LEGE
Nr. 369 din 15 septembrie 2004
privind aplicarea Conventiei asupra aspectelor civile ale rapirii
internationale de copii, adoptata la Haga la 25 octombrie 1980, la care Romania
a aderat prin Legea nr. 100/1992
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 888 din 29 septembrie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
(1) Ministerul Justitiei este autoritatea centrala din Romania pentru
ducerea la indeplinire a obligatiilor stabilite prin Conventia asupra
aspectelor civile ale rapirii internationale de copii, adoptata la Haga la 25
octombrie 1980, la care Romania a aderat prin Legea nr. 100/1992, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 243 din 30 septembrie 1992,
denumita in continuare Conventie.
(2) In calitate de autoritate centrala romana, Ministerul Justitiei
coopereaza cu autoritatile centrale ale celorlalte state parti la Conventie si
colaboreaza cu institutiile si autoritatile romane cu atributii in domeniul de
aplicare a Conventiei.
Art. 2
(1) Solutionarea cererilor adresate de catre persoana fizica, institutia
sau organismul interesat din oricare stat parte la Conventie, pentru inapoierea
copilului aflat pe teritoriul Romaniei ca urmare a unei deplasari sau retineri
ilicite in sensul art. 3 din Conventie, este de competenta instantei
judecatoresti.
(2) Instanta competenta pentru solutionarea cererilor prevazute la alin.
(1) este Tribunalul pentru minori si familie Bucuresti.
Art. 3
(1) Cererea-tip se adreseaza de catre persoana fizica, institutia sau
organismul interesat ori de catre autoritatea centrala a statului parte la
Conventie autoritatii centrale romane. Aceasta verifica indeplinirea
conditiilor prevazute la art. 8 alin. 2 din Conventie si, daca este cazul, in
termen de 10 zile de la primirea cererii, va solicita reclamantului completarea
acesteia sau, dupa caz, a actelor doveditoare.
(2) Autoritatea centrala sesizata potrivit alin. (1) se va adresa de indata
instantei judecatoresti competente cu o cerere avand ca obiect inapoierea
minorului, iar, in cazul in care reprezentarea se face prin avocat, va pune la
dispozitie acestuia toate actele necesare promovarii actiunii. La cerere se vor
anexa cererea-tip completata si toate actele doveditoare transmise de statul
solicitant.
Art. 4
Daca autoritatea centrala romana are indicii ca minorul a carui inapoiere
se solicita se afla pe teritoriul altui stat parte la Conventie, va transmite
cererea direct si fara intarziere autoritatii centrale a acelui stat, informand
despre aceasta autoritatea centrala solicitanta sau, dupa caz, reclamantul.
Art. 5
Prevederile art. 3 nu exclud posibilitatea ca reclamantul sa sesizeze
direct instanta judecatoreasca competenta. In cazul in care cererea se
intemeiaza pe prevederile Conventiei, citarea autoritatii centrale romane este
obligatorie.
Art. 6
(1) Cauzele avand ca obiect solutionarea cererilor de inapoiere a unui
copil aflat pe teritoriul Romaniei in conditiile art. 3 din Conventie se
solutioneaza de urgenta.
(2) Participarea procurorului este obligatorie.
Art. 7
(1) Reprezentarea reclamantului din strainatate in fata instantelor romane
se face prin avocat sau de catre autoritatea centrala romana.
(2) Autoritatea centrala romana poate facilita, la cererea reclamantului,
obtinerea asistentei juridice din partea unui avocat roman.
(3) Asistenta juridica gratuita se acorda potrivit dispozitiilor Codului de
procedura civila si Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea
profesiei de avocat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 8
(1) Reclamantul din strainatate este obligat sa indice domiciliul ales in
Romania unde urmeaza a i se face toate comunicarile privind procesul. In lipsa
unui domiciliu ales, comunicarea actelor se realizeaza prin intermediul
autoritatii centrale romane si al autoritatii centrale a statului in care
reclamantul isi are resedinta.
(2) Solutionarea cererii se va face in contradictoriu cu persoana despre
care se sustine ca a luat sau a retinut minorul, cu citarea autoritatii
tutelare de la domiciliul acesteia si a autoritatii centrale romane.
Art. 9
(1) In fata instantei pot fi prezentate orice documente si informari legate
de cauza atat de parti, cat si de catre autoritatea centrala romana.
(2) Instanta poate tine seama de legea si de hotararile judiciare sau
administrative straine pertinente, fara a fi nevoie sa recurga la procedurile
specifice de recunoastere a hotararii straine. De asemenea, instanta va putea
solicita reclamantului prezentarea unei hotarari sau a unui alt document
emanand de la autoritatile statului in care copilul isi are resedinta
obisnuita, care sa ateste, daca legea statului respectiv permite aceasta,
faptul ca deplasarea copilului de pe teritoriul acelui stat ori retinerea a
avut loc prin incalcarea unui drept privind incredintarea, atribuit potrivit
legii statului strain.
(3) Ascultarea copilului care a implinit varsta de 10 ani este obligatorie.
Copilul care nu a implinit varsta de 10 ani va putea fi audiat, daca instanta
considera necesar.
(4) In toate situatiile, la audierea copilului va participa un psiholog din
cadrul directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului de la
nivelul sectoarelor municipiului Bucuresti, care va redacta, la cererea
instantei, un raport psihologic.
Art. 10
(1) Instanta poate lua oricare dintre masurile prevazute de legislatia in
vigoare pentru protejarea copilului, pe intreaga durata a procesului.
(2) Instanta, prin ordonanta presedintiala, poate dispune ridicarea
pasaportului si/sau obligarea de a depune o cautiune, daca exista motive care
sa justifice temerea ca autorul aducerii sau retinerii ilicite a copilului pe
teritoriul Romaniei ar putea parasi tara impreuna cu minorul. Masura ridicarii
pasaportului se dispune pe o durata determinata ori pana la incetarea motivelor
care au justificat-o. O copie de pe hotarare se comunica Directiei Generale de
Evidenta Informatizata a Persoanei din subordinea Ministerului Administratiei
si Internelor.
Art. 11
(1) Daca instanta constata ca deplasarea sau retinerea copilului pe
teritoriul Romaniei este ilicita in sensul art. 3 din Conventie, va dispune
inapoierea copilului in tara in care acesta isi are resedinta obisnuita.
(2) Instanta va fixa, in chiar cuprinsul hotararii, un termen pentru
executarea obligatiei de inapoiere a copilului, sub sanctiunea unei amenzi
civile in favoarea statului roman, cuprinsa intre 5 milioane lei si 25 milioane
lei.
(3) Suportarea cheltuielilor pentru inapoierea minorului se stabileste
conform art. 26 alineatul ultim din Conventie.
(4) Prin exceptie de la dispozitiile alin. (1), instanta poate dispune
oricare alta masura prevazuta la art. 12 si 13 din Conventie.
Art. 12
(1) Motivarea hotararii se face in termen de 10 zile de la pronuntare.
(2) Hotararea este supusa recursului la Curtea de Apel Bucuresti, Sectia
pentru minori si familie, in termen de 10 zile de la comunicare.
Art. 13
(1) O copie de pe hotararea pronuntata potrivit art. 11 va fi comunicata
autoritatii centrale romane.
(2) Autoritatea centrala romana, pe toata durata termenului stabilit de
instanta potrivit art. 11 alin. (2), va urmari daca obligatia de inapoiere a
copilului este respectata de persoana obligata la aceasta. In acest scop,
autoritatea centrala romana are dreptul sa participe, prin reprezentant, la
oricare dintre procedurile si demersurile legale necesare pentru inapoierea
copilului si poate solicita relatii de la institutiile si autoritatile
implicate.
(3) In cazul in care obligatia de inapoiere a copilului nu este executata
de bunavoie in termenul stabilit de instanta, la expirarea acestuia autoritatea
centrala romana va solicita instantei comunicarea titlului executoriu catre
organele fiscale, pentru punerea in executare a amenzii.
Art. 14
(1) Daca nici dupa aplicarea amenzii prevazute la art. 11 alin. (2)
hotararea judecatoreasca de inapoiere a copilului in tara resedintei sale obisnuite
nu este executata voluntar, se procedeaza la executare silita, conform Codului
de procedura civila.
(2) In procedura de executare silita citarea autoritatii centrale romane
este obligatorie.
(3) In mod exceptional, la cererea expresa a autoritatii centrale a
statului solicitant, autoritatea centrala romana poate formula, in numele
persoanei fizice, autoritatii sau al organismului interesat, o cerere de punere
in executare silita a hotararii de inapoiere a copilului aflat ilicit pe
teritoriul Romaniei, daca persoanei fizice, autoritatii sau organismului in
cauza nu i s-a acordat asistenta juridica gratuita in conditiile art. 7 alin.
(3).
(4) Instanta sesizata cu cererea de executare silita poate obliga pe cel
care refuza inapoierea copilului sa plateasca in favoarea statului o amenda
civila de la 500.000 lei la 1.000.000 lei, stabilita pe zi de intarziere, pana
la executarea obligatiei prevazute in titlul executoriu ori, la cererea celui
indreptatit, il poate autoriza pe acesta sa preia, el insusi sau prin
reprezentant, copilul aflat ilicit pe teritoriul Romaniei si sa-l inapoieze in
tara resedintei sale obisnuite pe cheltuiala debitorului. In acest din urma caz
persoana indreptatita va putea obtine, prin intermediul autoritatii centrale
romane, concursul organelor de politie, al jandarmeriei sau al altor agenti ai
fortei publice, precum si al altor autoritati ori institutii a caror cooperare
este necesara. Dispozitiile art. 580^3 si, respectiv, ale art. 580^2 din Codul
de procedura civila sunt aplicabile.
Art. 15
(1) In aplicarea art. 15 din Conventie, la cererea unei autoritati
judiciare sau administrative a unui stat parte la Conventie, instanta romana
poate pronunta o hotarare prin care sa se confirme daca, potrivit legislatiei
romane, deplasarea ori retinerea copilului avand resedinta obisnuita in
Romania, pe teritoriul acelui stat, s-a facut cu incalcarea vreunui drept
privind incredintarea.
(2) In solutionarea cererii instanta va putea sa ateste, dupa caz:
a) titularul drepturilor cu privire la copil;
b) continutul si limitele drepturilor cu privire la copil, potrivit legii
romane;
c) daca, in raport cu elementele mentionate, in sensul legii romane,
deplasarea copilului de pe teritoriul Romaniei sau retinerea lui in afara
acestui teritoriu a respectat drepturile privind incredintarea copilului ori
daca persoana careia ii era incredintat copilul avea dreptul sa incuviinteze
sau sa se opuna deplasarii copilului in afara teritoriului Romaniei ori
retinerii lui in afara acestui teritoriu;
d) oricare alt aspect determinant pentru a stabili daca deplasarea sau
retinerea copilului in afara teritoriului Romaniei este ilicita in sensul art.
3 din Conventie.
(3) Cererea se primeste de autoritatea centrala romana si se depune de
catre aceasta la instanta competenta potrivit art. 2 alin. (2).
(4) Hotararea se da fara citarea partilor, in camera de consiliu, pe baza
hotararilor judecatoresti pronuntate cu privire la copil, a oricaror alte
inscrisuri transmise de autoritatea competenta a statului solicitant conform
art. 30 din Conventie, precum si pe baza anchetei sociale efectuate de
autoritatea tutelara competenta potrivit legii romane. Dispozitiile Codului de
procedura civila privind procedura necontencioasa sunt aplicabile in mod
corespunzator.
(5) Hotararea nu este supusa nici unei cai de atac si se comunica
autoritatii judiciare sau administrative solicitante, prin intermediul
autoritatii centrale romane.
Art. 16
(1) In aplicarea art. 1 lit. b) si art. 21 din Conventie, persoana fizica,
institutia sau organismul interesat din oricare stat parte la Conventie poate
solicita autoritatii centrale romane acordarea asistentei pentru organizarea
sau protejarea exercitarii dreptului de vizitare a unui minor avand resedinta
pe teritoriul Romaniei.
(2) Cererea va fi insotita de actele doveditoare ale dreptului de vizitare
stabilit prin hotarare a autoritatii judiciare sau administrative competente
potrivit legii statului solicitant, fara a fi necesara vreo procedura speciala
de recunoastere a acesteia.
Art. 17
(1) Autoritatea centrala romana va lua legatura cu persoana in a carei
incredintare se afla copilul si va incerca, direct sau prin intermediul unor
specialisti, solutionarea pe cale amiabila a cererii privind exercitarea
dreptului de vizitare. Ea va atrage atentia persoanei in a carei incredintare
se afla copilul asupra sanctiunilor ce pot fi aplicate potrivit prezentei legi,
in cazul refuzului de a permite de bunavoie exercitarea dreptului de vizitare.
(2) Autoritatea centrala romana va putea solicita participarea autoritatii
tutelare, a altor autoritati ori institutii a caror cooperare o considera
necesara pentru organizarea exercitarii dreptului de vizitare.
(3) In cazul in care demersurile de solutionare amiabila a cererii nu dau
rezultat, autoritatea centrala romana va lua masurile necesare in vederea
punerii in executare silita a dreptului de vizitare, la cererea expresa a
titularului dreptului. Dispozitiile art. 11 alin. (2), ale art. 13 si 14 se
aplica in mod corespunzator.
Art. 18
(1) In cazul in care copilul la care se refera cererea privind exercitarea
dreptului de vizitare refuza constant contactul cu unul dintre parinti sau
manifesta sentimente de aversiune fata de acesta, instanta poate dispune, in
functie de varsta copilului, ca acesta sa urmeze un tratament de consiliere
psihologica pe o durata ce nu poate depasi 3 luni.
(2) Cererea poate fi formulata oricand dupa sesizarea autoritatii centrale
romane cu o cerere privind exercitarea dreptului de vizitare, de catre oricare
dintre parinti, de catre persoana careia ii este incredintat copilul sau de
catre autoritatea centrala romana.
(3) Cererea se solutioneaza prin incheiere irevocabila, in camera de
consiliu, cu citarea parintilor, a persoanei careia ii este incredintat copilul
si a autoritatii centrale romane. Dispozitiile art. 9 alin. (3) sunt
aplicabile.
(4) Durata si continutul tratamentului de consiliere psihologica sunt
stabilite de psiholog, in baza incheierii instantei si dupa o evaluare
psihologica initiala a copilului. Psihologul va comunica instantei durata
tratamentului, precum si, daca este cazul, modificarea acesteia.
(5) Dupa finalizarea tratamentului psihologul va intocmi un raport privind
evaluarea psihologica finala si il va comunica instantei.
Art. 19
(1) Daca se solicita ca exercitarea dreptului de vizitare sa se faca prin
deplasarea minorului in afara teritoriului Romaniei, autoritatea centrala
romana va sesiza instanta judecatoreasca competenta potrivit art. 2 alin. (2).
(2) Solutionarea cererii se va face cu citarea persoanei careia ii este
incredintat minorul, a autoritatii tutelare in a carei circumscriptie se afla
resedinta minorului si a autoritatii centrale romane. Dispozitiile art. 7 si
ale art. 9 alin. (3) si (4) sunt aplicabile.
(3) Instanta ii va putea incuviinta exercitarea dreptului de vizitare prin
deplasarea copilului in afara teritoriului Romaniei numai daca din probele
administrate rezulta ca exista garantii pentru a asigura inapoierea de bunavoie
a copilului. Instanta va putea obliga pe reclamant la depunerea unei cautiuni.
(4) Prin hotarare se va dispune cu privire la suportarea cheltuielilor
prilejuite de exercitarea dreptului de vizitare in conformitate cu art. 26
alineatul final din Conventie.
Art. 20
In functie de imprejurari, autoritatea centrala romana poate solicita fie
autoritatii centrale a statului in care urmeaza sa se afle minorul pe durata
vizitei, fie ambasadei ori consulatului Romaniei din acel stat, sa acorde
asistenta si cooperare pentru verificarea conditiilor in care are loc vizita si
pentru a asigura readucerea copilului in tara la sfarsitul perioadei de vizita.
Art. 21
In indeplinirea obligatiilor sale, autoritatea centrala romana poate, dupa
caz:
a) sa sesizeze ori sa solicite cooperarea organelor de politie, a
jandarmeriei, a consiliului local sau a oricaror autoritati competente pentru
localizarea copilului despre care are indicii ca a fost adus sau retinut ilicit
pe teritoriul Romaniei;
b) sa sesizeze autoritatile competente cu atributii in domeniul protectiei
copilului pentru a lua, daca este cazul, masurile necesare de protectie a
copilului adus sau retinut ilicit pe teritoriul Romaniei;
c) sa incerce solutionarea pe cale amiabila a conflictului ivit sau sa
propuna partilor sa apeleze la mediere;
d) sa initieze si sa stabileasca forme de colaborare cu avocati
specializati in materia reglementata prin Conventie si prin prezenta lege,
precum si cu psihologi specializati in psihologia copilului;
e) sa coopereze, in limita competentelor, cu instanta judecatoreasca pentru
solutionarea in termen cat mai scurt a cererilor adresate autoritatilor romane
in temeiul Conventiei.
Art. 22
(1) Cererile formulate in temeiul Conventiei sunt scutite de orice taxa.
(2) Cheltuielile pentru indeplinirea de catre autoritatea centrala romana a
obligatiilor rezultate din Conventie si din prezenta lege se suporta din
bugetul Ministerului Justitiei.
Art. 23
Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu cele ale Codului de procedura
civila.
Art. 24
(1) Modalitatea de exercitare a atributiilor Ministerului Justitiei, in
calitate de autoritate centrala, in conformitate cu exigentele art. 7 din
Conventie, se stabileste prin regulament, aprobat prin ordin al ministrului
justitiei in termen de 3 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
(2) Pana la infiintarea Tribunalului pentru minori si familie Bucuresti
cererile prevazute la art. 2 alin. (1) vor fi solutionate de sectiile
specializate ale Tribunalului Bucuresti.
Art. 25
Prezenta lege intra in vigoare la 3 luni de la data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA