LEGE Nr. 481
din 8 noiembrie 2004
privind protectia civila*)
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 554 din 22 iulie 2008
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Protecţia civilă este o componentă a
sistemului securităţii naţionale şi reprezintă un ansamblu integrat de
activităţi specifice, măsuri şi sarcini organizatorice, tehnice, operative, cu
caracter umanitar şi de informare publică, planificate, organizate şi realizate
potrivit prezentei legi, în scopul prevenirii şi reducerii riscurilor de
producere a dezastrelor, protejării populaţiei, bunurilor şi mediului împotriva
efectelor negative ale situaţiilor de urgenţă, conflictelor armate şi
înlăturării operative a urmărilor acestora şi asigurării condiţiilor necesare
supravieţuirii persoanelor afectate.
(2) Activitatea de protecţie civilă este de interes
naţional, are caracter permanent şi se bazează pe îndeplinirea obligaţiilor ce
revin, potrivit prezentei legi, autorităţilor administraţiei publice centrale
şi locale, celorlalte persoane juridice de drept public şi privat române,
precum şi persoanelor fizice.
Art. 2. - Concepţia,
organizarea, desfăşurarea şi managementul activităţilor de protecţie civilă se
stabilesc şi se realizează la nivel local şi naţional pe principiile
autonomiei, subsidiarităţii, legalităţii, responsabilităţii, corelării
obiectivelor şi resurselor, cooperării şi solidarităţii.
Art. 3. - (1) Atribuţiile protecţiei civile sunt
următoarele:
a) identificarea şi gestionarea tipurilor de riscuri
generatoare de dezastre naturale şi tehnologice de pe teritoriul României;
b) culegerea, prelucrarea, stocarea, studierea şi analizarea datelor şi informaţiilor referitoare la
protecţia civilă;
c) informarea şi pregătirea preventivă a populaţiei cu
privire la pericolele la care este expusă, măsurile de autoprotecţie ce trebuie
îndeplinite, mijloacele de protecţie puse la dispoziţie, obligaţiile ce îi
revin şi modul de acţiune pe timpul situaţiei de urgenţă;
d) organizarea şi asigurarea stării de operativitate
şi a capacităţii de intervenţie optime a serviciilor pentru situaţii de urgenţă
şi a celorlalte organisme specializate cu atribuţii în domeniu;
e) înştiinţarea autorităţilor publice şi alarmarea
populaţiei în situaţii de protecţie civilă;
f) protecţia populaţiei, a bunurilor materiale, a
valorilor culturale şi arhivistice, precum şi a mediului împotriva efectelor
dezastrelor şi ale conflictelor armate;
g) asigurarea condiţiilor de supravieţuire a
populaţiei în situaţii de protecţie civilă;
h) organizarea şi executarea intervenţiei operative
pentru reducerea pierderilor de vieţi omeneşti, limitarea şi înlăturarea
efectelor calamităţilor naturale şi a celorlalte situaţii de protecţie civilă;
i) asanarea şi neutralizarea teritoriului de muniţia
rămasă neexplodată din timpul conflictelor militare;
j) participarea la misiuni internaţionale specifice;
k) constituirea rezervelor de
resurse financiare şi tehnico-materiale specifice.
(2) Atribuţiile prevăzute la alin. (1) se completează
cu cele cuprinse în alte acte normative incidente sau conexe, precum şi cu
prevederile actelor internaţionale în domeniu, la care România este parte.
(3) Indeplinirea atribuţiilor specifice de protecţie
civilă se realizează, potrivit legii, de către serviciile de urgenţă publice
sau private, profesioniste şi voluntare.
(4) Serviciile de urgenţă private se înfiinţează de
către operatori economici şi instituţii sau se constituie ca societăţi
comerciale, în condiţiile legii.
Art. 4. - (1) Unităţile administrativ-teritoriale,
localităţile componente, instituţiile publice, operatorii economici şi
obiectivele se clasifică, din punct de vedere al protecţiei civile, în funcţie
de tipurile de riscuri specifice.
(2) Criteriile de clasificare din punct de vedere al
protecţiei civile se elaborează de către Inspectoratul General pentru Situaţii
de Urgenţă şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului**).
(3) La nivelul centrelor operaţionale pentru situaţii
de urgenţă judeţene şi al municipiului Bucureşti se înfiinţează catalogul local
cuprinzând clasificarea localităţilor, a instituţiilor, a operatorilor
economici şi a obiectivelor din punct de vedere al protecţiei civile.
(4) Datele din catalogul local prevăzut la alin. (3)
se actualizează permanent şi se transmit la Centrul Operaţional Naţional pentru
Situaţii de Urgenţă din structura Inspectoratului General pentru Situaţii de
Urgenţă, care le centralizează în cuprinsul catalogului naţional.
Art. 5. - (1) Autorităţile administraţiei publice
centrale şi locale, instituţiile publice, organizaţiile neguvernamentale şi
operatorii economici, indiferent de forma de proprietate, răspund de aplicarea
măsurilor de protecţie civilă stabilite prin prezenta lege şi prin planurile
proprii, potrivit domeniului lor de competenţă.
(2) Persoanelor fizice şi persoanelor juridice române
sau celor străine care au filiale sau sucursale în ţară ori desfăşoară
activităţi pe teritoriul României li se aplică prevederile prezentei legi.
(3) Persoanele prevăzute la alin. (2) sunt obligate
să respecte normele specifice de protecţie civilă, să participe la activităţile
de pregătire specifice şi să contribuie la ducerea la îndeplinire a măsurilor
şi a acţiunilor prevăzute în planurile şi programele de protecţie civilă sau a
celor dispuse de autorităţile abilitate pe timpul acţiunilor de intervenţie şi
de restabilire a stării de normalitate.
Art. 6. - (1) Autorităţile administraţiei publice
centrale şi locale sunt obligate să asigure capacităţi de intervenţie
specializate, corespunzător tipurilor de riscuri la care sunt expuse teritoriul
şi populaţia, în timpi de răspuns optimi, indiferent de locul şi momentul în
care se produce situaţia de urgenţă.
(2) Măsurile organizatorice şi de pregătire pe linia
protecţiei civile au caracter permanent şi se intensifică la instituirea
stărilor excepţionale şi la declararea mobilizării sau pe timp de război.
*) Republicată în
temeiul art. II din Legea nr.
212/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 481/2004 privind protecţia
civilă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 26 mai 2006, dându-se
textelor o nouă numerotare.
Legea nr. 481/2004 privind protecţia civilă a fost
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.094 din 24 noiembrie 2004 şi a mai fost modificată prin Legea
nr. 241/2007 pentru abrogarea unor reglementări prin care sunt acordate scutiri
sau exonerări de la plata taxelor vamale ale unor bunuri, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 496 din 24
iulie 2007.
**) A se vedea Hotărârea
Guvernului nr. 642/2005 pentru aprobarea Criteriilor de clasificare a
unităţilor administrativ-teritoriale, instituţiilor publice şi operatorilor
economici din punct de vedere al protecţiei civile, în funcţie de tipurile de
riscuri specifice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 603 din 13 iulie 2005.
(3) Măsurile de protecţie civilă se aplică gradual, în
funcţie de amploarea şi intensitatea situaţiei de urgenţă.
Art. 7. - Coordonarea, controlul şi acordarea
asistenţei tehnice de specialitate în domeniul protecţiei civile se asigură, la
nivel central, de către Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, prin
Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, iar la nivel local, de către
inspectoratele judeţene şi Inspectoratul Municipiului Bucureşti pentru Situaţii
de Urgenţă.
Art. 8. - (1) Activităţile şi măsurile de protecţie
civilă se planifică, se organizează şi se aplică în concordanţă cu prevederile
prezentei legi şi ale actelor normative de aplicare subsecvente, ale strategiei
de securitate naţională, cu planurile şi programele adoptate de Consiliul
Suprem de Apărare a Ţării, precum şi cu programele şi procedurile elaborate de
organismele specializate ale Organizaţiei Naţiunilor Unite, Organizaţiei
Tratatului Atlanticului de Nord şi Uniunii Europene.
(2) La elaborarea strategiei naţionale a protecţiei
civile se au în vedere principiile, scopurile şi obiectivele prevăzute în
Strategia Internaţională pentru Prevenirea Catastrofelor, adoptată de Adunarea
Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite, precum şi cele stabilite de
mecanismele Uniunii Europene în domeniu.
Art. 9. - (1) In sensul prezentei legi, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele înţelesuri:
a) dezastru -
evenimentul datorat declanşării unor tipuri de riscuri, din cauze naturale sau
provocate de om, generator de pierderi umane, materiale sau modificări ale
mediului şi care, prin amploare, intensitate şi consecinţe, atinge ori
depăşeşte nivelurile specifice de gravitate stabilite prin regulamentele privind
gestionarea situaţiilor de urgenţă, elaborate şi aprobate potrivit legii;
b) situaţie de protecţie
civilă - situaţia generată de iminenţa producerii
sau de producerea dezastrelor, a conflictelor militare şi/sau a altor situaţii
neconvenţionale care, prin nivelul de gravitate, pun în pericol sau afectează
viaţa, mediul, bunurile şi valorile culturale şi de patrimoniu;
c) înştiinţare - activitatea de transmitere a
informaţiilor autorizate despre iminenţa producerii sau producerea dezastrelor
şi/sau a conflictelor armate către autorităţile administraţiei publice centrale
sau locale, după caz, în scopul evitării surprinderii şi al realizării
măsurilor de protecţie;
d) avertizare -
aducerea la cunoştinţă populaţiei a informaţiilor necesare despre iminenţa producerii
sau producerea unor dezastre;
e) prealarmare -
transmiterea mesajelor/semnalelor de avertizare către autorităţi despre
probabilitatea producerii unui atac aerian;
f) alarmare -
transmiterea mesajelor/semnalelor de avertizare a populaţiei despre iminenţa
producerii unor dezastre sau a unui atac aerian;
g) adăpostire - măsură specifică de protecţie a populaţiei, a bunurilor
materiale, a valorilor culturale şi de patrimoniu, pe timpul ostilităţilor
militare şi al situaţiilor de urgenţă, împotriva efectelor acestora.
Adăposturile de protecţie civilă sunt spaţii special amenajate pentru protecţie
în situaţii specifice, proiectate, executate, dotate, echipate şi autorizate
potrivit normelor şi instrucţiunilor tehnice elaborate de Inspectoratul General
pentru Situaţii de Urgenţă şi aprobate de ministrul administraţiei şi
internelor*);
h) asanare - ansamblul
de lucrări şi operaţiuni executate pentru înlăturarea sau distrugerea muniţiei
neexplodate şi dezafectarea terenurilor, altele decât poligoanele de trageri
ale structurilor de apărare, ordine publică şi securitate naţională.
(2) Termenii şi expresiile referitoare la situaţii de
urgenţă, factori şi tipuri de riscuri, stare de alertă, intervenţie operativă
şi evacuare au înţelesurile prevăzute la art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor
de Urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005.
CAPITOLUL II
Organizarea protecţiei civile
Art. 10. - Organizarea protecţiei civile la nivelul
unităţilor administrativ-teritoriale, al instituţiilor publice, al operatorilor
economici şi al organizaţiilor neguvernamentale se realizează în raport cu
clasificarea acestora din punct de vedere al protecţiei civile şi constă în:
a) constituirea organismelor şi structurilor pentru
managementul situaţiilor de urgenţă, inclusiv al protecţiei civile;
b) constituirea serviciilor
pentru situaţii de urgenţă;
c) încadrarea inspectorilor şi/sau a personalului de
specialitate în domeniul protecţiei civile;
d) întocmirea planurilor de analiză şi de acoperire a
tipurilor de riscuri în teritoriul de competenţă sau în domeniul de activitate;
e) planificarea şi organizarea activităţilor de
pregătire a populaţiei şi a salariaţilor privind protecţia civilă;
f) organizarea evacuării în caz de urgenţă civilă;
g) organizarea cooperării şi a colaborării privind
protecţia civilă;
h) planificarea resurselor
pentru funcţionarea structurilor prevăzute la lit. a)-c), precum şi pentru
realizarea măsurilor stabilite în planurile prevăzute la lit. d).
Art. 11. - Managementul protecţiei civile se asigură de
către componentele Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă,
potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005.
Art. 12. - (1) Activitatea de protecţie civilă din
România este coordonată de primul-ministru, care conduce această activitate
prin ministrul internelor şi reformei administrative, în calitate de preşedinte
al Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă.
(2) La nivelul instituţiilor publice centrale şi
locale, activitatea de protecţie civilă este condusă de către preşedinţii
comitetelor pentru situaţii de urgenţă, constituite potrivit legii, iar la
nivelul operatorilor economici, de către conducătorii acestora.
Art. 13. - (1) La toate nivelurile de competenţă, în
structurile cu activitate permanentă sau temporară din Sistemul Naţional de
Management al Situaţiilor de Urgenţă se constituie structuri specializate în
domeniul protecţiei civile.
(2) La nivelul municipiilor, al oraşelor, al
comunelor, al instituţiilor publice şi al operatorilor economici cuprinşi în
clasificarea din punct de vedere al protecţiei civile, se încadrează personal
de specialitate cu atribuţii în domeniul protecţiei civile.
(3) Personalul de specialitate cu atribuţii în
domeniul protecţiei civile se încadrează la:
a) ministerele şi instituţiile
publice centrale la care, potrivit legii, nu se constituie centre operative
pentru situaţii de urgenţă cu activitate permanentă;
b) serviciile publice deconcentrate la nivel judeţean,
la nivelul municipiului Bucureşti şi sectoarelor acestuia, din subordinea
ministerelor care, potrivit legii, constituie centre operative pentru situaţii
de urgenţă cu activitate permanentă;
*) A se vedea
Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 1.435/2006 pentru
aprobarea Normelor metodologice de avizare şi autorizare privind securitatea la
incendiu şi protecţia civilă, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 814 din 3 octombrie 2006.
c) regiile autonome, companiile naţionale şi
societăţile comerciale care, prin specificul activităţii lor, pot crea stări
potenţial generatoare de situaţii de urgenţă civilă sau sunt expuse unor
riscuri majore;
d) consiliile locale ale unităţilor
administrativ-teritoriale în care, potrivit schemelor cu riscuri teritoriale
întocmite conform legii de către inspectoratele pentru situaţii de urgenţă,
există pericolul potenţial de producere a dezastrelor naturale provocate de
cutremure, inundaţii şi incendii de pădure.
(4) Personalul de specialitate prevăzut la alin. (2)
asigură permanent coordonarea planificării şi a realizării activităţilor şi
măsurilor de protecţie civilă, participă la pregătirea serviciilor de urgenţă,
a salariaţilor şi/sau a populaţiei şi asigură coordonarea secretariatelor
tehnice ale comitetelor pentru situaţii de urgenţă, respectiv a celulelor de
urgenţă.
(5) Persoanele prevăzute la alin. (3), cu excepţia
celor încadrate la societăţi comerciale şi regii autonome, sunt funcţionari
publici şi, pe timpul îndeplinirii atribuţiilor de serviciu, sunt învestite, în
calitate de inspectori de protecţie civilă, cu exerciţiul autorităţii publice.
Calitatea de inspector de protecţie civilă se atribuie prin ordin sau prin
dispoziţie scrisă a angajatorului.
(6) Personalul de specialitate poate fi încadrat în
muncă sau în serviciu, după caz, numai după obţinerea unui certificat de
competenţe profesionale în condiţiile stabilite prin metodologia emisă de
Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă.
(7) In funcţie de complexitatea şi volumul
atribuţiilor de serviciu, personalul de specialitate prevăzut la alin. (2)
poate îndeplini, prin cumul, şi atribuţiile cadrului tehnic în domeniul
apărării împotriva incendiilor.
Art. 14. - La instituirea măsurilor excepţionale,
precum şi în situaţii de conflict armat, structurile existente pe timp de pace,
ca şi cele care se completează sau se înfiinţează la mobilizare, îndeplinesc
funcţiile şi atribuţiile pe linia protecţiei civile prevăzute de lege.
Art. 15. - (1) Activitatea de prevenire în domeniul
protecţiei civile şi/sau al intervenţiei operative se asigură de către
serviciile de urgenţă, prin structuri specializate, în conformitate cu
competenţele şi atribuţiile stabilite potrivit legii.
(2) Serviciile de urgenţă profesioniste sau voluntare
şi celelalte structuri specializate pentru intervenţie şi acţiune în situaţii
de urgenţă, constituite de către autorităţile abilitate în condiţiile legii,
cuprind personal şi formaţiuni instruite în specialităţi necesare protecţiei
civile.
(3) Prevederile alin. (2) se aplică şi serviciilor de
urgenţă private, constituite potrivit dispoziţiilor legale.
(4) Criteriile de performanţă pentru formaţiunile
prevăzute la alin. (2) şi (3) se elaborează de Inspectoratul General pentru
Situaţii de Urgenţă şi se aprobă prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor*).
Art. 16. - Coordonarea de specialitate a activităţilor
de protecţie civilă prevăzute la art. 15 alin. (1) se realizează de
Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, prin structurile sale
specializate, şi la nivel local, prin inspectoratele pentru situaţii de urgenţă
judeţene şi al municipiului Bucureşti ori, pe timpul stărilor excepţionale de
mobilizare sau la război, prin punctele de comandă care se asigură din timp de
pace la nivelul autorităţilor
administraţiei publice centrale, la cele judeţene, municipale, de sectoare,
orăşeneşti, al altor localităţi importante, precum şi la unele instituţii
publice şi operatori economici.
CAPITOLUL III
Drepturile şi obligaţiile cetăţenilor
SECŢIUNEA 1
Drepturi
Art. 17. - Cetăţenii au dreptul să încheie contracte de
voluntariat pentru încadrarea în serviciile de urgenţă voluntare cu reprezentanţii
autorităţilor administraţiei publice locale. Statutul personalului voluntar din
serviciile de urgenţă voluntare se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la
propunerea Ministerului Administraţiei şi Internelor**).
Art. 18. - (1) Cetăţenii care au suferit pagube ca
urmare a efectelor unui dezastru sau ale unui conflict armat ori ca urmare a
executării intervenţiei de către serviciile de urgenţă au dreptul la ajutoare
de urgenţă şi la despăgubiri, după caz.
(2) Despăgubirile se acordă în urma solicitării scrise
a celui prejudiciat, adresată primarului, pe baza actului de constatare
întocmit de organele competente şi a hotărârii consiliului local, din fondurile
prevăzute în bugetul local cu această destinaţie sau din cele aprobate prin
hotărâre a Guvernului.
Art. 19. - Personalul serviciilor de urgenţă voluntare
şi cetăţenii care participă la acţiuni preventive şi de intervenţie pentru
limitare, recuperare şi reabilitare pe timpul situaţiilor de urgenţă
beneficiază de compensaţii băneşti, drepturi sociale şi alte facilităţi
stabilite în Statutul personalului voluntar prevăzut la art. 17.
SECŢIUNEA a 2-a
Obligaţii
Art. 20. - (1) Cetăţenii sunt obligaţi:
a) să respecte şi să aplice normele şi regulile de
protecţie civilă stabilite de autorităţile administraţiei publice centrale şi
locale, precum şi de conducătorii instituţiilor publice, ai agenţilor economici
ori ai organizaţiilor neguvernamentale, după caz;
b) să ducă la îndeplinire
măsurile de protecţie civilă dispuse, în condiţiile legii, de autorităţile
competente sau de personalul învestit cu exerciţiul autorităţii publice din
cadrul serviciilor publice de urgenţă;
c) să informeze autorităţile sau serviciile de urgenţă
abilitate, prin orice mijloace, inclusiv telefonic, prin apelarea numărului
112, despre iminenţa producerii sau producerea oricărei situaţii de urgenţă
despre care iau cunoştinţă;
d) să informeze serviciile de urgenţă profesioniste sau
poliţia, după caz, inclusiv telefonic, prin apelarea numărului 112, despre
descoperirea de muniţie sau elemente de muniţie rămase neexplodate;
e) să participe la pregătirea de protecţie civilă la
locul unde îşi desfăşoară activitatea;
f) să participe la întreţinerea adăposturilor din
clădirile proprietate personală şi, în caz de necesitate, la amenajarea
spaţiilor de adăpostire din teren;
*) A se vedea
Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 718/2005 pentru aprobarea
Criteriilor de performanţă privind structura organizatorică şi dotarea
serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă, publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 636
din 20 iulie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, Ordinul
ministrului administraţiei şi internelor nr. 158/2007 pentru aprobarea
Criteriilor de performanţă privind constituirea, încadrarea şi dotarea
serviciilor private pentru situaţii de urgenţă, publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 150
din 1 martie 2007, şi Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr.
360/2004 pentru aprobarea Criteriilor de performanţă privind structura
organizatorică şi dotarea serviciilor profesioniste pentru situaţii de urgenţă,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 958 din 19 octombrie 2004.
**) A se vedea
Hotărârea Guvernului nr. 1.579/2005 pentru aprobarea Statutului personalului
voluntar din serviciile de urgenţă voluntare, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 19 din 10 ianuarie 2006.
In prezent denumirea „Ministerului
Administraţiei şi Internelor" a fost înlocuită cu denumirea „Ministerul
Internelor şi Reformei Administrative", conform art. 15 lit. c) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor măsuri de
reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale, aprobată prin Legea nr.
98/2008.
g) să-şi asigure mijloacele individuale de protecţie,
trusa sanitară, rezerva de alimente şi apă, precum şi alte materiale de primă
necesitate pentru protecţia familiilor lor;
h) să permită, în situaţii de protecţie civilă, accesul
forţelor şi mijloacelor de intervenţie în incinte sau pe terenuri proprietate
privată;
i) să permită instalarea mijloacelor de alarmare pe
clădirile proprietate privată sau aparţinând asociaţiilor de locatari sau
proprietari, după caz, fără plată, precum şi accesul persoanelor autorizate, în
vederea întreţinerii acestora;
j) să accepte şi să efectueze evacuarea din zonele
afectate sau periclitate de dezastre, potrivit măsurilor dispuse şi aduse la
cunoştinţă de către autorităţile abilitate;
k) să solicite avizele şi autorizaţiile privind
protecţia civilă, în cazurile prevăzute de lege.
(2) Indeplinirea obligaţiilor prevăzute la alin. (1)
revine, corespunzător situaţiei în care se găsesc, şi cetăţenilor străini care
desfăşoară activităţi, au reşedinţa sau se află în tranzit, după caz, pe
teritoriul României.
(3) Cetăţenii declaraţi inapţi de muncă din motive
medicale sunt scutiţi, pe timpul intervenţiei în sprijinul forţelor de
protecţie civilă, de prestarea de servicii ori de participarea la executarea de
lucrări, evacuarea de bunuri şi altele asemenea, care presupun efort fizic.
CAPITOLUL IV
Atribuţii şi obligaţii privind protecţia civilă
SECŢIUNEA 1
Atribuţii ale autorităţilor administraţiei
publice
Art. 21. - (1) Autorităţile
administraţiei publice centrale şi locale asigură stabilirea şi integrarea măsurilor
de protecţie civilă în planurile şi programele de dezvoltare economico-socială
ce se elaborează la nivel naţional, judeţean şi local şi urmăresc realizarea acestora.
(2) Măsurile şi acţiunile de prevenire din planurile de
protecţie civilă se planifică şi se execută prioritar de către toate
autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, potrivit competenţelor
acestora.
(3) Autorităţile administraţiei publice centrale şi
locale poartă întreaga răspundere pentru asigurarea condiţiilor de supravieţuire
a populaţiei afectate de urmările calamităţilor naturale şi a celorlalte
situaţii de protecţie civilă.
(4) Asigurarea condiţiilor prevăzute la alin. (3) se
realizează prin serviciile de urgenţă, serviciile publice de gospodărie
comunală, instituţii şi operatori economici, inclusiv prin utilizarea, în
condiţiile legii, a bunurilor din rezervele de stat şi a serviciilor şi
bunurilor puse la dispoziţie de organizaţii neguvernamentale române sau de
comunităţile locale şi populaţia din zonele neafectate, de state şi organizaţii
străine ori cu caracter internaţional.
Art. 22. - Guvernul exercită următoarele atribuţii
principale:
a) aprobă strategia naţională a protecţiei civile şi
actele normative specifice, potrivit competenţei;
b) analizează periodic şi ori de câte ori situaţia o
impune activitatea de protecţie civilă;
c) aprobă planul naţional de asigurare cu resurse
umane, materiale şi financiare pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă;
d) propune, potrivit legii, Preşedintelui României
instituirea şi încetarea stării de urgenţă în zonele afectate;
e) încheie acorduri internaţionale în domeniul
protecţiei civile;
f) adoptă hotărâri prin care se acordă ajutoare de
urgenţă şi despăgubiri persoanelor fizice şi juridice afectate;
g) aprobă planificarea exerciţiilorşi a aplicaţiilor de
protecţie civilă cu caracter internaţional;
h) solicită, la nevoie, sprijin internaţional;
i) aprobă acordarea de ajutor, în urma solicitărilor,
statelor afectate de dezastre.
Art. 23. - (1) Ministerele, autorităţile publice
autonome şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice
centrale exercită următoarele atribuţii principale:
a) stabilesc atribuţiile ce revin structurilor proprii;
b) elaborează planuri şi programe privind protecţia
civilă în domeniul propriu de competenţă;
c) asigură resursele necesare intervenţiei;
d) constituie capacităţi operaţionale de intervenţie,
pe care, în caz de necesitate, le pun la dispoziţie autorităţilor
administraţiei publice locale;
e) iniţiază programe sau teme de cercetare în domeniu;
f) constituie baza de date specifică domeniului
propriu de activitate, necesară protecţiei civile;
g) asigură participarea reprezentanţilor, a experţilor
şi a specialiştilor la activităţile Comitetului Naţional pentru Situaţii de
Urgenţă;
h) pun la dispoziţie Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative personal calificat în vederea constituirii echipelor de
experţi pentru evaluare sau personalul necesar intervenţiei, după caz;
i) pun la dispoziţie Comitetului Naţional pentru
Situaţii de Urgenţă datele şi informaţiile solicitate în scopul elaborării
strategiei naţionale de protecţie civilă, a planurilor şi programelor de
protecţie civilă, precum şi Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă
pentru constituirea bazei de date proprii;
j) asigură gestionarea tipurilor de riscuri specifice
şi îndeplinirea funcţiilor de sprijin prin structuri specifice domeniilor de
competenţă, potrivit legii. Organizarea şi funcţionarea acestor structuri se
stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
(2) Ministerul Apărării planifică şi execută măsurile
de protecţie civilă, potrivit organizării şi planurilor specifice proprii şi
planurilor comune cu alte ministere.
Art. 24. - (1) Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative exercită, prin Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă,
următoarele atribuţii principale:
a) elaborează şi prezintă Guvernului, spre aprobare,
proiectul de strategie naţională a protecţiei civile;
b) elaborează şi avizează proiecte de acte normative
specifice;
c) coordonează activităţile de evacuare, potrivit
planurilor întocmite;
d) organizează şi conduce activitatea de asanare a
teritoriului de muniţia rămasă neexplodată din timpul
conflictelor militare;
e) analizează periodic, împreună cu autorităţile
administraţiei publice centrale, stadiul realizării măsurilor necesare a fi
luate în situaţii de protecţie civilă;
f) elaborează norme metodologice pentru întocmirea
planurilor de urgenţă internă şi externă a operatorilor economici*);
g) organizează şi conduce exerciţii şi aplicaţii de
specialitate;
h) coordonează acţiunile de limitare şi înlăturare a
urmărilor calamităţilor naturale şi a celorlalte situaţii de protecţie civilă;
i) colaborează cu organisme internaţionale de
specialitate.
(2) Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă
este autoritate de reglementare în domeniul protecţiei civile.
*) A se vedea
Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 684/2005 pentru aprobarea
Normelor metodologice privind planificarea, pregătirea şi intervenţia în caz de
accident nuclear sau urgenţă radiologică, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 538
din 24 iunie 2005, şi Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr.
647/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice privind elaborarea planurilor
de urgenţă în caz de accidente în care sunt implicate substanţe periculoase,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 460 din 31 mai 2005.
(3) Controlul de stat în
domeniul protecţiei civile se realizează prin activităţi de reglementare,
avizare, autorizare, atestare, recunoaştere, verificare şi control şi se
exercită prin Inspecţia de Prevenire din structura Inspectoratului General
pentru Situaţii de Urgenţă, respectiv prin inspecţiile de prevenire din cadrul
inspectoratelor judeţene şi al municipiului Bucureşti, în scopul aplicării
unitare a prevederilor legale pe întreg teritoriul României.
(4) Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă
îndeplineşte rolul de punct naţional de contact în relaţiile cu organisme
internaţionale de profil.
Art. 25. - Consiliile judeţene, Consiliul General al
Municipiului Bucureşti, consiliile locale ale municipiilor, oraşelor şi
comunelor şi consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti au
următoarele atribuţii principale:
a) aprobă organizarea protecţiei civile la nivelul
unităţii administrativ-teritoriale, analizează anual şi ori de câte ori este
nevoie activitatea desfăşurată şi adoptă măsuri pentru îmbunătăţirea acesteia;
b) aprobă planurile anuale şi de perspectivă pentru
asigurarea resurselor umane, materiale şi financiare destinate prevenirii şi
gestionării situaţiilor de urgenţă;
c) participă, potrivit legii, la asigurarea finanţării
măsurilor şi a acţiunilor de protecţie civilă, precum şi a serviciilor de urgenţă
şi a structurilor care au atribuţii legale în acest domeniu;
d) stabilesc, în condiţiile legii, taxe speciale pe
linia protecţiei civile;
e) înfiinţează, în condiţiile legii şi cu avizul
Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, centre de formare şi
evaluare a personalului din serviciile voluntare de urgenţă;
f) gestionează, depozitează, întreţin şi asigură
conservarea aparaturii şi a materialelor de protecţie civilă prin serviciile specializate din subordine;
g) asigură spaţiile necesare funcţionării
inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă corespunzătoare, paza şi securitatea
acestora şi a centrelor operaţionale, precum şi spaţiile pentru depozitarea
materialelor de intervenţie.
Art. 26. - Prefectul are următoarele atribuţii
principale:
a) aprobă planurile operative şi de pregătire pe linia
protecţiei civile şi planificarea exerciţiilor şi a altor activităţi
desfăşurate la nivelul unităţii administrativ-teritoriale;
b) urmăreşte îndeplinirea
măsurilor de protecţie civilă la nivelul unităţii administrativ-teritoriale;
c) dispune, potrivit legii, instituirea stării de
alertă, activarea sau folosirea, după caz, a formaţiunilor de intervenţie;
d) aprobă schema cu riscurile teritoriale întocmită
de inspectoratul pentru situaţii de urgenţă;
e) asigură condiţii pentru buna desfăşurare şi
integrarea activităţii forţelor de intervenţie din alte judeţe sau a echipelor
internaţionale, după caz, sosite în unitatea administrativ-teritorială în
scopul limitării şi înlăturării efectelor dezastrelor;
f) prezintă consiliului judeţean sau Consiliului
General al Municipiului Bucureşti, după caz, propuneri de completare a
sistemului de înştiinţare şi alarmare a populaţiei, a fondului de adăpostire, a
bazei materiale şi alte măsuri de protecţie a populaţiei, a bunurilor
materiale, a valorilor culturale şi a mediului;
g) exercită controlul aplicării măsurilor în
situaţiile de protecţie civilă.
Art. 27. - Primarul are următoarele atribuţii principale:
a) propune consiliului local structura organizatorică
de protecţie civilă;
b) aduce la îndeplinire hotărârile consiliului local în
domeniul protecţiei civile;
c) aprobă planurile operative, de pregătire şi
planificare a exerciţiilor de specialitate;
d) propune fondurile necesare realizării măsurilor de
protecţie civilă;
e) conduce exerciţiile, aplicaţiile şi activităţile de
pregătire privind protecţia civilă;
f) coordonează activitatea serviciilor de urgenţă
voluntare;
g) aprobă planurile de cooperare cu localităţile
învecinate şi organismele neguvernamentale;
h) dispune măsuri şi controlează modul de întreţinere a
spaţiilor de adăpostire colective de către administratorul acestora;
i) urmăreşte realizarea, întreţinerea şi funcţionarea
legăturilor şi mijloacelor de înştiinţare şi alarmare în situaţii de protecţie
civilă;
j) răspunde de alarmarea, protecţia şi pregătirea
populaţiei pentru situaţiile de protecţie civilă;
k) solicită asistenţă tehnică şi sprijin pentru
gestionarea situaţiilor de protecţie civilă;
l) exercită controlul aplicării
măsurilor de protecţie civilă în plan local;
m) asigură evaluarea şi centralizarea solicitărilor de
ajutoare şi despăgubiri în situaţii de protecţie civilă, precum şi distribuirea
celor primite;
n) coordonează nemijlocit
evacuarea populaţiei din zonele afectate de situaţiile de protecţie civilă;
o) stabileşte măsurile necesare pentru asigurarea
hrănirii, a cazării şi a alimentării cu energie şi apă a populaţiei evacuate;
p) dispune măsuri pentru asigurarea ordinii publice în
zona sinistrată;
q) cooperează cu primarii localităţilor sau ai
sectoarelor limitrofe, după caz, în probleme de interes comun;
r) gestionează, depozitează, întreţine şi conservă
tehnica, aparatura şi materialele de protecţie civilă, prin
serviciile de specialitate subordonate.
SECŢIUNEA a 2-a
Obligaţiile conducătorilor instituţiilor publice,
operatorilor economici,
proiectanţilor, constructorilor, beneficiarilor şi salariaţilor
Art. 28. - (1) Conducătorii instituţiilor publice,
patronii şi managerii operatorilor economici, indiferent de forma de proprietate,
au următoarele obligaţii principale:
a) asigură identificarea, monitorizarea şi evaluarea
factorilor de risc specifici, generatori de evenimente periculoase;
b) stabilesc şi urmăresc îndeplinirea măsurilor şi a
acţiunilor de prevenire şi de pregătire a intervenţiei, în funcţie de
încadrarea în clasificarea de protecţie civilă;
c) organizează şi dotează, pe baza criteriilor de
performanţă elaborate de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă,
servicii de urgenţă private şi stabilesc regulamentul de organizare şi
funcţionare a acestora ori încheie convenţii sau contracte cu alte servicii de
urgenţă voluntare ori private, care dispun de forţe şi mijloace capabile să
intervină operativ şi eficace în cazul situaţiilor de protecţie civilă;
d) participă la exerciţii şi aplicaţii de protecţie
civilă şi conduc nemijlocit acţiunile de alarmare, evacuare, intervenţie,
limitare şi înlăturare a urmărilor situaţiilor de urgenţă desfăşurate de
unităţile proprii;
e) asigură gratuit forţelor de intervenţie chemate în
sprijin în situaţii de urgenţă echipamentele, substanţele, mijloacele şi
antidoturile adecvate riscurilor specifice;
f) organizează instruirea şi pregătirea personalului
încadrat în muncă privind protecţia civilă;
g) asigură alarmarea populaţiei din zona de risc
creată ca urmare a activităţilor proprii desfăşurate;
h) prevăd, anual, în bugetul propriu, fonduri pentru
cheltuieli necesare desfăşurării activităţilor de protecţie civilă;
i) înştiinţează persoanele şi organismele competente
asupra factorilor de risc şi le semnalează, de îndată, cu privire la iminenţa
producerii sau producerea unei situaţii de protecţie civilă la nivelul
instituţiei sau operatorului economic;
j) stabilesc şi transmit către
transportatorii, distribuitorii şi utilizatorii produselor regulile şi măsurile
de protecţie specifice, corelate cu riscurile previzibile la utilizare,
manipulare, transport şi depozitare;
k) încheie contracte, convenţii sau protocoale de
cooperare cu alte servicii de urgenţă profesioniste sau voluntare;
l) menţin în stare de
funcţionare mijloacele de transmisiuni-alarmare, spaţiile de adăpostire şi
mijloacele tehnice proprii, destinate adăpostirii sau intervenţiei, ţin
evidenţa acestora şi le verifică periodic;
m) îndeplinesc alte obligaţii şi măsuri stabilite,
potrivit legii, de către organismele şi organele abilitate.
(2) Conducătorii instituţiilor publice şi ai
operatorilor economici, indiferent de forma de proprietate, sunt obligaţi să
permită instalarea, fără plată, a mijloacelor de alarmare pe clădirile proprii.
(3) Operatorii economici a căror activitate prezintă
pericole de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase se
supun şi prevederilor legislaţiei specifice.
Art. 29. - Persoanele fizice sau juridice care deţin
imobile în indiviziune sau le utilizează în comun sunt obligate să coopereze
pentru îndeplinirea măsurilor de protecţie civilă pentru întregul imobil sau ansamblu de imobile.
Art. 30. - (1) Proiectanţii, constructorii şi
beneficiarii de investiţii au următoarele obligaţii:
a) să prevadă în documentaţiile tehnice ale
investiţiilor măsurile specifice, echipamentele şi dotările necesare, conform
normativelor în vigoare, şi să asigure realizarea lor înainte de darea în
exploatare a investiţiei;
b) să obţină toate avizele, autorizaţiile şi acordurile
privind protecţia civilă, conform legii, şi să urmărească realizarea măsurilor
stabilite în cuprinsul acestora;
c) să evalueze riscul seismic al zonei în care se
execută lucrările şi să întocmească proiectul, respectiv să execute construcţia
sau instalaţia conform gradului de risc seismic evaluat.
(2) In toate fazele de cercetare, proiectare, execuţie
şi pe întreaga lor durată de existenţă, construcţiile şi amenajările,
echipamentele, utilajele şi instalaţiile tehnologice pentru autorizare în
domeniul protecţiei civile se supun unei examinări sistematice şi calificate
pentru identificarea, evaluarea şi controlul riscurilor, în condiţiile
prevăzute de reglementările specifice.
(3) Obligaţia executării activităţilor prevăzute la
alin. (2) revine persoanelor care concură la proiectarea, realizarea,
exploatarea, întreţinerea, repararea, postutilizarea construcţiilor, a
echipamentelor şi a instalaţiilor tehnologice, potrivit obligaţiilor şi
răspunderilor prevăzute de lege.
(4) Metodologia privind identificarea, evaluarea şi
controlul riscurilor se elaborează de Inspectoratul General pentru Situaţii de
Urgenţă, se aprobă prin ordin al ministrului internelor şi reformei
administrative şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(5) Pentru actele eliberate potrivit legii se percep
tarife stabilite prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor.*)
Art. 31. - Salariaţii au
următoarele drepturi şi obligaţii:
a) să beneficieze, în mod gratuit, de echipament de protecţie
individuală, de tratament medical şi antidoturi, dacă sunt încadraţi la agenţi
economici sau instituţii cu surse de risc nuclear, chimic sau biologic;
b) să beneficieze de măsurile de protecţie socială
prevăzute prin lege pentru perioadele de întrerupere a activităţii, impuse de
situaţiile de protecţie civilă;
c) să respecte normele, regulile şi măsurile de
protecţie civilă stabilite;
d) să participe la instruiri, exerciţii, aplicaţii şi
la alte forme de pregătire specifică.
CAPITOLUL V
Pregătirea pentru protecţia civilă
Art. 32. - Pregătirea pentru protecţia civilă cuprinde
pregătirea populaţiei şi a salariaţilor, pregătirea serviciilor de urgenţă,
pregătirea personalului cu funcţii de conducere pe linia protecţiei civile,
precum şi a personalului de specialitate.
Art. 33. - (1) Pregătirea profesională a serviciilor de
urgenţă şi a altor forţe cu care se cooperează se realizează pe baza
programelor anuale de pregătire, aprobate de şefii acestora.
(2) Planificarea exerciţiilor şi a aplicaţiilor de
cooperare privind protecţia civilă la care participă, potrivit specificului
acestora, serviciile de urgenţă, forţele de protecţie şi sprijin şi populaţia
se aprobă de prefect, primar sau de ministrul internelor şi reformei
administrative, după caz.
(3) Exerciţiile de cooperare interjudeţene/regionale şi
cele cu caracter internaţional se aprobă de Guvern, la propunerea ministrului
internelor şi reformei administrative.
(4) In documentele de planificare a pregătirii privind
protecţia civilă se prevăd şi resursele materiale şi financiare necesare,
precum şi cine le asigură.
Art. 34. - (1) Iniţierea, calificarea, perfecţionarea
sau specializarea conducătorilor structurilor specializate de protecţie civilă,
a şefilor serviciilor de urgenţă voluntare şi private, a personalului de
specialitate menţionat la art. 13 alin. (2), precum şi a altor persoane cu
atribuţii în acest domeniu se realizează prin cursuri, convocări sau
instructaje şi se desfăşoară în Centrul Naţional de Perfecţionare a Pregătirii
pentru Managementul Situaţiilor de Urgenţă şi în centrele zonale ale acestuia,
precum şi în Institutul Naţional de Administraţie sau în alte instituţii de
învăţământ de profil.
(2) Pregătirea pentru protecţia civilă în instituţiile
de învăţământ militar este obligatorie şi se desfăşoară pe baza tematicilor
elaborate cu consultarea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă.
Art. 35. - Formarea, perfecţionarea şi specializarea
personalului serviciilor de urgenţă profesioniste şi al structurilor componente
ale Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă se realizează
în instituţiile de învăţământ de profil din subordinea Ministerului Internelor
şi Reformei Administrative, a Ministerului Apărării, precum şi în alte unităţi
abilitate din ţară şi din străinătate.
Art. 36. - (1) Informarea şi educarea preventivă a
populaţiei privind protecţia civilă sunt obligatorii şi se asigură prin:
instituţiile de învăţământ şi educaţie de toate gradele, mijloacele de
informare în masă şi serviciile profesioniste pentru situaţii de urgenţă.
(2) Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, în
colaborare cu Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, stabileşte,
prin protocol, temele şi activităţile practic-aplicative de educaţie privind
protecţia civilă, care se includ în programele de învăţământ, precum şi în
planurile activităţilor extraşcolare.
*) A se vedea
Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 1.433/2006 privind
aprobarea tarifelor pentru eliberarea avizelor şi autorizaţiilor de securitate
la incendiu şi protecţie civilă, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 806 din 26 septembrie 2006.
(3) Societăţile publice şi private, naţionale şi
locale, de radio şi televiziune, precum şi presa scrisă sunt obligate să
asigure prezentarea în emisiunile, respectiv în ştirile şi reportajele
acestora, a riscurilor potenţiale, măsurilor preventive şi a modului de acţiune
şi comportare a populaţiei pe timpul situaţiilor de urgenţă civilă.
(4) La informarea şi educarea preventivă a populaţiei
privind protecţia civilă participă şi organizaţiile neguvernamentale de interes
public, potrivit statutelor şi specificului activităţilor acestora.
Art. 37. - (1) Instruirea salariaţilor privind
protecţia civilă se asigură sistematic, de regulă împreună cu instructajele de
prevenire şi stingere a incendiilor, în condiţiile stabilite prin dispoziţiile
generale elaborate de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi
aprobate de ministrul administraţiei şi internelor*).
(2) Participarea salariaţilor la instruire constituie
sarcină de serviciu.
Art. 38. - Periodic, pe baza planurilor şi a
programelor de pregătire şi cu aprobarea primarului localităţii, se efectuează
exerciţii de alarmare publică.
CAPITOLUL VI
Protecţia populaţiei şi a bunurilor materiale
Art. 39. - Protecţia populaţiei, a bunurilor materiale
şi a valorilor culturale se realizează printr-un ansamblu de activităţi
constând în: înştiinţare, avertizare şi alarmare, adăpostire, protecţie
nucleară, biologică şi chimică, evacuare şi alte măsuri tehnice şi
organizatorice specifice.
SECŢIUNEA 1
Inştiinţarea, avertizarea şi alarmarea
Art. 40. - (1) Inştiinţarea se realizează de
Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă sau de serviciile de urgenţă
profesioniste, după caz, pe baza informaţiilor primite de la populaţie sau de
la structurile care monitorizează sursele de risc.
(2) Avertizarea populaţiei se realizează de către
autorităţile administraţiei publice centrale sau locale, după caz, prin
mijloacele de avertizare specifice, în baza înştiinţării primite de la
structurile abilitate.
Art. 41. - (1) Prealarmarea se realizează de
Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi de serviciile de urgenţă
profesioniste, după caz, pe baza informaţiilor primite de la Statul Major
General, şi de structurile specializate din cadrul categoriilor de forţe
armate, pe baza planurilor de cooperare întocmite în acest sens.
(2) Alarmarea populaţiei se
realizează de autorităţile administraţiei publice centrale sau locale, după
caz, prin mijloacele specifice, pe baza înştiinţării primite de la structurile
abilitate.
Art. 42. - (1) Mijloacele de avertizare şi alarmare
specifice se instalează în locurile stabilite de Inspectoratul General pentru
Situaţii de Urgenţă şi de serviciile de urgenţă profesioniste.
(2) Normele tehnice privind instalarea sistemului
integrat de avertizare şi alarmare a populaţiei şi instrucţiunile privind
semnalele şi mesajele de avertizare şi alarmare se elaborează de Inspectoratul General pentru Situaţii
de Urgenţă, se aprobă prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor**) şi se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(3) La solicitarea preşedinţilor comitetelor pentru
situaţii de urgenţă, mesajele de avertizare şi alarmare se transmit obligatoriu,
cu prioritate şi gratuit, prin orice operator audiovizual public sau privat de
pe teritoriul României.
Art. 43. -In cazul unui atac iminent, în situaţia în
care nu s-a declarat starea de război, primele mesaje de prealarmă şi de alarmă
se transmit cu aprobarea ministrului internelor şi reformei administrative, pe
baza înştiinţărilor Statului Major General şi structurilor specializate din
cadrul categoriilor de forţe armate, conform planurilor de cooperare întocmite
în acest sens.
Art. 44. - (1) Folosirea mijloacelor de alarmare în
cazul producerii unor dezastre se execută numai cu aprobarea primarului
localităţii, a conducătorului instituţiei publice sau a operatorului economic
implicat, după caz, ori a împuterniciţilor acestora.
(2) Sistemul de înştiinţare, avertizare şi alarmare la
localităţi, instituţii publice şi operatori economici se verifică periodic prin
executarea de antrenamente şi exerciţii.
(3) Folosirea mijloacelor
tehnice de alarmare şi alertare cu încălcarea prevederilor legale şi a normelor
tehnice prevăzute la art. 42 alin. (2) este interzisă.
SECŢIUNEA a 2-a
Adăpostirea
Art. 45. - (1) Pentru protecţia populaţiei şi a
bunurilor din patrimoniul cultural naţional de efectele atacurilor din aer se
realizează sistemul naţional de adăpostire, care cuprinde: adăposturi pentru
puncte de comandă destinate Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de
Urgenţă, adăposturi publice de protecţie civilă aflate în administrarea
consiliilor locale şi fondul privat de adăpostire realizat de operatorii
economici şi proprietarii de imobile.
(2) Autorităţile administraţiei publice, instituţiile
publice, operatorii economici şi proprietarii de imobile au obligaţia să
prevadă în planurile de investiţii şi să realizeze adăposturi de protecţie
civilă.
(3) Autorităţile administraţiei publice centrale şi
locale şi serviciile de urgenţă de la toate nivelurile de competenţă vor
identifica şi vor stabili posibilităţile de utilizare pentru adăpostire a unor
galerii de mină, tuneluri, peşteri, grote etc. existente în apropierea zonelor
dens populate sau în zone prevăzute pentru amenajare de tabere de sinistraţi,
evacuaţi sau refugiaţi.
(4) Categoriile de construcţii la care este
obligatorie realizarea de adăposturi publice de protecţie civilă, precum şi adăposturile
care se amenajează ca puncte de comandă se aprobă prin hotărâre a Guvernului,
la propunerea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative***).
(5) Adăposturile publice de
protecţie civilă prevăzute în documentaţiile tehnice ale investiţiilor se
avizează tehnic, premergător eliberării autorizaţiilor de construire, de către
serviciile de urgenţă profesioniste, potrivit metodologiei elaborate de
Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, aprobată de ministrul
internelor şi reformei administrative şi publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I ****).
*) A se vedea Ordinul ministrului administraţiei şi internelornr.
712/2005 pentru aprobarea Dispoziţiilor generale privind instruirea
salariaţilor în domeniul situaţiilor de urgenţă, publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 599
din 12 iulie 2005, cu modificările şi completările ulterioare.
**) A se vedea
Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr.
886/2005 pentru aprobarea Normelor tehnice privind Sistemul naţional integrat
de înştiinţare, avertizare şi alarmare a populaţiei, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 899 din 7 octombrie 2005, şi Ordinul ministrului administraţiei
şi internelor nr. 1.259/2006 pentru aprobarea Normelor privind organizarea şi
asigurarea activităţii de înştiinţare, avertizare, prealarmare şi alarmare în
situaţii de protecţie civilă, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 349 din 18 aprilie 2006.
***) A se vedea
Hotărârea Guvernului nr. 560/2005 pentru aprobarea categoriilor de construcţii
la care este obligatorie realizarea adăposturilor de protecţie civilă, precum
şi a celor la care se amenajează puncte de comandă, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 526 din 21 iunie 2005, cu modificările ulterioare.
In prezent, denumirea „Ministerul Administraţiei şi
Internelor" a fost înlocuită cu denumirea „Ministerul Internelor şi
Reformei Administrative", conform art. 15 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în
cadrul administraţiei publice centrale, aprobată prin Legea nr. 98/2008.
****) A se vedea şi nota de subsol corespunzătoare asteriscului din finalul art. 9 alin. (1) lit. g).
(6) In timp de pace adăposturile publice de protecţie
civilă, cu excepţia spaţiilor amenajate ca puncte de comandă, pot fi utilizate
pentru alte destinaţii, cu respectarea normelor tehnice, cu obligaţia de a fi
eliberate în situaţii de urgenţă în maximum 24 de ore şi cu informarea
prealabilă a centrelor operaţionale din cadrul serviciilor de urgenţă
profesioniste.
(7) Adăposturile publice de protecţie civilă se
inspectează periodic de către personalul de specialitate al serviciilor de
urgenţă profesioniste; deţinătorii şi utilizatorii acestor adăposturi sunt
obligaţi să îndeplinească normele şi măsurile stabilite pentru menţinerea
adăposturilor şi a instalaţiilor utilitare ale acestora în stare de funcţionare.
(8) Construirea adăposturilor şi amenajarea altor
spaţii de adăpostire cuprinse în planurile de mobilizare se execută la punerea
în aplicare a planurilor respective.
SECŢIUNEA a 3-a
Asanarea teritoriului de muniţia rămasă
neexplodată
Art. 46. - Asanarea terenului
şi neutralizarea muniţiei rămase neexplodate din timpul conflictelor armate se
execută de către subunităţi specializate şi specialişti pirotehnicieni din
serviciile de urgenţă profesioniste din subordinea Inspectoratului General
pentru Situaţii de Urgenţă, potrivit instrucţiunilor şi normelor tehnice
elaborate de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi aprobate prin
ordin al ministrului internelor şi reformei administrative.
Art. 47. - (1) Muniţiile se distrug în poligoane ale
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi Ministerului Apărării sau
pe terenuri puse la dispoziţie de autorităţile administraţiei publice locale în
a căror rază administrativ-teritorială se execută lucrările de asanare.
Terenurile stabilite pentru distrugerea muniţiei se amenajează potrivit instrucţiunilor
şi normelor tehnice specifice, elaborate de Inspectoratul General pentru
Situaţii de Urgenţă.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale sau,
după caz, instituţiile publice şi operatorii economici asigură subunităţii de
intervenţie care execută asanarea pirotehnică, accesul în teren şi, gratuit,
mâna de lucru auxiliară, mijloace de transport cu şoferi şi carburantul
aferent, materialele, asistenţa sanitară, precum şi cazarea şi hrănirea
efectivelor necesare acestor lucrări.
(3) Paza muniţiilor şi a terenurilor în curs de
asanare, precum şi însoţirea transporturilor de muniţii se execută de personal
autorizat.
Art. 48. - (1) Persoanele fizice şi juridice care iau
cunoştinţă de existenţa muniţiilor au obligaţia să anunţe de îndată centrul
operaţional din cadrul serviciului de urgenţă profesionist, dispeceratul
integrat de urgenţă, poliţia sau primarul, după caz.
(2) Se interzice persoanelor fizice neautorizate să
ridice, să manipuleze ori să utilizeze muniţia neexplodată.
Art. 49. - Materialele explozive şi mijloacele de
aprindere necesare pentru distrugerea muniţiei rămase neexplodate se pun la
dispoziţie specialiştilor pirotehnicieni, la cererea Inspectoratului General
pentru Situaţii de Urgenţă, prin inspectoratele de jandarmi judeţene.
Art. 50. - Formaţiunile de intervenţie prevăzute la
art. 46 execută gratuit acţiuni de distrugere a zăpoarelor care pun în pericol
localităţile sau siguranţa cetăţeanului.
SECŢIUNEA a 4-a
Protecţia nucleară, radiologică, chimică şi
biologică
Art. 51. - (1) Protecţia nucleară, radiologică, chimică
şi biologică a populaţiei se realizează prin mijloace de protecţie individuală, colectivă sau prin alte
măsuri tehnice şi organizatorice specifice, cu prioritate în zonele de risc.
(2) Instituţiile publice şi operatorii economici care
produc, transportă, depozitează sau manipulează substanţe periculoase în
cantităţi care pot pune în pericol viaţa şi sănătatea cetăţenilor organizează
şi execută controlul contaminării radioactive, chimice şi biologice a
materiilor prime şi produselor finite şi realizează măsurile de decontaminare a
personalului propriu, terenului, clădirilor şi utilajelor.
Art. 52. - Mijloacele de protecţie individuală a
cetăţenilor se asigură potrivit criteriilor elaborate de Inspectoratul General
pentru Situaţii de Urgenţă şi aprobate prin hotărâre a Guvernului*).
Art. 53. - Decontaminarea se realizează prin operaţiuni
şi tehnici speciale efectuate de către serviciile de urgenţă, unele unităţi
militare şi operatori economici, potrivit normelor tehnice elaborate de
ministerele de profil şi avizate de Inspectoratul General pentru Situaţii de
Urgenţă.
Art. 54. - (1) Depoluarea constă în luarea unor măsuri
specifice pentru identificarea şi eliminarea surselor poluante, limitarea,
îndepărtarea sau neutralizarea agenţilor poluatori ai apei, aerului şi
terenului.
(2) Măsurile de depoluare sunt însoţite, după caz, de
evacuarea persoanelor şi a animalelor din mediul poluat sau de interzicerea
utilizării apei, a alimentelor şi a furajelor contaminate.
(3) Se interzice comercializarea sau utilizarea pentru
consum a bunurilor contaminate.
(4) Operatorii economici şi instituţiile publice au
obligaţia să avertizeze imediat populaţia asupra riscurilor de poluare şi
contaminare a zonelor limitrofe unităţilor respective şi să intervină cu
forţele şi mijloacele de care dispun pentru protecţia populaţiei şi înlăturarea
efectelor poluării.
SECŢIUNEA a 5-a
Evacuarea
Art. 55. - Evacuarea se execută pe baza planurilor
întocmite în acest scop, conform normelor şi instrucţiunilor elaborate de
Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă.
Art. 56. - (1) Trecerea la executarea acţiunii de
evacuare în situaţii de dezastre se hotărăşte de primar sau de prefect, după
caz, la propunerea comitetului pentru situaţii de urgenţă competent.
(2) In situaţii de conflict armat, evacuarea se aprobă
de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, la propunerea ministrului apărării.
Art. 57. - Principiile evacuării în situaţii de
conflict armat se stabilesc prin hotărâre a Guvernului**).
Art. 58. - Accesul persoanelor neautorizate în zonele
afectate şi periculoase, delimitate şi marcate corespunzător, care intră sub
incidenţa situaţiilor de protecţie civilă, este interzis.
CAPITOLUL VII
Limitarea şi înlăturarea urmărilor situaţiilor de protecţie civilă
Art. 59. - (1) Limitarea şi înlăturarea urmărilor
situaţiilor de protecţie civilă cuprind ansamblul de activităţi şi acţiuni
executate în scopul restabilirii situaţiei de normalitate în zonele afectate.
*) A se vedea
Hotărârea Guvernului nr. 501/2005 pentru aprobarea Criteriilor privind
asigurarea mijloacelor de protecţie individuală a cetăţenilor, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 482 din 8
iunie 2005.
**) A se vedea
Hotărârea Guvernului nr. 1.222/2005 privind stabilirea principiilor evacuării
în situaţii de conflict armat, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 933 din 19 octombrie 2005.
(2) La acţiunile de limitare şi înlăturare a urmărilor
situaţiilor de protecţie civilă participă structuri de intervenţie din cadrul
Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, existente pe timp de pace
sau care se pot mobiliza în timp scurt, unităţi şi formaţiuni militare ale
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, Ministerului Apărării,
servicii de urgenţă voluntare, formaţiuni de Cruce Roşie şi alte structuri cu
atribuţii în domeniu.
(3) Intervenţia operativă a structurilor prevăzute la
alin. (2) se realizează pe baza planurilor de intervenţie şi cooperare
întocmite de autorităţile competente, în limitele funcţiilor de sprijin
repartizate pentru a fi asigurate de către ministere, celelalte organe centrale
şi organizaţiile neguvernamentale pentru prevenirea şi gestionarea situaţiilor
de urgenţă.
Art. 60. - (1) La limitarea şi
înlăturarea urmărilor dezastrelor sunt obligate să participe şi serviciile
pentru situaţii de urgenţă private.
(2) Autorizarea serviciilor de urgenţă private se
execută pe baza normelor metodologice elaborate de Inspectoratul General pentru
Situaţii de Urgenţă, aprobate prin ordin al ministrului internelor şi reformei
administrative.
Art. 61. - Principiile de organizare, de conducere şi
modul de utilizare a serviciilor de urgenţă profesioniste şi voluntare,
unităţilor de intervenţie, formaţiunilor de intervenţie specializate şi private
în acţiunile de limitare şi înlăturare a urmărilor situaţiilor de protecţie
civilă, precum şi planurile operative întocmite în acest scop se stabilesc prin
regulamente, ordine şi instrucţiuni elaborate de Inspectoratul General pentru
Situaţii de Urgenţă şi aprobate de ministrul internelor şi reformei
administrative.
Art. 62. - (1) Conducerea activităţilor de intervenţie
se realizează prin reţeaua centrelor operaţionale şi operative sau a punctelor
de comandă existente la autorităţile administraţiei publice centrale şi locale,
precum şi la instituţiile publice şi operatorii economici.
(2) Conducerea nemijlocită a operaţiunilor de
intervenţie se asigură de comandantul acţiunii, împuternicit potrivit legii,
care poate fi ajutat în îndeplinirea sarcinilor de către grupa operativă şi
punctul operativ avansat.
(3) Grupa operativă se constituie, prin ordin al
prefectului, din personal cu putere de decizie şi specialişti ai serviciilor de
urgenţă ale autorităţilor publice, ai operatorilor economici şi instituţiilor
implicate în gestionarea situaţiei de urgenţă.
(4) Punctul operativ avansat este mobil şi se asigură
de către serviciul de urgenţă profesionist sau de Inspectoratul General pentru
Situaţii de Urgenţă, printr-o autospecială echipată şi încadrată corespunzător.
In funcţie de amplasamentul faţă de zona afectată, rolul punctului operativ
poate fi preluat de centrul operaţional.
(5) Până la sosirea la faţa locului a comandantului
acţiunii, conducerea operaţiunilor se asigură de comandantul sau de şeful formaţiunii
de intervenţie din serviciul de urgenţă, cu sprijinul reprezentanţilor
autorităţii administraţiei publice locale sau al patronului, după caz.
(6) Coordonarea elaborării şi derulării programelor
de recuperare, reabilitare sau de restaurare pe timpul situaţiilor de urgenţă
se asigură de către reprezentanţii autorităţilor, instituţiilor sau ai
operatorilor economici stabiliţi de comitetele pentru situaţii de urgenţă
competente.
CAPITOLUL VIII
Asigurarea materială
şi financiară
SECŢIUNEA 1
Asigurarea materială
Art. 63. -Autorităţile administraţiei publice centrale
şi locale, instituţiile publice şi operatorii economici au obligaţia să
planifice şi să realizeze asigurarea materială şi financiară a protecţiei civile, potrivit legii.
Art. 64. - (1) Inzestrarea şi dotarea Inspectoratului
General pentru Situaţii de Urgenţă şi a structurilor subordonate cu tehnică,
aparatură şi materiale specific militare se asigură de Ministerul Internelor şi
Reformei Administrative, pe baza normelor de înzestrare şi dotare aprobate de
ministrul internelor şi reformei administrative.
(2) Dotarea structurilor de protecţie civilă, altele
decât cele prevăzute la alin. (1), se efectuează pe baza normelor elaborate de
persoanele juridice care au constituit aceste structuri, avizate de
inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene şi aprobate de prefect.
Art. 65. - Contractarea şi aprovizionarea cu tehnică şi
materiale se asigură de fiecare beneficiar contra cost. Tehnica şi alte
categorii de materiale necesare protecţiei civile se asigură şi din donaţii,
sponsorizări, împrumuturi temporare sau din alte surse legal constituite.
Art. 66. - (1) Intreţinerea, repararea, depozitarea şi
evidenţa mijloacelor tehnice de protecţie civilă, precum şi durata normată de
folosinţă a acestora se realizează potrivit normelor tehnice elaborate de
Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi aprobate de ministrul
administraţiei şi internelor.*)
(2) Montarea, întreţinerea, repararea şi exploatarea
sistemelor de alarmare, de comunicaţii şi informatice de protecţie civilă se
asigură cu sprijinul operatorilor economici de profil, pe baza contractelor sau
a convenţiilor legale încheiate cu aceştia.
Art. 67. - (1) Materialele didactice necesare pentru protecţia civilă: filme, diafilme, planşe, manuale, broşuri,
pliante, reviste şi altele se realizează de Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative şi se asigură gratuit autorităţilor administraţiei publice,
instituţiilor publice şi operatorilor economici.
(2) Autorităţile publice, instituţiile publice şi
operatorii economici au obligaţia de a realiza materiale de popularizare a
activităţilor de protecţie civilă, emisiuni de radio şi de televiziune, precum
şi alte activităţi cu resurse proprii sau altele legal constituite, cu acordul Inspectoratului
General pentru Situaţii de Urgenţă şi al serviciilor de urgenţă profesioniste.
SECŢIUNEA a 2-a
Asigurarea financiară
Art. 68. - (1) Finanţarea cheltuielilor cu protecţia
civilă se asigură, potrivit legii, din bugetul de stat, din bugetele locale,
din bugetele instituţiilor publice autonome, ale instituţiilor publice
finanţate integral sau parţial din venituri proprii şi din bugetele proprii ale
operatorilor economici, după caz.
(2) Finanţarea serviciilor de urgenţă se asigură de
către persoanele juridice care le-au constituit.
(3) Obiectivele de investiţii de interes naţional
pentru protecţia civilă se finanţează de la bugetul de stat.
*) A se vedea
Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 1.180/2006 pentru
aprobarea Normelor tehnice privind întreţinerea, repararea, depozitarea şi
evidenţa mijloacelor tehnice de protecţie civilă, publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 168 din 22 februarie 2006.
Art. 69. - (1) Cheltuielile
pentru realizarea adăposturilor de protecţie civilă aferente construcţiilor cu
destinaţie de locuinţă, birouri, centre comerciale sau destinate oricăror
manifestări publice şi care, potrivit normelor specifice, trebuie să fie
prevăzute, din construcţie, cu asemenea adăposturi se suportă de către
proprietar.
(2) Pentru suportarea parţială sau integrală a
costurilor realizării adăposturilor de protecţie civilă aferente construcţiei
cu destinaţie de locuinţă, se pot aloca fonduri cu destinaţia de subvenţii, ce
se acordă cetăţenilor o singură dată, în condiţiile stabilite prin hotărâre a
Guvernului.
Art. 70. - Finanţarea ajutoarelor de urgenţă, a
despăgubirilor, precum şi a unor lucrări sau cheltuieli neprevăzute se asigură
din fondul de intervenţie constituit la dispoziţia Guvernului pentru
înlăturarea efectelor unor dezastre.
Art. 71. - Pentru finanţarea unor cheltuieli curente şi
de capital privind protecţia civilă pot fi utilizate, potrivit legii, donaţii,
sponsorizări, venituri din prestări de servicii, contribuţii ale societăţilor
şi ale caselor de asigurare sau de reasigurare, precum şi alte surse legale.
Art. 72. - Fundamentarea şi întocmirea documentaţiei
tehnice privind investiţiile aferente protecţiei civile se realizează pe baza
normelor metodologice elaborate de Inspectoratul General pentru Situaţii de
Urgenţă şi aprobate prin ordin al ministrului internelor şi reformei
administrative.
Art. 73. - (1) Cheltuielile pentru dotarea cu
aparatură, mijloace tehnice şi materialele necesare centrelor zonale de
pregătire în domeniul protecţiei civile se suportă de Ministerul Internelor şi
Reformei Administrative, în limita sumelor aprobate cu această destinaţie.
Derularea fondurilor se face prin bugetul Inspectoratului General pentru
Situaţii de Urgenţă.
(2) Consiliile judeţene ale
judeţelor în care funcţionează centrele de pregătire zonală pentru pregătirea
specifică protecţiei civile vor pune la dispoziţie acestora terenul, clădirile,
precum şi cheltuielile de întreţinere aferente acestora.
CAPITOLUL IX
Contravenţii şi
sancţiuni
Art. 74. - Incălcarea prevederilor prezentei legi
atrage răspunderea juridică civilă, contravenţională sau penală, după caz.
Art. 75. - Constituie contravenţii la prevederile
prezentei legi următoarele fapte:
a) neincluderea măsurilor de protecţie civilă în
programele de dezvoltare economico-socială sau în proiectele de buget;
b) neorganizarea serviciilor de urgenţă voluntare sau
neasigurarea înzestrării şi a pregătirii profesionale a acestora;
c) neasigurarea înştiinţării, avertizării, alarmării
sau evacuării populaţiei în situaţii de protecţie civilă, precum şi
transmiterea neautorizată de mesaje de protecţie civilă;
d) neasigurarea identificării, a monitorizării şi a
evaluării factorilor de risc generatori de evenimente periculoase sau
nestabilirea măsurilor de protecţie împotriva efectelor negative ale acestora;
e) neasigurarea înzestrării, a dotării şi a echipării
cu mijloace tehnice de protecţie civilă, precum şi nemenţinerea în stare de
operativitate a acestora;
f) nesolicitarea avizelor, a
acordurilor sau a autorizaţiilor privind protecţia civilă ori neîndeplinirea
măsurilor şi a condiţiilor prevăzute în acestea;
g) neelaborarea regulamentelor, a normelor, a
metodologiilor şi a dispoziţiilor privind protecţia civilă;
h) neprevederea în documentele
tehnico-economice ale investiţiilor a adăposturilor, a dotărilor şi a măsurilor
de utilitate publică privind protecţia civilă sau nerealizarea la termen a
acestora;
i) nemenţinerea adăposturilor publice de protecţie
civilă în bună stare de utilizare pe timpul situaţiilor excepţionale,
corespunzătoare destinaţiilor acestora;
j) neparticiparea la instruirile, exerciţiile şi
aplicaţiile de pregătire privind protecţia civilă;
k) neîndeplinirea măsurilor de protecţie nucleară,
biologică şi chimică a populaţiei;
l) neanunţarea sau neinformarea
despre evenimentele periculoase produse sau privind măsurile de protecţie
civilă luate ori necesar a fi luate;
m) folosirea în alte scopuri a mijloacelor tehnice de
protecţie civilă cu destinaţie publică;
n) interzicerea accesului personalului şi al
mijloacelor tehnice ale serviciilor de urgenţă în scopul îndeplinirii
atribuţiilor legale specifice;
o) neconstituirea rezervelor de resurse
tehnico-materiale necesare protecţiei civile, prevăzute în planurile specifice;
p) neîndeplinirea funcţiilor de sprijin stabilite pe
timpul situaţiilor de urgenţă;
q) accesul persoanelor neautorizate pe timpul
situaţiilor de urgenţă în zonele afectate, interzise accesului şi care sunt
delimitate şi marcate corespunzător.
Art. 76. - (1) Contravenţiile prevăzute la art. 75 se
sancţionează cu amendă după cum urmează:
a) de la 50 de lei la 100 de lei, faptele prevăzute la
lit. j) şi I);
b) de la 100 de lei la 500 de lei, faptele prevăzute la
lit. f);
c) de la 500 de lei la 1.000 de
lei, faptele prevăzute la lit. g), m), n) şi p);
d) de la 1.000 de lei la 2.000 de lei, faptele
prevăzute la lit. a), b), c), h), i)şi o);
e) de la 2.000 de lei la 5.000 de lei, faptele
prevăzute la lit. d), e), k) şi q).
(2) Sancţiunile contravenţionale se aplică persoanelor
fizice sau juridice, după caz.
(3) Contravenientul poate achita în termen de cel mult
48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data
comunicării acestuia, jumătate din minimul amenzii prevăzute în prezenta lege,
pentru fiecare categorie de contravenţii.
Art. 77. - Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor se fac de către personalul serviciilor de urgenţă profesioniste cu
atribuţii de îndrumare, control, intervenţie şi constatare a încălcărilor legii
în domeniul protecţiei civile, desemnat de inspectorul general al
Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă şi nominalizat de
inspectorii-şefi, precum şi de către persoanele anume desemnate de către
conducătorii autorităţilor administraţiei publice cu atribuţii în domeniu.
Art. 78. - Contravenţiilor prevăzute de prezenta lege
le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL X
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 79. - (1) Actele normative ce derivă din prezenta
lege, prevăzute a se elabora şi aproba prin hotărâri ale Guvernului, se emit în
termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei legi.
(2) Reglementările tehnice prevăzute a fi aprobate prin
ordine ale miniştrilor se emit în termen de 180 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei legi şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Art. 80. - Semnul distinctiv
naţional pentru identificarea personalului şi marcarea mijloacelor tehnice, a
adăposturilor şi a altor
bunuri de protecţie civilă, uniforma şi cartea de identitate specifice
personalului specializat cu atribuţii în domeniul protecţiei civile se
stabilesc prin hotărâre a Guvernului*), ţinându-se seama de prevederile reglementărilor internaţionale.
Art. 81. - Prezenta lege intră în vigoare la 60 de zile
de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 82. - Pe data intrării în
vigoare a prezentei legi se abrogă Legea protecţiei civile nr. 106/1996,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 241 din 3 octombrie 1996, cu modificările şi completările
ulterioare, şi Ordonanţa Guvernului nr. 47/1994 privind apărarea împotriva
dezastrelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 242 din 29 august 1994, aprobată
prin Legea nr. 124/1995, cu modificările şi completările ulterioare.
*) A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 630/2005 pentru stabilirea
semnului distinctiv naţional prin care se identifică personalul şi se marchează
mijloacele tehnice, adăposturile, alte bunuri de protecţie civilă, uniforma şi
cartea de identitate specifice personalului specializat cu atribuţii în
domeniul protecţiei civile, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 597 din 11 iulie 2005.