ORDONANTA Nr. 20 din 27 ianuarie 1994 * Republicata
privind masuri pentru reducerea riscului seismic al constructiilor existente
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 150 din 15 aprilie 1998
*) Republicata in temeiul dispozitiilor art. II din Legea nr. 72 din 7
aprilie 1998 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 67/1997 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 20/1994 privind punerea in
siguranta a fondului construit existent, dandu-se articolelor si alineatelor o
noua numerotare.
Ordonanta Guvernului nr. 20 din 27 ianuarie 1994 a fost publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 28 din 28 ianuarie 1994, a mai
fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 338 din 7
decembrie 1994 si a fost aprobata si modificata prin Legea nr. 82 din 20 iulie
1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 160 din 25
iulie 1995.
Art. 1
Reducerea riscului seismic al constructiilor constituie o actiune complexa,
de interes national, in contextul atenuarii efectelor unui potential dezastru
provocat de cutremure si cuprinde masuri de interventie la constructiile
existente care prezinta niveluri insuficiente de protectie la actiuni seismice,
degradari sau avarieri in urma unor actiuni seismice.
Art. 2
(1) Proprietarii constructiilor, persoane fizice sau juridice, si
asociatiile de proprietari, precum si persoanele juridice care au in
administrare constructii vor actiona pentru:
- identificarea constructiilor din proprietate sau din administrare,
descrise la art. 1;
- expertizarea tehnica a constructiilor de catre experti tehnici atestati,
in conformitate cu reglementarile tehnice;
- aprobarea deciziei de interventie si continuarea actiunilor definite la
alin. (2), in functie de concluziile fundamentate din raportul de expertiza
tehnica.
(2) Pentru constructiile expertizate tehnic si incadrate prin raportul de
expertiza tehnica in clasa I de risc seismic, proprietarii constructiilor,
persoane fizice sau juridice, si asociatiile de proprietari, precum si
persoanele juridice care au in administrare constructii sunt obligati sa
procedeze la:
- proiectarea lucrarilor de interventie de catre persoane fizice sau
juridice autorizate si verificarea proiectelor de catre verificatori tehnici
atestati;
- executarea lucrarilor de interventie de catre persoane juridice
autorizate care au responsabili tehnici cu executia, atestati, inclusiv
urmarirea, verificarea si receptia executarii lucrarilor de interventie prin
diriginti de santier autorizati.
Art. 3
Masurile de interventie pentru reducerea riscului seismic al constructiilor
existente se stabilesc prin reglementari tehnice si se vor realiza cu
respectarea cerintelor de calitate si a celorlalte obligatii impuse prin Legea
nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 12 din 24 ianuarie 1995, precum si a conditiilor
tehnice prevazute de Normativul de proiectare antiseismica.
Art. 4
(1) Coordonarea din punct de vedere tehnic a activitatii in domeniul
reducerii riscului seismic al constructiilor existente se realizeaza de catre
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului prin:
a) organizarea elaborarii, avizarea si aprobarea reglementarilor tehnice in
domeniul protectiei antiseismice;
b) avizarea din punct de vedere tehnic a solutiilor de interventie pentru
constructiile de importanta vitala pentru societate, a caror functionalitate,
in timpul cutremurului si imediat dupa cutremur, trebuie sa fie asigurata
integral.
In acest scop, in cadrul Consiliului tehnic superior al Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului se organizeaza Comisia tehnica
pentru reducerea riscului seismic al constructiilor, formata din personalitati
in domeniu.
(2) Comisiile judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, de aparare
impotriva dezastrelor vor actiona, in aria lor de autoritate, pentru:
a) elaborarea programelor si monitorizarea actiunilor de interventie pentru
reducerea riscului seismic al constructiilor;
b) educarea antiseismica a populatiei.
(3) Consiliile judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului
Bucuresti si consiliile municipiilor, oraselor si comunelor vor actiona, in
aria lor de autoritate, pentru:
a) stabilirea si aplicarea restrictiilor din punct de vedere al riscului
seismic datorita conditiilor locale de amplasament impuse prin documentatiile
de urbanism si amenajarea teritoriului aprobate potrivit prevederilor legale;
b) identificarea si inventarierea constructiilor cu destinatia de locuinta,
descrise la art. 1, proprietate privata a persoanelor fizice ori aflate in
proprietatea sau in administrarea unitatilor administrativ-teritoriale, a
institutiilor publice si a agentilor economici si monitorizarea actiunilor de
interventie privind reducerea riscului seismic al acestora, cuprinzand
expertizarea tehnica, proiectarea si executia lucrarilor de interventie;
c) fundamentarea, verificarea si avizarea documentatiilor privind actiunile
de interventie finantate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa
caz.
Consiliile municipiilor, oraselor si comunelor vor asigura locuintele de
necesitate, pentru cazarea temporara a persoanelor si a familiilor, pe perioada
executarii interventiilor care nu se pot efectua in cladiri ocupate.
Consiliile judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
pentru constructiile cu destinatia de locuinta, expertizate tehnic si incadrate
prin raportul de expertiza tehnica in clasa I de risc seismic, vor notifica in
scris proprietarilor, persoane fizice sau juridice, si asociatiilor de
proprietari, precum si persoanelor juridice care au in administrare aceste
constructii, obligatiile ce le revin, potrivit prevederilor legale, pentru
reducerea riscului seismic al constructiilor, precum si faptul ca isi asuma
riscul si raspunderea pentru efectele potentiale ale seismelor, in situatia in
care nu se conformeaza obligatiilor legale.
(4) Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului, prin inspectiile judetene si a municipiului Bucuresti
in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului,
subordonate acesteia, vor aviza din punct de vedere tehnic listele cuprinzand
prioritatile, pe categorii de constructii, privind expertizarea tehnica,
proiectarea si executarea lucrarilor de interventie finantate de la bugetul de
stat sau de la bugetele locale, dupa caz, pentru reducerea riscului seismic al
constructiilor existente.
(5) Consiliile municipiilor, oraselor si comunelor, in vederea prevenirii
unui potential dezastru provocat de cutremure, pot solicita instantei de
judecata sa oblige proprietarii constructiilor cu destinatia de locuinta
incadrate in clasa I de risc seismic sa ia masurile de interventie stabilite
prin raportul de expertiza tehnica. Actiunea se adreseaza judecatoriei in raza careia
este situata constructia.
Actiunea este scutita de taxa de timbru.
Art. 5
Fondurile necesare pentru finantarea cheltuielilor privind expertizarea
tehnica a constructiilor descrise la art. 1 se vor asigura dupa cum urmeaza:
a) pentru constructiile cu destinatia de locuinta, proprietate privata a
persoanelor fizice ori aflate in proprietatea sau in administrarea unitatilor
administrativ-teritoriale si a agentilor economici - societati comerciale cu
capital majoritar de stat sau regii autonome - in limita transferurilor de la
bugetul de stat, stabilite anual cu aceasta destinatie in bugetul Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului;
b) pentru constructiile aflate in administrarea institutiilor publice, din
bugetul de stat sau din bugetele locale, dupa caz, in functie de subordonarea
acestora;
c) pentru constructiile aflate in proprietatea sau in administrarea
agentilor economici, cu exceptia constructiilor cu destinatia de locuinta
aflate in proprietatea sau administrarea agentilor economici definiti la lit.
a), din fondurile proprii ale acestora.
Art. 6
Fondurile necesare pentru finantarea cheltuielilor de natura investitiilor
privind proiectarea si executarea lucrarilor de interventie pentru reducerea
riscului seismic al constructiilor existente se vor asigura, acordandu-se
prioritate constructiilor incadrate prin raportul de expertiza tehnica in clasa
I de risc seismic, dupa cum urmeaza:
a) pentru constructiile cu destinatia de locuinta, proprietate privata a
persoanelor fizice ori aflate in proprietatea sau in administrarea agentilor
economici - societati comerciale cu capital majoritar de stat si regii autonome
-, dupa caz, din:
- sursele proprii ale proprietarilor sau ale agentilor economici care le
administreaza;
- despagubiri acordate de societatile de asigurare;
- credite bancare cu o durata de rambursare de pana la 20 de ani si cu o
dobanda de 5% pe an, pentru consolidarea elementelor structurale sau a
sistemului structural in ansamblu si, dupa caz, a elementelor nestructurale ale
constructiei existente si/sau introducerea unor elemente structurale
suplimentare inclusiv desfacerea si refacerea instalatiilor, echipamentelor si
finisajelor aferente; in acest scop, Banca Nationala a Romaniei se autorizeaza
si va deschide o linie de creditare, conform prevederilor legale, la Banca
Romana pentru Dezvoltare - S.A. si la alte banci comerciale acreditate, precum
si la Casa de Economii si Consemnatiuni; diferenta dintre dobanda de creditare,
care include dobanda de referinta (taxa oficiala a scontului) a Bancii
Nationale a Romaniei, plus marja dobanzii de 5% pe an a Bancii Romane pentru
Dezvoltare - S.A. si a altor banci comerciale agreate, precum si Casei de
Economii si Consemnatiuni si dobanda platita de beneficiarii de credite se va
suporta din transferuri de la bugetul de stat; modul de derulare a finantarii
se stabileste prin conventie incheiata intre Ministerul Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului, Departamentul pentru Administratie Publica Locala,
Banca Nationala a Romaniei, Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A. si alte banci
comerciale agreate si Casa de Economii si Consemnatiuni, cu avizul Ministerului
Finantelor; pana la rambursarea integrala a creditului se instituie ipoteca asupra
locuintei; in cazul vanzarii locuintei, din pretul convenit se asigura
rambursarea integrala a creditului, inclusiv a dobanzilor aferente, conform
evidentei bancare de la data vanzarii locuintei; radierea ipotecii se face
numai cu dovada achitarii integrale a creditului bancar acordat si a dobanzilor
aferente;
- bugetele locale, pentru locuintele aflate in proprietatea sau in
administrarea unitatilor administrativ-teritoriale;
b) pentru constructiile aflate in administrarea institutiilor publice, cu
respectarea termenelor prevazute in normele tehnice in vigoare, potrivit
prevederilor stabilite anual pentru acest gen de lucrari si aprobate prin
bugetul de stat si bugetele locale, dupa caz, in functie de subordonarea
institutiilor respective.
Institutiile publice finantate integral din venituri extrabugetare vor
asigura acoperirea cheltuielilor din venituri proprii;
c) pentru constructiile aflate in proprietatea sau in administrarea
agentilor economici, cu exceptia constructiilor cu destinatia de locuinta
aflate in proprietatea sau administrarea agentilor economici definiti la lit.
a), din fondurile de dezvoltare proprii.
Art. 7
Fondurile necesare pentru finantarea cheltuielilor privind proiectarea
lucrarilor de interventie la constructiile cu destinatia de locuinta incadrate
prin raportul de expertiza tehnica in clasa I de risc seismic se vor asigura in
limita transferurilor de la bugetul de stat, stabilite anual cu aceasta
destinatie, in bugetul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, cu conditia continuarii de catre proprietari a executarii
lucrarilor de interventie.
Art. 8
(1) Proprietarii, persoane fizice, care, la data aprobarii deciziei de
interventiei, realizeaza venituri medii nete lunare pe membru de familie sub
castigul salarial mediu net lunar pe economie, beneficiaza de alocatii pentru
finantarea cheltuielilor privind executarea lucrarilor de interventie la
constructiile din proprietate cu destinatia de locuinta incadrate prin raportul
de expertiza tehnica in clasa I de risc seismic, in limita transferurilor de la
bugetul de stat stabilite anual cu aceasta destinatie in bugetul Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului.
(2) Pentru proprietarii, persoane fizice, care nu se incadreaza in
prevederile alin. (1), consiliile locale pot finanta din bugetele locale
cheltuielile privind executarea lucrarilor de interventie, in functie de
situatia materiala a proprietarilor si de starea tehnica si valoarea de
patrimoniu a constructiilor din proprietatea acestora.
(3) Finantarea din bugetele locale, in conditiile alin. (2), se face in
completarea transferurilor de la bugetul de stat, stabilite anual pentru
finantarea cheltuielilor privind executarea lucrarilor de interventie la
constructiile cu destinatia de locuinta incadrate prin raportul de expertiza
tehnica in clasa I de risc seismic.
Art. 9
Proprietarii, persoane fizice, beneficiaza, prin exceptare de la
prevederile legale, de scutirea de taxa privind eliberarea autorizatiei de
construire pentru executarea lucrarilor de consolidare a constructiilor cu
destinatia de locuinta din proprietate.
Art. 10
(1) Transferurile de la bugetul de stat pentru finantarea cheltuielilor
prevazute la art. 5 lit. a), art. 6 lit. a), art. 7 si art. 8 se fundamenteaza
distinct de catre consiliile locale, cu ocazia elaborarii bugetului de stat si
se transmit consiliului judetean, respectiv Consiliului General al Municipiului
Bucuresti.
(2) Consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti
analizeaza, verifica si centralizeaza situatiile primite, stabilesc
prioritatile la nivel de judet, respectiv municipiul Bucuresti, si transmit
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului valoarea
cheltuielilor necesare.
(3) In executia bugetului de stat, transferurile se repartizeaza de catre
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului consiliilor judetene
si Consiliului General al Municipiului Bucuresti si se acorda consiliilor
locale beneficiare, potrivit normelor metodologice.
(4) Consiliile judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, si consiliile municipiilor, oraselor si comunelor raspund, potrivit
legii, de utilizarea creditelor bugetare si de folosirea cu eficienta a sumelor
primite ca transferuri de la bugetul de stat.
Art. 11
Contractarea expertizarii tehnice, proiectarii si executarii lucrarilor de
interventie finantate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa
caz, pentru reducerea riscului seismic al constructiilor se face cu respectarea
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 12/1993 privind achizitiile publice,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 281 din 4 decembrie
1995.
Art. 12
In termen de 30 de zile de la data aprobarii prezentei ordonante,
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului si Ministerul
Finantelor vor elabora norme metodologice de aplicare a prezentei ordonante*).
Art. 13
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga prevederile
Hotararii Guvernului nr. 709/1991, precum si orice alte dispozitii contrare*).
Art. 14
Obligatiile si raspunderile proprietarilor constructiilor, persoane fizice
sau juridice, si asociatiilor de proprietari, precum si ale persoanelor juridice
care au in administrare constructii, se completeaza cu dispozitiile legislatiei
civile.
-----------
*) Normele metodologice nr. 30.654/2.162/MC din 5 august 1994 au fost
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 289 din 12 octombrie
1994.
Potrivit art. II din Ordonanta Guvernului nr. 67/1997, in termen de 60 de
zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a acesteia,
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, Departamentul pentru
Administratie Publica Locala si Ministerul Finantelor vor adapta in mod
corespunzator normele metodologice sus-mentionate si le vor republica in
Monitorul Oficial al Romaniei.
*) Potrivit art. III din Ordonanta Guvernului nr. 67/1997, la data intrarii
in vigoare a acesteia se abroga si prevederile Hotararii Guvernului nr.
644/1990 privind masuri pentru reducerea riscului de avariere a constructiilor
afectate de cutremur, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
80 din 7 iunie 1990.