LEGE Nr. 347
din 14 iulie 2004
muntelui
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 448 din 30 iunie 2009
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Zona montană a României constituie un
teritoriu de interes naţional special economic, social şi de mediu.
(2) Prezenta lege reglementează modalităţile de
dezvoltare şi protecţie a zonei montane prin punerea în valoare a resurselor,
pentru stabilizarea populaţiei, creşterea puterii economice la nivel local şi
naţional, în condiţiile păstrării echilibrului ecologic şi protecţiei mediului
natural.
(3) Zona montană, prin limitarea considerabilă a
posibilităţilor de utilizare a terenului agricol, din cauza condiţiilor de
altitudine sau de altitudine şi pantă, este considerată defavorizată.
(4) Zona montană este delimitată potrivit prevederilor
Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 355/2007 privind
aprobarea criteriilor de încadrare, delimitării şi listei unităţilor
administrativ-teritoriale din zona montană defavorizată, până la intrarea în
vigoare a Deciziei Comisiei Europene prin care se aprobă Programul naţional
pentru dezvoltare rurală 2007-2013**).
Art. 2. - (1) Stabilirea unor acţiuni unitare la nivel
central şi local în domeniul dezvoltării şi protecţiei zonelor montane din
România se face în condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 318/2003 privind
constituirea şi funcţionarea Comitetului interministerial şi a comitetelor
judeţene pentru zona montană, cu modificările ulterioare.
(2) Obiectivele dezvoltării durabile a zonei montane se
realizează prin Agenţia Naţională a Zonei Montane, structură specializată a
Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, şi prin structurile
specializate din cadrul direcţiilor pentru agricultură şi dezvoltare rurală
judeţene.
(3) Structurile prevăzute la alin. (2) colaborează cu
autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi cu
organizaţiile neguvernamentale care au ca obiect de activitate dezvoltarea
durabilă a zonei montane.
CAPITOLUL II
Scopul, principiile şi obiectivele politicii montane
Art. 3. - (1) Politica montană are ca scop
valorificarea durabilă a resurselor muntelui şi contribuie prin menţinerea
utilizării agricole a terenurilor la conservarea spaţiului rural, precum şi la
salvgardarea şi promovarea metodelor de exploatare durabilă prin măsuri de
conservare a peisajului şi a biodiversităţii şi de dezvoltare a activităţilor
economice specifice acestei zone.
(2) In concordanţă cu orientările strategice comunitare
pentru politica de dezvoltare rurală şi în conformitate cu principiile
stabilite prin Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.698/2005 privind sprijinul
pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare
Rurală, obiectivele specifice ale acestei politici vizează:
a) valorificarea optimă a resurselor agricole,
piscicole, forestiere, energetice, industriale, artizanale, turistice şi
culturale specifice, existente pe teritoriul unei localităţi sau pe un anumit
areal ce se constituie ca o entitate naturală în zona montană;
b) diversificarea activităţilor economice şi de
producţie din zona montană, fără deteriorarea echilibrului ecologic sau
degradarea mediului natural;
*) Republicată în temeiul art. III din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 21/2008 pentru modificarea Legii muntelui nr.
347/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 6
martie 2008, aprobată prin Legea nr. 161/2008, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 684 din 7 octombrie 2008, dându-se textelor o nouă
numerotare.
Legea muntelui nr. 347/2004 a fost publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 26 iulie 2004 şi a mai
fost modificată prin Legea nr. 343/2006 pentru modificarea şi completarea Legii
nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 662 din 1 august 2006.
**) Programul Naţional de Dezvoltare Rurală a României
pentru perioada 2007-2013 a fost aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. C
2008 3831, notificată României prin adresa nr. 204.671/17.07.2008. De la
această dată, delimitarea zonei montane este cea cuprinsă în Programul Naţional
de Dezvoltare Rurală, anexa 4A- Zonele defavorizate. 2.3 Lista unităţilor
administrativ-teritoriale din România incluse în zona montană defavorizată.
c) integrarea activităţilor lucrative la nivel de
producător sau prin asocierea producătorilor pentru aplicarea unei politici
montane competitive;
d) recunoaşterea existenţei obiective a condiţiilor
naturale speciale şi a dreptului comunităţilor din zona montană la o dezvoltare
specifică;
e) dezvoltarea şi ridicarea calităţii vieţii din zona
montană;
f) asigurarea unui management performant la nivelul
cerinţelor Uniunii Europene şi al convenţiilor la care România este parte, a
reţelei ecologice a ariilor naturale protejate prin protecţia şi conservarea
ariilor naturale protejate, a florei şi faunei sălbatice şi utilizarea durabilă
a resurselor naturale disponibile în limitele potenţialului biologic natural de
regenerare a acestora.
(3) Politica montană va fi corelată cu documentaţiile
de planificare teritorială relevante: liniile directoare ale conceptului,
prevederile secţiunilor Planului de amenajare a teritoriului naţional şi
Planului de amenajare a teritoriului zonal regional.
CAPITOLUL III
Organizarea instituţională specifică pentru
dezvoltarea durabilă a zonei montane şi susţinerea formelor asociative ale
agricultorilor montani
Art. 4. - (1) Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi
Dezvoltării Rurale, prin structurile sale specializate în dezvoltarea durabilă
a zonei montane, asigură:
a) aplicarea strategiei şi politicilor Guvernului în
domeniul dezvoltării şi protecţiei populaţiei şi mediului montan din România;
b) colaborarea cu ministerele, cu alte organe ale
administraţiei publice centrale şi cu autorităţile administraţiei publice
locale în vederea implementării planurilor de acţiune specifice în parteneriate
teritoriale;
c) iniţierea şi elaborarea de proiecte de acte normative
privind zona montană, precum şi de proiecte şi programe de dezvoltare agricolă,
rurală şi integrate pentru zona montană;
d) monitorizarea implementării programelor şi
proiectelor de dezvoltare durabilă în zona montană, inclusiv sprijinirea înfiinţării
şi bunei funcţionări a organizaţiilor profesionale ale agricultorilor de munte,
a cooperativelor de producători şi a altor forme de asociere;
e) reprezentarea intereselor din zona montană în raport
cu alte instituţii şi organisme naţionale, precum şi ale României în
raporturile internaţionale;
f) coordonarea tehnică, metodologică şi monitorizarea
activităţilor agricole şi neagricole din zona montană.
(2) Agenţia Naţională a Zonei Montane coordonează
activitatea Centrului de Formare şi Inovaţie pentru Dezvoltare în Carpaţi şi
colaborează cu Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice „Gheorghe
lonescu-Şişeşti" în domeniul dezvoltării durabile a zonei montane.
(3) Centrul de Formare şi Inovaţie pentru Dezvoltare în
Carpaţi este instituţie publică cu personalitate juridică, specializată pentru
agricultură şi dezvoltare rurală montană durabilă, finanţată de la bugetul de
stat, în subordinea Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale,
şi poate beneficia de donaţii şi sponsorizări în scopul ameliorării bazei
materiale şi activităţilor specifice.
Art. 5. - (1) Reprezentarea intereselor producătorilor
agricoli din zona montană şi exercitarea de servicii şi activităţi proprii de
aprovizionare, colectare, prelucrare şi valorificare a materiilor prime se vor
asigura prin organizarea unor forme de asociere proprii, cu sprijinul
structurilor specializate ale Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi
Dezvoltării Rurale.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale din
localităţile în care îşi au sediul asociaţiile producătorilor agricoli din zona
montană pun la dispoziţia acestora, în condiţiile legii, diverse active
disponibile pentru sediile acestora, în scopul desfăşurării activităţii,
inclusiv pentru organizarea unor depozite sau a altor activităţi de producţie,
comerţ ori activităţi cu caracter social.
CAPITOLUL IV
Invăţământul agromontan
Art. 6. - (1) Invăţământul agromontan preuniversitar
este parte integrantă a sistemului naţional de învăţământ şi cuprinde
următoarele niveluri:
a) învăţământ secundar inferior, prin ciclul inferior
al liceului sau şcoala de arte şi meserii, clasele IX-X;
b) învăţământ secundar superior, clasele XII-XIII,
precedat de anul de completare;
c) învăţământ postliceal.
(2) Invăţământul agromontan se poate realiza şi în
cadrul sistemului de formare profesională continuă, prin organizarea de şcoli
de arte şi meserii cu profil de agricultură montană şi turism montan, a căror
bază materială va include ferme didactice, conform legii, organizate ca
exploataţii agroturistice montane de referinţă. Proiectele de investiţii pentru
fermele agroturistice didactice şi dotările aferente vor fi avizate de
Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale şi de Ministerul
Educaţiei, Cercetării şi Inovării, printr-o procedură aprobată prin ordin
comun.
(3) Strategia de dezvoltare a învăţământului agromontan
se include în strategia globală a învăţământului românesc.
(4) Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării
Rurale, prin Agenţia Naţională a Zonei Montane, colaborează cu Ministerul
Educaţiei, Cercetării şi Inovării şi cu Ministerul Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale în domeniul formării profesionale iniţiale şi continue.
Condiţiile de colaborare se stabilesc prin ordin comun al ministrului
agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale şi al ministrului muncii,
familiei şi protecţiei sociale.
Art. 7. - Instituţiile de învăţământ şi de cercetare
ştiinţifică din zona montană pot primi în folosinţă gratuită terenuri agricole
pentru loturi experimentale, respectiv pentru cercetare, în condiţiile legii,
dacă fac dovada că prin activitatea lor contribuie la dezvoltarea zonei
montane.
CAPITOLUL V
Dezvoltarea şi protecţia mediului montan
Art. 8. - Producătorii agricoli din zona montană
beneficiază de sprijinul financiar din partea statului, acordat potrivit
legislaţiei în vigoare.
Art. 9. - La întocmirea proiectelor şi planurilor de
management al ariilor naturale şi construite protejate din zona montană vor fi
luate în considerare documentaţiile de planificare teritorială relevante şi vor
fi implicaţi experţi atestaţi în domeniul planificării urbane şi teritoriale.
Art. 10. - Atribuirea în folosinţă a păşunilor din zona
montană, aflate în administrarea consiliilor locale, se face prin contract
pentru cel puţin 6 ani consecutivi, cu drept de prelungire, aceluiaşi grup de
agricultori sau aceloraşi persoane fizice.
Art. 11. - (1) Asigurarea reproducţiei şi ameliorarea
efectivelor de animale din zona montană se realizează în condiţiile Legii
zootehniei nr. 72/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Crescătorii de animale, asociaţiile profesionale
ale acestora şi consiliile locale din zona montană pot asigura reproducători cu
origine cunoscută, autorizaţi de către structurile de specialitate subordonate
Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale.
Art. 12. - Direcţia pentru agricultură şi dezvoltare
rurală, prin structura specializată în dezvoltarea zonei montane, sprijină
material şi logistic, în cadrul creditelor bugetare alocate, organizarea de
târguri, expoziţii şi conferinţe care ţin cont de tradiţiile şi interesele
comunităţii, în colaborare cu consiliile locale.
Art. 13. - Persoanele fizice şi asociaţiile familiale
autorizate potrivit legii, care desfăşoară activităţi de turism în structuri de
primire de tipul pensiunilor şi fermelor agrotu rişti ce, beneficiază de
acordarea de către consiliile locale a unor suprafeţe din terenurile
disponibile, în condiţiile legii, în vederea construirii, dezvoltării şi
exploatării pensiunilor şi gospodăriilor agroturistice.
Art. 14. - (1) In amenajarea teritoriului montan,
aplicată în conformitate cu prevederile Legii nr. 350/2001 privind amenajarea
teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, se au
în vedere priorităţile şi nevoile populaţiei montane, în concordanţă cu
necesitatea conservării monumentelor istorice şi a siturilor arheologice, a
biodiversităţii şi utilizării durabile a resurselor naturale din zonele
montane.
(2) La proiectarea construcţiilor în localităţile din
zonele rurale montane se asigură specificul arhitectural al zonei, în
perspectiva dezvoltării turismului şi agroturismului.
Art. 15. - In termen de 60 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei legi, Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării
Rurale va elabora Strategia de dezvoltare durabilă a zonei montane, care va fi
aprobată prin hotărâre a Guvernului*).
NOTĂ:
Reproducem mai jos art. II din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 21/2008 pentru modificarea Legii muntelui nr. 347/2004, care nu
sunt încorporate în forma republicată a Legii nr. 347/2004 şi care se aplică,
în continuare, ca dispoziţii proprii ale acesteia:
„Art. II. - La data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă următoarele acte
normative:
a) Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi
dezvoltării rurale şi al ministrului administraţiei şi internelor nr.
328/321/2004 pentru aprobarea delimitării municipiilor, oraşelor şi comunelor
din zona montană, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 758
din 19 august 2004, cu modificările ulterioare;
b) Hotărârea Guvernului nr. 949/2002 pentru aprobarea
criteriilor de delimitare a zonei montane, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 671 din 10 septembrie 2002."
*) A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 1.779/2004
privind aprobarea strategiei de dezvoltare durabilă a zonei montane, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.024 din 5 noiembrie 2004.