LEGE Nr. 47
din 8 martie 2006
privind sistemul national de
asistenta sociala
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 239 din 16 martie 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta lege reglementează organizarea,
funcţionarea şi finanţarea sistemului naţional de asistenţă socială în România.
Art. 2. - (1) Sistemul
naţional de asistenţă socială reprezintă ansamblul
de instituţii şi măsuri prin care statul, prin autorităţile administraţiei
publice centrale şi locale, colectivitatea locală şi societatea civilă intervin
pentru prevenirea, limitarea
sau înlăturarea efectelor temporare ori permanente ale unor situaţii care pot
genera marginalizarea sau excluziunea socială a persoanei, familiei, grupurilor
ori comunităţilor.
(2) Asistenţa socială, componentă a sistemului naţional
de protecţie socială, cuprinde serviciile sociale şi prestaţiile sociale
acordate în vederea dezvoltării capacităţilor individuale sau colective pentru
asigurarea nevoilor sociale, creşterea calităţii vieţii şi promovarea
principiilor de coeziune şi incluziune socială.
Art. 3. - (1) In vederea promovării procesului de
incluziune socială, prezenta lege reglementează coordonarea şi organizarea
unitară a sistemului de servicii sociale şi prestaţii sociale.
(2) Scopul prezentei reglementări este de a crea
condiţiile necesare implementării măsurilor şi acţiunilor sociale pentru
garantarea dreptului fiecărei persoane aflate într-o situaţie de nevoie
socială, datorată unor motive de natură economică, fizică, psihică sau socială,
de a beneficia de servicii sociale şi prestaţii sociale.
Art. 4. - In vederea garantării accesului egal la
drepturile prevăzute de legislaţia în vigoare, sistemul de asistenţă socială se
întemeiază pe următoarele principii generale:
a) universalitatea, potrivit
căruia fiecare persoană are dreptul la asistenţă socială în condiţiile
prevăzute de lege;
b) respectarea demnităţii
umane, potrivit căruia fiecărei persoane îi este
garantată dezvoltarea liberă şi deplină a personalităţii;
c) solidaritatea socială, potrivit căruia comunitatea participă la sprijinirea persoanelor
care nu îşi pot asigura nevoile sociale, pentru menţinerea şi întărirea coeziunii
sociale;
d) parteneriatul, potrivit
căruia autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, instituţiile de
drept public şi privat, structurile asociative, precum şi instituţiile de cult
recunoscute de lege cooperează în vederea acordării serviciilor sociale;
e) subsidiaritatea, potrivit
căruia, în situaţia în care persoana sau familia nu îşi poate asigura integral
nevoile sociale, intervin colectivitatea locală şi structurile ei asociative
şi, complementar, statul;
f) participarea beneficiarilor, potrivit căruia beneficiarii măsurilor şi acţiunilor de asistenţă
socială contribuie activ la procesul de decizie şi de acordare a acestora;
g) transparenţa, potrivit căruia se asigură creşterea gradului de responsabilitate a
administraţiei publice centrale şi locale faţă de cetăţean, precum şi
stimularea participării active a beneficiarilor la procesul de luare a
deciziilor;
h) nediscriminarea, potrivit
căruia accesul la drepturile de asistenţă socială se realizează fără restricţie
sau preferinţă faţă de rasă, naţionalitate, origine etnică, limbă, religie,
categorie socială, opinie, sex ori orientare sexuală, vârstă, apartenenţă
politică, dizabilitate, boală cronică necontagioasă, infectare HIV sau
apartenenţă la o categorie defavorizată, precum şi orice alt criteriu care are
ca scop ori ca efect restrângerea folosinţei sau exercitării, în condiţii de
egalitate, a drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Art. 5. - In sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:
a) procesul de incluziune
socială reprezintă setul de măsuri şi acţiuni
multidimensionale din domeniile protecţiei sociale, ocupării forţei de
muncă, locuirii, educaţiei, sănătăţii, informării -comunicării, mobilităţii, securităţii, justiţiei
şi culturii, destinate combaterii excluziunii sociale;
b) nevoia socială reprezintă ansamblul de cerinţe indispensabile fiecărei persoane
pentru asigurarea condiţiilor de viaţă, în vederea integrării sociale;
c) prestaţiile sociale sunt măsuri de redistribuţie financiară destinate persoanelor sau
familiilor care întrunesc condiţiile de eligibilitate prevăzute de lege;
d) serviciile sociale reprezintă
ansamblul complex de măsuri şi acţiuni realizate pentru a răspunde nevoilor
sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunităţilor, în vederea
prevenirii şi depăşirii unor situaţii de dificultate, vulnerabilitate ori
dependenţă, pentru creşterea calităţii vieţii şi promovarea coeziunii sociale; serviciile sociale se pot organiza în forme diverse, stabilite
prin nomenclatorul serviciilor sociale;
e) furnizorii de servicii sociale sunt persoanele fizice sau juridice, de drept public ori privat,
care acordă servicii sociale în condiţiile prevăzute de lege;
f) aşezământul reprezintă amplasamentul social organizat pentru desfăşurarea
serviciilor sociale şi a altor activităţi de interes obştesc;
g) colectivitatea locală reprezintă totalitatea locuitorilor dintr-o unitate
administrativ-teritorială, cu interese, credinţe sau norme de viaţă comune;
h) comunitatea locală reprezintă membrii organizaţi ai colectivităţii locale, formele de
asociere a acestora, instituţiile administraţiei publice locale, precum şi alte
instituţii publice ori private din domeniul educaţiei, sănătăţii sau altele asemenea;
i) acreditarea reprezintă
procesul prin care furnizorul de servicii sociale îşi demonstrează propria
capacitate funcţională, organizaţională şi administrativă în acordarea
serviciilor sociale, cu condiţia respectării standardelor de calitate în vigoare,
iar statul recunoaşte competenţa acestuia de a acorda servicii sociale;
j) standardele generale şi
specifice de calitate reprezintă ansamblul de
norme pe baza cărora sunt evaluate şi monitorizate activitatea furnizorilor şi
calitatea serviciilor sociale acordate;
k) ancheta socială este o metodă de investigaţie întemeiată pe diferite tehnici de
culegere şi de prelucrare a informaţiei, în scopul analizei situaţiei sociale
şi economice a persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunităţilor, având rol
de diagnostic social;
l) dezvoltarea comunitară reprezintă procesul prin care o comunitate îşi identifică anumite
probleme prioritare, se implică şi cooperează în rezolvarea lor, folosind
preponderent resurse interne;
m) societatea civilă este formată din persoane asociate sub diferite forme, pe baza unor
interese comune, şi care îşi dedică timpul, cunoştinţele şi experienţa pentru
a-şi promova şi apăra drepturile şi interesele; formele asociative pot fi, în
principal, asociaţii şi fundaţii, organizaţii sindicale şi patronale,
organizaţii culturale şi de cult, precum şi grupuri comunitare informale.
Art. 6. - (1) Statul, prin autorităţile administraţiei
publice centrale şi locale, îşi asumă responsabilitatea de realizare a
măsurilor şi acţiunilor prevăzute în actele normative privind prestaţiile
sociale şi serviciile sociale.
(2) Autorităţile administraţiei publice centrale
asigură transferul atribuţiilor şi al mijloacelor financiare necesare către
autorităţi ale administraţiei publice locale şi societatea civilă, inclusiv
către instituţiile de cult recunoscute de lege.
CAPITOLUL II
Dreptul la asistenţă socială
Art. 7. - (1) Dreptul la asistenţă socială este
garantat, în condiţiile legii, pentru toţi cetăţenii români care au domiciliul
sau reşedinţa în România, fără nici un fel de discriminare.
(2) Cetăţenii altor state, apatrizii, precum şi orice
altă persoană care a dobândit o formă de protecţie şi care are domiciliul sau
reşedinţa în România au dreptul la asistenţă socială, în condiţiile legislaţiei
române şi ale acordurilor şi tratatelor la care România este parte.
(3) Persoanele prevăzute la alin. (1) şi (2) au
dreptul de a fi informate asupra conţinutului şi modalităţilor de acordare a
măsurilor şi acţiunilor de asistenţă socială.
Art. 8. - (1) Drepturile la asistenţă socială se acordă
la cerere sau din oficiu, după caz, în conformitate cu prevederile legii.
(2) Serviciile sociale şi prestaţiile sociale se acordă
în funcţie de situaţia persoanei sau familiei, în conformitate cu legislaţia în
vigoare.
Art. 9. - Drepturile la asistenţă socială se acordă în
condiţiile prevăzute de legile speciale care le reglementează.
CAPITOLUL III
Sistemul de servicii şi prestaţii sociale
SECŢIUNEA 1
Serviciile sociale
Art. 10. - (1) Serviciile sociale pot fi servicii
primare şi servicii specializate.
(2) Serviciile sociale primare sunt măsuri şi acţiuni de proximitate şi prevenţie acordate în
comunitate, în scopul identificării şi limitării situaţiilor de risc în care se poate afla la un moment dat persoana, familia sau grupul.
(3) Serviciile sociale specializate sunt măsurile de suport şi asistenţă care au ca scop menţinerea,
refacerea sau dezvoltarea capacităţilor persoanei ori familiei, aflată în
situaţii specifice de vulnerabilitate sau de risc de excludere socială, şi sunt
acordate de personal calificat şi specializat.
Art. 11. - (1) Furnizarea serviciilor sociale se
organizează într-un sistem descentralizat, la nivelul comunităţilor locale,
pentru a răspunde cât mai
adecvat nevoilor sociale identificate, tipologiei
potenţialilor beneficiari şi condiţiilor particulare în care aceştia se află.
(2) Sistemul de servicii sociale se reglementează prin
legi speciale.
Art. 12. - (1) Furnizorii de servicii sociale pot organiza şi acorda servicii sociale, cu sau fără găzduire, după cum
urmează:
a) în comunitate;
b) la domiciliul beneficiarului;
c) în centre de zi şi centre rezidenţiale, publice sau
private.
(2) Centrele de zi şi
rezidenţiale reprezintă aşezăminte în care
serviciile sociale sunt acordate de personal calificat şi care dispun de
infrastructura adecvată furnizării acestora; în centrele rezidenţiale persoana
este găzduită mai mult de 24 de ore.
(3) Serviciile sociale se pot organiza în forme
diverse, stabilite prin nomenclatorul serviciilor
sociale, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Art. 13. - (1) Serviciile sociale sunt acordate de
furnizori de servicii sociale care sunt persoane fizice sau juridice, de drept
public ori privat.
(2) Furnizorii de servicii sociale şi serviciile sociale acordate se acreditează în
condiţiile prevăzute de lege.
(3) Furnizorii de servicii sociale acreditaţi, precum
şi serviciile sociale acordate de aceştia se înregistrează în registrul
electronic unic, organizat la nivel naţional pe baza ordinului ministrului
muncii, solidarităţii sociale şi familiei.
Art. 14. - (1) Asigurarea calităţii serviciului social
se realizează prin respectarea standardelor generale şi specifice de calitate,
aprobate prin ordin al ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei.
(2) Respectarea standardelor de calitate este supusă
unui proces de evaluare şi monitorizare.
(3) Metodologia de evaluare şi monitorizare a
îndeplinirii de către furnizori a standardelor de calitate se aprobă prin
hotărâre a Guvernului.
Art. 15. - Furnizorii de servicii sociale acreditaţi
pot încheia convenţii de parteneriat sau contracte pentru acordarea serviciilor
sociale.
Art. 16. - Serviciile sociale sunt organizate într-un
sistem flexibil, multidisciplinar şi coordonat şi pot
fi furnizate în sistem integrat cu serviciile de sănătate, învăţământ, locuire,
ocupare a forţei de muncă şi altele asemenea, în funcţie de complexitatea
situaţiei.
SECŢIUNEA a 2-a
Prestaţiile
sociale
Art. 17. - (1) Prestaţiile sociale reprezintă
transferuri financiare şi cuprind: alocaţii familiale, ajutoare sociale,
indemnizaţii şi facilităţi.
(2) Alocaţiile familiale se acordă familiilor şi au
în vedere naşterea, educaţia şi întreţinerea copiilor.
(3) Ajutoarele sociale se acordă
persoanelor sau familiilor aflate în dificultate şi ale căror venituri sunt
insuficiente pentru acoperirea nevoilor minime de viaţă, evaluate prin anchetă
socială, precum şi prin alte instrumente specifice.
(4) Indemnizaţiile şi facilităţile se acordă
persoanelor pentru favorizarea incluziunii sociale şi asigurării unei vieţi
autonome; indemnizaţiile cu caracter reparatoriu se acordă persoanelor şi, după
caz, familiilor acestora, care au suferit daune în urma unor evenimente
sociopolitice sau legate de catastrofe şi calamităţi naturale, recunoscute prin
lege.
Art. 18. - Principalele criterii pe baza cărora se
acordă prestaţiile sociale sunt următoarele:
a) evaluarea contextului familial;
b) veniturile solicitantului sau ale familiei acestuia;
c) condiţiile de locuire;
d) starea de sănătate şi gradul de dependenţă.
Art. 19. - (1) Statul acordă prestaţiile sociale prin
autorităţile administraţiei publice centrale sau locale, în conformitate cu
prevederile legislaţiei în vigoare.
(2) Prestaţiile sociale se acordă în bani sau în
natură, din bugetul de stat ori, după caz, din bugetul local, şi sunt
reglementate prin legi speciale.
CAPITOLUL IV
Personalul din sistemul de asistenţă socială
Art. 20. - (1) In domeniul asistenţei sociale activează
personal de specialitate în asistenţă socială, precum şi personal cu diverse
calificări şi competenţe.
(2) Formarea personalului de specialitate în
asistenţă socială se realizează în instituţii de învăţământ de stat şi private,
care funcţionează în condiţiile legii, precum şi în procesul de formare
continuă.
(3) Personalul implicat în furnizarea serviciilor
sociale îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu statutul profesiei, al
dispoziţiilor Codului muncii, precum şi al altor dispoziţii legale, după caz.
Art. 21. - (1) Serviciile
sociale sunt furnizate de asistenţi sociali, precum şi de persoane cu diverse
calificări şi competenţe, specifice domeniului de intervenţie.
(2) In procesul de furnizare a serviciilor sociale se
pot implica, alături de personalul prevăzut la alin. (1), membri de familie,
alte persoane fizice, precum şi voluntari, în condiţiile legii.
(3) In funcţie de complexitatea şi de forma de
organizare, serviciile sociale sunt acordate de echipe pluridisciplinare.
(4) Coordonarea echipelor pluridisciplinare,
precum şi a activităţilor legate de soluţionarea cazului social se realizează
de managerul de caz sau de responsabilul de caz.
Art. 22. - Personalul care activează în domeniul
asistenţei sociale are obligaţia:
a) să îşi desfăşoare activitatea în conformitate cu
legislaţia în vigoare;
b) să asigure confidenţialitatea informaţiilor
obţinute în exercitarea profesiei;
c) să respecte intimitatea beneficiarilor;
d) să respecte libertatea beneficiarului de a alege
serviciile sociale şi furnizorii de servicii sociale;
e) să respecte etica profesională;
f) să implice activ beneficiarii de servicii sociale
şi, după caz, familiile acestora în procesul decizional şi de acordare a
serviciilor sociale;
g) să respecte demnitatea şi unicitatea persoanei.
Art. 23. - (1) Unele categorii ale personalului din
sistemul public de asistenţă socială pot beneficia de sporuri la salariul de
bază, în funcţie de condiţiile specifice de activitate.
(2) Categoriile de personal, condiţiile de acordare şi
nivelul sporurilor prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin hotărâre a
Guvernului.
CAPITOLUL V
Organizarea şi funcţionarea sistemului naţional de
asistenţă socială
SECŢIUNEA 1
Administraţia publică centrală
Art. 24. - (1) Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale
şi Familiei este autoritatea publică centrală care elaborează politica de
asistenţă socială şi promovează drepturile familiei, copilului, persoanelor
vârstnice, persoanelor cu handicap şi ale oricăror alte persoane aflate în
nevoie.
(2) Ministerul Muncii,
Solidarităţii Sociale şi Familiei stabileşte strategia naţională şi sectorială
de dezvoltare în domeniul social, coordonează şi monitorizează implementarea
acestora, susţine financiar şi tehnic programele sociale şi exercită controlul
asupra acordării serviciilor sociale şi prestaţiilor sociale. In elaborarea
strategiei naţionale şi sectoriale, Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi
Familiei se consultă cu autorităţile publice centrale şi locale care au
responsabilităţi în finanţarea şi acordarea serviciilor sociale, precum şi cu
reprezentanţi ai societăţii civile cu activităţi în domeniu.
(3) In domeniul protecţiei copilului, familiei şi a
persoanelor cu handicap funcţionează organe şi instituţii de specialitate,
organizate la nivel de autorităţi sau agenţii naţionale, subordonate
Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, înfiinţate prin lege.
(4) In exercitarea atribuţiilor sale, Ministerul
Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei colaborează cu celelalte ministere şi
organe de specialitate din subordinea Guvernului, cu alte instituţii publice şi
cu organisme de drept privat.
(5) Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi
Familiei poate constitui structuri executive sau consultative în scopul
implementării şi monitorizării politicilor sociale, precum şi a programelor de
dezvoltare în domeniu.
Art. 25. - In vederea realizării rolului său în
domeniul asistenţei sociale, Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi
Familiei îndeplineşte următoarele funcţii:
a) de autoritate de stat, prin
care se asigură exercitarea controlului aplicării unitare şi respectării
reglementărilor legale în domeniu;
b) de strategie, prin care se stabilesc obiectivele
şi direcţiile prioritare de dezvoltare a sistemului de asistenţă socială, în
concordanţă cu politicile sociale stabilite de Guvern;
c) de reglementare, prin care se asigură elaborarea
cadrului normativ şi instituţional necesar pentru realizarea obiectivelor
strategice în domeniul asistenţei sociale;
d) de reprezentare, prin care se asigură, în numele statului român, reprezentarea pe plan intern şi
extern;
e) de coordonare, prin care se asigură funcţionarea
unitară şi eficientă a sistemului de asistenţă socială;
f) de armonizare, prin care se asigură transpunerea
reglementărilor Uniunii Europene în legislaţia naţională;
g) de administrare, prin care se asigură gestionarea
resurselor umane, materiale şi financiare, conform legii;
h) de mediere socială, prin care se asigură
soluţionarea pe cale amiabilă a contestaţiilor.
Art. 26. - In domeniul
asistenţei sociale, Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei
îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a) elaborează politici şi programe de dezvoltare
unitară în domeniu;
b) stabileşte obiectivele prioritare şi direcţiile de
acţiune ale politicilor din domeniul asistenţei sociale;
c) elaborează proiecte de acte normative, norme
metodologice şi alte reglementări privitoare la organizarea, funcţionarea şi
dezvoltarea sistemului de asistenţă socială;
d) iniţiază şi susţine proiecte-pilot pentru
implementarea programelor din domeniul asistenţei sociale;
e) monitorizează şi evaluează sistemul de servicii
sociale şi prestaţii sociale;
f) finanţează sau, după caz, finanţează în
parteneriat programe din domeniul asistenţei sociale;
g) elaborează, propune şi monitorizează indicatorii
sociali din domeniu;
h) dezvoltă instrumente şi metodologii necesare
asigurării calităţii serviciilor sociale;
i) iniţiază şi asigură participarea la programe de
formare profesională în domeniu;
j) reglementează şi organizează un sistem unic şi
coerent de acreditare în domeniul serviciilor sociale.
Art. 27. - Aplicarea unitară, la nivel teritorial, a
legislaţiei şi a strategiilor naţionale din domeniul asistenţei sociale este
asigurată de Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, prin
structurile sale deconcentrate.
Art. 28. - (1) Se înfiinţează Observatorul Social,
instituţie publică cu personalitate juridică, ce funcţionează ca organ de
specialitate în directa coordonare a Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale
şi Familiei.
(2) Observatorul Social are drept scop eficientizarea
procesului de elaborare şi implementare a politicilor sociale la nivel
naţional.
(3) Organizarea, funcţionarea şi finanţarea
Observatorului Social se stabilesc prin lege, la propunerea Ministerului
Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei.
Art. 29. - (1) Se înfiinţează Inspecţia Socială, ca
organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate
juridică, aflat în subordinea Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi
Familiei.
(2) Inspecţia Socială are ca scop controlul
implementării legislaţiei în domeniu, precum şi inspectarea activităţii
instituţiilor publice şi private, responsabile cu furnizarea prestaţiilor şi
serviciilor sociale.
(3) Organizarea, funcţionarea şi finanţarea
Inspecţiei Sociale se stabilesc prin lege, la propunerea Ministerului Muncii,
Solidarităţii Sociale şi Familiei.
Art. 30. - (1) Se înfiinţează
Agenţia Naţională pentru Prestaţii Sociale, ca organ de specialitate cu
personalitate juridică, în subordinea Ministerului Muncii, Solidarităţii
Sociale şi Familiei, cu scopul creării unui sistem unitar privind administrarea
procesului de acordare a prestaţiilor sociale.
(2) In vederea îndeplinirii atribuţiilor care îi
revin, Agenţia Naţională pentru Prestaţii Sociale îşi desfăşoară activitatea
prin structuri organizate în fiecare municipiu, reşedinţă de judeţ, precum şi
în municipiul Bucureşti.
(3) Structurile organizate conform prevederilor alin.
(2) pot înfiinţa filiale locale, cu sau fără personalitate juridică, în funcţie
de numărul şi de categoriile de persoane beneficiare, precum şi de
complexitatea activităţii la nivel teritorial.
(4) Organizarea, funcţionarea şi finanţarea Agenţiei
Naţionale pentru Prestaţii Sociale se stabilesc prin lege, la propunerea
Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei.
SECŢIUNEA a 2-a
Administraţia publică locală
Art. 31. - (1) Pentru
asigurarea aplicării politicilor sociale în domeniul protecţiei copilului,
familiei, persoanelor vârstnice, persoanelor cu handicap, precum şi altor
persoane, grupuri sau comunităţi aflate în nevoie socială, autorităţile
administraţiei publice locale înfiinţează şi organizează servicii publice de
asistenţă socială.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale răspund
de înfiinţarea, organizarea şi furnizarea serviciilor sociale.
Art. 32. - Consiliile judeţene înfiinţează şi
organizează, în subordinea lor, serviciul public de asistenţă socială, la nivel
de direcţie generală, cu următoarele atribuţii principale:
a) elaborează şi implementează strategiile şi
planurile de acţiune la nivel judeţean, în concordanţă cu strategiile şi
planurile naţionale de acţiune în domeniu, precum şi cu programul propriu de
dezvoltare comunitară;
b) iniţiază şi aplică măsuri de prevenire şi combatere
a situaţiilor de marginalizare şi excludere socială şi asigură soluţionarea
urgenţelor sociale;
c) coordonează înfiinţarea, organizarea şi furnizarea
serviciilor sociale, în concordanţă cu nevoia socială identificată, asigurând o
acoperire echitabilă a dezvoltării acestora pe întreg teritoriul judeţului, şi
acordă sprijin financiar şi tehnic pentru susţinerea acestora;
d) propune înfiinţarea şi
administrează serviciile sociale specializate, direct sau în parteneriat, ori
prin contractare cu alte autorităţi şi instituţii publice şi private, forme de
asociere a societăţii civile, inclusiv cu instituţii de cult recunoscute de
lege, implicate în derularea programelor de asistenţă socială;
e) acordă sprijin autorităţilor locale, în scopul
dezvoltării şi organizării serviciilor sociale;
f) asigură activităţile de informare, formare şi
consiliere, în vederea creşterii performanţei serviciilor publice de asistenţă
socială de la nivelul consiliilor locale ale municipiilor, oraşelor şi
comunelor;
g) monitorizează şi evaluează serviciile sociale
înfiinţate şi administrate;
h) elaborează şi implementează proiecte cu finanţare
naţională şi internaţională în domeniu;
i) acordă asistenţă tehnică necesară pentru crearea şi
formarea structurilor comunitare consultative, ca formă de sprijin în
activitatea de asistenţă socială;
j) elaborează şi propune consiliului judeţean proiectul
de buget anual pentru susţinerea serviciilor sociale şi a altor măsuri de asistenţă
socială, în conformitate cu planul de acţiune propriu.
Art. 33. - (1) Consiliile locale ale municipiilor,
oraşelor şi comunelor înfiinţează, în subordinea lor, serviciul public de
asistenţă socială, la nivel de direcţie sau, după caz, serviciu, cu următoarele
atribuţii principale:
a) identifică nevoile sociale ale comunităţii şi le
soluţionează în condiţiile legii;
b) răspunde de înfiinţarea, organizarea şi furnizarea
serviciilor sociale primare;
c) dezvoltă şi gestionează servicii sociale specializate,
după caz, în condiţiile legii;
d) încheie convenţii de parteneriat şi iniţiază
programe de colaborare cu alte autorităţi locale, instituţii publice şi
private, structuri asociative, precum şi cu instituţii de cult recunoscute de
lege, pentru furnizarea serviciilor sociale dezvoltate, în conformitate cu
nevoile locale identificate şi cu prevederile planului judeţean de acţiune;
e) furnizează informaţiile şi datele solicitate de
serviciul public de asistenţă socială judeţean, precum şi de autorităţile
publice centrale cu responsabilităţi în domeniu;
f) elaborează şi implementează proiecte cu finanţare
naţională şi internaţională în domeniu;
g) elaborează şi propune consiliului local al
municipiului, oraşului sau comunei proiectul de buget anual pentru susţinerea
serviciilor sociale şi a altor măsuri de asistenţă socială, în conformitate cu
planul de acţiune propriu.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), pentru
îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la acelaşi
alineat, consiliile locale şi
primăriile de la nivelul comunelor, care nu dispun de capacitatea şi resursele
necesare înfiinţării unui serviciu public de asistenţă socială, angajează
personal cu competenţe în domeniul asistenţei sociale, cu contract individual
de muncă.
Art. 34. - Consiliul General al Municipiului Bucureşti
înfiinţează şi organizează în subordinea sa Serviciul public de asistenţă
socială la nivel de direcţie generală, cu următoarele atribuţii principale:
a) elaborează strategiile de dezvoltare şi planurile
de acţiune în domeniul asistenţei sociale pentru municipiul Bucureşti şi
asigură o dezvoltare unitară şi echitabilă a serviciilor sociale la nivelul
întregii capitale;
b) identifică şi evaluează nevoile sociale,
categoriile de beneficiari şi tipurile de servicii sociale dezvoltate la
nivelul municipiului Bucureşti;
c) colaborează cu serviciile publice de asistenţă
socială de la nivelul sectoarelor, precum şi cu formele de asociere ale
societăţii civile, în vederea organizării şi dezvoltării serviciilor sociale în
mod echitabil, pe întreg teritoriul municipiului Bucureşti;
d) avizează proiectele de servicii sociale, iniţiate
la nivelul sectoarelor municipiului Bucureşti, privind conformitatea acestora
cu strategia municipală de dezvoltare în domeniu;
e) iniţiază şi aplică programe de prevenire şi
combatere a situaţiilor de marginalizare şi excludere socială, asigură
soluţionarea urgenţelor sociale şi dezvoltă proiecte de servicii sociale
destinate, în principal, categoriilor de persoane ale căror nevoi nu sunt acoperite
de serviciile create la nivelul sectoarelor municipiului Bucureşti, cum ar fi
centre-pilot, centre de tranzit şi altele asemenea;
f) creează sistemul informaţional managerial necesar
implementării activităţilor de evaluare, monitorizare şi comunicare în domeniu;
g) furnizează datele şi informaţiile solicitate de
autorităţile administraţiei publice centrale;
h) elaborează şi propune Consiliului General al
Municipiului Bucureşti proiectul de buget anual pentru susţinerea serviciilor
sociale şi a altor măsuri de asistenţă socială, în conformitate cu planul de
acţiune propriu.
Art. 35. - Consiliile locale ale sectoarelor
municipiului Bucureşti înfiinţează şi organizează în subordinea lor serviciul
public de asistenţă socială, la nivel de direcţie generală, cu următoarele
atribuţii principale:
a) identifică nevoile sociale din raza sectorului şi
le soluţionează, în condiţiile legii;
b) elaborează, implementează, monitorizează şi
evaluează planurile de acţiune în domeniul asistenţei sociale, în concordanţă
cu nevoile proprii de dezvoltare, precum şi cu strategiile şi planurile de
dezvoltare naţionale şi ale municipiului Bucureşti;
c) răspunde de înfiinţarea, organizarea şi furnizarea
serviciilor sociale primare şi specializate, în condiţiile legii;
d) încheie convenţii de parteneriat şi iniţiază
programe de colaborare cu alte autorităţi locale, instituţii publice şi
private, structuri asociative, precum şi cu instituţii de cult recunoscute de
lege, pentru furnizarea serviciilor sociale dezvoltate, în conformitate cu
nevoile locale identificate şi cu prevederile planului de acţiune al
municipiului Bucureşti;
e) furnizează datele şi informaţiile solicitate de
Serviciul public de asistenţă socială al municipiului Bucureşti, precum şi de
autorităţile publice centrale cu responsabilităţi în domeniu;
f) monitorizează şi evaluează serviciile sociale
înfiinţate şi administrate;
g) iniţiază şi aplică programe de prevenire şi
combatere a situaţiilor de marginalizare şi excludere socială şi asigură
soluţionarea urgenţelor sociale;
h) elaborează şi implementează proiecte cu finanţare
naţională şi internaţională în domeniu;
i) elaborează şi propune consiliului local al
sectorului municipiului Bucureşti proiectul de buget anual, pentru susţinerea
serviciilor sociale şi a altor măsuri de asistenţă socială, în conformitate cu
planul de acţiune propriu.
Art. 36. - Modelul regulamentelor de organizare şi
funcţionare ale serviciilor publice de asistenţă socială de la nivelul
administraţiei publice locale se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la
propunerea Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei şi a
Ministerului Administraţiei şi Internelor.
CAPITOLUL VI
Finanţarea prestaţiilor sociale şi a serviciilor
sociale
Art. 37. - (1) Asistenţa socială se finanţează, în
principal, din fonduri alocate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale.
(2) Modul de finanţare a asistenţei sociale se
stabileşte prin legile speciale care reglementează acordarea de prestaţii
sociale şi furnizarea serviciilor sociale.
Art. 38. - (1) Finanţarea serviciilor sociale din
sursele publice se face pe principiile concurenţei şi al eficienţei.
(2) Autorităţile administraţiei publice centrale sau
locale pot contracta servicii sociale în condiţiile legii.
Art. 39. - De la bugetul de stat se asigură:
a) finanţarea prestaţiilor sociale reglementate prin
legi speciale;
b) finanţarea programelor de interes naţional,
elaborate pe baza programelor judeţene şi ale Consiliului General al
Municipiului Bucureşti, în scopul înfiinţării, dezvoltării şi susţinerii
serviciilor sociale;
c) funcţionarea şi administrarea instituţiilor
publice cu atribuţii în domeniul asistenţei sociale, aflate în subordinea
Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei;
d) acordarea de subvenţii în vederea dezvoltării
serviciilor sociale şi a asigurării funcţionării acestora;
e) finanţarea în parteneriat a serviciilor sociale
pentru asigurarea continuităţii serviciului, în conformitate cu nevoia socială
şi cu principiul subsidiarităţii;
f) finanţarea proiectelor-pilot pentru implementarea
programelor din domeniul asistenţei sociale.
Art. 40. - (1) De la bugetele judeţelor, bugetele
locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi de la bugetul municipiului
Bucureşti se alocă fonduri pentru:
a) finanţarea serviciilor sociale organizate la
nivelul judeţului, al sectoarelor municipiului Bucureşti şi al municipiului
Bucureşti;
b) finanţarea prestaţiilor sociale stabilite prin
hotărâri ale consiliilor judeţene, ale Consiliului General al Municipiului
Bucureşti, ale consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, ale
municipiilor, ale oraşelor şi ale comunelor sau prin legi speciale, după caz.
(2) De la bugetele judeţelor se poate asigura
finanţarea în parteneriat a serviciilor sociale dezvoltate la nivelul
municipiilor, oraşelor şi comunelor.
(3) De la bugetele locale ale municipiilor, oraşelor
şi comunelor se asigură finanţarea:
a) serviciilor sociale realizate de consiliile locale, singure sau în parteneriat cu formele de asociere ale societăţii
civile;
b) ajutoarelor sociale şi facilităţilor acordate pe
plan local.
(4) Consiliile locale de la toate nivelurile
administraţiei publice locale au obligaţia să prevadă în bugetele proprii,
distinct, fondurile necesare pentru servicii sociale şi prestaţii sociale,
stabilite prin legi speciale şi hotărâri ale consiliilor locale.
Art. 41. - (1) La finanţarea serviciilor sociale sunt
utilizate şi sume provenite din venituri proprii, din donaţii, sponsorizări sau
din alte contribuţii din partea unor persoane fizice ori juridice, din ţară şi
din străinătate, precum şi din alte surse, cu respectarea legislaţiei în
domeniu.
(2) In funcţie de venituri, persoanele beneficiare
contribuie la finanţarea acordării serviciilor sociale, conform legii.
(3) Sumele încasate drept contribuţii, în condiţiile
alin. (2), se utilizează pentru finanţarea serviciilor sociale.
Art. 42. - (1) Furnizorii de servicii sociale pot
dezvolta activităţi lucrative numai pentru autofinanţarea serviciilor sociale
acordate.
(2) Veniturile obţinute din activităţile prevăzute la
alin. (1) se utilizează şi pentru lucrări de modernizare, reamenajare şi
renovare a centrelor prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. c).
Art. 43. - Actualizarea sau
corectarea cuantumului prestaţiilor sociale reglementate prin legi speciale se
realizează anual, cu indicele preţurilor de consum, prin hotărâre a Guvernului.
CAPITOLUL VII
Jurisdicţia sistemului naţional de asistenţă socială
Art. 44. - (1) Cererea pentru
acordarea prestaţiilor sociale se înregistrează la serviciul public de
asistenţă socială din subordinea consiliilor locale sau, în situaţia prevăzută
la art. 33 alin. (2), la primăria comunei în a cărei rază îşi are domiciliul
sau reşedinţa persoana solicitantă.
(2) După caz, cererea se poate înregistra la
structurile deconcentrate ale Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi
Familiei sau la serviciul public de asistenţă socială organizat în subordinea
consiliului judeţean, respectiv în subordinea Consiliului General al
Municipiului Bucureşti.
(3) Cererea pentru acordarea serviciilor sociale se
înregistrează la furnizorul de servicii sociale, public sau privat, după caz.
(4) Procedura de înregistrare şi soluţionare a
cererii de acordare a serviciilor sociale şi a prestaţiilor sociale se
reglementează prin legi speciale.
Art. 45. - (1) Dreptul la prestaţii sociale se
stabileşte prin decizia structurilor deconcentrate ale Agenţiei Naţionale
pentru Prestaţii Sociale.
(2) In situaţia în care sunt
îndeplinite condiţiile legale, plata prestaţiilor sociale se efectuează
începând cu luna următoare depunerii cererii.
(3) Incetarea plăţii se face începând cu luna
următoare celei în care nu mai sunt îndeplinite condiţiile de eligibilitate.
Art. 46. - (1) Decizia de stabilire a dreptului la
servicii sociale şi prestaţii sociale poate fi contestată la Comisia de mediere
socială.
(2) Comisia de mediere socială este obligată să se
pronunţe în cel mult 30 de zile de la data înregistrării
cererii de mediere.
(3) Deciziile Comisiei de mediere socială pot fi
atacate în termen de 30 de zile de la data emiterii lor, potrivit prevederilor
Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.
Art. 47. - (1) Comisia de mediere socială este
organizată şi funcţionează în aparatul structurilor deconcentrate ale
Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei.
(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare a
Comisiei de mediere socială se aprobă prin ordin al ministrului muncii,
solidarităţii sociale şi familiei, în termen de 30 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei legi.
Art. 48. - Cererile adresate instanţelor judecătoreşti
pentru soluţionarea litigiilor în legătură cu acordarea serviciilor sociale şi
a prestaţiilor sociale sunt scutite de taxa judiciară de timbru.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 49. - (1) Incepând cu data de 1 ianuarie 2008,
gestiunea şi plata prestaţiilor sociale se asigură de Agenţia Naţională pentru
Prestaţii Sociale.
(2) In perioada 2006 - 2008,
Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei testează modalitatea de
organizare şi funcţionare a sistemului de administrare şi gestionare a
prestaţiilor sociale la nivelul unor centre-pilot şi va constitui baza
naţională de date.
Art. 50. - Incepând cu data de
1 ianuarie 2007, Inspecţia Socială preia atribuţiile şi responsabilităţile
referitoare la inspecţie, precum şi personalul aferent de la Autoritatea
Naţională pentru Persoane cu Handicap şi de la Autoritatea Naţională pentru
Protecţia Drepturilor Copilului.
Art. 51. - (1) In termen de un an de la intrarea în
vigoare a prezentei legi, Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei
elaborează modificările şi completările corespunzătoare la actele normative în
vigoare din domeniul asistenţei sociale.
(2) Până la elaborarea modificărilor şi completărilor
prevăzute la alin. (1), actele normative în vigoare la data intrării în vigoare
a prezentei legi se vor aplica în continuare, cu excepţia dispoziţiilor care
contravin prevederilor prezentei legi.
Art. 52. - (1) Dispoziţiile art. 28, 29 şi 30 se vor
aplica la datele prevăzute de legile speciale.
(2) La data intrării în vigoare a prezentei legi se
abrogă Legea nr. 705/2001 privind sistemul naţional de asistenţă socială,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 814 din 18 decembrie 2001, precum şi orice alte dispoziţii
contrare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI
DEPUTAŢILOR,
DAN RADU
RUŞANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU