LEGE
Nr. 347 din 14 iulie 2004
Legea muntelui
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 670 din 26 iulie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Zona montana a Romaniei constituie un teritoriu de interes national
special economic, social si de mediu natural.
(2) Prezenta lege reglementeaza principiile si modalitatile de dezvoltare
si protectie a zonei montane prin punerea in valoare a resurselor, pentru
stabilizarea populatiei si cresterea puterii economice la nivel local si
national, in conditiile pastrarii echilibrului ecologic si protectiei mediului
natural montan, respectand principiile stabilite prin reglementarile
internationale privind dezvoltarea montana durabila.
(3) In intelesul prezentei legi, zona montana este reprezentata de arealul
delimitat in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 949/2002
pentru aprobarea criteriilor de delimitare a zonei montane, iar prin sintagma
handicapuri naturale se intelege gradul de restrictivitate impus de conditiile
fizico-geografice, altitudine, panta terenului, perioada de vegetatie si
altele, cu impact negativ asupra activitatilor economice din arealul montan.
Art. 2
(1) Stabilirea unor actiuni unitare la nivel central si local in domeniul
dezvoltarii si protectiei zonelor montane din Romania se face in conditiile
Hotararii Guvernului nr. 318/2003 privind constituirea si functionarea
Comitetului interministerial si a comitetelor judetene pentru zona montana, cu
modificarile ulterioare.
(2) Obiectivele dezvoltarii durabile a zonei montane se realizeaza prin
Agentia Nationala a Zonei Montane, organizata ca directie generala in cadrul
Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, in colaborare cu
institutiile specializate pentru teritoriul montan.
(3) Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, prin Agentia
Nationala a Zonei Montane si structurile specializate in dezvoltarea zonei
montane din cadrul directiilor pentru agricultura si dezvoltare rurala,
colaboreaza cu autoritatile administratiei publice locale, precum si cu
organizatiile neguvernamentale care au ca obiect de activitate dezvoltarea
durabila a zonei montane.
CAP. 2
Scopul, principiile si obiectivele politicii montane
Art. 3
(1) Politica montana are ca scop valorificarea durabila a resurselor
muntelui, conservarea peisajului si a biodiversitatii, precum si dezvoltarea de
activitati economice specifice acestei zone.
(2) Principiile esentiale ale acestei politici sunt urmatoarele:
a) valorificarea optima a resurselor agricole, piscicole, forestiere,
energetice, industriale, artizanale, turistice si culturale specifice,
existente pe teritoriul unei localitati sau pe un anumit areal ce se constituie
ca o entitate naturala in zona montana;
b) diversificarea activitatilor economice si de productie din zona montana,
fara deteriorarea echilibrului ecologic sau degradarea mediului natural;
c) integrarea activitatilor lucrative la nivel de producator sau prin
asocierea producatorilor pentru aplicarea unei politici montane competitive;
d) recunoasterea existentei obiective a conditiilor naturale speciale si a
dreptului comunitatilor din zona montana la o dezvoltare specifica;
e) dezvoltarea si ridicarea calitatii vietii din zona montana.
(3) Obiectivele politicii montane sunt urmatoarele:
a) protectia si conservarea resurselor naturale;
b) protectia si conservarea ariilor naturale protejate;
c) valorificarea resurselor naturale disponibile in limitele potentialului
biologic natural de regenerare a acestor resurse;
d) stabilizarea locuitorilor din zonele montane si favorizarea instalarii
familiilor tinere in zona montana;
e) dezvoltarea si imbunatatirea serviciilor oferite populatiei montane;
f) aplicarea de masuri agro-pedo-ameliorative in vederea opririi degradarii
terenurilor agricole si silvice;
g) pastrarea si modernizarea activitatilor industriale si artizanale
traditionale;
h) dezvoltarea activitatilor de turism si agroturism;
i) imbunatatirea pregatirii profesionale a locuitorilor din spatiul montan;
j) sustinerea programelor de dezvoltare durabila a zonelor montane.
CAP. 3
Organizarea institutionala specifica pentru dezvoltarea durabila a zonei
montane si sustinerea formelor asociative ale agricultorilor montani
Art. 4
(1) Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, prin Agentia
Nationala a Zonei Montane, structura specializata in dezvoltarea durabila a
zonei montane din cadrul acestuia, asigura:
a) aplicarea strategiei si politicilor Guvernului in domeniul dezvoltarii
si protectiei populatiei si mediului montan din Romania;
b) colaborarea cu ministerele, cu alte organe centrale ale administratiei
publice centrale si cu autoritatile administratiei publice locale in vederea
actiunilor destinate dezvoltarii durabile;
c) initierea si elaborarea de proiecte de acte normative privind zona
montana, precum si de proiecte si programe de dezvoltare agricola, rurala si
integrate pentru zona montana;
d) monitorizarea implementarii programelor si proiectelor de dezvoltare
durabila in zona montana, inclusiv sprijinirea infiintarii si bunei functionari
a organizatiilor profesionale ale agricultorilor de munte, a cooperativelor de
producatori si a altor forme de asociere;
e) reprezentarea intereselor din zona montana in raport cu alte institutii
si organisme nationale, precum si ale Romaniei, in raporturile internationale;
f) coordonarea tehnica, metodologica si monitorizarea activitatilor
agricole si neagricole din zona montana.
(2) Agentia Nationala a Zonei Montane coordoneaza activitatea Centrului de
Formare si Inovatie pentru Dezvoltare in Carpati si colaboreaza cu Academia de
Stiinte Agricole si Silvice "Gheorghe Ionescu-Sisesti" in domeniul
dezvoltarii durabile a zonei montane.
(3) Centrul de Formare si Inovatie pentru Dezvoltare in Carpati este
institutie publica cu personalitate juridica, specializata pentru agricultura
si dezvoltare rurala montana durabila, finantata de la bugetul de stat, in
subordinea Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, si poate
beneficia de donatii si sponsorizari in scopul ameliorarii bazei materiale si
activitatilor specifice.
(4) La nivelul judetelor cu zona montana structurile specializate in
dezvoltarea zonei montane din cadrul directiilor pentru agricultura si
dezvoltare rurala, in colaborare cu comitetele judetene pentru zona montana,
impreuna cu un reprezentant al compartimentului de urbanism si amenajarea
teritoriului din cadrul consiliilor judetene competente, coordoneaza si
monitorizeaza implementarea programelor locale de dezvoltare durabila.
Art. 5
(1) Reprezentarea intereselor producatorilor agricoli din zonele de munte
la toate nivelurile, precum si exercitarea de servicii si activitati proprii de
aprovizionare, colectare, prelucrare si valorificare a materiilor prime se vor
asigura prin organizarea unor forme de asociere proprii cu sprijinul
Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, prin Agentia
Nationala a Zonei Montane si al structurilor din teritoriu.
(2) Consiliile locale din localitatile in care isi au sediul asociatiile
producatorilor agricoli din zona montana pun la dispozitia acestora, in
conditiile legii, diverse active disponibile pentru sediile acestora, in scopul
desfasurarii activitatii, inclusiv pentru organizarea unor depozite sau a altor
activitati de productie, comert ori cu caracter social.
(3) Asociatiile producatorilor agricoli din zona montana pot beneficia de
scutiri de taxe si impozite pentru primii 5 ani de la constituire.
(4) Modul de acordare a ajutoarelor de pornire, cuantumul si controlul
alocarilor, alte avantaje ce se acorda asociatiilor producatorilor agricoli din
zona montana se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
CAP. 4
Invatamantul agromontan
Art. 6
(1) Invatamantul agromontan preuniversitar este parte integranta a
sistemului national de invatamant si cuprinde urmatoarele niveluri:
a) invatamant secundar inferior, prin ciclul inferior al liceului sau
scoala de arte si meserii, clasele IX - X;
b) invatamant secundar superior, clasele XII - XIII, precedat de anul de
completare;
c) invatamant postliceal.
(2) Invatamantul agromontan se poate realiza si in cadrul sistemului de
formare profesionala continua prin organizarea de scoli de arte si meserii cu
profil de agricultura montana, a caror baza materiala va include ferme didactice,
conform legii, organizate ca exploatatii agroturistice montane de referinta.
Nominalizarea scolilor cu profil agromontan, precum si proiectele de investitii
pentru fermele didactice si dotarile specifice vor fi avizate si asigurate de
Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, prin Agentia
Nationala a Zonei Montane, si de Ministerul Educatiei si Cercetarii.
(3) Strategia de dezvoltare a invatamantului agromontan se include in
strategia globala a invatamantului romanesc.
(4) Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, prin Agentia
Nationala a Zonei Montane, colaboreaza cu Ministerul Educatiei si Cercetarii si
cu Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei in domeniul formarii
profesionale initiale si continue. Conditiile de colaborare se stabilesc prin
ordin comun al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale si al
ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei.
Art. 7
Institutiile de invatamant si de cercetare stiintifica din zona montana pot
primi in folosinta gratuita terenuri agricole pentru loturi experimentale,
respectiv pentru cercetare, in conditiile legii, daca fac dovada ca prin
activitatea lor contribuie la dezvoltarea zonei montane.
CAP. 5
Dezvoltarea si protectia mediului montan
Art. 8
Producatorii agricoli din zona montana beneficiaza de sprijinul financiar
din partea statului, acordat potrivit legislatiei in vigoare.
Art. 9
Pentru compensarea scaderii veniturilor populatiei din zona montana, datorata
restrictiilor privind utilizarea agricola a terenurilor situate in arii
protejate sau in zone defavorizate natural, statul poate acorda diferentiat
indemnizatii compensatorii de handicapuri naturale producatorilor agricoli.
Art. 10
La intocmirea proiectelor si a planurilor de management ale ariilor
naturale si construite protejate din zona montana participa specialisti cu
pregatire pentru zone montane, precum si specialisti cu pregatire
corespunzatoare in domeniul urbanismului si amenajarii teritoriului.
Art. 11
Formele, conditiile si cuantumul indemnizatiei compensatorii de handicapuri
naturale din zona montana se stabilesc anual prin hotarare a Guvernului.
Art. 12
Pentru a favoriza mecanizarea lucrarilor agricole si cresterea
productivitatii muncii, structurile agricole de specialitate din cadrul
directiilor pentru agricultura si dezvoltare rurala intocmesc si afiseaza
variante fezabile de comasare a terenurilor agricole, care sa avantajeze
proprietarii de terenuri in realizarea schimburilor si cumpararilor de loturi
care sa conduca la o organizare mai judicioasa si mai economica a activitatilor
agricole specifice.
Art. 13
(1) Pentru protectia solului montan si, dupa caz, pentru refacerea
capacitatii de productie a acestuia, persoanele fizice si juridice care detin
in proprietate sau folosesc cu orice titlu terenuri cu destinatie agricola si
silvica aplica masuri de prevenire si combatere a degradarii solului.
(2) Masurile de prevenire a afectarii functiilor naturale ale solului
asigura protectia permanenta a fertilitatii si capacitatii functionale a
solului, prin aplicarea principiilor bunelor practici agricole, care includ:
a) lucrarea solului in concordanta cu specificul terenului, tinandu-se
seama de conditiile geografice, orografice si climatice specifice;
b) conservarea si imbunatatirea structurii solului;
c) evitarea compactarii solului, in functie de tipul de sol si de gradul de
umiditate al acestuia, prin controlul presiunii exercitate de echipamentele de
utilizare agricola;
d) evitarea eroziunii solului, dupa caz, prin adaptarea mijloacelor de
exploatare la conditiile locale: panta, actiunea apei si a vantului, precum si
invelisul vegetal al solului;
e) conservarea elementelor structurale predominant naturale ale parcelelor
de teren, care sunt necesare pentru conservarea solului, in special prin
plantatii de garduri vii, boschete, tufarisuri si copaci, mentinerea haturilor
intre parcelele de teren, executarea de benzi inierbate si de terase;
f) conservarea si sustinerea dezvoltarii microflorei si microfaunei, in
scopul asigurarii echilibrului biologic al solului prin rotatia corespunzatoare
a culturilor;
g) conservarea continutului de humus al solului, in functie de structura
solului, in special prin aplicarea adecvata a substantelor organice sau prin
reducerea intensitatii lucrarii solului.
(3) Nerespectarea principiilor bunelor practici agricole va fi sanctionata
potrivit reglementarilor in vigoare.
Art. 14
Pasunile din zona montana, aflate pe teritoriul unei arii naturale
protejate, se pot atribui in folosinta de catre proprietar, cu avizul
administratiei ariei protejate, pentru exploatare, exclusiv populatiei locale
si numai in zonele, perioadele, cu efectivele si speciile de animale stabilite
prin planurile de management.
Art. 15
(1) Atribuirea in folosinta a pasunilor se face prin contract pentru cel
putin 5 ani consecutivi, cu drept de prelungire, aceluiasi grup de agricultori
sau acelorasi persoane fizice, daca au fost respectate clauzele speciale cu
privire la intretinerea si exploatarea rationala a acestora.
(2) Verificarea respectarii obligatiilor contractuale se realizeaza anual
de catre specialistul centrului agricol si de un reprezentant al consiliului
local.
(3) Sumele rezultate din taxele de pasunat si din alte exploatatii ale
pasunilor, care sunt stabilite de catre consiliile locale, sunt folosite
integral pentru lucrari de intretinere, amenajari pastorale si/sau silvice,
lucrari de reconstructie ecologica a pasunilor degradate.
Art. 16
(1) Asigurarea reproductiei si ameliorarea efectivelor de animale din zona
montana se realizeaza in conditiile Legii zootehniei nr. 72/2002, cu
modificarile ulterioare.
(2) Crescatorii de animale, asociatiile profesionale ale acestora si
consiliile locale din zona montana pot asigura reproducatori cu origine
cunoscuta, autorizati de catre structurile de specialitate subordonate
Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale.
Art. 17
Directia pentru agricultura si dezvoltare rurala, prin structura
specializata in dezvoltarea zonei montane, sprijina material si logistic, in
cadrul creditelor bugetare alocate, organizarea de targuri, expozitii si
conferinte care tin cont de traditiile si interesele comunitatii, in colaborare
cu consiliile locale.
Art. 18
Persoanele fizice si asociatiile familiale autorizate potrivit legii, care
desfasoara activitati de turism in structuri de primire de tipul pensiunilor si
fermelor agroturistice, beneficiaza de urmatoarele inlesniri:
a) acordarea unor suprafete din terenurile disponibile, in conditiile
legii, de catre consiliile locale, in vederea construirii, dezvoltarii si
exploatarii pensiunilor si gospodariilor agroturistice;
b) acordarea de prioritati la realizarea infrastructurii necesare
desfasurarii activitatii.
Art. 19
(1) Pensiunile turistice sunt structuri de primire turistice, avand o
capacitate de cazare de pana la 10 camere, totalizand maximum 30 de locuri, in
mediul rural, si pana la 20 de camere in mediul urban, functionand in
locuintele cetatenilor sau in cladiri independente care asigura in spatii
special amenajate cazarea turistilor si servirea mesei.
(2) Alimentatia turistilor in pensiunile turistice si agroturistice se
asigura cu produse agroalimentare, cu prioritate din surse proprii sau locale.
(3) Autorizatia pentru construirea pensiunilor turistice si agroturistice
se face in conformitate cu prevederile legale, cu avizul de specialitate al
autoritatii publice centrale care aplica politica Guvernului in domeniul
turismului.
(4) Pensiunile turistice si agroturistice sunt clasificate de catre
autoritatea publica centrala care aplica politica Guvernului in domeniul
turismului, in conformitate cu dispozitiile Hotararii Guvernului nr. 1.328/2001
privind clasificarea structurilor de primire turistice, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(5) Pensiunile agroturistice montane care dezvolta capacitati de cazare de
pana la 20 de locuri beneficiaza de scutire de la plata impozitului pe profit
si a impozitului pe teren timp de 5 ani de la constituire.
Art. 20
(1) In amenajarea teritoriului montan, aplicata in conformitate cu
prevederile Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul,
se au in vedere prioritatile si nevoile populatiei montane, in concordanta cu
necesitatea conservarii monumentelor istorice si a siturilor arheologice, a
biodiversitatii si utilizarii durabile a resurselor naturale din zonele
montane.
(2) La proiectarea constructiilor in localitatile din zonele rurale montane
se asigura specificul arhitectural al zonei, in perspectiva dezvoltarii
turismului si agroturismului.
Art. 21
In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, Ministerul
Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale va elabora Strategia de
dezvoltare durabila a zonei montane, care va fi aprobata prin hotarare a
Guvernului.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA