HOTARARE Nr.
361 din 18 aprilie 2007
privind organizarea si
functionarea Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 285 din 27 aprilie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi
funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi al art. 8 alin. (1) şi art. 12 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor măsuri de
reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării,
Lucrărilor Publice şi Locuinţelor
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale şi principalele atribuţii
Art. 1. - (1) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor
Publice şi Locuinţelor îşi desfăşoară activitatea în domeniile: planificare şi
dezvoltare teritorială naţională şi regională, cooperare transfrontalieră,
transnaţională şi interregională, urbanism şi amenajarea teritoriului, gestiune
şi dezvoltare edilitară-imobiliară inclusiv construcţii de locuinţe, lucrări
publice, construcţii şi locuire.
(2) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor se organizează şi funcţionează ca organ de specialitate al
administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea
Guvernului, care:
a) elaborează strategiile, politicile, programele şi
reglementările specifice în domeniul său de activitate şi asigură implementarea
acestora;
b) asigură corelarea politicilor şi strategiilor
sectoriale de dezvoltare, pentru asigurarea unei strategii guvernamentale
coerente şi durabile de dezvoltare teritorială naţională şi regională a
României, în concordanţă cu obiectivele domeniului său de activitate;
c) contribuie la armonizarea
implementării politicilor şi programelor sectoriale în concordanţă cu
obiectivele domeniului său de activitate;
d) îndeplineşte rolul de autoritate de stat în
domeniul său de activitate.
(3) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor are sediul în municipiul Bucureşti, str. Apolodor nr. 17, latura
nord, sectorul 5, dispune de spaţii în imobilul din municipiul Bucureşti, Bd.
Libertăţii nr. 12, sectorul 5, şi utilizează spaţii în municipiul Bucureşti,
bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, în condiţiile legii.
Art. 2. - (1) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor
Publice şi Locuinţelor se substituie în toate drepturile şi obligaţiile
decurgând din toate actele
normative, contractele, convenţiile, înţelegerile, protocoalele,
memorandumurile şi acordurile, precum şi în toate litigiile în care Ministerul
Integrării Europene este parte şi în care Ministerul Transporturilor, Construcţiilor
şi Turismului este parte în domeniul lucrărilor publice, amenajării
teritoriului, construcţiilor şi locuinţelor.
(2) Cu data prezentei hotărâri, Ministerul Dezvoltării,
Lucrărilor Publice şi Locuinţelor se substituie în toate drepturile şi
obligaţiile Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului*)
decurgând din contractul de parteneriat public-privat pentru reconversia
funcţională a amplasamentului „Centrul Dâmboviţa" şi de finalizare a
construcţiilor existente, precum şi din programul prioritar de reconversie
funcţională a amplasamentului „Esplanada".
Art. 3. - In scopul realizării obiectivelor din
domeniul său de activitate, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor exercită următoarele funcţii:
a) de strategie, prin care se stabilesc direcţiile de
dezvoltare în domeniul său de activitate;
b) de corelare a politicilor
şi strategiilor sectoriale de dezvoltare, pentru asigurarea unei strategii
guvernamentale coerente şi durabile de dezvoltare teritorială naţională şi
regională a României, în concordanţă cu obiectivele domeniului său de
activitate;
c) de reglementare, prin care
se asigură elaborarea cadrului normativ şi instituţional pentru realizarea
obiectivelor strategice din domeniul său de activitate;
d) de reprezentare, prin care se asigură în numele
statului român şi al Guvernului României reprezentarea pe plan intern şi extern
în domeniul său de activitate, în relaţiile cu alte instituţii interne şi
internaţionale;
e) de autoritate de stat în domeniul său de
activitate;
f) de administrare, prin care se asigură
administrarea patrimoniului său, potrivit dispoziţiilor legale;
g) de gestionare a fondurilor publice comunitare,
naţionale, precum şi a altor fonduri externe alocate pentru domeniul său de
activitate;
h) de control al respectării legalităţii şi
regularităţii în utilizarea şi administrarea fondurilor provenite din asistenţa
financiară nerambursabilă acordată României, precum şi a fondurilor de
cofinanţare aferente, din domeniul său de activitate, în conformitate cu
prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea
fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate
necorespunzător, aprobată cu modificări prin Legea nr. 529/2003, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 4. - (1) In realizarea funcţiilor sale, Ministerul
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor îndeplineşte, în principal,
următoarele atribuţii:
1. elaborează şi supune spre aprobare cadrul legislativ
pentru domeniul său de activitate;
2. elaborează politica economică în domeniul său de
activitate;
3. elaborează strategii pentru domeniul său de
activitate;
4. elaborează şi implementează politicile de aplicare
a strategiei naţionale în domeniul său de activitate;
5. exercită drepturile şi obligaţiile statului ca
acţionar la unităţile aflate în subordinea, în coordonarea
sau sub autoritatea sa;
6. stabileşte cadrul tematic şi finanţează
activitatea de cercetare-dezvoltare şi inovare sectorială din domeniul său de
activitate, precum şi alte activităţi de reglementare specifice domeniului său
de activitate, prin institutele naţionale de cercetare-dezvoltare şi
instituţiile aflate în coordonarea şi/sau în subordinea şi/sau sub autoritatea
sa, potrivit legii, şi asigură valorificarea rezultatelor, ca informaţii de
interes public, prin corelare cu programele naţionale de
cercetare în aceste domenii;
7. elaborează şi promovează cadrul legal în vederea
stimulării investiţiilor cu capital autohton şi străin în domeniile sale de
activitate;
8. asigură concepţia unitară a aplicării politicii
naţionale de amenajare şi echipare cu lucrări publice a teritoriului naţional;
9. reprezintă interesele statului în cadrul
organismelor internaţionale, pe baza convenţiilor, acordurilor şi înţelegerilor
stabilite, şi dezvoltă relaţii de colaborare cu organe şi organizaţii similare
din alte state şi cu organisme internaţionale interesate de domeniul său de
activitate;
10. avizează şi urmăreşte realizarea programelor şi
proiectelor de construcţii şi infrastructuri din domeniul său de activitate şi
a celor de interes naţional;
11. asigură elaborarea şi/sau
armonizarea:
a) Conceptului Strategic de Dezvoltare Spaţială a
României 2007-2025, denumit în continuare CSDSR 2007-2025;
b) planului de amenajare a teritoriului naţional, ca
plan director pentru programele strategice sectoriale pe termen mediu şi lung
pentru întregul teritoriu al tării, în concordantă cu CSDSR 2007-2025;
c) planurilor de amenajare a teritoriului zonal
regional care să fundamenteze planurile de dezvoltare regională;
d) planurilor de amenajare a teritoriului zonal, judeţean, local, necesare soluţionării unor probleme specifice de
importanţă naţională sau regională;
12. sprijină şi îndrumă autorităţile administraţiei
publice locale prin activităţi ce privesc strategia, monitorizarea programelor
de investiţii în infrastructura urbană şi rurală;
13. iniţiază şi gestionează proiecte de dezvoltare
locală de interes naţional; participă la susţinerea operaţiunilor urbanistice
prin programe de dezvoltare urbană integrată;
14. iniţiază, coordonează şi gestionează, în
principal, programe specifice în domeniile: alimentarea cu apă la sate,
pietruirea, reabilitarea, modernizarea şi/sau asfaltarea drumurilor de interes
local clasate, sisteme integrate de apă şi canalizare în localităţi cu
populaţie mai mică de 50.000 de locuitori, dezvoltarea infrastructurii din
spaţiul rural conform Ordonanţei Guvernului nr. 7/2006 privind instituirea
Programului de dezvoltare a infrastructurii şi a unor baze sportive din spaţiul
rural, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 71/2007,
reabilitarea termică a clădirilor de locuit multietajate, reducerea
vulnerabilităţii seismice a construcţiilor, inclusiv prin reabilitarea
structurală a construcţiilor şi intervenţii de urgenţă, construirea şi
reabilitarea de săli de sport şi bazine de înot, construcţii de locuinţe;
15. organizează, coordonează şi finanţează
realizarea sistemului informaţional specific domeniului imobiliar-edilitar şi
băncilor de date urbane, la nivel naţional, ca sistem integrat, compatibil, în
colaborare cu autorităţile locale; elaborează norme, instrucţiuni şi
metodologii specifice domeniului imobiliar-edilitar şi băncilor de date urbane;
colaborează cu autorităţile administraţiei publice centrale pentru
fundamentarea şi corelarea programelor specifice sistemelor informaţionale,
sectoriale, potrivit domeniilor lor de activitate;
16. asigură fundamentarea şi elaborarea programelor
referitoare la îmbunătăţirea şi dezvoltarea fondului de lucrări publice şi
locuinţe;
17. emite avize şi aprobări de specialitate pentru
obiectivele de investiţii finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat,
de la bugetele locale, din fonduri comunitare europene, din fonduri speciale şi
din credite garantate de stat, precum şi pentru lucrările de interes naţional
care sunt finanţate din alte surse;
18. analizează studiile de fezabilitate pentru
lucrările publice din competenţa de aprobare a Guvernului şi le prezintă
Consiliului Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Naţional şi
Locuinţe, inclusiv sub aspectul necesităţii, oportunităţii şi eficienţei
economice a acestora, corelat cu strategiile din domeniul său de activitate;
participă la promovarea pentru aprobare a lucrărilor avizate, conform legii;
*) Conform art. 15 lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administraţiei publice centrale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 247 din 12
aprilie 2007, denumirea „Ministerul Transporturilor. Construcţiilor şi
Turismului" se înlocuieşte cu „Ministerul Transporturilor".
19. iniţiază şi supune spre aprobare proiecte de acte
normative şi coordonează elaborarea reglementărilor tehnice în domeniul
reducerii riscului seismic al construcţiilor existente, inclusiv a programului
pentru educarea populaţiei privind comportarea în caz de seisme;
20. colaborează cu autorităţile administraţiei
publice locale în acţiunile întreprinse de acestea pentru reducerea riscului
seismic al construcţiilor existente şi pentru atenuarea efectelor alunecărilor
de teren;
21. participă la stabilirea măsurilor organizatorice
de acţionare, pe plan central şi local, în cazuri de seisme sau alunecări de
teren, în cadrul sistemului naţional de apărare împotriva dezastrelor;
22. organizează sistemul de elaborare, avizare şi
aprobare a reglementărilor tehnice şi economice pentru domeniile sale de
activitate, precum şi documentarea specialiştilor, în condiţiile legii; asigură
directivarea şi asistenţa tehnică pentru implementarea calităţii în
construcţii, prin reglementări tehnice şi economice; organizează controlul
privind aplicarea reglementărilor tehnice şi economice; asigură finanţarea
activităţii de reglementare din domeniul său de activitate;
23. organizează şi asigură funcţionarea sistemului de
atestare tehnico-profesională a specialiştilor cu activitate în construcţii:
verificatori de proiecte, responsabili tehnici cu execuţia, experţi tehnici,
precum şi auditori energetici pentru clădiri;
24. organizează activitatea de agrementare tehnică
pentru produse, procedee şi echipamente noi în construcţii;
25. asigură condiţiile pentru aplicarea unitară a sistemului
calităţii în construcţii, conform legii;
26. este autoritatea competentă în domeniul produselor
pentru construcţii;
27. urmăreşte respectarea prevederilor legale
privind introducerea pe piaţă a produselor pentru construcţii prin unităţi
desemnate prin ordin al ministrului;
28. propune strategii pe termen mediu şi lung, precum
şi soluţii de reformă în cooperare cu instituţiile Uniunii Europene şi cu alte
instituţii şi organizaţii interne şi internaţionale în domeniul său de
activitate, pentru elaborarea şi implementarea de politici regionale, de
coeziune economică şi socială, precum şi a programelor de dezvoltare din
domeniul său de activitate;
29. colaborează, împreună cu alte ministere sau alte
instituţii relevante, după caz, cu organizaţiile interne şi internaţionale care
sprijină dezvoltarea în domeniul său de activitate;
30. coordonează, elaborează şi asigură, după caz,
implementarea şi monitorizarea politicii şi strategiei naţionale de dezvoltare
în domeniul său de activitate, scop în care:
a) elaborează în parteneriat Strategia naţională de
dezvoltare regională, în concordanţă cu politicile guvernamentale de
dezvoltare;
b) asigură coordonarea
metodologică a elaborării planurilor de dezvoltare teritorială naţională şi
regională;
c) urmăreşte realizarea obiectivelor de coeziune
economică, socială şi teritorială;
d) elaborează priorităţile, criteriile de
eligibilitate şi procedurile necesare finanţării, derulării şi monitorizării
programelor şi proiectelor din domeniul său de activitate;
e) elaborează, implementează şi monitorizează
strategia de pregătire şi formare profesională în domeniul său de activitate;
f) asigură, în condiţiile legii, managementul
fondurilor publice comunitare şi naţionale, aflate în responsabilitatea sa,
alocate domeniului său de activitate;
g) analizează şi propune Consiliului Naţional pentru
Dezvoltare Regională finanţarea programelor şi proiectelor de dezvoltare
regională din fodurile PHARE;
h) asigură managementul financiar şi tehnic al
programelor şi proiectelor de dezvoltare regională, cooperare transfrontalieră
şi transnaţională, reabilitare urbană, inclusiv transport urban, planificare
spaţială europeană, finanţate din fonduri PHARE, în sistem descentralizat extins, a celor finanţate din Fondul European
de Dezvoltare Regională, denumit în continuare FEDR,
prin Programul Operaţional Regional, denumit în
continuare POR, al
programelor şi proiectelor finanţate în cadrul Obiectivului Cooperare
Teritorială Europeană, denumit în continuare CTE din FEDR, Instrumentul European de
Vecinătate şi Parteneriat - componenta cooperare transfrontalieră -, denumit în
continuare ENPI-CBC, şi
Instrumentul de Asistenţă pentru Preaderare - componenta cooperare
transfrontalieră, denumit în continuare IPA-CBC, precum şi al altor instrumente de finanţare europene specifice
domeniului său de activitate;
i) exercită activităţi de audit intern şi control, atât
la nivelul aparatului propriu, cât şi la nivelul celorlalte entităţi implicate
în gestionarea şi utilizarea fondurilor comunitare, alocate pentru programele
şi proiectele de dezvoltare regională, cooperare transfrontalieră şi
transnaţională, finanţate din fonduri PHARE, precum si pentru POR si programele
finanţate în cadrul FEDR- CTE, ENPI-CBC şi IPÂ-CBC;
j) elaborează şi/sau avizează documentaţia de achiziţie
publică aferentă proiectelor finanţate din domeniul său de activitate;
k) contribuie la coordonarea activităţii birourilor
regionale pentru cooperare transfrontalieră în scopul implementării programelor
de dezvoltare regională şi de cooperare transfrontalieră;
l) colaborează cu autorităţile
competente în realizarea obiectivelor de cooperare externă a regiunilor de
dezvoltare de tip transfrontalier, transnaţional şi interregional sau la
nivelul euroregiunilor;
m) avizează statutul şi regulamentul de organizare şi
funcţionare al agenţiilor de dezvoltare regională, birourilor regionale pentru
cooperare transfrontalieră, al secretariatelor tehnice comune/lnfo point şi al
altor organisme de interes public care desfăşoară activităţi în domeniul său de
activitate;
n) coordonează şi/sau participă la procesul de
pregătire a cadrului organizatoric şi procedural necesar gestionării fondurilor
alocate prin POR si â programelor finanţate în cadrul FEDR- CTE, ENPI-CBC şi
IPA-CBC;
o) coordonează şi participă la procesul de elaborare a
documentelor de planificare privind dezvoltarea regională, elaborarea POR,
precum si a programelor finanţate în cadrul FEDR-CTE, ENPI-CBC şi IPA-CBC;
p) coordonează şi/sau participă la procesul de
elaborare a POR si a programelor finanţate în cadrul FEDR-CTE, ENPI-CBC si
l'PA-CBC;
q) coordonează şi/sau participă la elaborarea
Raportului anual de implementare solicitat de Comisia Europeană, potrivit
regulamentelor Uniunii Europene, şi asigură întocmirea raportărilor către
Uniunea Europeană asupra stadiului implementării programelor comunitare pe care
le gestionează; coordonează elaborarea şi implementarea Planului de Comunicare
şi Strategia de Comunicare pentru POR, a programelor finanţate în cadrul
FEDR-CTE, ENPI-CBC şi IPA-CBC;
r) asigură, după caz, preşedinţia, secretariatul sau
participarea în comitetele şi în comisiile aferente programelor din domeniul
său de activitate;
s) elaborează şi implementează politici, strategii şi
programe de comunicare în domeniul său de activitate;
31. gestionează legătura cu instituţiile naţionale şi
internaţionale şi unităţile de management de program din ţările vecine
implicate m programele de cooperare, în procesul elaborării documentelor de
programare, precum şi pe parcursul implementării programelor;
32. iniţiază, împreună cu instituţiile de profil,
programe menite să sprijine pregătirea profesională a funcţionarilor publici şi
a personalului angajat, în domeniul său de activitate;
33. participă la schimbul de informaţii şi experienţă
în relaţiile cu instituţiile şi organismele naţionale şi internaţionale
privitoare la domeniul său de activitate;
34. colaborează cu structurile implicate în
activitatea de combatere a infracţiunilor împotriva intereselor financiare ale
Comunităţilor Europene şi asigură comunicarea cu acestea;
35. participă, cu experţi desemnaţi, la întâlnirile
grupurilor de lucru în legătură cu domeniul său de activitate;
36. facilitează realizarea de schimburi de bune
practici între structurile implicate în derularea programelor din domeniul său
de activitate;
37. participă la sprijinirea dezvoltării capacităţii
administrative a structurilor implicate în programele din domeniul său de
activitate, precum şi la consolidarea şi extinderea parteneriatelor;
38. asigură îndrumarea metodologică şi procedurală a
activităţii structurilor cu atribuţii vizând implementarea programelor din
domeniul său de activitate;
39. coordonează, organizează şi îndrumă activitatea
de programare, gestionare, monitorizare şi control al asistenţei din partea
Uniunii Europene prin programul PHARE naţional - componenta coeziune economică
şi socială şi pentru programele PHARE de cooperare transfrontalieră;
40. organizează, împreună cu ministerele şi cu celelalte
organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale şi alte
persoane juridice, după caz, promovarea acţiunilor derulate în domeniul său de
activitate;
41. organizează evenimente/întâlniri cu reprezentanţi
ai instituţiilor publice, private, organizaţii guvernamentale, organizaţii
neguvernamentale, naţionale şi internaţionale din domeniul său de activitate;
42. închiriază, în condiţiile legii, bunurile imobile
proprietate publică a statului, pe care le are în administrare. Sumele obţinute
din chirii constituie venituri la bugetul de stat;
43. în vederea desfăşurării activităţii proprii, poate
închiria sau primi în administrare, conform legii, bunuri mobile şi imobile
proprietate publică sau privată;
44. contractează, în condiţiile legii, servicii
specializate în vederea obţinerii documentelor, datelor şi informaţiilor
necesare realizării atribuţiilor sale, precum şi servicii de consultanţă,
inclusiv servicii de prognoză şi statistică;
45. monitorizează şi evaluează politicile publice cu
impact asupra domeniului său de activitate;
46. asigură controlul utilizării resurselor financiare
alocate prin bugetul de stat şi a resurselor din credite interne şi externe, al
stadiului executării fizice a lucrărilor de infrastructură şi al calităţii
acestora din domeniul său de activitate, în conformitate cu prevederile
Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor
comunitare, precum şi a fondurilor de cofinantare aferente utilizate
necorespunzător, aprobată cu modificări prin Legea nr. 529/2003, cu
modificările şi completările ulterioare;
47. editează direct sau prin unităţile subordonate
publicaţii de specialitate şi de informare specifice domeniului său de
activitate;
48. emite avize şi dă aprobările de specialitate
prevăzute de lege în domeniile sale de activitate; fundamentează necesarul de
fonduri de la bugetul de stat, din credite interne, credite externe, precum şi
din alte surse de finanţare legal constituite pentru domeniul său de activitate;
49. gestionează resursele financiare alocate prin
bugetul de stat, din credite interne, credite externe, precum şi alte surse de
finanţare legal constituite pentru domeniul său de activitate;
50. organizează şi finanţează activitatea pentru
constituirea fondului propriu de colecţii şi baze de date, inclusiv baze de
date în profil teritorial, regional şi local, precum şi pentru constituirea
fondurilor de documentare specializate pentru domeniul său de activitate,
participând la sistemul informaţional geografic naţional şi internaţional
(GIS);
51. organizează, coordonează şi implementează
sistemul informaţional specific domeniului său de activitate şi emite
reglementări specifice în vederea corelării programelor sectoriale
informaţionale, cu excepţia sistemului informaţional naţional dedicat
implementării fondurilor comunitare nerambursabile;
52. iniţiază şi negociază,
din împuternicirea Guvernului, încheierea de convenţii, acorduri şi alte
înţelegeri internaţionale sau propune acestuia întocmirea formelor de aderare
la cele existente şi ia
măsuri de aplicare a acestora, în domeniul său de activitate;
53. iniţiază, elaborează şi avizează, după caz,
proiecte de acte normative şi de acorduri internaţionale în domeniul său de
activitate;
54. susţine promovarea intereselor operatorilor
economici autohtoni de profil pe pieţele internaţionale;
55. stabileşte, împreună cu
autorităţile administraţiei publice centrale şi locale care au atribuţii în
domeniu, măsuri pentru protejarea zonelor cu valoare istorică, arhitecturală
sau peisagistică, precum şi pentru integrarea acestora în acţiunile de
modernizare a localităţilor şi a zonelor aferente;
56. colaborează cu consiliile judeţene şi locale la
elaborarea studiilor şi programelor referitoare la dezvoltarea urbană şi
rurală, la construcţia de locuinţe şi lucrările tehnico-edilitare, în vederea
realizării politicilor sectoriale din aceste domenii; participă la susţinerea
operaţiunilor urbanistice şi de amenajare a teritoriului cu caracter pilot;
57. susţine şi mediază constituirea de parteneriate
public-private la nivel central şi local în domeniul său de activitate;
58. programează, coordonează, monitorizează şi
controlează utilizarea asistenţei financiare nerambursabile acordate României
de Uniunea Europeană şi statele membre pentru programele din domeniul său de
activitate;
59. asigură secretariatul Consiliului
Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Naţional şi Locuinţe;
60. asigură secretariatul Centrului naţional pentru
aşezări umane - HABITAT;
61. asigură organizarea şi funcţionarea Comisiei
tehnice pentru reducerea riscului seismic ai construcţiilor;
62. asigură organizarea şi funcţionarea Comitetului
ministerial şi a centrului operativ pentru situaţii de urgenţă;
63. asigură secretariatul comisiilor pentru efectuarea
cercetării prealabile în vederea declarării utilităţii publice pentru lucrările
de interes naţional, potrivit legii;
64. asigură organizarea şi funcţionarea Consiliului
tehnic permanent pentru construcţii - CTPC;
65. asigură Secretariatul Comisiei privind
determinarea oportunităţii proiectelor de dezvoltare a infrastructurii rurale,
conform Ordonanţei Guvernului nr. 7/2006 privind instituirea Programului de
dezvoltare a infrastructurii şi a unor baze sportive din spaţiul rural,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 71/2007;
66. avizează documentaţiile de urbanism privind
zonele şi staţiunile turistice, precum şi documentaţiile privind construcţiile
în domeniul turismului, conform legii;
67. asigură organizarea şi funcţionarea Comisiei de
recunoaştere şi desemnare în vederea notificării la Comisia Europeană a
organismelor pentru atestarea conformităţii produselor pentru construcţii şi a
organismelor autorizate să elibereze agrementele tehnice europene.
(2) Atribuţiile Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor
Publice şi Locuinţelor sunt exercitate direct sau prin organisme tehnice
specializate, autorităţi sau instituţii publice aflate în subordinea,
coordonarea sau sub autoritatea ministerului, prin alte autorităţi sau
societăţi comerciale autorizate.
(3) Pentru îndeplinirea atribuţiilor care-i revin,
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor poate solicita şi
obţine, fără plata tarifelor, informaţii privind datele înregistrate în Registrul
comerţului computerizat.
(4) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor îndeplineşte orice alte atribuţii din domeniul său de activitate,
stabilite prin acte normative.
Art. 5. - In exercitarea atribuţiilor sale, Ministerul
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor colaborează cu celelalte
ministere şi organe de specialitate din subordinea Guvernului, cu autorităţi
publice locale, cu alte instituţii şi autorităţi, precum şi cu orice alte
persoane juridice.
Art. 6. - In îndeplinirea atribuţiilor sale, Ministerul
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor este autorizat:
a) să desfăşoare activităţi de informare, publicitate
şi promovare a programelor din domeniul său de activitate, potrivit legii;
b) să contracteze, în condiţiile legii, servicii de
specialitate de traduceri, documentare şi arhivare documente;
c) să încheie protocoale de colaborare şi schimb de
informaţii cu alte instituţii publice, private, organizaţii guvernamentale şi
neguvernamentale, potrivit competenţelor sale;
d) să dea dispoziţii obligatorii pentru aplicarea
măsurilor dispuse ca urmare a exercitării atribuţiilor sale potrivit legii;
e) să solicite, în condiţiile legii, informaţiile şi
datele necesare realizării atribuţiilor sale;
f) să efectueze acte de control conform
reglementărilor în vigoare şi regulamentelor naţionale şi comunitare în
domeniul său de activitate, încheind în acest sens procese-verbale de control
cu valoare de titluri de creanţă ce constituie titluri executorii în condiţiile
legii, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind
controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de
cofihanţare aferente utilizate necorespunzător, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 529/2003, cu modificările şi completările ulterioare. In exercitarea
atribuţiilor de control, reprezentanţii mandataţi solicită documentele şi
informaţiile necesare;
g) să efectueze transport în cont propriu;
h) să aplice sancţiuni prevăzute de lege în competenţa
sa.
SECŢIUNEA a 2-a
Organizarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor
Publice şi Locuinţelor
Art. 7. - (1) Structura
organizatorică a Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor
este prevăzută în anexa nr. 1.
(2) Numărul maxim de posturi aprobat pentru
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor este de 620, exclusiv
demnitarii şi posturile aferente cabinetului ministrului. La numărul maxim de
posturi aprobat se adaugă un număr de 63 de posturi aferente consilierilor
pentru afaceri europene repartizaţi Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor
Publice şi Locuinţelor conform prevederilor legale în
vigoare.
(3) Statul de funcţii şi structura posturilor pe
compartimente, încadrarea personalului, modificarea, suspendarea sau încetarea
raporturilor de serviciu se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării,
lucrărilor publice şi locuinţelor.
(4) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor preia personalul Ministerului Integrării Europene şi personalul
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului care desfăşoară
activităţi în domeniul lucrărilor publice, amenajării teritoriului,
construcţiilor şi locuinţelor conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administraţiei publice centrale.
(5) In cadrul structurii organizatorice, prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor,
se pot organiza servicii, birouri şi alte compartimente şi se poate stabili
numărul posturilor aferente, cu încadrarea în numărul de posturi aprobat.
Art. 8. - (1) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor
Publice şi Locuinţelor are în componenţa sa unităţi teritoriale fără
personalitate juridică, precum şi unităţile prevăzute în anexa nr. 2 care
funcţionează în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea ministerului.
(2) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor desemnează, dintre specialiştii săi, consilieri şi/sau experţi care
îşi vor desfăşura activitatea în cadrul Reprezentanţei permanente a României pe
lângă Uniunea Europeană. Numărul maxim de posturi pentru personalul detaşat în
cadrul Reprezentanţei permanente a României pe lângă Uniunea Europeană este de
7, acesta putând fi modificat prin hotărâre a Guvernului.
(3) Personalului Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor
Publice şi Locuinţelor trimis în cadrul Reprezentanţei permanente a României pe
lângă Uniunea Europeană îi sunt aplicabile dispoziţiile legale în vigoare
privind drepturile personalului trimis în misiune permanentă în străinătate.
(4) Conducătorii unităţilor prevăzute la alin. (1) sunt
numiţi şi mandataţi să conducă unităţile şi sunt eliberaţi din funcţie prin
ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor, în conformitate
cu legislaţia în vigoare.
Art. 9. - (1) In structura Ministerului Dezvoltării,
Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, în cadrul numărului de posturi aprobat îşi
desfăşoară activitatea Agenţia de implementare pentru programele PHARE,
Autoritatea de management pentru POR şi autorităţile de management/autorităţile
comune de management, autorităţile naţionale si punctele de contact pentru
programele gestionate în cadrul FEDR-CTE, ENPI-CBC şi IPA-CBC:
a) Autoritatea de management pentru Programul de
cooperare transfrontalieră România-Serbia;
b) Autoritatea comună de management pentru Programul
Operaţional Comun România-Ucraina-Moldova;
c) Autoritatea comună de management pentru Programul
Operaţional Comun de cooperare în bazinul Mării Negre;
d) Autoritatea Naţională pentru Programul Operaţional
Comun Ungaria-Slovacia-România-Ucraina;
e) Autoritatea de management pentru Programul Operaţional de cooperare teritorială transfrontalieră
România-Bulgaria;
f) Autoritatea Naţională pentru Programul de Cooperare
Teritorială transfrontalieră Ungaria-România;
g) Autoritatea Naţională şi Punct de Contact pentru
Programul de cooperare teritorială transnaţională „Sud-Estul Europei";
h) Autoritatea Naţională şi Punct de Contact pentru
Programul de cooperare teritorială interregională Interreg IV C;
i) Autoritatea Naţională şi Punct Focal de Contact
pentru Programul cooperare teritorială interregională URBACT 2007-2013;
j) Autoritatea Naţională şi Punct de Contact pentru
Programul cooperare teritorială interregională ESPON 2013;
k) Autoritatea Naţională şi Persoană de contact pentru
Programul cooperare teritorială interregională INTERACT II.
(2) Autoritatea de management pentru Programul
Operaţional Regional îndeplineşte atribuţiile prevăzute în Hotărârea Guvernului
nr. 497/2004 privind stabilirea cadrului instituţional pentru coordonarea,
implementarea şi gestionarea instrumentelor structurale, cu modificările şi
completările ulterioare.
(3) Agenţia de implementare pentru programele PHARE,
autorităţile de management, autorităţile comune de management, autorităţile
naţionale şi punctele de contact prevăzute la alin. (1) îndeplinesc atribuţiile
prevăzute de actele normative aplicabile, detaliate în cadrul programelor.
(4) Agenţia de implementare pentru programele PHARE,
autorităţile de management şi autorităţile comune de management pot delega
atribuţii privind gestionarea curentă a programelor. In acest scop,
autorităţile comune de management pot înfiinţa/desemna, cu acordul ministrului
dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor, structura care, din punct de
vedere organizaţional, corespunde necesităţilor îndeplinirii acestui obiectiv.
(5) In condiţiile legii, în cadrul Ministerului
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor şi/sau al unităţilor aflate în
subordinea/coordonarea/sub autoritatea ministerului se organizează şi
funcţionează unităţi de management al proiectului, denumite în continuare UMP, şi unităţi de
coordonare a proiectului, denumite în continuare UCP,
pentru implementarea/administrarea proiectelor
finanţate din credite externe rambursabile sau nerambursabile, conduse de un
director de proiect numit prin ordin al ministrului.
(6) Structura organizatorică, numărul de persoane,
regulamentul de organizare şi funcţionare pentru fiecare UMP/UCP şi, după caz,
numărul de unităţi sunt prevăzute în documentele proiectului şi sunt preluate
ca atare în ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice si locuinţelor
privind înfiinţarea UMP/UCP.
(7) Ministrul numeşte personalul UMP/UCP şi
stabileşte competenţele directorului de proiect.
(8) In cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor
Publice şi Locuinţelor se organizează şi funcţionează UMP de diminuare a
riscului în cazul producerii calamităţilor naturale şi pregătire pentru situaţii de urgenţă, program finanţat de
Banca Mondială şi de Guvernul României.
SECŢIUNEA a 3-a
Conducerea şi administrarea Ministerului
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor
Art. 10. - (1) Conducerea Ministerului Dezvoltării,
Lucrărilor Publice şi Locuinţelor se asigură de către ministrul dezvoltării,
lucrărilor publice şi locuinţelor.
(2) Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor reprezintă în justiţie ministerul în raporturile cu celelalte
ministere, cu alte autorităţi publice şi organizaţii interne şi internaţionale,
precum şi cu persoane fizice şi juridice române şi străine.
(3) Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor este ordonator principal de credite şi îndeplineşte atribuţiile
generale prevăzute la art. 53 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi
funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi
completările ulterioare.
(4) Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor este preşedintele Consiliului Naţional pentru Dezvoltare Regională.
(5) In exercitarea atribuţiilor sale, ministrul
dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor emite ordine şi instrucţiuni.
(6) Prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor
publice şi locuinţelor pot fi delegate atribuţii şi persoanelor cu funcţii de
conducere.
Art. 11. - (1) Ministrul dezvoltării, lucrărilor
publice şi locuinţelor este ajutat în activitatea sa de 2 secretari de stat,
numiţi prin decizii ale primului-ministru, precum şi de secretarul general şi
de 2 secretari generali adjuncţi, numiţi în condiţiile legii.
(2) Secretarii de stat exercită atribuţiile delegate
prin ordin de ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor.
(3) Secretarul general şi, respectiv, secretarii
generali adjuncţi ai Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor au atribuţiile şi responsabilităţile prevăzute la art. 49 alin. (2)
din Legea nr. 90/2001, cu modificările şi completările ulterioare. Aceştia pot
îndeplini şi alte atribuţii prevăzute de Regulamentul de organizare şi
funcţionare al Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor ori
încredinţate de ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor.
(4) Atribuţiile direcţiilor, serviciilor, birourilor
şi ale altor compartimente din aparatul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor
Publice şi Locuinţelor se stabilesc prin regulamentul de organizare şi
funcţionare, care se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor
publice şi locuinţelor.
Art. 12. - Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice
şi Locuinţelor poate închiria unor operatori economici sau poate da în
administrare altor instituţii de utilitate publică spaţii situate în imobilele
proprietate publică sau privată a statului, în care îşi desfăşoară activitatea
şi pe care le administrează, în condiţiile legii, în următoarele scopuri:
a) organizarea bufetelor de incintă;
b) instalarea de automate pentru băuturi calde şi reci;
c) mijloace de publicitate;
d) pentru alte activităţi care au legătură cu
activitatea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor sau
sunt necesare în derularea activităţii acestuia.
Art. 13. - Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice
şi Locuinţelor va cuprinde în bugetul său fondurile necesare pentru dezvoltarea
fondului documentar, finanţarea cheltuielilor de capital şi achiziţionarea
obiectelor de inventar necesare funcţionării bibliotecii specializate de drept
public din cadrul Centrului de Documentare pentru Construcţii, Arhitectură,
Urbanism şi Amenajarea Teritoriului - CDCAS Bucureşti.
Art. 14. - (1) Prefecturile asigură spaţiile
corespunzătoare pentru desfăşurarea activităţii unităţilor teritoriale ale
Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor.
(2) In localităţile în care unităţile teritoriale ale
Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor nu dispun de spaţii
corespunzătoare, consiliile locale vor sprijini aceste unităţi prin asigurarea,
în condiţiile legii, de amplasamente în vederea desfăşurării activităţii acestora.
Art. 15. - (1) Stabilirea numărului maxim de
autoturisme şi a consumului lunar de carburanţi se face potrivit dispoziţiilor
legale în vigoare.
(2) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor are în dotare, pentru activităţi specifice, 25 de autoturisme cu un
consum lunar de carburant de 450 litri pentru fiecare autoturism.
(3) Pentru transportul demnitarilor şi parcul comun,
numărul de autoturisme se stabileşte potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 80/2001
privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile
administraţiei publice şi instituţiile publice, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 247/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 16. - Ministerul
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor este încadrat cu funcţionari
publici cu funcţii generale, funcţionari publici cu funcţii specifice
ministerului şi cu personal angajat cu contract individual de muncă, salarizaţi
în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 17. - Patrimoniul Ministerului Dezvoltării,
Lucrărilor Publice şi Locuinţelor se constituie prin preluarea patrimoniului
Ministerului Integrării Europene şi a unei părţi din patrimoniul Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, pe baza Protocolului de
predare-primire ce se va încheia în termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea
unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 247 din 12 aprilie 2007.
CAPITOLUL II
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 18. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 19. - Pe data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 243/2006
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Integrării Europene, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 194 din 1 martie 2006, cu modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor,
Lâszlo Borbely
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Sebastian Teodor Gheorghe
Vlădescu,
secretar de stat
ANEXA Nr. 11)
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor
*) Se organizeaza conform legislatiei in vigoare,
prin ordin al ministrului
**) Se organizeaza la nivel de servicu
1) Anexa nr. 1 este
reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2
A. UNITĂŢILE
care funcţionează în subordinea Ministerului
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor şi care se finanţează din
venituri proprii şi din subvenţii de la bugetul de stat, în condiţiile legii
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
Sursa de finanţare
|
Localitatea
|
1.
|
Centrul Naţional pentru Reducerea Riscului Seismic
|
Venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de stat, în
condiţiile legii
|
Bucureşti
|
2.
|
Centrul de Documentare pentru
Construcţii, Arhitectură, Urbanism şi Amenajarea Teritoriului - CDCAS
|
Venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de stat, în
condiţiile legii
|
Bucureşti
|
B. UNITĂŢILE
care funcţionează în coordonarea Ministerului
Dezvoltării, Lucrărilor Publice si Locuinţelor
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
Localitatea
|
1.
|
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Construcţii şi
Economia Construcţiilor - ÎNCERC Bucureşti
|
Bucureşti
|
2.
|
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Urbanism şi
Amenajarea Teritoriului - URBANPROIECT Bucureşti
|
Bucureşti
|
C. UNITĂŢILE
care funcţionează sub autoritatea Ministerului
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
Localitatea
|
1.
|
Agenţia Naţională pentru Locuinţe - A.N.L.
|
Bucureşti
|
2.
|
Compania Naţională de Investiţii „C.N.I." - S.A.
|
Bucureşti
|