LEGE
Nr. 37 din 1 martie 2006
privind reorganizarea
activitatii de protectie a plantelor si carantina fitosanitara
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 200 din 3 martie 2006
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. 1. - Protecţia plantelor
cultivate, a pădurilor, păşunilor şi fâneţelor naturale şi a altor forme de
vegetaţie utilă, precum şi a produselor vegetale depozitate împotriva bolilor,
dăunătorilor şi buruienilor este o problemă de interes naţional şi constituie o
obligaţie pentru autorităţile publice, producătorii agricoli şi pentru toţi
cetăţenii României.
Art. 2. - (1) Ministerul
Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale este autoritatea de reglementare
în domeniul protecţiei plantelor, carantinei fitosanitare şi al produselor de
uz fitosanitar, care coordonează şi controlează aplicarea prevederilor legale
specifice prin Agenţia Naţională Fitosanitară.
(2) Agenţia Naţională Fitosanitară
se înfiinţează în subordinea Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi
Dezvoltării Rurale, cu rang de direcţie, prin reorganizarea Direcţiei
fitosanitare şi pentru selecţie vegetală, care se desfiinţează, cu un număr
total de 20 de posturi.
(3) Structura organizatorică şi
regulamentul de organizare şi funcţionare ale Agenţiei Naţionale Fitosanitare
se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale.
Art. 3. - Agenţia Naţională
Fitosanitară are următoarele atribuţii:
1. organizarea activităţii de
protecţie a plantelor şi de carantină fitosanitară pe întregul teritoriu al
ţării după o concepţie unitară, care să asigure sănătatea plantelor cultivate,
a pădurilor, păşunilor şi fâneţelor naturale şi a altor forme de vegetaţie
utilă şi a produselor agricole depozitate;
2. coordonarea, îndrumarea
tehnică şi controlul activităţii în domeniul fitosanitar şi al omologării şi
utilizării produselor de uz fitosanitar;
3. stabilirea normelor
fitosanitare, unice şi obligatorii pentru toate persoanele fizice sau juridice
deţinătoare de culturi agricole şi alte forme de vegetaţie utilă, precum şi pentru cei care depozitează, transportă
şi valorifică plante şi produse vegetale;
4. elaborarea strategiei
fitosanitare privind apărarea sănătăţii plantelor, prevenirea introducerii şi diseminării
pe teritoriul ţării a organismelor de carantină şi în domeniul produselor de uz
fitosanitar, în concordanţă cu normele Uniunii Europene, urmărind implementarea
acesteia;
5. elaborarea proiectelor de
lege, a hotărârilor, a ordinelor şi a altor acte normative care privesc
activitatea de protecţie a plantelor şi carantină fitosanitară şi regimul
produselor de uz fitosanitar, armonizată cu directivele Uniunii Europene, în
scopul îmbunătăţirii şi perfecţionării legislaţiei naţionale, organizării, dotării
şi funcţionării serviciilor naţionale fitosanitare;
6. elaborarea sau, după caz,
reactualizarea regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor
fitosanitare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, precum şi a altor
regulamente care privesc activitatea de protecţie a plantelor, carantină
fitosanitară şi produsele de uz fitosanitar;
7. controlul
aplicării şi respectării tuturor dispoziţiilor legale, normelor tehnice în
domeniul fitosanitar şi al produselor de uz fitosanitar;
8. organizarea şi urmărirea
asigurării dotării tehnice şi materiale a unităţilor fitosanitare judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti, Laboratorului Central pentru Carantină
Fitosanitară, Laboratorului Central pentru Controlul Reziduurilor de Pesticide
din Plante şi Produse Vegetale şi a inspectoratelor de control fitosanitar
vamal;
9. organizarea unui sistem informaţional unic pentru monitorizarea plantelor vegetale şi
produselor vegetale care se exportă, se importă sau tranzitează România;
10. stabilirea necesarului de
personal şi elaborarea, în condiţiile legii şi ale normativelor în vigoare, a
criteriilor tehnice privind încadrarea şi asigurarea personalului de
specialitate pentru unităţile fitosanitare judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti, Laboratorul Central pentru Carantină Fitosanitară, Laboratorul
Central pentru Controlul Reziduurilor de Pesticide din Plante şi Produse
Vegetale şi pentru inspectoratele de control fitosanitar vamal;
11. promovarea, implementarea şi
menţinerea sistemului de asigurare a calităţii în concordanţă cu normele în
vigoare pentru toate unităţile aflate în coordonare tehnică;
12. coordonarea tuturor
activităţilor privind evaluarea dosarelor produselor de uz fitosanitar în
vederea omologării;
13. evaluarea dosarelor
produselor pentru protecţia plantelor în vederea omologării, secţiunea
reziduuri şi evaluarea riscului pentru consumatori;
14. asigurarea controlului
oficial al reziduurilor de pesticide din plante şi produse vegetale, în cadrul
siguranţei alimentare, prin Laboratorul Central pentru Controlul Reziduurilor
de Pesticide din Plante şi Produse Vegetale;
15. asigurarea
coordonării eliberării paşaportului fitosanitar, înregistrării producătorilor,
importatorilor, centrelor de
expediere şi depozitelor colective de plante şi produse vegetale, gestionarea
filierelor de risc pe sectoare de producţie;
16. gestionarea apariţiei organismelor de carantină;
17. asigurarea controlului
postomologare al calităţii produselor pentru protecţia plantelor prin
laboratoarele specializate şi controlul utilizării acestor produse prin
unităţile fitosanitare;
18. asigurarea instruirii personalului de specialitate de la nivel teritorial şi
vamal;
19. organizarea sistemului
naţional de omologare a produselor de uz fitosanitar, conform standardelor
Uniunii Europene, şi participă la elaborarea periodică a Codexului produselor
pentru protecţia plantelor omologate pentru a fi utilizate în România;
20. organizarea la nivel
naţional a poliţiei fitosanitare;
21. participarea la organizarea
concursurilor pentru obţinerea gradelor profesionale;
22. abilitarea agenţilor
economici pentru importul mostrelor de produse de uz fitosanitar, în condiţiile
legii;
23. fundamentarea şi elaborarea
de propuneri, anual, privind necesarul de fonduri pentru acţiunile de protecţie
a plantelor şi carantină fitosanitară finanţate de la bugetul de stat;
24. reprezentarea României la
următoarele organisme internaţionale: Organizaţia Europeană şi Mediteraneeană
de Protecţia Plantelor, Organizaţia pentru Alimentaţie şi Agricultură,
Organizaţia Mondială a Sănătăţii, Uniunea Internaţională pentru Chimie Pură şi
Aplicată, Unitatea pentru Asistenţă Tehnică şi Schimb de Informaţii, Comisia
Europeană pentru Prezervare şi Acces, Autoritatea Europeană pentru siguranţa
Alimentară şi Organizaţia Europeană pentru Coordonarea Pesticidelor şi altele
asemenea;
25. colaborarea cu
universităţile de profil, Societatea Naţională pentru Protecţia Plantelor şi
Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice, în elaborarea strategiilor de
protecţie a plantelor;
26.
stabilirea şi organizarea de întâlniri şi vizite reciproce cu autorităţile fitosanitare şi organizaţiile
profesionale din alte ţări;
27. asigurarea relaţiei cu
Comisia Uniunii Europene;
28. asigurarea relaţiei cu
asociaţiile profesionale;
29. organizarea de consfătuiri, simpozioane, instruiri şi dezbateri pe teme
profesionale;
30. iniţierea, elaborarea şi
urmărirea implementării următoarelor proiecte: instrumente de preaderare
finanţate de Uniunea Europeană pentru a sprijini ţările candidate din Europa
Centrală şi de Est în vederea aderării la Uniunea Europeană (PHARE),
Organizaţia pentru Alimentaţie şi Agricultură (FAO), Programul Special de
Preaderare pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală (SAPARD), Banca Mondială, în
domeniul fitosanitar;
31. coordonarea
şi asigurarea funcţionării programelor informatice din domeniul fitosanitar: fitoexpert, pestexpert şi sinpp.
Art. 4. - (1) Agenţia Naţională
Fitosanitară coordonează din punct de vedere tehnic următoarele instituţii
publice:
a) Laboratorul Central pentru Carantină Fitosanitară;
b) unităţile fitosanitare
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;
c) Institutul de
Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Plantelor;
d) Laboratorul Central pentru
Controlul Reziduurilor de Pesticide din Plante şi
Produse Vegetale.
(2) Unităţile fitosanitare
judeţene şi a municipiului Bucureşti se reorganizează şi vor desfăşura
activităţi suplimentare privind controlul şi monitorizarea organismelor de carantină
pentru producătorii agricoli şi prestatorii de servicii cu plante şi produse
vegetale. Numărul de posturi aferent unităţilor fitosanitare se suplimentează
cu 126 de posturi.
Art. 5. - Unităţile fitosanitare
judeţene şi a municipiului Bucureşti efectuează următoarele activităţi:
a) diagnoza şi prognoza
agenţilor de dăunare şi avertizare a producătorilor agricoli, persoane fizice
sau juridice, privind apariţia şi evoluţia acestora;
b) controlul fitosanitar al
plantelor şi produselor vegetale importate şi exportate, care circulă însoţite
de paşaport fitosanitar;
c) organizarea la nivel de judeţ
a reţelei de centre pentru protecţia plantelor;
d) depistarea bolilor, a
dăunătorilor şi buruienilor de carantină;
e) testarea acţiunii biologice a
produselor de uz fitosanitar, în vederea omologării în condiţii de producţie;
f) abilitarea agenţilor
economici pentru import, comercializare şi prestare de servicii cu produse de
uz fitosanitar, în condiţiile legii;
g) prelevarea probelor pentru
controlul oficial al calităţii produselor pentru protecţia plantelor, prin
laboratorul central şi prin laboratoarele regionale specializate;
h) prelevarea probelor pentru
controlul oficial al reziduurilor de pesticide din plante şi produse vegetale
din producţia internă şi din import;
i) asigurarea la nivelul judeţului
a controlului, monitorizării generale şi monitorizărilor specifice pentru
organismele de carantină, în conformitate cu planurile anuale de monitorizare
fitosanitară;
j) coordonarea, elaborarea şi
urmărirea aplicării tehnologiilor din domeniul protecţiei plantelor;
k) activitatea de poliţie
fitosanitară;
I) urmărirea
respectării legislaţiei în vigoare în domeniu;
Această lege a fost adoptată de
Parlamentul României, Constituţia României, republicată.
m) eliberarea paşapoartelor
fitosanitare, a certificatelor fitosanitare şi a altor documente prevăzute de
lege; n) dezvoltarea sistemului de asigurare a calităţii;
o) participarea la implementarea
programelor cu finanţare externă, şi anume: Instrumentul de preaderare finanţat
de Uniunea Europeană pentru a sprijini ţările candidate din Europa Centrală şi
de Est în vederea aderării la Uniunea Europeană (PHARE), Organizaţia pentru
Alimentaţie şi Agricultură (FAO), Programul Special de Preaderare pentru
Agricultură şi Dezvoltare Rurală (SAPARD) şi Banca Mondială, în domeniul fitosanitar;
p) actualizarea bazei de date a
Sistemului Informatic Naţional pentru Protecţia Plantelor;
r) asigurarea implementării
reglementărilor specifice, armonizate cu reglementările comunitare în domeniu;
s) participarea la misiunile de
evaluare tehnică organizate de Comisia Europeană taiex;
ş) fac, anual, propuneri Agenţiei
Naţionale Fitosanitare privind necesarul de fonduri pentru combaterea agenţilor
de dăunare subvenţionaţi de la bugetul de stat;
t) urmărirea modului de utilizare
a fondurilor bugetare destinate protecţiei plantelor;
ţ) organizarea simpozioanelor şi
instruirilor pe probleme specifice pentru producătorii agricoli şi prestatorii
de servicii de la nivelul judeţului;
u) controlul utilizării,
depozitării şi etichetării produselor pentru protecţia plantelor;
v) participarea la activităţile şi
întâlnirile organizate în cadrul sistemului de siguranţă alimentară.
Art. 6. - Serviciile publice de
protecţie a plantelor, aflate în subordinea consiliilor judeţene, se
privatizează.
Art. 7. - (1)
In situaţia apariţiei agenţilor de dăunare, care prin atacul lor pun în pericol
producţia agricolă, atât din punct de vedere calitativ, cât şi cantitativ,
Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale alocă fonduri de la
buget pentru acţiunea de combatere a acestora, în scopul achiziţionării
produselor de uz fitosanitar şi achitării contravalorii lucrărilor de combatere
a agenţilor dăunători.
(2) Agenţii de dăunare se
nominalizează prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale.
Art. 8. - La data intrării în
vigoare a prezentei legi se abrogă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
71/1999 privind reorganizarea activităţii de protecţie a plantelor şi carantină
fitosanitară, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 742 din 11 octombrie 2002, şi
orice alte dispoziţii contrare.
cu respectarea prevederilor art.
75 şi ale art. 76 alin. (2) din
p. PREŞEDINTELE CAMEREI
DEPUTAŢILOR,
LUCIAN AUGUSTIN BOLCAS
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU