LEGE
Nr. 349 din 14 iulie 2004
pentru modificarea si completarea Legii nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 683 din 29 iulie 2004
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997, cu
modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum
urmeaza:
1. La articolul 5, dupa litera d) a alineatului (1) se introduc doua litere
noi, literele e) si f), cu urmatorul cuprins:
"e) in centrele de documentare si informare: profesor documentarist;
f) in unitatile de invatamant preuniversitar, pentru asigurarea formarii
initiale si a insertiei profesionale: cadre didactice - mentori si cadre
didactice - tutori."
2. La articolul 5 alineatul (2), partea introductiva si literele a) si c)
vor avea urmatorul cuprins:
"(2) In unitatile conexe si in cele cu activitati extrascolare ale
invatamantului preuniversitar functiile didactice sunt:
a) in centrele de plasament: educatoare/educator, institutor-educator,
invatator-educator, profesor-educator, profesor-logoped, psihopedagog;
............................................................................
c) in centrele logopedice interscolare si in cabinetele scolare:
profesor-logoped, cu calificarea in psihopedagogie speciala, psihologie sau
pedagogie, profesor-pedagog social;".
3. La articolul 7 litera f) a alineatului (1) va avea urmatorul cuprins:
"f) pentru functia de maistru instructor - absolvirea cu examen de
diploma a unei scoli postliceale in domeniu sau absolvirea cu examen de licenta
ori examen de absolvire a unei institutii de invatamant superior. Pentru
aceasta functie trebuie indeplinita conditia prevazuta la art. 68 din Legea
invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare;".
4. La articolul 7, dupa litera f) a alineatului (1) se introduce o litera
noua, litera g), cu urmatorul cuprins:
"g) pentru functiile de profesor documentarist, cadru didactic -
tutore si cadru didactic - mentor - absolvirea cu examen de licenta, examen de
diploma ori examen de absolvire a unei institutii de invatamant superior de
lunga sau scurta durata in profilul postului ori absolvirea, cu diploma, a
cursurilor postuniversitare cu durata de cel putin 3 semestre, aprobata in
acest scop de Ministerul Educatiei si Cercetarii - studii aprofundate, studii
academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare in profilul
postului, precum si indeplinirea conditiei prevazute la art. 68 din Legea
invatamantului."
5. La articolul 7, dupa alineatul (4) se introduc doua alineate noi,
alineatele (5) si (6), cu urmatorul cuprins:
"(5) Personalul didactic titular care, ulterior titularizarii,
dobandeste prin studii si alte specializari didactice poate solicita trecerea
in noua specializare, cu pastrarea statutului de personal didactic titular. Au
prioritate cadrele didactice aflate in restrangere de activitate.
(6) Antrenorii de la cluburile sportive scolare pot fi angajati cu contract
de munca, de regula, pe o perioada de 4 ani, un ciclu olimpic."
6. La articolul 9, alineatele (2) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Posturile didactice se ocupa prin concurs. Concursul consta in
probe scrise, la angajarea titularilor, in probe scrise sau orale, la angajarea
suplinitorilor, in interviu si in prezentarea unui curriculum vitae, la
angajarea personalului didactic asociat. Concursurile se organizeaza in baza
unei metodologii elaborate de Ministerul Educatiei si Cercetarii, cu
consultarea federatiilor sindicale reprezentative din invatamant, aprobata prin
ordin al ministrului.
(3) Coordonarea metodologica a concursurilor pentru ocuparea posturilor
didactice declarate vacante este asigurata de Ministerul Educatiei si
Cercetarii, iar organizarea si desfasurarea acestora de catre inspectoratele
scolare si de directorii unitatilor de invatamant preuniversitar."
7. La articolul 11, alineatul (5) va avea urmatorul cuprins:
"(5) In invatamantul de stat validarea concursurilor pentru ocuparea
posturilor didactice se face de catre inspectoratul scolar. Angajarea pe post
se face de directorul unitatii de invatamant, pe baza deciziei de repartizare
semnate de inspectorul scolar general. In invatamantul particular validarea
concursurilor si angajarea pe post se fac de catre conducerea unitatii de
invatamant si se comunica in scris inspectoratului scolar."
8. La articolul 13, alineatul (5) va avea urmatorul cuprins:
"(5) In cazul in care restrangerea de activitate vizeaza doua sau mai
multe persoane de aceeasi specialitate, in afara situatiei prevazute la alin.
(3), se procedeaza la evaluarea obiectiva sau la organizarea unui concurs,
conform hotararii consiliului de administratie, la propunerea directorului
adjunct. Evaluarea, respectiv concursul, este realizata de o comisie, numita de
inspectorul scolar general, al carei presedinte este inspectorul scolar de
specialitate. Din comisia de evaluare/concurs face parte, in mod obligatoriu,
directorul unitatii de invatamant. Evaluarea obiectiva, convertita in punctaj
unitar stabilit de catre Ministerul Educatiei si Cercetarii, consta intr-o
inspectie scolara la clasa, cumulata cu: nivelul studiilor, gradul didactic sau
titlul de doctor, media de absolvire, pentru stagiari, progresul scolar al
elevilor, activitatea didactico-stiintifica, lucrari stiintifice, studii,
articole, programe si manuale scolare, material didactic omologat, experimente
didactice. Daca rezultatul evaluarii obiective nu conduce la departajare, se
aplica, in ordine, urmatoarele criterii socioumanitare: sotul/sotia sa lucreze
in invatamant in aceeasi localitate; sot/sotie cu domiciliul in localitate;
parinti cu domiciliul in localitate; motive de sanatate care nu permit
parasirea localitatii, alte cauze obiective dovedite cu acte. Concursul se
organizeaza conform prevederilor art. 9. Contestatiile se rezolva potrivit
dispozitiilor art. 12. Reprezentantii organizatiilor sindicale reprezentative
la nivel de ramura participa ca observatori la toate etapele restrangerii de
activitate."
9. La articolul 16, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Posturile publicate pentru suplinire se ocupa de catre candidatii
care au participat la concursul organizat conform art. 10 alin. (1) lit. c), in
ordinea mediilor obtinute, pe o perioada de an scolar."
10. La articolul 19, alineatul (3) se abroga.
11. La articolul 19, alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
"(4) Structura si numarul posturilor pentru personalul didactic
auxiliar din invatamantul de stat se stabilesc de catre consiliul de
administratie al unitatii de invatamant, pe baza criteriilor de normare,
elaborate de Ministerul Educatiei si Cercetarii, pentru fiecare categorie de
personal."
12. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
(1) Functiile de director si de director adjunct pot fi ocupate de personalul
didactic titular, avand cel putin gradul didactic II si vechime la catedra de
cel putin 5 ani, care se distinge prin calitati profesionale, manageriale si
morale.
(2) Ocuparea functiilor de director si de director adjunct se face in urma
castigarii concursului desfasurat pe baza criteriilor de competenta
profesionala si manageriala, cu avizul consultativ al consiliului de
administratie. Metodologia concursului se stabileste de catre Ministerul
Educatiei si Cercetarii si se aproba prin ordin al ministrului.
(3) Directorii unitatilor de invatamant prescolar, ai unitatilor de
invatamant gimnazial si ai unitatilor de invatamant cu clasele I - X sunt
numiti, in urma castigarii concursului, de catre inspectorul scolar general,
pentru o perioada de 4 ani.
(4) Directorii unitatilor din invatamantul liceal, postliceal si ai
scolilor de arte si meserii sunt numiti, in urma castigarii concursului, prin
ordin al ministrului educatiei si cercetarii, la propunerea inspectorului
scolar general, pentru o perioada de 4 ani.
(5) Pentru exercitarea atributiilor care ii revin, potrivit legii,
directorul incheie un contract de management educational cu inspectorul scolar
general.
(6) Directorul adjunct este numit prin decizie a directorului unitatii de invatamant,
pe baza hotararii consiliului de administratie al acesteia, cu consultarea
consiliului profesoral, dintre persoanele care au promovat concursul de ocupare
a acestui post.
(7) Activitatea manageriala curenta a structurilor unitatilor de invatamant
este asigurata de un cadru didactic coordonator, desemnat de directorul
unitatii de invatamant.
(8) Directorii unitatilor destinate activitatilor extrascolare sunt numiti
de ministrul educatiei si cercetarii la unitatile direct subordonate Ministerului
Educatiei si Cercetarii si de catre inspectorul scolar general, la unitatile
din subordinea inspectoratului scolar."
13. La articolul 22, alineatele (2) si (3) se abroga.
14. La articolul 37, alineatele (2) - (5) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) In cazul in care profesorii au dobandit doua sau mai multe
specialitati, definitivarea in invatamant si gradele didactice II si I obtinute
la una dintre acestea sunt recunoscute pentru oricare dintre specialitatile
inscrise pe diplome.
(3) Personalului didactic de predare, cu diploma de absolvire a
invatamantului universitar de scurta durata, i se recunosc gradele didactice
obtinute in aceasta calitate si in cazul absolvirii ulterioare, cu diploma de
licenta, a unei institutii de invatamant superior de lunga durata.
(4) Personalului didactic de predare, cu diploma de absolvire a
invatamantului universitar de scurta durata, care, ulterior obtinerii gradelor
didactice in aceasta calitate, a absolvit, cu diploma de licenta, o institutie
de invatamant superior de lunga durata si care a trecut prin concurs in
invatamantul liceal sau postliceal, i se recunosc gradele didactice.
(5) Educatoarelor, invatatorilor, institutorilor si maistrilor-instructori
care au obtinut gradele didactice II si I si ulterior au absolvit, cu diploma
de licenta sau de absolvire, o institutie de invatamant superior li se recunosc
aceste grade."
15. Articolul 46 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 46
(1) Personalul de indrumare si control si directorii unitatilor de
invatamant sunt degrevati, total sau partial, de norma didactica de predare.
(2) Directorii adjuncti au obligatia de a preda efectiv intre 2 si 6 ore
saptamanal.
(3) Personalul didactic prevazut la alin. (1) si (2) nu poate desfasura
activitati didactice in regim de cumul sau plata cu ora."
16. La articolul 48, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Drepturile salariale suplimentare, drepturile cu caracter social,
alte drepturi si facilitati ale personalului didactic auxiliar si nedidactic,
al caror cuantum este stabilit de lege intre limite minime si maxime, se
negociaza, in limitele legii, prin contracte colective de munca incheiate intre
angajatori si organizatiile sindicale reprezentative din invatamant, potrivit
legii."
17. La articolul 49, alineatele (2) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Personalul didactic calificat potrivit art. 7, care desfasoara
activitate didactica in mediul rural sau in localitati izolate, primeste o
indemnizatie de 5 - 80% din salariul de baza al functiei didactice indeplinite,
in raport cu zona geografica respectiva. Diferentierile pe zone si localitati,
in cadrul limitelor prevazute de lege, se stabilesc de consiliile locale, cu
consultarea reprezentantilor federatiilor sindicale reprezentative la nivel de
ramura din invatamant, in concordanta cu prevederile inscrise in hotararile
Guvernului cu privire la acordarea acestei indemnizatii.
(3) Personalul didactic din centrele de primire si plasament si din
invatamantul special beneficiaza de o indemnizatie de 15% din salariul de baza
al functiei indeplinite, inclusa in salariul de baza."
18. La articolul 50, alineatul (4) se abroga.
19. La articolul 51, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 51
(1) Nivelul salariului de baza al personalului de conducere, indrumare si
control din inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului
Bucuresti, si din Ministerul Educatiei si Cercetarii se stabileste la nivelul
maxim al salariului de baza al functiei didactice - educator, invatator,
profesor gradul I cu vechime de peste 40 ani, la care se adauga o indemnizatie
de conducere de pana la:
a) 10 - 30% pentru inspectorul scolar principal de specialitate si
inspectorul scolar;
b) 15 - 35% pentru directorul casei corpului didactic;
c) 25 - 45% pentru inspectorul scolar general adjunct;
d) 30 - 50% pentru inspectorul de specialitate sau pentru functii
echivalente in Ministerul Educatiei si Cercetarii;
e) 35 - 55% pentru inspectorul scolar general sau pentru functii
echivalente in Ministerul Educatiei si Cercetarii."
20. Dupa alineatul (1) al articolului 51 se introduce un alineat nou,
alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Remunerarea directorului unitatii de invatamant este asigurata
printr-un salariu de baza, al carui cuantum se stabileste in conditiile alin.
(1), la care se adauga o indemnizatie de conducere de pana la 50% ."
21. La articolul 51, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Salarizarea directorului adjunct al unitatii de invatamant este
asigurata printr-un salariu de baza, care se calculeaza la nivelul maxim al
functiei didactice corespunzatoare studiilor, la care se adauga o indemnizatie
de conducere de pana la 40% ."
22. La articolul 51, dupa alineatul (3) se introduce un alineat nou,
alineatul (3^1), cu urmatorul cuprins:
"(3^1) Salarizarea personalului de conducere al unitatilor conexe se
face in mod corespunzator salarizarii directorilor adjuncti din unitatea de
invatamant."
23. La articolul 51, dupa alineatul (4) se introduce un alineat nou,
alineatul (4^1), cu urmatorul cuprins:
"(4^1) Nivelul indemnizatiilor acordate personalului de conducere, de
indrumare si control de la inspectoratele scolare judetene, precum si de la
Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti se stabileste de catre
Ministerul Educatiei si Cercetarii, in functie de amploarea si complexitatea
sarcinilor cerute de marimea si specificul judetului si de performantele
manageriale ale acestuia."
24. La articolul 51, dupa alineatul (5) se introduce un alineat nou,
alineatul (5^1), cu urmatorul cuprins:
"(5^1) Nivelul indemnizatiilor directorului si directorului adjunct,
prevazute la alin. (1^1) si (2), se inscrie in contractul de management
educational si poate fi revizuit anual, in functie de modificarile volumului si
gradului de complexitate ale activitatii si de performantele individuale
manageriale."
25. La articolul 51, dupa alineatul (6) se introduce un alineat nou,
alineatul (6^1), cu urmatorul cuprins:
"(6^1) Nivelul indemnizatiilor de conducere acordate directorilor si
directorilor adjuncti din unitatile de invatamant se stabileste de catre
inspectoratul scolar, cu avizul consiliului de administratie al scolii, in
functie de numarul de elevi, numarul de clase, volumul si gradul de
complexitate ale activitatii desfasurate de unitatea de invatamant si de
performantele manageriale ale acestora. Criteriile pe baza carora se stabileste
marimea acestor indemnizatii sunt formulate in metodologia de numire si salarizare
a directorilor unitatilor de invatamant, elaborata de catre Ministerul
Educatiei si Cercetarii, aprobata prin hotarare a Guvernului."
26. Alineatul (10) al articolului 51 se abroga.
27. La articolul 104, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Personalul didactic din unitatile de invatamant de stat din
mediul rural, care nu are domiciliul sau resedinta in localitatea in care isi
desfasoara activitatea, beneficiaza de decontarea cheltuielilor de transport la
si de la locul de munca, in urma solicitarilor adresate administratiei locale,
astfel:
a) decontarea contravalorii calatoriei pe mijloacele de transport in comun
prin depunerea, la sfarsitul fiecarei luni de activitate, a biletelor de
calatorie sau a abonamentului;
b) solicitarea contravalorii calatoriei cu mijloacele de transport in
comun, ca urmare a pontajului zilnic efectuat de conducerea unitatii de
invatamant."
28. La articolul 104, dupa alineatul (3) se introduce un alineat nou,
alineatul (3^1), cu urmatorul cuprins:
"(3^1) Consiliul de administratie al unitatii de invatamant propune,
lunar, spre aprobare consiliului local drepturile banesti aferente personalului
didactic care solicita cheltuieli de deplasare."
29. Articolul 135 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 135
Pentru institutiile de invatamant militar si invatamant de ordine si
securitate publica prevazute in cap. X al titlului II din Legea invatamantului
nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se prevad
urmatoarele:
a) aplicarea prevederilor prezentei legi la specificul militar/de ordine si
securitate publica se face prin ordine, regulamente si instructiuni proprii;
b) personalul didactic militar/de ordine si securitate publica si civil se
constituie din personalul didactic prevazut in prezentul statut si din corpul
instructorilor militari/de ordine si securitate publica;
c) personalul didactic militar/de ordine si securitate publica are
drepturile si indatoririle care decurg din prezenta lege si din calitatea de
cadru militar in activitate, respectiv de functionar public cu statut special;
d) functiile didactice pentru corpul instructorilor militari/de ordine si
securitate publica, conditiile care se cer pentru ocuparea acestora, normele
didactice, competentele si responsabilitatile se stabilesc prin instructiuni
proprii;
e) conducerea institutiilor de invatamant se realizeaza de catre
comandanti/directori, care se numesc in functii conform reglementarilor
interne; comandantul institutiei de invatamant superior militar/de ordine si
securitate publica poate indeplini si atributiile de rector al acestora;
f) perfectionarea pregatirii personalului didactic se realizeaza conform
prevederilor prezentului statut si reglementarilor specifice militare/de ordine
si securitate publica;
g) personalul didactic, inclusiv cel din corpul instructorilor militari/de
ordine si securitate publica, poate obtine definitivarea in invatamant si
gradele didactice, in conditiile stabilite de prezenta lege."
Art. 2
Pentru asigurarea aplicarii corecte a principiilor noului sistem de
finantare si administrare a unitatilor de invatamant in intregul sistem de
invatamant preuniversitar de stat, prevederile prezentei legi se vor aplica,
gradual, esalonat, in perioada ianuarie 2005 - decembrie 2007, dupa cum
urmeaza:
a) incepand cu 1 ianuarie 2005 unitatile de invatamant din judetele-pilot
stabilite prin hotarare a Guvernului trec la aplicarea noului sistem de
finantare, administrare si salarizare a personalului, cu conditia indeplinirii
integrale a prevederilor art. 7 si 145 din Legea invatamantului nr. 84/1995,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) sistemul de salarizare si stimulare a personalului didactic si de
conducere prevazut in prezenta lege se aplica in unitatile de invatamant-pilot,
in limita fondurilor publice aprobate si de care dispun prin veniturile
proprii, si cu indeplinirea tuturor prevederilor cerute de Legea invatamantului
nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si Legea
nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si
completarile ulterioare, referitoare la finantarea si administrarea unitatilor
de invatamant;
c) prevederile alin. (3) si (3^1) ale art. 104 intra in vigoare la data de
1 ianuarie 2005.
Art. 3
Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si
completarile aduse prin prezenta lege, se va republica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA