HOTARARE Nr. 673 din 25 septembrie 1991
privind tariful vamal de import al Romaniei
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 221 din 2 noiembrie 1991
Art. 1
Tariful vamal de import al Romaniei este cel prevazut in anexa nr. 1 la
prezenta hotarare si se aplica la toate marfurile care fac obiectul
importurilor.
Art. 2
La importurile de marfuri din tarile cu care se intretin relatii comerciale
pe baza unor conventii sau intelegeri internationale, aplicarea taxelor vamale
se face potrivit prevederilor acestora.
Art. 3
Taxele vamale prevazute in tariful vamal de import sunt exprimate in
procente si se aplica la valoarea in vama a marfurilor importate. Taxele vamale
se percep de catre organele vamale si se varsa la bugetul administratiei
centrale de stat.
Art. 4
Taxele vamale aplicabile sunt cele in vigoare la data inregistrarii
declaratiei vamale de import a marfurilor.
Art. 5
Este scutit de taxe vamale importul urmatoarelor categorii de bunuri:
- bunurile dobandite prin succesiuni testamentare, dovedite pe baza unor
documente oficiale;
- ajutoare si donatii, cu caracter social, umanitar, cultural, sportiv,
didactic, primite de organizatii sau asociatii cu caracter umanitar sau
cultural, ministere si alte organe ale administratiei de stat, sindicate si
parti de politice, organizatii de cult, federatii, asociatii sau cluburi
sportive, institutii de invatamant, fara a fi destinate sau a fi folosite
pentru subventionarea campaniei electorale sau a unor activitati ce pot
constitui amenintari la siguranta nationala;
- materiale pentru probe, experimentari sau cercetari;
- bunurile straine care devin, potrivit legii, proprietatea statului;
- mostrele fara valoare comerciala, materiale publicitare, de reclama si
documentare.
Art. 6
Conditiile care trebuie indeplinite pentru ca bunurile enumerate la
articolul precedent sa beneficieze de scutire de taxe vamale sunt:
- sa fie trimise de expeditor catre destinatar fara nici un fel de
obligatii de plata;
- sa nu faca obiectul unor comercializari ulterioare;
- sa nu fie utilizate pentru prestatii catre terti, aducatoare de venituri;
- sa fie cuprinse in patrimoniul persoanei juridice si inregistrate in
evidenta contabila proprie.
Bunurile scutite de taxe vamale pot fi folosite numai in scopurile pentru
care au fost importate. La schimbarea destinatiei bunurilor, importatorii sunt
obligati sa indeplineasca formalitatile legale privind importul marfurilor si
sa achite taxele vamale de import, calculate la valoarea in vama din momentul
intrarii in tara a bunurilor.
Organele de control financiar, organele Garzii financiare si corpurile de
control comercial sunt obligate sa urmareasca destinatia data acestor bunuri si
sa sesizeze organele vamale pentru luarea masurilor ce decurg din aplica rea
corecte a legislatiei in vigoare. Taxele astfel datorate se stabilesc si se
urmaresc pe o perioada de 5 ani in urma.
Art. 7
De asemenea, este scutit de taxe vamale importul urmatoarelor categorii de
bunuri:
- bunurile de origine romana;
- bunurile care au fost reparate sau inlocuite de partenerii externi, in
perioada de garantie;
- bunurile care se inapoiaza in tara ca urmare a unei expedieri eronate.
Art. 8
Valoarea in vama pentru marfurile importate consta in pretul de import,
format din pretul extern, transformat in lei, la care se adauga:
a) cheltuielile de transport al marfurilor importate, pe parcurs extern;
b) cheltuielile de incarcare, de descarcare si de manipulare conexe
transportului marfurilor importate, achitate pe parcurs extern;
c) costul asigurarii, precum si orice alte cheltuieli pe parcurs extern.
Valoarea in vama trebuie sa rezulte din facturi sau alte documente emise de
exportator, care se depun la organele vamale.
In cazul in care in factura nu sunt cuprinse cheltuielile de la lit. a), b)
si c) sau nu se prezinta documente privind aceste cheltuieli, valoarea in vama
se formeaza din pretul de import, la care se adauga o cota procentuala din
acest pret, in functie de mijlocul de transport, stabilita de Ministerul
Economiei si Finantelor si Ministerul Comertului si Turismului prin norme
metodologice.
Transformarea in lei a preturilor externe pentru stabilirea valorii in vama
se face potrivit cursului de schimb in vigoare in prima zi a lunii in care se
inregistreaza declaratia vamala, publicat de Banca Nationala.
Art. 9
Verificarea incadrarii tarifare, a calculului taxelor vamale inscrise in
declaratie de importator, precum si incasarea taxelor vamale la import se
efectueaza de organele vamale in momentul indeplinirii formalitatilor de
vamuire, potrivit legii.
Art. 10
Plata taxelor vamale se face de importator sau de declarantul comisionar in
vama, pe baza formelor si instrumentelor de decontare stabilite de catre
organele bancare, in contul unitatii vamale care a efectuat operatiunea de
vamuire. Aceasta obligatie revine importatorului si daca taxele vamale au fost
garantate.
Art. 11
Marfurile se considera introduse legal in tara pe baza liberului de vama,
ce se acorda in scris, dupa indeplinirea conditiilor si efectuarea formalitati
lor de vamuire, inclusiv incasarea taxelor vamale de import.
Liberul de vama se poate acorda si cu caracter provizoriu, pe timp de pana
la 30 de zile, daca importatorul sau reprezentantul acestuia (mandatar ori
comisionar) depune o garantie egala cu valoarea taxelor vamale datorate.
In cazul in care la verificari ulterioare se constata ca taxele vamale nu
au fost incasate, total sau partial, diferentele in minus, stabilite in termen
de 1 an de la data vamuirii, se platesc de importatori in termen de 5 zile de
la data comunicarii.
Diferentele incasate in plus, constatate ca urmare a unor verificari
ulterioare sau a contestatiilor depuse, stabilite in termen de 1 an de la
vamuire, se restituie celor in drept in termen de 30 de zile de la data
stabilirii diferentei.
Restituirile se fac de catre unitatile care au perceput taxele, din
incasarile curente de taxe vamale sau de la bugetul administratiei centrale de
stat.
Art. 12
Contestatiile cu privire la aplicarea tarifului vamal de import se depun in
termen de 30 de zile de la luarea la cunostinta de catre agentul economic si se
solutioneaza de seful unitatii vamale unde s-a efectuat vamuirea.
Impotriva solutiei date se poate face intampinare, in termen de 30 de zile,
la Directia generala a vamilor.
In termen de 15 zile de la luarea la cunostinta a modului de rezolvare de
catre Directia generala a vamilor se poate face plangere la instanta
judecatoreasca competenta. Hotararea instantei este definitiva.
Art. 13
Operatiunile de primire temporara de marfuri din strainatate pot fi
efectuate numai cu garantarea platii taxelor vamale.
Art. 14
Garantarea platii taxelor vamale se face de catre importator prin depunerea
la unitatea vamala a unei sume banesti egale cu cuantumul taxelor vamale
aferente bunurilor sau prin depunerea unei scrisori de garantie prin care o
unitate bancara, cu sediul in Romania, se angajeaza sa plateasca organelor
vamale suma reprezentand cuantumul taxelor vamale.
Art. 15
Pentru operatiunile temporare care nu au fost incheiate in termen si pentru
operatiunile de import admise cu liber de vama provizoriu, daca taxele nu au
fost achitate de titularul operatiunii pana la expirarea termenului acordat,
incasarea taxelor vamale se face din oficiu de catre organele vamale.
In acest caz se vor percepe majorari de 1% asupra cuantumului taxelor
vamale datorate, pentru fiecare zi de depasire a termenului de plata.
Art. 16
Importatorii vor depune, la cererea organelor vamale sau din proprie
initiativa, expertize tehnice sau de laborator privind felul, natura, compozitia
marfurilor sau bunurilor, in vederea incadrarii corecte in tariful vamal.
Cheltuielile privind expertiza sunt in sarcina importatorului.
Organizatiile sau laboratoarele care pot efectua asemenea expertize sunt numai
cele acceptate de Directia generala a vamilor.
Art. 17
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda egala cu 50% din
valoarea marfii prezentarea sau depunerea la vama de documente continand date
nereale pentru stabilirea valorii in vama.
Art. 18
Contraventiile prevazute la art. 17 le sunt aplicabile dispozitiile
procedurale cuprinse in Regulamentul vamal.
Art. 19
Guvernul, la propunerea Ministerului Economiei si Finantelor si a
Ministerului Comertului si Turismului, poate aproba taxe reduse sau exceptari
de taxe, precum si contingente de marfuri cu taxe reduse sau exceptate.
In aceleasi conditii pot fi instituite suprataxe vamale de import, cu
caracter temporar, in cazul in care anumite importuri, prin cantitate sau
conditiile de realizare, produc sau ameninta cu producerea unui prejudiciu grav
producatorilor interni ai unor produse similare sau direct concurente. Aceste
suprataxe se vor aplica pana la eliminarea influentelor negative avute in
vedere la instituirea lor.
Art. 20
Regulile generale pentru incadrarea in nomenclatura vamala, precum si cele
de stabilire a originii bunurilor sunt cele mentionate in anexa nr. 2*) la
prezenta hotarare.
*) Anexa nr. 2 se pune la dispozitia celor interesati de catre Ministerul
Comertului si Turismului.
Art. 21
Prezenta hotarare intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei.
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari isi inceteaza aplicarea:
- art. 21, 22, 23, 24, 25, 26, 30, 31 si 66 din Codul vamal al Romaniei,
aprobat prin Legea nr. 30/1978;
- Decretul Consiliului de Stat nr. 395/1976;
- art. 67, 68, 77, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 92, 93, 94, 95, 96,
97, 107, 145, 146 alin. 2, art. 147, 148, 150, 236, 237 si anexa nr. 6 din
Regulamentul vamal, aprobat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 337/1981.
De asemenea, se abroga:
Hotararea Guvernului nr. 1194/1990;