LEGE Nr. 350
din 21 iulie 2006
integrarea
socio-profesionala a tinerilor, conform necesitatilor si aspiratiilor acestora.
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 648 din 27 iulie 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta lege reglementează cadrul juridic
necesar asigurării de condiţii adecvate integrării socio-profesionale a
tinerilor, conform necesităţilor şi aspiraţiilor acestora.
Art. 2. - (1) Statul asigură, cu respectarea
principiului transparenţei, un regim special de protecţie şi de asistenţă
tinerilor pentru realizarea drepturilor acestora.
(2) In sensul prezentei legi, termenul şi expresia de
mai jos au următoarele semnificaţii:
a) tineri - cetăţenii
cu vârsta cuprinsă între 14 şi 35 de ani;
b) activitate de tineret - orice formă de acţiune organizată în scopul îmbunătăţirii
condiţiilor necesare integrării socioprofesionale a tinerilor, conform
necesităţilor şi aspiraţiilor acestora.
Art. 3. - Autorităţile administraţiei publice centrale
şi locale, unităţile, instituţiile şi serviciile publice subordonate acestora
au obligaţia să sprijine activitatea de tineret şi să asigure cadrul adecvat de
desfăşurare a acesteia la nivel naţional şi local, în condiţiile legii.
Art. 4. - Politicile în domeniul tineretului au la bază
următoarele principii generale:
a) elaborarea şi promovarea unor strategii globale şi
integrate şi fundamentarea acestora în baza rezultatelor cercetărilor sociale actuale;
b) asigurarea participării tinerilor la deciziile
care îi vizează, inclusiv la elaborarea, promovarea şi realizarea politicilor
în domeniul tineretului, în special prin intermediul structurilor
neguvernamentale de tineret şi pentru tineret;
c) sporirea gradului de participare a tinerilor la
viaţa publică şi încurajarea acestora în vederea asumării responsabilităţilor
individuale sau de grup;
d) sprijinirea şi îndrumarea tinerilor în vederea
participării active a acestora la viaţa economică, educaţională şi culturală a
ţării;
e) stimularea cooperării autorităţilor şi
instituţiilor publice centrale şi locale cu structurile neguvernamentale de
tineret şi pentru tineret, prin înfiinţarea de consilii consultative
constituite din organizaţiile neguvernamentale de şi pentru tineret de pe lângă
fiecare autoritate sau instituţie publică centrală ori locală care gestionează
fonduri destinate tineretului;
f) garantarea dreptului la educaţie, instruire şi
specializare profesională;
g) stimularea accesului
tinerilor la informaţie şi tehnologii informaţionale;
h) stimularea mobilităţii în rândul tinerilor;
i) stimularea voluntariatului în rândul tinerilor;
j) promovarea dialogului intercultural şi combaterea
rasismului, xenofobiei şi intoleranţei în rândul
tinerilor.
CAPITOLUL II
Structurile administraţiei publice centrale şi
locale cu responsabilităţi în domeniul activităţii de tineret
SECŢIUNEA 1
Autoritatea Naţională pentru Tineret
Art. 5. - (1) Autoritatea Naţională pentru Tineret este
organul de specialitate al administraţiei publice centrale care elaborează
politicile guvernamentale în domeniul tineretului şi coordonează aplicarea
acestora.
(2) Modul de organizare şi funcţionare, precum şi
atribuţiile specifice ale Autorităţii Naţionale pentru Tineret se stabilesc
prin hotărâre a Guvernului.
SECŢIUNEA a 2-a
Consiliul interministerial pentru educaţie,
cultură, cercetare, tineret, sport şi minorităţi
Art. 6. - (1) Consiliul interministerial pentru
educaţie, cultură, cercetare, tineret, sport şi minorităţi se constituie prin
hotărâre a Guvernului.
(2) Modul de organizare şi funcţionare, precum şi
atribuţiile specifice ale Consiliului interministerial pentru educaţie,
cultură, cercetare, tineret, sport şi minorităţi se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
SECŢIUNEA a 3-a
Direcţiile pentru tineret judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti
Art. 7. - (1) Direcţiile
pentru tineret judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sunt servicii
publice deconcentrate ale Autorităţii Naţionale pentru Tineret, cu
personalitate juridică, înfiinţate în condiţiile legii.
(2) Direcţiile pentru tineret judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, colaborează cu autorităţile administraţiei publice
locale şi cu serviciile publice deconcentrate ale administraţiei publice
centrale pentru organizarea şi promovarea activităţilor de tineret.
(3) Modul de organizare şi funcţionare, precum şi
atribuţiile specifice ale direcţiilor pentru tineret judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, se
stabilesc prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Tineret.
SECŢIUNEA a 4-a
Agenţia Naţională pentru Sprijinirea
Iniţiativelor Tinerilor
Art. 8. - (1) Agenţia Naţională pentru Sprijinirea
Iniţiativelor Tinerilor este instituţie publică cu personalitate juridică,
aflată în subordinea Autorităţii Naţionale pentru Tineret, şi are ca scop
principal promovarea şi susţinerea activităţilor de tineret ale structurilor
neguvernamentale de tineret şi pentru tineret.
(2) Modul de organizare şi funcţionare, precum şi atribuţiile
specifice ale Agenţiei Naţionale pentru Sprijinirea Iniţiativelor Tinerilor se
stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
SECŢIUNEA a 5-a
Centre de informare şi consiliere pentru tineri
Art. 9. - (1) Autoritatea Naţională pentru Tineret
poate constitui centre naţionale de informare şi consiliere pentru tineri ca
unităţi cu personalitate juridică, care funcţionează în subordinea sa, sau
centre locale de informare şi consiliere pentru tineri, fără personalitate
juridică, ce funcţionează în subordinea direcţiilor pentru tineret judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti, sau în parteneriat cu structuri
neguvernamentale de tineret şi pentru tineret ori cu organe ale autorităţilor
publice locale, în condiţiile legii.
(2) Alte prevederi privind centrele de informare şi consiliere pentru tineri se stabilesc prin lege.
SECŢIUNEA a 6-a
Administraţia publică locală
Art. 10. - (1) Autorităţile administraţiei publice
locale şi judeţene asigură cadrul instituţional şi condiţiile necesare pentru
participarea tinerilor la luarea deciziilor din
domeniul tineretului.
(2) In toate problemele ce vizează tineretul,
consiliile locale ale comunelor şi oraşelor au obligaţia de a organiza
proceduri de consultare cu organizaţiile neguvernamentale de tineret şi pentru
tineret, constituite la nivelul respectivei unităţi administrativ-teritoriale.
(3) In toate problemele ce vizează tineretul,
consiliile locale ale municipiilor reşedinţă de judeţ şi ale sectoarelor
municipiului Bucureşti, Consiliul General al Municipiului Bucureşti, precum şi
consiliile judeţene au obligaţia de a organiza proceduri de consultare cu
fundaţiile judeţene pentru tineret, respectiv a municipiului Bucureşti, precum
şi cu organizaţiile neguvernamentale de tineret şi pentru tineret, constituite
la nivelul respectivei unităţi administrativ-teritoriale.
CAPITOLUL III
Structuri neguvernamentale de tineret şi pentru
tineret
SECŢIUNEA 1
Organizaţii neguvernamentale de tineret şi pentru
tineret
Art. 11. - (1) In sensul prezentei legi, organizaţiile neguvernamentale de
tineret sunt persoanele juridice de drept privat
şi fără scop patrimonial, care funcţionează în condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la
asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
246/2005, şi care îndeplinesc, cumulativ, următoarele criterii:
a) scopul prevăzut în statut vizează direct domeniul
tineretului, iar pentru realizarea acestuia majoritatea obiectivelor asumate
sunt adresate tinerilor;
b) cel puţin două treimi din numărul total al membrilor sunt tineri.
(2) Sunt asimilate organizaţiilor neguvernamentale de
tineret federaţiile care funcţionează în condiţiile Ordonanţei Guvernului nr.
26/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, şi care
îndeplinesc, cumulativ, următoarele criterii:
a) scopul prevăzut în statut vizează direct domeniul
tineretului, iar pentru realizarea acestuia majoritatea obiectivelor asumate
sunt adresate tinerilor;
b) cel puţin două treimi din numărul total al persoanelor
fizice din cadrul structurilor constitutive membre sunt
tineri.
Art. 12. - In sensul prezentei legi, organizaţiile neguvernamentale pentru tineret sunt persoanele juridice de drept privat şi fără scop patrimonial,
care funcţionează în condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, şi care îndeplinesc numai
condiţia prevăzută la art. 11 alin. (1) lit. a), respectiv la art. 11 alin. (2)
lit. a).
SECŢIUNEA a 2-a
Fundaţiile judeţene pentru tineret şi a
municipiului Bucureşti şi Fundaţia Naţională pentru Tineret
Art. 13. - (1) Fundaţiile judeţene pentru tineret şi a
municipiului Bucureşti, constituite în baza prevederilor Decretului-lege nr.
150/1990 privind înfiinţarea fundaţiilor pentru tineret, sunt persoane juridice
de drept privat şi de utilitate publică, autonome, neguvernamentale, nepolitice
şi fără scop lucrativ, unice la nivelul fiecărui judeţ şi al municipiului
Bucureşti, ale căror adunări generale sunt constituite din reprezentanţii
organizaţiilor neguvernamentale de tineret care îşi au sediul în unitatea
administrativ-teritorială respectivă şi care îşi exprimă adeziunea la scopul
acestora.
(2) Modul de organizare şi funcţionare, precum şi alte
prevederi privind fundaţiile judeţene pentru tineret şi a municipiului
Bucureşti se stabilesc prin lege.
Art. 14. - (1) Fundaţia Naţională pentru Tineret este
persoană juridică de drept privat şi de utilitate publică, autonomă,
neguvernamentală, nepolitică şi fără scop lucrativ, a cărei adunare generală
este constituită din reprezentanţii fundaţiilor judeţene pentru tineret şi a
municipiului Bucureşti, care îşi exprimă adeziunea la scopul acesteia.
(2) Patrimoniul Fundaţiei Naţionale pentru Tineret este
constituit din imobile - construcţii şi terenuri -, fonduri băneşti şi alte
active care au aparţinut structurilor centrale ale fostei Uniuni a Tineretului
Comunist, prevăzute în anexă, precum şi din imobile, fonduri materiale şi
financiare dobândite în timpul funcţionării sale.
(3) Modul de organizare şi funcţionare, precum şi alte
prevederi privind Fundaţia Naţională pentru Tineret se realizează în
conformitate cu legislaţia în vigoare.
SECŢIUNEA a 3-a
Consiliul Naţional al Tineretului
Art. 15. - (1) Consiliul Naţional al Tineretului este
persoană juridică de drept privat şi fără scop patrimonial, de utilitate
publică, neguvernamentală şi autonomă.
(2) Consiliul Naţional al Tineretului îşi desfăşoară
activitatea în baza prevederilor statutului propriu şi a legislaţiei în vigoare.
(3) Consiliul Naţional al Tineretului este forul
naţional care reprezintă principalul partener neguvernamental în raport cu
autorităţile şi instituţiile administraţiei publice centrale abilitate în
domeniul politicii de tineret, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art. 16. - (1) La elaborarea
politicilor proprii în domeniul tineretului, Guvernul, prin instituţiile sale
specializate, are obligaţia de a consulta Consiliul Naţional al Tineretului.
(2) In cadrul Consiliului Economic şi Social participă,
cu vot consultativ, un delegat desemnat de Consiliul Naţional al Tineretului.
CAPITOLUL IV
Stimularea participării tinerilor la viaţa
comunităţii şi protecţia socială a tinerilor
SECŢIUNEA 1
Facilităţi
în domeniul economic
Art. 17. - (1) Statul stimulează iniţiativele
antreprenoriale ale tinerilor, susţinând prin alocaţii financiare
nerambursabile accesul acestora la servicii de consultanţă specifice demarării
unei afaceri.
(2) Statul acordă sprijin tinerilor pentru
înfiinţarea de întreprinderi mici şi mijlocii şi pentru realizarea de
investiţii, prin programe de creditare preferenţială, cu prioritate în mediul
rural şi în zonele geografice cu nivel economic scăzut, conform legii.
(3) Statul acordă facilităţi
sub formă de reduceri de taxe şi impozite, pentru o perioadă de cel puţin un an
calendaristic, pentru societăţi comerciale înfiinţate de tinerii absolvenţi,
indiferent de nivelul studiilor acestora.
(4) Statul sprijină formarea tinerilor ca viitori
întreprinzători şi manageri prin organizarea de cursuri de iniţiere gratuite în
domeniul managementului şi în cel al administrării afacerilor.
(5) Prevederile alin. (1) -(3) se aplică tinerilor cu
vârsta cuprinsă între 18 şi 35 de ani.
(6) In termen de 60 de zile de
la intrarea în vigoare a prezentei legi, Guvernul elaborează şi aprobă, prin
hotărâre, normele de aplicare a prevederilor alin. (1) -(5).
SECŢIUNEA a 2-a
Facilităţi în domeniul educaţional-cultural şi al
stimulării activităţii de cercetare
Art. 18. - (1) Tinerii beneficiază de acces gratuit la
fondul de carte şi la sursele de informare administrate de bibliotecile
publice.
(2) Tinerii proveniţi din centre de plasament sau din
familii cu posibilităţi materiale reduse şi care doresc să urmeze cursurile
uneia dintre formele de învăţământ superior din sistemul de stat beneficiază de
gratuitate privind taxele de admitere şi de şcolarizare, acestea fiind
suportate din bugetul aprobat pentru Ministerul Educaţiei şi Cercetării,
conform legii.
Art. 19. - Statul stimulează atragerea în activitatea
de cercetare ştiinţifică a absolvenţilor cu potenţial deosebit pentru domeniul
în care îşi desfăşoară activitatea şi readucerea în ţară a specialiştilor
tineri care studiază sau au absolvit studii universitare în străinătate.
SECŢIUNEA a 3-a
Voluntariatul tinerilor
Art. 20. - Statul, prin instituţiile sale cu
responsabilităţi în domeniu, încurajează activitatea de voluntariat în rândul
tinerilor prin:
a) sprijinirea structurilor neguvernamentale de şi pentru tineret, care asigură condiţii pentru participarea
tinerilor la acţiuni de voluntariat în domenii de interes public, conform
legii;
b) completarea cadrului legal pentru exercitarea şi
recunoaşterea activităţilor de voluntariat pentru tineri, deopotrivă pentru
cetăţenii români sau străini, atât pe teritoriul României, cât şi pe teritoriul
altor state, în conformitate cu convenţiile internaţionale la care România este
parte.
SECŢIUNEA a 4-a
Factori de risc specifici şi măsuri privind
protecţia socială a tinerilor
Art. 21. - In sensul prezentei legi, prin factori de
risc specifici se înţelege fenomenele, procesele
şi comportamentele care, prin acţiunea lor specifică, reduc sau elimină şansele
de dezvoltare şi formare a tinerilor aflaţi într-un potenţial pericol de eşuare
în procesul lor de integrare socioprofesională.
Art. 22. - Statul, prin instituţiile sale cu
responsabilităţi în domeniu, are obligaţia de a adopta şi de a aplica măsuri de
prevenire, atenuare şi înlăturare a efectelor factorilor de risc specifici de
natură socioprofesională asupra tinerilor aflaţi în procesul de formare şi
integrare în societate.
Art. 23. - In domeniul facilitării şi stimulării
inserţiei profesionale a tinerilor statul are următoarele obligaţii:
a) asigură crearea şi funcţionarea unui sistem de
consiliere privind alegerea carierei profesionale pentru tineri;
b) asigură condiţii corespunzătoare pentru integrarea
profesională a tinerilor cu dizabilităţi fizice;
c) promovează politici nediscriminatorii în vederea
ocupării unui loc de muncă pentru tinerele femei, cu prioritate pentru tinerele
mame;
d) facilitează accesul tinerilor pe piaţa muncii,
prin stimularea persoanelor fizice sau juridice care încadrează în muncă, cu
prioritate, personal tânăr, potrivit reglementărilor în vigoare;
e) asigură condiţiile necesare recalificării şi
reconversiei profesionale a tinerilor aflaţi temporar în afara pieţei muncii.
Art. 24. - In domeniul protecţiei sociale statul
acţionează, cu prioritate, pe următoarele direcţii:
a) acordă consultanţă
gratuită în domeniul planificării familiale, pentru tinerele familii;
b) acordă credite bancare tinerilor căsătoriţi,
aflaţi la prima căsătorie, cu termene de rambursare de până la 10 ani şi cu
dobândă redusă;
c) dezvoltă cu prioritate programe naţionale în
domeniul construcţiei de locuinţe sociale, pentru tineri şi familiile de tineri
cu venituri reduse;
d) sprijină construcţia sau achiziţia de locuinţe în
proprietate pentru tineri şi familiile de tineri cu vârste cuprinse între 18 şi
35 de ani, acordându-le facilităţi în acest sens.
Art. 25. - Statul adoptă măsuri specifice care vizează,
direct sau indirect, crearea de oportunităţi pentru tinerii sau familiile
tinere care au domiciliul stabil în mediul rural.
Art. 26. - Alte măsuri pe care statul are obligaţia să
le adopte în vederea atenuării impactului factorilor de risc specifici asupra
tinerilor sunt următoarele:
a) dezvoltă programe specifice pentru prevenirea şi
combaterea consumului de alcool, tutun, droguri şi de alte substanţe nocive,
precum şi a delincventei în rândul tinerilor;
b) asigură tratament medical gratuit şi promovează
măsuri pentru reintegrarea socială a tinerilor dependenţi de alcool, tutun,
droguri sau de alte substanţe nocive;
c) acordă asistenţă medicală gratuită tinerilor care
urmează o formă de învăţământ autorizată sau acreditată, conform legii;
d) asigură tratamentul medical gratuit pentru tinerii
suferinzi de boli cronice;
e) acţionează pentru reintegrarea socioprofesională a
tinerilor delincvenţi proveniţi din penitenciare, centre de reeducare şi
institute medical-educative;
f) asigură accesul gratuit al tinerilor la programele
de educaţie pentru sănătate.
CAPITOLUL V
Finanţarea activităţii de tineret
SECŢIUNEA 1
Finanţarea activităţii publice de tineret
Art. 27. - Pentru finanţarea activităţii publice în
domeniul tineretului se alocă anual prin legea bugetului de stat sumele
corespunzătoare.
Art. 28. - (1) Consiliile judeţene şi Consiliul General
al Municipiului Bucureşti, precum şi consiliile locale ale municipiilor
reşedinţă de judeţ constituie anual, în cadrul bugetelor proprii, Fondul
destinat activităţilor de tineret.
(2) Fondul destinat activităţilor de tineret prevăzut
la alin. (1) se utilizează pentru finanţarea activităţii de tineret a
structurilor neguvernamentale de utilitate publică de şi pentru tineret, precum
şi a unor activităţi de tineret de interes local, stabilite prin consultarea
fundaţiilor judeţene pentru tineret, respectiv a municipiului Bucureşti, precum
şi a organizaţiilor neguvernamentale de tineret şi pentru tineret de pe raza
unităţii administrativ-teritoriale respective.
SECŢIUNEA a 2-a
Finanţarea structurilor neguvernamentale de
tineret şi pentru tineret
Art. 29. - (1) Veniturile fără caracter economic ale
structurilor neguvernamentale de tineret şi pentru tineret sunt neimpozabile şi
includ:
a) cotizaţiile şi contribuţiile băneşti sau în natură
ale membrilor sau simpatizanţilor;
b) donaţiile, legatele, sumele şi bunurile primite
prin sponsorizări;
c) dobânzile şi dividendele
obţinute din plasarea disponibilităţilor realizate din venituri neeconomice, în
condiţiile legii;
d) veniturile obţinute din administrarea sau
valorificarea bunurilor aflate în patrimoniul acestora;
e) resursele obţinute de la bugetul de stat şi de la
bugetele locale;
f) veniturile obţinute din reclamă şi publicitate, cu
excepţia celor realizate prin unităţi specializate în acest domeniu;
g) veniturile pentru care se datorează impozite pe
spectacole;
h) alte venituri obţinute sau realizate în condiţiile
legii.
(2) Structurile neguvernamentale de tineret şi pentru
tineret de utilitate publică sunt supuse la plata taxelor şi impozitelor locale
la nivelul minim prevăzut de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare.
(3) Structurile neguvernamentale de sau pentru
tineret sunt scutite de impozitul pe profit atunci când utilizează cel puţin
80% din veniturile obţinute din orice sursă în scopul realizării obiectivelor
pentru care au fost autorizate, inclusiv pentru cheltuieli de investiţii şi
dotări, precum şi pentru cheltuieli de funcţionare.
CAPITOLUL VI
Baza materială de drept public destinată activităţii
de tineret
Art. 30. - (1) In sensul prezentei legi, patrimoniul destinat activităţii de
tineret cuprinde totalitatea terenurilor şi
spaţiilor, amenajărilor, instalaţiilor şi construcţiilor, precum şi alte bunuri
destinate organizării şi desfăşurării activităţii de tineret, aflate în
administrarea Autorităţii Naţionale pentru Tineret.
(2) Bunurile prevăzute la
alin. (1) aparţin, după caz, patrimoniului public sau privat al statului.
(3) In derularea activităţii de tineret, Autoritatea
Naţională pentru Tineret poate utiliza şi alte bunuri, aparţinând unor persoane
juridice de drept privat, numai cu acordul prealabil scris al acestora, conform
unor înţelegeri stabilite de comun acord pe bază de contract.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 31. - (1) Imobilul proprietate de stat, situat în
satul Izvoru Mureşului, Str. Principală nr. 1, comuna Voşlăbeni, judeţul
Harghita, aflat în prezent în administrarea Agenţiei Naţionale pentru Sport,
trece în administrarea Autorităţii Naţionale pentru Tineret.
(2) Predarea imobilului prevăzut la alin. (1) se va
face cu respectarea prevederilor legale, în termen de 60 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei legi.
Art. 32. - (1) Prezenta lege intră în vigoare la 60 de
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Anexa face parte integrantă din prezenta lege.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
ANEXA
Imobilele şi fondurile băneşti care fac obiectul
prevederilor art. 14 alin. (2) din lege
1. Imobilul care a aparţinut Comitetului Central al
fostei Uniuni a Tineretului Comunist, situat în Calea Victoriei nr. 120,
sectorul 1, Bucureşti, inclusiv terenul aferent
2. Sumele aferente conturilor nr. 45104420, 45106430
şi 45108440, care au aparţinut Comitetului Central al fostei Uniuni a
Tineretului Comunist, la Banca Comercială Română - SMB