ORDONANTA Nr.
26 din 29 august 2009
privind înfiintarea,
organizarea si functionarea Centrului de Investigatii si Analiza pentru
Siguranta Aviatiei Civile
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 601 din 31 august 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, precum şi al art. 1 pct. 11.1 din Legea nr. 253/2009 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României emite
următoarea ordonanţă.
Art. 1. - (1) Se înfiinţează Centrul de Investigaţii şi
Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile, denumit în continuare CIAS, instituţie
publică cu personalitate juridică, aflată în subordinea Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii, prin reorganizarea Serviciului Investigaţii
Transport Aerian, structură care funcţionează în cadrul Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii şi care se desfiinţează.
(2) CIAS are sediul în municipiul Bucureşti, bd. Dinicu
Golescu nr. 38, sectorul 1. Sediul poate fi schimbat prin hotărâre a
Guvernului.
Art. 2. - (1) CIAS este organismul tehnic permanent
specializat al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, desemnat să
organizeze, să conducă, să coordoneze, să controleze şi să execute investigaţia
tehnică a evenimentelor de aviaţie civilă în scopul determinării faptelor,
cauzelor şi împrejurărilor care au dus la producerea acestora şi emite
recomandări pentru siguranţa zborului, potrivit prevederilor art. 2 alin. (2)
din Ordonanţa Guvernului nr. 51/1999 privind investigaţia tehnică a
accidentelor şi incidentelor din aviaţia civilă, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 794/2001.
(2) CIAS are ca obiectiv creşterea şi menţinerea
siguranţei aeriene la un nivel ridicat prin emiterea de recomandări de
siguranţă bazate pe informaţii rezultate din investigaţiile tehnice în vederea
prevenirii producerii unor incidente şi accidente similare în aviaţia civilă.
(3) CIAS este independent în organizarea şi luarea
deciziilor faţă de orice structură juridică, autoritate de reglementare sau de
siguranţă aeriană, administrator de infrastructură de transport aerian,
operator aerian, precum şi faţă de orice parte ale cărei interese ar putea
intra în conflict cu sarcinile încredinţate.
(4) CIAS desfăşoară investigaţii tehnice independent de
orice anchetă judiciară şi nu are drept scop stabilirea vinovăţiei sau a
răspunderii juridice.
Art. 3. - In vederea efectuării investigaţiei tehnice,
conducătorul investigaţiei şi membrii comisiei de investigaţie tehnică
colaborează cu organele judiciare în situaţiile în care acest lucru este
necesar, potrivit legii, şi au următoarele drepturi:
a) acces liber la locul producerii accidentului sau
incidentului, la aeronavă, la conţinutul şi resturile acesteia;
b) inventarierea probelor şi controlul îndepărtării
componentelor şi încărcăturii aeronavei;
c) acces imediat la înregistratoarele de zbor şi la
conţinutul acestora, precum şi la orice fel de alte înregistrări;
d) acces imediat la rezultatele examinării victimelor
şi ale analizelor efectuate pe probele prelevate de la acestea;
e) acces imediat la rezultatele testelor efectuate
asupra persoanelor implicate în operarea aeronavei sau asupra probelor
prelevate de la acestea;
f) audierea martorilor;
g) acces liber la orice informaţii necesare
investigaţiei tehnice, deţinute de proprietarul, operatorul sau de producătorul
aeronavei şi de către autorităţile responsabile pentru aviaţia civilă, traficul
aerian şi exploatarea aeroportuară.
Art. 4. - Se desemnează CIAS, ca organism naţional de
investigaţii tehnice ale accidentelor şi incidentelor grave din aviaţia civilă,
pentru reprezentarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii în relaţia
cu organismele interne şi internaţionale similare şi conexe pentru domeniul său
de activitate.
Art. 5. - Pentru îndeplinirea obiectivelor, CIAS poate
încheia contracte cu parteneri din ţară şi din străinătate.
Art. 6. - (1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de
capital ale CIAS, precum investigaţia tehnică a accidentelor şi incidentelor de
aviaţie, se asigură din venituri proprii.
(2) In situaţii deosebite - catastrofe aeriene -
Guvernul poate aloca CIAS fonduri de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, pentru investigaţii tehnice
ale evenimentului.
(3) Sursele proprii CIAS se constituie din încasarea
unei cote de 75% din tariful pentru supravegherea menţinerii obiectivelor
necesare siguranţei pasagerilor pe aeroporturile internaţionale, aplicat de
Autoritatea Aeronautică Civilă Română.
(4) In vederea acoperirii cheltuielilor necesare
înfiinţării şi organizării CIAS, Autoritatea Aeronautică Civilă Română virează
în contul CIAS o cotă de 75% din sumele colectate începând cu luna iulie 2009.
(5) Modalitatea de transfer al acestor sume se
stabileşte pe bază de protocol încheiat între Autoritatea Aeronautică Civilă
Română şi CIAS în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe. Sursele proprii de finanţare nu au impact asupra bugetului de stat şi
nu implică mărirea taxelor deja existente.
(6) In vederea dezvoltării şi modernizării rapide
impuse de standardele internaţionale CIAS poate utiliza fondurile deţinute,
conform legii.
Art. 7. - CIAS are următoarele atribuţii principale:
a) organizează, conduce, coordonează şi execută
activitatea de investigaţie tehnică a accidentelor şi incidentelor din aviaţia
civilă potrivit prevederilor legale în vigoare şi recomandă măsurile necesare
pentru prevenirea acestora;
b) elaborează şi dezvoltă reglementările naţionale
privind investigaţia tehnică a evenimentelor de aviaţie civilă în conformitate
cu anexa nr. 13 la Convenţia privind aviaţia civilă internaţională, semnată la
Chicago la 7 decembrie 1944, Directiva 94/56/CE a Consiliului din 21 noiembrie
1994 de stabilire a principiilor fundamentale care reglementează anchetarea
accidentelor şi incidentelor survenite în aviaţia civilă şi Directiva 2003/42 a
Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iunie 2003 privind raportarea
evenimentelor în aviaţia civilă, cu modificările şi completările ulterioare, şi
alte norme europene aplicabile;
c) numeşte membrii comisiei de investigaţie tehnică,
conducătorul investigaţiei şi/sau reprezentantul acreditat, după caz;
d) informează statele implicate, în conformitate cu
prevederile anexei nr. 13 la Convenţia privind aviaţia civilă internaţională,
asupra oricărui accident şi incident grav produs pe teritoriul României,
solicitând participarea, după caz, a reprezentanţilor acestora la
investigaţiile tehnice în conformitate cu reglementările interne şi
internaţionale;
e) cooperează cu alte organisme similare şi instituţii
pentru efectuarea de analize, expertize tehnice, teste şi altele asemenea, în
scopul determinării cauzelor producerii evenimentelor;
f) întocmeşte rapoarte preliminare şi finale asupra
rezultatelor investigaţiei tehnice a accidentelor şi incidentelor grave de
aviaţie civilă şi le transmite părţilor implicate, celor cu responsabilităţi pe
linia siguranţei aeriene şi celor interesaţi;
g) emite recomandări de siguranţa zborului, în scopul
prevenirii producerii evenimentelor aeronautice similare, şi urmăreşte modul de
implementare a acestora;
h) face public, după caz, raportul final al
investigaţiei tehnice, de regulă în termen de 12 luni de la producerea
evenimentului;
i) comunică Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale
(OACI/ICAO), Conferinţei Europene a Aviaţiei Civile (ECAC), Agenţiei
Europene pentru Siguranţa Aeriană (EASA) şi statelor contractante datele
şi informaţiile privitoare la investigaţiile tehnice aeronautice, conform
obligaţiilor precizate de standardele internaţionale recunoscute şi asumate de
România;
j) gestionează, evaluează, analizează şi arhivează, în
conformitate cu cerinţele internaţionale şi europene, raportările obligatorii şi
raportările voluntare privind evenimentele din domeniul aviaţiei civile;
k) elaborează studii şi analize privind siguranţa
aeriană şi difuzează semestrial buletine informative privind evenimentele din
domeniul aviaţiei civile;
l) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin
acte normative pentru domeniul său de activitate.
Art. 8. - CIAS este împuternicit să elaboreze programul
de perfecţionare a pregătirii de specialitate a personalului propriu.
Art. 9. - CIAS cooperează cu organismele de investigaţie
tehnică a evenimentelor de aviaţie şi instituţii de profil din alte state, în
scopul finalizării investigaţiilor tehnice, după caz, elaborării unor metode
comune de investigare, realizării unor principii comune pentru urmărirea
recomandărilor de siguranţă şi pentru adaptarea la evoluţia progresului tehnic
şi ştiinţific.
Art. 10. - Guvernul poate aproba şi alte atribuţii
pentru CIAS.
Art. 11. - (1) Conducerea CIAS este asigurată de către
un consiliu de conducere format din 5-7 persoane, al cărui preşedinte este
directorul general.
(2) Directorul general şi ceilalţi membri ai
consiliului de conducere sunt numiţi şi revocaţi prin ordin al ministrului
transporturilor şi infrastructurii.
(3) Salarizarea directorului general şi
indemnizaţiile membrilor consiliului de conducere al CIAS se stabilesc prin
ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
Art. 12. - (1) Personalul salariat care îşi desfăşoară
activitatea în cadrul Serviciului Investigaţii Transport Aerian este preluat în
cadrul CIAS începând cu data înfiinţării acestuia.
(2) Personalul CIAS este angajat cu contract
individual de muncă pe durată nedeterminată, iar salarizarea acestuia se face
potrivit reglementărilor stabilite pentru instituţiile publice finanţate
integral din venituri proprii.
(3) In îndeplinirea atribuţiilor sale, CIAS poate să
utilizeze colaboratori externi, specialişti în domeniu, în calitate de experţi,
remuneraţi în condiţiile legii.
Art. 13. - (1) Regulamentul de organizare şi
funcţionare al CIAS se aprobă prin hotărâre a Guvernului în termen de 60 de
zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei
ordonanţe.
(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare prevăzut
la alin. (1) va cuprinde şi regimul de incompatibilităţi şi condiţiile de
numire şi revocare a membrilor consiliului de conducere şi a directorului
general al CIAS.
Art. 14. -în anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr.
76/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 89
din 13 februarie 2009, cu modificările ulterioare, la litera D „Unităţile care
funcţionează în subordinea Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii", după numărul curent 5 se introduce un nou număr curent,
numărul curent 6, cu următorul cuprins:
„6. - Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru
Siguranţa Aviaţiei Civile - CIAS - Venituri proprii - Bucureşti".
Art. 15. - Prezenta ordonanţă intră în vigoare la 3
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Marian Sârbu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea