LEGE
Nr. 366 din 10 iulie 2001
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 118/1999 privind
infiintarea si utilizarea Fondului national de solidaritate
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 385 din 13 iulie 2001
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 118 din 30 iunie 1999
privind infiintarea si utilizarea Fondului national de solidaritate, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 312 din 30 iunie 1999, cu
urmatoarele modificari si completari:
1. La articolul 1, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Scopul Fondului national de solidaritate este acela de a
contribui, pe baza principiului solidaritatii nationale, la reducerea saraciei
in familiile aflate in situatii de extrema dificultate, la cofinantarea unor
programe de servicii sociomedicale, la acordarea de ajutoare materiale
persoanelor cu afectiuni de sanatate deosebit de grave pentru tratament medical
si interventii chirurgicale in strainatate, la intretinerea, constructia,
reparatia, amenajarea si modernizarea unor institutii de asistenta sociala si
la alte actiuni similare."
2. La articolul 1, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu
urmatorul cuprins:
"(3) Ordonatorul principal de credite pentru Fondul national de
solidaritate este ministrul muncii si solidaritatii sociale, iar ordonatori
secundari sunt directorii directiilor judetene de munca si solidaritate
sociala, precum si directorul general al Directiei generale de munca si
solidaritate sociala a municipiului Bucuresti."
3. La articolul 2, litera d) a alineatului (1) va avea urmatorul cuprins:
"d) venituri financiare provenite din dobanzi la conturi curente si de
depozit ale fondului, la titluri de stat, bonuri de tezaur si hartii de valoare
asimilabile, precum si venituri provenite din operatiuni
financiar-bancare."
4. La articolul 2, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Disponibilitatile Fondului national de solidaritate se pastreaza
in conturi deschise la unitatile trezoreriei statului si la banci comerciale,
fiind purtatoare de dobanzi. Regimul disponibilitatilor se reglementeaza prin
conventii incheiate de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale cu banci
comerciale, respectiv cu Ministerul Finantelor Publice."
5. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
Pentru constituirea Fondului national de solidaritate se instituie taxa de
timbru social, dupa cum urmeaza:
a) timbrul social asupra jocurilor de noroc, definite si reglementate de
legislatia in vigoare, aplicat asupra participarilor de orice fel la astfel de
activitati ale persoanelor fizice. Timbrul social este in valoare de 10% din
pretul fiecarei participari si se adauga acestui pret;
b) timbrul social de 1% asupra valorii autovehiculelor noi din import cu o
capacitate cilindrica de minimum 2.000 cm^3, achizitionate de persoane fizice
si juridice.
Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" va conditiona eliberarea
documentelor in vederea inmatricularii de prezentarea dovezii de plata, din
care sa rezulte achitarea taxei de timbru social in contul indicat de
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, fara ca regia autonoma sa aiba
obligatia de a constitui si de a colecta sumele;
c) la toate jocurile de noroc organizate de Compania Nationala
"Loteria Romana" - S.A. taxa de timbru social se include in suma
achitata de participanti, fara a afecta veniturile si cheltuielile Companiei
Nationale "Loteria Romana" - S.A.;
d) la toate jocurile de noroc tip cazinou taxa fixa lunara pe masa de joc
este echivalentul in lei al sumei de 1.000 dolari S.U.A., la cursul oficial
pentru ziua precedenta celei in care se face plata."
6. La articolul 4 se introduce alineatul (3) cu urmatorul cuprins:
"(3) Refuzul de colectare, constituire si virare a taxei de timbru
social conduce la retinerea taxei de timbru social din veniturile persoanelor
fizice si juridice prevazute la alin. (1)."
7. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Sumele atrase la Fondul national de solidaritate vor fi utilizate
pentru:
a) completarea fondurilor destinate platii alocatiilor acordate
beneficiarilor Legii nr. 61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, ai
Legii nr. 67/1995 privind ajutorul social, ai Legii nr. 119/1997 privind
alocatia suplimentara pentru familiile cu copii;
b) alocatii de solidaritate;
c) microcredite pentru persoanele fizice care desfasoara activitati pe cont
propriu, aducatoare de venituri, in vederea intretinerii materiale;
d) cheltuieli cu intretinerea, constructia, reparatia, amenajarea si
modernizarea institutiilor de asistenta sociala;
e) ajutoare financiare pentru persoane si familii aflate in extrema dificultate
datorita starii de sanatate sau altor cauze justificate;
f) cheltuieli de administrare a Fondului national de solidaritate, inclusiv
cheltuieli de capital;
g) cofinantarea unor programe de servicii sociomedicale;
h) acordarea de ajutor persoanelor cu afectiuni de sanatate deosebit de
grave pentru tratament medical si interventii chirurgicale in strainatate;
i) finantarea unor masuri active materializate in programe pentru crearea
de locuri de munca, inclusiv programe privind lucrari de interes public.
(2) Sumele acordate pentru destinatiile prevazute la alin. (1) se stabilesc
prin hotarare a Guvernului, cu exceptia celor prevazute la lit. b) si c).
(3) Sumele necesare aprobate de la bugetul de stat, destinate platii
prestatiilor prevazute la alin. (1) lit. a) nu vor fi diminuate cu valoarea
veniturilor realizate din Fondul national de solidaritate.
(4) Microcreditele se aproba de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale,
iar procedurile de acordare si cuantumul acestora se stabilesc pe baza Normelor
metodologice aprobate prin hotarare a Guvernului."
8. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Cuantumul alocatiilor de solidaritate se stabileste si se plateste de
catre directiile de munca si solidaritate sociala judetene si, respectiv, de
Directia generala de munca si solidaritate sociala a municipiului Bucuresti, pe
baza cererii solicitantului si a anchetei sociale.
(2) Cuantumul alocatiilor de solidaritate acordate pe familie nu poate
depasi nivelul de 1 milion lei, nivel care se poate indexa prin hotarare a
Guvernului."
9. In tot cuprinsul ordonantei de urgenta sintagmele Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale, directiile generale de munca si protectie sociala
teritoriale si directorul general al directiei generale de munca si protectie
sociala teritoriala se inlocuiesc cu sintagmele Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale, directiile judetene de munca si solidaritate sociala si
directorul general al directiei judetene de munca si solidaritate sociala.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga prevederile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 5/2000 pentru modificarea si completarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 118/1999 privind infiintarea si
utilizarea Fondului national de solidaritate, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 74 din 21 februarie 2000, precum si prevederile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 16/2000 pentru completarea art. 5 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 118/1999 privind infiintarea si
utilizarea Fondului national de solidaritate, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 111 din 14 martie 2000.
Art. 3
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 118/1999, cu modificarile si completarile
aduse prin prezenta lege, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 4 iunie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 12 iunie
2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU