LEGE
Nr. 460 din 18 iulie 2001
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 20/1994 privind
masuri pentru reducerea riscului seismic al constructiilor existente
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 428 din 31 iulie 2001
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Ordonanta Guvernului nr. 20/1994 privind masuri pentru reducerea riscului
seismic al constructiilor existente, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 150 din 15 aprilie 1998, cu modificarile ulterioare, se
modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Fondurile necesare pentru finantarea cheltuielilor privind expertizarea
tehnica, proiectarea si executia lucrarilor de consolidare la constructiile
existente se vor asigura dupa cum urmeaza:
a) la constructiile existente, aflate in proprietatea sau in administrarea
institutiilor publice:
(i) din bugetul de stat sau din bugetele locale, pe baza programelor de
investitii ale ordonatorilor principali de credite, fonduri ce se cuprind la
pozitia globala "Alte cheltuieli de investitii";
(ii) din veniturile proprii ale institutiilor publice finantate din venituri
extrabugetare;
b) la constructiile existente, aflate in proprietatea sau in administrarea
agentilor economici, din fondurile proprii ale agentilor economici.
(2) Pentru locuintele proprietate privata a persoanelor fizice fondurile
necesare privind finantarea cheltuielilor pentru expertizarea tehnica,
proiectarea si executia lucrarilor de consolidare se vor asigura astfel:
a) din transferuri de la bugetul de stat, in limita fondurilor aprobate
anual cu aceasta destinatie in bugetul Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, pentru expertizarea tehnica;
b) din sursele proprii ale proprietarilor, din despagubiri acordate de
societatile de asigurare si/sau din credite, pentru proiectarea si executia
lucrarilor de consolidare."
2. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
(1) Cladirile de locuit multietajate, incadrate prin raportul de expertiza
tehnica in clasa I de risc seismic si care prezinta pericol public, se includ
in programe anuale de actiuni privind proiectarea si executia lucrarilor de
consolidare pentru reducerea riscului seismic, denumite in continuare programe
anuale.
(2) Programele anuale se elaboreaza de Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, impreuna cu Ministerul Administratiei Publice, in
baza prioritatilor stabilite pe criterii tehnice de Consiliul General al
Municipiului Bucuresti si de consiliile judetene si avizate de Comisia tehnica
pentru reducerea riscului seismic al constructiilor, si se aproba prin hotarare
a Guvernului, in limita prevederilor bugetare anuale aprobate cu aceasta
destinatie.
(3) Consiliul General al Municipiului Bucuresti si consiliile judetene,
impreuna cu consiliile municipiilor si oraselor care beneficiaza de sume
alocate din transferuri de la bugetul de stat pentru finantarea programelor
anuale, sunt obligate sa puna la dispozitie Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei toate documentele justificative solicitate,
raspunzand pentru necesitatea si oportunitatea sumelor solicitate, precum si
pentru realitatea, exactitatea si legalitatea sumelor cheltuite in scopul
pentru care au fost alocate."
3. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Fondurile necesare pentru finantarea cheltuielilor privind proiectarea
si executia lucrarilor de consolidare la cladirile incluse in programele anuale
se vor asigura astfel:
a) din transferuri de la bugetul de stat, in limita fondurilor aprobate
anual cu aceasta destinatie in bugetul Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, pentru locuintele proprietate privata a
persoanelor fizice, prin exceptie de la prevederile art. 5 alin. (2) lit. b);
b) din bugetele locale, pentru locuintele si spatiile cu alta destinatie
decat cea de locuinta, aflate in proprietatea sau in administrarea unitatilor
administrativ-teritoriale;
c) din bugetul de stat, din bugetele locale sau din venituri extrabugetare,
dupa caz, in limita fondurilor stabilite anual cu aceasta destinatie pentru
locuintele si spatiile cu alta destinatie decat cea de locuinta, existente in
proprietatea sau in administrarea celorlalte institutii publice, in functie de
subordonarea institutiilor respective;
d) din fondurile proprii ale agentilor economici, pentru locuintele si spatiile
cu alta destinatie decat cea de locuinta, aflate in proprietatea sau in
administrarea acestora.
(2) Institutiile publice si agentii economici care detin locuinte sau
spatii cu alta destinatie decat cea de locuinta in cladirile incluse in programele
anuale sunt obligate sa asigure finantarea proiectarii si executiei lucrarilor
de consolidare, proportional cu cota-parte indiviza pe care o detin din
proprietatea comuna."
4. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Proprietarii locuintelor, persoane fizice, din cladirile incluse in
programele anuale vor actiona potrivit prevederilor art. 2 alin. (2) si vor
beneficia de finantare din transferuri de la bugetul de stat pentru proiectarea
si executia lucrarilor de consolidare, in urmatoarele conditii:
a) existenta hotararii asociatiei de proprietari, adoptata in conditiile
legii, privind executia lucrarilor de consolidare, precum si a documentelor,
acordurilor si avizelor prevazute in Legea nr. 50/1991, republicata, cu
modificarile ulterioare, privind autorizarea executarii lucrarilor de
constructii;
b) instituirea ipotecii legale a statului asupra locuintei;
c) restituirea, la terminarea lucrarilor de consolidare, a sumelor alocate
din transferuri de la bugetul de stat pentru executia lucrarilor de
consolidare, in rate lunare egale fara dobanda, cu o durata de rambursare de
pana la 25 de ani de la data receptiei terminarii lucrarilor de consolidare; in
cazul intarzierii la plata a ratelor cu mai mult de 30 de zile se calculeaza
majorari de intarziere la ratele scadente, aplicandu-se cota de majorare,
stabilita in conditiile legii, pentru neplata la termen a obligatiilor
bugetare.
(2) Radierea ipotecii se face numai cu dovada privind achitarea integrala a
cheltuielilor efectuate din transferuri de la bugetul de stat pentru executia
lucrarilor de consolidare.
(3) Instituirea si radierea ipotecii sunt scutite de plata taxei de
timbru."
5. Dupa articolul 8 se introduc articolele 8^1 - 8^6 cu urmatorul cuprins:
"Art. 8^1
Proprietarii locuintelor, persoane fizice, care realizeaza venituri medii
nete lunare pe membru de familie sub castigul salarial mediu net lunar pe
economie, pe perioadele in care realizeaza aceste venituri sunt scutiti de la
plata ratelor lunare, prin exceptie de la prevederile art. 8 alin. (1) lit. c);
obligatia de a restitui sumele alocate din transferuri de la bugetul de stat
pentru executia lucrarilor de consolidare se diminueaza cu sumele aferente
perioadelor de scutire la plata a ratelor lunare.
Art. 8^2
(1) Pentru cladirile incluse in programele anuale, primarii municipiilor si
oraselor, respectiv primarul general al municipiului Bucuresti, vor lua
masurile necesare pentru:
a) contractarea proiectarii lucrarilor de consolidare si aprobarea
studiilor de fezabilitate;
b) contractarea executiei lucrarilor de consolidare;
c) instituirea ipotecii legale a statului asupra locuintelor proprietate
privata a persoanelor fizice, la care urmeaza sa se execute lucrari de
consolidare finantate din transferuri de la bugetul de stat;
d) asigurarea dirigintilor de santier autorizati;
e) verificarea si decontarea documentatiei de proiectare, precum si a
situatiilor de lucrari real executate pentru consolidarea sistemului structural
in ansamblu sau a elementelor structurale si, dupa caz, introducerea unor
elemente structurale suplimentare si/sau repararea elementelor nestructurale
ale constructiei existente, inclusiv desfacerea si refacerea instalatiilor,
echipamentelor si finisajelor din zona de interventie;
f) organizarea receptiei la terminarea lucrarilor de consolidare;
g) stabilirea situatiei valorice a decontarilor pe categorii de lucrari
real executate si repartizarea pe fiecare proprietar a cheltuielilor efectuate
pentru executia lucrarilor de consolidare, proportional cu cota-parte de
proprietate indiviza din proprietatea comuna care revine fiecarui proprietar;
h) incheierea contractelor pentru restituirea sumelor alocate din
transferuri de la bugetul de stat privind executia lucrarilor de consolidare,
evidenta, calcularea si incasarea ratelor lunare si urmarirea, potrivit legii,
a debitorilor restanti.
(2) Contractul prevazut la alin. (1) lit. h) are valoare de inscris
autentic si constituie titlu executoriu.
Art. 8^3
(1) Instrainarea, in decurs de 25 de ani de la receptia terminarii
lucrarilor de consolidare, a locuintelor proprietate privata a persoanelor
fizice din cladirile incluse in programele anuale si la care s-au executat
lucrari de consolidare finantate prin transferuri de la bugetul de stat este
conditionata de rambursarea integrala a ratelor neachitate, conform evidentei
consiliului local, actualizate la data instrainarii.
(2) Actualizarea se efectueaza in functie de indicele preturilor de consum
total al populatiei, publicat lunar de Institutul National de Statistica in
Buletinul statistic de preturi, pentru intervalul cuprins intre luna de
referinta a receptiei la terminarea lucrarilor de consolidare si luna
actualizarii ratelor neachitate.
Art. 8^4
Sumele incasate din ratele lunare, precum si cele aferente ratelor ramase
de achitat si actualizate la data instrainarii se vireaza in contul de venituri
cu destinatie speciala al unitatii administrativ-teritoriale, deschis la
trezoreria statului, pentru finantarea in continuare a actiunilor privind
reducerea riscului seismic al constructiilor existente cu destinatia de
locuinta.
Art. 8^5
Actele juridice de instrainare incheiate cu incalcarea prevederilor art.
8^3 sunt lovite de nulitate absoluta, buna-credinta neputand fi invocata in
astfel de cazuri.
Art. 8^6
Apartamentele proprietate privata a persoanelor fizice din imobilele cu
destinatia de locuinte incadrate in clasa I de risc seismic prin raport de
expertiza tehnica, dobandite in conditiile art. 9 alin. (1) din Legea nr.
112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia
de locuinte, trecute in proprietatea statului, incluse in programele anuale si
la care se finanteaza, din transferuri de la bugetul de stat, proiectarea si
executia lucrarilor de consolidare, se vor ipoteca o data cu dobandirea
dreptului de proprietate, prin exceptie de la prevederile art. 8 alin. (1) lit.
b)."
6. La articolul 10, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
(1) Transferurile de la bugetul de stat pentru finantarea cheltuielilor
prevazute la art. 5 alin. (2) lit. a) si la art. 7 alin. (1) lit. a) se
fundamenteaza distinct de catre consiliile locale cu ocazia elaborarii
bugetului de stat si se transmit consiliului judetean, respectiv Consiliului
General al Municipiului Bucuresti."
7. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
Contractarea expertizarii tehnice, proiectarii si executiei lucrarilor de
consolidare finantate din fonduri publice se face cu respectarea prevederilor
legale in vigoare privind achizitiile publice."
8. Dupa articolul 14 se introduce articolul 15 cu urmatorul cuprins:
"Art. 15
Nerespectarea dispozitiilor prezentei ordonante atrage, in conditiile
legii, raspunderea materiala, civila, administrativa sau penala, dupa
caz."
Art. 2
Proprietarii locuintelor, persoane fizice, din cladirile de locuit
incadrate prin raportul de expertiza tehnica in clasa I de risc seismic, care,
la data intrarii in vigoare a prezentei legi, beneficiaza de proiecte de
consolidare finantate din transferuri de la bugetul de stat, finalizate sau
contractate si aflate in curs de elaborare, vor continua executia lucrarilor de
consolidare in conditiile prezentei legi.
Art. 3
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei si Ministerul
Administratiei Publice, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, vor
actualiza normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 844/1999,
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 516 bis din 25
octombrie 1999, pe care le vor inainta spre adoptare Guvernului.
Art. 4
Ordonanta Guvernului nr. 20/1994, republicata, cu modificarile ulterioare,
inclusiv cu cele aduse prin prezenta lege, va fi republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 11 iunie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 26 iunie
2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU