LEGE
Nr. 72 din 7 aprilie 1998
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 67/1997 pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 20/1994 privind punerea in siguranta a
fondului construit existent
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 142 din 8 aprilie 1998
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 67 din 28 august 1997 pentru modificarea
si completarea Ordonantei Guvernului nr. 20/1994 privind punerea in siguranta a
fondului construit existent, emisa in temeiul art. 1 lit. f) din Legea nr.
134/1997 pentru abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 227 din 30 august 1997, cu
urmatoarele modificari si completari:
1. La articolul I punctul 2, articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Reducerea riscului seismic al constructiilor constituie o actiune complexa,
de interes national, in contextul atenuarii efectelor unui potential dezastru
provocat de cutremure, si cuprinde masuri de interventie la constructiile
existente, care prezinta niveluri insuficiente de protectie la actiuni
seismice, degradari sau avarieri in urma unor actiuni seismice."
2. La articolul I punctul 5, alineatele (1) - (4) ale articolului 4 vor
avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
(1) Coordonarea din punct de vedere tehnic a activitatii in domeniul
reducerii riscului seismic al constructiilor existente se realizeaza de catre
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului prin:
a) organizarea elaborarii, avizarea si aprobarea reglementarilor tehnice in
domeniul protectiei antiseismice;
b) avizarea din punct de vedere tehnic a solutiilor de interventie pentru
constructiile de importanta vitala pentru societate, a caror functionalitate,
in timpul cutremurului si imediat dupa cutremur, trebuie sa fie asigurata
integral.
In acest scop, in cadrul Consiliului tehnic superior al Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului se organizeaza Comisia tehnica
pentru reducerea riscului seismic al constructiilor, formata din personalitati
in domeniu.
(2) Comisiile judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, de aparare
impotriva dezastrelor vor actiona, in aria lor de autoritate, pentru:
a) elaborarea programelor si monitorizarea actiunilor de interventie pentru
reducerea riscului seismic al constructiilor;
b) educarea antiseismica a populatiei.
(3) Consiliile judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, si consiliile municipiilor, oraselor si comunelor vor actiona, in
aria lor de autoritate, pentru:
a) stabilirea si aplicarea restrictiilor din punct de vedere al riscului
seismic datorita conditiilor locale de amplasament impuse prin documentatiile
de urbanism si amenajare a teritoriului aprobate potrivit prevederilor legale;
b) identificarea si inventarierea constructiilor cu destinatia de locuinta,
descrise la art. 1, proprietate privata a persoanelor fizice ori aflate in
proprietatea sau in administrarea unitatilor administrativ-teritoriale, a
institutiilor publice si a agentilor economici, si monitorizarea actiunilor de
interventie privind reducerea riscului seismic al acestora, cuprinzand
expertizarea tehnica, proiectarea si executia lucrarilor de interventie;
c) fundamentarea, verificarea si avizarea documentatiilor privind actiunile
de interventie finantate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa
caz.
Consiliile municipiilor, oraselor si comunelor vor asigura locuintele de
necesitate, pentru cazarea temporara a persoanelor si a familiilor, pe perioada
executarii interventiilor care nu se pot efectua in cladiri ocupate.
Consiliile judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
pentru constructiile cu destinatia de locuinta, expertizate tehnic si incadrate
prin raportul de expertiza tehnica in clasa I de risc seismic, vor notifica in
scris proprietarilor, persoane fizice sau juridice, si asociatiilor de
proprietari, precum si persoanelor juridice, care au in administrare aceste
constructii, obligatiile ce le revin, potrivit prevederilor legale, pentru
reducerea riscului seismic al constructiilor, precum si faptul ca isi asuma
riscul si raspunderea pentru efectele potentiale ale seismelor, in situatia in
care nu se conformeaza obligatiilor legale.
(4) Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului, prin inspectiile judetene si a municipiului Bucuresti
in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului,
subordonate acesteia, vor aviza din punct de vedere tehnic listele cuprinzand
prioritatile, pe categorii de constructii, privind expertizarea tehnica,
proiectarea si executarea lucrarilor de interventie finantate de la bugetul de
stat sau de la bugetele locale, dupa caz, pentru reducerea riscului seismic al
constructiilor existente."
3. La articolul I punctul 6, litera a) a articolului 5 va avea urmatorul
cuprins:
"a) pentru constructiile cu destinatia de locuinta, proprietate
privata a persoanelor fizice ori aflate in proprietatea sau in administrarea
unitatilor administrativ-teritoriale si a agentilor economici - societati
comerciale cu capital majoritar de stat sau regii autonome -, in limita
transferurilor de la bugetul de stat, stabilite anual cu aceasta destinatie in
bugetul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului;"
4. La articolul I punctul 8, litera a) a articolului 6 va avea urmatorul
cuprins:
"a) pentru constructiile cu destinatia de locuinta, proprietate
privata a persoanelor fizice ori aflate in proprietatea sau in administrarea
agentilor economici - societati comerciale cu capital majoritar de stat si regii
autonome -, dupa caz, din:
- sursele proprii ale proprietarilor sau ale agentilor economici care le
administreaza;
- despagubiri acordate de societatile de asigurare;
- credite bancare cu o durata de rambursare de pana la 20 de ani si cu o
dobanda de 5% pe an, pentru consolidarea elementelor structurale sau a
sistemului structural in ansamblu si, dupa caz, a elementelor nestructurale ale
constructiei existente si/sau introducerea unor elemente structurale
suplimentare, inclusiv desfacerea si refacerea instalatiilor, echipamentelor si
finisajelor aferente; in acest scop, Banca Nationala a Romaniei se autorizeaza
si va deschide o linie de creditare, conform prevederilor legale, la Banca
Romana pentru Dezvoltare - S.A. si la alte banci comerciale acreditate, precum
si la Casa de Economii si Consemnatiuni; diferenta dintre dobanda de creditare,
care include dobanda de referinta (taxa oficiala a scontului) a Bancii
Nationale a Romaniei, plus marja dobanzii de 5% pe an a Bancii Romane pentru
Dezvoltare - S.A. si a altor banci comerciale agreate, precum si a Casei de
Economii si Consemnatiuni si dobanda platita de beneficiarii de credite se va
suporta din transferuri de la bugetul de stat; modul de derulare a finantarii
se stabileste prin conventia incheiata intre Ministerul Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului, Departamentul pentru Administratie Publica Locala,
Banca Nationala a Romaniei, Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A. si alte banci
comerciale agreate si Casa de Economii si Consemnatiuni, cu avizul Ministerului
Finantelor; pana la rambursarea integrala a creditului se instituie ipoteca
asupra locuintei; in cazul vanzarii locuintei, din pretul convenit se asigura
rambursarea integrala a creditului, inclusiv a dobanzilor aferente, conform
evidentei bancare de la data vanzarii locuintei; radierea ipotecii se face
numai cu dovada achitarii integrale a creditului bancar acordat si a dobanzilor
aferente;
- bugetele locale, pentru locuintele aflate in proprietatea sau in
administrarea unitatilor administrativ-teritoriale;"
5. La articolul I punctul 9, articolul 6^2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6^2
(1) Proprietarii, persoane fizice, care, la data aprobarii deciziei de
interventie, realizeaza venituri medii nete lunare pe membru de familie sub
castigul salarial mediu net lunar pe economie, beneficiaza de alocatii pentru
finantarea cheltuielilor privind executarea lucrarilor de interventie la
constructiile din proprietate cu destinatia de locuinta, incadrate in raportul
de expertiza tehnica in clasa I de risc seismic, in limita transferurilor de la
bugetul de stat, stabilite anual cu aceasta destinatie in bugetul Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului.
(2) Pentru proprietarii, persoane fizice, care nu se incadreaza in
prevederile alin. (1), consiliile locale pot finanta din bugetele locale
cheltuielile privind executarea lucrarilor de interventie, in functie de
situatia materiala a proprietarilor si de starea tehnica si valoarea de
patrimoniu a constructiilor din proprietatea acestora.
(3) Finantarea din bugetele locale, in conditiile alin. (2), se face in
completarea transferurilor de la bugetul de stat, stabilite anual pentru
finantarea cheltuielilor privind executarea lucrarilor de interventie la constructiile
cu destinatia de locuinta, incadrate prin raportul de expertiza tehnica in
clasa I de risc seismic."
6. La articolul I punctul 12, alineatul (2) al articolului 11 se abroga.
Art. 2
Ordonanta Guvernului nr. 20/1994 privind punerea in siguranta a fondului
construit existent, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
338 din 7 decembrie 1994, cu modificarile ulterioare, inclusiv cu cele aduse
prin prezenta lege, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, dandu-se
articolelor si alineatelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 9 martie 1998, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
MIRCEA IONESCU-QUINTUS
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 9 martie
1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ANDREI IOAN CHILIMAN