HOTARARE Nr.
1631 din 29 decembrie 2009
privind organizarea si
functionarea Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 2 din 4 ianuarie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi
funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi al art. 9 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 115/2009 pentru stabilirea unor măsuri de reorganizare în
cadrul administraţiei publice centrale,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Turismului
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale şi principalele atribuţii
Art. 1. - (1) Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Turismului este organul de specialitate al administraţiei publice centrale, cu
personalitate juridică, care se organizează şi funcţionează în subordinea
Guvernului.
(2) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului
realizează politica guvernamentală în următoarele domenii de activitate:
dezvoltare regională, coeziune şi dezvoltare teritorială, cooperare
transfrontalieră, transnaţională şi interregională, amenajarea teritoriului,
urbanism şi arhitectură, locuire, gestiune şi dezvoltare imobiliar-edilitară,
lucrări publice, construcţii şi turism.
Art. 2. - Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Turismului are sediul în municipiul Bucureşti, str. Apolodor nr. 17, latura
nord, sectorul 5, dispune de spaţii în imobilul din municipiul Bucureşti, Bd.
Libertăţii nr. 12, sectorul 5, şi utilizează spaţii în municipiul Bucureşti,
bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, în condiţiile legii.
Art. 3. - Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Turismului se substituie în toate drepturile şi obligaţiile decurgând din toate
actele normative, contractele, convenţiile, înţelegerile, protocoalele,
memorandumurile şi acordurile, precum şi în toate litigiile în care fostul
Minister al Dezvoltării Regionale şi Locuinţei şi fostul Minister al Turismului
sunt parte.
Art. 4. - Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Turismului exercită următoarele funcţii:
a) de planificare strategică;
b) de reglementare şi avizare;
c) de reprezentare;
d) de autoritate de stat în domeniile sale de
activitate;
e) de administrare;
f) de implementare a programelor finanţate din fonduri
comunitare, naţionale, precum şi din alte surse legal constituite;
g) de promovare a destinaţiilor turistice naţionale;
h) de monitorizare şi control;
i) de coordonare.
Art. 5. -In realizarea funcţiilor sale, Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Turismului îndeplineşte următoarele atribuţii:
I. funcţia planificare strategică:
a) elaborează strategii pentru domeniile sale de
activitate:
- Strategia naţională de dezvoltare teritorială, care
are la bază Conceptul strategic de dezvoltare teritorială a României;
- strategii de dezvoltare a produselor şi destinaţiilor
turistice;
- Strategia de privatizare şi postprivatizare în
domeniul turismului;
- Strategia de pregătire şi formare profesională în
domeniile sale de activitate;
- strategii de comunicare în domeniile sale de
activitate;
b) elaborează politici, programe şi planuri pentru
domeniile sale de activitate:
- stabileşte cadrul tematic, organizează şi finanţează
programe/proiecte multianuale pentru cercetarea, dezvoltarea şi inovarea
sectorială prenormativă, inclusiv activitatea de reglementare în domeniile sale
de activitate, precum şi alte activităţi de reglementare specifice domeniilor
sale de activitate, prin institutele naţionale de cercetare-dezvoltare şi
instituţiile care funcţionează în coordonarea şi/sau în subordinea şi/sau sub
autoritatea sa, şi asigură valorificarea rezultatelor ca informaţii/documente de
interes public;
- politici de dezvoltare teritorială, în conformitate
cu obiectivele strategice privind coeziunea teritorială;
- Planul de amenajare a teritoriului naţional;
- planuri de amenajare a teritoriului regional, în
scopul fundamentării planurilor de dezvoltare regională;
- Regulamentul general de urbanism;
- planuri naţionale multianuale privind creşterea
performanţei energetice a clădirilor;
- politica în domeniul locuirii la nivel naţional;
- planuri de dezvoltare a infrastructurii turistice;
- planuri de marketing al turismului;
- politica economică în domeniile sale de activitate;
- programe de comunicare;
c) corelează politicile şi strategiile sectoriale de
dezvoltare pentru asigurarea unei strategii guvernamentale coerente de
dezvoltare teritorială regională şi naţională a României;
II. funcţia de reglementare şi avizare:
a) elaborează cadrul normativ naţional şi instituţional
necesar realizării obiectivelor din programele elaborate pentru domeniile sale
de activitate;
b) iniţiază, elaborează şi avizează, după caz,
proiecte de acte normative şi de acorduri internaţionale în domeniile sale de
activitate;
c) elaborează norme, instrucţiuni şi metodologii
specifice domeniilor sale de activitate;
d) emite avize şi dă aprobările de specialitate
prevăzute de lege în domeniile sale de activitate;
e) organizează sistemul de elaborare, avizare şi
aprobare a reglementărilor tehnice şi economice pentru domeniile sale de
activitate, precum şi documentarea specialiştilor, în condiţiile legii;
f) emite avizul în vederea aprobării indicatorilor
tehnico-economici ai obiectivelor de investiţii publice de interes naţional din
competenţa de aprobare a Guvernului şi avizează proiectele de acte normative
privind indicatorii tehnico-economici ai acestora;
g) avizează planuri de amenajare a teritoriului zonal,
judeţean, local, necesare soluţionării unor probleme specifice de importanţă
naţională sau regională;
h) avizează documentaţiile de amenajare a teritoriului
şi urbanism, conform legii;
i) vizează planurile de amenajare a teritoriului şi de
urbanism pentru zonele cu monumente înscrise în Lista patrimoniului mondial;
j) autorizează operatorii economici şi personalul de
specialitate din turism, respectiv licenţiază agenţiile de turism, clasifică
structurile de primire turistice, omologhează pârtiile, traseele de schi şi
traseele turistice montane, brevetează şi atestă personalul de specialitate,
avizează capacitatea instituţională şi eficacitatea educaţională în domeniul
formării profesionale, autorizează plajele turistice şi activităţile din
industria de agrement, acreditează centrele naţionale de informare şi promovare
turistică;
k) atestă ca staţiuni turistice de interes local sau
naţional localităţi sau părţi de localităţi, la solicitarea autorităţilor
publice locale;
l) eliberează certificate de atestare a dreptului de
proprietate asupra terenurilor pentru societăţile comerciale din domeniul
turismului;
m) avizează documentaţiile de urbanism privind zonele
şi staţiunile turistice, precum şi documentaţiile privind construcţiile în
domeniul turismului, conform legii;
n) coordonează elaborarea reglementărilor tehnice în
domeniul reducerii riscului seismic al construcţiilor existente şi participă la
elaborarea programelor pentru educarea populaţiei privind comportarea în caz de
seisme;
III. funcţia de reprezentare:
a) asigură în numele statului român, cu aprobarea
Guvernului, reprezentarea pe plan intern şi internaţional în domeniile sale de
activitate;
b) reprezintă interesele statului în diferite organe şi
organisme internaţionale, în conformitate cu acordurile şi cu alte înţelegeri
stabilite în acest scop, şi dezvoltă relaţii de colaborare cu organe şi cu
organizaţii similare din alte state, precum şi cu organisme internaţionale în
domeniile sale de activitate;
c) organizează evenimente/întâlniri cu reprezentanţi ai
instituţiilor publice, private, organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale,
naţionale şi internaţionale, din domeniile sale de activitate;
d) iniţiază şi negociază, din împuternicirea Guvernului,
încheierea de convenţii, acorduri şi alte înţelegeri internaţionale sau propune
acestuia întocmirea formelor de aderare la cele existente şi ia măsuri de
aplicare a acestora, în domeniile sale de activitate;
IV. funcţia de autoritate de stat:
a) asigură urmărirea aplicării şi controlul
respectării reglementărilor în domeniile sale de activitate, precum şi al
funcţionării instituţiilor şi organismelor care îşi desfăşoară activitatea în
subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea sa;
b) emite avize şi aprobări de specialitate pentru
obiectivele de investiţii finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat,
de la bugetele locale, din fonduri comunitare europene, din fonduri speciale şi
din credite garantate de stat, precum şi pentru lucrările de interes naţional
care sunt finanţate din alte surse;
c) exercită controlul de prim nivel pentru programele
pentru care ministerul este autoritate naţională sau autoritate de management,
conform regulilor stabilite în cadrul programelor de cooperare teritorială
europeană;
d) evaluează şi propune spre avizare Consiliului
Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Naţional şi Locuinţe
studiile de fezabilitate aferente investiţiilor publice de interes naţional din
competenţa de aprobare a Guvernului;
e) organizează şi asigură funcţionarea sistemului de
atestare tehnico-profesională a specialiştilor cu activitate în construcţii:
verificatori de proiecte, responsabili tehnici cu execuţia, experţi tehnici,
precum şi auditori energetici pentru clădiri;
f) constituie autoritate competentă în domeniul
produselor pentru construcţii;
g) asigură preşedinţia şi secretariatul Consiliului
Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Naţional şi Locuinţe;
h) asigură organizarea şi funcţionarea Comisiei tehnice
pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor;
i) asigură organizarea şi funcţionarea Comisiei
Naţionale de Dezvoltare Teritorială;
j) asigură organizarea şi funcţionarea comisiilor
pentru efectuarea cercetării prealabile în vederea declarării utilităţii
publice pentru lucrările de interes naţional, potrivit legii;
k) asigură organizarea şi funcţionarea Consiliului
tehnic permanent pentru construcţii;
l) îndeplineşte rolul de autoritate de recunoaştere şi
desemnare pe plan naţional, respectiv de notificare la Comisia Europeană a
organismelor de certificare a conformităţii produselor pentru construcţii;
m) asigură organizarea şi funcţionarea Comisiei de
recunoaştere şi desemnare în vederea notificării la Comisia Europeană a organismelor
pentru atestarea conformităţii produselor pentru construcţii şi a organismelor
autorizate să elibereze agrementele tehnice europene;
n) stabileşte, împreună cu autorităţile administraţiei
publice centrale şi locale care au atribuţii în domeniu, măsuri pentru
protejarea zonelor cu valoare istorică, arhitecturală sau peisagistică, măsuri
pentru valorificarea turistică, precum şi măsuri pentru integrarea acestora în
acţiunile de modernizare a localităţilor şi a zonelor aferente;
o) îndeplineşte rolul de autoritate naţională
responsabilă cu elaborarea, coordonarea şi implementarea politicii în domeniul
polilor de creştere şi al polilor de dezvoltare urbană;
p) exercită drepturile şi obligaţiile statului ca
acţionar la unităţile aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea
sa, precum şi la societăţile comerciale de turism, până la finalizarea
procesului de privatizare a acestora;
q) participă la stabilirea măsurilor organizatorice de
acţionare, pe plan central şi local, în cazuri de seisme sau alunecări de
teren, în cadrul Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă;
r) realizează politica de promovare a turismului, pe
baza programului anual de marketing în cadrul căruia se pot organiza deplasări
pentru reprezentanţii mass-mediei;
s) îndeplineşte rolul de autoritate de notificare în
sensul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 127/2007 privind Gruparea
europeană de cooperare teritorială, aprobată cu modificări prin Legea nr.
52/2008;
V. funcţia de administrare:
a) închiriază, în condiţiile legii, bunurile imobile
proprietate a statului, pe care le are în administrare. Sumele obţinute din
chirii constituie venituri la bugetul de stat;
b) poate închiria sau primi în administrare, în
condiţiile legii, în vederea desfăşurării activităţii proprii, bunuri mobile şi
imobile proprietate publică sau privată;
VI. funcţia de implementare a programelor finanţate
din fonduri comunitare, naţionale, precum şi din alte surse legal constituite:
a) iniţiază, finanţează şi gestionează, în condiţiile
legii, programe şi proiecte de dezvoltare de interes local şi naţional în
domeniile: construcţii de locuinţe, reabilitare termică a clădirilor de locuit
multietajate, reducerea vulnerabilităţii seismice a construcţiilor,
infrastructura tehnico-edilitară a serviciului de alimentare cu apă şi de
canalizare a localităţilor, infrastructura rutieră de interes local,
infrastructura social-culturală şi sportivă, infrastructura turistică, urbanism
imobiliar-edilitar, bănci de date urbane, precum şi alte domenii stabilite prin
lege sau prin acte administrative ale autorităţilor administraţiei publice
centrale;
b) elaborează priorităţile, criteriile de
eligibilitate şi procedurile necesare finanţării, implementării şi
monitorizării programelor şi proiectelor din domeniile sale de activitate;
c) asigură, în condiţiile legii, managementul
fondurilor publice comunitare şi naţionale, aflate în responsabilitatea sa,
alocate domeniilor sale de activitate;
d) elaborează şi implementează proiecte integrate de
dezvoltare locală/regională în scopul creşterii potenţialului turistic al
zonei, conform planului anual de marketing;
e) finanţează, în condiţiile legii, programe-pilot, cu
derulare prin Compania Naţională de Investiţii „C.N.I." - S.A., pentru
testarea experimentală in situ de materiale şi tehnologii noi pentru
construcţii;
f) programează, coordonează, monitorizează şi
controlează utilizarea asistenţei financiare nerambursabile acordate României
de Uniunea Europeană şi de statele membre pentru programele din domeniile sale
de activitate;
g) asigură managementul financiar şi tehnic al
programelor şi proiectelor de dezvoltare regională, cooperare transfrontalieră
şi transnaţională, reabilitare urbană, inclusiv transport urban, planificare
spaţială europeană, finanţate din fonduri PHARE, în sistem descentralizat
extins, al celor finanţate din Fondul European de Dezvoltare Regională, denumit
în continuare FEDR, prin Programul operaţional regional, denumit în
continuare POR, al programelor şi proiectelor finanţate în cadrul
obiectivului Cooperare teritorială europeană, denumit în continuare CTE, din
FEDR, Instrumentului European de Vecinătate şi Parteneriat - componenta
cooperare transfrontalieră, denumit în continuare ENPI-CBC, şi
Instrumentului de Asistenţă pentru Preaderare - componenta cooperare
transfrontalieră, denumit în continuare IPA-CBC, precum şi al
altor instrumente de finanţare europene specifice domeniilor sale de
activitate, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
h) contribuie la coordonarea activităţii birourilor
regionale pentru cooperare transfrontalieră în scopul implementării programelor
de dezvoltare regională şi de cooperare transfrontalieră;
i) avizează statutul şi regulamentul de organizare şi
funcţionare al agenţiilor de dezvoltare regională, birourilor regionale pentru
cooperare transfrontalieră, al secretariatelor tehnice comune/lnfo
point/punctelor de contact şi al altor organisme de interes public care
desfăşoară activităţi în domeniile sale de activitate;
j) coordonează şi/sau participă la procesul de
pregătire a cadrului organizatoric şi procedural necesar gestionării fondurilor
alocate prin POR şi a programelor finanţate în cadrul FEDR -CTE, ENPI -CBC şi
IPA-CBC;
k) coordonează şi participă la procesul de elaborare a
documentelor de planificare privind dezvoltarea regională, elaborarea POR,
precum şi a programelor finanţate în cadrul FEDR - CTE, ENPI - CBC şi IPA- CBC;
l) coordonează şi/sau participă la elaborarea
Raportului anual de implementare solicitat de Comisia Europeană, potrivit regulamentelor
Uniunii Europene;
m) asigură întocmirea raportărilor către Uniunea
Europeană asupra stadiului implementării programelor comunitare pe care le
gestionează;
n) coordonează elaborarea şi implementarea Planului de
comunicare şi a Planului multianual de evaluare pentru POR, a programelor
finanţate în cadrul FEDR - CTE, ENPI - CBC şi IPA-CBC;
o) asigură, după caz, preşedinţia, secretariatul sau
participarea în comitetele şi în comisiile aferente programelor din domeniile
sale de activitate;
p) îndeplineşte rolul de autoritate de notificare
pentru grupările europene de cooperare teritorială;
q) gestionează legătura cu instituţiile naţionale şi
internaţionale şi cu unităţile de management de program din ţările vecine
implicate în programele de cooperare, în procesul elaborării documentelor de
programare, precum şi pe parcursul implementării programelor;
r) coordonează, organizează şi îndrumă activitatea de
programare, gestionare, monitorizare şi control al asistenţei din partea Uniunii
Europene prin Programul PHARE naţional - componenta coeziune economică şi
socială şi pentru programele PHARE de cooperare transfrontalieră;
s) organizează şi finanţează activitatea pentru
constituirea fondului propriu de colecţii şi baze de date, inclusiv baze de
date în profil teritorial, regional şi local, precum şi pentru constituirea
fondurilor de documentare specializate pentru domeniile sale de activitate, în
vederea integrării acesteia în Infrastructura naţională de date spaţiale pentru
asigurarea interoperabilităţii şi compatibilităţii informaţiilor la nivel
naţional, regional, local şi în perspectiva europeană, precum şi pentru
asigurarea unei administrări de tip e-guvernare;
t) organizează, coordonează şi implementează sistemul
informaţional specific domeniilor sale de activitate şi emite reglementări
specifice în vederea corelării programelor sectoriale informaţionale, cu
excepţia sistemului informaţional naţional dedicat implementării fondurilor
comunitare nerambursabile;
u) asigură secretariatul Comisiei privind determinarea
oportunităţii proiectelor de dezvoltare a infrastructurii rurale, potrivit
prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 7/2006 privind instituirea Programului
de dezvoltare a infrastructurii şi a unor baze sportive din spaţiul rural,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 71/2007, cu modificările
ulterioare;
VII. funcţia de promovare a destinaţiilor turistice
naţionale:
a) organizează congrese, colocvii, simpozioane şi alte
acţiuni similare, în ţară şi în străinătate, în domeniul turismului;
b) organizează şi realizează activitatea de promovare
turistică a României atât pe piaţa internă, cât şi pe pieţele internaţionale,
prin activităţi specifice reprezentanţelor de promovare turistică;
c) organizează evenimente şi misiuni cu rol în
creşterea circulaţiei turistice în România sau cu impact în creşterea
notorietăţii României ca destinaţie turistică, în ţară şi în străinătate, sau
participă în calitate de coorganizator împreună cu asociaţiile profesionale,
patronale şi organizaţiile neguvernamentale cu activitate în domeniul
turismului, autorităţile administraţiei publice locale şi centrale, cu alte
entităţi ce desfăşoară activitate în domeniul turismului;
d) organizează activităţi de promovare prin producţie
sau coproducţie de emisiuni TV şi radio;
VIII. funcţia de monitorizare şi control:
a) asigură monitorizarea derulării investiţiilor
pentru proiectele din domeniile sale de activitate pe care ministerul le
finanţează;
b) efectuează controlul activităţilor şi serviciilor
din turism şi din industria de agrement, conform legislaţiei în vigoare;
c) avizează şi urmăreşte realizarea programelor şi
proiectelor de infrastructură, construcţii şi lucrări tehnico-edilitare din
domeniile sale de activitate;
d) exercită activităţi de audit intern şi control,
atât la nivelul aparatului propriu, cât şi la nivelul celorlalte entităţi
implicate în gestionarea şi utilizarea fondurilor comunitare, alocate pentru
programele şi proiectele de dezvoltare regională, cooperare transfrontalieră şi
transnaţională, finanţate din fonduri PHARE, precum şi pentru POR şi programele
finanţate în cadrul FEDR - CTE, ENPI-CBC şi IPA-CBC;
e) colaborează cu structurile implicate în activitatea
de combatere a infracţiunilor împotriva intereselor financiare ale Comunităţii
Europene şi asigură comunicarea cu acestea;
f) asigură controlul utilizării resurselor financiare
alocate prin bugetul de stat şi a resurselor din credite interne şi externe, în
conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul
şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare
aferente utilizate necorespunzător, aprobată cu modificări prin Legea nr.
529/2003, cu modificările şi completările ulterioare;
g) asigură îndrumarea metodologică şi procedurală a
activităţii structurilor cu atribuţii vizând implementarea programelor din
domeniile sale de activitate;
IX. funcţia de coordonare:
a) coordonează programele de asistenţă acordată de
Organizaţia Mondială a Turismului şi de alte organisme internaţionale;
b) coordonează, împreună cu Ministerul Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului, procesul de instruire din instituţii de
învăţământ din domeniul turismului;
c) coordonează, împreună cu Ministerul Muncii,
Familiei şi Protecţiei Sociale, programe naţionale şi judeţene de reconversie
profesională în meseriile specifice activităţii turistice.
Art. 6. - Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Turismului exercită următoarele atribuţii cu caracter general:
a) fundamentează şi elaborează programul de reforme
economico-sociale al Guvernului în domeniile sale de activitate;
b) elaborează şi propune spre adoptare Guvernului
proiecte de acte normative în domeniile sale de activitate şi avizează
proiectele de acte normative ale altor organe ale administraţiei publice
centrale de specialitate, care au impact asupra domeniilor sale de activitate;
c) reprezintă Guvernul în relaţia cu Uniunea Europeană
şi cu alte organizaţii internaţionale, în relaţiile bilaterale sau
multilaterale cu alte ţări, pentru elaborarea de politici şi programe privind
domeniile sale de activitate;
d) fundamentează şi propune în proiectul de buget
resursele financiare necesare funcţionării, precum şi realizării politicilor şi
programelor în domeniu, potrivit legii;
e) colaborează cu asociaţiile profesionale şi
patronale din domeniile sale de activitate şi asigură dialogul permanent cu
acestea, cu mass-media şi cu societatea civilă, în scopul informării reciproce
şi perfecţionării cadrului legislativ existent;
f) primeşte şi rezolvă sau, după caz, transmite spre
soluţionare celor în drept, potrivit competenţelor, sesizările persoanelor
fizice şi juridice, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr.
27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 233/2002;
g) solicită informaţii de la celelalte organe ale
administraţiei publice centrale, de la autorităţile administraţiei publice
locale, de la alte instituţii şi autorităţi publice, precum şi de la
societăţile comerciale la care statul este acţionar sau asociat, acestea având
obligaţia de a furniza datele solicitate;
h) asigură protecţia informaţiilor clasificate,
prevenirea şi combaterea terorismului, implementarea prevederilor legislaţiei
Uniunii Europene şi Organizaţiei Tratatului Atlanticului de Nord în domeniile
sale de competenţă, prin activităţi specifice, în condiţiile legii;
i) organizează, împreună cu ministerele şi cu celelalte
organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale şi cu alte
persoane juridice, după caz, promovarea acţiunilor derulate în domeniile sale
de activitate;
j) participă la sprijinirea dezvoltării capacităţii
administrative a structurilor implicate în programele din domeniile sale de
activitate, precum şi la consolidarea şi extinderea parteneriatelor;
k) participă, cu experţi desemnaţi, la întâlnirile
grupurilor de lucru în legătură cu domeniile sale de activitate;
l) participă la schimbul de informaţii şi experienţă în
relaţiile cu instituţiile şi organismele naţionale şi internaţionale privitoare
la domeniile sale de activitate;
m) asigură finanţarea activităţii de reglementare din
domeniile sale de activitate;
n) finanţează, în condiţiile legii,
elaborarea/adoptarea versiunilor în limba română a standardelor şi, după caz, a
anexelor naţionale din domeniile sale de activitate;
o) gestionează resursele financiare alocate prin
bugetul de stat, din credite interne, credite externe, precum şi din alte surse
de finanţare legal constituite pentru domeniile sale de activitate;
p) susţine şi mediază constituirea de parteneriate la
nivel central şi local în domeniile sale de activitate;
q) iniţiază, împreună cu instituţiile de profil,
programe menite să sprijine pregătirea profesională a funcţionarilor publici şi
a personalului angajat, în domeniile sale de activitate;
r) realizează cercetări de opinie publică, cantitative
şi calitative, prin intermediul unor instituţii specializate, în vederea
fundamentării documentelor strategice, a campaniilor de comunicare şi a
informării opiniei publice în domeniile sale de activitate;
s) contractează, în condiţiile legii, servicii
specializate în vederea obţinerii documentelor, studiilor, colectării datelor
şi informaţiilor necesare realizării atribuţiilor sale, precum şi servicii de
consultanţă, inclusiv servicii de evaluare, prognoză şi statistică;
t) editează, direct sau prin unităţile subordonate/din
coordonarea ori de sub autoritatea sa, publicaţii de specialitate şi de
informare specifice domeniilor sale de activitate;
u) organizează şi sprijină, în condiţiile legii,
activităţi şi manifestări pentru promovarea şi susţinerea proiectelor din
domeniile sale de activitate atât în ţară, cât şi în străinătate, prin
expoziţii, simpozioane, sesiuni de comunicări, congrese, colocvii şi alte
asemenea activităţi;
v) monitorizează şi evaluează politicile publice cu
impact asupra domeniilor sale de activitate;
w) asigură organizarea şi funcţionarea Comitetului
ministerial şi a Centrului operativ pentru situaţii de urgenţă;
x) facilitează realizarea de schimburi de bune practici
între structurile implicate în derularea programelor din domeniile sale de
activitate;
y) asigură derularea dialogului social şi a relaţiei cu
partenerii sociali pentru problematica ce revine în responsabilitatea sa;
z) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului
împreună cu Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului avizează
curicula de pregătire profesională în domeniul turismului şi validează
standardele de pregătire profesională şi ocupaţională pentru formarea
profesională iniţială şi continuă în domeniul turismului;
aa) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului
împreună cu Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului şi
Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale acordă avizul tehnic de
specialitate pentru cursurile şi programele de formare profesională a
adulţilor, furnizorilor de formare care solicită autorizarea Consiliului
Naţional de Formare Profesională a Adulţilor pentru ocupaţii, meserii şi
funcţii reglementate din domeniul turismului, conform legislaţiei în vigoare.
Art. 7. - (1) Atribuţiile Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Turismului sunt exercitate direct sau prin organisme tehnice
specializate, autorităţi sau instituţii publice aflate în subordinea,
coordonarea ori sub autoritatea ministerului, prin alte autorităţi sau
societăţi comerciale autorizate.
(2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin,
Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului poate solicita şi obţine, fără
plata tarifelor, informaţii privind datele înregistrate în Registrul comerţului
computerizat.
(3) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului
îndeplineşte orice alte atribuţii din domeniile sale de activitate, stabilite
prin acte normative.
Art. 8. -In exercitarea atribuţiilor sale, Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Turismului colaborează cu celelalte ministere şi
organe de specialitate din subordinea Guvernului, cu autorităţi ale
administraţiei publice locale, cu alte instituţii şi autorităţi, precum şi cu
orice alte persoane juridice şi persoane fizice.
Art. 9. -In îndeplinirea atribuţiilor sale, Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Turismului este autorizat:
a) să desfăşoare activităţi de informare, publicitate
şi promovare a programelor din domeniile sale de activitate, potrivit legii;
b) să contracteze, în condiţiile legii, servicii de
specialitate de traduceri, documentare şi arhivare documente;
c) să încheie protocoale de colaborare şi schimb de
informaţii cu alte instituţii publice, private, organizaţii guvernamentale şi
neguvernamentale, potrivit competenţelor sale;
d) să dea dispoziţii obligatorii pentru aplicarea
măsurilor dispuse ca urmare a exercitării atribuţiilor sale potrivit legii;
e) să solicite, în condiţiile legii, informaţiile şi
datele necesare realizării atribuţiilor sale;
f) să efectueze acte de control conform
reglementărilor în vigoare şi regulamentelor naţionale şi comunitare în
domeniile sale de activitate, încheind în acest sens procese-verbale de control
cu valoare de titluri de creanţă, ce constituie titluri executorii în
condiţiile legii, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr.
79/2003, aprobată cu modificări prin Legea nr. 529/2003, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi procese-verbale de constatare a
contravenţiilor, în conformitate cu legislaţia în vigoare. In exercitarea
atribuţiilor de control, reprezentanţii mandataţi solicită documentele şi
informaţiile necesare să efectueze transport pe cont propriu, în condiţiile
legii;
g) să aplice sancţiuni prevăzute de lege în competenţa
sa, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
h) să elibereze operatorilor economici atât documentele
necesare funcţionării, aşa cum sunt ele prevăzute în legislaţia în
domeniul turismului, cât şi certificatele de atestare a
dreptului de proprietate asupra terenurilor;
i) să asigure gestionarea procesului de privatizare şi
post-privatizare a societăţilor comerciale de turism la care statul este
acţionar.
SECŢIUNEA a 2-a
Organizarea Ministerului Dezvoltării Regionale şi
Turismului
Art. 10. - (1) Structura organizatorică a Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Turismului este prevăzută în anexa nr. 1.
(2) Numărul maxim de posturi aprobat pentru Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Turismului este de 830, exclusiv demnitarii şi
posturile aferente cabinetului ministrului. La numărul maxim de posturi aprobat
se adaugă un număr de 63 de posturi aferente consilierilor pentru afaceri
europene repartizaţi Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, potrivit
legii.
(3) Din numărul maxim de posturi 28 de posturi se
utilizează pentru reprezentanţele de promovare turistică din străinătate.
(4) Statul de funcţii şi structura posturilor pe
compartimente, încadrarea personalului, modificarea, suspendarea sau încetarea
raporturilor de serviciu ori a raporturilor de muncă se aprobă prin ordin al
ministrului dezvoltării regionale şi turismului.
(5) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului
preia personalul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei şi personalul
Ministerului Turismului, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 115/2009 pentru stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administraţiei publice centrale.
(6) In cadrul structurii organizatorice, prin ordin al
ministrului dezvoltării regionale şi turismului, se pot organiza servicii,
birouri şi alte compartimente şi se poate stabili numărul posturilor aferente,
cu încadrarea în numărul de posturi aprobat.
Art. 11. - (1) In cadrul Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Turismului şi în cadrul numărului maxim de posturi aprobat
funcţionează reprezentanţe de promovare turistică cu sediul în străinătate şi
reprezentanţe şi unităţi teritoriale cu sediul în ţară, structuri fără
personalitate juridică, a căror înfiinţare şi ale căror atribuţii se stabilesc
prin ordin al ministrului dezvoltării regionale şi turismului.
(2) Unităţile prevăzute în anexa nr. 2 funcţionează
în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea ministerului.
(3) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului
desemnează dintre specialiştii săi consilieri şi/sau experţi care îşi vor
desfăşura activitatea în cadrul Reprezentanţei permanente a României pe lângă
Uniunea Europeană. Numărul maxim de posturi pentru personalul detaşat în cadrul
Reprezentanţei permanente a României pe lângă Uniunea Europeană este de 7,
acesta putând fi modificat prin hotărâre a Guvernului.
(4) Personalului Ministerului Dezvoltării Regionale
şi Turismului trimis în cadrul Reprezentanţei permanente a României pe lângă
Uniunea Europeană îi sunt aplicabile dispoziţiile legale în vigoare privind
drepturile personalului trimis în misiune permanentă în străinătate.
(5) Conducătorii unităţilor prevăzute în anexa nr. 2
sunt numiţi şi mandataţi să conducă unităţile şi sunt eliberaţi din funcţie
prin ordin al ministrului dezvoltării regionale şi turismului, în conformitate
cu legislaţia în vigoare.
Art. 12. - (1) In structura Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Turismului, în cadrul numărului de posturi aprobat, îşi desfăşoară
activitatea Agenţia de implementare pentru programele PHARE, Autoritatea de
management şi Organismul intermediar pentru Programul operaţional
regional şi următoarele autorităţi de management/autorităţi comune de
management, autorităţi naţionale şi puncte de contact/puncte naţionale de
contact/persoane naţionale de contact pentru programele finanţate din FEDR-CTE,
ENPI-CBC, IPA-CBC, precum şi din fonduri naţionale:
a) Autoritatea de management pentru Programul IPA de
cooperare transfrontalieră România-Serbia;
b) Autoritatea comună de management pentru Programul
operaţional comun România-Ucraina-Republica Moldova;
c) Autoritatea comună de management pentru Programul
operaţional comun „Marea Neagră 2007-2013";
d) Autoritatea naţională pentru programul ENPI-CBC
Ungaria-Slovacia-România-Ucraina 2007-2013;
e) Autoritatea de management pentru Programul de
cooperare transfrontalieră România-Bulgaria 2007-2013;
f) Autoritatea naţională pentru Programul de cooperare
transfrontalieră Ungaria-România;
g) Autoritatea naţională şi Punctul naţional de contact
pentru Programul operaţional „Sud-Estul Europei";
h) Autoritatea naţională şi Punctul naţional de contact
pentru Programul de cooperare interregională Interreg IV C;
i) Autoritatea naţională pentru Programul pentru
Reţeaua de dezvoltare urbană URBACT II;
j) Autoritatea naţională pentru Programul ESPON 2013 -
Reţeaua europeană de observare a dezvoltării şi coeziunii teritoriale;
k) Autoritatea naţională şi persoana naţională de
contact pentru Programul operaţional INTERACT 2007-2013;
l) Autoritatea naţională şi Punctul central naţional
pentru Programul Reţeaua europeană de cunoştinţe în urbanism.
(2) Autoritatea de management pentru Programul
operaţional regional îndeplineşte funcţiile şi atribuţiile prevăzute de
regulamentele comunitare, precum şi atribuţiile prevăzute în Hotărârea
Guvernului nr. 457/2008 privind cadrul instituţional de coordonare şi de
gestionare a instrumentelor structurale.
(3) Organismul intermediar pentru Programul
operaţional regional îndeplineşte funcţiile şi atribuţiile prevăzute de
regulamentele comunitare, precum şi atribuţiile prevăzute în Hotărârea
Guvernului nr. 457/2008.
(4) Agenţia de implementare pentru programele PHARE,
autorităţile de management, autorităţile comune de management, autorităţile
naţionale şi punctele de contact/punctele naţionale de contact/persoana
naţională de contact prevăzute la alin. (1) îndeplinesc atribuţiile prevăzute
de actele normative aplicabile, detaliate în cadrul programelor.
(5) Agenţia de implementare pentru programele PHARE,
autorităţile de management, autorităţile comune de management şi autorităţile
naţionale pot delega atribuţii privind gestionarea curentă a programelor. In
acest scop, autorităţile de management, autorităţile comune de management şi
autorităţile naţionale pot înfiinţa/desemna, cu acordul ministrului dezvoltării
regionale şi turismului, structura care, din punct de vedere organizaţional,
corespunde necesităţilor îndeplinirii acestui obiectiv.
(6) In condiţiile legii, în cadrul Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Turismului şi/sau al unităţilor aflate în
subordinea/coordonarea/sub autoritatea ministerului se organizează şi
funcţionează unităţi de management al proiectului, denumite în continuare UMP,
şi unităţi de coordonare a proiectului, denumite în continuare UCP, pentru
implementarea/administrarea/supervizarea proiectelor finanţate din credite
externe rambursabile sau nerambursabile, conduse de un director de proiect
numit prin ordin al ministrului, precum şi Secretariatul tehnic comun pentru
Programul operaţional ,Marea Neagră 2007-2013".
(7) Structura organizatorică, numărul de personal,
regulamentul de organizare şi funcţionare pentru fiecare UMP/UCP şi, după caz,
numărul de unităţi sunt prevăzute în documentele de programare şi actele
normative aferente proiectului şi sunt preluate ca atare în ordinul ministrului
dezvoltării regionale şi turismului privind înfiinţarea UMP/UCP.
(8) Ministrul dezvoltării regionale şi turismului
numeşte personalul UMP/UCP şi stabileşte competenţele directorului acestuia.
(9) Structura organizatorică, numărul de personal,
regulamentul de organizare şi funcţionare al Secretariatului tehnic comun
pentru Programul operaţional „Marea Neagră 2007-2013" se aprobă prin ordin
al ministrului dezvoltării regionale şi turismului. Selecţia personalului
angajat se face pe baza criteriilor aprobate de Comitetul comun de monitorizare
al Programului operaţional „Marea Neagră 2007-2013".
SECŢIUNEA a 3-a
Conducerea şi administrarea Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Turismului
Art. 13. - (1) Conducerea Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Turismului se asigură de către ministrul dezvoltării regionale şi
turismului.
(2) Ministrul dezvoltării regionale şi turismului
reprezintă ministerul în justiţie, în raporturile cu celelalte ministere, cu
alte autorităţi publice şi organizaţii interne şi internaţionale, precum şi cu
persoane fizice şi juridice române şi străine.
(3) Ministrul dezvoltării regionale şi turismului este
ordonator principal de credite şi îndeplineşte atribuţiile generale prevăzute
la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea
Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările
ulterioare.
(4) Ministrul dezvoltării regionale şi turismului
este preşedintele Consiliului Naţional pentru Dezvoltare Regională.
(5) Pe lângă ministrul dezvoltării regionale şi
turismului funcţionează Colegiul ministerului şi Consiliul consultativ.
Componenţa şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale Colegiului
ministerului şi Consiliului consultativ se aprobă prin ordin al ministrului
dezvoltării regionale şi turismului.
(6) In exercitarea atribuţiilor sale, ministrul
dezvoltării regionale şi turismului emite ordine şi instrucţiuni.
(7) Prin ordin al ministrului dezvoltării regionale şi
turismului pot fi delegate atribuţii şi persoanelor cu funcţii de conducere.
(8) In cazul în care ministrul dezvoltării regionale şi
turismului nu îşi poate exercita atribuţiile, prin ordin al ministrului va fi
nominalizat un înlocuitor, în condiţiile legii.
Art. 14. - (1) Ministrul dezvoltării regionale şi
turismului este ajutat în activitatea sa de 4 secretari de stat şi de un
subsecretar de stat, numiţi prin decizii ale primului-ministru, precum şi de
secretarul general şi de 2 secretari generali adjuncţi, numiţi în condiţiile
legii.
(2) Secretarii de stat şi subsecretarul de stat
exercită atribuţiile delegate prin ordin al ministrului dezvoltării regionale
şi turismului.
(3) Secretarul general şi, respectiv, secretarii
generali adjuncţi ai Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului au
atribuţiile şi responsabilităţile prevăzute la art. 49 alin. (2) din Legea nr.
90/2001, cu modificările şi completările ulterioare. Aceştia pot îndeplini şi
alte atribuţii prevăzute de Regulamentul de organizare şi funcţionare al
Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului ori încredinţate de ministrul
dezvoltării regionale şi turismului.
(4) Secretarul general şi secretarii generali adjuncţi
asigură stabilitatea funcţionării ministerului, continuitatea conducerii şi
realizarea legăturilor funcţionale dintre structurile Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Turismului.
(5) Atribuţiile direcţiilor, serviciilor, birourilor
şi ale altor compartimente din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi
Turismului se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare, care se
aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării regionale şi turismului.
Art. 15. - Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Turismului poate închiria unor operatori economici sau poate da în administrare
altor instituţii de utilitate publică spaţii situate în imobilele proprietate
publică sau privată a statului în care îşi desfăşoară activitatea şi pe care le
administrează, în condiţiile legii, în următoarele scopuri:
a) organizarea bufetelor de incintă;
b) instalarea de automate pentru băuturi calde şi reci;
c) mijloace de publicitate;
d) pentru alte activităţi care au legătură cu
activitatea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului sau sunt necesare
în derularea activităţii acestuia.
Art. 16. - Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Turismului cuprinde în bugetul său fondurile necesare pentru dezvoltarea
fondului documentar, finanţarea cheltuielilor de capital şi achiziţionarea
obiectelor de inventar necesare funcţionării bibliotecii specializate de drept
public din cadrul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Construcţii,
Urbanism şi Dezvoltare Teritorială Durabilă „URBAN-INCERC".
Art. 17. - Guvernul, prin reprezentantul său pe plan local,
asigură în mod gratuit sau prin închiriere spaţiile corespunzătoare pentru
desfăşurarea activităţii unităţilor teritoriale, respectiv a birourilor
teritoriale ale Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului.
Art. 18. - (1) Stabilirea numărului maxim de
autoturisme şi a consumului lunar de carburanţi se face potrivit dispoziţiilor
legale în vigoare.
(2) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului are
în dotare, pentru activităţi specifice desfăşurate pe întreg teritoriul
naţional, 62 de autoturisme cu un consum lunar de carburant de aproximativ 450
de litri pentru fiecare autoturism, acestea fiind preluate de la Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei şi, respectiv, de la Ministerul Turismului.
(3) Pentru activităţile specifice desfăşurate de
reprezentanţele de promovare şi informare turistică din străinătate, precum şi
pentru reprezentanţele de autorizare turistică din ţară, Ministerul Dezvoltării
Regionale şi Turismului are în dotare câte două autoturisme
pentru fiecare reprezentanţă, cu un consum lunar de carburant de 150 de litri
pentru fiecare autoturism.
(4) Pentru transportul demnitarilor şi parcul comun,
numărul de autoturisme se stabileşte potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 80/2001
privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile
administraţiei publice şi instituţiile publice, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 247/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 19. - Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Turismului are încadraţi funcţionari publici cu funcţii generale, funcţionari
publici cu funcţii specifice şi personal angajat cu contract individual de
muncă, salarizaţi în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 20. - (1) Pentru realizarea obiectivelor şi
atribuţiilor sale generale şi specifice, Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Turismului poate colabora cu specialişti în diverse domenii de activitate, prin
încheierea de convenţii civile sau contracte individuale de muncă cu timp
parţial, după caz, în condiţiile legii.
(2) In situaţiile în care persoanele prevăzute la alin.
(1) se deplasează în ţară, în interesul instituţiei, Ministerul Dezvoltării
Regionale şi Turismului poate suporta cheltuielile de transport, cazare şi
diurnă, în condiţiile stabilite de lege pentru personalul propriu, în măsura în
care prin convenţiile civile sau prin contractele individuale de muncă cu timp
parţial încheiate s-a prevăzut acest lucru.
Art. 21. - Patrimoniul Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Turismului se constituie prin preluarea patrimoniului Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei şi al Ministerului Turismului, pe baza
protocolului de predare-preluare ce se va încheia în termen de 30 de zile de la
data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 115/2009.
CAPITOLUL II
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 22. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 23. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.719/2008 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Turismului, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 8 din 6 ianuarie 2009, cu modificările ulterioare, şi
Hotărârea Guvernului nr. 33/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 47 din 27 ianuarie 2009, cu modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul dezvoltării regionale şi turismului,
Elena Gabriela Udrea
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Mihai Constantin Şeitan
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 11)
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului
![](poze/101858_0.jpg)
1) Anexa nr. 1 este
reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2
A. UNITĂŢILE
care funcţionează în subordinea Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Turismului şi care se finanţează din venituri proprii
şi din subvenţii de la bugetul de stat, în condiţiile legii
Denumirea unităţii
|
Localitatea
|
Centrul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia
Construcţiilor la Acţiuni Seismice şi Alunecări de Teren - CNRRS
|
Bucureşti
|
B. UNITĂŢILE
care funcţionează în coordonarea Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Turismului
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
Localitatea
|
1.
|
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Construcţii,
Urbanism şi Dezvoltare Teritorială Durabilă „URBAN - INCERC"
|
Bucureşti
|
2.
|
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Turism - INCDT
|
Bucureşti
|
C. UNITĂŢILE
care funcţionează sub autoritatea Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Turismului
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
Localitatea
|
1.
|
Agenţia Naţională pentru Locuinţe -A.N.L.
|
Bucureşti
|
2.
|
Compania Naţională de Investiţii „C.N.I." - S.A.
|
Bucureşti
|