LEGE
Nr. 322 din 27 mai 2002
privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 146/2001 pentru
completarea Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 408 din 12 iunie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 146 din 9 noiembrie 2001
pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind protectia
consumatorilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 738
din 19 noiembrie 2001, cu urmatoarele modificari si completari:
1. Titlul ordonantei va avea urmatorul cuprins:
"ORDONANTA DE URGENTA
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind
protectia consumatorilor"
2. Articolul I va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, aprobata
si modificata prin Legea nr. 11/1994, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 75 din 23 martie 1994, cu modificarile si completarile
ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 42^2, partea introductiva va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 42^2
Producatorul este exonerat de raspundere pentru pagubele generate de
produsele cu defect, daca dovedeste existenta uneia dintre situatiile
urmatoare:>>
2. Articolul 42^3 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 42^3
Raspunderea producatorului poate fi limitata de instanta competenta daca
paguba este cauzata, impreuna, de defectul produsului si culpa consumatorului
vatamat sau prejudiciat ori a altei persoane, pentru care aceasta este tinuta
sa raspunda.>>
3. La articolul 46 alineatul 1, literele c) si d) vor avea urmatorul
cuprins:
<<c) incalcarea dispozitiilor art. 5, art. 7 lit. b) prima, a 2-a si
a 5-a liniuta, lit. c) a 3-a si a 4-a liniuta, art. 9, art. 10 lit. a) - f) si
art. 11, cu amenda contraventionala de la 5.000.000 lei la 30.000.000 lei;
d) incalcarea dispozitiilor art. 13 alin. 1, art. 14 alin. 1, art. 17 - 25
si art. 26 alin. 1 si 2, cu amenda contraventionala de la 2.000.000 lei la
20.000.000 lei.>>
4. La articolul 46, dupa alineatul 1 se introduce alineatul 2 cu urmatorul
cuprins:
<<Sanctiunile se pot aplica si persoanelor juridice.>>
5. Articolul 49 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 49
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 46
si 46^1 se fac de catre agentii constatatori, respectiv reprezentantii
imputerniciti ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, precum
si de reprezentantii imputerniciti ai altor organe ale administratiei publice,
potrivit competentelor stabilite prin actele normative in vigoare.>>
6. Articolul 50^1 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 50^1
Pentru limitarea prejudicierii consumatorilor agentul constatator poate
dispune urmatoarele masuri:
1. oprirea definitiva a comercializarii si retragerea din circuitul
consumului uman a produselor care:
a) sunt periculoase, falsificate sau contrafacute;
b) au termenul de valabilitate expirat sau data durabilitatii minimale
depasita;
c) sunt interzise consumului uman prin reglementari legale;
2. oprirea temporara a prestarii serviciilor, importului, fabricatiei,
comercializarii produselor sau a utilizarii acestora la prestarea serviciilor,
pana la remedierea deficientelor, in cazul in care:
a) produsele nu sunt testate si/sau certificate conform normelor legale;
b) produsele nu indeplinesc caracteristicile prescrise sau declarate, fara
ca acestea sa fie periculoase;
c) produsele nu prezinta elementele de identificare si de caracterizare,
precum si documentele de insotire, conform prevederilor art. 18 - 22;
d) se presteaza servicii care pot pune in pericol viata, sanatatea sau
securitatea consumatorilor;
3. distrugerea produselor periculoase oprite definitiv de la
comercializare, daca aceasta constituie singurul mijloc care face sa inceteze
pericolul.>>
7. Articolul 50^2 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 50^2
O data cu aplicarea sanctiunii amenzii contraventionale agentul constatator
poate propune una dintre urmatoarele sanctiuni complementare:
a) inchiderea temporara a unitatii pe o durata de cel mult 6 luni;
b) inchiderea temporara a unitatii pe o durata de la 6 luni la 12 luni;
c) inchiderea definitiva a unitatii;
d) suspendarea sau retragerea definitiva, dupa caz, a avizului, acordului
sau a autorizatiei de exercitare a unei activitati.
Sanctiunea complementara prevazuta la alin. 1 lit. a) poate fi aplicata in
cazurile in care se constata:
a) lipsa conditiilor igienico-sanitare sau sanitare veterinare;
b) folosirea unor spatii si conditii necorespunzatoare pentru productie,
depozitare sau comercializare;
c) nerespectarea conditiilor impuse de producatori privind manipularea,
transportul, depozitarea si comercializarea, daca acestea sunt de natura sa
modifice, in mod periculos, caracteristicile initiale ale produsului respectiv;
d) lipsa specificatiilor tehnice, a instructiunilor si a procedurilor de
lucru la producatori si prestatorii de servicii;
e) lipsa certificatelor sau a avizelor necesare eliberate de laboratoarele
de incercari sau de omologari specifice;
f) lipsa certificatelor de conformitate.
Sanctiunea complementara prevazuta la alin. 1 lit. b) poate fi aplicata in
cazurile in care se constata:
a) folosirea practicilor de comercializare abuzive sau savarsirea repetata
a unor abateri sanctionate de organele de control in decurs de 6 luni de la
prima constatare;
b) refuzul agentului economic de a permite, in prima faza, controlul
organelor de specialitate si la care, in urma unui control ulterior, se
constata deficiente grave;
c) lipsa licentei de fabricatie a produselor alimentare pentru producatori;
d) nerespectarea sau neacordarea certificatelor de garantie pentru
lucrarile de prestari de servicii;
e) utilizarea in activitatea de service a unor piese sau componente neomologate.
Sanctiunea complementara prevazuta la alin. 1 lit. c) poate fi aplicata in
cazurile in care se constata:
a) importul cu buna-stiinta al produselor care nu respecta conditiile
calitative prescrise sau declarate ori care sunt periculoase;
b) prestarea de servicii care pun in pericol viata, sanatatea sau siguranta
consumatorilor;
c) punerea in vanzare a produselor despre care agentii economici controlati
au cunostinta ca sunt falsificate sau contrafacute ori care au parametrii de securitate
neconformi;
d) reconditionarea unor produse alimentare retrase de la consumul uman ca
fiind necorespunzatoare, prin adaugarea de aditivi sau alte substante ce nu se
regasesc in reteta de fabricatie, in urma careia a rezultat un produs destinat
comercializarii in scopul consumului uman;
e) in cazul in care agentul economic nu a sistat livrarile sau nu a retras
de la comercializare ori de la beneficiar produsele pentru care organele
abilitate prin lege au constatat ca sunt periculoase sau ca nu indeplinesc
caracteristicile calitative prescrise ori declarate;
f) impiedicarea sub orice forma de catre agentul economic sau de catre
angajatii acestuia a organelor administratiei publice insarcinate cu protectia
consumatorilor si supravegherea calitatii produselor si serviciilor sa isi
exercite atributiile de serviciu referitoare la prevenirea si combaterea
faptelor ce pot afecta viata, sanatatea ori securitatea consumatorilor sau
instigarea oricarei alte persoane impotriva acestor organe;
g) comercializarea de produse interzise prin reglementarile legale in
vigoare;
h) continuarea desfasurarii activitatii dupa dispunerea masurii de
inchidere temporara, fara obtinerea acordului prevazut la alin. 8;
i) nerespectarea masurilor dispuse in temeiul art. 50^1.
In consecinta, sanctiunea complementara prevazuta la alin. 1 lit. d) va
avea acelasi regim, o data cu sanctiunea aplicata mentionata la alin. 1 lit.
a), b) sau c), dupa caz.
Sanctiunea prevazuta la alin. 1 lit. d) se aplica de catre autoritatile
publice competente care vor fi instiintate in acest sens.
Sanctiunile prevazute la alin. 1 lit. a), b) si c) pot fi aplicate si in
cazurile in care se constata ca nu mai sunt indeplinite conditiile acordarii
avizului, acordului sau a autorizatiei de exercitare a unei activitati, dupa
caz, precum si ale normelor si reglementarilor privind modul de realizare a
acestor activitati.
Aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. 1 lit. a), b) si d) se suspenda
numai cu acordul scris al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor
sau al oficiilor judetene pentru protectia consumatorilor, dupa remedierea
deficientelor care au condus la aplicarea sanctiunii complementare.>>
8. Dupa articolul 50^2 se introduc articolele 50^3 si 50^4 cu urmatorul
cuprins:
<<Art. 50^3
Sanctiunile propuse pentru a fi aplicate potrivit art. 50^1 si art. 50^2
alin. 1 lit. a) - c) se dispun, direct sau prin delegare, de catre conducatorii
autoritatilor publice prevazute la art. 49, prin ordin sau decizie.
Art. 50^4
Sanctiunile contraventionale complementare dispuse in conditiile art. 50^1
si art. 50^2 se vor materializa prin aplicarea de sigilii sau alte semne
distinctive cu valoare de sigiliu.
Procedura de aplicare a acestora se va reglementa prin norme aprobate prin
hotarare a Guvernului.>>
Art. 2
Ordonanta Guvernului nr. 21/1992, aprobata si modificata prin Legea nr.
11/1994, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si cu cele
aduse prin prezenta lege, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 25
aprilie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 25 aprilie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA