HOTARARE Nr.
76 din 11 februarie 2009
privind organizarea si
functionarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 89 din 13 februarie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi
funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi
completările ulterioare, şi al art. 11 şi art. 19 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 221/2008 pentru stabilirea unor măsuri de reorganizare
în cadrul administraţiei publice centrale,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii este organ de specialitate al administraţiei publice centrale,
cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului, având sediul în municipiul
Bucureşti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1.
(2) Ministerul Transporturilor
şi Infrastructurii stabileşte politica în domeniul transporturilor la nivel
naţional, elaborează strategia şi reglementările specifice de dezvoltare şi de
armonizare a activităţilor de transport în cadrul politicii generale a
Guvernului şi îndeplineşte rolul de autoritate de stat în domeniul transporturilor
şi al infrastructurii de transport.
(3) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii este
autoritatea publică centrală responsabilă cu elaborarea, reglementarea şi
implementarea politicilor de transport comunitare.
Art. 2. - Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii, în calitatea sa de organ de specialitate al administraţiei
publice centrale, îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
1. elaborează şi supune spre
aprobare cadrul legislativ privind domeniul transporturilor, administrarea şi
utilizarea infrastructurii de transport şi punerea acestei infrastructuri la
dispoziţia utilizatorilor, potrivit legii;
2. elaborează politica economică în domeniul
transporturilor;
3. elaborează strategiile de
dezvoltare în domeniul infrastructurii de transport, precum şi al activităţilor
de transport;
4. elaborează şi implementează strategii, politici şi
programe privind reţeaua de drumuri publice din România: drumuri naţionale,
drumuri judeţene, drumuri comunale şi străzi;
5. elaborează politici pentru
dezvoltarea transporturilor multimodale şi a transportului combinat;
6. coordonează, monitorizează
şi sprijină îndeplinirea obligaţiilor care decurg din prevederile Tratatului
dintre Regatul Belgiei, Republica Cehă, Regatul Danemarcei, Republica Federală
Germania, Republica Estonia, Republica Elenă, Regatul Spaniei, Republica
Franceză, Irlanda, Republica Italiană, Republica Cipru, Republica Letonia,
Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Republica Ungară, Republica
Malta, Regatul Ţărilor de Jos, Republica Austria, Republica Polonă, Republica
Portugheză, Republica Slovenia, Republica Slovacă, Republica Finlanda, Regatul
Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord (state membre ale
Uniunii Europene) şi Republica Bulgaria şi România privind aderarea Republicii
Bulgaria şi a României la Uniunea Europeană, ratificat prin Legea nr. 157/2005,
a celorlalte angajamente rezultate din procesul negocierilor de aderare la
Uniunea Europeană, precum şi a strategiilor şi programelor naţionale adoptate
în contextul politicilor Uniunii Europene, în domeniul său de competenţă;
7. comunică Comisiei Europene şi/sau statelor membre
toate măsurile rezultate din directivele comunitare transpuse, potrivit
domeniului său de responsabilitate;
8. elaborează poziţiile
României pe problematica afacerilor europene în domeniul său de competenţă;
9. fundamentează şi elaborează necesarul de fonduri de
la bugetul de stat pentru domeniul său de activitate;
10. gestionează resursele financiare alocate prin
bugetul de stat, din credite externe şi din fonduri comunitare, în domeniul său
de activitate;
11. exercită drepturile şi
obligaţiile statului ca acţionar la companiile naţionale, societăţile naţionale
şi societăţile comerciale aflate sub autoritatea sa, până la finalizarea
procesului de privatizare;
12. elaborează şi pune în aplicare strategiile de
privatizare în domeniul său de activitate şi asigură gestionarea întregului
proces de privatizare şi postprivatizare pentru unităţile de sub autoritatea sa
şi/sau la care este acţionar;
13. aprobă tarifele percepute
de instituţiile publice din subordine pentru eliberarea de autorizaţii şi
licenţe, precum şi cuantumul redevenţelor ce se obţin prin concesionarea
infrastructurilor de transport aparţinând domeniului public aflate în
administrarea sa, potrivit legii;
14. asigură organizarea şi dezvoltarea cercetării în
domeniul transporturilor şi asigură valorificarea acesteia, ca informaţii de
interes public, prin reglementări tehnice şi alte activităţi specifice de
reglementare, potrivit legii;
15. organizează şi finanţează activitatea pentru
constituirea fondului propriu de date statistice şi a fondurilor documentare
specializate din domeniul transporturilor, participând la sistemul
informaţional naţional şi internaţional;
16. promovează sistemul
instituţional pentru dezvoltarea pieţei libere a transporturilor, asigură
condiţiile unui mediu concurenţial în cadrul fiecărui mod de transport, precum
şi între modurile de transport;
17. elaborează şi promovează
cadrul legal în vederea stimulării investiţiilor în domeniul său de activitate;
18. iniţiază şi negociază, din
împuternicirea Guvernului, încheierea de convenţii, acorduri şi alte înţelegeri
internaţionale sau propune acestuia întocmirea formelor de aderare la cele
existente şi ia măsuri de aplicare a acestora, în domeniul său de activitate;
19. reprezintă interesele
statului în cadrul organismelor internaţionale, pe baza convenţiilor,
acordurilor şi înţelegerilor stabilite, şi dezvoltă relaţii de colaborare cu
organe şi organizaţii similare din alte state şi cu organisme internaţionale
interesate de domeniul său de activitate;
20. reprezintă interesele
statului în cadrul organismelor comunitare, pe baza convenţiilor, acordurilor
şi înţelegerilor stabilite, şi dezvoltă relaţii de colaborare cu entităţi din
statele membre, în domeniul său de competenţă;
21. susţine promovarea
intereselor operatorilor economici autohtoni de profil pe pieţele
internaţionale;
22. avizează şi urmăreşte
realizarea programelor şi proiectelor de construcţii şi infrastructuri în
domeniul său de activitate;
23. asigură administrarea,
dezvoltarea şi gestionarea infrastructurilor de transport aparţinând domeniului
public şi ale echipamentelor de interes naţional din sistemul naţional de
transport;
24. asigură tuturor
utilizatorilor acces egal şi nediscriminatoriu la infrastructurile de transport
deschise accesului public;
25. asigură beneficiarilor de transport dreptul de a
alege liber modul de transport, transportatorul şi mijlocul de transport;
26. sprijină dezvoltarea şi funcţionarea transportului
public;
27. stimulează libera
iniţiativă şi asigură autonomia transportatorilor;
28. concesionează, în numele
statului, bunurile proprietate publică ori privată a statului din domeniul
transporturilor;
29. avizează şi supune spre
aprobare Guvernului metodologia de tarifare a utilizării infrastructurii
feroviare şi alte tarife care sunt în competenţa de aprobare a Guvernului;
30. clasifică infrastructurile
de transport în conformitate cu standardele naţionale şi internaţionale;
31. stabileşte prin norme un
mod unitar de prezentare a sistemului informaţional privind transportul public de persoane, în sfera de administrare a
infrastructurii de transport de interes public;
32. elaborează şi supune spre aprobare Guvernului
schema reţelei naţionale de transport, care are ca obiective asigurarea
deplasării persoanelor şi a mărfurilor între toate localităţile ţării, precum
şi conectarea infrastructurilor naţionale de transport la principalele
infrastructuri internaţionale de transport;
33. încheie, în numele
statului, contracte de activitate cu compania naţională care administrează
infrastructura feroviară şi contracte de servicii publice cu societăţile
naţionale şi/sau cu societăţile comerciale care efectuează transport feroviar
public de călători;
34. realizează activităţi de
asigurări de sănătate pentru personalul propriu, pentru personalul
instituţiilor publice din subordine, al companiilor naţionale, societăţilor
naţionale şi regiilor autonome de sub autoritatea sa, precum şi al societăţilor
comerciale care desfăşoară activităţi în domeniul transporturilor aeriene,
navale, rutiere, feroviare, cu metroul, pentru membrii de familie ai acestora,
precum şi pentru pensionarii care au lucrat în transporturi şi pentru membrii
lor de familie, care folosesc reţeaua sanitară proprie;
35. emite certificate de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor societăţilor comerciale cu capital
integral sau majoritar de stat de sub autoritatea ori din subordinea sa;
36. emite avize de specialitate pentru obiectivele de
investiţii finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, din fonduri
comunitare şi din credite garantate de stat, precum şi pentru lucrările de
interes naţional care sunt finanţate din alte surse legal constituite, din
domeniul său de activitate;
37. analizează studiile de
fezabilitate pentru lucrările din domeniul său de activitate aflate în
competenţa de aprobare a Guvernului şi le prezintă Consiliului interministerial
de avizare lucrări publice de interes naţional şi locuinţe, susţinând
necesitatea, oportunitatea şi eficienţa economică a acestora; participă la
promovarea pentru aprobare a lucrărilor avizate, conform legii;
38. poate desemna organisme
tehnice specializate pentru: elaborarea şi punerea în aplicare a normelor
tehnice şi a reglementărilor specifice, asigurarea pregătirii profesionale şi
perfecţionării personalului din transporturi, efectuarea certificării şi
înmatriculării mijloacelor de transport şi asigurarea inspecţiei şi controlului
acestora, efectuarea certificării operatorilor economici care desfăşoară
activităţi de transport, efectuarea certificării personalului cu atribuţii în
domeniul siguranţei transporturilor, în conformitate cu prevederile legale în
vigoare;
39. îndeplineşte funcţia de
autoritate de implementare a proiectelor majore de infrastructură din domeniul
transporturilor;
40. coordonează programele de
asistenţă tehnică acordate de Uniunea Europeană şi de alte organisme
internaţionale;
41. asigură managementul tipurilor
de risc generatoare de situaţii de urgenţă, care i-au fost repartizate, şi
îndeplinirea funcţiilor de sprijin specifice, în condiţiile legii;
42. asigură managementul
protecţiei civile în domeniul său de competenţă.
Art. 3. - (1) In exercitarea atribuţiilor sale,
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii colaborează cu celelalte
ministere şi organe de specialitate din subordinea Guvernului, cu autorităţile
publice locale şi cu alte organisme interesate.
(2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor care îi revin,
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii poate solicita şi obţine, fără
plata tarifelor, informaţii privind date înregistrate în registrul comerţului
computerizat.
Art. 4. - (1) In calitatea sa de autoritate de stat în
domeniul transporturilor şi infrastructurii, Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii are următoarele atribuţii principale, pe care le exercită
direct sau prin organisme tehnice specializate, instituţii publice subordonate,
unităţi care funcţionează sub autoritatea sau în coordonarea sa ori societăţi
comerciale autorizate:
1. aprobă, potrivit legii, instrucţiuni şi regulamente
obligatorii pentru activităţile de transport feroviare, auto, navale şi
aeriene;
2. coordonează şi participă la
investigarea incidentelor şi accidentelor produse în activităţile de transport
şi emite reglementări specifice privind raportarea şi investigarea tehnică a
acestora, în condiţiile legii;
3. elaborează, în condiţiile
legii, norme de efectuare a transporturilor speciale;
4. exercită inspecţia de stat
privind respectarea reglementărilor interne şi internaţionale în activităţile
specifice transporturilor;
5. acordă, pe bază de
reciprocitate, dreptul de utilizare cu plată sau gratuit a infrastructurilor de
transport pentru utilizatorii străini;
6. emite norme obligatorii de
licenţiere şi autorizare a operatorilor economici care efectuează sau urmează
să efectueze activităţi de transport ori activităţi specifice siguranţei
traficului şi stabileşte condiţiile de acordare, de suspendare sau de anulare a
licenţelor, autorizaţiilor şi certificatelor;
7. stabileşte organizarea
regională a transporturilor rutiere, feroviare, navale şi aeriene;
8. aprobă utilizarea spaţiului
aerian, cu acordul organelor abilitate ale Ministerului Apărării Naţionale şi
ale Ministerului Administraţiei şi Internelor;
9. exercită activitatea de
registru, de inspecţie de stat şi de control în transporturi;
10. asigură controlul
utilizării resurselor financiare alocate prin bugetul de stat, din fonduri
comunitare, şi a resurselor din credite interne şi externe, al stadiului
executării fizice a lucrărilor de infrastructură din domeniul său de activitate
şi al calităţii acestora;
11. emite norme obligatorii de atestare, certificare,
licenţiere şi brevetare a personalului care lucrează în transporturi sau care
concură la siguranţa traficului şi stabileşte condiţiile de suspendare, de
retragere sau de anulare a atestatelor, certificatelor, licenţelor ori
brevetelor acordate;
12. emite norme obligatorii de
siguranţă a traficului în transporturile rutiere, feroviare, navale, aeriene,
precum şi în transportul multimodal şi combinat şi supraveghează respectarea acestora;
13. autorizează funcţionarea
porturilor, aeroporturilor civile, gărilor şi a autogărilor;
14. emite norme obligatorii pentru efectuarea
transporturilor de mărfuri periculoase;
15. certifică starea tehnică a
mijloacelor de transport, în conformitate cu reglementările naţionale şi
convenţiile şi acordurile internaţionale la care România este parte;
16. asigură certificarea şi omologarea de tip sau
individuală a mijloacelor de transport;
17. gestionează frecvenţele de comunicaţii alocate;
18. emite norme şi asigură prin
reţeaua sanitară proprie asistenţa medicală şi psihologică a personalului din
transporturi cu atribuţii în siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei, precum şi
controlul sanitar-veterinar specific tuturor modurilor şi activităţilor de
transport şi emite autorizaţii sanitar-veterinare în toate cazurile în care
legea îi recunoaşte acest drept;
19. propune Guvernului, cu
avizul Ministerului Apărării Naţionale, închiderea unor linii de cale ferată
nerentabile sau menţinerea în exploatare a liniei respective şi regimul
exploatării acesteia;
20. emite reglementări specifice privind certificarea
agenţilor aeronautici civili şi asigură eliberarea, prelungirea valabilităţii,
validarea, echivalarea, modificarea, limitarea, suspendarea şi revocarea
documentelor de certificare a agenţilor aeronautici civili;
21. emite reglementări
specifice privind siguranţa şi securitatea activităţilor aeronautice civile şi
supraveghează respectarea acestora;
22. emite reglementări specifice obligatorii pentru
efectuarea transporturilor aeriene de mărfuri periculoase;
23. asigură organizarea
spaţiului aerian naţional, potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr.
29/1997 privind Codul aerian, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, în colaborare cu organele specializate ale Ministerului Apărării
Naţionale;
24. coordonează sistemul de securitate în domeniul aviaţiei
civile şi aprobă sistemele de facilităţi aeronautice la nivelul aeroporturilor
civile;
25. emite reglementări
specifice privind certificarea tehnicii aeronautice şi asigură certificarea
acesteia;
26. emite reglementări
specifice privind certificarea personalului aeronautic civil şi asigură
eliberarea, prelungirea valabilităţii, validarea, echivalarea, modificarea
limitarea, suspendarea şi revocarea documentelor de certificare pentru această
categorie de personal;
27. asigură organizarea şi
funcţionarea serviciilor civile de navigaţie aeriană în spaţiul aerian al
României şi autorizează efectuarea zborurilor în spaţiul aerian naţional, în
limita competenţelor legale;
28. avizează efectuarea de
lucrări în zonele supuse servitutilor de aeronautică civilă;
29. asigură certificarea aerodromurilor civile;
30. emite reglementări
specifice privind raportarea şi investigarea evenimentelor de aviaţie civilă,
precum şi a actelor de intervenţie ilicită asupra aeronavelor civile;
31. aprobă tarifele percepute
de către organismele tehnice specializate, instituţiile publice sau operatorii
economici, ca urmare a prestării activităţilor pentru care le-au fost delegate
competenţe în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 29/1997,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
32. restricţionează operarea
aeronavelor civile pe aeroporturile din România sau în spaţiul aerian naţional,
după caz, în scopul protecţiei mediului;
33. stabileşte aeroporturile
din România care, în urma derulării activităţilor specifice, au impact
semnificativ asupra mediului, în vederea implementării de programe de protecţie
a mediului, cu avizul ministerului de resort;
34. aprobă, la solicitarea
administratorului aeroportului, măsuri speciale pentru operarea aeronavelor civile
a căror funcţionare are impact semnificativ asupra mediului;
35. acordă permisiunea de
intrare şi de plecare a navelor româneşti şi străine în/din porturile civile
româneşti;
36. supraveghează şi
controlează navigaţia în apele naţionale navigabile a navelor, indiferent de
pavilionul acestora; controlează navele sub pavilion român în apele
internaţionale;
37. stabileşte, nominal şi pe
porţiuni, căile naţionale navigabile ale României; pentru apele de frontieră va
ţine seama şi de acordurile bilaterale privind regimul frontierei de stat;
38. stabileşte regulile de
navigaţie în marea teritorială, în apele interioare şi în porturile româneşti,
în conformitate cu reglementările naţionale şi cu acordurile şi convenţiile
internaţionale la care România este parte; organizează şi coordonează sistemele
de urmărire a traficului de nave în apele naţionale navigabile;
39. acordă dreptul de arborare
a pavilionului român sau poate dispune suspendarea ori
retragerea acestui drept;
40. emite reglementări cu
privire la durata şi conţinutul cursurilor de pregătire, modul de obţinere a
brevetelor şi certificatelor de capacitate, a documentelor de conformitate,
precum şi cu privire la anularea sau suspendarea
acestora;
41. organizează sistemul de
salvare pe mare şi pe apele interioare navigabile;
42. stabileşte căile
navigabile, porturile, radele şi bazinele portuare în care pilotajul este
obligatoriu;
43. stabileşte modul de recrutare, şcolarizare şi
brevetare a piloţilor, precum şi efectuarea serviciului de pilotaj maritim şi
fluvial;
44. stabileşte, cu acordul
Ministerului Administraţiei şi Internelor şi al organelor de grăniceri,
locurile de acostare şi de ancorare în afara limitelor porturilor, aflate în
apele de frontieră sau în marea teritorială;
45. eliberează, printr-o
societate cu clasificare agreată, certificate de clasificare a navei şi a
echipamentelor acesteia, care atestă buna stare de navigabilitate, în
conformitate cu acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este
parte;
46. stabileşte normele tehnice
privind construcţia şi exploatarea navelor;
47. stabileşte condiţiile
tehnice pe care trebuie să le îndeplinească vehiculele rutiere, metodologia de
omologare pentru circulaţie a acestora, precum şi metodologia de inspecţie
tehnică periodică;
48. certifică prin omologare, agreare şi prin inspecţie
tehnică periodică, după caz, încadrarea vehiculelor rutiere în normele tehnice
privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi folosinţa conform
destinaţiei;
49. autorizează staţiile de inspecţie tehnică,
supraveghează şi controlează activitatea acestora şi atestă personalul care
efectuează inspecţia tehnică periodică;
50. autorizează operatorii
economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de întreţinere, de reglare,
de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi
de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz;
51. stabileşte condiţiile tehnice şi metodologia de
omologare şi certificare a produselor şi a materialelor de exploatare utilizate
la vehiculele rutiere, în vederea introducerii acestora pe piaţă;
52. elaborează norme
obligatorii privind clasificarea autovehiculelor destinate transportului de
persoane pe categorii de confort;
53. desemnează/acreditează
instituţii publice subordonate, organisme tehnice specializate şi societăţi
comerciale, autorizate, care să elaboreze şi să pună în aplicare normele
tehnice şi reglementările specifice transportului rutier şi să asigure
inspecţia şi controlul tehnic de specialitate;
54. autorizează şcolile de
conducători auto şi centrele de pregătire şi perfecţionare a personalului din
domeniul de transporturi rutiere, cu excepţia celor care aparţin Ministerului
Apărării Naţionale, Ministerului Administraţiei şi Internelor, Serviciului
Român de Informaţii şi altor instituţii similare;
55. emite norme metodologice
privind pregătirea, examinarea şi atestarea profesională a
lectorilor/formatorilor necesari în procesul de pregătire şi de perfecţionare
profesională a personalului din domeniul transporturilor rutiere;
56. emite norme privind examinarea medicală şi
psihologică la angajare şi examinarea periodică a personalului cu atribuţii în
siguranţa circulaţiei rutiere, precum şi norme pentru agrearea altor unităţi
medicale şi psihologice în vederea efectuării acestor examinări;
57. emite norme privind evaluarea psihologică
obligatorie ce precedă pregătirea teoretică şi practică a persoanelor în
vederea obţinerii permisului de conducere auto şi pentru obţinerea
certificatului de atestare profesională pentru conducătorii de autovehicule şi
de tramvaie, precum şi norme vizând autorizarea laboratoarelor de psihologie ce
efectuează aceste evaluări, conform reglementărilor în vigoare;
58. autorizează deplasarea pe
teritoriul României a mijloacelor de transport străine şi execută controlul
acestei activităţi, iar pentru transporturile speciale, strategice, şi cu
aprobarea Ministerului Apărării Naţionale;
59. stabileşte, potrivit legii,
norme şi normative tehnice obligatorii de proiectare, construcţii, reparare şi
exploatare a mijloacelor de transport, a drumurilor, autostrăzilor, porturilor,
aeroporturilor, liniilor şi staţiilor de cale ferată şi de metrou, astfel încât
acestea să corespundă şi nevoilor de apărare; asigură supravegherea aplicării
acestor norme şi autorizează operatorii economici să efectueze astfel de
activităţi;
60. stabileşte, în condiţiile
legii, în colaborare cu Ministerul Apărării Naţionale şi cu Ministerul
Administraţiei şi Internelor, potrivit reglementărilor interne şi
internaţionale, norme unitare ale activităţilor de intervenţie, de căutare şi
salvare a navelor, aeronavelor, a altor mijloace de transport, precum şi a
vieţilor omeneşti;
61. asigură buna organizare a
activităţilor de supraveghere a traficului, de cercetare a evenimentelor şi a
situaţiilor de pericol, pentru limitarea sau, după caz, înlăturarea acestora,
solicitând, la nevoie, sprijinul altor ministere şi organe de stat; coordonează
sistemul de securitate în transporturi şi activităţile de protecţie împotriva
actelor de intervenţie ilicită;
62. controlează respectarea de către deţinătorii de
mijloace de transport a normelor privind calitatea, prevenirea şi stingerea
incendiilor şi protecţia mediului, conform reglementărilor interne şi
internaţionale;
63. coordonează activităţile
industriale, de construcţii, de cercetare şi proiectare, de sănătate, precum şi
alte activităţi specifice transporturilor şi zonelor libere;
64. emite norme tehnice pentru
construcţia, reparaţia, întreţinerea infrastructurii şi a mijloacelor de
transport;
65. elaborează programe de
pregătire şi de perfecţionare pentru personalul de siguranţă din transporturi
şi organizează desfăşurarea acestora;
66. asigură dirijarea navelor în apele naţionale
navigabile, în conformitate cu reglementările naţionale şi internaţionale;
67. editează publicaţii de
specialitate şi de informare specifice domeniilor sale de activitate;
68. emite avizele şi aprobările
de specialitate prevăzute de lege în domeniile sale de activitate;
69. monitorizează şi verifică
întocmirea cadastrului pentru domeniul public al statului aferent
infrastructurii de transport;
70. elaborează norme şi
reglementări specifice în transporturi, cu privire la protecţia mediului;
71. aprobă planurile de gestionare a deşeurilor
generate de nave şi a reziduurilor mărfii;
72. verifică şi monitorizează,
prin specialiştii desemnaţi în comisiile de evaluare, achiziţiile publice ale
autorităţilor contractante aflate în subordinea, sub
autoritatea sau în coordonarea ministerului;
73. exercită toate drepturile şi obligaţiile privind
realizarea obiectivului „Pod peste fluviul Dunărea, la Calafat-Vidin",
care reveneau Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului
potrivit Hotărârii Guvernului nr. 174/2004 pentru aprobarea componenţei
reprezentanţilor părţii române şi organizarea activităţii acestora în Comisia
mixtă româno-bulgară pentru realizarea obiectivului „Pod peste fluviul Dunărea,
la Calafat- Vidin".
(2) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin acte normative pentru domeniul
său de activitate.
Art. 5. - (1) Ministrul transporturilor şi
infrastructurii conduce întreaga activitate a aparatului propriu al
Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi exercită întreaga autoritate
asupra unităţilor aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea
ministerului.
(2) Ministrul transporturilor
şi infrastructurii este ordonator principal de credite
bugetare.
(3) Ministrul transporturilor
şi infrastructurii reprezintă ministerul în raporturile cu celelalte ministere,
cu alte autorităţi publice şi organizaţii, precum şi cu persoane juridice şi
fizice din ţară şi din străinătate.
(4) In exercitarea atribuţiilor
sale ministrul transporturilor şi infrastructurii emite ordine şi instrucţiuni.
(5) Ministrul transporturilor
şi infrastructurii este ajutat în activitatea de conducere a ministerului de 4
secretari de stat şi de un subsecretar de stat.
(6) Răspunderile şi atribuţiile
secretarilor de stat şi ale subsecretarului de stat se stabilesc prin ordin al
ministrului transporturilor şi infrastructurii.
(7) Ministrul transporturilor
şi infrastructurii poate delega o parte din atribuţiile sale secretarilor de stat.
(8) In cazul în care ministrul transporturilor şi
infrastructurii este în imposibilitate să îşi exercite atribuţiile curente,
acesta desemnează un secretar de stat care să exercite aceste atribuţii,
înştiinţându-l pe primul-ministru.
Art. 6. - (1) Secretarul
general al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii este înalt
funcţionar public, numit în condiţiile legii. Acesta asigură stabilitatea
funcţionării ministerului, continuitatea conducerii şi realizarea legăturilor
funcţionale între structurile ministerului.
(2) Secretarul general
îndeplineşte atribuţiile prevăzute la art. 49 alin. (2) din Legea nr. 90/2001
privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu
modificările şi completările ulterioare.
(3) Secretarul general al
Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii îndeplineşte şi alte atribuţii
prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare al ministerului ori
încredinţate de ministrul transporturilor şi infrastructurii.
(4) In realizarea atribuţiilor
ce îi revin secretarul general al Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii este ajutat de 2 secretari generali adjuncţi, care sunt înalţi
funcţionari publici, numiţi în condiţiile legii.
Art. 7. - In structura organizatorică a Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii, prevăzută în anexa nr. 1, se organizează şi
funcţionează, în subordinea demnitarului, cabinetul ministrului şi cabinetele
secretarilor de stat.
Art. 8. - (1) In structura organizatorică a
Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii funcţionează direcţii generale,
direcţii şi servicii.
(2) In cadrul direcţiilor
generale, prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, se pot
organiza direcţii, servicii, birouri, compartimente, precum şi colective
temporare, în condiţiile legii.
(3) In cadrul direcţiilor, prin ordin al ministrului
transporturilor şi infrastructurii, se pot organiza servicii, birouri,
compartimente, precum şi colective temporare, în condiţiile legii.
(4) Serviciul de informaţii clasificate şi probleme
speciale are în structură Centrul operativ pentru situaţii de urgenţă.
(5) Numărul maxim de posturi
este de 499, exclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetului ministrului.
(6) Personalul Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii este compus din funcţionari publici şi din
personal angajat cu contract individual de muncă.
(7) Ministrul transporturilor şi infrastructurii
desemnează, prin ordin, specialişti din cadrul ministerului care să îşi
desfăşoare activitatea, corespunzător domeniului lor de competenţă, pe lângă
structurile specializate ale Uniunii Europene.
Art. 9. - (1) In condiţiile legii, în cadrul
Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi/sau al unităţilor aflate în
subordinea/coordonarea/sub autoritatea ministerului se pot înfiinţa, organiza
şi funcţiona unităţi de management al proiectului, denumite în continuare UMP, şi unităţi de coordonare a
proiectului, denumite în continuare UCP, conduse de un director de proiect, numit prin ordin al ministrului
transporturilor şi infrastructurii, în vederea
asigurării unui cadru unitar pentru managementul proiectelor finanţate prin
împrumuturi externe. Finanţarea cheltuielilor de personal se face din costurile
proiectului prevăzute cu această destinaţie, în condiţiile legii.
(2) Structura organizatorică,
numărul de persoane, regulamentul de organizare şi funcţionare pentru fiecare
UMP/UCP şi, după caz, numărul de unităţi se prevăd în documentele proiectului
şi sunt preluate ca atare în ordinul ministrului transporturilor şi
infrastructurii privind înfiinţarea UMP/UCP, conform reglementărilor în vigoare.
(3) Ministrul transporturilor
şi infrastructurii numeşte personalul UMP/UCP şi stabileşte competenţele
directorului de proiect.
Art. 10. - Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii, prin Direcţia generală relaţii financiare externe,
îndeplineşte şi atribuţiile Autorităţii de management pentru Programul
operaţional sectorial de transport, finanţat prin Fondul de coeziune şi Fondul
european de dezvoltare regională.
Art. 11. -Atribuţiile
direcţiilor generale, direcţiilor, serviciilor, birourilor şi ale altor
compartimente din aparatul propriu al Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare a
ministerului, care se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi
infrastructurii.
Art. 12. - (1) Unităţile aflate în subordinea, în
coordonarea şi, respectiv, sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii sunt prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Structura organizatorică şi
regulamentul de organizare şi funcţionare ale unităţilor din subordinea şi din
coordonarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii se aprobă prin
ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, cu excepţia unităţilor
pentru care legea prevede altfel.
(3) Statele de funcţii pentru
instituţiile publice subordonate, finanţate de la bugetul de stat, se aprobă
prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, în condiţiile
legii.
(4) Conducătorii unităţilor prevăzute la alin. (1) sunt
numiţi şi mandataţi să conducă unităţile şi sunt eliberaţi din funcţie prin
ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, dacă legislaţia nu
prevede altfel.
Art. 13. - Secretariatul Consiliului interministerial
pentru siguranţa rutieră este asigurat de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. '
Art. 14. - Spaţiile şi utilităţile deţinute de
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii în clădirea „Palat C.F.R."
sunt prevăzute în anexa nr. 3.
Art. 15. - Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii are în dotare un parc auto stabilit conform reglementărilor în
vigoare. Pentru activităţile specifice de inspecţie şi control, care se
desfăşoară pe întreg teritoriul ţării, pentru activităţile desfăşurate în
cadrul programelor PHARE şi pentru transportul delegaţiilor, precum şi pentru
alte activităţi specifice, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii are un
parc de autovehicule stabilit conform anexei nr. 4.
Art. 16. - Personalul necesar desfăşurării activităţii
Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii este preluat, potrivit
legislaţiei în vigoare, de la Ministerul Transporturilor. Incadrarea în numărul
maxim de posturi şi în noua structură organizatorică se aprobă prin ordin al
ministrului transporturilor şi infrastructurii, în termen de 60 de zile de la
data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 17. -Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 18. - Litera g) a punctului II al articolului 4 din Hotărârea Guvernului nr. 33/2009 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 47 din 27 ianuarie 2009, se modifică şi va avea următorului
cuprins:
,,g) avizează documentaţiile tehnico-economice ale
obiectivelor de investiţii publice de interes naţional din competenţa de
aprobare a Guvernului, potrivit reglementărilor legale în vigoare."
Art. 19. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Transporturilor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 274
din 25 aprilie 2007, cu modificările ulterioare, litera h) a punctului II al articolului 4 din Hotărârea
Guvernului nr. 33/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 47 din 27
ianuarie 2009, precum şi orice alte prevederi contrare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
p. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Mariana Nedelcu,
secretar de stat
ANEXA Nr. V)
Numărul maxim de posturi = 499. exclusiv demnitarii
si posturile aferente cabinetului ministrului
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii
* Se organizează la nivel de serviciu
1) Anexa nr. 1 este
reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2
A. UNITĂŢILE
care funcţionează în subordinea Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii şi care se finanţează de la bugetul de stat
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
Sursa de finanţare
|
Localitatea
|
1.
|
Aeroclubul României
|
Bugetul de stat
|
Bucureşti
|
NOTĂ:
Unitatea de la nr. crt. 1 poate utiliza un număr maxim
de 327 de posturi.
B. UNITĂŢILE
care funcţionează în subordinea Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii şi care se finanţează din venituri proprii prin sistemul de asigurări sociale
de sănătate şi din transferuri de la bugetul de stat
Nr. crt.
|
Denumirea
unităţii
|
Sursa de finanţare
|
Localitatea
|
1.
|
Spitalul Clinic Căi Ferate nr. 1 Witting Bucureşti
|
Venituri proprii prin sistemul de asigurări sociale de sănătate
şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Bucureşti
|
2.
|
Spitalul Clinic Căi Ferate nr. 2 Bucureşti
|
Venituri proprii prin sistemul de asigurări sociale de sănătate
şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Bucureşti
|
3.
|
Spitalul Clinic Căi Ferate laşi
|
Venituri proprii prin sistemul de asigurări sociale de sănătate
şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Iaşi, judeţul Iaşi
|
4.
|
Spitalul Clinic Căi Ferate Cluj-Napoca
|
Venituri proprii prin sistemul de asigurări sociale de sănătate
şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Cluj-Napoca, judeţul Cluj
|
5.
|
Spitalul Clinic Căi Ferate Timişoara
|
Venituri proprii prin sistemul de
asigurări sociale de sănătate şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Timişoara, judeţul Timiş
|
6.
|
Spitalul General Căi Ferate Ploieşti
|
Venituri proprii prin sistemul de asigurări sociale de sănătate
şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Ploieşti, judeţul Prahova
|
7.
|
Spitalul General Căi Ferate Galaţi
|
Venituri proprii prin sistemul de asigurări sociale de sănătate
şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Galaţi, judeţul Galaţi
|
8.
|
Spitalul Clinic Căi Ferate Constanţa
|
Venituri proprii prin sistemul de
asigurări sociale de sănătate şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Constanţa, judeţul Constanţa
|
9.
|
Spitalul General Căi Ferate Braşov
|
Venituri proprii prin sistemul de asigurări sociale de sănătate
şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Braşov, judeţul Braşov
|
10.
|
Spitalul General Căi Ferate Paşcani
|
Venituri proprii prin sistemul de asigurări sociale de sănătate
şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Paşcani, judeţul laşi
|
11.
|
Spitalul General Căi Ferate Simeria
|
Venituri proprii prin sistemul de
asigurări sociale de sănătate şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Simeria,
judeţul Hunedoara
|
12.
|
Spitalul Clinic Căi Ferate Oradea
|
Venituri proprii prin sistemul de asigurări sociale de sănătate
şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Oradea, judeţul Bihor
|
13.
|
Spitalul Clinic Căi Ferate Craiova
|
Venituri proprii prin sistemul de asigurări sociale de sănătate
şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Craiova, judeţul Dolj
|
14.
|
Spitalul General Căi Ferate Sibiu
|
Venituri proprii prin sistemul de
asigurări sociale de sănătate şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Sibiu, judeţul Sibiu
|
15.
|
Spitalul General Căi Ferate Drobeta-Turnu Severin
|
Venituri proprii prin sistemul de asigurări sociale de sănătate
şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Drobeta-Turnu Severin, judeţul Mehedinţi
|
NOTĂ:
Unităţile prevăzute la nr. crt. 1-15 pot utiliza pentru
activităţile specifice cuprinse în anexa nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr.
443/1998 privind reorganizarea şi finanţarea unor unităţi sanitare, cu
modificările şi completările ulterioare, un număr maxim de 2.975 de posturi şi
pot primi transferuri de la bugetul de stat. Numărul maxim de posturi care pot
fi finanţate de la bugetul de stat se stabileşte pentru fiecare unitate prin
ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
C. UNITĂŢILE*)
care funcţionează în subordinea Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii şi care se finanţează din venituri proprii şi din subvenţii de la bugetul de
stat, în condiţiile legii
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
Sursa de finanţare
|
Localitatea
|
1.
|
Clubul Sportiv „Rapid"
|
Venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de stat, în
condiţiile legii
|
Bucureşti
|
2.
|
Agenţia Română de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare-ARSVOM
|
Venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de stat, în
condiţiile legii
|
Constanţa, judeţul Constanţa
|
3.
|
Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă
|
Venituri proprii şi alocaţii de la bugetul de stat, în condiţiile
legii
|
Bucureşti
|
4.
|
Agenţia de Sănătate Publică a Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii
|
Venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de stat, în
condiţiile legii
|
Bucureşti
|
*) Numărul maxim de posturi pentru unitatea de la nr.
crt. 1 este de 93, pentru unitatea de la nr. crt. 2 este de 145, pentru
unitatea de la nr. crt. 3 este de 120, iar pentru cea
de la nr. crt. 4 este de 264.
D. UNITĂŢILE
care funcţionează în subordinea Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
Sursa de finanţare
|
Localitatea
|
1.
|
Centrul Român pentru Pregătirea şi Perfecţionarea Personalului din Transporturi Navale-CERONAV
|
Venituri proprii
|
Constanţa, judeţul Constanţa
|
2.
|
Autoritatea Navală Română
|
Venituri proprii
|
Constanţa, judeţul Constanţa
|
3.
|
Autoritatea Feroviară Română -AFER
|
Venituri proprii
|
Bucureşti
|
4.
|
Autoritatea Rutieră Română -ARR
|
Venituri proprii
|
Bucureşti
|
5.
|
Centrul Naţional
de Calificare şi Instruire Feroviară - CENAFER
|
Venituri proprii
|
Bucureşti
|
E. UNITĂŢILE
care funcţionează în coordonarea Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
Localitatea
|
1.
|
Casa Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului
|
Bucureşti
|
F. UNITĂŢILE*)
care funcţionează sub autoritatea Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
Localitatea
|
1.
|
Societatea Naţională a Căilor Ferate Române - S.N.C.F.R. - R.A.
|
Bucureşti
|
2.
|
Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R." - S.A.
|
Bucureşti
|
3.
|
Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. -
Marfă" - S.A.
|
Bucureşti
|
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
Localitatea
|
4.
|
Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. -
Călători" - S.A.
|
Bucureşti
|
5.
|
Societatea de Administrare Active Feroviare „S.A.A.F" - S.A.
|
Bucureşti
|
6.
|
Societatea Feroviară de Turism „S.F.T - C.F.R." - S.A.
|
Bucureşti
|
7.
|
Societatea Comercială de Transport cu Metroul Bucureşti
„Metrorex" - S.A.
|
Bucureşti
|
8.
|
Compania Naţională „Aeroportul Internaţional Henri Coandă -
Bucureşti" - S.A.
|
Otopeni, judeţul Ilfov
|
9.
|
Societatea Naţională „Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa
-Aurel Vlaicu" - S.A.
|
Bucureşti
|
10.
|
Societatea Naţională „Aeroportul Internaţional Mihail
Kogălniceanu - Constanţa" - S.A.
|
comuna Mihail Kogălniceanu, judeţul Constanţa
|
11.
|
Societatea Naţională „Aeroportul Internaţional Timişoara - Traian
Vuia" - S.A.
|
Timişoara, judeţul Timiş
|
12.
|
Regia Autonomă „Administraţia Română a Serviciilor de Trafic
Aerian - ROMATSA"
|
Bucureşti
|
13.
|
Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română"
|
Bucureşti
|
14.
|
Societatea Comercială „Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române - TAROM" - S.A.
|
Otopeni, judeţul Ilfov
|
15.
|
Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime" -
S.A. Constanţa
|
Constanţa, judeţul Constanţa
|
16.
|
Compania Naţională „Administraţia Canalelor Navigabile" -
S.A.
|
Constanţa, judeţul Constanţa
|
17.
|
Compania Naţională de Radiocomunicaţii Navale „Radionav" -
S.A.
|
Constanţa, judeţul Constanţa
|
18.
|
Regia Autonomă „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos"
|
Galaţi, judeţul Galaţi
|
19.
|
Compania Naţională „Administraţia Porturilor Dunării
Maritime" - S.A.
|
Galaţi, judeţul Galaţi
|
20.
|
Compania Naţională „Administraţia Porturilor Dunării
Fluviale" - S.A.
|
Giurgiu, judeţul Giurgiu
|
21.
|
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România
- S.A.
|
Bucureşti
|
22.
|
Regia Autonomă „Registrul Auto Român"
|
Bucureşti
|
23.
|
Regia Autonomă „Administraţia Zonei Libere Sulina"
|
Sulina, judeţul Tulcea
|
24.
|
Societatea Comercială „Maritime Training Centre Television"
- S.A. Constanţa
|
Constanţa, judeţul Constanţa
|
25.
|
Societatea Comercială „Institutul de Cercetări în Transporturi - INCERTRANS" - S.A.
|
Bucureşti
|
26.
|
Societatea Comercială „Antrepriza de Lucrări Drumuri şi Poduri
Bacău" - S.A.
|
Bacău, judeţul Bacău
|
27.
|
Societatea Comercială „Stard" - S.A.
|
Feteşti,
judeţul Constanţa
|
28.
|
Societatea Comercială „Via Star" -
S.A.
|
Bucureşti
|
29.
|
Societatea Comercială de Dragaj pe Dunăre „Fluvdrag" - S.A.
Giurgiu
|
Giurgiu, judeţul Giurgiu
|
*) Unităţile prevăzute la nr. crt. 26-29 sunt cuprinse
în programul de privatizare al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
ANEXA Nr. 3
SPAŢIILE
deţinute de Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii în clădirea „Palat C.F.R."
Administrator
|
Nivelurile
|
Suprafaţa construită
- m2 -
|
Suprafaţa utilă
- m2 -
|
Suprafaţa comună
- m2 -
|
Total suprafaţă deţinută
- m2 -
|
Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii
|
Subsol
|
710,52
|
509,86
|
144,34
|
654,20
|
Parter
|
689,74
|
451,40
|
183,67
|
635,07
|
Mezanin
|
1.277,36
|
813,87
|
362,23
|
1.176,10
|
Etajul I
|
5.821,87
|
3.972,40
|
1.387,95
|
5.360,35
|
Etajul II
|
5.627,74
|
3.934,27
|
1.247,34
|
5.181,61
|
Etajul III
|
891,37
|
617,10
|
203,61
|
820,71
|
Total
|
|
15.018,60
|
10.298,90
|
3.529,14
|
13.828,04
|
ANEXA Nr. 4
PARCUL AUTO
pentru activităţi specifice
Nr. crt.
|
Activitatea
|
Tipul mijlocului de transport
|
Numărul maxim (bucăţi)
|
Consumul maxim de
carburanţi/autovehicul
(litri/lună)
|
1.
|
Inspecţie şi control
|
Autoturism
|
27
|
450
|
2.
|
Transport delegaţii
|
Autovehicul pentru transport persoane
|
4
|
450
|
3.
|
Program PHARE
|
Autoturism Autoturism de teren
|
3
|
450
|
4.
|
Unitate de finanţare şi implementare programe comunitare
|
Autoturism
|
6
|
450
|
5.
|
Aprovizionare
|
Autovehicul pentru transport de marfă
|
5
|
450
|
NOTĂ:
Pentru transportul demnitarilor şi parcul comun, numărul
de autoturisme se stabileşte potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 80/2001 privind
stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile administraţiei
publice şi instituţiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr.
247/2002, cu modificările şi completările ulterioare.