HOTARARE
Nr. 243 din 16 februarie 2006
privind organizarea si
functionarea Ministerului Integrarii Europene
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 194 din 1 martie 2006
In temeiul art. 108 din
Constituţia României, republicată, şi al art. 40 alin. (1) din Legea nr.
90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a
ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Ministerul
Integrării Europene se organizează şi funcţionează ca organ de specialitate al
administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea
Guvernului, care asigură fundamentarea şi coordonarea procesului de pregătire a
aderării României la Uniunea Europeană, participă la coordonarea la nivel
naţional a procesului de luare a deciziilor şi adoptare a poziţiilor României
în problematica afacerilor europene, elaborează şi coordonează implementarea
strategiei de dezvoltare regională.
(2) Ministerul Integrării
Europene este minister de sinteză.
(3) Ministerul Integrării
Europene are sediul în municipiul Bucureşti, str. Apolodor nr. 17, latura nord,
sectorul 5, şi dispune de spaţii corespunzătoare desfăşurării activităţii sale
şi în imobilul din Bd. Libertăţii nr. 12, etajele IV şi V, sectorul 5.
Art. 2. - Pentru realizarea
obiectivelor din domeniul său de activitate,
Ministerul Integrării Europene exercită următoarele funcţii:
a) de strategie, prin care se asigură
elaborarea strategiei de punere în aplicare a Programului de guvernare în
domeniul integrării europene;
b) de reglementare, prin care se asigură elaborarea cadrului normativ şi instituţional pentru
realizarea obiectivelor strategice din domeniul său de activitate;
c) de reprezentare, prin care se
asigură, în numele statului sau al Guvernului României, reprezentarea pe plan
intern si extern în domeniul său de activitate;
d) de autoritate de stat, prin
care se asigură urmărirea şi controlul transpunerii reglementărilor comunitare
în legislaţia naţională, precum şi aplicarea şi respectarea reglementărilor
legale privind organizarea şi funcţionarea instituţiilor care îşi desfăşoară
activitatea în subordinea sau sub autoritatea sa;
e) de administrare, prin care se
asigură administrarea patrimoniului său, potrivit dispoziţiilor legale.
Art. 3. - (1) Ministerul
Integrării Europene are următoarele atribuţii principale:
a) participă, împreună cu
Ministerul Afacerilor Externe, la coordonarea relaţiilor ministerelor şi ale
altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale române cu
instituţiile Uniunii Europene şi cu statele membre ale acesteia în procesul de
aderare a României la Uniunea Europeană;
b) asigură, sprijină sau
coordonează, după caz, îndeplinirea obligaţiilor care decurg din clauzele
Acordului european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi
Comunităţile Europene şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, semnat
la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat de România prin Legea nr. 20/1993
şi denumit în continuare Acordul european, precum şi activităţile desfăşurate de partea română în cadrul
instituţiilor create prin acest acord;
c) participă, împreună cu
Ministerul Afacerilor Externe, la procesul de gestionare a afacerilor europene,
aflat în coordonarea primului-ministru, pentru participarea cu statut de observator la activităţile Uniunii
Europene, scop în care cele două instituţii:
1. asigură coordonarea
interministerială necesară pregătirii elaborării poziţiilor României în cadrul
instituţiilor comunitare;
2. elaborează metodologia de
lucru în cadrul sistemului naţional de gestionare a afacerilor europene,
asigurând coerenţa între nivelul administrativ şi cel politic;
3. furnizează expertiza tehnică,
alături de cea politică a Ministerului Afacerilor Externe, necesară elaborării
unor poziţii ale României pentru domeniile aferente problematicii afacerilor
europene, împreună cu ministerele de linie;
4. mediază poziţiile divergente
pe problematica afacerilor europene dintre ministere şi celelalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale în cadrul procesului de luare
a deciziilor şi adoptare a poziţiilor României;
5. avizează, în mod obligatoriu,
acţiunile şi poziţiile promovate de către celelalte ministere şi autorităţi ale
administraţiei publice centrale, în cadrul participărilor la activităţile
Uniunii Europene în probleme care ţin de activitatea lor specifică, şi primeşte
informări asupra rezultatelor participării reprezentanţilor români la
activităţile instituţiilor europene;
6. supune aprobării Guvernului
poziţiile României de importanţă strategică pe problematica afacerilor europene;
7. urmăreşte punerea în practică
de către ministere şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei
publice centrale a poziţiilor adoptate de Guvernul României în cadrul
instituţiilor comunitare;
d) fundamentează şi coordonează
procesul de pregătire a aderării României la Uniunea Europeană, îndeplinind
următoarele atribuţii specifice:
1. elaborează, împreună cu
ministerele şi cu celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice
centrale şi locale, propuneri privind politica guvernamentală de pregătire
pentru aderare a României;
2. coordonează, elaborează,
avizează, prezintă şi susţine în relaţia cu instituţiile Uniunii Europene,
împreună cu ministerele implicate, documentele de programare care vizează
pregătirea pentru aderare şi urmăreşte transpunerea în practică a acestora;
3. coordonează procesul de
monitorizare a respectării angajamentelor asumate în procesul de negociere a
aderării la Uniunea Europeană;
4. asigură preşedinţia şi
secretariatul părţii române în subcomitetele de asociere prevăzute de Acordul
european, colaborând cu ministerele şi cu celelalte autorităţi ale administraţiei
publice centrale în pregătirea acestor subcomitete;
5. asigură preşedinţia şi
secretariatul părţii române la lucrările Comitetului de asociere prevăzut de
Acordul european;
6. avizează propunerile de
strategii sectoriale de pregătire pentru aderarea României la Uniunea
Europeană;
7. asigură copreşedinţia
Consiliului interministerial pentru dezvoltare regională, infrastructură,
amenajarea teritoriului şi turism;
8. asigură copreşedinţia
Consiliului interministerial pentru relaţii externe şi afaceri europene;
9. participă la Consiliul
interministerial pentru integrare europeană;
10. participă la Consiliul
interministerial pentru probleme economice, politici fiscale şi comerciale,
piaţa internă, competitivitate, mediul de afaceri;
11. participă la Consiliul de
planificare strategică;
12. coordonează
elaborarea documentelor de raportare a realizărilor înregistrate în pregătirea
pentru aderarea României la Uniunea Europeană;
e) urmăreşte asigurarea
compatibilităţii şi coerenţei diferitelor programe şi acţiuni guvernamentale în
materie de dezvoltare, restructurare şi reformă cu obiectivele aderării la
Uniunea Europeană;
f) asigură
elaborarea, coordonarea implementării şi monitorizarea politicilor de
dezvoltare regională, scop în care:
1. elaborează Strategia
naţională de dezvoltare regională, în concordanţă cu strategiile guvernamentale
de dezvoltare;
2. asigură coordonarea
metodologică a elaborării planurilor de dezvoltare regională;
3. urmăreşte realizarea
obiectivelor de coeziune economică şi socială, în scopul diminuării decalajelor
în dezvoltarea regiunilor şi zonelor ţării, al întăririi capacităţii
competitive a fiecărei regiuni;
4. analizează şi propune
Consiliului Naţional pentru Dezvoltare Regională finanţarea programelor şi
proiectelor de dezvoltare regională;
5. elaborează programe de sprijin
al regiunilor pentru a dobândi mijlocele necesare în vederea restructurării,
modernizării şi dezvoltării acestora;
6. elaborează priorităţile,
criteriile şi procedurile necesare în vederea finanţării şi monitorizării
programelor şi proiectelor din domeniul său de activitate;
7. elaborează, implementează şi
monitorizează strategia de pregătire şi formare profesională în domeniul
dezvoltării regionale;
8. asigură managementul financiar
şi tehnic al Fondului naţional privind dezvoltarea regională şi al fondurilor
de tip prestructural şi structural pentru realizarea coeziunii economice şi
sociale;
9. colaborează cu Ministerul
Afacerilor Externe în realizarea obiectivelor de cooperare externă a regiunilor
de dezvoltare de tip transfrontalier, interregional sau la nivelul
euroregiunilor;
10. reprezintă Guvernul în
relaţia cu Uniunea Europeană şi cu alte organizaţii internaţionale în domeniul
său de activitate, pentru elaborarea şi implementarea de politici de coeziune
economică şi socială şi de programe privind dezvoltarea regională;
11. colaborează, împreună cu
Ministerul Afacerilor Externe şi Ministerul Economiei şi Comerţului, după caz,
cu organizaţiile interne sau internaţionale care sprijină dezvoltarea
regională, cu camerele de comerţ şi industrie şi cu alţi reprezentanţi ai
mediilor de afaceri, pentru elaborarea programelor din domeniul său de
activitate;
12. iniţiază, elaborează şi
avizează, după caz, împreună cu alte organe de specialitate ale administraţiei
publice centrale, proiecte de acte normative şi de acorduri internaţionale în
domeniul său de activitate;
13.
auditează gestionarea fondurilor constituite în condiţiile Legii nr. 315/2004
privind dezvoltarea regională în România, cu modificările şi completările
ulterioare, potrivit atribuţiilor ce îi revin în utilizarea fondurilor alocate
de la bugetul de stat pentru dezvoltare regională, precum şi în calitatea sa de
agenţie de implementare a programului PHARE - Coeziune economică şi socială;
avizează statutul de organizare şi funcţionare al agenţiilor pentru dezvoltare
regională şi al birourilor de cooperare transfrontalieră;
14. asigură preşedinţia şi
secretariatul Consiliului Naţional pentru Dezvoltare Regională;
g) centralizează informaţiile
privind modul de utilizare a fondurilor comunitare şi propune măsuri pentru
îmbunătăţirea gradului de absorbţie al acestora;
h) avizează, în mod obligatoriu,
proiectele de acte normative care urmăresc armonizarea legislaţiei naţionale cu
cea comunitară. Iniţiatorii proiectelor de acte normative vor include, în mod
obligatoriu, în cuprinsul documentelor de prezentare şi motivare a proiectelor
menţiuni exprese privind denumirea reglementărilor comunitare cu care se
realizează armonizarea, dispoziţiile care sunt transpuse în cuprinsul
respectivelor proiecte, precum şi indicarea măsurilor de implementare;
i) coordonează procesul de
prenotificare către Comisia Europeană a legislaţiei naţionale care transpune
prevederile acquis-ului comunitar;
j) coordonează procesul de
monitorizare a legislaţiei naţionale, în vederea identificării şi eliminării
barierelor în calea liberei circulaţii a persoanelor, serviciilor şi
capitalurilor;
k) fundamentează, în calitate de
minister de sinteză, împreună cu ministerele de resort, poziţiile României în
procedurile contencioase în faţa instanţelor comunitare, precum şi în
procedurile necontencioase şi cooperează cu Ministerul Afacerilor Externe şi
Ministerul Justiţiei pentru stabilirea reprezentării României în faţa
instanţelor comunitare;
I) organizează
Centrul naţional SOLVIT;
m) reprezintă punctul naţional de
contact pentru problematica pieţei interne şi pentru Oficiul TAIEX al Comisiei
Europene;
n) coordonează procesul de
elaborare, adoptare şi implementare a strategiei şi legislaţiei privind piaţa
internă în România şi asigură crearea instrumentelor specifice pentru
cooperarea administrativă în cadrul pieţei interne;
o) reprezintă punctul tehnic de
contact şi asigură responsabilul naţional în problematica
Strategiei Lisabona în coordonarea primului-ministru;
p) examinează, sub aspectul
compatibilităţii cu reglementările comunitare, la solicitarea Departamentului
pentru Relaţia cu Parlamentul, propunerile legislative, în vederea formulării
punctului de vedere al Guvernului asupra acestora;
q) coordonează evaluarea gradului
de compatibilitate a legislaţiei naţionale în vigoare cu actele normative
comunitare şi formulează propuneri în vederea accelerării procesului de
armonizare şi implementare;
r) propune
Guvernului, în vederea susţinerii în faţa Parlamentului, lista cuprinzând
proiectele de acte normative prioritare, însoţită de fundamentarea necesară, în
vederea accelerării procesului de aderare la Uniunea Europeană;
s) iniţiază măsuri şi participă,
împreună cu instituţiile de profil, la elaborarea programelor menite să
sprijine pregătirea profesională a funcţionarilor publici, precum şi a
agenţilor economici, în domeniul integrării europene;
ş) stabileşte, împreună cu
ministerele şi cu celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice
centrale şi locale, sistemul de date, informaţii şi raportări periodice privind
reflectarea evoluţiei integrării europene, pe care le supune analizei şi, după
caz, aprobării Guvernului;
t) organizează, împreună cu
ministerele şi cu celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice
centrale şi locale, după caz, acţiuni pentru familiarizarea opiniei publice din
România cu procesul de aderare, asigură informarea, sub forma unor publicaţii periodice,
asupra evoluţiei procesului naţional şi european de integrare şi urmăreşte
promovarea valorilor şi a spiritului european în cadrul societăţii civile;
ţ) cooperează cu Ministerul
Afacerilor Externe la elaborarea, realizarea şi promovarea în ţările membre ale
Uniunii Europene şi în ţările candidate a unei strategii de informare,
comunicare şi de imagine privind evoluţia procesului de pregătire a României
pentru aderare;
u) realizează dialogul social pe
problemele integrării europene cu organizaţiile patronale şi sindicale
reprezentative la nivel naţional, potrivit legii;
v) poate închiria, în condiţiile
legii, bunurile imobile proprietate publică a statului, pe care le are în
administrare. Sumele obţinute din chirie constituie venituri la bugetul de stat.
(2) Ministerul Integrării Europene îndeplineşte orice alte atribuţii din
domeniul său de activitate, stabilite prin acte normative.
Art. 4. - In cadrul Ministerului
Integrării Europene se organizează, potrivit legii, Corpul consilierilor de
integrare, cu atribuţii în domeniul realizării programelor şi reformelor
necesare pregătirii aderării României la Uniunea Europeană.
Art. 5. - Ministerul Integrării
Europene supune dezbaterii Guvernului, periodic, rapoarte privind modul de
realizare a sistemului naţional de gestionare a afacerilor europene, stadiul
pregătirii pentru aderare, evaluarea gradului de armonizare a legislaţiei
române cu reglementările comunitare, precum şi măsurile corespunzătoare.
Art. 6. - (1) Ministrul integrării
europene conduce activitatea Ministerului Integrării Europene, reprezintă în
justiţie ministerul în raporturile cu celelalte ministere, cu alte autorităţi
publice şi organizaţii interne şi internaţionale, precum şi cu persoane fizice
şi juridice române şi străine.
(2) Ministrul integrării europene
este ordonator principal de credite şi îndeplineşte atribuţiile generale
prevăzute la art. 53 din
Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a
ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Ministrul integrării europene este preşedintele părţii române la reuniunile
Comitetului de asociere România - Uniunea Europeană şi preşedintele Consiliului
Naţional pentru Dezvoltare Regională.
(4) In exercitarea atribuţiilor
sale, ministrul integrării europene emite ordine şi instrucţiuni.
Art. 7. - (1) Ministrul integrării
europene este ajutat de 3 secretari de stat, numiţi prin decizii ale
primului-ministru, precum şi de secretarul general şi de secretarul general
adjunct, numiţi în condiţiile legii.
(2) Secretarii de stat exercită atribuţiile delegate prin ordin de ministrul
integrării europene.
(3) Secretarul general şi,
respectiv, secretarul general adjunct al Ministerului Integrării Europene au
atribuţiile şi responsabilităţile prevăzute la art. 49 alin. (2) din Legea nr.
90/2001, cu modificările şi completările ulterioare. Aceştia pot îndeplini şi
alte însărcinări prevăzute de regulamentul de organizare şi funcţionare a
Ministerului Integrării Europene ori încredinţate de ministrul integrării
europene.
(4) Atribuţiile
compartimentelor din aparatul Ministerului Integrării Europene se stabilesc
prin regulamentul de organizare şi funcţionare, care se aprobă prin ordin al
ministrului integrării europene.
Art. 8. - (1) In structura
organizatorică a Ministerului Integrării Europene funcţionează direcţii
generale şi direcţii; prin ordin al ministrului integrării europene, în cadrul
direcţiilor pot fi constituite servicii şi birouri.
(2) Structura organizatorică a
Ministerului Integrării Europene este prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
(3) Numărul maxim de posturi
aprobat pentru Ministerul Integrării Europene este de 455, exclusiv corpul
consilierilor de integrare, demnitarii şi cabinetul ministrului.
(4) Statul de funcţii şi
structura posturilor pe compartimente, încadrarea personalului, modificarea,
suspendarea sau încetarea raporturilor de serviciu se aprobă prin ordin al
ministrului integrării europene.
Art. 9. - (1) In structura Ministerului Integrării Europene, în cadrul numărului de
posturi aprobat se organizează Autoritatea de management pentru Programul operaţional regional, Unitatea naţională
de sprijin pentru programele INTERREG şi Autoritatea de management pentru noul
instrument de vecinătate.
(2) Autoritatea de management pentru Programul operaţional regional îndeplineşte
atribuţiile prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 497/2004 privind stabilirea
cadrului instituţional pentru coordonarea, implementarea şi gestionarea
instrumentelor structurale, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Atribuţiile pentru Unitatea
naţională de sprijin pentru programele INTERREG şi pentru Autoritatea de
management pentru noul instrument de vecinătate vor fi stabilite prin hotărâre
a Guvernului.
Art. 10. - Ministerul Integrării
Europene este încadrat cu funcţionari publici cu funcţii specifice
ministerului, alţi funcţionari publici şi cu personal angajat cu contract
individual de muncă.
Art. 11. - (1) Ministerul
Integrării Europene desemnează prin ordin al ministrului specialişti ai
instituţiei, consilieri şi/sau experţi care îşi vor desfăşura activitatea în
cadrul Misiunii permanente a României pe lângă Uniunea Europeană şi, cu acordul
Ministerului Afacerilor Externe, în unele ambasade ale statelor membre ale
Uniunii Europene.
(2) Numărul maxim de posturi
pentru personalul detaşat este de 9 posturi în cadrul Misiunii permanente a
României pe lângă Uniunea Europeană.
Art. 12. - (1) Ministerul
Integrării Europene coordonează, în numele Guvernului, activitatea Institutului
European din România.
(2) Institutul European din
România este instituţia publică cu personalitate juridică, finanţată de la
bugetul de stat prin bugetul Ministerului Integrării Europene.
Art. 13. - (1) Stabilirea
numărului maxim de autoturisme şi a consumului lunar de carburanţi se face
potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
(2) Ministerul Integrării Europene
are în dotare, pentru activităţi specifice, 3 autoturisme cu un consum lunar de
carburant de 450 litri pentru fiecare autoturism.
Art. 14. - Pe data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 402/2004
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Integrării Europene, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 267 din 26 martie 2004, cu modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
Ministrul muncii, solidarităţii
sociale şi familiei,
Mihai Constantin Şeitan,
secretar de stat
p. Ministrul finanţelor publice,
Cătălin Doica,
secretar de stat