LEGE
Nr. 30 din 22 decembrie 1978
Codul vamal al Republicii Socialiste Romania
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 115 din 28 decembrie 1978
In procesul infaptuirii Programului Partidului Comunist Roman de faurire a
societatii socialiste multilateral dezvoltate si inaintare a Romaniei spre
comunism, al cresterii impetuoase a intregului sau potential economic,
tehnico-stiintific si cultural, Republica Socialista Romania promoveaza o
politica de extindere a relatiilor comerciale si a cooperarii economice
internationale, de largire continua a schimburilor de valori materiale si
spirituale cu toate tarile lumii, fara deosebire de oranduirea lor
social-politica.
La baza relatiilor sale economice cu celelalte state, Republica Socialista
Romania aseaza in mod ferm respectarea principiilor suveranitatii si
independentei nationale, neamestecului in treburile interne, egalitatii in
drepturi si avantajului reciproc.
In acest cadru, politica vamala a Republicii Socialiste Romania, parte
integranta a politicii interne si externe a partidului si statului, se inscrie
ca un important mijloc de stimulare a dezvoltarii economiei nationale, a
cresterii, diversificarii si modernizarii productiei interne, extinderii
participarii Romaniei la diviziunea internationala a muncii.
Corespunzator acestor obiective, se impune perfectionarea regimului vamal
care sa asigure cresterea raspunderii organelor centrale, unitatilor
producatoare, a intreprinderilor de comert exterior si a celorlalte unitati
socialiste, accelerarea si facilitarea circulatiei marfurilor.
De asemenea, regimul vamal trebuie sa contribuie la facilitarea
schimburilor cultural-stiintifice si promovarea turismului international, in
conditiile protejarii patrimoniului cultural national, apararii sanatatii
populatiei, oranduirii sociale si de stat.
In scopul stabilirii cadrului unitar al regimului vamal si al desfasurarii
activitatii vamale,
Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezentul
Cod vamal al Republicii Socialiste Romania.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Politica vamala a Republicii Socialiste Romania se elaboreaza si se
infaptuieste in concordanta cu politica interna si externa a partidului si
statului.
Politica vamala contribuie la stimularea si diversificarea, pe baze
economice eficiente, a productiei interne si exportului, la satisfacerea
cerintelor economiei nationale cu materii prime si alte marfuri din import, la
largirea cooperarii economice si tehnico-stiintifice internationale si a
schimburilor culturale si turistice cu alte state, la cresterea nivelului de
trai material si spiritual al poporului.
Art. 2
Politica vamala a Republicii Socialiste Romania se intemeiaza pe principiul
constitutional potrivit caruia comertul exterior este monopol de stat.
Art. 3
Regimul vamal, stabilit in conformitate cu principiile politicii vamale a
Republicii Socialiste Romania, cuprinde normele privind controlul vamal,
vamuirea bunurilor, aplicarea tarifului vamal, precum si celelalte operatiuni
vamale.
In aplicarea regimului vamal se tine seama de conventiile la care Republica
Socialista Romania este parte.
Procedurile vamale si alte norme privind realizarea activitatii vamale se
stabilesc prin Regulamentul vamal, aprobat prin decret al Consiliului de Stat.
Art. 4
Pentru aplicarea regimului vamal sunt organizate si functioneaza, potrivit
legii, unitati vamale in punctele de control pentru trecerea frontierei de stat
si in interiorul tarii.
Intrarea sau iesirea din Republica Socialista Romania a marfurilor,
mijloacelor de transport si oricaror altor bunuri este permisa numai prin
punctele de control pentru trecerea frontierei de stat.
Marfurile, mijloacele de transport si orice alte bunuri care trec frontiera
de stat sunt supuse vamuirii.
Art. 5
Activitatea de export si import a marfurilor se efectueaza de unitatile
autorizate potrivit legii.
Exportul si importul de marfuri se realizeaza in conformitate cu
prevederile legale in domeniul comertului exterior si cooperarii economice
internationale, pe baza autorizatiilor de export si import, cu respectarea
normelor privind vamuirea.
Art. 6
Marfurile care se importa sunt supuse taxelor prevazute in tariful vamal de
import, aprobat prin decret al Consiliului de Stat.
Marfurile destinate exportului nu sunt supuse taxelor vamale.
Art. 7
In scopul extinderii si diversificarii formelor de comert exterior si de cooperare
economica internationala, pe teritoriul Republicii Socialiste Romania pot fi
create porturi si zone libere in care se asigura facilitati vamale potrivit
legii.
Art. 8
Introducerea sau scoaterea din tara a bunurilor destinate uzului personal,
familial sau gospodaresc de catre persoanele fizice este permisa cu respectarea
prevederilor prezentului cod si a celorlalte dispozitii legale.
Este interzisa introducerea sau scoaterea de bunuri din tara de catre
persoanele fizice, in scopul comercializarii.
Art. 9
Ministerul Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale
raspunde de infaptuirea politicii partidului si statului in domeniul vamal.
Art. 10
Organele vamale raspund de aplicarea stricta a normelor privind regimul
vamal, de luarea masurilor corespunzatoare pentru desfasurarea fara intarziere
a vamuirii marfurilor la export si import, precum si pentru prevenirea,
constatarea si sanctionarea abaterilor de la normele vamale.
Art. 11
Ministerele economice, celelalte organe centrale si unitatile cu activitati
de export si import raspund, fiecare in domeniul sau de activitate, de livrarea
marfurilor pentru export si primirea marfurilor din import in stricta
concordanta cu autorizatiile emise, cu clauzele privind calitatea, cantitatea,
termenele de livrare si alte conditii prevazute de lege si contractele externe
incheiate, precum si de respectarea normelor referitoare la vamuire.
CAP. 2
Dispozitii privind exportul si importul
SECTIUNEA 1
Exportul marfurilor
Art. 12
Unitatile autorizate sa efectueze operatiuni de comert exterior pot exporta
numai marfurile care fac obiectul lor de activitate, in baza aprobarilor si
documentelor prevazute de lege.
In vederea vamuirii la export, unitatile autorizate sa efectueze operatiuni
de comert exterior sunt obligate sa depuna la organele vamale documentele de
vamuire si sa prezinte acestora marfurile destinate exportului, raspunzand de
exactitatea datelor declarate.
Art. 13
Unitatile producatoare de marfuri pentru export si cele autorizate sa
efectueze operatiuni de comert exterior raspund de intarzierea vamuirii
marfurilor, datorata neprezentarii in termen a documentelor de vamuire.
Art. 14
Vamuirea la export consta in efectuarea controlului vamal al marfurilor si
mijloacelor de transport, in verificarea documentelor de vamuire si a
documentelor de transport insotitoare, precum si in evidenta marfurilor
exportate.
Vamuirea se desfasoara la unitatile vamale de la frontiera sau din
interiorul tarii.
In scopul accelerarii vamuirii marfurilor la export si pentru evitarea
stationarii mijloacelor de transport la frontiera, vamuirea sau controlul la
incarcarea mijloacelor de transport se poate efectua si la sediul unitatilor
producatoare de marfuri pentru export, in conditiile prevazute de Regulamentul
vamal.
Art. 15
Organele vamale sunt obligate sa verifice daca marfurile prezentate
corespund cu autorizatiile de export, sa controleze concordanta dintre datele
inscrise in documentele de vamuire si marfurile prezentate, din punct de vedere
al cantitatii, naturii si destinatiei lor si sa sesizeze unitatile competente
despre neconcordantele constatate.
In cazurile in care se constata marfuri depreciate, avariate, necorespunzator
ambalate sau transportate, organele vamale sunt obligate sa retina aceste
marfuri si sa sesizeze organele Inspectoratului General de Stat pentru
Controlul Calitatii Produselor, care vor verifica situatia la fata locului si
vor lua masurile corespunzatoare. In aceste situatii, raspunderea pentru
retinerea marfurilor si intarzierea expedierii lor revine unitatilor care au
furnizat marfurile pentru export sau, dupa caz, celor ce efectueaza
transportul.
Art. 16
Intreprinderile de transport sunt obligate sa puna la dispozitia unitatilor
producatoare mijloace de transport care, potrivit contractelor economice
incheiate, sa asigure livrarea la termen a marfurilor de export, evitarea
deprecierii si avarierii marfurilor, precum si securitatea acestora pe tot
timpul transportului.
In cazurile in care se constata ca mijloacele de transport nu indeplinesc
conditiile prevazute la alineatul precedent, organele vamale sesizeaza
intreprinderile de transport care sunt obligate sa ia imediat masurile
necesare. In aceste situatii, raspunderea pentru intarzierea provocata revine
intreprinderii care a efectuat transportul marfurilor in conditii
necorespunzatoare.
SECTIUNEA 2
Importul marfurilor
Art. 17
Unitatile autorizate sa efectueze operatiuni de comert exterior sunt
obligate sa realizeze importul marfurilor in conformitate cu obiectul lor de
activitate, in baza aprobarilor si documentelor prevazute de lege si sa ia
masurile necesare pentru vamuirea in termen, in vederea introducerii imediate
in circuitul economic a marfurilor importate.
Art. 18
Pentru vamuirea la import, unitatile autorizate sa efectueze operatiuni de
comert exterior sunt obligate sa declare si sa prezinte marfurile sosite,
depunind totodata documentele de vamuire. Unitatile importatoare raspund de
intarzierea vamuirii marfurilor, datorata neprezentarii in termen a
documentelor.
Art. 19
Vamuirea la import consta in efectuarea controlului vamal al marfurilor si
mijloacelor de transport, in verificarea documentelor de vamuire si a
documentelor de transport insotitoare, in aplicarea tarifului vamal de import,
precum si in evidenta marfurilor importate.
Vamuirea se desfasoara la unitatile vamale de la frontiera sau din
interiorul tarii.
In vederea introducerii fara intarziere a marfurilor in circuitul economic,
vamuirea se poate efectua si la sediul unitatilor beneficiare de marfuri din
import.
Art. 20
La vamuirea marfurilor sosite din import, organele vamale sunt obligate sa
verifice daca marfurile corespund autorizatiilor de import, sa controleze
concordanta dintre datele inscrise in documentele de vamuire si marfurile
prezentate din punct de vedere al cantitatii si naturii lor.
SECTIUNEA 3
Tariful vamal
Art. 21
Tariful vamal de import al Republicii Socialiste Romania se aplica in
scopul folosirii avantajelor participarii la diviziunea internationala a
muncii, perfectionarii activitatii economice si sociale, asigurarii folosirii
largi a pirghiilor economico-financiare in activitatea de comert exterior si
reflectarii preturilor de import in preturile interne ale marfurilor importate.
Art. 22
La importul de marfuri din tarile care nu aplica in relatiile cu Republica
Socialista Romania tratamentul natiunii celei mai favorizate in domeniul vamal,
taxele prevazute in tariful vamal de import pot fi majorate.
De asemenea, se pot institui taxe vamale majorate in relatiile cu tarile
care introduc majorari de taxe vamale neconvenite in prealabil.
Majorarea taxelor vamale se aproba prin decret al Consiliului de Stat.
Art. 23
La importul de marfuri din tarile cu care schimburile comerciale se
realizeaza pe baza de conventii si protocoale internationale, aplicarea taxelor
vamale se face potrivit prevederilor acestora.
Art. 24
Taxele vamale se aplica la valoarea in vama a marfurilor, care se determina
in conformitate cu normele prevazute in Regulamentul vamal.
Art. 25
Sunt scutite de plata taxelor vamale urmatoarele bunuri importate de
unitatile autorizate sa efectueze operatiuni de comert exterior:
a) mostrele, modelele de referinta, probele, materialele publicitare, de
reclama si documentare, in cadrul obiectului de activitate al unitatilor
importatoare, cu respectarea conditiilor prevazute de Regulamentul vamal;
b) bunurile care au fost reparate sau inlocuite de partenerii externi;
bunurile destinate inlocuirii unor produse importate anterior, conform
clauzelor contractuale privind calitatea; bunurile primite in cadrul
bonificatiilor acordate; bunurile care se inapoiaza in tara ca urmare a unei
expedieri eronate;
c) bunuri special autorizate de organele prevazute de lege pentru a fi
incorporate in produse de export sau prelucrate in vederea exportului;
d) masinile, utilajele si aparatele trimise fara plata de partenerii
externi pentru producerea de marfuri destinate exclusiv exportului, in baza
unor contracte incheiate potrivit autorizatiilor emise;
e) bunurile pentru unitatile militare si cele destinate apararii nationale.
Bunurile scutite de taxe vamale pot fi folosite numai in scopurile pentru
care au fost importate. Daca, din considerente economice sau tehnice, este
necesara folosirea lor in alte scopuri, unitatile care le detin sunt obligate
sa obtina aprobarea prealabila a Ministerului Comertului Exterior si Cooperarii
Economice Internationale si sa plateasca taxele vamale, calculate la valoarea
in vama din momentul intrarii in tara a bunurilor.
Organele de control financiar sunt obligate sa verifice modul de folosire a
bunurilor importate cu scutire de taxe vamale si, in caz de abateri, sa ia
masurile corespunzatoare.
Art. 26
Prin decret prezidential se pot acorda reduceri sau scutiri de taxe vamale
ori institui contingente de marfuri scutite de taxe vamale sau se poate
suspenda temporar, partial sau total, aplicarea acestor taxe la importul
anumitor marfuri.
SECTIUNEA 4
Societati mixte cu sediul in Republica Socialista Romania
Art. 27
Societatile mixte cu sediul in Republica Socialista Romania pot exporta sau
importa bunuri in cadrul obiectului lor de activitate, in conditiile prevazute
de lege.
Regimul vamal stabilit pentru unitatile autorizate sa efectueze operatiuni
de comert exterior se aplica si societatilor mixte.
Art. 28
Bunurile introduse in tara in cadrul aportului de capital social al
partenerilor straini la societatile mixte sunt scutite de plata taxelor vamale.
CAP. 3
Introducerea sau scoaterea de bunuri din tara in afara activitatii de
comert exterior
SECTIUNEA 1
Persoane juridice romane
Art. 29
Persoanele juridice romane pot introduce sau scoate din tara bunuri, in
afara activitatii de comert exterior, in conditiile stabilite prin Regulamentul
vamal, daca introducerea sau scoaterea acestora nu este interzisa de lege.
Art. 30
Urmatoarele categorii de bunuri, introduse in tara de persoanele juridice
romane, sunt scutite de plata taxelor vamale:
a) probele si materialele pentru experimentari;
b) cartile si alte tiparituri, imprimarile fonice si pe pelicula, obiectele
cu caracter cultural si didactice, primite in baza unor intelegeri cu parteneri
externi;
c) bunurile provenite din succesiuni testamentare, donatii sau ajutoare;
d) bunurile apartinand organelor centrale si unitatilor socialiste primite
de la reprezentantele lor in strainatate;
e) bunurile care se folosesc cu ocazia unor manifestari politice,
economice, culturale, stiintifice, turistice, sportive si altor actiuni
similare;
f) bunurile straine care devin, potrivit legii, proprietatea statului roman
prin parasire sau confiscare.
Pentru alte categorii de bunuri introduse in tara se aplica taxele vamale
prevazute in tariful vamal de import.
Art. 31
Bunurile introduse in tara cu scutire de taxe vamale de catre persoanele
juridice romane se inregistreaza de acestea in evidentele contabile si nu pot
fi comercializate decat in conditiile prevazute de lege.
Organele de control financiar sunt obligate sa urmareasca destinatia data
acestor bunuri.
Art. 32
Persoanele juridice romane pot scoate din tara bunuri, in limitele
stabilite de lege, cu respectarea prevederilor Regulamentului vamal.
Bunurile scoase din tara nu sunt supuse taxelor vamale.
SECTIUNEA 2
Reprezentante ale firmelor comerciale si organizatiilor economice straine
Art. 33
Reprezentantele firmelor comerciale si ale organizatiilor economice straine
isi desfasoara activitatea in Republica Socialista Romania potrivit obiectului
stabilit prin autorizatia de functionare, cu respectarea prevederilor legale.
Acestea pot introduce in tara bunuri pentru dotarea si intretinerea
sediilor lor, cu plata taxelor vamale prevazute in tariful vamal de import. De
asemenea, ele pot scoate din tara, fara plata taxelor vamale, bunurile
introduse, precum si bunuri achizitionate in Republica Socialista Romania
pentru nevoile lor uzuale, in conditiile prevazute de Regulamentul vamal.
Art. 34
Reprezentantele economice, reprezentantele firmelor comerciale si ale
organizatiilor economice straine, alte firme si organizatii straine pot
introduce in tara, cu scutire de taxe vamale, mostre si probe, materiale
publicitare, de reclama si documentare, precum si articole destinate a fi
folosite la targuri, expozitii, congrese, conferinte, simpozioane, competitii
si alte manifestari similare la care participa. Conditiile si normele de
introducere in tara a acestor bunuri se stabilesc prin Regulamentul vamal.
SECTIUNEA 3
Misiuni diplomatice si oficii consulare
Art. 35
Misiunile diplomatice si oficiile consulare acreditate in Republica
Socialista Romania, precum si membrii acestora pot introduce sau scoate din
tara, fara plata taxelor vamale, bunuri destinate, dupa caz, uzului oficial al
misiunilor si oficiilor ori folosintei personale ale membrilor lor, in
conditiile stabilite prin conventiile internationale la care Republica
Socialista Romania este parte si pe baza de reciprocitate.
Introducerea si scoaterea de bunuri din tara de catre misiunile
diplomatice, oficiile consulare si membrii acestora este permisa cu respectarea
prevederilor legii si a normelor stabilite prin Regulamentul vamal.
Art. 36
Pentru unele categorii de bunuri de consum destinate uzului oficial al
misiunilor diplomatice si oficiilor consulare, precum si folosintei personale a
membrilor lor si familiilor acestora, prin Regulamentul vamal se stabilesc
limite in cadrul carora se aplica scutiri de plata taxelor vamale. La
stabilirea limitelor in care se aplica aceste scutiri se tine seama de
conditiile de reciprocitate.
Art. 37
Bunurile introduse in tara, cu scutire de taxe vamale, de catre misiunile
diplomatice si oficiile consulare, precum si de catre membrii acestora nu pot
fi instrainate unor persoane care nu beneficiaza de aceleasi scutiri, decat
prin organizatiile comerciale autorizate si cu plata taxelor vamale.
Art. 38
Regimul vamal al bunurilor apartinand misiunilor diplomatice si oficiilor
consulare si membrilor acestora se aplica, in mod corespunzator, organizatiilor
internationale cu sediul sau care au reprezentante in Republica Socialista
Romania, precum si functionarilor acestora, in limitele si conditiile
intelegerilor internationale la care Republica Socialista Romania este parte.
CAP. 4
Trecerea temporara a marfurilor si celorlalte bunuri peste frontiera de
stat
Art. 39
Unitatile autorizate sa efectueze operatiuni de comert exterior pot trimite
temporar in strainatate, in cadrul obiectului lor de activitate si in
conditiile prevazute de lege, bunuri pentru:
a) executarea de lucrari de constructii, montaj, prestari de servicii si
alte activitati similare;
b) efectuarea de reparatii sau inlocuiri de bunuri, pe baza intelegerilor
incheiate cu parteneri externi;
c) participarea la targuri, expozitii, congrese, conferinte, competitii si
alte manifestari similare;
d) operatiuni in consignatie;
e) dotari ale reprezentantelor romane din strainatate;
f) alte activitati convenite de partea romana cu parteneri externi.
Art. 40
Unitatile autorizate sa efectueze operatiuni de comert exterior pot primi
temporar din strainatate, in cadrul obiectului lor de activitate si in
conditiile prevazute de lege, fara plata taxelor vamale, bunuri pentru:
a) efectuarea de lucrari pe baza intelegerilor incheiate cu parteneri
externi, inchirieri si servicii;
b) operatiuni in consignatie;
c) participarea la targuri, expozitii, congrese, conferinte, competitii si
alte manifestari similare;
d) alte activitati convenite de partea romana cu parteneri externi.
Art. 41
Persoanele juridice, altele decat unitatile autorizate sa efectueze
operatiuni de comert exterior, pot scoate sau introduce temporar in tara
bunuri, fara plata taxelor vamale, in cadrul obiectului lor de activitate si in
conditiile prevazute de lege.
Art. 42
Titularii operatiunilor temporare sunt obligati sa ia masurile necesare
pentru inapoierea sau, dupa caz, scoaterea bunurilor din tara, in termenele
stabilite prin Regulamentul vamal.
Art. 43
Pe baza aprobarii organelor competente, bunurile trimise temporar in
strainatate sau scoase temporar din tara pot fi valorificate pe pietele
externe, cu aplicarea normelor vamale in vigoare.
Bunurile primite temporar din strainatate sau introduse temporar in tara
pot fi comercializate in Republica Socialista Romania cu respectarea
dispozitiilor legale. In aceste cazuri, bunurile sunt supuse taxelor vamale,
calculate la valoarea in vama din momentul intrarii lor in tara.
CAP. 5
Tranzitul si alte operatiuni vamale
Art. 44
Pe teritoriul Republicii Socialiste Romania este permis tranzitul vamal al
marfurilor, al mijloacelor de transport si al altor bunuri, pe cale ferata,
maritima, fluviala, aeriana si rutiera.
Marfurile, mijloacele de transport si alte bunuri aflate in tranzit vamal
nu sunt supuse taxelor vamale.
Art. 45
Bunurile in tranzit vamal se afla sub supraveghere vamala pana la vamuirea
sau iesirea lor din tara.
Bunurile vamuite in interiorul tarii pentru a fi expediate in strainatate
se considera in tranzit vamal pana la frontiera.
Art. 46
Bunurile in tranzit care se valorifica pe teritoriul Republicii Socialiste
Romania sunt supuse normelor privind importul si taxelor vamale de import.
Art. 47
Bunurile straine pot fi depozitate pe teritoriul Republicii Socialiste
Romania, fara plata taxelor vamale, fiind supuse taxelor legale de
antrepozitare.
Art. 48
Transportul de bunuri indigene de la un port la altul al Republicii
Socialiste Romania, care se efectueaza pe o apa internationala sau cu acces la
o asemenea apa, este supus supravegherii vamale, iar in caz de necesitate,
controlului vamal.
CAP. 6
Porturi si zone libere
Art. 49
Pe teritoriul Republicii Socialiste Romania pot fi instituite, prin lege,
porturi si zone libere in care bunurile introduse sau scoase sunt exceptate de
la plata taxelor vamale.
In porturile si zonele libere sunt admise mijloace de transport, marfuri si
alte bunuri din toate tarile cu care Republica Socialista Romania are relatii
comerciale. Fac exceptie marfurile si alte bunuri al caror import este prohibit
potrivit legii sau conventiilor internationale la care Republica Socialista
Romania este parte.
Art. 50
Introducerea si scoaterea mijloacelor de transport, marfurilor si altor
bunuri in si din porturile si zonele libere sunt supuse supravegherii vamale,
care se efectueaza potrivit Regulamentului vamal.
Art. 51
Bunurile de origine romana sau cele provenite din import pot fi introduse
in porturile sau zonele libere, cu indeplinirea conditiilor si formalitatilor
privind exportul sau, dupa caz, trimiterea temporara.
Bunurile de origine straina aflate in porturile sau zonele libere pot fi
introduse in tara cu indeplinirea conditiilor si formalitatilor privind
importul sau, dupa caz, primirea temporara.
Bunurile aflate in porturile sau zonele libere pot tranzita teritoriul
Republicii Socialiste Romania cu respectarea reglementarilor legale.
CAP. 7
Introducerea sau scoaterea de bunuri din tara de persoanele fizice
Art. 52
Persoanele fizice pot introduce sau scoate din Republica Socialista Romania
numai bunuri de uz personal, familial sau gospodaresc.
Introducerea sau scoaterea de bunuri de catre persoanele fizice in scopul
comercializarii este interzisa.
Art. 53
Bunurile care se introduc, se scot din tara sau care se tranziteaza de
persoanele fizice sunt supuse vamuirii.
Art. 54
Bunurile care se introduc sau se scot din Republica Socialista Romania de
persoanele fizice sunt supuse taxelor cuprinse in tariful vamal pentru bunurile
apartinand persoanelor fizice, stabilit prin Regulamentul vamal.
Taxele vamale se aplica la valoarea in vama a bunurilor, fara a se tine
seama de uzura lor.
Art. 55
Este prohibita introducerea in tara de catre persoanele fizice a
urmatoarelor valori si bunuri:
a) sumele in lei si titlurile de valoare exprimate in lei, cu exceptia
celor autorizate de lege;
b) armele, munitiile si materiile explozive sau radioactive, cu exceptia
armelor de vanatoare, armelor de tir, munitiilor pentru acestea si armelor de
panoplie, care pot fi introduse in tara, in conditiile prevazute de lege;
c) produsele si substantele stupefiante si psihotrope, precum si produsele
si substantele toxice, cu exceptia celor prescrise medical in conditiile
prevazute de lege;
d) aparatele de radio-emisie-receptie, cu exceptia celor a caror detinere
este autorizata potrivit legii;
e) inscrisurile, tipariturile si imprimarile, de orice fel, care nu sunt
admise de lege;
f) medicamentele in ambalaje dezoriginalizate, sosite prin colete;
g) efectele uzate de imbracaminte, incaltaminte, lenjerie, sosite ca dar
prin colete;
h) alte bunuri care nu sunt admise prin reglementarile legale.
Art. 56
Este prohibita scoaterea din tara de catre persoanele fizice a urmatoarelor
valori si bunuri:
a) sumele in lei, valutele straine si titlurile de valoare, cu exceptia
celor autorizate de lege;
b) bunurile care fac parte din patrimoniul cultural national, cu exceptia
celor care, potrivit legii, au primit autorizarea de a fi scoase din tara
temporar;
c) metalele pretioase, pietrele pretioase si obiectele confectionate din
acestea, cu exceptia celor a caror scoatere din tara este permisa potrivit
legii;
d) armele, munitiile si materiile explozive sau radioactive, cu exceptia
armelor de vanatoare, armelor de tir, munitiilor pentru acestea si armelor de
panoplie, care pot fi scoase din tara in conditiile prevazute de lege;
e) produsele si substantele stupefiante si psihotrope, precum si produsele
si substantele toxice, cu exceptia celor prescrise medical in conditiile
prevazute de lege;
f) timbrele filatelice, cu exceptia celor care fac obiectul schimburilor
prin unitatile autorizate sau sunt destinate expozitiilor internationale;
g) alte bunuri care nu sunt admise prin reglementarile legale.
Art. 57
Introducerea sau scoaterea din tara de catre persoanele fizice a
urmatoarelor categorii de bunuri este scutita de plata taxelor vamale, cu respectarea
prevederilor legii si in conditiile stabilite prin Regulamentul vamal:
a) bunurile de uz personal, obiectele casnice si gospodaresti, materialele
de studiu si documentare apartinand persoanelor fizice care se deplaseaza in
interes de serviciu sau la studii, pentru o perioada indelungata;
b) obiectele de mobilier pentru uzul personal sau familial al persoanelor
fizice care se deplaseaza in strainatate in misiune permanenta sau in interes
de serviciu pe o perioada indelungata;
c) efectele personale, medicamentele si alte bunuri uzuale apartinand
persoanelor fizice care trec frontiera de stat, aflate in bagajele insotite sau
neinsotite ale acestora;
d) obiectele de arta care se introduc in tara; cartile si alte publicatii,
inregistrarile fonice, pe pelicula si diapozitivele;
e) bunurile consumabile care se introduc sau se scot din tara de persoanele
fizice aflate in interes de serviciu sau la studii, dupa caz, in strainatate
sau in Republica Socialista Romania pe o perioada de peste 30 zile, in baza
unor acorduri, contracte sau alte intelegeri legale;
f) carucioarele si triciclurile cu sau fara motor, precum si protezele
pentru invalizi, cu avizul organelor sanitare;
g) bunurile care se introduc in tara reparate sau inlocuite in cadrul
termenului de garantie; bunurile care se inapoiaza fiind expediate eronat;
h) bunurile obtinute ca premii sau distinctii oficiale;
i) bunurile straine introduse in tara care devin, potrivit legii,
proprietatea statului roman prin parasire sau confiscare;
j) bunurile cumparate in tara cu plata in valuta de persoanele fizice
straine.
Art. 58
Limitele valorice sau cantitative pentru bunurile care pot fi introduse sau
scoase din tara de persoanele fizice, cu scutire ori cu plata taxelor vamale,
se aproba prin decret al Consiliului de Stat.
Termenele si conditiile in care persoanele fizice pot introduce sau scoate
temporar din tara bunuri de uz personal, familial sau gospodaresc se stabilesc
prin Regulamentul vamal.
CAP. 8
Organizarea activitatii vamale. Atributii si raspunderi
Art. 59
Activitatea vamala are urmatoarea structura de organizare:
a) Directia Generala a Vamilor
b) Vami
c) Puncte vamale.
Normele de structura ale Directiei Generale a Vamilor si unitatilor vamale
sunt aprobate prin decret al Consiliului de Stat.
Art. 60
Directia Generala a Vamilor functioneaza in subordinea Ministerului
Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale si are personalitate
juridica.
Art. 61
Vamile si punctele vamale sunt unitati vamale operative, fara
personalitate juridica, subordonate Directiei Generale a Vamilor.
Art. 62
Vamuirea si celelalte operatiuni vamale se efectueaza de organele
unitatilor vamale si ale Directiei Generale a Vamilor.
Vamuirea se efectueaza la unitatile vamale, precum si la locul de incarcare
sau descarcare a marfurilor, de catre unitatea vamala cea mai apropiata. De
asemenea, in marile unitati producatoare de marfuri pentru export, in statiile
de cale ferata si in centrele economice unde se desfasoara o activitate intensa
de export si import se pot infiinta unitati vamale.
Art. 63
Directia Generala a Vamilor are urmatoarele atributii si raspunderi
principale:
a) organizeaza, indruma si controleaza activitatea unitatilor vamale;
b) examineaza aspectele vamale care se refera la exportul si importul
marfurilor, in vederea elaborarii propunerilor corespunzatoare pentru
accelerarea vamuirii marfurilor destinate exportului si introducerii fara
intarziere in circuitul economic a marfurilor provenite din import;
c) urmareste aplicarea corecta si uniforma a tarifului vamal de import;
d) analizeaza situatia contraventionala vamala si ia masurile
corespunzatoare pentru prevenirea si combaterea abaterilor de la regimul vamal;
e) ia masuri pentru selectionarea de cadre corespunzatoare activitatii
vamale si pentru perfectionarea pregatirii profesionale a personalului vamal si
educarea acestuia in spiritul aplicarii legalitatii socialiste, intaririi
disciplinei si vigilentei;
f) reprezinta in fata instantelor judecatoresti interesele statului in
cazurile de incalcare a normelor vamale;
g) indeplineste orice alte atributii stabilite de lege.
Art. 64
Unitatile vamale au urmatoarele atributii si raspunderi principale:
a) vamuirea marfurilor de export si import in termenele legale si aplicarea
tarifului vamal de import;
b) controlul mijloacelor de transport care trec frontiera de stat;
c) vamuirea marfurilor tranzitate, precum si a celor primite sau trimise
temporar;
d) supravegherea vamala a bunurilor care se afla sub regim vamal;
e) efectuarea controlului vamal si aplicarea taxelor vamale pentru bunurile
apartinand persoanelor fizice;
f) sanctionarea abaterilor de la regimul vamal;
g) alte atributii in domeniul vamal, prevazute de lege.
Pentru abaterile comise de personalul vamal se aplica, dupa caz, sanctiuni
disciplinare, administrative sau penale.
Art. 65
Ministerul Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale, in
infaptuirea politicii vamale a partidului si statului, are urmatoarele
atributii si raspunderi principale:
a) analizeaza problemele de ansamblu ale activitatii vamale si ia masuri
privind perfectionarea continua a acesteia;
b) asigura si controleaza aplicarea dispozitiilor legale in domeniul vamal;
c) colaboreaza cu ministerele si celelalte organe centrale interesate, in
vederea luarii masurilor care sa asigure derularea operativa a marfurilor la
export si import;
d) actioneaza pe plan international in vederea obtinerii de facilitati
vamale pentru accesul marfurilor romanesti pe alte piete;
e) realizeaza schimburile de experienta cu alte state in domeniul vamal;
f) conduce, indruma si controleaza activitatea Directiei Generale a Vamilor
si a unitatilor vamale;
g) organizeaza si urmareste realizarea statisticii vamale, impreuna cu
Directia Centrala de Statistica;
h) elaboreaza norme tehnice de lucru cu privire la aplicarea regimului vamal;
i) indeplineste orice alte atributii stabilite de lege.
Art. 66
Se instituie Comisia vamala care are ca atributii elaborarea propunerilor
privind: aprobarea de reduceri ori scutiri de taxe vamale pentru marfurile
importate; stabilirea de contingente de marfuri scutite de plata taxelor
vamale; suspendarea temporara, partiala ori totala, a aplicarii taxelor vamale
la importul marfurilor, potrivit prevederilor prezentului Cod.
Modul de organizare si functionare a Comisiei vamale se stabileste prin
Regulamentul vamal.
Art. 67
Ministerele si celelalte organe centrale sunt obligate, fiecare in domeniul
lor de activitate, sa asigure realizarea sarcinilor ce revin unitatilor
subordonate cu privire la aplicarea regimului vamal si raspund de luarea
masurilor necesare pentru respectarea prezentului Cod.
Art. 68
Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor si Departamentul Aviatiei
Civile iau masuri pentru crearea conditiilor de desfasurare operativa a
activitatii de vamuire in statiile de cale ferata, porturi si aeroporturi, in
vederea livrarii marfurilor fara intarziere la export si import.
Art. 69
Ministerul de Interne colaboreaza cu Ministerul Comertului Exterior si
Cooperarii Economice Internationale, in vederea organizarii corespunzatoare a
activitatii in punctele de control pentru trecerea frontierei de stat si acorda
sprijin organelor vamale in executarea atributiilor ce le revin.
Art. 70
Consiliul Culturii si Educatiei Socialiste si organele sale locale colaboreaza
cu organele vamale in vederea apararii patrimoniului cultural national si
aplicarii normelor legale privind introducerea sau scoaterea din tara a
inscrisurilor, imprimarilor si a altor materiale similare.
CAP. 9
Raspunderi si sanctiuni
Art. 71
Nerespectarea normelor cu privire la regimul vamal atrage, potrivit legii,
dupa caz, raspunderea disciplinara, contraventionala sau penala, precum si
materiala sau civila.
Art. 72
Urmatoarele fapte savarsite in scopul sustragerii bunurilor de la regimul
vamal constituie infractiunea de contrabanda si se sanctioneaza cu inchisoare
de la 2 la 7 ani si confiscarea partiala a averii:
a) trecerea peste frontiera a bunurilor prin alte locuri decat cele
stabilite pentru controlul vamal sau prin folosirea de documente vamale false
ori a unor documente vamale privind alte bunuri, daca valoarea bunurilor
depaseste 3.000 lei;
b) trecerea peste frontiera, fara autorizatie, a armelor, munitiilor,
materiilor explozive sau radioactive, produselor si substantelor stupefiante si
psihotrope, precum si a produselor si substantelor toxice;
c) sustragerea de la operatiunile de vamuire a bunurilor, savarsite de una
sau mai multe persoane inarmate ori constituite in banda.
Tentativa se pedepseste.
In cazul in care bunurile care au facut obiectul infractiunii de
contrabanda nu au fost gasite, cel in cauza datoreaza taxele vamale aferente.
Art. 73
In cazul in care trecerea peste frontiera a unor bunuri constituie
infractiune potrivit dispozitiilor cuprinse in alte legi, fapta se pedepseste
in conditiile si cu sanctiunile prevazute in acele legi.
Art. 74
Faptele care constituie contraventii la regimul vamal, procedura de
constatare si sanctionare a acestora se stabilesc in Regulamentul vamal.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 75
Prezentul Cod intra in vigoare la 90 zile de la publicarea lui in Buletinul
Oficial al Republicii Socialiste Romania.