ORDONANTA Nr. 67 din 28 august 1997
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 20/1994 privind
punerea in siguranta a fondului construit existent
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 227 din 30 august 1997
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei,
precum si al art. 1 lit. f) din Legea nr. 134/1997 pentru abilitarea Guvernului
de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
Ordonanta Guvernului nr. 20 din 27 ianuarie 1994 privind punerea in
siguranta a fondului construit existent, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 338 din 7 decembrie 1994, aprobata si modificata prin
Legea nr. 82 din 20 iulie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 160 din 25 iulie 1995, se modifica si se completeaza dupa cum
urmeaza:
1. Titlul ordonantei va avea urmatorul cuprins:
"Ordonanta privind masuri pentru reducerea riscului seismic al
constructiilor existente."
2. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Reducerea riscului seismic al constructiilor constituie o actiune complexa
de interes national in contextul atenuarii efectelor unui potential dezastru
provocat de cutremure si cuprinde masuri de interventie la constructiile
existente care prezinta niveluri insuficiente de protectie la actiuni seismice,
degradari sau avarieri in urma unor actiuni seismice din trecut, pentru
asigurarea unor niveluri de protectie antiseismica conform reglementarilor
tehnice, in functie de clasa de importanta a constructiei."
3. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
(1) Proprietarii constructiilor, persoane fizice sau juridice si asociatiile
de proprietari, precum si persoanele juridice care au in administrare
constructii vor actiona pentru:
- identificarea constructiilor din proprietate sau din administrare,
descrise la art. 1;
- expertizarea tehnica a constructiilor de catre experti tehnici atestati,
in conformitate cu reglementarile tehnice;
- aprobarea deciziei de interventie si continuarea actiunilor definite la
alin. (2) in functie de concluziile fundamentate din raportul de expertiza
tehnica.
(2) Pentru constructiile expertizate tehnic si incadrate prin raportul de
expertiza tehnica in clasa I de risc seismic, proprietarii constructiilor,
persoane fizice sau juridice si asociatiile de proprietari, precum si
persoanele juridice care au in administrare constructii sunt obligati sa
procedeze la:
- proiectarea lucrarilor de interventie de catre persoane fizice sau
juridice autorizate si verificarea proiectelor de catre verificatori tehnici
atestati;
- executarea lucrarilor de interventie de catre persoane juridice
autorizate care au responsabili tehnici cu executia, atestati, inclusiv
urmarirea, verificarea si receptia executarii lucrarilor de interventie prin
diriginti de santier autorizati."
4. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
Masurile de interventie pentru reducerea riscului seismic al constructiilor
existente se stabilesc prin reglementari tehnice si se vor realiza cu
respectarea cerintelor de calitate si a celorlalte obligatii impuse prin Legea
nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 12 din 24 ianuarie 1995, precum si a conditiilor
tehnice prevazute de Normativul de proiectare antiseismica."
5. Articolul 4 va avea urmatorul continut:
"Art. 4
(1) Coordonarea din punct de vedere tehnic a activitatii in domeniul
reducerii riscului seismic al constructiilor existente se realizeaza de catre
Comisia tehnica de protectie antiseismica constituita in cadrul Consiliului
tehnic superior al Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului,
din specialisti in domeniu, care va actiona pentru:
- stabilirea criteriilor si prioritatilor in actiunile pentru reducerea
riscului seismic al constructiilor existente;
- avizarea solutiilor de interventie pentru constructiile incadrate in
clasa I de importanta definita prin reglementari tehnice.
Secretariatul tehnic al Comisiei tehnice de protectie antiseismica este
asigurat de directia de specialitate din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice
si Amenajarii Teritoriului, fara majorarea numarului de personal.
(2) Comisiile judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, de aparare
impotriva dezastrelor, vor actiona, in aria lor de autoritate, pentru:
- elaborarea programelor si monitorizarea actiunilor de interventie pentru
reducerea riscului seismic al constructiilor;
- educarea antiseismica a populatiei.
(3) Consiliile judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului
Bucuresti si consiliile municipiilor, oraselor si comunelor vor actiona, in
aria lor de autoritate, pentru:
- elaborarea si aprobarea, potrivit prevederilor legale, a documentatiilor
de urbanism si amenajare a teritoriului;
- identificarea si inventarierea constructiilor cu destinatie de locuinta
descrise la art. 1, proprietate privata a persoanelor fizice ori aflate in
proprietatea sau administrarea unitatilor administrativ-teritoriale,
institutiilor publice si a agentilor economici si monitorizarea actiunilor de
interventie privind reducerea riscului seismic al acestora cuprinzand
expertizarea tehnica, proiectarea si executia lucrarilor de interventie;
- fundamentarea, verificarea si avizarea documentatiilor privind actiunile
de interventie finantate de la bugetul de stat sau bugetele locale, dupa caz.
Consiliile municipale, orasenesti si comunale vor asigura potrivit
prevederilor legale, locuintele de necesitate pentru cazarea temporara a
persoanelor si familiilor pe perioada executarii interventiilor care nu se pot
efectua in cladiri ocupate de locatari.
Consiliile judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
pentru constructiile cu destinatie de locuinta expertizate tehnic si incadrate
prin raportul de expertiza tehnica in clasa I de risc seismic, vor notifica in
scris proprietarilor, persoane fizice sau juridice si asociatiilor de
proprietari, precum si persoanelor juridice care au in administrare aceste
constructii, obligatiile ce le revin, potrivit prevederilor legale, pentru
reducerea riscului seismic al constructiilor, precum si faptul ca isi asuma
riscul si raspunderea pentru efectele potentiale ale seismelor, in situatia in
care nu se conformeaza obligatiilor legale.
(4) Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului si inspectiile judetene si a municipiului Bucuresti in
constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului, subordonate
acesteia, raspund de exercitarea controlului statului cu privire la aplicarea
unitara a prevederilor legale in domeniul calitatii constructiilor, in toate
etapele si componentele sistemului calitatii in constructii, precum si de
constatarea contraventiilor, aplicarea sanctiunilor prevazute de Legea nr.
10/1995 privind calitatea in constructii si, dupa caz, de oprirea lucrarilor
realizate necorespunzator.
(5) Consiliile municipiilor, oraselor si comunelor, in vederea prevenirii
unui potential dezastru provocat de cutremure, pot solicita instantei de
judecata sa oblige proprietarii constructiilor cu destinatie de locuinta
incadrate in clasa I de risc seismic sa ia masurile de interventie stabilite
prin raportul de expertiza tehnica. Actiunea se adreseaza judecatoriei in raza
careia este situata constructia.
Actiunea este scutita de taxa de timbru."
6. Articolul 5, partea introductiva, si litera a) vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 5
Fondurile necesare pentru finantarea cheltuielilor privind expertizarea
tehnica a constructiilor descrise la art. 1 se vor asigura dupa cum urmeaza:
a) pentru constructiile cu destinatie de locuinta proprietate privata a
persoanelor fizice de cetatenie romana ori aflate in proprietatea sau
administrarea unitatilor administrativ-teritoriale si a agentilor economici,
societati comerciale cu capital majoritar de stat si regii autonome, dupa caz,
in limita transferurilor de la bugetul de stat, stabilite anual cu aceasta
destinatie in bugetul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului;"
7. Articolul 5 litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) pentru constructiile aflate in proprietatea sau in administrarea
agentilor economici, cu exceptia constructiilor cu destinatie de locuinta
aflate in proprietatea sau administrarea agentilor economici definiti la lit.
a), din fondurile proprii ale acestora."
8. Articolul 6, partea introductiva, litera a) partea introductiva, precum
si prima, a treia si a patra propozitie de la a treia liniuta, inclusiv a patra
liniuta nou-introdusa si litera c) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
Fondurile necesare pentru finantarea cheltuielilor de natura investitiilor
privind proiectarea si executarea lucrarilor de interventie pentru reducerea
riscului seismic al constructiilor existente se vor asigura, acordandu-se
prioritate constructiilor incadrate prin raportul de expertiza tehnica in clasa
I de risc seismic, dupa cum urmeaza:
a) pentru constructiile cu destinatie de locuinta, proprietate privata a
persoanelor fizice de cetatenie romana ori aflate in proprietatea sau in
administrarea agentilor economici, societati comerciale cu capital majoritar de
stat si regii autonome, dupa caz, din:
- sursele proprii ale proprietarilor sau agentilor economici care le
administreaza:
- despagubiri acordate de societatile de asigurare;
- credite bancare cu o durata de rambursare de pana la 20 de ani si cu o
dobanda de 5% pe an, pentru consolidarea elementelor structurale sau a
sistemului structural in ansamblu si, dupa caz, a elementelor nestructurale ale
constructiei existente si/sau introducerea unor elemente structurale
suplimentare, inclusiv desfacerea si refacerea instalatiilor, echipamentelor si
finisajelor aferente;" ".........;" "diferenta dintre
dobanda de creditare, care include dobanda de referinta (taxa oficiala a
scontului) a Bancii Nationale a Romaniei plus marja dobanzii de 5% pe an a
Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A. si a altor banci comerciale agreate,
precum si a Casei de Economii si Consemnatiuni, si dobanda platita de
beneficiarii de credite se va suporta din transferuri de la bugetul de stat;
criteriile si conditiile de acordare a creditelor si modul de plata a
diferentei dintre dobanda de creditare si dobanda platita de beneficiarii de
credite se stabilesc prin Conventie intre Ministerul Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului, Departamentul pentru Administratie Publica Locala,
Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A. si alte banci comerciale agreate si Casa
de Economii si Consemnatiuni, cu avizul Ministerului Finantelor;"
"...............................;"
"- bugetele locale pentru locuintele aflate in proprietatea sau
administrarea unitatilor administrativ-teritoriale;"
"c) pentru constructiile aflate in proprietatea sau in administrarea
agentilor economici, cu exceptia constructiilor cu destinatie de locuinta
aflate in proprietatea sau administrarea agentilor economici definiti la lit.
a), din fondurile de dezvoltare proprii."
9. Dupa articolul 6 se introduc articolele 6^1, 6^2 si 6^3, care vor avea
urmatorul cuprins:
"Art. 6^1
Fondurile necesare pentru finantarea cheltuielilor privind proiectarea
lucrarilor de interventie la constructiile cu destinatie de locuinta incadrate
prin raportul de expertiza tehnica in clasa I de risc seismic se vor asigura in
limita transferurilor de la bugetul de stat, stabilite anual cu aceasta
destinatie, in bugetul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, cu conditia continuarii de catre proprietari a executarii
lucrarilor de interventie.
Art. 6^2
Proprietarii, persoane fizice, care realizeaza venituri medii nete lunare
pe membru de familie sub castigul salarial mediu net lunar pe economie,
beneficiaza de alocatii pentru finantarea cheltuielilor privind executarea
lucrarilor de interventie la constructiile din proprietate cu destinatie de locuinta
incadrate prin raportul de expertiza tehnica in clasa I de risc seismic, in
limita transferurilor de la bugetul de stat stabilite anual cu aceasta
destinatie in bugetul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului.
Art. 6^3
Proprietarii, persoane fizice, beneficiaza, prin exceptare de la
prevederile legale, de scutirea de taxa privind eliberarea autorizatiei de
construire pentru executarea lucrarilor de consolidare a constructiilor cu
destinatia de locuinta din proprietate."
10. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
Transferurile de la bugetul de stat pentru finantarea cheltuielilor
prevazute la art. 5 lit. a), art. 6 lit. a), art. 6^1 si art. 6^2 se
fundamenteaza distinct de catre consiliile locale, cu ocazia elaborarii
bugetului de stat si se transmit consiliului judetean, respectiv Consiliului
General al Municipiului Bucuresti.
Consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti
analizeaza, verifica si centralizeaza situatiile primite, stabilesc
prioritatile la nivel de judet, respectiv municipiul Bucuresti si transmit
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului valoarea
cheltuielilor necesare.
In executia bugetului de stat, transferurile se repartizeaza de catre
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului consiliilor judetene
si Consiliului General al Municipiului Bucuresti si se acorda consiliilor
locale beneficiare, potrivit normelor metodologice.
Consiliile judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti
si consiliile municipiilor, oraselor si comunelor raspund, potrivit legii, de
utilizarea creditelor bugetare si folosirea cu eficienta a sumelor primite ca
transferuri de la bugetul de stat."
11. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
Contractarea expertizarii tehnice, proiectarii si executarii lucrarilor de
interventie finantate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa
caz, pentru reducerea riscului seismic al constructiilor se face cu respectarea
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 12/1993 privind achizitiile publice,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 281 din 4 decembrie
1995."
12. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
Obligatiile si raspunderile proprietarilor constructiilor, persoane fizice
sau juridice si asociatii de proprietari, precum si ale persoanelor juridice
care au in administrare constructii, se completeaza cu dispozitiile legislatiei
civile.
Prin hotarare a Guvernului se vor stabili modalitatile de aplicare."
Art. 2
In termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei ordonante in
Monitorul Oficial al Romaniei, Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, Departamentul pentru Administratie Publica Locala si Ministerul
Finantelor vor adapta in mod corespunzator Normele metodologice de aplicare a
Ordonantei Guvernului nr. 20/1994 privind punerea in siguranta a fondului
construit existent si le vor republica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 3
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga prevederile
Hotararii Guvernului nr. 644/1990 privind masuri pentru reducerea riscului de
avariere a constructiilor afectate de cutremur, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 80 din 7 iunie 1990, precum si orice alte dispozitii
contrare.
Art. 4
Ordonanta Guvernului nr. 20 din 27 ianuarie 1994 privind punerea in
siguranta a fondului construit existent, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 338 din 7 decembrie 1994, cu modificarile si
completarile aduse prin prezenta ordonanta, se va republica, dandu-se textelor
o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Nicolae Noica
Ministru delegat pe langa
primul-ministru pentru
coordonarea Secretariatului
General al Guvernului si a
Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Remus Opris
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Mircea Ciumara