ORDONANTA Nr. 20 din 27 ianuarie 1994 * Republicata
privind masuri pentru reducerea riscului seismic al constructiilor existente
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 665 din 23 octombrie 2001
*) Republicata in temeiul art. IV din Legea nr. 460/2001 pentru modificarea
si completarea Ordonantei Guvernului nr. 20/1994 privind masuri pentru
reducerea riscului seismic al constructiilor existente, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 428 din 31 iulie 2001, dandu-se textelor o
noua numerotare.
Ordonanta Guvernului nr. 20/1994 a mai fost republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 150 din 15 aprilie 1998 si ulterior
modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 12/1999, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 36 din 29 ianuarie 1999 (aprobata si
modificata prin Legea nr. 12/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 101 din 8 martie 2000) si prin Legea nr. 460/2001.
Art. 1
Reducerea riscului seismic al constructiilor constituie o actiune complexa,
de interes national, in contextul atenuarii efectelor unui potential dezastru
provocat de cutremure si cuprinde masuri de interventie la constructiile existente
care prezinta niveluri insuficiente de protectie la actiuni seismice, degradari
sau avarieri in urma unor actiuni seismice.
Art. 2
(1) Proprietarii constructiilor, persoane fizice sau juridice, si
asociatiile de proprietari, precum si persoanele juridice care au in
administrare constructii vor actiona pentru:
a) identificarea constructiilor din proprietate sau din administrare,
descrise la art. 1;
b) expertizarea tehnica a constructiilor de catre experti tehnici atestati,
in conformitate cu reglementarile tehnice;
c) aprobarea deciziei de interventie si continuarea actiunilor definite la
alin. (2), in functie de concluziile fundamentate din raportul de expertiza
tehnica.
(2) Pentru constructiile expertizate tehnic si incadrate prin raportul de
expertiza tehnica in clasa I de risc seismic, proprietarii constructiilor,
persoane fizice sau juridice, si asociatiile de proprietari, precum si
persoanele juridice care au in administrare constructii sunt obligate sa
procedeze la:
a) proiectarea lucrarilor de interventie de catre persoane fizice sau
juridice autorizate si verificarea proiectelor de catre verificatori tehnici
atestati;
b) executia lucrarilor de interventie de catre persoane juridice autorizate
care au responsabili tehnici cu executia, atestati, inclusiv urmarirea,
verificarea si receptia executiei lucrarilor de interventie prin diriginti de
santier autorizati.
Art. 3
Masurile de interventie pentru reducerea riscului seismic al constructiilor
existente se stabilesc prin reglementari tehnice si se vor realiza cu
respectarea cerintelor de calitate si a celorlalte obligatii impuse prin Legea
nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 12 din 24 ianuarie 1995, precum si a conditiilor
tehnice prevazute de Normativul de proiectare antiseismica.
Art. 4
(1) Coordonarea din punct de vedere tehnic a activitatii in domeniul
reducerii riscului seismic al constructiilor existente se realizeaza de catre
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei prin:
a) organizarea elaborarii, avizarea si aprobarea reglementarilor tehnice in
domeniul protectiei antiseismice;
b) avizarea din punct de vedere tehnic a solutiilor de interventie pentru constructiile
de importanta vitala pentru societate, a caror functionalitate, in timpul
cutremurului si imediat dupa cutremur, trebuie sa fie asigurata integral.
In acest scop, in cadrul Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor
si Locuintei se organizeaza Comisia tehnica pentru reducerea riscului seismic
al constructiilor, formata din personalitati in domeniu.
(2) Comisiile judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, de aparare
impotriva dezastrelor vor actiona, in aria lor de autoritate, pentru:
a) elaborarea programelor si monitorizarea actiunilor de interventie pentru
reducerea riscului seismic al constructiilor;
b) educarea antiseismica a populatiei.
(3) Consiliile judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
si consiliile municipiilor, oraselor si comunelor vor actiona, in aria lor de
autoritate, pentru:
a) stabilirea si aplicarea restrictiilor din punct de vedere al riscului
seismic datorita conditiilor locale de amplasament impuse prin documentatiile
de urbanism si amenajarea teritoriului aprobate potrivit prevederilor legale;
b) identificarea si inventarierea constructiilor cu destinatia de locuinta,
descrise la art. 1, proprietate privata a persoanelor fizice ori aflate in
proprietatea sau in administrarea unitatilor administrativ-teritoriale, a
institutiilor publice si a agentilor economici, si monitorizarea actiunilor de
interventie privind reducerea riscului seismic al acestora, cuprinzand
expertizarea tehnica, proiectarea si executia lucrarilor de interventie;
c) fundamentarea, verificarea si avizarea documentatiilor privind actiunile
de interventie finantate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa
caz.
Consiliile municipiilor, oraselor si comunelor vor asigura locuintele de
necesitate, pentru cazarea temporara a persoanelor si a familiilor, pe perioada
executarii interventiilor care nu se pot efectua in cladiri ocupate.
Consiliile judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
pentru constructiile cu destinatia de locuinta, expertizate tehnic si incadrate
prin raportul de expertiza tehnica in clasa I de risc seismic, vor notifica in
scris proprietarilor, persoane fizice sau juridice, si asociatiilor de
proprietari, precum si persoanelor juridice care au in administrare aceste
constructii, obligatiile ce le revin, potrivit prevederilor legale, pentru
reducerea riscului seismic al constructiilor, precum si faptul ca isi asuma
riscul si raspunderea pentru efectele potentiale ale seismelor, in situatia in
care nu se conformeaza obligatiilor legale.
(4) Inspectoratul de Stat in Constructii - ISC din subordinea Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, prin inspectoratele
teritoriale in constructii din subordinea acestuia, vor aviza din punct de
vedere tehnic listele cuprinzand prioritatile, pe categorii de constructii,
privind expertizarea tehnica, proiectarea si executia lucrarilor de interventie
finantate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa caz, pentru
reducerea riscului seismic al constructiilor existente.
(5) Consiliile municipiilor, oraselor si comunelor, in vederea prevenirii
unui potential dezastru provocat de cutremure, pot solicita instantei de
judecata sa oblige proprietarii constructiilor cu destinatia de locuinta,
incadrate in clasa I de risc seismic, sa ia masurile de interventie stabilite
prin raportul de expertiza tehnica. Actiunea se adreseaza judecatoriei in raza
careia este situata constructia. Actiunea este scutita de taxa de timbru.
Art. 5
(1) Fondurile necesare pentru finantarea cheltuielilor privind expertizarea
tehnica, proiectarea si executia lucrarilor de consolidare la constructiile
existente se vor asigura dupa cum urmeaza:
a) la constructiile existente, aflate in proprietatea sau in administrarea
institutiilor publice:
(i) din bugetul de stat sau din bugetele locale, pe baza programelor de
investitii ale ordonatorilor principali de credite, fonduri ce se cuprind la
pozitia globala "Alte cheltuieli de investitii";
(ii) din veniturile proprii ale institutiilor publice finantate din
venituri extrabugetare;
b) la constructiile existente, aflate in proprietatea sau in administrarea
agentilor economici, din fondurile proprii ale agentilor economici.
(2) Pentru locuintele proprietate privata a persoanelor fizice fondurile
necesare privind finantarea cheltuielilor pentru expertizarea tehnica,
proiectarea si executia lucrarilor de consolidare se vor asigura astfel:
a) din transferuri de la bugetul de stat, in limita fondurilor aprobate
anual cu aceasta destinatie in bugetul Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, pentru expertizarea tehnica;
b) din sursele proprii ale proprietarilor, din despagubiri acordate de
societatile de asigurare si/sau din credite, pentru proiectarea si executia
lucrarilor de consolidare.
Art. 6
(1) Cladirile de locuit multietajate, incadrate prin raport de expertiza
tehnica in clasa I de risc seismic si care prezinta pericol public, se includ
in programe anuale de actiuni privind proiectarea si executia lucrarilor de
consolidare pentru reducerea riscului seismic, denumite in continuare programe
anuale.
(2) Programele anuale se elaboreaza de Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei impreuna cu Ministerul Administratiei Publice, in
baza prioritatilor stabilite pe criterii tehnice de Consiliul General al
Municipiului Bucuresti si de consiliile judetene si avizate de Comisia tehnica
pentru reducerea riscului seismic al constructiilor, si se aproba prin hotarare
a Guvernului, in limita prevederilor bugetare anuale aprobate cu aceasta
destinatie.
(3) Consiliul General al Municipiului Bucuresti si consiliile judetene,
impreuna cu consiliile municipiilor si oraselor care beneficiaza de sume alocate
din transferuri de la bugetul de stat pentru finantarea programelor anuale,
sunt obligate sa puna la dispozitie Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei toate documentele justificative solicitate,
raspunzand pentru necesitatea si oportunitatea sumelor solicitate, precum si
pentru realitatea, exactitatea si legalitatea sumelor cheltuite in scopul
pentru care au fost alocate.
Art. 7
(1) Fondurile necesare pentru finantarea cheltuielilor privind proiectarea
si executia lucrarilor de consolidare la cladirile incluse in programele anuale
se vor asigura astfel:
a) din transferuri de la bugetul de stat, in limita fondurilor aprobate
anual cu aceasta destinatie in bugetul Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, pentru locuintele proprietate privata a
persoanelor fizice, prin exceptie de la prevederile art. 5 alin. (2) lit. b);
b) din bugetele locale, pentru locuintele si spatiile cu alta destinatie
decat cea de locuinta, aflate in proprietatea sau in administrarea unitatilor
administrativ-teritoriale;
c) din bugetul de stat, din bugetele locale sau din venituri extrabugetare,
dupa caz, in limita fondurilor stabilite anual cu aceasta destinatie pentru
locuintele si spatiile cu alta destinatie decat cea de locuinta, existente in
proprietatea sau in administrarea celorlalte institutii publice, in functie de
subordonarea institutiilor respective;
d) din fondurile proprii ale agentilor economici, pentru locuintele si
spatiile cu alta destinatie decat cea de locuinta, aflate in proprietatea sau
in administrarea acestora.
(2) Institutiile publice si agentii economici care detin locuinte sau
spatii cu alta destinatie decat cea de locuinta in cladirile incluse in
programele anuale sunt obligati sa asigure finantarea proiectarii si executiei
lucrarilor de consolidare, proportional cu cota-parte indiviza pe care o detin
din proprietatea comuna.
Art. 8
(1) Proprietarii locuintelor, persoane fizice, din cladirile incluse in
programele anuale vor actiona potrivit prevederilor art. 2 alin. (2) si vor
beneficia de finantare din transferuri de la bugetul de stat pentru proiectarea
si executia lucrarilor de consolidare, in urmatoarele conditii:
a) existenta hotararii asociatiei de proprietari, adoptata in conditiile
legii, privind executia lucrarilor de consolidare, precum si a documentelor,
acordurilor si avizelor prevazute in Legea nr. 50/1991, republicata, cu
modificarile ulterioare, privind autorizarea executarii lucrarilor de
constructii;
b) instituirea ipotecii legale a statului asupra locuintei;
c) restituirea, la terminarea lucrarilor de consolidare, a sumelor alocate
din transferuri de la bugetul de stat pentru executia lucrarilor de
consolidare, in rate lunare egale fara dobanda, cu o durata de rambursare de
pana la 25 de ani de la data receptiei terminarii lucrarilor de consolidare; in
cazul intarzierii la plata a ratelor cu mai mult de 30 de zile se calculeaza
majorari de intarziere la ratele scadente, aplicandu-se cota de majorare, stabilita
in conditiile legii, pentru neplata la termen a obligatiilor bugetare.
(2) Radierea ipotecii se face numai cu dovada privind achitarea integrala a
cheltuielilor efectuate din transferuri de la bugetul de stat pentru executia
lucrarilor de consolidare.
(3) Instituirea si radierea ipotecii sunt scutite de plata taxei de timbru.
Art. 9
Proprietarii locuintelor, persoane fizice, care realizeaza venituri medii
nete lunare pe membru de familie sub castigul salarial mediu net lunar pe
economie, pe perioadele in care realizeaza aceste venituri sunt scutiti de la
plata ratelor lunare, prin exceptie de la prevederile art. 8 alin. (1) lit. c);
obligatia de a restitui sumele alocate din transferuri de la bugetul de stat
pentru executia lucrarilor de consolidare se diminueaza cu sumele aferente
perioadelor de scutire la plata a ratelor lunare.
Art. 10
(1) Pentru cladirile incluse in programele anuale primarii municipiilor si
oraselor, respectiv primarul general al municipiului Bucuresti, vor lua
masurile necesare pentru:
a) contractarea proiectarii lucrarilor de consolidare si aprobarea
studiilor de fezabilitate;
b) contractarea executiei lucrarilor de consolidare;
c) instituirea ipotecii legale a statului asupra locuintelor proprietate
privata a persoanelor fizice, la care urmeaza sa se execute lucrari de
consolidare finantate din transferuri de la bugetul de stat;
d) asigurarea dirigintilor de santier autorizati;
e) verificarea si decontarea documentatiei de proiectare, precum si a
situatiilor de lucrari real executate pentru consolidarea sistemului structural
in ansamblu sau a elementelor structurale si, dupa caz, introducerea unor
elemente structurale suplimentare si/sau repararea elementelor nestructurale
ale constructiei existente, inclusiv desfacerea si refacerea instalatiilor,
echipamentelor si finisajelor din zona de interventie;
f) organizarea receptiei la terminarea lucrarilor de consolidare;
g) stabilirea situatiei valorice a decontarilor pe categorii de lucrari
real executate si repartizarea pe fiecare proprietar a cheltuielilor efectuate
pentru executia lucrarilor de consolidare, proportional cu cota-parte de
proprietate indiviza din proprietatea comuna care revine fiecarui proprietar;
h) incheierea contractelor pentru restituirea sumelor alocate din
transferuri de la bugetul de stat privind executia lucrarilor de consolidare,
evidenta, calcularea si incasarea ratelor lunare si urmarirea, potrivit legii,
a debitorilor restanti.
(2) Contractul prevazut la alin. (1) lit. h) are valoare de inscris
autentic si constituie titlu executoriu.
Art. 11
(1) Instrainarea, in decurs de 25 de ani de la receptia terminarii
lucrarilor de consolidare, a locuintelor proprietate privata a persoanelor
fizice din cladirile incluse in programele anuale si la care s-au executat
lucrari de consolidare finantate prin transferuri de la bugetul de stat este
conditionata de rambursarea integrala a ratelor neachitate, conform evidentei
consiliului local, actualizate la data instrainarii.
(2) Actualizarea se efectueaza in functie de indicele preturilor de consum
total al populatiei, publicat lunar de Institutul National de Statistica in
Buletinul statistic de preturi, pentru intervalul cuprins intre luna de
referinta a receptiei la terminarea lucrarilor de consolidare si luna
actualizarii ratelor neachitate.
Art. 12
Sumele incasate din ratele lunare, precum si cele aferente ratelor ramase
de achitat si actualizate la data instrainarii se vireaza in contul de venituri
cu destinatie speciala al unitatii administrativ-teritoriale, deschis la
trezoreria statului, pentru finantarea in continuare a actiunilor privind
reducerea riscului seismic al constructiilor existente cu destinatia de
locuinta.
Art. 13
Actele juridice de instrainare incheiate cu incalcarea prevederilor art. 11
sunt lovite de nulitate absoluta, buna-credinta neputand fi invocata in astfel
de cazuri.
Art. 14
Apartamentele proprietate privata a persoanelor fizice din imobilele cu
destinatia de locuinte incadrate in clasa I de risc seismic prin raport de
expertiza tehnica, dobandite in conditiile art. 9 alin. (1) din Legea nr.
112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia
de locuinte, trecute in proprietatea statului, incluse in programele anuale si
la care se finanteaza, din transferuri de la bugetul de stat, proiectarea si
executia lucrarilor de consolidare, se vor ipoteca o data cu dobandirea
dreptului de proprietate, prin exceptie de la prevederile art. 8 alin. (1) lit.
b).
Art. 15
Proprietarii, persoane fizice, beneficiaza, prin exceptarea de la
prevederile legale, de scutirea de taxa privind eliberarea autorizatiei de
construire pentru executia lucrarilor de consolidare a constructiilor cu destinatia
de locuinta din proprietate.
Art. 16
(1) Transferurile de la bugetul de stat pentru finantarea cheltuielilor
prevazute la art. 5 alin. (2) lit. a) si la art. 7 alin. (1) lit. a) se
fundamenteaza distinct de catre consiliile locale cu ocazia elaborarii
bugetului de stat si se transmit consiliului judetean, respectiv Consiliului
General al Municipiului Bucuresti.
(2) Consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti
analizeaza, verifica si centralizeaza situatiile primite, stabilesc
prioritatile la nivel de judet, respectiv municipiul Bucuresti, si transmit
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei valoarea
cheltuielilor necesare.
(3) In executia bugetului de stat transferurile se repartizeaza de catre Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei consiliilor judetene si
Consiliului General al Municipiului Bucuresti si se acorda consiliilor locale
beneficiare, potrivit normelor metodologice.
(4) Consiliile judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, si consiliile municipiilor, oraselor si comunelor raspund, potrivit
legii, de utilizarea creditelor bugetare si de folosirea cu eficienta a sumelor
primite ca transferuri de la bugetul de stat.
Art. 17
Contractarea expertizarii tehnice, proiectarii si executiei lucrarilor de
consolidare finantate din fonduri publice se face cu respectarea prevederilor
legale in vigoare privind achizitiile publice.
Art. 18
In termen de 30 de zile de la data aprobarii prezentei ordonante,
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei si Ministerul
Finantelor Publice vor elabora norme metodologice de aplicare a prezentei
ordonante.
Art. 19
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga prevederile
Hotararii Guvernului nr. 709/1991, precum si orice alte dispozitii contrare.
Art. 20
Obligatiile si raspunderile proprietarilor constructiilor, persoane fizice
sau juridice, si asociatiilor de proprietari, precum si ale persoanelor
juridice care au in administrare constructii, se completeaza cu dispozitiile
legislatiei civile.
Art. 21
Nerespectarea dispozitiilor prezentei ordonante atrage, in conditiile
legii, raspunderea materiala, civila, administrativa sau penala, dupa caz.
NOTA:
Potrivit prevederilor art. II si III din Legea nr. 460/2001:
"Art. 2
Proprietarii locuintelor, persoane fizice, din cladirile de locuit
incadrate prin raportul de expertiza tehnica in clasa I de risc seismic, care,
la data intrarii in vigoare a prezentei legi, beneficiaza de proiecte de
consolidare finantate din transferuri de la bugetul de stat, finalizate sau
contractate si aflate in curs de elaborare, vor continua executia lucrarilor de
consolidare in conditiile prezentei legi.
Art. 3
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei si Ministerul
Administratiei Publice, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, vor
actualiza normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 844/1999,
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 516 bis din 25
octombrie 1999, pe care le vor inainta spre adoptare Guvernului."