LEGE Nr. 55
din 19 martie 2010
pentru aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 26/2009 privind înfiintarea, organizarea si functionarea
Centrului de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 188 din 24 martie 2010
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanţa
Guvernului nr. 26 din 29 august 2009 privind înfiinţarea, organizarea
şi funcţionarea Centrului de Investigaţii şi Analiză
pentru Siguranţa Aviaţiei Civile, adoptată în temeiul art. 1
pct. II.1 din Legea nr. 253/2009 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonanţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
601 din 31 august 2009, cu următoarele modificări:
1. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) CIAS este organismul tehnic permanent
specializat al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, desemnat
să organizeze, să conducă, să coordoneze, să
controleze şi să execute investigaţia tehnică a
evenimentelor de aviaţie civilă în scopul determinării faptelor,
cauzelor şi împrejurărilor care au dus la producerea acestora şi
să emită recomandări pentru siguranţa zborului, potrivit
prevederilor art. 2 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 51/1999 privind
investigaţia tehnică a accidentelor şi incidentelor din
aviaţia civilă, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 794/2001.
(2) CIAS are ca obiectiv creşterea şi
menţinerea siguranţei aeriene la un nivel ridicat prin emiterea de
recomandări privind siguranţa zborului bazate pe informaţii
rezultate din investigaţiile tehnice în vederea prevenirii producerii unor
incidente şi/sau accidente similare în aviaţia civilă.
(3) In organizarea şi luarea deciziilor, CIAS este
independent faţă de orice structură juridică, autoritate de
reglementare sau de siguranţă aeriană, administrator de
infrastructură de transport aerian, operator aerian, precum şi faţă
de orice parte ale cărei interese ar putea intra în conflict cu sarcinile
încredinţate.
(4) CIAS desfăşoară investigaţii
tehnice independent de orice anchetă judiciară şi nu are
atribuţii în stabilirea vinovăţiei sau a răspunderii
juridice."
2. La articolul 3, litera f va avea următorul
cuprins:
,,f) să ia declaraţii de la părţile
implicate în eveniment şi de la potenţialii martori la evenimentul în
cauză;".
3. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
„Art. 5. - Pentru îndeplinirea obiectivelor, CIAS poate
încheia contracte, în condiţiile legii, cu instituţii de specialitate
din tară si din străinătate."
4. La articolul 6, alineatele (2)-(5) vor avea
următorul cuprins:
„(2) In cazul catastrofelor aeriene, Guvernul
alocă CIAS sume din Fondul de rezervă bugetară la
dispoziţia Guvernului, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii, pentru investigaţii tehnice ale evenimentului.
(3) Sursele proprii CIAS se constituie din transferul
sumei de 0,275 euro/pasager îmbarcat pe aeroporturile din România din tariful
pentru supravegherea menţinerii obiectivelor necesare siguranţei
pasagerilor.
(4) Tariful prevăzut la alin. (3) se
colectează de către administratorii aeroporturilor şi se
virează CIAS în conformitate cu prevederile alin. (3).
(5) Sursele proprii de finanţare nu au impact
asupra bugetului de stat şi nu implică mărirea tarifului deja
existent."
5. La articolul 7, litera e) va avea următorul
cuprins:
,,e) cooperează cu alte organisme similare şi
instituţii pentru efectuarea de analize, expertize tehnice, teste şi
altele asemenea, în scopul determinării cauzelor producerii accidentelor
sau incidentelor grave din aviaţia civilă;".
6. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
„Art. 8. - CIAS asigură perfecţionarea
pregătirii de specialitate a personalului propriu."
7. Articolul 10 va avea următorul cuprins:
„Art. 10. - Guvernul poate aproba şi alte
atribuţii specifice pentru CIAS."
8. La articolul 11, alineatele (1) şi (3) vor
avea următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) Conducerea CIAS este asigurată de
către un consiliu de conducere format din 5 persoane, al cărui
preşedinte este directorul general.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(3) Salarizarea directorului general şi
indemnizaţiile membrilor consiliului de conducere al CIAS se stabilesc
prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, în
conformitate cu reglementările în vigoare."
9. La articolul 12, alineatul (2) va avea
următorul cuprins:
„(2) Personalul CIAS este angajat cu contract
individual de muncă pe durată nedeterminată, iar salarizarea
acestuia se face potrivit reglementărilor în vigoare."
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANĂ