LEGE
Nr. 334 din 31 mai 2002 * Republicata
Legea bibliotecilor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 132 din 11 februarie 2005
*) Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 593/2004 pentru modificarea
si completarea Legii bibliotecilor nr. 334/2002, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 1.240 din 22 decembrie 2004, dandu-se textelor o
noua numerotare.
Legea bibliotecilor nr. 334/2002 a fost publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 422 din 18 iunie 2002, si a mai fost modificata prin
Ordonanta Guvernului nr. 59/2003 privind unele categorii de bunuri scutite de
la plata datoriei vamale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 615 din 29 august 2003, aprobata cu modificari prin Legea nr. 545/2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 915 din 20 decembrie
2003 si prin Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificarile
si completarile ulterioare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In intelesul prezentei legi, se considera:
a) biblioteca - institutia, compartimentul sau structura specializata al carei
scop principal este de a constitui, a organiza, a prelucra, a dezvolta si a
conserva colectii de carti, publicatii, alte documente specifice si baze de
date pentru a facilita utilizarea acestora in scop de informare, cercetare,
educatie sau recreere; in cadrul societatii informationale biblioteca are rol
de importanta strategica;
b) biblioteca nationala - biblioteca investita cu achizitionarea si
conservarea unui numar de exemplare din toate documentele importante editate in
tara, care functioneaza ca depozit legal;
c) biblioteca universitara - biblioteca aflata prioritar in serviciul
studentilor, al cadrelor didactice si al cercetatorilor din universitati si
alte institutii de invatamant superior si de cercetare care, in limitele
prevazute de regulamentul de organizare, poate functiona si ca biblioteca
publica;
d) biblioteca specializata - biblioteca destinata in principal unei
categorii de beneficiari sau colectionarii, cu prioritate, a unor tipuri de
documente ori pentru a raspunde necesitatilor specifice organismului tutelar;
e) biblioteca publica - biblioteca de tip enciclopedic pusa in slujba unei
comunitati locale sau judetene;
f) biblioteca scolara - biblioteca organizata in cadrul unei institutii de
invatamant preuniversitar, care se afla cu precadere in serviciul elevilor si
al cadrelor didactice din institutia respectiva si care, in limitele prevazute
de lege si de regulamentul de organizare, poate functiona si ca biblioteca
publica.
Art. 2
(1) Dupa forma de constituire si administrare a patrimoniului bibliotecile
sunt de drept public sau de drept privat.
(2) Bibliotecile de drept public se infiinteaza si se organizeaza in
subordinea autoritatilor administratiei publice centrale sau locale, a altor
autoritati publice ori institutii si functioneaza potrivit regulamentelor
proprii aprobate de autoritatile sau institutiile tutelare.
(3) Bibliotecile de drept privat se infiinteaza, se organizeaza si
functioneaza in subordinea persoanelor juridice private sau a persoanelor
fizice.
Art. 3
Dupa forma de organizare bibliotecile pot fi cu personalitate juridica sau
fara personalitate juridica.
Art. 4
Dupa gradul de acces la colectii si servicii bibliotecile pot fi cu acces
nelimitat sau cu acces limitat.
Art. 5
Dupa structura colectiilor bibliotecile pot fi enciclopedice sau
specializate.
Art. 6
(1) In bibliotecile de drept public accesul la colectiile si bazele de date
proprii este gratuit.
(2) Bibliotecile de drept public pot oferi unele servicii, stabilite prin
regulamente proprii de organizare si functionare, in conditiile legii, pe baza
de tarife, cu avizul autoritatii tutelare.
Art. 7
Bibliotecile de drept public pot fi desfiintate in cazul incetarii
activitatii autoritatilor sau institutiilor care le-au infiintat sau finantat,
numai in conditiile preluarii patrimoniului lor de catre o alta biblioteca de
drept public, cu respectarea legislatiei in vigoare.
Art. 8
(1) Bibliotecile de drept public sunt finantate de la bugetul de stat sau
de la bugetele locale, iar fondurile de finantare se nominalizeaza distinct in
bugetele proprii sau ale institutiilor tutelare.
(2) Bibliotecile pot fi finantate si de alte persoane juridice de drept
public sau privat, precum si de persoane fizice, prin donatii, sponsorizari sau
alte surse legale de venituri.
(3) Bibliotecile de drept privat pot fi sustinute financiar, pe baza de
programe sau proiecte, si de la bugetul de stat sau de la bugetele
autoritatilor locale, daca se angajeaza sa aiba o activitate specifica
bibliotecilor de drept public.
CAP. 2
Sistemul national de biblioteci
Art. 9
(1) Sistemul national de biblioteci este parte integranta a sistemului
informational national si se constituie din totalitatea bibliotecilor de drept
public si din bibliotecile de drept privat, care au activitati specifice celor
de drept public, avand ca scop realizarea coordonata a imprumutului bibliotecar
national si international, gestionarea sistemica a informatiei, realizarea
Catalogului national partajat si a Bibliotecii nationale virtuale.
(2) Bibliotecile de drept public pot realiza consortii sau alte forme de
cooperare interbibliotecara in vederea achizitiei de documente specifice si a
dezvoltarii serviciului de lectura publica.
Art. 10
Sistemul national de biblioteci, in raport cu functiile si atributiile
acestora, este structurat astfel:
a) Biblioteca Nationala a Romaniei;
b) Biblioteca Academiei Romane;
c) biblioteci universitare;
d) biblioteci specializate;
e) biblioteci publice;
f) biblioteci scolare.
SECTIUNEA A
Biblioteca Nationala a Romaniei
Art. 11
Biblioteca Nationala a Romaniei este biblioteca de drept public cu
personalitate juridica, in subordinea Ministerului Culturii si Cultelor.
Art. 12
(1) Biblioteca Nationala a Romaniei indeplineste urmatoarele functii
specifice:
a) conserva, cerceteaza, dezvolta si pune in valoare patrimoniul de
documente detinute in colectiile sale;
b) organizeaza Depozitul legal, potrivit legii;
c) depisteaza, colectioneaza, organizeaza, conserva si pune in valoare
Fondul Documenta Romaniae, constituit din tiparituri si alte categorii de
documente aparute in strainatate, referitoare la Romania si poporul roman, publicatii
ale autorilor romani aparute in strainatate in orice limba, publicatii in limba
romana ale autorilor straini aparute in strainatate;
d) organizeaza si gestioneaza Rezerva nationala de publicatii;
e) in calitate de centru national de schimb realizeaza evidenta
centralizata si statistica schimburilor internationale de publicatii;
f) in calitate de centru national metodologic elaboreaza si coordoneaza
metodologia imprumutului interbibliotecar intern si international, avizata de
Comisia Nationala a Bibliotecilor;
g) in calitate de centru national de patologie si restaurare a
publicatiilor coordoneaza activitatea din aceste domenii;
h) indeplineste si alte atributii specifice, potrivit regulamentului de
organizare si functionare.
(2) Biblioteca Nationala a Romaniei functioneaza pe baza regulamentului
propriu de organizare si functionare aprobat prin ordin al ministrului culturii
si cultelor.
Art. 13
In subordinea Bibliotecii Nationale a Romaniei functioneaza Oficiul National
Bibliografic si de Informatizare a Bibliotecilor, cu urmatoarele atributii:
a) realizeaza controlul bibliografic national ca parte a controlului
bibliografic universal;
b) elaboreaza Bibliografia nationala curenta pentru toate categoriile de
documente;
c) elaboreaza, gestioneaza si actualizeaza Catalogul colectiv national al
publicatiilor romanesti si straine, prin participarea contractuala a
bibliotecilor din Romania;
d) atribuie numarul international standard pentru carti (ISBN), pentru publicatii
seriale (ISSN), pentru alte categorii de documente si realizeaza catalogarea
inaintea publicarii (CIP).
Art. 14
Oficiul National Bibliografic si de Informatizare a Bibliotecilor se
finanteaza de la bugetul de stat si din resurse extrabugetare prevazute in
bugetul Bibliotecii Nationale a Romaniei.
SECTIUNEA B
Biblioteca Academiei Romane
Art. 15
Biblioteca Academiei Romane este biblioteca de drept public cu
personalitate juridica si statut de biblioteca nationala, care functioneaza in
subordinea Academiei Romane.
Art. 16
Biblioteca Academiei Romane indeplineste urmatoarele functii:
a) colectioneaza, organizeaza si pune in valoare colectii nationale
specifice;
b) elaboreaza si editeaza Bibliografia nationala retrospectiva pentru toate
categoriile de documente;
c) realizeaza schimbul international de publicatii cu publicatiile
Academiei Romane;
d) coordoneaza din punct de vedere metodologic activitatea celorlalte
biblioteci din reteaua Academiei Romane;
e) beneficiaza de prevederile legii privind Depozitul legal;
f) achizitioneaza cu prioritate, din tara si din strainatate, documente
specifice de importanta deosebita pentru identitatea culturala si nationala;
g) alte atributii specifice potrivit Statutului Academiei Romane si
regulamentului propriu de organizare si functionare.
SECTIUNEA C
Biblioteci universitare
Art. 17
Bibliotecile universitare sunt biblioteci de drept public sau de drept
privat, care au ca utilizatori principali studentii, cadrele didactice si
cercetatorii din institutiile de invatamant superior.
Art. 18
Din categoria bibliotecilor universitare fac parte:
a) bibliotecile centrale universitare, care sunt biblioteci de drept
public, de importanta nationala, cu personalitate juridica, subordonate
Ministerului Educatiei si Cercetarii, finantate de catre acesta;
b) bibliotecile institutiilor de invatamant superior de stat sau privat,
care sunt subordonate senatelor acestor institutii si finantate din bugetul
acestora.
Art. 19
Bibliotecile universitare sunt parte integranta a sistemului national de
invatamant si participa la procesul de instruire, formare si educatie, precum
si la activitatea de cercetare din institutiile de invatamant superior.
SECTIUNEA D
Biblioteci specializate
Art. 20
Institutiile academice si de cercetare, autoritatile administratiei publice
centrale si locale, institutiile publice, unitatile militare, agentii economici
si celelalte persoane juridice de drept public sau privat pot infiinta si pot
organiza biblioteci specializate.
Art. 21
Bibliotecile specializate sunt biblioteci de drept public sau privat si
sunt finantate de catre autoritatile, institutiile sau celelalte persoane
juridice care le tuteleaza.
SECTIUNEA E
Biblioteci publice
Art. 22
(1) Bibliotecile publice sunt biblioteci de drept public sau privat,
destinate tuturor membrilor unei comunitati locale ori zonale.
(2) Bibliotecile publice asigura egalitatea accesului la informatii si la
documentele necesare informarii, educatiei permanente si dezvoltarii
personalitatii utilizatorilor, fara deosebire de statut social sau economic,
varsta, sex, apartenenta politica, religie ori nationalitate.
Art. 23
Din categoria bibliotecilor publice fac parte:
a) Biblioteca Metropolitana Bucuresti;
b) bibliotecile judetene;
c) bibliotecile municipale si orasenesti;
d) bibliotecile comunale.
Art. 24
Biblioteca Metropolitana Bucuresti, succesoare a Bibliotecii Municipale
"Mihail Sadoveanu" din Bucuresti, este biblioteca de drept public cu
personalitate juridica si functioneaza in subordinea Consiliului General al
Municipiului Bucuresti.
Art. 25
Biblioteca Metropolitana Bucuresti exercita functia de biblioteca publica
si de depozit local pentru municipiul Bucuresti, de biblioteca judeteana pentru
judetul Ilfov, precum si de centru de informare si documentare in domeniul
biblioteconomiei pentru bibliotecile publice din Romania, avand urmatorul obiect
de activitate:
a) colectioneaza si achizitioneaza toate categoriile de documente necesare
organizarii activitatii de lectura, informare, documentare si educatie
permanenta in toate sectoarele Capitalei, prin filiale si biblioteci mobile,
precum si publicatiile de specialitate din tara si din strainatate, in vederea
informarii bibliotecilor publice din Romania;
b) elaboreaza si editeaza Bibliografia retrospectiva si curenta a
municipiului Bucuresti, alte publicatii de specialitate, alcatuieste baze de
date si asigura servicii de informare comunitara;
c) colectioneaza, conserva si valorifica fondul de documente specifice cu
scopul protejarii patrimoniului culturii scrise a municipiului Bucuresti si a
judetului Ilfov.
Art. 26
(1) Activitatea Bibliotecii Metropolitane Bucuresti este finantata integral
din bugetul municipiului Bucuresti.
(2) Consiliile locale ale sectoarelor pot finanta programe culturale,
lucrari de investitii si cheltuieli materiale pentru filialele aflate pe
teritoriul sectorului respectiv.
Art. 27
(1) Bibliotecile judetene sunt biblioteci de drept public cu personalitate
juridica.
(2) Bibliotecile judetene se organizeaza si functioneaza in toate
municipiile resedinta de judet, in subordinea consiliilor judetene.
Art. 28
Bibliotecile judetene au urmatoarele atributii principale:
a) colectioneaza toate categoriile de documente strict necesare organizarii
activitatii de informare si lectura la nivelul comunitatii locale;
b) coordoneaza activitatea bibliotecilor publice de pe raza judetului in
care isi desfasoara activitatea;
c) elaboreaza bibliografia locala curenta, alcatuiesc baza de date si
asigura servicii de informare comunitara;
d) indeplinesc si functia de biblioteci municipale pentru municipiile
resedinta de judet.
Art. 29
Activitatea bibliotecilor judetene se finanteaza din bugetul judetului
respectiv.
Art. 30
(1) Bibliotecile municipale si orasenesti sunt biblioteci de drept public
cu sau fara personalitate juridica.
(2) Consiliile locale ale municipiilor resedinta de judet pot finanta
programe culturale, lucrari de investitii si cheltuieli materiale pentru
biblioteca judeteana respectiva.
Art. 31
Bibliotecile municipale si orasenesti organizeaza activitatea de lectura si
ofera servicii de documentare si informare comunitara.
Art. 32
Activitatea bibliotecilor municipale si orasenesti se finanteaza din
bugetul municipiilor si oraselor pe raza carora functioneaza.
Art. 33
Bibliotecile comunale se organizeaza si functioneaza in toate centrele de
comuna, in subordinea consiliilor locale, si sunt finantate din bugetele
acestora.
Art. 34
Consiliile locale pot organiza in scolile satesti filiale sau puncte de
servicii ale bibliotecilor publice comunale.
Art. 35
Persoanele fizice sau juridice romane ori straine pot infiinta si finanta
biblioteci publice de drept privat pe teritoriul Romaniei, pe baza metodologiei
elaborate de Comisia Nationala a Bibliotecilor.
SECTIUNEA F
Biblioteci scolare
Art. 36
Din reteaua bibliotecilor scolare fac parte:
a) Biblioteca Pedagogica Nationala "I.C. Petrescu" din Bucuresti,
biblioteca de drept public, de importanta nationala, cu personalitate juridica,
subordonata Ministerului Educatiei si Cercetarii; aceasta participa la
programul de specializare a personalului didactic din invatamantul prescolar,
primar, gimnazial, liceal si postliceal si asigura indrumarea metodologica
pentru bibliotecile caselor corpului didactic si pentru bibliotecile scolare;
b) bibliotecile caselor corpului didactic, biblioteci de drept public fara
personalitate juridica, care indeplinesc functii de informare si documentare
pentru personalul didactic din invatamantul preuniversitar si sunt subordonate inspectoratelor
scolare judetene si al municipiului Bucuresti;
c) bibliotecile scolare, biblioteci de drept public sau de drept privat,
care functioneaza in unitatile de invatamant prescolar, primar, gimnazial,
liceal, postliceal si profesional, precum si in cadrul altor structuri scolare.
Art. 37
Bibliotecile scolare sunt parte integranta a procesului de instruire,
formare si educare.
Art. 38
Finantarea bibliotecilor scolare se face din bugetul anual al institutiilor
de invatamant de stat sau privat in cadrul carora functioneaza.
CAP. 3
Patrimoniul bibliotecilor
Art. 39
(1) Colectiile bibliotecilor pot fi formate din urmatoarele categorii de
documente:
a) carti;
b) publicatii seriale;
c) manuscrise;
d) microformate;
e) documente cartografice;
f) documente de muzica tiparite;
g) documente audiovizuale;
h) documente grafice;
i) documente electronice;
j) documente fotografice sau multiplicate prin prelucrari fizico-chimice;
k) documente arhivistice;
l) alte categorii de documente, indiferent de suportul material.
(2) Colectiile pot cuprinde si alte documente, nespecifice bibliotecilor,
istoriceste constituite sau provenite din donatii.
Art. 40
(1) Documentele aflate in colectiile bibliotecilor, care au statut de
bunuri culturale comune sau care au fost clasate in categoria bunurilor
culturale care fac parte din patrimoniul cultural national mobil, nu sunt
mijloace fixe si sunt evidentiate, gestionate si inventariate in conditiile
legii.
(2) Eliminarea documentelor din colectii se aplica numai bunurilor
culturale comune, uzate fizic sau moral, dupa o perioada de minimum 6 luni de
la achizitie, prin hotararea conducerii bibliotecii.
(3) Evidenta documentelor se face in sistem traditional si informatizat,
astfel:
a) evidenta globala, prin registrul de miscare a fondurilor (R.M.F.);
b) evidenta individuala, prin registrul de inventar (R.I.), cu numerotare
de la 1 la infinit;
c) evidenta periodicelor, trimestrial sau anual, prin constituirea lor in
unitati de inventar;
d) evidenta analitica, pe fise insotite de imagini foto pentru bunurile
culturale constituite in gestiuni si care fac parte din patrimoniul cultural
national mobil.
(4) Evidenta globala si individuala realizata in sistem informatizat
cuprinde descrierea completa, conform I.S.B.D.
(5) Bibliotecarii nu sunt obligati sa constituie garantii gestionare, dar
ei raspund material pentru lipsurile din inventar care depasesc procentul de pierdere
naturala stabilit potrivit legii.
(6) Documentele, bunuri culturale comune, gasite lipsa din inventar, se
recupereaza fizic, prin inlocuirea cu documente identice, sau valoric, prin
achitarea valorii de inventar a documentelor, actualizata cu aplicarea
coeficientului de inflatie la zi, la care se adauga o suma echivalenta cu de 1
- 5 ori fata de pretul astfel calculat.
(7) Bunurile culturale de patrimoniu lipsa la inventar se recupereaza
fizic; in cazul in care acest lucru nu este posibil, se recupereaza valoric la
pretul pietei plus o penalizare de minimum 10% din cost, pe baza hotararii
Comisiei Nationale a Bibliotecilor.
(8) Documentele specifice bibliotecilor se inventariaza periodic astfel:
a) fondul care cuprinde pana la 10.000 de documente - o data la 4 ani;
b) fondul cuprins intre 10.001 - 50.000 de documente - o data la 6 ani;
c) fondul cuprins intre 50.001 - 100.000 de documente - o data la 8 ani;
d) fondul cuprins intre 100.001 - 1.000.000 de documente - o data la 10
ani;
e) peste 1.000.000 de documente - o data la 15 ani.
(9) In caz de predare/preluare a gestiunii fondului de documente, precum si
in caz de forta majora se procedeaza la verificarea integrala a inventarului.
(10) In cazuri de forta majora, incendii, calamitati naturale etc.,
conducerea bibliotecii dispune scoaterea din evidenta a documentelor distruse.
(11) Bibliotecile publice sunt obligate sa isi dezvolte periodic colectiile
de documente, prin achizitionarea de titluri din productia editoriala curenta.
(12) Cresterea anuala a colectiilor din bibliotecile publice trebuie sa fie
de minimum 50 de documente specifice la 1.000 de locuitori.
(13) Colectia din biblioteca publica trebuie sa asigure cel putin un
document specific pe cap de locuitor.
Art. 41
(1) Colectiile bibliotecilor se constituie si se dezvolta prin transfer,
schimb interbibliotecar national si international, donatii, legate si
sponsorizari, precum si prin achizitionarea unor servicii culturale de
biblioteca, respectiv achizitionarea de documente specifice, publicatii, carti
vechi si din productia editoriala curenta, indiferent de valoarea lor si de
suportul pe care au fost inregistrate sau fixate, cu respectarea principiilor
utilizarii eficiente a fondurilor publice, a transparentei si a tratamentului
egal, in conditiile legii.
(2) Dotarile se asigura prin finantarea de catre autoritatile tutelare,
precum si prin transferuri, donatii si sponsorizari; donatiile si
sponsorizarile din strainatate sunt scutite de taxe vamale si de T.V.A.*)
------------
*) Conform art. 161 alin. (7) lit. i) din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, referirile la taxa pe valoarea adaugata din cadrul acestui alineat
raman in vigoare pana la data de 31 decembrie 2006.
Art. 42
(1) Colectiile bibliotecilor se pastreaza in depozite si/sau in sali cu
acces liber special amenajate, asigurandu-se conditii de conservare si
securitate adecvate.
(2) Autoritatile si institutiile publice tutelare controleaza si asigura conditii
optime de pastrare a colectiilor si de acces la acestea.
Art. 43
(1) Pentru sprijinirea procesului de dezvoltare a colectiilor de biblioteca
si a dotarii bibliotecilor cu echipamente tehnice, mobilier, tipizate de
biblioteca si consumabile, incepand cu anul 2003 se infiinteaza Oficiul
National de Servicii pentru Biblioteci.
(2) Oficiul National de Servicii pentru Biblioteci este institutie de drept
public, cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Culturii si
Cultelor, finantata in primii 2 ani de functionare prin subventii de la bugetul
de stat si din venituri extrabugetare, dupa care se va finanta exclusiv din
resurse extrabugetare.
(3) Modalitatea de organizare si functionare a Oficiului National de
Servicii pentru Biblioteci este stabilita prin hotarare a Guvernului, emisa in
termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
CAP. 4
Personalul bibliotecilor
Art. 44
(1) Personalul bibliotecilor se compune din:
a) personal de specialitate;
b) personal administrativ;
c) personal de intretinere.
(2) In categoria personalului de specialitate din biblioteci se includ:
bibliotecarii, bibliografii, cercetatorii, redactorii, documentaristii,
conservatorii, restauratorii, inginerii de sistem, informaticienii, operatorii,
analistii, custozii, manuitorii, depozitarii si alte functii de profil.
(3) Personalul de specialitate din reteaua de biblioteci a Ministerului
Educatiei si Cercetarii are statut de personal didactic auxiliar.
(4) Organigrama bibliotecii se aproba de catre autoritatea sau institutia
tutelara.
Art. 45
(1) Angajarea personalului de specialitate din bibliotecile finantate din
fonduri publice, cu personalitate juridica, se realizeaza prin concurs organizat
de conducerea bibliotecii, potrivit legii; din comisiile de concurs vor face
parte si reprezentanti ai bibliotecilor, cu rol de coordonare metodologica.
(2) Angajarea personalului de specialitate din bibliotecile finantate din
fonduri publice, fara personalitate juridica, se realizeaza prin concurs
organizat de autoritatea tutelara; din comisiile de concurs va face parte si
reprezentantul bibliotecii, cu rol de coordonare metodologica.
(3) Nomenclatorul de functii si criteriile de normare a resurselor umane in
bibliotecile publice sunt prevazute in anexa la prezenta lege.
(4) Pentru bibliotecile din invatamant si bibliotecile specializate,
nomenclatorul de functii si criteriile de normare vor fi elaborate corelat cu
prevederile anexei, in termen de 6 luni de la publicarea in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, a prezentei legi, si vor fi aprobate prin ordin al
ministrului de resort.
Art. 46
Angajarea personalului administrativ si de intretinere stabilit prin
organigrama bibliotecii se realizeaza in conformitate cu prevederile legale.
Art. 47
Atributiile si competentele personalului din biblioteci se stabilesc prin
fisa postului, conform structurii organizatorice, programelor de activitate si
sarcinilor de serviciu elaborate de catre directorul general sau de director,
respectiv de catre bibliotecarul responsabil, pe baza regulamentului de
organizare si functionare a bibliotecii.
Art. 48
Promovarea, sanctionarea, eliberarea din functie si destituirea
personalului din biblioteci se realizeaza in conformitate cu prevederile
legale; in cazul bibliotecilor fara personalitate juridica se va solicita si
avizul bibliotecii, cu rol de coordonare metodologica.
Art. 49
Pregatirea personalului de specialitate din biblioteci se asigura de catre
Ministerul Educatiei si Cercetarii, cu consultarea asociatiilor profesionale de
profil, prin: cursuri optionale, la nivel liceal, invatamant postliceal,
invatamant superior de lunga si scurta durata, inclusiv invatamant la distanta,
cursuri postuniversitare, programe de masterat si doctorat, precum si prin alte
forme de pregatire profesionala.
Art. 50
(1) Conducerea bibliotecii de drept public si ordonatorul principal de
credite sunt obligati sa asigure formarea profesionala continua a personalului
de specialitate, alocand in acest scop minimum 5% din totalul cheltuielilor de
personal prevazute prin buget.
(2) Programele de formare profesionala continua cuprind: management si
marketing de biblioteca, sociologia lecturii, informare stiintifica de
specialitate, pregatire metodica, documentare in domeniul legislatiei generale
si al legislatiei specifice, activitati practice si de educatie permanenta.
(3) Cursurile de formare profesionala continua a personalului din bibliotecile
de drept public se organizeaza, in conditiile legii, de catre Biblioteca
Nationala a Romaniei, Biblioteca Academiei Romane, Biblioteca Pedagogica
Nationala "I.C. Petrescu", bibliotecile universitare, Biblioteca
Metropolitana Bucuresti si bibliotecile judetene, centrele pentru formare
profesionala continua ale Ministerului Culturii si Cultelor si Ministerului
Educatiei si Cercetarii, precum si de catre asociatiile profesionale de profil.
Metodologia, criteriile de autorizare a institutiilor in domeniul formarii
profesionale continue a personalului din bibliotecile de drept public, precum
si modalitatile de examinare finala si certificare a pregatirii profesionale
sunt elaborate, in conditiile legii, de catre Ministerul Educatiei si
Cercetarii si Ministerul Culturii si Cultelor, cu avizul Ministerului Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei.
Art. 51
(1) Personalul din bibliotecile de drept public, care are in
responsabilitate colectii cu acces liber si/sau destinate imprumutului la
domiciliu, beneficiaza de un coeficient anual de 0,3% scadere din totalul
fondului inventariat, reprezentand pierdere naturala datorata unor cauze care
nu puteau fi inlaturate ori in alte asemenea cazuri in care pagubele au fost
provocate din riscul minimal normal al serviciului.
(2) Bibliotecile pot asigura utilizatorilor, la cererea acestora, accesul
la serviciile lor pe parcursul intregii saptamani, cu plata personalului,
conform legii.
(3) Personalul din biblioteci care lucreaza in depozite de carte, colectii
care includ bunuri ce fac parte din patrimoniul cultural national mobil,
laboratoare de restaurare si conservare a cartii sau cei care asigura servicii
de imprumut la domiciliu ori in spitale, aziluri de batrani si in orfelinate
beneficiaza, pentru conditii periculoase sau vatamatoare, de un spor de pana la
15% din salariul de baza, care face parte din acesta.
(4) Personalul cu o vechime neintrerupta de 10 ani in oricare dintre
bibliotecile de drept public beneficiaza de un spor de fidelitate de 15% din
salariul de baza, care face parte din acesta.
(5) Personalul din biblioteci beneficiaza, pentru suprasolicitare
neuropsihica, de un spor de 5% din salariul de baza, care face parte din
acesta, pentru fiecare treapta/gradatie profesionala detinuta.
(6) Personalul de specialitate si administrativ din biblioteci, care
lucreaza pentru efectuarea serviciului lecturii publice, potrivit programului
stabilit de conducerea institutiei, in zilele de sambata si duminica, precum si
in zilele de sarbatoare legala, beneficiaza de un spor de 100% pentru timpul de
lucru efectuat, precum si de asigurarea repausului legal.
(7) Personalul din biblioteci beneficiaza de distinctii si premii in
conditiile legii, la recomandarea conducerii bibliotecilor.
CAP. 5
Conducerea bibliotecilor
Art. 52
Conducerea bibliotecilor este asigurata dupa cum urmeaza:
a) in cazul bibliotecilor cu personalitate juridica, de catre un director
general sau director, care poate avea unul sau mai multi adjuncti;
b) in cazul bibliotecilor fara personalitate juridica si/sau al filialelor,
de un director sau de un bibliotecar responsabil, cu functia de sef de serviciu
sau sef de birou, avand dreptul la indemnizatia de conducere corespunzatoare,
potrivit prevederilor legale.
Art. 53
Conducerea serviciilor, laboratoarelor si a birourilor din biblioteci este
asigurata de un sef de serviciu, sef de laborator, respectiv de un sef de
birou, avand dreptul la indemnizatie de conducere, potrivit prevederilor
legale.
Art. 54
(1) In cadrul bibliotecilor de drept public cu personalitate juridica
functioneaza consilii de administratie, cu rol consultativ.
(2) Consiliul de administratie este condus de directorul general sau de
director, in calitate de presedinte, si este format din maximum 11 membri,
astfel: director general sau director, directori adjuncti, contabil-sef si
reprezentanti ai principalelor compartimente ale bibliotecii, desemnati prin
decizie a directorului general, respectiv a directorului, precum si un
reprezentant al autoritatii tutelare, desemnat de aceasta.
(3) Consiliul de administratie al bibliotecii functioneaza in baza
regulamentului de organizare si functionare a bibliotecii.
Art. 55
(1) In cadrul bibliotecilor de drept public, cu sau fara personalitate
juridica, poate functiona un consiliu stiintific cu rol consultativ in
dezvoltarea colectiilor, in domeniul cercetarii stiintifice si al activitatilor
culturale.
(2) Consiliul stiintific este format din maximum 9 membri, cuprinzand
bibliotecari, specialisti in domeniul informatizarii bibliotecilor, al
activitatii culturale si stiintifice, numiti prin decizie a directorului
general sau a directorului, iar in cazul bibliotecilor fara personalitate
juridica, prin decizie a autoritatii tutelare, la propunerea bibliotecarului
responsabil.
Art. 56
Numirea, promovarea, sanctionarea si eliberarea din functie a directorilor
generali, directorilor si a directorilor adjuncti din bibliotecile publice
judetene, respectiv din Biblioteca Metropolitana Bucuresti, se realizeaza, in
conditiile legii, de catre autoritatea tutelara, cu votul a doua treimi din
numarul total al membrilor consiliilor judetene, respectiv al Consiliului
General al Municipiului Bucuresti, si cu avizul Comisiei Nationale a
Bibliotecilor.
Art. 57
(1) Numirea, promovarea, sanctionarea si eliberarea din functie a
directorilor generali, directorilor si a directorilor adjuncti din bibliotecile
centrale universitare se realizeaza de catre Ministerul Educatiei si Cercetarii,
in conditiile legii.
(2) Directorii generali ai bibliotecilor centrale universitare trebuie sa
fie cadre didactice universitare, avand cel putin gradul de conferentiar
universitar.
(3) Numirea, promovarea, sanctionarea si eliberarea din functie a
directorilor generali, directorilor, directorilor adjuncti si bibliotecarilor
responsabili din celelalte biblioteci de invatamant se realizeaza de catre
autoritatea tutelara, in conditiile legii.
Art. 58
Directorul general sau directorul, respectiv bibliotecarul responsabil,
raspunde de organizarea si functionarea bibliotecii sau filialei pe baza
organigramei, statului de functii si regulamentului de organizare si
functionare a institutiei, elaborate in conditiile legii si avizate de catre autoritatile
tutelare si de bibliotecile cu rol de coordonare metodologica, in cazul
bibliotecilor de drept public.
CAP. 6
Comisia Nationala a Bibliotecilor
Art. 59
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi se infiinteaza
Comisia Nationala a Bibliotecilor, denumita in continuare Comisie, autoritatea
nationala stiintifica si de decizie pentru bibliotecile de drept public, cu
personalitate juridica, sub autoritatea Ministerului Educatiei si Cercetarii si
a Ministerului Culturii si Cultelor.
Art. 60
(1) Comisia este formata din specialisti recunoscuti in domeniul
bibliotecilor, propusi de catre:
a) Ministerul Culturii si Cultelor - 6 membri;
b) Ministerul Educatiei si Cercetarii - 6 membri;
c) Academia Romana - 2 membri;
d) asociatiile profesionale de profil - 3 membri.
(2) La propunerea presedintelui Comisiei, Ministerul Culturii si Cultelor
angajeaza, cu contract de munca pe perioada determinata, un numar de 5 - 10
specialisti si/sau incheie contracte de parteneriat public-privat cu firme
specializate pentru consultanta si optimizare, in vederea indeplinirii
obiectivelor stabilite in baza acordurilor convenite cu Uniunea Europeana,
precum si a cerintelor de aliniere la standardele europene.
(3) Reprezentantii ministerelor prevazute la lit. a) si b) in Comisie se
stabilesc dupa cum urmeaza:
a) Ministerul Culturii si Cultelor: Biblioteca Nationala a Romaniei,
Biblioteca Metropolitana Bucuresti, Biblioteca Judeteana "Octavian
Goga" din Cluj-Napoca, Biblioteca Judeteana "Gh. Asachi" din
Iasi, Biblioteca Judeteana Constanta, un reprezentant al compartimentului de
specialitate din minister;
b) Ministerul Educatiei si Cercetarii: Biblioteca Centrala Universitara din
Bucuresti, Biblioteca Centrala Universitara "Lucian Blaga" din
Cluj-Napoca, Biblioteca Centrala Universitara "Mihai Eminescu" din
Iasi, Biblioteca Centrala Universitara "Eugen Todoran" din Timisoara,
Biblioteca Pedagogica Nationala "I.C. Petrescu" din Bucuresti,
reprezentantul compartimentului de specialitate din minister.
(4) Membrii Comisiei au mandat pe o perioada de 4 ani si sunt confirmati
prin ordin comun al celor doi ministri, in baza propunerilor formulate de
institutiile si asociatiile mentionate la alin. (1).
(5) Presedintele si secretarul Comisiei sunt alesi dintre membrii acesteia,
cu votul majoritatii simple.
(6) Comisia isi desfasoara activitatea in baza unui regulament propriu de
organizare si functionare aprobat prin ordin comun al celor doi ministri.
(7) Comisia poate alege, ca membri asociati, specialisti din tara sau din
strainatate, personalitati stiintifice de prestigiu in domeniu, propusi de
presedinte si validati cu votul majoritatii simple.
(8) Comisia isi poate constitui sectiuni formate din specialisti consacrati
pe domenii, conduse de un presedinte ales din randul membrilor acestora.
(9) Deciziile Comisiei se iau cu majoritatea simpla a voturilor si sunt
promulgate prin ordin comun al celor doi ministri, in termen de maximum 30 de
zile. Nesemnarea ordinului comun in cadrul acestui termen de catre unul dintre
cei doi ministri presupune acordul tacit al acestuia pentru respectivul act
normativ, in cazul in care nu exista un dezacord scris, acesta putand fi
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(10) Secretariatul Comisiei este asigurat de un personal desemnat de sefii
compartimentelor de specialitate din cele doua ministere, in raport cu volumul
activitatii bibliotecilor din subordine si coordonat nemijlocit de secretarul
comisiei; sediul oficial al Comisiei este asigurat de catre Ministerul Culturii
si Cultelor.
Art. 61
(1) Mijloacele de finantare necesare functionarii Comisiei sunt asigurate
din bugetele proprii de catre institutiile si asociatiile reprezentate,
potrivit numarului de membri desemnati.
(2) Indemnizatia presedintelui Comisiei reprezinta 20%, a secretarului, 15%
si a unui membru, 10% din salariul secretarului de stat si se acorda o singura
data pe luna, indiferent de numarul sedintelor organizate.
Art. 62
Comisia are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza strategia, programele si emite instructiuni si norme
metodologice pentru sistemul national de biblioteci;
b) coordoneaza activitatea de informare si documentare din sistemul national
de biblioteci, elaboreaza programe si metodologii privind informatizarea
sistemului national de biblioteci, precum si strategia si programul de
realizare pentru Catalogul national electronic, Biblioteca nationala virtuala
si alte proiecte nationale;
c) avizeaza programele de cercetare in domeniul biblioteconomiei, istoriei
cartii si stiintei informarii;
d) avizeaza metodologiile, normele, normativele si reglementarile din
domeniul protejarii bunurilor culturale de patrimoniu din biblioteci, care se
aproba prin ordin comun al ministrului educatiei si cercetarii si al
ministrului culturii si cultelor;
e) elaboreaza standarde privitoare la suprafata minima a bibliotecilor
finantate din fonduri publice, care nu poate fi sub 0,05 mp pentru un locuitor,
in localitatile cu o populatie de pana la 10.000 de locuitori, si sub 0,015 mp
pentru un locuitor, in localitatile cu o populatie de peste 10.000 de
locuitori;
f) elaboreaza norme privitoare la functionarea bibliotecilor publice din
orase si municipii, institutii care trebuie sa organizeze filiale specializate
pentru copii, tineret si adulti, cu fond enciclopedic, si sa infiinteze o
filiala la minimum 25.000 de locuitori;
g) hotaraste clasarea, neclasarea si declasarea bunurilor culturale de
patrimoniu din biblioteci, in conditiile legii;
h) stabileste standardele si acrediteaza specialistii si expertii din
domeniul protejarii, evaluarii si restaurarii bunurilor culturale de patrimoniu
din biblioteci;
i) avizeaza norme de evaluare a bunurilor culturale de patrimoniu din
biblioteci;
j) avizeaza studiile de fundamentare pentru instituirea si delimitarea
zonelor de protectie a bibliotecilor;
k) stabileste prioritatile lucrarilor de restaurare a bunurilor culturale
de patrimoniu din biblioteci;
l) elaboreaza metodologia sistemului de statistica a bibliotecilor;
m) stabileste criteriile specifice de selectie a personalului si de ocupare
a functiilor de conducere si de specialitate din biblioteci;
n) avizeaza norme de organizare si functionare a bibliotecilor;
o) avizeaza metodologia de evaluare profesionala, de formare continua si de
certificare a personalului de specialitate din biblioteci;
p) propune programe si cursuri de specialitate in domeniul biblioteconomiei
si stiintei informarii, istoriei cartii, conservarii si restaurarii
documentelor de biblioteca, precum si in domeniul patrimoniului cultural mobil;
r) avizeaza instructiuni si norme metodologice privind evidenta,
prelucrarea, comunicarea si utilizarea documentelor si bunurilor culturale din
colectiile bibliotecilor;
s) elaboreaza metodologia de organizare a inspectiei in biblioteci, cu
scopul de a stabili nivelul de dezvoltare a bibliotecilor in raport cu
strategiile si standardele nationale, de a propune solutii de impulsionare a
dezvoltarii si de a sprijini procesul decizional de la nivelul administratiei
centrale si locale;
t) organizeaza si supune avizarii Ministerului Culturii si Cultelor, precum
si Ministerului Educatiei si Cercetarii Corpul de inspectie format din 7 - 13
membri, precum si fondurile financiare necesare functionarii acestuia;
u) elaboreaza regulamentul de acordare a unor decoratii, ordine, medalii,
titluri si premii, potrivit legii, pentru personalul de specialitate din
biblioteci;
v) elaboreaza raportul anual privind starea sistemului national de
biblioteci, pe baza rapoartelor statistice primite de la unitatile de profil
din teritoriu;
w) urmareste aplicarea deciziilor sale de catre toate institutiile de drept
public din domeniu.
CAP. 7
Drepturile si obligatiile utilizatorilor
Art. 63
Accesul utilizatorilor la colectiile si serviciile oricarei biblioteci de
drept public sau privat se face in conformitate cu regulamentul de organizare
si functionare a acesteia, elaborat in corelatie cu prevederile legale
referitoare la protectia patrimoniului cultural national, la drepturile de
autor si drepturile conexe.
Art. 64
Pentru a facilita accesul utilizatorilor la colectiile si la serviciile oferite
bibliotecile intocmesc cataloage, efectueaza cercetari documentare, elaboreaza
bibliografii, sinteze, lucrari de informare documentara si alte instrumente
specifice, constituie si gestioneaza baze de date, organizeaza sectii si
filiale, servicii de imprumut si consultare pe loc a documentelor de
biblioteca, precum si alte servicii.
Art. 65
In cadrul bibliotecilor publice sumele rezervate pentru achizitii de carti
si publicatii seriale in limba minoritatilor se stabilesc astfel incat sa
corespunda proportiei pe care o reprezinta minoritatea in cadrul comunitatii.
Art. 66
Bibliotecile de drept public pot organiza servicii speciale pentru
persoanele cu handicap vizual, precum si servicii la domiciliu pentru
persoanele cu handicap locomotor.
Art. 67
(1) Nerestituirea la termen a documentelor de biblioteca imprumutate de
catre utilizatori se sanctioneaza cu plata unei sume aplicata gradual, pana la
50% din valoarea medie de achizitie a documentelor de biblioteca din anul
precedent.
(2) Distrugerea sau pierderea documentelor, bunuri culturale comune, de
catre utilizatori se sanctioneaza prin recuperarea fizica a unor documente
identice sau prin achitarea valorii de inventar a documentelor, actualizata cu
aplicarea coeficientului de inflatie la zi, la care se adauga o suma
echivalenta cu de 1 - 5 ori fata de pretul astfel calculat.
(3) Sanctiunile mentionate la alin. (1) si (2) se stabilesc si se fac
publice la inceputul anului de catre conducerea bibliotecii.
(4) Fondurile constituite din aplicarea acestor sanctiuni nu se impoziteaza
si se evidentiaza ca surse extrabugetare, fiind folosite pentru dezvoltarea
colectiilor.
CAP. 8
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 68
Bibliotecile de drept public dispun de autonomie administrativa si
profesionala in raport cu autoritatea tutelara, constand in:
a) dreptul de a se conduce in afara oricaror ingerinte politice, ideologice
sau religioase;
b) elaborarea programelor si proiectelor culturale proprii in concordanta
cu strategiile nationale si internationale;
c) stabilirea si utilizarea surselor suplimentare de venituri in vederea
dezvoltarii serviciilor de biblioteca, in conformitate cu prevederile legale in
vigoare;
d) incheierea protocoalelor de colaborare cu alte biblioteci sau institutii
culturale din tara si strainatate, conform obiectivelor si strategiei generale
stabilite de autoritatile tutelare;
e) participarea la reuniunile internationale de specialitate sau la
consortiile bibliotecare si la asociatiile internationale la care sunt membre,
achitand cotizatiile si taxele aferente.
Art. 69
(1) Pentru sprijinirea materiala a unor activitati si proiecte de
dezvoltare a bibliotecilor, de participare a specialistilor din biblioteci la
programe culturale si de formare continua a personalului de specialitate,
bibliotecile cu personalitate juridica se pot asocia intre ele sau cu alte
institutii culturale si pot crea fundatii, asociatii sau consortii.
(2) Conditiile si cotele de participare la finantarea programelor realizate
prin asociere se stabilesc si se aproba de catre autoritatea tutelara.
Art. 70
(1) Ordonatorii principali de credite au obligatia de a finanta activitatea
bibliotecilor de drept public potrivit standardelor de functionare stabilite
prin prezenta lege.
(2) Ministerul Culturii si Cultelor prevede in bugetul propriu fonduri
destinate exclusiv pentru achizitia de documente specifice bibliotecilor
publice.
(3) Ministerul Educatiei si Cercetarii prevede in bugetul propriu fonduri
destinate exclusiv pentru achizitia de documente specifice bibliotecilor din
subordine.
(4) Sustinerea financiara si logistica a bibliotecilor se poate realiza si
din alte venituri provenite de la utilizatori, din tarife stabilite anual de
conducerea fiecarei biblioteci pentru servicii speciale si din contravaloarea
taxelor postale pentru imprumutul bibliotecar intern si international.
(5) Fondul constituit se utilizeaza pentru construirea, amenajarea si
dezvoltarea spatiilor de biblioteca, inclusiv pentru informatizarea si dotarea
cu documente si echipamente specifice.
(6) Disponibilul financiar provenit din aceste surse la sfarsitul anului se
reporteaza in anul urmator cu aceeasi destinatie.
(7) Documentatia tehnica si materialele pentru constructii destinate
bibliotecilor din sistemul national, precum si achizitiile de tehnologie a
informatiei, fond de documente specifice, dotari pentru serviciul lecturii
publice sunt scutite de taxe vamale si li se aplica T.V.A. de 0% .*)
(8) Tarifele de expediere a tuturor documentelor de biblioteca destinate
schimbului si imprumutului intern si international beneficiaza de o reducere de
50% .
------------
*) Acest alineat se abroga incepand cu data de 1 ianuarie 2006, potrivit art.
136 alin. (2) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 59/2003 privind unele
categorii de bunuri scutite de la plata datoriei vamale, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 615 din 29 august 2003, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 545/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 915 din 20 decembrie 2003, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Conform art. 161 alin. (7) lit. i) din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, referirile la taxa pe valoarea adaugata din cadrul acestui alineat
raman in vigoare pana la data de 31 decembrie 2006.
Art. 71
(1) Anual conducerile bibliotecilor intocmesc rapoarte de evaluare a
activitatii, care se prezinta consiliului de administratie si consiliului
stiintific, precum si autoritatii tutelare.
(2) Situatiile statistice anuale se transmit de catre biblioteci
Institutului National de Statistica, Comisiei Nationale a Bibliotecilor si
ministerelor de resort, potrivit prevederilor legale.
Art. 72
(1) Schimbarea destinatiei imobilelor in care functioneaza biblioteci se
poate face numai in cazul asigurarii unor sedii care respecta standardele
optime de functionare, conform prezentei legi.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) autoritatile locale au obligatia sa
asigure continuitatea neintrerupta a activitatii bibliotecii.
Art. 73
(1) In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
Comisia Nationala a Bibliotecilor elaboreaza Regulamentul-cadru de functionare
a bibliotecilor din sistemul national si avizeaza regulamentele intocmite pe
baza acestuia, in vederea aprobarii lor de catre autoritatile tutelare.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi orice dispozitii contrare
in acest domeniu se abroga.
Art. 74
Anexa face parte integranta din prezenta lege.
ANEXA 1
BIBLIOTECI PUBLICE
A. Biblioteca comunala
________________________________________________________________________________
Categoria de personal Criterii de normare
________________________________________________________________________________
- Bibliotecar*) - un post/unitate pana la 2.500 de
locuitori
________________________________________________________________________________
*) Postul de bibliotecar reprezinta functia de responsabil de biblioteca si
se asimileaza cu functia de sef de birou.
B. Biblioteca oraseneasca sau municipala situata in localitatea neresedinta
de judet
________________________________________________________________________________
Categoria de personal Criterii de normare
________________________________________________________________________________
- Bibliotecar, responsabil de - un post pana la 2.500 locuitori
biblioteca*) si alte categorii
ale personalului de specialitate
________________________________________________________________________________
*) Responsabilul de biblioteca este asimilat cu functia de sef de birou.
Posturile de conducere pentru bibliotecile cu un numar mai mare de 3 angajati
se acorda prin organigrama aprobata potrivit prevederilor legale.
C. Biblioteca Metropolitana Bucuresti sau biblioteca judeteana
________________________________________________________________________________
Categoria de personal Criterii de normare
________________________________________________________________________________
- Director general*) - un post/unitate
________________________________________________________________________________
- Director de specialitate*) - un post/unitate
________________________________________________________________________________
- Director economic*) - un post/unitate
________________________________________________________________________________
- Director*) - un post/unitate
________________________________________________________________________________
- Director adjunct de - un post/unitate
specialitate*)
________________________________________________________________________________
- Director adjunct economic*) - un post/unitate
________________________________________________________________________________
- Bibliotecar si alte categorii ale - un post de la 2.500 - 5.000 de locuitori
personalului de specialitate ai municipiului resedinta de judet
________________________________________________________________________________
*) Postul de director general si posturile de director de specialitate si
de director economic se acorda in biblioteca judeteana cu un personal de
minimum 150 de angajati.
*) Postul de director si posturile de director adjunct de specialitate si
de director adjunct economic se acorda in biblioteca judeteana cu un personal
de minimum 75 de angajati.
*) Postul de director si de director adjunct economic se acorda in
biblioteca judeteana cu un personal mai mic de 75 de angajati.
Posturile de conducere se cuprind in numarul personalului de specialitate
rezultat din aplicarea criteriilor de normare.
Personalul administrativ reprezinta 10% din numarul total al personalului
aprobat.
Personalul de intretinere si de deservire se repartizeaza astfel:
- personalul de paza si de pompieri se stabileste potrivit prevederilor
legale;
- ingrijitor - un post la 500 mp;
numarul muncitorilor calificati si necalificati se acorda in functie de
necesarul fiecarei unitati, potrivit prevederilor legale.
Indicatorul utilizatorilor de informatii din biblioteca publica reprezinta
5% si maximum 10% din numarul de locuitori ai comunitatii, in conditiile
respectarii standardelor din prezenta lege.