LEGE
Nr. 417 din 20 octombrie 2003
pentru ratificarea Memorandumului de finantare dintre Guvernul Romaniei si
Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin
Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura
"Reabilitarea statiei de tratare a apelor uzate, a sistemului de
canalizare si a retelei de alimentare cu apa potabila in municipiul Buzau,
judetul Buzau, Romania", semnat la Bruxelles la 13 decembrie 2002 si la
Bucuresti la 31 martie 2003
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 770 din 3 noiembrie 2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se ratifica Memorandumul de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia
Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin
Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura
"Reabilitarea statiei de tratare a apelor uzate, a sistemului de
canalizare si a retelei de alimentare cu apa potabila in municipiul Buzau,
judetul Buzau, Romania", semnat la Bruxelles la 13 decembrie 2002 si la
Bucuresti la 31 martie 2003.
Art. 2
(1) In cadrul contractelor incheiate cu contractorii locali pentru
executarea de lucrari, furnizarea de bunuri si servicii decontarile pot fi
efectuate si in euro.
(2) Sumele necesare continuarii finantarii proiectului in cazul
indisponibilitatii temporare a contributiei comunitare ISPA se prevad in
bugetul de stat la alineatul "Transferuri aferente Fondului national de
preaderare", in bugetul Ministerului Finantelor Publice - "Actiuni
generale" - si se transfera autoritatii responsabile cu implementarea
masurii - Oficiul de Plati si Contractare PHARE, urmand a se regulariza cu
fondurile transferate de catre Comisia Europeana, in limita sumelor eligibile
cheltuite.
(3) In cazul in care sumele prevazute la alin. (2) vor fi cheltuite in alt
scop decat cel prevazut in memorandumul de finantare, beneficiarul final va
restitui aceste sume la bugetul de stat.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 2
septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege fost adoptata de Senat in sedinta din 25 septembrie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Masura ISPA nr. 2002/RO/16/P/PE/021
MEMORANDUM DE FINANTARE
intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara
nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de
Preaderare pentru masura "Reabilitarea statiei de tratare a apelor uzate,
a sistemului de canalizare si a retelei de alimentare cu apa potabila in
municipiul Buzau, judetul Buzau, Romania"*)
*) Traducere.
MEMORANDUM DE FINANTARE
Comisia Europeana, denumita in continuare Comisia, actionand pentru si in
numele Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitatea, reprezentata
de catre comisarul pentru politica regionala, domnul Michel Barnier, pe de o
parte, si Guvernul Romaniei, denumit in continuare Beneficiarul, pe de alta
parte,
au convenit urmatoarele:
Art. 1
Masura la care se face referire in art. 2 va fi implementata si finantata
din resursele bugetare ale Comunitatii in conformitate cu prevederile cuprinse
in prezentul memorandum. Masura la care se face referire in art. 2 va fi
implementata cu respectarea Conditiilor generale prevazute in anexa la
Acordul-cadru semnat intre Comisie si Beneficiar, completat cu prevederile
prezentului memorandum si ale anexelor la acesta.
Art. 2
Identificarea masurii
Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare va contribui, sub
forma asistentei financiare nerambursabile, la finantarea urmatoarei masuri
descrise in anexa nr. I:
Numarul masurii: 2002/RO/16/P/PE/021
Denumirea masurii: Reabilitarea statiei de tratare a apelor uzate, a
sistemului de canalizare si a retelei de alimentare cu
apa potabila in municipiul Buzau, judetul Buzau, Romania
Durata: - data inceperii: data semnarii memorandumului de
finantare de catre Comisie
- data finalizarii: 31 decembrie 2008
Localizare: municipiul Buzau, judetul Buzau, Romania
Grup: Buzau/Bazinul fluviului Dunarea
Art. 3
Angajamentul
1. Cheltuiala publica sau echivalenta maxima care va fi luata in
considerare pentru calcularea asistentei financiare nerambursabile va fi de
35.433.550 euro.
2. Ponderea asistentei acordate de Comunitate pentru aceasta masura este
stabilita la 74% din cheltuielile publice totale sau echivalente, conform celor
indicate in planul de finantare din anexa nr. II.
3. Valoarea maxima a asistentei asigurate de Instrumentul pentru Politici
Structurale de Preaderare este fixata la 26.220.827 euro.
4. O suma de 18.354.579 euro este angajata din bugetul pe anul 2002, din
linia bugetara B7-020. Angajamentele privind transele ulterioare se vor baza pe
planul de finantare initial sau revizuit pentru proiectul respectiv, in functie
de stadiul implementarii proiectului si de disponibilitatile bugetare.
Art. 4
Platile
1. Asistenta comunitara va acoperi platile referitoare la masura, pentru
care s-au facut angajamente valabile din punct de vedere juridic de catre
Beneficiar si pentru care s-a alocat in mod specific finantarea necesara.
Aceste plati trebuie sa fie in legatura cu lucrarile descrise in anexa nr. I.
2. Platile efectuate inainte de data semnarii memorandumului de finantare
de catre Comisie nu sunt eligibile pentru asistenta prin Instrumentul pentru
Politici Structurale de Preaderare.
3. Masura descrisa in anexa nr. I si platile efectuate de autoritatea
responsabila cu implementarea acestei masuri se vor incheia nu mai tarziu de
data de 31 decembrie 2008.
Raportul solicitat pentru efectuarea platii finale va fi inaintat in termen
de maximum 6 luni de la aceasta data.
4. Plata in avans este stabilita la 5.244.165 euro si va fi transferata
dupa cum urmeaza:
- suma de 2.622.082 euro va fi platita dupa semnarea prezentului memorandum
de catre Beneficiar;
- plata pentru suma ramasa se va efectua dupa semnarea primului contract
major de lucrari ce se va conveni intre Beneficiar si Comisie si dupa
indeplinirea conditiilor specificate la art. 8 paragraful 3.
5. In conformitate cu prevederile pct. (5) al sectiunii a III-a din anexa
nr. III.1, Comisia va accepta pentru aceasta masura o valoare totala a platilor
in avans si intermediare reprezentand 90% din totalul asistentei financiare
nerambursabile acordate.
Art. 5
Respectarea legilor si politicilor Comunitatii
Masura se va realiza cu respectarea prevederilor relevante stabilite in
acordurile europene si va contribui la punerea in aplicare a politicilor
comunitare, in special a celor referitoare la protejarea si imbunatatirea
starii mediului.
Art. 6
Proprietatea intelectuala
Beneficiarul si autoritatea responsabila cu implementarea mentionata la
pct. 3 din anexa nr. I se vor asigura in ceea ce priveste obtinerea tuturor
drepturilor de proprietate intelectuala pentru studii, schite, planuri,
publicitate si pentru alte materiale produse in legatura cu planificarea,
implementarea, monitorizarea si evaluarea proiectului. Acestia vor garanta
accesul si dreptul de a utiliza astfel de materiale de catre Comisie sau orice
alt organism ori persoana delegata de Comisie. Comisia va utiliza aceste
materiale numai in scop propriu.
Art. 7
Permise si autorizatii
Orice tipuri de permise si/sau autorizatii necesare pentru implementarea
masurii trebuie sa fie eliberate de catre autoritatile competente ale
Beneficiarului la timp si in conformitate cu legislatia nationala.
Art. 8
Conditii specifice referitoare la masura
Fara a se aduce atingere conditiilor generale prevazute in anexa nr. III,
asistenta financiara nerambursabila din partea Comunitatii se afla sub rezerva
urmatoarelor conditii:
1. Conditia privind evaluarile si situatia activelor:
Comisia isi rezerva dreptul de a revizui valoarea asistentei pentru ISPA
stabilita la art. 3, daca in termen de 5 ani de la data finalizarii lucrarilor
conditiile de exploatare (tarife, venituri etc.) difera in mod semnificativ
fata de evaluarile initiale facute pentru stabilirea nivelului asistentei
financiare nerambursabile si/sau exista o modificare substantiala care:
a) afecteaza natura exploatarii sau conditiile de implementare ori confera
unui organism public sau privat un avantaj nejustificat; si
b) rezulta fie din modificarea formei de proprietate asupra oricarei parti
a infrastructurii finantate, fie din incetarea sau modificarea esentiala a
aranjamentelor de exploatare.
Tara beneficiara va informa Comisia asupra oricarei modificari si se va
cere acordul prealabil din partea Comisiei pentru aceste modificari.
In cazul in care este incheiat un contract de concesionare pentru
serviciile din domeniul apei potabile si apei uzate sau este incheiata o alta
forma de participare a sectorului privat, Comisia isi rezerva dreptul de a
verifica acest contract, pentru a se asigura ca asistenta se deruleaza in
beneficiul strict al populatiei.
2. Conditia privind viabilitatea:
Asistenta financiara nerambursabila a Comunitatii pentru masura este
acordata sub rezerva aprobarii de catre autoritatile responsabile a cresterii
tarifelor pentru alimentarea cu apa si apa uzata peste rata inflatiei, pentru a
se asigura resurse suficiente in vederea acoperirii costurilor cofinantarii,
exploatarii, intretinerii si inlocuirii activelor.
3. Conditii care trebuie indeplinite inaintea platii ratei a doua din
avans, suplimentare fata de conditiile prevazute la paragraful 4 al art. 4:
a) a fost semnat un acord de imprumut cu Banca Europeana de Investitii
pentru cofinantarea investitiei incluse in masura;
b) un plan final de achizitii a fost prezentat si a fost agreat de catre
Comisie;
c) au fost nominalizati un manager de proiect si o unitate de implementare
a proiectului pentru masura, in conformitate cu termenii de referinta acceptati
de Comisie si de Banca Europeana de Investitii;
d) a fost infiintat de catre beneficiarul final un fond de intretinere,
reparatii si dezvoltare, in conditii acceptate de catre Comisie si Banca
Europeana de Investitii;
e) beneficiarul final a crescut tariful combinat pentru apa si apa uzata cu
50% in termeni reali, comparativ cu "tariful initial" ajustat cu
inflatia. "Tariful initial" reprezinta tariful la 1 decembrie 2002.
4. Conditii care trebuie sa fie indeplinite inaintea efectuarii platilor
intermediare ulterioare:
a) Comisia primeste dovezi pana la data de 31 decembrie 2005 ca:
(i) apele uzate provenite din sectorul industrial sunt pretratate in
conformitate cu directivele europene si legislatia romaneasca si/sau reciclate
corespunzator;
(ii) pretratarea este monitorizata si avizata de catre autoritatile de
mediu competente;
(iii) reziduurile din apele industriale nu sunt daunatoare tehnologiei
proiectate pentru statia de tratare;
(iv) vor fi introduse taxe corespunzatoare pentru industrie, bazate pe
cantitatea si calitatea apelor reziduale produse si pe costurile de tratare;
b) anual se efectueaza un audit de catre auditori recunoscuti pe plan
international, pentru a confirma ca exista sisteme separate de contabilitate
pentru serviciile din domeniul apei si apei uzate si pentru activitatile din
domeniul energiei termice si ca nu exista subventii incrucisate intre aceste
servicii, ce se prezinta Comisiei si Bancii Europene de Investitii la sfarsitul
fiecarui an calendaristic, pana la 31 decembrie 2007, sau pana la stabilirea
unei entitati autonome din punct de vedere legal pentru furnizarea apei
potabile si serviciilor din domeniul apei uzate, daca aceasta are loc inainte
de data precizata anterior.
5. Conditii pentru efectuarea platii finale:
a) prezentarea de catre beneficiarul final, pana la data de 31 decembrie
2007, a unui program de exploatare si intretinere, care va fi agreat de Comisie
si de Banca Europeana de Investitii. Programul va acoperi o perioada de 10 ani
incepand cu 1 ianuarie 2008;
b) Comisia primeste dovezi ca a fost implementata o solutie pentru
depozitarea in siguranta a namolului provenit de la statia de epurare, in
concordanta cu directivele Comunitatii Europene;
c) un plan de dezvoltare actualizat pentru serviciile de furnizare a apei
potabile si canalizare va fi prezentat Comisiei de catre beneficiarul final,
care trebuie sa indice prioritatile si costurile investitiilor viitoare, dupa
finalizarea masurii ISPA, si sa asigure concordanta deplina cu directivele
europene.
Art. 9
Prevederile referitoare la implementare, descrise in anexele la acest
memorandum de finantare, sunt parte integranta a prezentului memorandum.
Neconcordantele cu conditiile si prevederile referitoare la implementare
vor fi tratate de catre Comisie conform procedurilor stipulate in sectiunea a
VIII-a din anexa nr. III.1.
Art. 10
Textul autentic al acestui memorandum de finantare este prezentul document
semnat mai jos.
Semnat la Bucuresti la 31 martie 2003 si la Bruxelles la 13 decembrie 2002.
Pentru Beneficiar,
Hildegard Carola Puwak,
ministrul integrarii europene,
coordonatorul national ISPA
Pentru Comunitate,
Michel Barnier,
membru al Comisiei Europene
Lista anexelor*)
*) Anexele se publica ulterior in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 770 bis abonament, care se poate achizitiona si de la Centrul pentru
relatii cu publicul al Regiei Autonome "Monitorul Oficial",
Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
Anexa nr. I Descrierea masurii
Anexa nr. II Plan de finantare
Anexa nr. III:
Anexa nr. III.1 Prevederi financiare privind implementarea ISPA
Anexa nr. III.2 Prevederi privind eligibilitatea cheltuielilor pentru
masurile finantate prin ISPA
Anexa nr. III.3 Model de cerere de plata pentru raportarea progresului
financiar si fizic si pentru solicitarea de modificari
Anexa nr. III.4 Acord privind cerintele minime de control financiar
aplicabile masurilor finantate prin ISPA
Anexa nr. III.5 Acord cu privire la neregulile si la recuperarea sumelor
incasate eronat prin ISPA
Anexa nr. III.6 Cerinte privind informarea si publicitatea