LEGE
Nr. 455 din 18 iulie 2001
privind semnatura electronica
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 429 din 31 iulie 2001
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
SECTIUNEA 1
Principii generale
Art. 1
Prezenta lege stabileste regimul juridic al semnaturii electronice si al
inscrisurilor in forma electronica, precum si conditiile furnizarii de servicii
de certificare a semnaturilor electronice.
Art. 2
Prezenta lege se completeaza cu dispozitiile legale privind incheierea,
validitatea si efectele actelor juridice.
Art. 3
Nici o dispozitie a prezentei legi nu poate fi interpretata in sensul
limitarii autonomiei de vointa si a libertatii contractuale a partilor.
SECTIUNEA a 2-a
Definitii
Art. 4
In intelesul prezentei legi:
1. date in forma electronica sunt reprezentari ale informatiei intr-o forma
conventionala adecvata crearii, prelucrarii, trimiterii, primirii sau stocarii
acesteia prin mijloace electronice;
2. inscris in forma electronica reprezinta o colectie de date in forma
electronica intre care exista relatii logice si functionale si care redau
litere, cifre sau orice alte caractere cu semnificatie inteligibila, destinate
a fi citite prin intermediul unui program informatic sau al altui procedeu
similar;
3. semnatura electronica reprezinta date in forma electronica, care sunt
atasate sau logic asociate cu alte date in forma electronica si care servesc ca
metoda de identificare;
4. semnatura electronica extinsa reprezinta acea semnatura electronica care
indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) este legata in mod unic de semnatar;
b) asigura identificarea semnatarului;
c) este creata prin mijloace controlate exclusiv de semnatar;
d) este legata de datele in forma electronica, la care se raporteaza in asa
fel incat orice modificare ulterioara a acestora este identificabila;
5. semnatar reprezinta o persoana care detine un dispozitiv de creare a
semnaturii electronice si care actioneaza fie in nume propriu, fie ca
reprezentant al unui tert;
6. date de creare a semnaturii electronice reprezinta orice date in forma
electronica cu caracter de unicitate, cum ar fi coduri sau chei criptografice
private, care sunt folosite de semnatar pentru crearea unei semnaturi
electronice;
7. dispozitiv de creare a semnaturii electronice reprezinta software si/sau
hardware configurate, utilizat pentru a implementa datele de creare a
semnaturii electronice;
8. dispozitiv securizat de creare a semnaturii electronice reprezinta acel
dispozitiv de creare a semnaturii electronice care indeplineste cumulativ
urmatoarele conditii:
a) datele de creare a semnaturii, utilizate pentru generarea acesteia, sa
poata aparea numai o singura data si confidentialitatea acestora sa poata fi
asigurata;
b) datele de creare a semnaturii, utilizate pentru generarea acesteia, sa
nu poata fi deduse;
c) semnatura sa fie protejata impotriva falsificarii prin mijloacele
tehnice disponibile la momentul generarii acesteia;
d) datele de creare a semnaturii sa poata fi protejate in mod efectiv de
catre semnatar impotriva utilizarii acestora de catre persoane neautorizate;
e) sa nu modifice datele in forma electronica, care trebuie sa fie semnate,
si nici sa nu impiedice ca acestea sa fie prezentate semnatarului inainte de
finalizarea procesului de semnare;
9. date de verificare a semnaturii electronice reprezinta date in forma electronica,
cum ar fi coduri sau chei criptografice publice, care sunt utilizate in scopul
verificarii unei semnaturi electronice;
10. dispozitiv de verificare a semnaturii electronice reprezinta software
si/sau hardware configurate, utilizat pentru a implementa datele de verificare
a semnaturii electronice;
11. certificat reprezinta o colectie de date in forma electronica ce atesta
legatura dintre datele de verificare a semnaturii electronice si o persoana,
confirmand identitatea acelei persoane;
12. certificat calificat reprezinta un certificat care satisface conditiile
prevazute la art. 18 si care este eliberat de un furnizor de servicii de
certificare ce satisface conditiile prevazute la art. 20;
13. furnizor de servicii de certificare reprezinta orice persoana, romana
sau straina, care elibereaza certificate sau care presteaza alte servicii
legate de semnatura electronica;
14. furnizor de servicii de certificare calificata este acel furnizor de
servicii de certificare care elibereaza certificate calificate;
15. produs asociat semnaturii electronice reprezinta software sau hardware,
destinat a fi utilizat de un furnizor de servicii de certificare pentru
prestarea serviciilor legate de semnatura electronica sau destinat a fi utilizat
pentru crearea ori verificarea semnaturii electronice.
CAP. 2
Regimul juridic al inscrisurilor in forma electronica
Art. 5
Inscrisul in forma electronica, caruia i s-a incorporat, atasat sau i s-a
asociat logic o semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat
calificat nesuspendat sau nerevocat la momentul respectiv si generata cu
ajutorul unui dispozitiv securizat de creare a semnaturii electronice, este
asimilat, in ceea ce priveste conditiile si efectele sale, cu inscrisul sub
semnatura privata.
Art. 6
Inscrisul in forma electronica, caruia i s-a incorporat, atasat sau i s-a
asociat logic o semnatura electronica, recunoscut de catre cel caruia i se
opune, are acelasi efect ca actul autentic intre cei care l-au subscris si
intre cei care le reprezinta drepturile.
Art. 7
In cazurile in care, potrivit legii, forma scrisa este ceruta ca o conditie
de proba sau de validitate a unui act juridic, un inscris in forma electronica
indeplineste aceasta cerinta daca i s-a incorporat, atasat sau i s-a asociat
logic o semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat si
generata prin intermediul unui dispozitiv securizat de creare a semnaturii.
Art. 8
(1) In cazul in care una dintre parti nu recunoaste inscrisul sau
semnatura, instanta va dispune intotdeauna ca verificarea sa se faca prin
expertiza tehnica de specialitate.
(2) In acest scop, expertul sau specialistul este dator sa solicite
certificate calificate, precum si orice alte documente necesare, potrivit
legii, pentru identificarea autorului inscrisului, a semnatarului ori a
titularului de certificat.
Art. 9
(1) Partea care invoca inaintea instantei o semnatura electronica extinsa
trebuie sa probeze ca aceasta indeplineste conditiile prevazute la art. 4 pct.
4.
(2) Semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat
eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat, este prezumata a
indeplini conditiile prevazute la art. 4 pct. 4.
Art. 10
(1) Partea care invoca inaintea instantei un certificat calificat trebuie
sa probeze ca furnizorul de servicii de certificare care a eliberat respectivul
certificat indeplineste conditiile prevazute la art. 20.
(2) Furnizorul de servicii de certificare acreditat este prezumat a
indeplini conditiile prevazute la art. 20.
Art. 11
(1) Partea care invoca inaintea instantei un mecanism securizat de creare a
semnaturii trebuie sa probeze ca acesta indeplineste conditiile prevazute la
art. 4 pct. 8.
(2) Dispozitivul securizat de generare a semnaturii, omologat in sensul
prezentei legi, este prezumat a indeplini conditiile prevazute la art. 4 pct.
8.
CAP. 3
Furnizarea serviciilor de certificare
SECTIUNEA 1
Dispozitii comune
Art. 12
(1) Furnizarea serviciilor de certificare nu este supusa nici unei
autorizari prealabile si se desfasoara in concordanta cu principiile
concurentei libere si loiale, cu respectarea actelor normative in vigoare.
(2) Furnizarea serviciilor de certificare de catre furnizorii stabiliti in
statele membre ale Uniunii Europene se face in conditiile prevazute in Acordul
european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, Comunitatile
Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte.
Art. 13
(1) Cu 30 de zile inainte de inceperea activitatilor legate de certificarea
semnaturilor electronice persoanele care intentioneaza sa furnizeze servicii de
certificare au obligatia de a notifica autoritatea de reglementare si
supraveghere specializata in domeniu cu privire la data inceperii acestor
activitati.
(2) O data cu efectuarea notificarii prevazute la alin. (1) furnizorii de
servicii de certificare au obligatia de a comunica autoritatii de reglementare
si supraveghere specializate in domeniu toate informatiile referitoare la
procedurile de securitate si de certificare utilizate, precum si orice alte
informatii cerute de autoritatea de reglementare si supraveghere specializata
in domeniu.
(3) Furnizorii de servicii de certificare au obligatia de a comunica
autoritatii de reglementare si supraveghere specializate in domeniu, cu cel
putin 10 zile inainte, orice intentie de modificare a procedurilor de
securitate si de certificare, cu precizarea datei si orei la care modificarea
intra in vigoare, precum si obligatia de a confirma in termen de 24 de ore
modificarea efectuata.
(4) In cazurile de urgenta, in care securitatea serviciilor de certificare
este afectata, furnizorii pot efectua modificari ale procedurilor de securitate
si de certificare, urmand sa comunice, in termen de 24 de ore, autoritatii de
reglementare si supraveghere specializate in domeniu modificarile efectuate si
justificarea deciziei luate.
(5) Furnizorii de servicii de certificare sunt obligati sa respecte, pe
parcursul desfasurarii activitatii, procedurile de securitate si de certificare
declarate, potrivit alin. (2), (3) si (4).
Art. 14
(1) Furnizorul de servicii de certificare va asigura accesul la toate
informatiile necesare utilizarii corecte si in conditii de siguranta a
serviciilor sale. Informatiile respective vor fi furnizate anterior nasterii
oricarui raport contractual cu persoana care solicita un certificat sau, dupa
caz, la cererea unui tert care se prevaleaza de un asemenea certificat.
(2) Informatiile prevazute la alin. (1) vor fi formulate in scris, intr-un
limbaj accesibil, si vor fi transmise prin mijloace electronice, in conditii
care sa permita stocarea si reproducerea lor.
(3) Informatiile prevazute la alin. (1) vor face referire cel putin la:
a) procedura ce trebuie urmata in scopul crearii si verificarii semnaturii
electronice;
b) tarifele percepute;
c) modalitatile si conditiile concrete de utilizare a certificatelor,
inclusiv limitele impuse utilizarii acestora, cu conditia ca aceste limite sa
poata fi cunoscute de terti;
d) obligatiile care incumba, potrivit prezentei legi, titularului
certificatului si furnizorului de servicii de certificare;
e) existenta unei acreditari, daca este cazul;
f) conditiile contractuale de eliberare a certificatului, inclusiv
eventualele limitari ale raspunderii furnizorului de servicii de certificare;
g) caile de solutionare a litigiilor;
h) orice alte informatii stabilite de autoritatea de reglementare si
supraveghere specializata in domeniu.
(4) Furnizorul de servicii de certificare va transmite solicitantului un
exemplar al certificatului.
(5) Din momentul acceptarii certificatului de catre solicitant, furnizorul
de servicii de certificare va inscrie certificatul in registrul prevazut la
art. 17.
Art. 15
(1) Persoanele fizice care presteaza, conform legii, in nume propriu
servicii de certificare, precum si personalul angajat al furnizorului de
servicii de certificare, persoana fizica sau juridica, sunt obligate sa
pastreze secretul informatiilor incredintate in cadrul activitatii lor
profesionale, cu exceptia celor in legatura cu care titularul certificatului
accepta sa fie publicate sau comunicate tertilor.
(2) Incalcarea obligatiei prevazute la alin. (1) constituie infractiune de
divulgare a secretului profesional, prevazuta si sanctionata de art. 196 din
Codul penal.
(3) Nu constituie divulgare a secretului profesional comunicarea de
informatii catre o autoritate publica, atunci cand aceasta actioneaza in
exercitarea si in limitele competentelor sale legale.
(4) Obligatia prevazuta la alin. (1) incumba si personalului autoritatii de
reglementare si supraveghere specializate in domeniu, precum si persoanelor
imputernicite de aceasta.
Art. 16
(1) Autoritatea de reglementare si supraveghere specializata in domeniu si
furnizorii de servicii de certificare au obligatia sa respecte dispozitiile
legale privitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal.
(2) Furnizorii de servicii de certificare nu pot colecta date cu caracter
personal decat de la persoana care solicita un certificat sau, cu
consimtamantul expres al acesteia, de la terti. Colectarea se face doar in
masura in care aceste informatii sunt necesare in vederea eliberarii si conservarii
certificatului. Datele pot fi colectate si utilizate in alte scopuri doar cu
consimtamantul expres al persoanei care solicita certificatul.
(3) Atunci cand se utilizeaza un pseudonim, identitatea reala a titularului
nu poate fi divulgata de catre furnizorul de servicii de certificare decat cu
consimtamantul titularului sau in cazurile prevazute la art. 15 alin. (3).
Art. 17
(1) Furnizorii de servicii de certificare au obligatia de a crea si de a
mentine un registru electronic de evidenta a certificatelor eliberate.
(2) Registrul electronic de evidenta a certificatelor eliberate trebuie sa
faca mentiune despre:
a) data si ora exacta la care certificatul a fost eliberat;
b) data si ora exacta la care expira certificatul;
c) daca este cazul, data si ora exacta la care certificatul a fost
suspendat sau revocat, inclusiv cauzele care au condus la suspendare sau la
revocare.
(3) Registrul electronic de evidenta a certificatelor eliberate trebuie sa
fie disponibil permanent pentru consultare, inclusiv in regim on-line.
SECTIUNEA a 2-a
Furnizarea serviciilor de certificare calificata
Art. 18
(1) Certificatul calificat va cuprinde urmatoarele mentiuni:
a) indicarea faptului ca certificatul a fost eliberat cu titlu de
certificat calificat;
b) datele de identificare a furnizorului de servicii de certificare, precum
si cetatenia acestuia, in cazul persoanelor fizice, respectiv nationalitatea
acestuia, in cazul persoanelor juridice;
c) numele semnatarului sau pseudonimul acestuia, identificat ca atare,
precum si alte atribute specifice ale semnatarului, daca sunt relevante, in
functie de scopul pentru care este eliberat certificatul calificat;
d) codul personal de identificare a semnatarului;
e) datele de verificare a semnaturii, care corespund datelor de creare a
semnaturii aflate sub controlul exclusiv al semnatarului;
f) indicarea inceputului si sfarsitului perioadei de valabilitate a
certificatului calificat;
g) codul de identificare a certificatului calificat;
h) semnatura electronica extinsa a furnizorului de servicii de certificare
care elibereaza certificatul calificat;
i) daca este cazul, limitele utilizarii certificatului calificat sau
limitele valorice ale operatiunilor pentru care acesta poate fi utilizat;
j) orice alte informatii stabilite de autoritatea de reglementare si
supraveghere specializata in domeniu.
(2) Fiecarui semnatar i se va atribui de catre furnizorul de servicii de
certificare un cod personal care sa asigure identificarea unica a semnatarului.
(3) Generarea codului personal de identificare si a codului de identificare
a certificatului calificat se va face pe baza reglementarilor stabilite de
autoritatea de reglementare si supraveghere specializata in domeniu.
(4) La solicitarea titularului furnizorul de servicii de certificare va
putea inscrie in certificatul calificat si alte informatii decat cele
mentionate la alin. (1), cu conditia ca acestea sa nu fie contrare legii,
bunelor moravuri sau ordinii publice, si numai dupa o prealabila verificare a
exactitatii acestor informatii.
(5) Certificatul calificat va indica in mod expres faptul ca este utilizat
un pseudonim, atunci cand titularul se identifica printr-un pseudonim.
Art. 19
(1) La eliberarea certificatelor calificate furnizorii de servicii de
certificare au obligatia de a verifica identitatea solicitantilor exclusiv pe
baza actelor de identitate.
(2) La eliberarea fiecarui certificat calificat furnizorii au obligatia sa
emita doua copii de pe acesta, pe suport de hartie, dintre care un exemplar
este pus la dispozitie titularului, iar celalalt este pastrat de catre
furnizori o perioada de 10 ani.
Art. 20
In vederea emiterii certificatelor calificate furnizorii de servicii de
certificare trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa dispuna de mijloace financiare si de resurse materiale, tehnice si
umane corespunzatoare pentru garantarea securitatii, fiabilitatii si
continuitatii serviciilor de certificare oferite;
b) sa asigure operarea rapida si sigura a inregistrarii informatiilor
prevazute la art. 17, in special operarea rapida si sigura a unui serviciu de
suspendare si revocare a certificatelor calificate;
c) sa asigure posibilitatea de a se determina cu precizie data si ora
exacta a eliberarii, a suspendarii sau a revocarii unui certificat calificat;
d) sa verifice, cu mijloace corespunzatoare si conforme dispozitiilor
legale, identitatea si, daca este cazul, atributele specifice ale persoanei
careia ii este eliberat certificatul calificat;
e) sa foloseasca personal cu cunostinte de specialitate, experienta si
calificare, necesare pentru furnizarea serviciilor respective, si, in special,
competenta in domeniul gestiunii, cunostinte de specialitate in domeniul
tehnologiei semnaturii electronice si o practica suficienta in ceea ce priveste
procedurile de securitate corespunzatoare; de asemenea, sa aplice procedurile
administrative si de gestiune adecvate si care corespund standardelor recunoscute;
f) sa utilizeze produse asociate semnaturii electronice, cu un inalt grad
de fiabilitate, care sunt protejate impotriva modificarilor si care asigura
securitatea tehnica si criptografica a desfasurarii activitatilor de
certificare a semnaturii electronice;
g) sa adopte masuri impotriva falsificarii certificatelor si sa garanteze
confidentialitatea in cursul procesului de generare a datelor de creare a
semnaturilor, in cazul in care furnizorii de servicii de certificare genereaza
astfel de date;
h) sa pastreze toate informatiile cu privire la un certificat calificat
pentru o perioada de minimum 10 ani de la data incetarii valabilitatii
certificatului, in special pentru a putea face dovada certificarii in cadrul
unui eventual litigiu;
i) sa nu stocheze, sa nu reproduca si sa nu dezvaluie tertilor datele de
creare a semnaturii, cu exceptia cazului in care semnatarul solicita aceasta;
j) sa utilizeze sisteme fiabile pentru stocarea certificatelor calificate,
astfel incat: numai persoanele autorizate sa poata introduce si modifica
informatiile din certificate; exactitatea informatiei sa poata fi verificata;
certificatele sa poata fi consultate de terti doar in cazul in care exista
acordul titularului acestora; orice modificare tehnica, care ar putea pune in
pericol aceste conditii de securitate, sa poata fi identificata de persoanele
autorizate;
k) orice alte conditii stabilite de autoritatea de reglementare si
supraveghere specializata in domeniu.
Art. 21
Furnizorii de servicii de certificare calificata sunt obligati sa
foloseasca numai dispozitive securizate de creare a semnaturii electronice.
Art. 22
(1) Furnizorul de servicii de certificare calificata trebuie sa dispuna de
resurse financiare pentru acoperirea prejudiciilor pe care le-ar putea cauza cu
prilejul desfasurarii activitatilor legate de certificarea semnaturilor
electronice.
(2) Asigurarea se realizeaza fie prin subscrierea unei polite de asigurare
la o societate de asigurari, fie prin intermediul unei scrisori de garantie din
partea unei institutii financiare de specialitate, fie printr-o alta modalitate
stabilita prin decizie a autoritatii de reglementare si supraveghere
specializate in domeniu.
(3) Suma asigurata si suma acoperita prin scrisoarea de garantie sunt
stabilite de autoritatea de reglementare si supraveghere specializata in
domeniu.
SECTIUNEA a 3-a
Suspendarea si incetarea valabilitatii certificatelor
Art. 23
(1) Orice furnizor de servicii de certificare are obligatia de a suspenda
certificatul in termen de 24 de ore din momentul in care a luat cunostinta sau
trebuia si putea sa ia cunostinta despre aparitia oricaruia dintre urmatoarele
cazuri:
a) la cererea semnatarului, dupa o prealabila verificare a identitatii acestuia;
b) in cazul in care o hotarare judecatoreasca dispune suspendarea;
c) in cazul in care informatiile continute in certificat nu mai corespund
realitatii, daca nu se impune revocarea certificatului;
d) in orice alte situatii care constituie cazuri de suspendare a
certificatelor eliberate, potrivit procedurilor de securitate si de certificare
declarate de furnizor in baza art. 13.
(2) Orice furnizor de servicii de certificare are obligatia de a revoca
certificatul in termen de 24 de ore din momentul in care a luat cunostinta sau
trebuia si putea sa ia cunostinta despre aparitia oricaruia dintre urmatoarele
cazuri:
a) la cererea semnatarului, dupa o prealabila verificare a identitatii
acestuia;
b) la decesul sau punerea sub interdictie a semnatarului;
c) in cazul in care o hotarare judecatoreasca irevocabila dispune
revocarea;
d) daca se dovedeste in mod neindoielnic ca certificatul a fost emis in
baza unor informatii eronate sau false;
e) in cazul in care informatiile esentiale continute in certificat nu mai
corespund realitatii;
f) atunci cand confidentialitatea datelor de creare a semnaturii a fost
incalcata;
g) in cazul in care certificatul a fost utilizat in mod fraudulos;
h) in orice alte situatii care constituie cazuri de revocare a
certificatelor eliberate, potrivit procedurilor de securitate si de certificare
declarate de furnizor in baza art. 13.
(3) Furnizorul de servicii de certificare il va informa de urgenta pe
titular despre suspendarea sau revocarea certificatului, impreuna cu motivele
care au stat la baza deciziei sale.
(4) Furnizorul de servicii de certificare va inscrie mentiunea de
suspendare sau de revocare a certificatului in registrul electronic de evidenta
a certificatelor eliberate prevazut la art. 17, in termen de 24 de ore din
momentul in care a luat cunostinta sau trebuia si putea sa ia cunostinta despre
adoptarea deciziei respective.
(5) Suspendarea sau revocarea va deveni opozabila tertilor de la data
inscrierii sale in registrul electronic de evidenta a certificatelor.
Art. 24
(1) In cazul in care furnizorul de servicii de certificare intentioneaza sa
inceteze activitatile legate de certificarea semnaturilor electronice sau afla
ca va fi in imposibilitate de a continua aceste activitati, el va informa, cu
cel putin 30 de zile inainte de incetare, autoritatea de reglementare si
supraveghere specializata in domeniu despre intentia sa, respectiv despre
existenta si natura imprejurarii care justifica imposibilitatea de continuare a
activitatilor.
(2) Furnizorului de servicii de certificare ii revine obligatia ca, in
situatia in care se afla in imposibilitate de a continua activitatile legate de
certificarea semnaturilor electronice si nu a putut prevedea aceasta situatie
cu cel putin 30 de zile inainte ca incetarea activitatilor sa se produca, sa
informeze autoritatea de reglementare si supraveghere specializata in domeniu,
in termen de 24 de ore din momentul in care a luat cunostinta sau trebuia si
putea sa ia cunostinta despre imposibilitatea continuarii activitatilor.
Informarea trebuie sa se refere la existenta si natura imprejurarii care
justifica imposibilitatea de continuare a activitatilor.
(3) Furnizorul de servicii de certificare poate transfera, in tot sau in
parte, activitatile sale unui alt furnizor de servicii de certificare.
Transferul va opera potrivit urmatoarelor conditii:
a) furnizorul de servicii de certificare va instiinta fiecare titular de
certificate neexpirate, cu cel putin 30 de zile inainte, despre intentia sa de
transferare a activitatilor legate de certificarea semnaturilor electronice
catre un alt furnizor de servicii de certificare;
b) furnizorul de servicii de certificare va mentiona identitatea
furnizorului de servicii de certificare caruia intentioneaza sa ii transfere
activitatile sale;
c) furnizorul de servicii de certificare va face cunoscute fiecarui titular
de certificat posibilitatea de a refuza acest transfer, precum si termenul si
conditiile in care refuzul poate fi exercitat; in lipsa unei acceptari exprese
a titularului, in termenul precizat de furnizorul de servicii de certificare,
certificatul va fi revocat de catre acesta din urma.
(4) Furnizorul de servicii de certificare, aflat in unul dintre cazurile prevazute
la alin. (1) si (2), ale carui activitati nu sunt preluate de un alt furnizor
de servicii de certificare, va revoca certificatele in termen de 30 de zile de
la data instiintarii titularilor de certificate si va lua masurile necesare
pentru asigurarea conservarii arhivelor sale, precum si pentru asigurarea
prelucrarii datelor personale, in conditiile legii.
(5) Sunt considerate cazuri de imposibilitate de continuare a activitatilor
legate de certificarea semnaturilor electronice, in intelesul prezentului
articol, dizolvarea sau lichidarea, voluntara ori judiciara, falimentul, precum
si orice alta cauza de incetare a activitatii, cu exceptia aplicarii
sanctiunilor prevazute la art. 33 alin. (2) si (3).
CAP. 4
Monitorizare si control
SECTIUNEA 1
Autoritatea de reglementare si supraveghere
Art. 25
Responsabilitatea aplicarii dispozitiilor prezentei legi si a
reglementarilor legate de aceasta revine autoritatii de reglementare si
supraveghere specializate in domeniu.
Art. 26
(1) In termen de cel mult 18 luni de la data publicarii legii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, se va infiinta autoritatea publica specializata,
cu atributii de reglementare si de supraveghere in domeniu, in sensul prezentei
legi.
(2) Pana la infiintarea autoritatii mentionate la alin. (1) atributiile
acesteia, in sensul prezentei legi, revin Ministerului Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei.
Art. 27
Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei poate delega, in tot
sau in parte, atributiile sale de supraveghere, in sensul prezentei legi, unei
alte autoritati publice aflate in coordonare.
Art. 28
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei legi se infiinteaza Registrul
furnizorilor de servicii de certificare, denumit in continuare Registru, care
se constituie si se actualizeaza de catre autoritatea de reglementare si
supraveghere specializata in domeniu. De la data infiintarii autoritatii
publice specializate prevazute la art. 26 Registrul va fi preluat si actualizat
de aceasta autoritate.
(2) Registrul constituie evidenta oficiala:
a) a furnizorilor de servicii de certificare care au sediul in Romania;
b) a furnizorilor de servicii de certificare cu sediul sau domiciliul in
alt stat, ale caror certificate calificate sunt recunoscute conform art. 40.
(3) Registrul are rolul de a asigura, prin efectuarea inregistrarilor
prevazute de prezenta lege, stocarea datelor de identificare si a unor
informatii legate de activitatea furnizorilor de servicii de certificare,
precum si informarea publicului cu privire la datele si informatiile stocate.
(4) Continutul si structura Registrului se stabilesc, prin reglementari, de
catre autoritatea de reglementare si supraveghere specializata in domeniu.
Art. 29
(1) Inregistrarea in Registrul prevazut la art. 28 a datelor de
identificare si a informatiilor necesare cu privire la activitatea furnizorilor
de servicii de certificare mentionati la art. 28 alin. (2) se efectueaza pe
baza de cerere individuala, care trebuie introdusa la autoritatea de
reglementare si supraveghere specializata in domeniu, cel mai tarziu la data
inceperii activitatii furnizorului.
(2) Continutul obligatoriu al cererii prevazute la alin. (1) si
documentatia necesara se stabilesc prin reglementari de catre autoritatea de
reglementare si supraveghere specializata in domeniu.
Art. 30
(1) Registrul este public si se actualizeaza permanent.
(2) Conditiile tinerii Registrului, accesul efectiv la informatiile pe care
le contine, informatiile care pot fi oferite solicitantilor si modul de
actualizare a acestuia se stabilesc prin normele tehnice si metodologice emise
de autoritatea de reglementare si supraveghere specializata in domeniu.
SECTIUNEA a 2-a
Supravegherea activitatii furnizorilor de servicii de certificare
Art. 31
(1) Autoritatea de reglementare si supraveghere specializata in domeniu va
putea, din oficiu sau la solicitarea oricarei persoane interesate, sa verifice
sau sa dispuna verificarea conformitatii activitatilor unui furnizor de
servicii de certificare cu dispozitiile prezentei legi sau cu reglementari
emise de catre autoritatea de reglementare si supraveghere specializata in
domeniu.
(2) Atributiile de control ce revin autoritatii de reglementare si
supraveghere specializate in domeniu, potrivit alin. (1), sunt exercitate de
personalul anume imputernicit in acest sens.
(3) In vederea exercitarii controlului, personalul cu atributii de control
este autorizat:
a) sa aiba acces liber, permanent, in orice loc in care se afla
echipamentele necesare furnizarii de servicii de certificare, in conditiile
legii;
b) sa solicite orice document sau informatie necesara in vederea realizarii
controlului;
c) sa verifice punerea in aplicare a oricaror proceduri de securitate sau
de certificare utilizate de furnizorul de servicii de certificare supus
controlului;
d) sa sigileze orice echipamente necesare furnizarii de servicii de
certificare sau sa retina orice document ce are legatura cu aceasta activitate,
pe o perioada care nu poate depasi 15 zile, daca aceasta masura se impune;
e) sa ia orice alte asemenea masuri, in limitele legii.
(4) Personalul cu atributii de control este obligat:
a) sa nu dezvaluie datele de care a luat cunostinta cu ocazia exercitarii
atributiilor sale;
b) sa pastreze confidentialitatea surselor de informatii in legatura cu
sesizarile sau plangerile primite.
Art. 32
(1) Furnizorii de servicii de certificare au obligatia de a facilita exercitarea
atributiilor de control de catre personalul anume imputernicit in acest sens.
(2) In cazul neindeplinirii obligatiei prevazute la alin. (1), in afara de
aplicarea sanctiunii prevazute la art. 44 lit. c), autoritatea de reglementare
si supraveghere specializata in domeniu va putea sa suspende activitatea
furnizorului pana la data la care acesta va coopera cu personalul de control.
Art. 33
(1) Daca in urma controlului efectuat se constata nerespectarea
dispozitiilor prezentei legi si a reglementarilor emise de autoritatea de
reglementare si supraveghere specializata in domeniu, aceasta va solicita
furnizorului de servicii de certificare sa se conformeze, in termenul pe care
il va stabili, dispozitiilor legale. In acest caz, autoritatea de reglementare
si supraveghere specializata in domeniu poate dispune suspendarea activitatii
furnizorului.
(2) Neindeplinirea in termenul stabilit a obligatiei de conformare
prevazute la alin. (1) constituie motiv pentru autoritatea de reglementare si
supraveghere specializata in domeniu de a dispune incetarea activitatii
furnizorului de servicii de certificare si radierea acestuia din Registru.
(3) In cazul in care se constata o incalcare grava a dispozitiilor legale,
autoritatea de reglementare si supraveghere specializata in domeniu poate
dispune direct si imediat incetarea activitatii furnizorului de servicii de
certificare si radierea acestuia din Registru.
Art. 34
(1) In cazul in care dispune incetarea activitatii unui furnizor de
servicii de certificare, autoritatea de reglementare si supraveghere
specializata in domeniu va asigura fie revocarea certificatelor furnizorului de
servicii de certificare si ale semnatarilor, fie preluarea activitatii sau cel
putin a registrului electronic de evidenta a certificatelor eliberate si a
serviciului de revocare a acestora de catre un alt furnizor de servicii de
certificare, cu acordul acestuia.
(2) Semnatarii vor fi informati imediat de autoritatea de reglementare si
supraveghere specializata in domeniu despre incetarea activitatii furnizorului,
precum si despre revocarea certificatelor sau preluarea acestora de catre un
alt furnizor.
(3) Daca activitatea furnizorului de servicii de certificare nu este
preluata de catre un alt furnizor, furnizorul de servicii de certificare este
obligat sa asigure revocarea tuturor certificatelor eliberate de el.
Autoritatea de reglementare si supraveghere specializata in domeniu va revoca
certificatele, pe cheltuiala furnizorului, daca acesta nu isi indeplineste obligatia.
(4) Autoritatea de reglementare si supraveghere specializata in domeniu va
prelua si va mentine arhivele si registrul electronic de evidenta a
certificatelor eliberate de furnizorul de servicii de certificare a carui
activitate nu a fost preluata de catre un alt furnizor.
Art. 35
(1) Radierea furnizorilor de servicii de certificare din Registru se
efectueaza pe baza comunicarii facute de catre furnizor autoritatii de
reglementare si supraveghere specializate in domeniu cu cel putin 30 de zile
inainte de data incetarii activitatii sale.
(2) Radierea se poate efectua si din oficiu de catre autoritatea de
reglementare si supraveghere specializata in domeniu, in situatia in care
aceasta constata pe orice alta cale ca furnizorul si-a incetat activitatea.
SECTIUNEA a 3-a
Acreditarea voluntara
Art. 36
(1) In scopul asigurarii unui grad sporit de securitate a operatiunilor si
al protejarii corespunzatoare a drepturilor si intereselor legitime ale
beneficiarilor de servicii de certificare, furnizorii de servicii de
certificare care doresc sa isi desfasoare activitatea ca furnizori acreditati
pot solicita obtinerea unei acreditari din partea autoritatii de reglementare
si supraveghere specializate in domeniu.
(2) Conditiile si procedura acordarii, suspendarii si retragerii deciziei
de acreditare, continutul acestei decizii, durata ei de valabilitate, precum si
efectele suspendarii si ale retragerii deciziei se stabilesc de autoritatea de
reglementare si supraveghere specializata in domeniu, prin reglementari, cu
respectarea principiilor obiectivitatii, transparentei, proportionalitatii si
tratamentului nediscriminatoriu.
Art. 37
(1) Furnizorii de servicii de certificare acreditati in conditiile
prezentei legi au dreptul de a folosi o mentiune distinctiva care sa se refere
la aceasta calitate in toate activitatile pe care le desfasoara, legate de
certificarea semnaturilor.
(2) Furnizorii de servicii de certificare acreditati in conditiile
prezentei legi sunt obligati sa solicite efectuarea unei mentiuni in acest sens
in Registru.
SECTIUNEA a 4-a
Omologarea
Art. 38
(1) Conformitatea dispozitivelor securizate de creare a semnaturii
electronice cu prevederile prezentei legi se verifica de catre agentii de
omologare, persoane juridice de drept public sau de drept privat, agreate de
autoritatea de reglementare si supraveghere specializata in domeniu, in
conditiile stabilite prin reglementari emise de aceasta.
(2) In urma indeplinirii procedurii de verificare se emite certificatul de
omologare a dispozitivului securizat de creare a semnaturii electronice.
Certificatul poate fi retras in cazul in care agentia de omologare constata ca
dispozitivul securizat de creare a semnaturii electronice nu mai indeplineste
una dintre conditiile prevazute in prezenta lege.
(3) Conditiile si procedura de agreare a agentiilor de omologare se
stabilesc prin reglementari de catre autoritatea de reglementare si
supraveghere specializata in domeniu.
(4) Decizia de agreare se emite de catre autoritatea de reglementare si
supraveghere specializata in domeniu.
Art. 39
(1) Autoritatea de reglementare si supraveghere specializata in domeniu
vegheaza la respectarea, de catre agentiile de omologare, a prevederilor prezentei
legi, a reglementarilor emise, precum si a dispozitiilor cuprinse in decizia de
agreare.
(2) Prevederile art. 31 - 32 se aplica in mod corespunzator controlului
exercitat de autoritatea de reglementare si supraveghere specializata in
domeniu asupra activitatii agentiilor de omologare.
CAP. 5
Recunoasterea certificatelor eliberate de furnizorii de servicii de
certificare straini
Art. 40
Certificatul calificat eliberat de catre un furnizor de servicii de
certificare cu domiciliul sau cu sediul intr-un alt stat este recunoscut ca
fiind echivalent din punct de vedere al efectelor juridice cu certificatul
calificat eliberat de un furnizor de servicii de certificare cu domiciliul sau
cu sediul in Romania, daca:
a) furnizorul de servicii de certificare cu domiciliul sau sediul in alt
stat a fost acreditat in cadrul regimului de acreditare, in conditiile
prevazute de prezenta lege;
b) un furnizor de servicii de certificare acreditat, cu domiciliul sau cu
sediul in Romania, garanteaza certificatul;
c) certificatul sau furnizorul de servicii de certificare care l-a eliberat
este recunoscut prin aplicarea unui acord bilateral sau multilateral intre
Romania si alte state sau organizatii internationale, pe baza de reciprocitate.
CAP. 6
Raspunderea furnizorilor de servicii de certificare
Art. 41
Furnizorul de servicii de certificare, care elibereaza certificate
prezentate ca fiind calificate sau care garanteaza asemenea certificate, este
raspunzator pentru prejudiciul adus oricarei persoane care isi intemeiaza
conduita pe efectele juridice ale respectivelor certificate:
a) in ceea ce priveste exactitatea, in momentul eliberarii certificatului,
a tuturor informatiilor pe care le contine;
b) in ceea ce priveste asigurarea ca, in momentul eliberarii
certificatului, semnatarul identificat in cuprinsul acestuia detinea datele de
generare a semnaturii corespunzatoare datelor de verificare a semnaturii
mentionate in respectivul certificat;
c) in ceea ce priveste asigurarea ca datele de generare a semnaturii
corespund datelor de verificare a semnaturii, in cazul in care furnizorul de
servicii de certificare le genereaza pe amandoua;
d) in ceea ce priveste suspendarea sau revocarea certificatului, in
cazurile si cu respectarea conditiilor prevazute la art. 24 alin. (1) si (2);
e) in privinta indeplinirii tuturor obligatiilor prevazute la art. 13 - 17
si la art. 19 - 22, cu exceptia cazurilor in care furnizorul de servicii de
certificare probeaza ca, desi a depus diligenta necesara, nu a putut impiedica
producerea prejudiciului.
Art. 42
(1) Furnizorul de servicii de certificare poate sa indice in cuprinsul unui
certificat calificat restrictii ale utilizarii acestuia, precum si limite ale
valorii operatiunilor pentru care acesta poate fi utilizat, cu conditia ca
respectivele restrictii sa poata fi cunoscute de terti.
(2) Furnizorul de servicii de certificare nu va fi raspunzator pentru
prejudiciile rezultand din utilizarea unui certificat calificat cu incalcarea
restrictiilor prevazute in cuprinsul acestuia.
CAP. 7
Obligatiile titularilor de certificate
Art. 43
Titularii de certificate sunt obligati sa solicite, de indata, revocarea
certificatelor, in cazul in care:
a) au pierdut datele de creare a semnaturii electronice;
b) au motive sa creada ca datele de creare a semnaturii electronice au
ajuns la cunostinta unui tert neautorizat;
c) informatiile esentiale cuprinse in certificat nu mai corespund
realitatii.
CAP. 8
Contraventii si sanctiuni
Art. 44
Constituie contraventie, daca, potrivit legii, nu constituie infractiune,
si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la 100.000.000 lei fapta
furnizorului de servicii de certificare care:
a) omite sa efectueze notificarea prevazuta la art. 13 alin. (1);
b) omite sa informeze autoritatea de reglementare si supraveghere
specializata in domeniu asupra procedurilor de securitate si de certificare
utilizate, in conditiile si cu respectarea termenelor prevazute la art. 13;
c) nu isi indeplineste obligatia de a facilita exercitarea atributiilor de
control de catre personalul autoritatii de reglementare si supraveghere
specializate in domeniu, anume imputernicit in acest sens;
d) realizeaza transferul activitatilor legate de certificarea semnaturilor
electronice cu nerespectarea prevederilor art. 24 alin. (3).
Art. 45
Constituie contraventie, daca, potrivit legii, nu constituie infractiune,
si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000.000 lei la 250.000.000 lei fapta
furnizorului de servicii de certificare care:
a) nu furnizeaza persoanelor mentionate la art. 14 alin. (1), in conditiile
prevazute la art. 14 alin. (1) si (2), informatiile obligatorii prevazute la
art. 14 alin. (3) ori nu furnizeaza toate aceste informatii sau furnizeaza
informatii inexacte;
b) incalca obligatiile privitoare la prelucrarea datelor cu caracter
personal prevazute la art. 16;
c) omite sa efectueze inregistrarile obligatorii, potrivit legii, in
registrul electronic de evidenta a certificatelor eliberate, prevazut la art.
17, sau le efectueaza cu nerespectarea termenului prevazut la art. 14 alin.
(5), art. 23 alin. (1) sau (2) ori inregistreaza mentiuni inexacte;
d) elibereaza certificate prezentate titularilor ca fiind calificate, care
nu contin toate mentiunile obligatorii prevazute la art. 18;
e) elibereaza certificate calificate care contin informatii inexacte,
informatii care sunt contrare legii, bunelor moravuri sau ordinii publice, ori
informatii a caror exactitate nu a fost verificata in conditiile prevazute la
art. 18 alin. (4);
f) elibereaza certificate calificate fara a verifica identitatea
solicitantului, in conditiile prevazute la art. 19;
g) omite sa ia masuri de natura sa garanteze confidentialitatea in cursul
procesului de generare a datelor de creare a semnaturilor, in cazul in care
furnizorul de servicii de certificare genereaza astfel de date;
h) nu pastreaza toate informatiile cu privire la un certificat calificat o
perioada de minimum 5 ani de la data incetarii valabilitatii certificatului;
i) stocheaza, reproduce sau dezvaluie tertilor datele de creare a
semnaturii electronice, cu exceptia cazului in care semnatarul solicita
aceasta, in cazul in care furnizorul elibereaza certificate calificate;
j) stocheaza certificatele calificate intr-o forma care nu respecta
conditiile prevazute la art. 20 lit. j);
k) utilizeaza dispozitive de creare a semnaturii electronice, care nu
indeplinesc conditiile prevazute la art. 4 pct. 8, in cazul in care furnizorul
de servicii de certificare elibereaza certificate calificate;
l) in cazul in care intentioneaza sa inceteze activitatile legate de
certificarea semnaturilor electronice sau in oricare dintre situatiile
prevazute la art. 24 alin. (5), cand afla ca va fi in imposibilitate de a
continua aceste activitati, nu informeaza cu cel putin 30 de zile inainte de
incetarea activitatilor autoritatea de reglementare si supraveghere
specializata in domeniu despre intentia sa, respectiv despre existenta si
natura imprejurarii care justifica imposibilitatea de continuare a
activitatilor;
m) in oricare dintre situatiile prevazute la art. 24 alin. (5), cand se
afla in imposibilitate de a continua activitatile legate de certificarea
semnaturilor electronice si nu a putut prevedea aceasta situatie cu cel putin
30 de zile inainte ca incetarea activitatilor sa se produca, nu a informat
autoritatea de reglementare si supraveghere specializata in domeniu in termenul
prevazut la art. 24 alin. (2) despre existenta si natura imprejurarii care
justifica imposibilitatea de continuare a activitatilor;
n) aflandu-se in unul dintre cazurile prevazute la art. 24 alin. (1) si
(2), omite sa ia masurile necesare pentru asigurarea conservarii arhivelor sale
sau pentru asigurarea prelucrarii datelor cu caracter personal in conditiile
legii;
o) nu suspenda sau nu revoca certificatele eliberate, in cazurile in care
suspendarea sau revocarea este obligatorie, sau le revoca cu nerespectarea
termenului legal;
p) continua sa desfasoare activitati legate de certificarea semnaturilor
electronice in situatia in care autoritatea de reglementare si supraveghere
specializata in domeniu a dispus suspendarea sau incetarea activitatii
furnizorului de servicii de certificare;
q) elibereaza certificate sau desfasoara alte activitati legate de
certificarea semnaturilor electronice, folosindu-se fara a avea dreptul de
calitatea de furnizor de servicii de certificare acreditat, prin prezentarea
unei mentiuni distinctive care sa se refere la aceasta calitate sau prin orice
alte mijloace;
r) omite sa solicite, in termenul prevazut la art. 29 alin. (1),
inregistrarea in Registru a datelor si informatiilor mentionate la art. 29.
Art. 46
Incalcarea de catre agentia de omologare a obligatiei de a facilita
exercitarea atributiilor de control de catre personalul autoritatii de
reglementare si supraveghere specializate in domeniu, anume imputernicit in
acest sens, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la
15.000.000 lei la 250.000.000 lei.
Art. 47
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute in cadrul
prezentului capitol sunt de competenta personalului cu atributii de control din
cadrul autoritatii de reglementare si supraveghere specializate in domeniu.
Art. 48
Contraventiilor prevazute in prezentul capitol le sunt aplicabile
prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 49
(1) Nivelul tarifelor percepute de agentiile de omologare pentru prestarea
serviciilor de omologare a dispozitivelor securizate de creare a semnaturii
electronice, precum si pentru serviciile accesorii se stabileste in mod liber,
cu respectarea prevederilor Legii concurentei nr. 21/1996.
(2) Agentiile mentionate la alin. (1) pot percepe tarife cu niveluri
diferite pentru zone geografice diferite sau pentru serviciile prestate in
regim de urgenta, pentru inscrierile on-line, potrivit propriilor strategii comerciale,
cu respectarea dispozitiilor legale.
(3) Sunt interzise agentiilor de omologare si imputernicitilor acestora
publicarea de tabele comparative privind nivelul tarifelor si adoptarea
oricaror masuri al caror scop este sa limiteze reclama privind nivelul
tarifelor incasate de alte agentii pentru serviciile prestate.
Art. 50
(1) Agentiile de omologare sunt supuse prevederilor Legii concurentei nr.
21/1996 in ceea ce priveste stabilirea tarifelor percepute pentru serviciile
prestate, precum si in privinta actelor sau faptelor care au sau pot avea ca
efect restrangerea concurentei pe piata serviciilor respective.
(2) Agentiile de omologare sunt, de asemenea, supuse prevederilor Legii nr.
11/1991 privind combaterea concurentei neloiale, cu modificarile ulterioare.
Art. 51
Cuantumul amenzilor prevazute de prezenta lege va fi actualizat prin
hotarare a Guvernului, in functie de evolutia indicelui de inflatie.
Art. 52
In termen de 3 luni de la data publicarii prezentei legi in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, autoritatea de reglementare si supraveghere
specializata in domeniu va elabora norme tehnice si metodologice de aplicare a
acesteia.
Art. 53
Prezenta lege va intra in vigoare la data publicarii ei in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, si se pune in aplicare la 3 luni de la data
intrarii in vigoare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 26 iunie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 28 iunie
2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU