LEGE Nr. 325
din 14 iulie 2006
serviciului public de
alimentare cu energie termica
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 651 din 27 iulie 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
SECŢIUNEA 1
Domeniu de reglementare
Art. 1. - (1) Prezenta lege
reglementează desfăşurarea activităţilor specifice serviciilor publice de
alimentare cu energie termică utilizată pentru încălzire şi prepararea apei
calde de consum, respectiv producerea, transportul, distribuţia şi
furnizarea energiei termice în sistem centralizat, în condiţii de eficienţă şi la standarde de calitate,
în vederea utilizării optime a resurselor de energie şi cu respectarea normelor
de protecţie a mediului.
(2) Prevederile prezentei legi se aplică serviciului
public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat, înfiinţat şi
organizat la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor sau judeţelor,
indiferent de mărimea acestora.
Art. 2. - (1) Serviciul public de alimentare cu energie
termică în sistem centralizat face parte din sfera serviciilor comunitare de
utilităţi publice şi cuprinde totalitatea activităţilor privind producerea,
transportul, distribuţia şi furnizarea
energiei termice, desfăşurate la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale
sub conducerea, coordonarea şi responsabilitatea autorităţilor administraţiei
publice locale sau asociaţiilor de dezvoltare comunitară, după caz, în scopul
asigurării energiei termice necesare încălzirii şi preparării apei calde de
consum pentru populaţie, instituţii publice, obiective social-culturale şi
operatori economici.
(2) Serviciul public de alimentare cu energie termică
în sistem centralizat se realizează prin intermediul infrastructurii
tehnico-edilitare specifice aparţinând domeniului public sau privat al
autorităţii administraţiei publice locale ori asociaţiei de dezvoltare
comunitară, care formează sistemul de alimentare centralizată cu energie
termică al localităţii sau al asociaţiei de dezvoltare comunitară, denumit în
continuare SACET.
(3) In sensul prezentei legi,
SACET este alcătuit dintr-un ansamblu tehnologic şi funcţional unitar constând
din construcţii, instalaţii, echipamente, dotări specifice şi mijloace de măsurare
destinat producerii, transportului, distribuţiei şi furnizării energiei termice
pe teritoriul localităţilor, care cuprinde:
a) centrale termice sau centrale electrice de
termoficare;
b) reţele de transport;
c) puncte termice/staţii termice;
d) reţele de distribuţie;
e) construcţii şi instalaţii auxiliare;
f) branşamente, până la punctele de
delimitare/separare a instalaţiilor;
g) sisteme de măsură, control şi automatizare.
SECŢIUNEA a 2-a
Principiile şi obiectivele legii
Art. 3. - Principiile prezentei legi sunt următoarele:
a) utilizarea eficientă a resurselor energetice;
b) dezvoltarea durabilă a
unităţilor administrativ-teritoriale;
c) diminuarea impactului asupra mediului;
d) promovarea cogenerarii de înaltă eficienţă şi
utilizarea surselor noi şi regenerabile de energie;
e) reglementarea şi transparenţa tarifelor şi preţurilor energiei termice;
f) asigurarea accesului nediscriminatoriu al
utilizatorilor la reţelele termice şi la serviciul public de alimentare cu
energie termică;
g) „un condominiu - un sistem de încălzire".
Art. 4. - Obiectivele prezentei legi sunt următoarele:
a) asigurarea continuităţii serviciului public de
alimentare cu energie termică;
b) asigurarea calităţii serviciului public de alimentare
cu energie termică;
c) accesibilitatea preţurilor la consumatori;
d) asigurarea resurselor necesare serviciului public de alimentare cu energie termică, pe termen lung;
e) asigurarea siguranţei în funcţionare a serviciului
public de alimentare cu energie termică;
f) evidenţierea transparentă a costurilor în
stabilirea preţului energiei termice.
SECŢIUNEA a 3-a
Definiţii
Art. 5. - In sensul prezentei legi, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
1. acces la reţea - dreptul operatorilor şi al utilizatorilor de a se racorda/branşa,
în condiţiile legii, la reţelele termice;
2. agent termic - fluidul
utilizat pentru acumularea, transferul termic şi pentru transmiterea energiei
termice;
3. apă caldă de consum - apă caldă utilizată în scopuri gospodăreşti sau igienico-sanitare;
4. autorizaţie - act tehnic şi juridic emis de Autoritatea Naţională de Reglementare
pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice, prin care se acordă unei
persoane juridice permisiunea de a monta, a pune în funcţiune, a modifica, a
repara şi a exploata sisteme de repartizare a costurilor;
5. autorităţi de reglementare competente - Autoritatea
Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice,
denumită în continuare A.N.R.S.C., şi Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei,
denumită în continuare A.N.R.E.;
6. branşament
termic - legătura fizică dintre o reţea termică şi
instalaţiile proprii ale unui utilizator;
7. condominiu - imobil,
bloc de locuinţe, clădire - proprietate imobiliară din care unele părţi sunt
proprietăţi individuale, reprezentate de apartamente sau spaţii cu altă
destinaţie decât cea de locuinţă, iar restul, din părţi aflate în proprietate
comună. Prin asimilare poate fi definit condominiu şi un tronson, cu una sau
mai multe scări, din cadrul clădirii de locuit, în condiţiile în care se poate
delimita proprietatea comună;
8. consumator de energie
termică - persoana fizică sau juridică ce
utilizează energie termică în scop propriu prin instalaţiile proprii;
9. cogenerare - producere
simultană de energie termică şi de energie electrică şi/sau mecanică în
instalaţii tehnologice special realizate pentru aceasta;
10. centrală electrică de
cogenerare - ansamblu de instalaţii, construcţii
şi echipamente necesare pentru producerea energiei electrice şi termice în
cogenerare;
11. convenţie - act juridic, anexă la contractul de
furnizare a energiei termice, încheiat între un operator şi un utilizator, prin
care se stabilesc condiţiile de facturare şi plată a energiei termice la nivel
de consumator din cadrul unui condominiu;
12. distribuţie a energiei termice - activitatea de
transmitere a energiei termice de la producător sau reţeaua de transport către
utilizator, inclusiv transformarea parametrilor agentului termic, realizată prin utilizarea reţelelor
termice de distribuţie;
13. furnizare a energiei termice - activitatea prin care se asigură, pe baze contractuale,
comercializarea energiei termice între producători şi utilizatori;
14. grupuri de măsurare a
energiei termice - ansamblul format din
debitmetru, termorezistenţe şi integrator, supus controlului metrologic legal,
care măsoară cantitatea de energie termică furnizată unui utilizator;
15. instalaţii ale utilizatorilor
- totalitatea instalaţiilor şi receptoarelor care
utilizează energie termică furnizată, situate după branşamentul termic aflat în proprietatea sau în administrarea operatorului;
16. licenţă - act tehnic şi juridic emis de autoritatea de reglementare
competentă, prin care se recunosc unei persoane juridice române sau străine
calitatea de operator al serviciului public de alimentare cu energie termică în
sistem centralizat, precum şi competenţa, capacitatea şi dreptul de a
furniza/presta serviciul reglementat de prezenta lege şi de a exploata sisteme
de alimentare centralizată cu energie termică;
17. operator al serviciului - persoana juridică română sau străină care are competenţa şi
capacitatea recunoscute prin licenţă de a presta integral activităţile
specifice serviciului public de alimentare cu energie termică în sistem
centralizat; prin hotărârea autorităţii administraţiei publice locale sau a
asociaţiei de dezvoltare comunitară, activitatea de producere a energiei
termice poate fi prestată de unul sau mai mulţi operatori;
18. preţ - contravaloarea unităţii de energie termică furnizată unui
utilizator;
19. preţ binom - preţ de furnizare în care
contravaloarea facturii de plată pe o anumită perioadă este repartizată lunar
pe o sumă fixă, independentă de cantitatea de energie consumată, şi pe o sumă
variabilă, proporţională cu consumul efectuat în perioada respectivă;
20. preţ local - preţ format din preţul de producere a energiei termice şi tarifele
serviciilor de transport, distribuţie şi furnizare, aprobat de autoritatea
administraţiei publice locale sau de asociaţia de dezvoltare comunitară, după
caz, cu avizul autorităţii de reglementare competente, pentru fiecare operator
care are şi calitatea de furnizor;
21. preţ local pentru
populaţie - preţ pentru energia termică furnizată
şi facturată populaţiei prin SACET, aprobat prin hotărâre a autorităţii
administraţiei publice locale sau a asociaţiei de dezvoltare comunitară, după
caz, în conformitate cu prevederile legale;
22. producător de energie
termică - operator, titular de licenţă pentru
producerea energiei termice;
23. producere a energiei termice - activitatea de transformare a surselor primare sau a unor forme de energie
în energie termică, înmagazinată în agentul termic;
24. punct de
delimitare/separare a instalaţiilor - locul în
care intervine schimbarea proprietăţii asupra instalaţiilor unui SACET;
25. racord termic - legătura
dintre o reţea termică şi o staţie termică;
26. reţea termică - ansamblul de conducte, instalaţii de pompare, altele decât cele
existente la producător, şi instalaţii auxiliare cu ajutorul cărora energia
termică se transportă în regim continuu şi controlat între producători şi
staţiile termice sau utilizatori;
27. repartitor de costuri - aparat cu indicaţii adimensionale, destinat utilizării în cadrul
sistemelor de repartizare a costurilor, în scopul măsurării indirecte a:
a) energiei termice consumate
de corpul de încălzire pe care acesta este montat;
b) energiei termice conţinute în apa caldă de consum
şi volumul apei calde de consum care trece prin aparat;
28. repartizare a costurilor - totalitatea acţiunilor şi activităţilor desfăşurate de o persoană
juridică, autorizată de autoritatea competentă, în scopul repartizării
costurilor pe proprietăţi individuale din imobilele tip condominiu;
29. serviciu public de
alimentare cu energie termică - serviciu public de
interes general care cuprinde totalitatea
activităţilor desfăşurate în scopul alimentării centralizate cu energie termică
a cel puţin 2 utilizatori racordaţi la SACET;
30. sistem de alimentare
centralizată cu energie termică - SACET - ansamblul
instalaţiilor tehnologice, echipamentelor şi construcţiilor, situate într-o
zonă precis delimitată, legate printr-un proces tehnologic şi funcţional comun,
destinate producerii, transportului şi distribuţiei energiei termice prin
reţele termice pentru cel puţin 2 utilizatori;
31. sisteme de repartizare a costurilor - ansamblu format din mai multe repartitoare de costuri, de acelaşi
fel, armăturile şi instalaţiile aferente, montate în imobile de tip condominiu,
care funcţionează şi este exploatat pe baza unui program de calcul specializat;
32. standard de
performanţă - normă tehnică ce stabileşte
indicatorii cantitativi şi calitativi ai serviciului public de alimentare cu
energie termică;
33. staţie termică - ansamblul instalaţiilor din cadrul unui SACET, prin care se
realizează transformarea şi/sau adaptarea parametrilor agentului termic la
necesităţile consumului unuia sau mai multor utilizatori;
34. transport al energiei termice - activitatea de transmitere a energiei termice de la producători la
reţelele termice de distribuţie sau la utilizatorii racordaţi direct la
reţelele termice de transport;
35. utilizator de energie
termică - unul sau mai mulţi consumatori de
energie termică, beneficiar al serviciului public de alimentare cu energie
termică; în cazul condominiilor, prin utilizator se înţelege toţi consumatorii din condominiul respectiv;
36. zonă de
protecţie/siguranţă - zonă adiacentă
construcţiilor şi instalaţiilor SACET, extinsă şi în spaţiu, în care se
introduc restricţii sau interdicţii privind regimul construcţiilor şi de
exploatare a fondului funciar pentru asigurarea protecţiei şi a funcţionării
normale a obiectivului energetic, precum şi în scopul evitării punerii în
pericol a persoanelor, bunurilor şi a mediului, stabilită prin norme tehnice
emise de autoritatea de reglementare competentă;
37. zonă unitară de
încălzire - areal geografic aparţinând unei
unităţi administrativ-teritoriale, în interiorul căruia se poate promova o
singură soluţie tehnică de încălzire.
CAPITOLUL II
Organizarea şi funcţionarea serviciului public de
alimentare cu energie termică
SECŢIUNEA 1
Politici şi strategii
Art. 6. - (1) Politica în domeniul serviciului public
de alimentare cu energie termică se elaborează de Ministerul Administraţiei şi
Internelor în colaborare cu Ministerul Economiei şi Comerţului şi este parte
integrantă a politicii energetice a statului.
(2) Politica de protecţie socială în domeniul
alimentării cu energie termică se elaborează de Ministerul Muncii,
Solidarităţii Sociale şi Familiei în colaborare cu Ministerul Administraţiei şi
Internelor, cu consultarea asociaţiilor neguvernamentale reprezentative în
domeniul respectiv.
Art. 7. - (1) Guvernul aprobă Strategia naţională
privind serviciul public de alimentare cu energie termică în sistem
centralizat.
(2) Strategia menţionată la alin. (1) este elaborată de
Ministerul Administraţiei şi Internelor în colaborare cu Ministerul Economiei
şi Comerţului şi cu Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor, cu consultarea
organizaţiilor neguvernamentale reprezentative în
domeniu.
SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţii ale autorităţilor administraţiei
publice locale în domeniul energiei termice
Art. 8. - (1) Infiinţarea, organizarea, coordonarea,
monitorizarea şi controlul serviciului public de alimentare cu energie termică
constituie obligaţii ale autorităţilor administraţiei publice locale.
(2) In asigurarea serviciului public de alimentare cu
energie termică autorităţile administraţiei publice locale au, în principal,
următoarele atribuţii:
a) asigurarea continuităţii serviciului public de
alimentare cu energie termică la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale;
b) elaborarea anuală a programului propriu în domeniul
energiei termice, corelat cu programul propriu de eficienţă energetică şi aprobat prin hotărâre a
consiliului local, judeţean sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti
ori a asociaţiei de dezvoltare comunitară, după caz;
c) înfiinţarea unui compartiment energetic în cadrul
aparatului propriu, în condiţiile legii;
d) aprobarea, în condiţiile legii, în termen de
maximum 30 de zile, a propunerilor privind nivelul preţului local al energiei
termice către utilizatorii de energie termică, înaintate de către operatorii
serviciului;
e) aprobarea, în condiţiile legii, a preţului local
pentru populaţie;
f) aprobarea programului de dezvoltare, modernizare
şi contorizare a SACET, care trebuie să cuprindă atât surse de finanţare, cât
şi termen de finalizare, pe baza datelor furnizate de operatorii serviciului;
g) asigurarea condiţiilor pentru întocmirea studiilor
privind evaluarea potenţialului local al resurselor regenerabile de energie şi
al studiilor de fezabilitate privind valorificarea acestui potenţial;
h) exercitarea controlului serviciului public de
alimentare cu energie termică, în condiţiile legii;
i) stabilirea zonelor unitare de încălzire, pe baza
studiilor de fezabilitate privind dezvoltarea regională, aprobate prin hotărâre
a consiliului local, a consiliului judeţean sau a Consiliului General al
Municipiului Bucureşti ori a asociaţiei de dezvoltare comunitară, după caz;
j) urmăreşte instituirea de către operatorul
serviciului a zonelor de protecţie şi siguranţă a SACET, în condiţiile legii;
k) urmăreşte elaborarea şi aprobarea programelor de
contorizare la nivelul branşamentului termic al utilizatorilor de energie
termică racordaţi la SACET.
(3) In vederea modernizării şi dezvoltării SACET, în
studiile de fezabilitate se analizează şi soluţii de alimentare cu energie
termică produsă prin cogenerare de înaltă eficienţă sau prin valorificarea resurselor regenerabile locale.
Art. 9. - Compartimentul energetic, înfiinţat în
conformitate cu prevederile art. 8 alin. (2) lit. c), are următoarele atribuţii
principale:
a) elaborează şi propune spre aprobare autorităţii
administraţiei publice locale programul propriu de modernizare şi dezvoltare a
SACET;
b) identifică zonele unitare de încălzire;
c) elaborează, în conformitate cu
reglementările-cadru emise de A.N.R.S.C, şi supune spre aprobare autorităţii
administraţiei publice locale următoarele:
- regulamentul serviciului
public de alimentare cu energie termică;
- caietul de sarcini pentru prestarea serviciului
public de alimentare cu energie termică şi pentru exploatarea SACET;
- contractul de delegare a gestiunii serviciului
public de alimentare cu energie termică, după caz;
d) urmăreşte realizarea obiectivelor cuprinse în
programul propriu de modernizare şi dezvoltare a SACET;
e) urmăreşte îndeplinirea clauzelor contractuale, în
cazul gestiunii delegate;
f) comunică periodic datele solicitate de
autorităţile de reglementare competente;
g) controlează modul de desfăşurare a activităţii
privind repartizarea costurilor energiei termice în condominii;
h) furnizează şi înaintează către autoritatea
administraţiei publice locale datele preliminare necesare fundamentării şi
elaborării strategiilor de valorificare pe plan local a potenţialului
resurselor energetice regenerabile;
i) propune soluţii de valorificare pe plan local a
potenţialului resurselor regenerabile de energie;
j) elaborează şi urmăreşte realizarea programului de
contorizare a SACET.
SECŢIUNEA a 3-a
Organizarea gestiunii
Art. 10. - (1) Gestiunea serviciului public de
alimentare cu energie termică prin SACET se poate organiza în următoarele
modalităţi:
a) gestiune directă;
b) gestiune delegată.
(2) Alegerea formei de gestiune a serviciului public
de alimentare cu energie termică prin SACET se face prin hotărâre adoptată de
autorităţile administraţiei publice locale sau de asociaţiile de dezvoltare
comunitară.
(3) Autorităţile administraţiei publice locale se pot
asocia între ele în vederea înfiinţării de asociaţii de dezvoltare comunitară,
în conformitate cu prevederile Legii serviciilor comunitare de utilităţi
publice nr. 51/2006, şi pot constitui societăţi comerciale cu capital public
sau mixt, în vederea gestionării serviciului public de alimentare cu energie
termică prin SACET, în condiţiile legii.
(4) O autoritate a administraţiei publice locale sau
o asociaţie de dezvoltare comunitară se poate asocia cu persoane juridice,
române ori străine, pentru constituirea unor societăţi comerciale cu capital
public sau mixt, în vederea gestionării serviciului public de alimentare cu
energie termică prin SACET, în condiţiile legii.
SECŢIUNEA a 4-a
Gestiunea directă
Art. 11. - (1) In cazul
gestiunii directe, autorităţile administraţiei publice locale sau asociaţiile
de dezvoltare comunitară, după caz, îşi asumă nemijlocit toate sarcinile şi
responsabilităţile privind organizarea, conducerea, administrarea, exploatarea
şi finanţarea serviciului public de alimentare cu energie termică prin SACET.
(2) Gestiunea directă se realizează prin structuri
proprii ale autorităţilor administraţiei publice locale sau ale asociaţiilor de
dezvoltare comunitară, înfiinţate prin hotărâri ale consiliilor judeţene, ale
consiliilor locale, ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau ale asociaţiilor
de dezvoltare comunitară, după caz, astfel cum sunt definite potrivit
prevederilor Legii nr. 51/2006.
SECŢIUNEA a 5-a
Gestiunea delegată
Art. 12. - (1) In cazul
gestiunii delegate, autorităţile administraţiei publice locale sau asociaţiile de
dezvoltare comunitară, după caz, transferă, în totalitate ori numai în parte,
drepturile şi obligaţiile cu privire la asigurarea serviciului public de
alimentare cu energie termică şi administrarea şi exploatarea SACET unui
operator care poate fi societate comercială cu capital public, privat sau mixt.
(2) Gestiunea delegată se atribuie fie prin
concesionare, fie potrivit procedurii de parteneriat public-privat, în conformitate cu prevederile legale.
(3) Operatorii de servicii de alimentare cu energie
termică prin SACET îşi desfăşoară activitatea numai în baza licenţei eliberate
de autoritatea de reglementare competentă.
(4) Contractele de concesiune aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei legi operează
până la expirarea sau, după caz, rezilierea acestora în condiţiile legii.
(5) Concesiunea încetează de drept prin retragerea sau
încetarea valabilităţii licenţei, precum şi în condiţiile prevăzute în
legislaţia privind regimul concesiunilor.
(6) In situaţia rezilierii contractului de delegare a
gestiunii, operatorul serviciului are obligaţia asigurării continuităţii
serviciului public de alimentare cu energie termică pe o perioadă determinată,
stabilită de autoritatea administraţiei publice locale sau de asociaţia de
dezvoltare comunitară, după caz, dar nu mai mult de 12 luni.
CAPITOLUL III
Autorităţi de reglementare competente
SECŢIUNEA 1
Atribuţii şi competenţe
Art. 13. - Autorităţile de reglementare competente
pentru serviciul de alimentare cu energie termică sunt A.N.R.S.C. şi/sau
A.N.R.E., după caz.
Art. 14. - (1) A.N.R.S.C. elaborează, stabileşte şi
urmăreşte aplicarea ansamblului de reglementări obligatorii la nivel naţional,
necesar funcţionării pieţei de energie termică, în condiţii de eficienţă,
concurenţă, transparenţă şi protecţie a consumatorilor.
(2) A.N.R.S.C. are următoarele atribuţii şi competenţe:
a) reglementează activităţile de producere a energiei
termice, transportul, distribuţia şi furnizarea energiei termice, cu excepţia
producerii energiei termice în cogenerare;
b) monitorizează şi controlează operatorii SACET cu
privire la respectarea reglementărilor emise de autoritate;
c) elaborează şi aprobă, prin ordin al preşedintelui,
reglementări tehnice şi comerciale, conform competenţelor care îi sunt stabilite;
d) reglementează modul de determinare a zonelor de
protecţie şi siguranţă pentru SACET;
e) elaborează regulamentul-cadru al serviciului public
de alimentare cu energie termică, care include şi prevederi specifice
activităţii de producere a energiei termice în cogenerare, elaborate de
A.N.R.E.;
f) elaborează şi aprobă caietul de sarcini-cadru
pentru realizarea serviciului public de alimentare cu energie termică prin
SACET, precum şi documentaţia-cadru pentru delegarea gestiunii serviciului şi a
SACET-ului aferent. Caietul de sarcini-cadru va include şi prevederi specifice
activităţii de producere a energiei termice în cogenerare, elaborate de
A.N.R.E.;
g) elaborează şi aprobă, prin
ordin al preşedintelui, contractul-cadru şi convenţia-cadru de furnizare a
energiei termice;
h) elaborează şi aprobă, prin ordin al preşedintelui,
norme tehnice privind repartizarea consumurilor de energie termică între
consumatorii din imobilele de tip condominiu, în cazul folosirii sistemelor de
repartizare a costurilor pentru încălzire şi apă caldă de consum;
i) elaborează regulamentul pentru acordarea licenţelor,
care se aprobă prin hotărâre a Guvernului;
j) acordă licenţe pentru
operatori;
k) eliberează autorizaţii pentru montarea, punerea în
funcţiune, repararea şi exploatarea sistemelor de repartizare a costurilor;
l) dezvoltă o bază de date
pentru monitorizarea SACET-urilor şi a serviciului public de alimentare cu
energie termică, în vederea analizei comparative a indicatorilor de
performanţă;
m) asigură, împreună cu A.N.R.E., accesul autorităţilor
administraţiei publice centrale la informaţiile necesare la elaborarea
strategiilor şi politicilor în domeniul energiei termice.
Art. 15. - (1) In domeniul energiei termice, A.N.R.E.
acordă licenţe şi aprobă reglementări tehnice şi comerciale conform
atribuţiilor stabilite prin Legea energiei electrice nr. 318/2003 pentru
activitatea de producere a energiei termice în cogenerare, destinată
serviciului public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat.
(2) A.N.R.E. elaborează prevederile specifice
activităţii de producere a energiei termice în cogenerare, pentru a fi incluse
în:
- regulamentul-cadru al serviciului public de alimentare cu energie termică, elaborat de A.N.R.S.C;
- caietul de sarcini-cadru pentru concesionarea
serviciului public de alimentare cu energie termică prin SACET, elaborat de
A.N.R.S.C.
(3) A.N.R.E. avizează prevederile specifice
activităţii de producere a energiei termice în cogenerare, incluse în regulamentul-cadru
al serviciului public de alimentare cu energie termică şi în caietul de
sarcini-cadru pentru concesionarea serviciului public de alimentare cu energie
termică prin SACET.
Art. 16. - (1)
Regulamentul-cadru al serviciului public de alimentare cu energie termică se
aprobă prin ordin al preşedintelui A.N.R.S.C.
(2) Caietul de sarcini-cadru pentru delegarea gestiunii
serviciului public de alimentare cu energie termică prin SACET aferent se
aprobă prin ordin al preşedintelui A.N.R.S.C.
SECŢIUNEA a 2-a
Licenţe
Art. 17. - (1) Pentru realizarea tuturor activităţilor
cuprinse în serviciul public de alimentare cu energie termică printr-un SACET
se acordă o singură licenţă.
(2) In cazul producerii de
energie termică în cogenerare sau de mai mulţi producători într-un SACET,
pentru activitatea de producere a energiei termice se pot elibera licenţe
separate, iar pentru celelalte activităţi aferente serviciului public de
alimentare cu energie termică se eliberează o singură licenţă.
(3) Activitatea de producere a energiei termice în
cogenerare se desfăşoară pe bază de licenţă acordată de A.N.R.E., în
conformitate cu legislaţia în vigoare.
(4) Refuzul nejustificat de acordare a licenţelor
poate fi atacat în contencios administrativ la Curtea de Apel Bucureşti.
(5) Licenţele valabile la data intrării în vigoare a
prezentei legi pot fi menţinute, modificate, suspendate sau retrase de
A.N.R.S.C, în condiţiile legii.
(6) In termen de 30 de zile de
la data intrării în vigoare a prezentei legi, A.N.R.E. va preda, prin protocol
de predare-preluare, către A.N.R.S.C, licenţele din sfera de competenţă a
acesteia.
(7) Licenţele valabile la data intrării în vigoare a
prezentei legi, preluate de la A.N.R.E. conform alin. (6), pot fi modificate,
suspendate sau retrase de A.N.R.S.C, în condiţiile legii.
CAPITOLUL IV
Investiţii în domeniul energiei termice
SECŢIUNEA 1
Surse de finanţare
Art. 18. - (1) Lucrările de investiţii în domeniul
energiei termice pot fi finanţate din:
a) fonduri proprii ale operatorului şi/sau fonduri de
la bugetul local, în conformitate cu obligaţiile asumate prin contractele de
delegare a gestiunii;
b) credite bancare, care pot fi garantate de
autorităţile administraţiei publice locale, de Guvern sau de alte entităţi
specializate în acordarea de garanţii bancare;
c) fonduri nerambursabile obţinute prin aranjamente
bilaterale sau multilaterale;
d) taxe speciale, instituite la nivelul autorităţilor
administraţiei publice locale, potrivit legii;
e) fonduri transferate de la bugetul de stat ca
participare la cofinanţarea unor proiecte realizate cu finanţare externă,
precum şi din bugetele unor ordonatori principali de credite ai bugetului de
stat, cu respectarea legislaţiei în vigoare;
f) sumele disponibilizate prin reducerea graduală a
subvenţiilor pentru energia termică furnizată populaţiei; aceste sume se vor
utiliza de autorităţile administraţiei publice locale, pe bază de studii şi
programe pentru retehnologizarea, modernizarea şi eficientizarea SACET, avizate
de Ministerul Administraţiei şi Internelor;
g) surse financiare, rezultate din tranzacţionarea
unităţilor de reducere de emisii de gaze cu efect de seră;
h) alte surse, în condiţiile legii.
(2) Redevenţa aferentă contractelor de delegare a
gestiunii serviciului de alimentare cu energie termică prin SACET se constituie
sursă pentru finanţarea lucrărilor de investiţii în sistemul respectiv.
Art. 19. - (1) Documentaţia privind organizarea şi
derularea procedurii de delegare a gestiunii se elaborează în conformitate cu
legislaţia specifică fiecărui tip de contract. Caietele de sarcini şi
criteriile de selecţie aplicabile în cadrul procedurilor de atribuire a
contractelor de delegare a gestiunii se elaborează şi se aprobă de autorităţile
administraţiei publice locale sau de asociaţiile de dezvoltare comunitară, după
caz, în baza caietelor de sarcini-cadru şi a criteriilor de selecţie-cadru
elaborate de autorităţile de reglementare competente şi cu respectarea
dispoziţiilor legislaţiei aplicabile tipului de contract de delegare a
gestiunii adoptat.
(2) Contractele de delegare a gestiunii vor prevedea şi
sarcinile concrete ce revin autorităţilor administraţiei publice locale sau
asociaţiilor de dezvoltare comunitară, după caz, respectiv operatorului cu
privire la modul de realizare şi finanţare a investiţiilor aferente SACET.
Art. 20. - In cazul gestiunii delegate, bunurile
realizate de operatori în conformitate cu programele de investiţii impuse prin
contractul de delegare a gestiunii constituie bunuri
de retur care revin de drept, la expirarea
contractului, unităţilor administrativ-teritoriale şi sunt integrate domeniului
public al acestora; în contractul de delegare a gestiunii se stipulează şi
modul de repartiţie a acestor investiţii la încetarea, din orice cauză, a contractului.
SECŢIUNEA a 2-a
Facilităţi
Art. 21. - Investiţiile în SACET beneficiază de
facilităţile legale în vigoare în momentul încheierii tranzacţiei. Facilităţile
obţinute se stipulează în contractul de delegare a gestiunii serviciului public
de alimentare cu energie termică şi rămân valabile pe perioada stabilită la
încheierea acestuia, cu excepţia adoptării unor dispoziţii legale mai
favorabile operatorului.
CAPITOLUL V
Surse regenerabile de energie termică
SECŢIUNEA 1
Definirea surselor
Art. 22. - (1) In condiţiile prezentei legi, se
consideră surse regenerabile de energie termică următoarele:
a) energia solară;
b) energia geotermală;
c) energia conţinută în fracţiunea biodegradabilă a
produselor, deşeurilor şi reziduurilor din agricultură, inclusiv substanţe
vegetale şi reziduuri de origine animală, silvicultură şi industrii conexe,
precum şi fracţiunea biodegradabilă a deşeurilor industriale şi comunale,
orăşeneşti şi municipale, denumită biomasă;
d) energia conţinută în gazul de fermentare a
deşeurilor, denumit şi gaz de depozit;
e) energia conţinută în gazul de fermentare a
nămolurilor din instalaţiile de epurare a apelor uzate;
f) energia conţinută în produse secundare gazoase,
obţinute prin fermentare din materii reziduale organice, formând categoria de
combustibil gazos, denumită biogaz;
g) energia conţinută în produse lichide obţinute prin
distilarea materiei organice fermentate, formând categoria de combustibil
lichid, denumită alcool carburant;
h) energia obţinută din alte surse regenerabile,
neexploatate în prezent.
(2) Autorităţile administraţiei publice centrale şi
locale pot iniţia şi finanţa programe pentru utilizarea surselor regenerabile
de energie termică.
SECŢIUNEA a 2-a
Condiţiile tehnice de utilizare şi comercializare
Art. 23. - A.N.R.S.C. reglementează condiţiile tehnice
de acces la reţelele termice.
SECŢIUNEA a 3-a
Facilităţi
Art. 24. - Dezvoltarea utilizării
surselor regenerabile de energie termică în scopul producerii energiei termice
se fundamentează pe baza unor studii tehnico-economice şi, prin hotărâre a
Guvernului, la propunerea autorităţilor publice locale sau a Agenţiei Române
pentru Conservarea Energiei, se aprobă condiţiile de comercializare şi
facilităţile care se pot acorda.
CAPITOLUL VI
Piaţa de energie termică
SECŢIUNEA 1
Participanţii la piaţa de energie termică
Art. 25. - (1) Participanţii la piaţa de energie
termică sunt operatorii şi utilizatorii de energie termică.
(2) Centralele termice şi centralele electrice de
termoficare care fac parte din SACET pot aparţine domeniului public sau privat
al unităţilor administrativ-teritoriale, domeniului privat al statului, precum
şi persoanelor juridice, în condiţiile legii.
(3) Centralele termice şi centralele electrice de
termoficare care fac parte din SACET pot fi, după caz, supuse procesului de
privatizare, pot fi date în administrare sau concesionate ori pot fi incluse în
orice forme de asociere sau parteneriat public-privat, în condiţiile prevăzute
de lege.
SECŢIUNEA a 2-a
Contorizarea utilizatorilor de energie termică
Art. 26. - (1) Este obligatorie montarea grupurilor de
măsurare a energiei termice în punctele de delimitare/ separare a instalaţiilor
din punctul de vedere al proprietăţii sau al dreptului de administrare ori în
alte puncte, convenite între părţile contractante.
(2) Grupurile de măsurare a energiei termice, montate
în punctul de delimitare/separare a instalaţiilor din punctul de vedere al
proprietăţii sau al dreptului de administrare ori în alte puncte convenite
între părţile contractante, fac parte din reţelele termice ale SACET.
(3) Achiziţionarea şi montarea grupurilor de măsurare
a energiei termice în vederea contorizării la nivel de branşament termic
într-un SACET revin autorităţilor administraţiei publice locale.
(4) Intreţinerea, repararea, verificarea metrologică
şi înlocuirea grupurilor de măsurare a energiei termice în cazul condominiilor
intră în responsabilitatea operatorului serviciului. Costul acestor operaţiuni
va fi evidenţiat distinct în preţul energiei termice.
(5) Se interzice orice intervenţie neautorizată asupra
grupurilor de măsurare a energiei termice.
Art. 27. - Utilizatorul de energie termică are dreptul de a solicita, în cazuri justificate, repararea, înlocuirea
sau verificarea metrologică a grupurilor de măsurare a energiei termice.
SECŢIUNEA a 3-a
Relaţii contractuale
Art. 28. - (1) Contractul de furnizare a energiei
termice se încheie, la nivel de branşament termic,
între operatorul care are şi calitatea de furnizor şi utilizatorii de energie
termică.
(2) In cazul condominiilor, contractul de furnizare a
energiei termice, la solicitarea operatorului care are şi calitatea de
furnizor, este însoţit de convenţii, încheiate de acesta cu fiecare consumator
din condominiu, alimentat prin acelaşi branşament termic, cu respectarea
prevederilor din contractul-cadru de furnizare a energiei termice.
(3) Contractul de furnizare a energiei termice şi convenţiile individuale trebuie să prevadă clauze privind accesul
persoanelor autorizate pe proprietatea utilizatorului în scopul preluării
informaţiilor de la aparatele şi dispozitivele sistemului de repartizare a
costurilor.
SECŢIUNEA a 4-a
Repartizarea costurilor
Art. 29. - (1) In cazul consumatorilor dintr-un
condominiu, alimentaţi printr-un branşament termic comun, sunt obligatorii
montarea de către proprietari a repartitoarelor de costuri şi stabilirea unei
metodologii de repartizare a costurilor, aprobată în adunarea generală a
asociaţiei de proprietari/locatari, în baza metodologiei-cadru elaborate de
A.N.R.S.C.
(2) Repartitoarele de costuri fac parte integrantă
din instalaţiile de utilizare aferente proprietăţii.
(3) Montarea, întreţinerea şi exploatarea
repartitoarelor de costuri pentru energia termică, atât pentru încălzire, cât
şi pentru apa caldă de consum, se efectuează numai de către persoane juridice
autorizate de A.N.R.S.C.
SECŢIUNEA a 5-a
Protecţia utilizatorului de energie termică
Art. 30. - (1) Debranşarea totală a instalaţiilor
interioare de încălzire şi/sau pentru apă caldă menajeră ale unui utilizator
tip condominiu se va face în următoarele condiţii cumulative:
a) acordul scris al asociaţiei de proprietari, exprimat
prin hotărârea adunării generale;
b) anunţarea operatorului care are şi calitatea de
furnizor şi a autorităţii administraţiei publice locale cu 30 de zile înainte
de debransare.
(2) Deconectarea unui consumator de energie termică
dintr-un condominiu se face cu respectarea următoarelor condiţii cumulative:
a) acordul vecinilor de apartament, atât pe
orizontală, cât şi pe verticală;
b) acordul scris al asociaţiei de proprietari,
exprimat prin hotărârea adunării generale, asupra intenţiei de realizare a unui
sistem individual de încălzire;
c) anunţarea, în scris, a operatorului care are şi
calitatea de furnizor, cu cel puţin 30 de zile înainte.
(3) Debranşarea unui utilizator de energie termică,
altul decât cel de tip condominiu, se realizează cu anunţarea operatorului care
are şi calitatea de furnizor, cu cel puţin 30 de zile înainte.
(4) Deconectările/debranşările prevăzute la alin. (1)
-(3) nu se pot realiza în timpul sezonului de încălzire.
(5) Deconectările/debranşările prevăzute la alin. (1)
-(3) se efectuează numai de către operatorul care are şi calitatea de furnizor,
în termen de maximum 45 de zile de la data solicitării, după verificarea
documentelor care dovedesc îndeplinirea condiţiilor cumulative impuse.
(6) Cheltuielile de deconectare/debranşare se suportă de către solicitant.
Art. 31. - Calendarul de respectare a termenelor
asumate pentru finalizarea contorizării la nivel de branşament termic şi
montarea repartitoarelor de costuri pentru consumatorii de energie termică
individuali, condiţiile de derulare şi sancţiunile în caz de nerespectare a
dispoziţiilor pentru finalizarea contorizărilor la nivel de branşament termic,
contorizărilor individuale şi repartizarea costurilor, precum şi termenul şi
condiţiile de aplicare pentru preţul binom al energiei termice se stabilesc
prin hotărâre a Guvernului.
CAPITOLUL VII
Drepturile şi obligaţiile operatorilor serviciului
şi ale utilizatorilor de energie termică
SECŢIUNEA 1
Drepturile operatorilor serviciului
Art. 32. - Operatorii serviciului au, în principal, următoarele drepturi:
a) să desfăşoare activităţi comerciale legate de
vânzarea-cumpărarea energiei termice, prin exploatarea capacităţilor de
producere şi a reţelelor termice;
b) să solicite stabilirea, ajustarea şi/sau
modificarea nivelului preţurilor şi/sau a tarifelor de transport, distribuţie
şi/sau furnizare a energiei termice şi să încaseze contravaloarea energiei
termice furnizate;
c) să stabilească condiţiile tehnice de branşare sau
de debransare a utilizatorilor de energie termică la instalaţiile aflate în
administrarea lor, cu respectarea normativelor tehnice în vigoare şi a
reglementărilor emise de A.N.R.S.C.;
d) să utilizeze terenurile şi alte bunuri aflate în
proprietatea unui terţ, cu respectarea prevederilor art. 37 alin. (3) şi (4)
din Legea nr. 51/2006, pentru a asigura funcţionarea normală a instalaţiilor pe
care le administrează şi le exploatează;
e) să aibă acces, în condiţiile legii, la
instalaţiile interioare ale utilizatorului de energie termică, conform
contractelor/convenţiilor individuale de furnizare, ori de câte ori este
necesară intervenţia la acestea;
f) să presteze activităţi de informare, consultanţă
sau să execute lucrări de reparaţii şi reabilitări la instalaţiile
utilizatorilor de energie termică, în condiţiile convenite cu aceştia, în
scopul creşterii eficienţei şi utilizării raţionale a energiei termice;
g) să conteste, în contencios administrativ, la Curtea
de Apel Bucureşti, în condiţiile legii, actele emise de autoritatea de
reglementare competentă sau de autorităţile administraţiei publice locale.
Art. 33. - Pentru protecţia instalaţiilor de producere
şi a reţelelor termice se interzice terţilor, persoane fizice sau juridice:
a) să amplaseze construcţii de orice fel în zona de
siguranţă a obiectivelor SACET;
b) să efectueze săpături în zona de siguranţă a
obiectivelor SACET fără avizul prealabil al operatorului;
c) să depoziteze materiale în zona de siguranţă a
instalaţiilor;
d) să intervină, în orice mod, asupra reţelelor
termice. Art. 34. - In cazul în care se realizează modificări ale traseelor şi amplasamentelor reţelelor
termice existente, costurile acestora vor fi suportate de către cel care a
generat modificarea respectivă.
SECŢIUNEA a 2-a
Obligaţiile operatorilor serviciului
Art. 35. - (1) Operatorii
serviciului au, în principal, următoarele obligaţii:
a) să respecte prevederile licenţei, caietului de
sarcini şi ale contractului de delegare a gestiunii;
b) să asigure continuitatea serviciului public de
alimentare cu energie termică;
c) să respecte indicatorii de performanţă aprobaţi de
autorităţile administraţiei publice locale;
d) să asigure transparenţă totală în ceea ce priveşte
calcularea facturilor pentru serviciile prestate;
e) să întocmească anual şi să urmărească bilanţul
energiei termice, aferent fiecărei activităţi prevăzute în licenţă, avizat de autoritatea competentă
şi aprobat de autoritatea administraţiei publice locale;
f) să solicite desfiinţarea construcţiilor şi a altor
obiective amplasate ilegal în zona de protecţie, precum şi a celor care nu
respectă distanţele de siguranţă faţă de construcţiile şi instalaţiile proprii
aferente activităţilor prevăzute în licenţă;
g) să furnizeze autorităţii administraţiei publice
locale şi autorităţii naţionale de reglementare competente informaţii privind
activităţile prevăzute în licenţă;
h) să asigure securitatea serviciului public de
alimentare cu energie termică şi a SACET;
i) să asigure accesul nediscriminatoriu la reţeaua
termică pentru toţi utilizatorii de energie termică solicitanţi;
j) să ţină situaţii contabile separate pentru fiecare
activitate reglementată specifică serviciului public de alimentare cu energie
termică, conform prevederilor legale;
k) să asigure stocurile de combustibili şi piese de
schimb, în aşa fel încât să respecte principiul continuităţii serviciului
public de alimentare cu energie termică, în orice condiţii;
l) să elaboreze
proceduri/instrucţiuni specifice activităţii proprii, în conformitate cu
prevederile legale.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. b),
serviciul public de alimentare cu energie termică poate fi întrerupt în
următoarele condiţii: în caz de forţă majoră, de avarii, precum şi în
perioadele programate pentru revizie. Utilizatorii de energie termică vor fi
informaţi în detaliu asupra condiţiilor de întrerupere a serviciului public de
alimentare cu energie termică.
Art. 36. - (1) Operatorul serviciului răspunde pentru
daunele provocate utilizatorului de energie termică din culpa sa în condiţiile
stabilite prin contract şi, în special, dacă:
a) nu începe furnizarea energiei termice la termenul
contractat sau nu livrează energia termică în condiţiile stabilite în contract;
b) nu anunţă utilizatorul de energie termică din timp
cu privire la limitările sau întreruperile programate pentru lucrări
planificate;
c) după sistarea furnizării energiei termice cerută
de utilizatorul de energie termică, nu reia furnizarea în primele 3 zile
lucrătoare de la primirea, în scris, a notificării privind încetarea motivului
sistării;
d) nu respectă parametrii de calitate contractaţi
pentru energia termică furnizată.
(2) Furnizorul de energie termică este îndreptăţit să
recupereze de la producătorul sau de la utilizatorul de energie termică, după
caz, daunele dovedite a fi din vina acestuia.
SECŢIUNEA a 3-a
Drepturile utilizatorilor de energie termică
Art. 37. - Utilizatorii de energie termică au, în
principal, următoarele drepturi:
a) să preia energia termică din instalaţiile de
distribuţie în conformitate cu prevederile contractului
de furnizare;
b) să aibă acces la grupurile de măsurare a energiei
termice utilizate pentru facturare;
c) să solicite operatorului care are şi calitatea de
furnizor remedierea defecţiunilor şi a deranjamentelor survenite la
instalaţiile de distribuţie;
d) să recupereze de la operatorul serviciului daunele
dovedite a fi din vina acestuia;
e) alte drepturi prevăzute în contractele încheiate
cu furnizorul de energie termică, precum şi în Legea nr. 51/2006;
f) de a fi anunţat, din timp, despre întreruperea
furnizării de energie termică;
g) de a avea acces ori de a primi, la cerere,
informaţii cu privire la structura costurilor/tarifelor percepute de operatorul
care are şi calitatea de furnizor.
SECŢIUNEA a 4-a
Obligaţiile utilizatorilor de energie termică
Art. 38. - (1) Utilizatorii de energie termică au, în
principal, următoarele obligaţii:
a) să achite la termen facturile emise de operatorul
care are şi calitatea de furnizor; factura se emite, cel mai târziu, până la
data de 15 a lunii următoare celei în care prestaţia a fost efectuată. Prin
derogare de la prevederile art. 42 alin. (9) din Legea nr. 51/2006,
utilizatorii de energie termică sunt obligaţi să achite facturile reprezentând
contravaloarea serviciului de care au beneficiat în termenul de scadenţă de 15
zile de la data emiterii facturilor; data emiterii facturii şi termenul de
scadenţă se înscriu pe factură. Neachitarea facturii în termen de 30 de zile de
la data scadenţei atrage penalităţi de întârziere, conform prevederilor art. 42 alin. (10) din Legea nr. 51/2006;
b) să permită operatorului care are şi calitatea de
furnizor, la solicitarea acestuia, întreruperea programată a alimentării cu
energie termică pentru întreţinere, revizii şi reparaţii executate la
instalaţiile acestuia;
c) să permită accesul operatorului care are şi
calitatea de furnizor la instalaţiile de utilizare a energiei termice aflate în
folosinţa sau pe proprietatea sa, pentru verificarea funcţionării şi
integrităţii acestora ori pentru debranşarea/ deconectarea instalaţiilor în caz
de neplată sau de avarie;
d) să nu consume energie termică ocolind sau afectând
mijloacele de măsură.
(2) Proprietarii apartamentelor individuale situate în
imobile de locuit tip condominiu, care sunt deconectate de la reţeaua de
alimentare cu energie termică, plătesc o cotă-parte din cheltuielile cu energia
termică consumată pentru încălzirea spaţiilor aflate în proprietate indiviză,
proporţională cu cota indiviză.
Art. 39. - Drepturile şi obligaţiile prevăzute în
prezentul capitol se detaliază în regulamentul-cadru al serviciului public de
alimentare cu energie termică şi în prevederile contractului-cadru de furnizare
a energiei termice, elaborate de A.N.R.S.C., şi se completează cu prevederile
Legii nr. 51/2006.
CAPITOLUL VIII
Preţuri şi tarife
SECŢIUNEA 1
Stabilirea preţurilor şi a tarifelor
Art. 40. - (1) Preţurile locale se stabilesc, se
ajustează sau se modifică pe baza metodologiilor aprobate de autoritatea de
reglementare competentă. In calculul acestora vor fi luate în considerare
costurile justificate ale activităţilor de producere, transport, distribuţie şi
furnizare a energiei termice, inclusiv cheltuielile aferente dezvoltării şi
modernizării SACET, pierderile tehnologice, cheltuielile pentru protecţia
mediului, precum şi o cotă de profit, dar nu mai mult de 5%.
(2) Sumele încasate prin preţuri şi/sau tarife,
corespunzătoare cheltuielilor pentru dezvoltarea şi modernizarea SACET, se
constituie într-un cont distinct al operatorului şi se utilizează pe baza
programului de dezvoltare avizat de autorităţile administraţiei publice locale
implicate, exclusiv pentru scopul în care a fost constituit.
(3) Pierderile tehnologice se aprobă de autoritatea
administraţiei publice locale, având în vedere o documentaţie, elaborată pe
baza bilanţului energetic, întocmită de operatorul care are şi calitatea de
furnizor şi avizată de autoritatea competentă.
(4) Preţurile energiei termice produse din surse
regenerabile, destinată serviciului de alimentare cu energie termică prin
SACET, se aprobă de A.N.R.S.C.
(5) Preţul energiei termice produse în cogenerare se
aprobă prin decizie a preşedintelui A.N.R.E., pe baza metodologiei proprii, cu
excepţia cazurilor în care prin contracte de concesionare sau de parteneriat
public-privat s-au negociat metode de stabilire/ajustare a preţului energiei
termice.
(6) Preţul energiei termice produse în cogenerare,
destinată SACET, se aprobă prin decizie a preşedintelui A.N.R.E., pe baza
metodologiei proprii, cu excepţia cazurilor în care prin contracte de concesionare sau de parteneriat public-privat s-au
negociat, înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi, formule ori
reguli de stabilire/ajustare a preţului. In acest caz
preţul energiei termice se aprobă de autoritatea administraţiei publice locale
cu avizul autorităţii competente.
(7) In cazurile în care, în vederea delegării
gestiunii serviciului, prin contractele de delegare a gestiunii se negociază
formule sau reguli de stabilire/ajustare a preţului energiei termice, acestea
se avizează în prealabil de autoritatea de reglementare competentă. In acest
caz preţul se aprobă de autoritatea administraţiei publice locale implicată,
potrivit regulilor stabilite, cu avizul autorităţii de reglementare competente.
(8) Preţurile locale de furnizare a energiei termice
sunt aceleaşi pentru utilizatorii de energie termică, în condiţii similare de
furnizare.
(9) Preţurile locale pentru populaţie la care se
facturează energia termică se aprobă de autorităţile administraţiei publice
locale sau de asociaţiile de dezvoltare comunitară, după caz, potrivit
reglementărilor în vigoare. La nivelul aceleiaşi unităţi
administrativ-teritoriale, preţul local pentru populaţie este unic, indiferent
de tehnologiile sistemului de producere, transport şi distribuţie a energiei
termice sau de tipul combustibililor utilizaţi. Diferenţa dintre preţurile
locale ale energiei termice şi preţurile locale pentru populaţie se alocă din
bugetele autorităţilor administraţiei publice locale sau ale asociaţiilor de
dezvoltare comunitară, după caz.
(10) In cazul în care, după ajustarea preţurilor şi
tarifelor, furnizorii de combustibili şi de energie electrică modifică
preţurile de livrare, având ca efect majorarea preţului energiei termice
produse, autorităţile administraţiei publice locale sau asociaţiile de
dezvoltare comunitară, după caz, pot aproba recalcularea corespunzătoare a
preţurilor locale şi, după caz, a preţurilor locale pentru populaţie, începând
cu data primei livrări făcute la noile preţuri, fără modificarea nivelului
costurilor celorlalte elemente de cheltuieli şi a cotei de profit, cu avizul
operativ al autorităţii competente.
(11) Consumatorii de energie termică din spaţiile cu
altă destinaţie decât cea de locuinţă dintr-un condominiu plătesc preţul local.
(12) Preţul pentru energia termică produsă şi livrată
populaţiei prin alt sistem decât SACET, practicat de operatorii economici şi
instituţiile publice, va fi aprobat de A.N.R.S.C.
(13) Autorităţile administraţiei publice locale pot hotărî
ca populaţia care primeşte energie termică de la operatori economici sau
instituţii publice, conform prevederilor alin. (12), să beneficieze de preţul
stabilit conform prevederilor alin. (9).
Art. 41. - Operatorii serviciului care practică preţuri
şi/sau tarife sunt obligaţi să prezinte autorităţilor de reglementare
competente:
a) costurile fixe şi variabile, precum şi veniturile
programate şi realizate, separat pentru fiecare dintre
activităţile serviciului public de alimentare cu
energie termică, în structura stabilită de autoritatea de reglementare
competentă;
b) modul de alocare a activelor, pasivelor,
cheltuielilor şi veniturilor avute în vedere atunci când se întocmesc
situaţiile contabile, conform art. 35 alin. (1) lit. j);
c) alte informaţii necesare analizelor financiare şi
economice pentru fundamentarea politicilor de tarifare.
Art. 42. - Sumele care au rămas disponibile prin
reducerea graduală a subvenţiilor pentru energia termică furnizată populaţiei
dintr-o unitate administrativ-teritorială vor fi repartizate şi utilizate numai
pentru retehnologizarea, modernizarea şi eficientizarea SACET din acea unitate
administrativ-teritorială.
SECŢIUNEA a 2-a
Protecţia socială
Art. 43. - Odată cu reducerea graduală a subvenţiilor
pentru energia termică, se asigură de către Ministerul Muncii, Solidarităţii
Sociale şi Familiei ajutoare pentru încălzirea locuinţei familiilor şi
persoanelor singure cu venituri reduse, în condiţiile legii.
CAPITOLUL IX
Infracţiuni şi contravenţii
Art. 44. - Incălcarea dispoziţiilor prezentei legi
atrage răspunderea disciplinară, civilă, contravenţională sau penală, după caz.
Art. 45. - (1) Constituie contravenţii, altele decât
cele prevăzute în Legea nr. 51/2006, şi se sancţionează cu amendă de la 500 lei
la 1.000 lei următoarele fapte:
a) folosirea de către utilizator a apei calde de
consum şi a agentului termic pentru încălzire pentru alte scopuri decât cele
prevăzute în contract;
b) debranşarea/deconectarea de la SACET a
utilizatorului sau consumatorului de energie termică fără respectarea
dispoziţiilor prezentei legi;
c) golirea instalaţiilor de către
utilizatorul/consumatorul serviciului în vederea executării unor modificări sau
reparaţii fără acordul scris al operatorului serviciului şi al asociaţiei de
proprietari, cu excepţia cazurilor de avarii sau de forţă majoră.
(2) Constituie contravenţii, altele decât cele
prevăzute în Legea nr. 51/2006, şi se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la
5.000 lei următoarele fapte:
a) neinstituirea de către operatorul serviciului a
zonelor de protecţie şi siguranţă a SACET;
b) montarea, punerea în funcţiune, repararea şi
exploatarea sistemelor de repartizare a costurilor de către o persoană juridică
fără autorizaţie sau cu autorizaţie a cărei valabilitate a expirat;
c) depozitarea de materiale în zona de siguranţă a
obiectivelor SACET;
d) efectuarea de săpături în zona de siguranţă fără
avizul prealabil al operatorului SACET;
e) nerespectarea de către autorităţile administraţiei
publice locale a prevederilor regulamentului-cadru la
elaborarea regulamentului de serviciu propriu;
f) nerespectarea de către operatorul serviciului a
prevederilor regulamentului de serviciu;
g) neasigurarea stocurilor de combustibili şi a
necesarului de piese de schimb pentru funcţionarea SACET;
h) neîntocmirea de către operatorul serviciului a
bilanţului energiei termice, aferent fiecărei activităţi prevăzute în licenţă.
(3) Constituie contravenţii, altele decât cele
prevăzute în Legea nr. 51/2006, şi se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei
la 20.000 lei următoarele fapte:
a) neîntocmirea situaţiilor contabile aferente
serviciului separat de alte servicii sau activităţi pe care operatorul le
desfăşoară;
b) amplasarea de construcţii de orice fel în zona de
siguranţă a SACET.
(4) Constituie contravenţii, altele decât cele
prevăzute în Legea nr. 51/2006, şi se sancţionează cu amendă de la 30.000 lei
la 50.000 lei următoarele fapte:
a) practicarea de către producătorii de energie
termică şi/sau operatorii serviciului a altor preţuri decât cele stabilite de
autoritatea de reglementare competentă, de autoritatea administraţiei publice
locale sau de asociaţia de dezvoltare comunitară, după caz;
b) practicarea de către operatorii economici şi
instituţiile publice a altor preţuri pentru energia termică produsă şi livrată
populaţiei decât cele aprobate de autoritatea de reglementare competentă;
c) fundamentarea şi susţinerea cererii de stabilire
sau de ajustare a preţurilor de către producătorii de energie termică şi/sau
operatorul care are şi calitatea de furnizor cu date eronate, în scopul
obţinerii unor preţuri mai mari, dacă fapta nu constituie infracţiune;
d) prestarea serviciului public de alimentare cu
energie termică fără contract de delegare a gestiunii, încheiat în condiţiile
legii, cu autoritatea administraţiei publice locale sau cu contract de delegare
a gestiunii expirat ori reziliat, în condiţiile art. 12 alin. (6);
e) prestarea serviciului public de alimentare cu
energie termică fără licenţă sau cu licenţă a cărei valabilitate
a expirat.
Art. 46. - (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la art. 45 se fac de către reprezentanţii împuterniciţi
ai autorităţilor de reglementare competente şi/sau ai autorităţii administraţiei
publice locale, conform atribuţiilor stabilite în prezenta lege şi în Legea nr.
51/2006.
(2) In cazul contravenţiilor prevăzute la art. 45 alin.
(4) lit. a)-c), preţurile stabilite greşit se corectează, iar sumele încasate
în mod necuvenit se restituie utilizatorilor de energie termică, bugetului
local sau bugetului de stat, după caz.
(3) Contravenţiilor prevăzute la art. 45 le sunt
aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 47. - Sustragerea de energie termică constituie
infracţiunea de furt şi se pedepseşte conform Codului penal.
Art. 48. - Deteriorarea, modificarea fără drept sau
blocarea funcţionării grupurilor de măsurare a energiei termice ori distrugerea
sigiliilor aplicate acestora constituie infracţiune şi se pedepseşte cu
închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.
Art. 49. - Declararea unor date eronate la încheierea
sau modificarea contractelor de furnizare a energiei
termice, în vederea obţinerii de foloase, constituie infracţiune şi se
pedepseşte conform art. 292 din Codul penal.
Art. 50. - Furnizarea agentului termic în condiţii care
pot pune în pericol viaţa şi sănătatea cetăţenilor constituie infracţiune şi se
pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.
Art. 51. - (1) Infracţiunile prevăzute de prezenta lege
se constată de către organele abilitate, potrivit legii.
(2) Ori de câte ori reprezentanţii împuterniciţi ai
autorităţilor de reglementare competente şi/sau ai autorităţii administraţiei
publice locale iau cunoştinţă de săvârşirea vreuneia dintre infracţiunile
prevăzute de prezenta lege vor sesiza de îndată despre aceasta organele abilitate
potrivit legii.
CAPITOLUL X
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 52. - (1) In termen de un an de la data publicării
în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Legii nr. 51/2006, A.N.R.S.C. elaborează şi aprobă
regulamentul-cadru şi caietul de sarcini-cadru ale serviciului public de
alimentare cu energie termică.
(2) Compartimentele energetice ale autorităţilor
administraţiei publice locale vor fi înfiinţate, după caz, după data de 1
octombrie 2006.
(3) Până la data intrării în vigoare a prezentei
legi, compartimentele energetice ale autorităţilor administraţiei publice
locale au obligaţia elaborării regulamentului propriu, în conformitate cu
prevederile regulamentului-cadru.
Art. 53. - In termen de 12 luni de la data intrării în
vigoare a prezentei legi, regiile de termoficare se vor reorganiza, prin
hotărâri ale autorităţilor administraţiei publice locale, în societăţi
comerciale, în condiţiile legii.
Art. 54. - (1) Se interzic proiectarea, execuţia şi
punerea în funcţiune a SACET fără dotarea lor corespunzătoare cu dispozitive de
măsurare-înregistrare a cantităţilor de energie termică produse şi/sau
facturate.
(2) Proiectarea şi realizarea noilor imobile tip
condominiu cu destinaţie de locuinţe sau cu destinaţie mixtă - locuinţe şi
spaţii cu altă destinaţie -, având sursă comună de alimentare cu energie
termică sau racordate la reţelele publice de distribuţie, trebuie să asigure
individualizarea consumurilor şi condiţiile de montare a sistemelor de
măsurare-înregistrare-repartizare a consumurilor pentru întregul imobil şi
pentru fiecare apartament sau spaţiu cu altă destinaţie.
(3) Incepând cu data intrării în vigoare a prezentei
legi, imobilele tip condominiu pot fi racordate la SACET în cazul în care se
respectă principiul „un condominiu - un singur sistem de încălzire", în
baza unui program etapizat aprobat de autoritatea administraţiei publice
locale, aplicabil până la 31 decembrie 2009.
Art. 55. - Prevederile prezentei legi se completează cu
dispoziţiile Legii nr. 51/2006.
Art. 56. - Prezenta lege intră în vigoare la data de 21
martie 2007, cu excepţia prevederilor art. 52 alin. (2) şi (3) şi ale art. 54
alin. (1) şi (2), care intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 57. - La data intrării în vigoare a prezentei legi
se abrogă Ordonanţa Guvernului nr. 73/2002 privind organizarea şi funcţionarea
serviciilor publice de alimentare cu energie termică produsă centralizat,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 31 august 2002, cu modificările şi completările
ulterioare, şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 162/1999 privind
instituirea preţului naţional de referinţă pentru energia termică furnizată
populaţiei prin sisteme centralizate, precum şi pentru acordarea de ajutoare
băneşti pentru categoriile defavorizate ale populaţiei, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 529 din 29 octombrie 1999, aprobată cu modificări prin Legea
nr. 328/2002, cu modificările ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii
contrare prezentei legi.
Această lege a fost
adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale
art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU