HOTARARE Nr.
33 din 22 ianuarie 2009
privind organizarea si
functionarea Ministerului Dezvoltarii Regionale si Locuintei
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 47 din 27 ianuarie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi
funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi al art. 6 şi al art. 19 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 221/2008 pentru stabilirea unor măsuri de
reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale şi principalele atribuţii
Art. 1. - (1) Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei se organizează şi funcţionează ca organ de
specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului.
(2) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei
îşi desfăşoară activitatea în domeniile: planificare strategică, dezvoltare
regională, coeziune şi dezvoltare teritorială, cooperare transfrontalieră,
transnaţională şi interregională, amenajarea teritoriului, urbanism şi
arhitectură, locuire, gestiune şi dezvoltare imobiliar-edilitară, lucrări
publice şi construcţii.
(3) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei are
sediul în municipiul Bucureşti, str. Apolodor nr. 17, latura nord, sectorul 5,
dispune de spaţii în imobilul din municipiul Bucureşti, Bd. Libertăţii nr. 12,
sectorul 5, şi utilizează spaţii în municipiul Bucureşti, bd. Dinicu Golescu
nr. 38, sectorul 1, în condiţiile legii.
Art. 2. - (1) Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Locuinţei se substituie în toate drepturile şi obligaţiile decurgând din toate
actele normative, contractele, convenţiile, înţelegerile, protocoalele,
memorandumurile şi acordurile, precum şi în toate litigiile în care fostul
Minister al Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor este parte.
(2) La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri,
Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei se substituie în toate drepturile
şi obligaţiile fostului Minister al Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor decurgând din contractul de parteneriat pentru reconversia
funcţională a amplasamentului „Centrul Dâmboviţa" şi de finalizare a
construcţiilor existente, din programul prioritar de reconversie funcţională a
amplasamentului „Esplanada" şi din actele normative în vigoare care prevăd
edificarea obiectivului de investiţii „Extindere Palat Victoria".
Art. 3. - Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei
exercită următoarele funcţii:
a) de strategie;
b) de reglementare şi avizare;
c) de reprezentare;
d) de autoritate de stat în domeniile sale de
activitate;
e) de administrare;
f) de implementare a
programelor finanţate din fonduri comunitare, naţionale, precum şi din alte
surse legal constituite;
g) de monitorizare şi control.
Art. 4. - In realizarea funcţiilor sale, Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei îndeplineşte următoarele atribuţii:
I. funcţia de strategie
a) corelează politicile şi strategiile sectoriale de
dezvoltare, pentru asigurarea unei strategii guvernamentale coerente şi
durabile de dezvoltare teritorială naţională şi regională a României, în
concordanţă cu obiectivele domeniilor sale de
activitate;
b) elaborează politica economică în domeniile sale de
activitate;
c) elaborează strategii pentru domeniile sale de
activitate;
d) elaborează şi implementează politicile de aplicare
a strategiei naţionale în domeniile sale de activitate;
e) stabileşte cadrul tematic, organizează şi
finanţează programe/proiecte multianuale pentru cercetarea, dezvoltarea şi inovarea
sectorială prenormativă, inclusiv activitatea de reglementare în domeniile sale
de activitate, precum şi alte activităţi de reglementare specifice domeniilor
sale de activitate, prin institutele naţionale de cercetare-dezvoltare şi
instituţiile care funcţionează în coordonarea şi/sau în subordinea şi/sau sub
autoritatea sa, şi asigură valorificarea rezultatelor ca informaţii/documente
de interes public, destinate beneficiului public;
f) asigură concepţia unitară a aplicării politicii de
amenajare a teritoriului la nivel naţional;
g) asigură elaborarea, armonizarea şi/sau avizarea,
după caz, a:
1. Conceptului strategic de
dezvoltare teritorială România 2030, precum şi a Sistemului de indicatori
pentru fundamentarea procesului de luare a deciziilor în scopul elaborării şi
implementării planurilor de amenajare a teritoriului, a proiectelor strategice
vizând coeziunea teritorială;
2. Strategiei naţionale de dezvoltare teritorială;
3. politicilor de dezvoltare teritorială, în
conformitate cu obiectivele strategice privind coeziunea teritorială;
4. planului de amenajare a teritoriului naţional;
5. planurilor de amenajare a
teritoriului zonal regional, în scopul fundamentării planurilor de dezvoltare
regională;
6. planurilor de amenajare a teritoriului zonal,
judeţean, local, necesare soluţionării unor probleme specifice de importanţă
naţională sau regională;
7. regulamentului general de urbanism;
8. documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi
urbanism;
9. planurilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism
pentru zonele cu monumente înscrise în Lista patrimoniului mondial;
10. planurilor naţionale multianuale privind
creşterea performanţei energetice a clădirilor;
h) elaborează, implementează şi monitorizează strategia
de pregătire şi formare profesională în domeniile sale de activitate;
i) elaborează şi implementează politici, strategii şi
programe de comunicare în domeniile sale de activitate;
II. funcţia de reglementare
şi avizare
a) elaborează şi supune spre aprobare cadrul
legislativ pentru domeniile sale de activitate;
b) organizează sistemul de elaborare, avizare şi
aprobare a reglementărilor tehnice şi economice pentru domeniile sale de
activitate, precum şi documentarea specialiştilor, în condiţiile legii;
c) coordonează elaborarea reglementărilor tehnice în
domeniul reducerii riscului seismic al construcţiilor existente şi participă la
elaborarea programelor pentru educarea populaţiei privind comportarea în caz de
seisme;
d) emite avize şi dă aprobările de specialitate prevăzute
de lege în domeniile sale de activitate;
e) iniţiază, elaborează şi avizează, după caz,
proiecte de acte normative şi de acorduri internaţionale în domeniile sale de
activitate;
f) elaborează norme, instrucţiuni şi metodologii
specifice domeniilor sale de activitate;
g) emite avizul în vederea aprobării indicatorilor
tehnico-economici ai obiectivelor de investiţii publice de interes naţional din
competenţa de aprobare a Guvernului şi avizează proiectele de acte normative
privind indicatorii tehnico-economici ai acestora;
h) avizează proiectele de acte normative privind
încadrarea în categorii funcţionale a drumurilor publice şi a drumurilor
deschise circulaţiei publice;
III. funcţia de
reprezentare
a) reprezintă interesele statului în cadrul organismelor
internaţionale, pe baza convenţiilor, acordurilor şi înţelegerilor stabilite,
în domeniile sale de activitate;
b) dezvoltă relaţii de
colaborare cu instituţii similare din alte state şi cu organisme internaţionale
interesate de domeniile sale de activitate;
c) organizează evenimente/întâlniri cu reprezentanţi
ai instituţiilor publice, private, organizaţii guvernamentale, organizaţii
neguvernamentale, naţionale şi internaţionale, din domeniile sale de
activitate;
d) iniţiază şi negociază, din împuternicirea
Guvernului, încheierea de convenţii, acorduri şi alte înţelegeri internaţionale
sau propune acestuia întocmirea formelor de aderare la cele existente şi ia
măsuri de aplicare a acestora, în domeniile sale de activitate;
IV. funcţia de autoritate
de stat
a) emite avize şi aprobări de specialitate pentru
obiectivele de investiţii finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat,
de la bugetele locale, din fonduri comunitare europene, din fonduri speciale şi
din credite garantate de stat, precum şi pentru lucrările de interes naţional
care sunt finanţate din alte surse;
b) analizează studiile de fezabilitate aferente
investiţiilor publice de interes naţional din competenţa de aprobare a
Guvernului, propuse spre avizare Consiliului Interministerial de Avizare
Lucrări Publice de Interes Naţional şi Locuinţe;
c) organizează şi asigură funcţionarea sistemului de
atestare tehnico-profesională a specialiştilor cu activitate în construcţii:
verificatori de proiecte, responsabili tehnici cu execuţia, experţi tehnici,
precum şi auditori energetici pentru clădiri;
d) constituie autoritate competentă în domeniul
produselor pentru construcţii;
e) asigură preşedinţia şi secretariatul
Consiliului Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Naţional şi
Locuinţe;
f) asigură conducerea şi secretariatul Centrului
naţional pentru aşezări umane - HABITAT;
g) asigură organizarea şi funcţionarea Comisiei
tehnice pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor;
h) asigură organizarea şi funcţionarea Comisiei
Naţionale de Dezvoltare Teritorială;
i) asigură secretariatul comisiilor pentru efectuarea
cercetării prealabile în vederea declarării utilităţii publice pentru lucrările
de interes naţional, potrivit legii;
j) asigură organizarea şi funcţionarea Consiliului
tehnic permanent pentru construcţii;
k) asigură organizarea şi funcţionarea Comisiei de
recunoaştere şi desemnare în vederea notificării la Comisia Europeană a
organismelor pentru atestarea conformităţii produselor pentru construcţii şi a
organismelor autorizate să elibereze agrementele tehnice europene;
l) stabileşte, împreună cu
autorităţile administraţiei publice centrale şi locale care au atribuţii în
domeniu, măsuri pentru protejarea zonelor cu valoare istorică, arhitecturală sau
peisagistică, precum şi pentru integrarea acestora în acţiunile de modernizare
a localităţilor şi a zonelor aferente;
m) exercită drepturile şi
obligaţiile statului ca acţionar la unităţile aflate în subordinea, în
coordonarea sau sub autoritatea sa;
n) participă la stabilirea măsurilor organizatorice de
acţionare, pe plan central şi local, în cazuri de seisme sau alunecări de
teren, în cadrul Sistemului naţional de management al situaţiilor de urgenţă;
o) îndeplineşte rolul de autoritate naţională responsabilă
cu elaborarea, coordonarea şi implementarea politicii în domeniul polilor de
creştere şi al polilor de dezvoltare urbană;
p) îndeplineşte rolul de
autoritate de recunoaştere şi desemnare pe plan naţional, respectiv de
notificare la Comisia Europeană a organismelor de certificare a conformităţii
produselor pentru construcţii;
q) exercită controlul de prim nivel pentru programele
pentru care ministerul este autoritate naţională sau autoritate de management,
conform regulilor stabilite în cadrul programelor de cooperare teritorială
europeană;
V. funcţia de administrare
a) închiriază, în condiţiile legii, bunurile imobile
proprietate a statului, pe care le are în administrare. Sumele obţinute din
chirii constituie venituri la bugetul de stat;
b) poate închiria sau primi în administrare, în
condiţiile legii, în vederea desfăşurării activităţii proprii, bunuri mobile şi
imobile proprietate publică sau privată;
VI. funcţia de implementare
a programelor finanţate din fonduri comunitare, naţionale, precum şi din alte
surse legal constituite
a) iniţiază, finanţează şi gestionează, în condiţiile
legii, programe şi proiecte de dezvoltare de interes local şi naţional în
domeniile: construcţii de locuinţe, reabilitare termică a clădirilor de locuit
multietajate, reducerea vulnerabilităţii seismice a construcţiilor,
infrastructură tehnico-edilitară a serviciului de alimentare cu apă şi de
canalizare a localităţilor, infrastructură rutieră de interes local,
infrastructură social-culturală şi sportivă, urbanism imobiliar-edilitar, bănci
de date urbane, precum şi alte domenii stabilite prin lege sau prin acte
administrative ale autorităţilor administraţiei publice centrale;
b) elaborează priorităţile, criteriile de
eligibilitate şi procedurile necesare finanţării, implementării şi
monitorizării programelor şi proiectelor din domeniile sale de activitate;
c) asigură, în condiţiile legii, managementul
fondurilor publice comunitare şi naţionale, aflate în responsabilitatea sa,
alocate domeniilor sale de activitate;
d) finanţează, în condiţiile legii, programe-pilot, cu
derulare prin Compania Naţională de Investiţii „C.N.I." - S.A., pentru
testarea experimentală in situ de materiale şi tehnologii noi pentru construcţii;
e) programează, coordonează, monitorizează şi controlează
utilizarea asistenţei financiare nerambursabile acordate României de Uniunea
Europeană şi de statele membre pentru programele din
domeniile sale de activitate;
f) asigură managementul financiar şi tehnic al
programelor şi proiectelor de dezvoltare regională, cooperare transfrontaliera
şi transnaţională, reabilitare urbană, inclusiv transport urban, planificare
spaţială europeană, finanţate din fonduri PHARE, în sistem descentralizat
extins, al celor finanţate din Fondul European de Dezvoltare Regională, denumit
în continuare FEDR, prin
Programul operaţional regional, denumit în continuare POR, al programelor şi proiectelor
finanţate în cadrul Obiectivului cooperare teritorială europeană, denumit în
continuare CTE din
FEDR, Instrumentului European de Vecinătate şi Parteneriat - componenta
cooperare transfrontaliera, denumit în continuare ENPI
- CBC, şi
Instrumentului de Asistenţă pentru Preaderare -
componenta cooperare transfrontaliera, denumit în continuare IPA - CBC,
precum şi al altor instrumente de finanţare
europene specifice domeniilor sale de activitate, în conformitate cu legislaţia
în vigoare;
g) contribuie la coordonarea
activităţii birourilor regionale pentru cooperare transfrontaliera în scopul
implementării programelor de dezvoltare regională şi de cooperare
transfrontaliera;
h) avizează statutul şi regulamentul de organizare şi
funcţionare al agenţiilor de dezvoltare regională, birourilor regionale pentru
cooperare transfrontaliera, al secretariatelor tehnice comune/lnfo
point/punctelor de contact şi al altor organisme de interes public care
desfăşoară activităţi în domeniile sale de activitate;
i) coordonează şi/sau participă la procesul de
pregătire a cadrului organizatoric şi procedural necesar gestionării fondurilor
alocate prin POR şi a programelor finanţate în cadrul FEDR -CTE, ENPI -CBC şi
IPA-CBC;
j) coordonează şi participă la procesul de elaborare a
documentelor de planificare privind dezvoltarea regională, elaborarea POR,
precum şi a programelor finanţate în cadrul FEDR -CTE, ENPI -CBC şi IPA-CBC;
k) coordonează şi/sau participă la elaborarea
Raportului anual de implementare solicitat de Comisia Europeană, potrivit regulamentelor Uniunii Europene;
l) asigură întocmirea
raportărilor către Uniunea Europeană asupra stadiului implementării programelor
comunitare pe care le gestionează;
m) coordonează elaborarea şi implementarea Planului de
comunicare şi a Planului multianual de evaluare pentru POR, a programelor
finanţate în cadrul FEDR - CTE, ENPI - CBC şi IPA-CBC;
n) asigură, după caz, preşedinţia, secretariatul sau
participarea în comitetele şi în comisiile aferente programelor din domeniile
sale de activitate;
o) îndeplineşte rolul de autoritate de notificare
pentru grupările europene de cooperare teritorială;
p) gestionează legătura cu instituţiile naţionale şi
internaţionale şi cu unităţile de management de program din ţările vecine
implicate în programele de cooperare, în procesul elaborării documentelor de
programare, precum şi pe parcursul implementării programelor;
q) coordonează, organizează şi îndrumă activitatea de
programare, gestionare, monitorizare şi control al asistenţei din partea
Uniunii Europene prin Programul PHARE naţional - componenta coeziune economică
şi socială şi pentru programele PHARE de cooperare transfrontaliera;
r) organizează şi finanţează activitatea pentru
constituirea fondului propriu de colecţii şi baze de date, inclusiv baze de
date în profil teritorial, regional şi local, precum şi pentru constituirea
fondurilor de documentare specializate pentru domeniile sale de activitate, în
vederea integrării acesteia în Infrastructura naţională de date spaţiale pentru
asigurarea interoperabilităţii şi compatibilităţii informaţiilor la nivel
naţional, regional, local şi în perspectivă europeană, precum şi pentru
asigurarea unei administrări de tip e-guvernare;
s) organizează, coordonează şi implementează sistemul
informaţional specific domeniilor sale de activitate şi emite reglementări
specifice în vederea corelării programelor sectoriale informaţionale, cu
excepţia sistemului informaţional naţional dedicat implementării fondurilor
comunitare nerambursabile;
t) asigură secretariatul Comisiei privind determinarea
oportunităţii proiectelor de dezvoltare a infrastructurii rurale, conform Ordonanţei
Guvernului nr. 7/2006 privind instituirea Programului de dezvoltare a
infrastructurii şi a unor baze sportive din spaţiul rural, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 71/2007;
VII. funcţia de monitorizare
şi control
a) avizează şi urmăreşte realizarea programelor şi
proiectelor de infrastructură, construcţii şi lucrări tehnico-edilitare din
domeniile sale de activitate;
b) exercită activităţi de audit intern şi control, atât
la nivelul aparatului propriu, cât şi la nivelul celorlalte entităţi implicate
în gestionarea şi utilizarea fondurilor comunitare, alocate pentru programele
şi proiectele de dezvoltare regională, cooperare transfrontaliera şi
transnaţională, finanţate din fonduri PHARE, precum şi pentru POR şi programele
finanţate în cadrul FEDR - CTE, ENPI - CBC şi IPA- CBC;
c) colaborează cu structurile implicate în activitatea
de combatere a infracţiunilor împotriva intereselor financiare ale
Comunităţilor Europene şi asigură comunicarea cu acestea;
d) asigură controlul utilizării resurselor financiare
alocate prin bugetul de stat şi a resurselor din credite interne şi externe, în
conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul
şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare
aferente utilizate necorespunzător, aprobată cu modificări prin Legea nr.
529/2003, cu modificările şi completările ulterioare;
e) asigură îndrumarea metodologică şi procedurală a
activităţii structurilor cu atribuţii vizând implementarea programelor din
domeniile sale de activitate.
Art. 5. - Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei
exercită următoarele atribuţii cu caracter general:
a) organizează, împreună cu
ministerele şi cu celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice
centrale şi locale şi cu alte
persoane juridice, după caz, promovarea acţiunilor derulate în domeniile sale
de activitate;
b) participă la sprijinirea dezvoltării capacităţii
administrative a structurilor implicate în programele din domeniile sale de
activitate, precum şi la consolidarea şi extinderea parteneriatelor;
c) participă, cu experţi desemnaţi, la întâlnirile
grupurilor de lucru în legătură cu domeniile sale de
activitate;
d) participă la schimbul de informaţii şi experienţă în
relaţiile cu instituţiile şi organismele naţionale şi internaţionale privitoare
la domeniile sale de activitate;
e) fundamentează necesarul de fonduri de la bugetul de
stat, din credite interne, credite externe, precum şi din alte surse de
finanţare legal constituite pentru domeniile sale de activitate;
f) asigură finanţarea activităţii de reglementare din
domeniile sale de activitate;
g) finanţează, în condiţiile legii,
elaborarea/adoptarea versiunilor în limba română a standardelor şi, după caz, a
anexelor naţionale din domeniile sale de activitate;
h) gestionează resursele financiare alocate prin
bugetul de stat, din credite interne, credite externe, precum şi din alte surse
de finanţare legal constituite pentru domeniile sale de activitate;
i) susţine şi mediază constituirea de parteneriate la
nivel central şi local în domeniile sale de activitate;
j) iniţiază, împreună cu instituţiile de profil,
programe menite să sprijine pregătirea profesională a funcţionarilor publici şi
a personalului angajat, în domeniile sale de activitate;
k) realizează cercetări de opinie publică, cantitative
şi calitative, prin intermediul unor instituţii specializate, în vederea
fundamentării documentelor strategice, a campaniilor de comunicare şi a
informării opiniei publice în domeniile de activitate ale ministerului;
l) contractează, în condiţiile
legii, servicii specializate în vederea obţinerii documentelor, studiilor,
colectării datelor şi informaţiilor necesare realizării atribuţiilor sale,
precum şi servicii de consultanţă, inclusiv servicii de evaluare, prognoză şi
statistică;
m) editează direct sau prin unităţile subordonate/din
coordonarea/sub autoritatea sa publicaţii de specialitate şi de informare
specifice domeniilor sale de activitate;
n) organizează şi sprijină, în condiţiile legii, activităţi
şi manifestări pentru promovarea şi susţinerea proiectelor din domeniile sale
de activitate atât în ţară, cât şi în străinătate, prin expoziţii, simpozioane,
sesiuni de comunicări şi alte asemenea activităţi;
o) monitorizează şi evaluează politicile publice cu
impact asupra domeniilor sale de activitate;
p) asigură organizarea şi funcţionarea Comitetului
ministerial şi a Centrului operativ pentru situaţii de urgenţă;
q) facilitează realizarea de schimburi de bune practici
între structurile implicate în derularea programelor din domeniile sale de
activitate;
r) asigură derularea dialogului social şi a relaţiei cu
partenerii sociali pentru problematica ce revine în responsabilitatea sa.
Art. 6. - (1) Atribuţiile Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei sunt exercitate direct sau prin organisme tehnice
specializate, autorităţi sau instituţii publice aflate în subordinea,
coordonarea sau sub autoritatea ministerului, prin alte autorităţi sau
societăţi comerciale autorizate.
(2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin,
Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei poate solicita şi obţine, fără
plata tarifelor, informaţii privind datele înregistrate în Registrul comerţului
computerizat.
(3) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei
îndeplineşte orice alte atribuţii din domeniile sale de activitate, stabilite
prin acte normative.
Art. 7. -In exercitarea
atribuţiilor sale, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei colaborează cu
celelalte ministere şi organe de specialitate din subordinea Guvernului, cu
autorităţi ale administraţiei publice locale, cu alte instituţii şi autorităţi,
precum şi cu orice alte persoane juridice.
Art. 8. -In îndeplinirea atribuţiilor sale, Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei este autorizat:
a) să desfăşoare activităţi de informare, publicitate
şi promovare a programelor din domeniile sale de activitate, potrivit legii;
b) să contracteze, în condiţiile legii, servicii de
specialitate de traduceri, documentare şi arhivare documente;
c) să încheie protocoale de colaborare şi schimb de
informaţii cu alte instituţii publice, private, organizaţii guvernamentale şi
neguvernamentale, potrivit competenţelor sale;
d) să dea dispoziţii obligatorii pentru aplicarea
măsurilor dispuse ca urmare a exercitării atribuţiilor sale potrivit legii;
e) să solicite, în condiţiile legii, informaţiile şi
datele necesare realizării atribuţiilor sale;
f) să efectueze acte de control conform
reglementărilor în vigoare şi regulamentelor naţionale şi comunitare în
domeniile sale de activitate, încheind în acest sens procese-verbale de control
cu valoare de titluri de creanţă ce constituie titluri executorii în condiţiile
legii, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 529/2003, cu modificările şi completările
ulterioare. In exercitarea atribuţiilor de control, reprezentanţii mandataţi
solicită documentele şi informaţiile necesare;
g) să efectueze transport în cont propriu, în condiţiile
legii; h) să aplice sancţiuni prevăzute de lege în competenţa sa, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
SECŢIUNEA a 2-a
Organizarea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei
Art. 9. - (1) Structura organizatorică a Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei este prevăzută în anexa nr. 1.
(2) Numărul maxim de posturi aprobat pentru Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei este de 620, exclusiv demnitarii şi
posturile aferente cabinetului ministrului. La numărul maxim de posturi aprobat
se adaugă un număr de 63 de posturi aferente consilierilor pentru afaceri
europene repartizaţi Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, conform prevederilor legale în vigoare.
(3) Statul de funcţii şi structura posturilor pe
compartimente, încadrarea personalului, modificarea, suspendarea sau încetarea
raporturilor de serviciu sau raporturilor de muncă se aprobă prin ordin al
ministrului dezvoltării regionale şi locuinţei.
(4) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei
preia personalul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor,
conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 221/2008 pentru
stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice
centrale, cu menţinerea nivelului salarizării prevăzut de actele normative în
vigare.
(5) In cadrul structurii organizatorice, prin ordin al
ministrului dezvoltării regionale şi locuinţei, se pot organiza servicii,
birouri şi alte compartimente şi se poate stabili numărul posturilor aferente,
cu încadrarea în numărul de posturi aprobat.
Art. 10. - (1) Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Locuinţei are în componenţa sa unităţi teritoriale fără personalitate juridică, precum şi unităţile
prevăzute în anexa nr. 2, care funcţionează în subordinea, sub autoritatea sau
în coordonarea ministerului.
(2) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei
desemnează, dintre specialiştii săi, consilieri şi/sau experţi care îşi vor
desfăşura activitatea în cadrul Reprezentanţei permanente a României pe lângă
Uniunea Europeană. Numărul maxim de posturi pentru personalul detaşat în cadrul
Reprezentanţei permanente a României pe lângă Uniunea Europeană este de 7,
acesta putând fi modificat prin hotărâre a Guvernului.
(3) Personalului Ministerului Dezvoltării Regionale
şi Locuinţei trimis în cadrul Reprezentanţei permanente a României pe lângă
Uniunea Europeană îi sunt aplicabile dispoziţiile legale în vigoare privind
drepturile personalului trimis în misiune permanentă în străinătate.
(4) Conducătorii unităţilor prevăzute în anexa nr. 2
sunt numiţi şi mandataţi să conducă unităţile şi sunt eliberaţi din funcţie
prin ordin al ministrului dezvoltării regionale şi locuinţei, în conformitate
cu legislaţia în vigoare.
Art. 11. - (1) In structura Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei, în cadrul numărului de posturi aprobat, îşi desfăşoară
activitatea Agenţia de implementare pentru programele PHARE, Autoritatea de
management pentru Programul operaţional regional şi următoarele autorităţi de
management/autorităţi comune de management, autorităţi naţionale şi puncte de
contact/puncte naţionale de contact/persoane naţionale de contact pentru
programele finanţate din FEDR-CTE, ENPI-CBC, IPA-CBC, precum şi din fonduri
naţionale:
a) Autoritatea de management pentru Programul IPA de
cooperare transfrontalieră România-Serbia;
b) Autoritatea comună de management pentru Programul
operaţional comun România-Ucraina-Republica Moldova;
c) Autoritatea comună de management pentru Programul
operaţional comun „Marea Neagră 2007-2013";
d) Autoritatea naţională pentru programul ENPI CBC
Ungaria-Slovacia-România-Ucraina 2007-2013;
e) Autoritatea de management pentru Programul de
cooperare transfrontalieră România-Bulgaria 2007-2013;
f) Autoritatea naţională pentru Programul de cooperare
transfrontalieră Ungaria-România;
g) Autoritatea naţională şi Punctul naţional de contact
pentru Programul operaţional „Sud-Estul Europei";
h) Autoritatea naţională şi
Punctul naţional de contact pentru Programul de cooperare interregională
Interreg IV C;
i) Autoritatea naţională pentru Programul pentru
Reţeaua de dezvoltare urbană URBACT II;
j) Autoritatea naţională pentru Programul ESPON 2013 -
Reţeaua europeană de observare a dezvoltării şi coeziunii teritoriale;
k) Autoritatea naţională şi persoană naţională de
contact pentru Programul operaţional INTERACT 2007-2013;
l) Autoritatea naţională şi
Punctul central naţional pentru Programul Reţeaua europeană de cunoştinţe în
urbanism.
(2) Autoritatea de management pentru Programul
operaţional regional îndeplineşte funcţiile şi atribuţiile prevăzute de
regulamentele comunitare, precum şi atribuţiile prevăzute în Hotărârea
Guvernului nr. 457/2008 privind cadrul instituţional de coordonare şi de
gestionare a instrumentelor structurale.
(3) Agenţia de implementare pentru programele PHARE,
autorităţile de management, autorităţile comune de management,
autorităţile naţionale şi punctele de
contact/punctele naţionale de contact/persoana
naţională de contact prevăzute la alin. (1) îndeplinesc atribuţiile prevăzute
de actele normative aplicabile, detaliate în cadrul programelor.
(4) Agenţia de implementare pentru programele PHARE,
autorităţile de management, autorităţile comune de management şi autorităţile
naţionale pot delega atribuţii privind gestionarea curentă a programelor. In
acest scop, autorităţile de management, autorităţile comune de management şi
autorităţile naţionale pot înfiinţa/desemna, cu acordul ministrului dezvoltării
regionale şi locuinţei, structura care, din punct de vedere organizaţional,
corespunde necesităţilor îndeplinirii acestui obiectiv.
(5) In condiţiile legii, în cadrul Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei şi/sau al unităţilor aflate în
subordinea/coordonarea/sub autoritatea ministerului se organizează şi
funcţionează unităţi de management al proiectului, denumite în continuare UMP, şi unităţi de coordonare a
proiectului, denumite în continuare UCP, pentru implementarea/administrarea/supervizarea
proiectelor finanţate din credite externe rambursabile sau nerambursabile,
conduse de un director de proiect numit prin ordin al ministrului.
(6) Structura organizatorică, numărul de personal,
regulamentul de organizare şi funcţionare pentru fiecare UMP/UCP şi, după caz,
numărul de unităţi sunt prevăzute în documentele de programare şi actele
normative aferente proiectului şi sunt preluate ca atare în ordinul ministrului
dezvoltării regionale şi locuinţei privind înfiinţarea UMP/UCP.
(7) Ministrul numeşte personalul UMP/UCP şi stabileşte
competenţele directorului acestuia.
SECŢIUNEA a 3-a
Conducerea şi administrarea Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei
Art. 12. - (1) Conducerea Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei se asigură de către ministrul dezvoltării regionale şi
locuinţei.
(2) Ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei
reprezintă în justiţie ministerul în raporturile cu celelalte ministere, cu
alte autorităţi publice şi organizaţii interne şi internaţionale, precum şi cu
persoane fizice şi juridice române şi străine.
(3) Ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei este
ordonator principal de credite şi îndeplineşte atribuţiile generale prevăzute
la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea
Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările
ulterioare.
(4) Ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei
este preşedintele Consiliului Naţional pentru Dezvoltare Regională.
(5) In exercitarea
atribuţiilor sale, ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei emite ordine şi
instrucţiuni.
(6) Prin ordin al ministrului dezvoltării regionale şi
locuinţei pot fi delegate atribuţii şi persoanelor cu funcţii de conducere.
Art. 13. - (1) Ministrul
dezvoltării regionale şi locuinţei este ajutat în activitatea sa de 3 secretari
de stat şi de un subsecretar de stat numiţi prin decizii ale primului-ministru,
precum şi de secretarul general şi de 2 secretari generali adjuncţi, numiţi în
condiţiile legii.
(2) Secretarii de stat şi subsecretarul de stat
exercită atribuţiile delegate prin ordin al ministrului dezvoltării regionale
şi locuinţei.
(3) Secretarul general şi, respectiv, secretarii
generali adjuncţi ai Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei au atribuţiile şi responsabilităţile
prevăzute la art. 49 alin. (2) din Legea nr. 90/2001, cu modificările şi
completările ulterioare. Aceştia pot îndeplini şi alte atribuţii prevăzute de
Regulamentul de organizare şi funcţionare al Ministerului Dezvoltării Regionale
şi Locuinţei ori încredinţate de ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei.
(4) Atribuţiile direcţiilor, serviciilor, birourilor şi
ale altor compartimente din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi
Locuinţei se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare, care se
aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării regionale şi locuinţei.
Art. 14. - Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Locuinţei poate închiria unor operatori economici sau poate da în administrare
altor instituţii de utilitate publică spaţii situate în imobilele proprietate publică
sau privată a statului în care îşi desfăşoară activitatea şi pe care le
administrează, în condiţiile legii, în următoarele scopuri:
a) organizarea bufetelor de incintă;
b) instalarea de automate
pentru băuturi calde şi reci;
c) mijloace de publicitate;
d) pentru alte activităţi care au legătură cu
activitatea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei sau sunt necesare
în derularea activităţii acestuia.
Art. 15. - Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei cuprinde în bugetul său fondurile necesare
pentru dezvoltarea fondului documentar, finanţarea cheltuielilor de capital şi
achiziţionarea obiectelor de inventar necesare funcţionării bibliotecii
specializate de drept public din cadrul Centrului Naţional de Cercetare-Dezvoltare
şi Documentare pentru Construcţii, Arhitectură, Urbanism şi Amenajarea
Teritoriului - CDCAS Bucureşti.
Art. 16. - (1) Guvernul, prin reprezentantul său pe
plan local, asigură în mod gratuit spaţiile corespunzătoare pentru desfăşurarea
activităţii unităţilor teritoriale, respectiv ale birourilor teritoriale ale
Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei.
(2) In localităţile în care unităţile teritoriale,
respectiv birourile teritoriale ale Ministerului Dezvoltării Regionale şi
Locuinţei nu dispun de spaţii corespunzătoare, autorităţile administraţiei
publice locale pot sprijini aceste unităţi, respectiv birouri, prin asigurarea,
în condiţiile legii, de spaţii în vederea desfăşurării activităţii acestora.
Art. 17. - (1) Stabilirea numărului maxim de
autoturisme şi a consumului lunar de carburanţi se face potrivit dispoziţiilor
legale în vigoare.
(2) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei are
în dotare, pentru activităţi specifice desfăşurate pe întreg teritoriul
naţional, 47 de autoturisme cu un consum lunar de carburant de aproximativ 450
de litri pentru fiecare autoturism.
(3) Pentru transportul demnitarilor şi parcul comun,
numărul de autoturisme se stabileşte potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 80/2001
privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile
administraţiei publice şi instituţiile publice, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 247/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 18. - Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Locuinţei este încadrat cu funcţionari publici cu funcţii generale, funcţionari
publici cu funcţii specifice şi cu personal angajat cu contract individual de
muncă, salarizaţi în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 19. - (1) Pentru
realizarea obiectivelor şi atribuţiilor sale generale şi specifice Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei poate colabora cu specialişti în diverse
domenii de activitate, prin încheierea de convenţii civile sau contracte
individuale de muncă cu timp parţial, după caz, în condiţiile legii.
(2) In situaţiile în care persoanele prevăzute la alin.
(1) se deplasează în ţară, în interesul instituţiei, Ministerul Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei poate suporta cheltuielile de transport, cazare şi
diurnă, în condiţiile stabilite de lege pentru personalul propriu, în măsura în
care prin convenţiile civile sau prin contractele individuale de muncă cu timp
parţial încheiate s-a prevăzut acest lucru.
Art. 20. - Patrimoniul Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei se constituie prin preluarea patrimoniului Ministerului
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, pe baza protocolului de
predare-primire ce se va încheia în termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
221/2008.
CAPITOLUL II
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 21. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 22. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 361/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 285 din 27 aprilie 2007, cu modificările şi completările
ulterioare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei,
Vasile Blaga
p. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Dumitru-Nicu Cornoiu,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA Nr. 11)
STRUCTURA ORGANIZATORICA A MINISTERULUI DEZVOLTĂRII REGIONALE SI LOCUINŢEI
* Se organizează, conform legislaţiei in vigoare, prin
ordin al ministrului
** Se organizează la nivel da compartiment
*** Se organizeaza la nivel de serviciu/birou
1) Anexa nr. 1 este
reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2
A. UNITĂŢILE
care funcţionează în subordinea Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei şi care se finanţează din venituri proprii şi din alocaţii
de la bugetul de stat, în condiţiile legii
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
Sursa de finanţare
|
Localitatea
|
1.
|
Centrul Naţional pentru Reducerea Riscului Seismic
|
Venituri proprii şi alocaţii de la bugetul de stat, în condiţiile
legii
|
Bucureşti
|
2.
|
Centrul Naţional de Cercetare- Dezvoltare şi Documentare pentru
Construcţii, Arhitectură, Urbanism şi Amenajarea Teritoriului - CDCAS
|
Venituri proprii şi alocaţii de la bugetul de stat, în condiţiile
legii
|
Bucureşti
|
B. UNITĂŢILE care
funcţionează în coordonarea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
Localitatea
|
1.
|
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Construcţii şi
Economia Construcţiilor - INCERC Bucureşti
|
Bucureşti
|
2.
|
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Urbanism si
Amenajarea Teritoriului - URBANPROIECT Bucureşti
|
Bucureşti
|
C. UNITĂŢILE care
funcţionează sub autoritatea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
Localitatea
|
1.
|
Agenţia Naţională pentru Locuinţe -A.N.L.
|
Bucureşti
|
2.
|
Compania Naţională de Investiţii „C.N.I." - S.A.
|
Bucureşti
|