii obstesti.
Art. II
Modificarile si completarile aduse prin prezenta lege intra in vigoare pe
data publicarii acesteia in Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania.
Pe aceeasi data se abroga Hotararea Consiliului de Ministri nr. 306/1970
privind unele masuri pentru aplicarea Legii contractelor economice, publicata
in Buletinul Oficial nr. 35 din 15 aprilie 1970, cu completarile ulterioare,
Hotararea Consiliului de Ministri nr. 1011/1972 privind unele masuri pentru
aplicarea prevederilor Legii contractelor economice nr. 71/1969, publicata in
Buletinul Oficial nr. 95 din 29 august 1972, Hotararea Consiliului de Ministri
nr. 1708/1974 privind termenele de predare de catre beneficiari a comenzilor si
documentatiilor tehnice de comanda, pentru masinile si utilajele cu perioade
mai indelungate de pregatire tehnica si organizatorica si pentru unele materii
prime si materiale de baza, precum si termenele pentru incheierea contractelor
economice aferente, publicata in Buletinul Oficial nr. 3 din 6 ianuarie 1975,
precum si orice alte dispozitii contrare.
ANEXA 1
NORMATIV privind termenele de predare de catre beneficiari, inaintea anului
de plan in care se solicita livrarea, a comenzilor si documentatiilor tehnice
de comanda, pentru masinile si utilajele cu perioade mai indelungate de
pregatire tehnica si organizatorica
-------------------------------------------------------------------------------
Termenele de predare
- in luni - a comen-
zilor si documenta-
tiilor tehnice, ina-
Grupa de produse intea anului de plan
pentru livrarile so-
licitate in:
--------------------
Sem. I Sem. II
-------------------------------------------------------------------------------
1 2 3
-------------------------------------------------------------------------------
I. Utilaje ce se executa dupa proiecte de executie
1. Masini si utilaje tehnologice pentru industria
metalurgica (instalatii de aglomerare, cocsochimice,
furnale, otelarii cu convertizoare, laminoare si
altele asemenea) 6 (8) 3 (8)
2. Utilaje tehnologice pentru industria chimica,
prelucrarea titeiului, stuf, hartie, celuloza (instalatii
de electroliza, de preparare a acidului sulfuric,
azotic, desulfurari, piroliza si altele asemenea) 6 (8) 3 (8)
3. Masini si utilaje tehnologice pentru industria
materialelor de constructii si refractare (linii de
ciment, instalatii pentru produse refractare),
masini si utilaje pentru industria lemnului, placi
aglomerate 6 (8) 3 (8)
4. Masini si utilaje tehnologice pentru instalatii din
industria alimentara si complexele agrozootehnice 6 (8) 3 (8)
5. Utilaje pentru ridicat, transportat si manipulat 9 6
6. Masini si utilaje pentru lucrari miniere (instalatii
de haldat, excavatoare cu rotor si altele asemenea) 6 (8) 3 (8)
7. Pompe centrifugale cu grad de complexitate ridicat
si cu motoare electrice speciale, din care:
- categoria III, IV (pompe speciale) 13 10
- categoria V, VI si VII (pompe grele) 15 12
8. Ventilatoare industriale (echipate cu motoare
electrice speciale) 15 12
II. Utilaje ce se executa dupa chestionare tehnice
1. Cazan de abur termoenergetic de 1035 t ab/h 21 18
2. Cazan de abur termoenergetic de 525 t ab/h 18 9
3. Cazan de abur de 105-420 t ab/h 12 9
4. Rest cazane de abur industrial si parti speciale
centrale 9 6
5. Cazane de apa fierbinte pentru termoficare 9 6
6. Turbina cu abur de 600-700 MW 29 24
7. Turbina cu abur de 330 MW 23 18
8. Turbina cu abur de 50-160 MW 21 18
9. Rest turbine cu abur 9 9
10. Turbina hidraulica de 23,5 MW Francisc 21 9
11. Turbina hidraulica de 20-40 MW Kaplan 18 9
12. Rest turbine hidraulice 12 9
13. Motoare electrice sincron pentru utilaje energetice
si speciale 12 9
14. Masini si utilaje pentru cercetari geologice,
foraj si exploatarea sondelor 12 9
III. Utilaje ce se comanda dupa cataloagele
intreprinderilor furnizoare
1. Motor Diesel naval semirapid si lent 9 6
2. Masini-unelte agregate 6 3
3. Elemente pentru constructii si confectii metalice
tipizate si refolosibile 6 3
-------------------------------------------------------------------------------
NOTA:
1. La utilaje complexe, prin termen de livrare se intelege anul de plan in
care este prevazuta terminarea lucrarii.
2. Termenele din paranteza se aplica numai atunci cand pentru realizarea
produselor sunt necesare importuri.