LEGE
Nr. 555 din 2 decembrie 2004
privind unele masuri pentru privatizarea Societatii Nationale a Petrolului
"Petrom" - S.A. Bucuresti
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1148 din 6 decembrie 2004
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Cadrul juridic al privatizarii. Definitii
Art. 1
Prezenta lege stabileste cadrul juridic pentru privatizarea Societatii
Nationale a Petrolului "Petrom" - S.A. Bucuresti si pentru
indeplinirea anumitor obligatii contractuale, in vederea dobandirii de catre
OMV AKTIENGESELLSCHAFT din Austria a 51% din capitalul social al societatii,
precum si pentru executarea contractului de privatizare.
Art. 2
In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele
semnificatii:
a) actiuni referitoare la terenuri - orice actiuni emise catre vanzator, ca
urmare a oricarei majorari de capital social efectuate cu valoarea terenurilor
in curs de clarificare;
b) agentul Escrow - ING Bank N.V. Amsterdam - Sucursala Bucuresti;
c) angajamentul de despagubire privind mediul - prevederile detaliate ale
contractului de privatizare privind raspunderea pentru obligatiile de mediu ale
societatii, rezultand din contaminarea istorica si pentru costurile de
abandonare a sondelor oprite, inchise sau care asteapta sa fie abandonate;
d) ANRM - Agentia Nationala pentru Resurse Minerale, organ de specialitate
al administratiei publice centrale, care se organizeaza si functioneaza conform
Hotararii Guvernului nr. 756/2003 privind organizarea si functionarea Agentiei
Nationale pentru Resurse Minerale;
e) BERD - Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare;
f) concurent - orice persoana care este implicata in mod activ, direct sau
printr-un afiliat al sau, in sectorul petrolului si gazelor naturale;
g) contaminare istorica - afectarea, realizata pana la data finalizarii, cu
substante sau produse rezultate din activitati in sectorul petrolului si
gazelor naturale a solului, a apelor subterane sau a apelor de suprafata,
tinandu-se seama si de migratia acestor substante sau produse, precum si de
expunerea unor persoane la acestea, astfel cum sunt definite in contractul de
privatizare;
h) contractul de privatizare - contractul de privatizare semnat in data de
23 iulie 2004 intre Ministerul Economiei si Comertului din Romania, prin
Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, si OMV
AKTIENGESELLSCHAFT din Austria;
i) contul Escrow pentru pretul de cumparare - contul deschis de agentul
Escrow in beneficiul vanzatorului si in care cumparatorul va depune pretul
pentru actiunile cumparate de la vanzator;
j) contul Escrow pentru pretul de subscriere - contul deschis de agentul
Escrow in beneficiul societatii si in care cumparatorul va depune pretul de
subscriere;
k) cumparator - OMV AKTIENGESELLSCHAFT, societate pe actiuni de
nationalitate austriaca;
l) data finalizarii - data la care are loc finalizarea;
m) finalizare - finalizarea procesului de privatizare, astfel cum este
acesta avut in vedere in contractul de privatizare, cumparatorul dobandind in
mod efectiv dreptul de proprietate asupra unui numar de actiuni reprezentand
51% din capitalul social al societatii;
n) indatorarea neta - totalul, exprimat in euro, al tuturor sumelor
datorate de societate bancilor si altor institutii financiare sau de credit, al
oricaror titluri de debit emise de societate pe pietele de capital romanesti
si/sau internationale, al oricaror dividende datorate actionarilor si al
oricaror taxe si impozite curente scadente, din care se scad numerarul din
casa, cecurile emise societatii si soldurile active ale conturilor bancare ale
societatii;
o) partea corespunzatoare din actiunile referitoare la terenuri - numarul
de actiuni emise de societate, ca urmare a majorarilor de capital social cu
valoarea aferenta terenurilor in curs de clarificare, pe care vanzatorul le
vinde cumparatorului, pentru ca acesta sa detina 51% din capitalul social al
societatii, dupa efectuarea fiecareia dintre aceste majorari de capital social;
p) societatea - Societatea Nationala a Petrolului "Petrom" - S.A.
Bucuresti;
q) terenuri in curs de clarificare - ansamblul tuturor terenurilor folosite
de societate si cu privire la care societatea este indreptatita sa primeasca
certificate de atestare a dreptului sau de proprietate, conform Hotararii
Guvernului nr. 834/1991 privind stabilirea si evaluarea unor terenuri detinute
de societatile comerciale cu capital de stat, cu modificarile si completarile
ulterioare, cu privire la care, pana la data semnarii contractului, nu s-a
efectuat o majorare de capital social, conform cerintelor legislatiei
privatizarii;
r) valoarea maxima a terenurilor - valoarea totala estimata a terenurilor
in curs de clarificare, respectiv suma de 25.000.000 USD (douazeci si cinci
milioane dolari S.U.A.);
s) vanzator - Ministerul Economiei si Comertului din Romania, prin Oficiul
Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, institutie publica cu
personalitate juridica, infiintata in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 88/2001 privind infiintarea Oficiului Participatiilor Statului si
Privatizarii in Industrie, aprobata cu modificari prin Legea nr. 552/2001, cu
sediul social situat in Calea Victoriei nr. 152, sectorul 1, 010072 Bucuresti,
Romania, care, potrivit art. 1 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 88/2001, cu modificarile ulterioare, desfasoara, in numele Ministerului
Economiei si Comertului, activitati legate de exercitarea calitatii acestuia de
actionar in numele statului, la societatile din portofoliul sau.
Art. 3
(1) Se aproba contractul de privatizare, semnat la data de 23 iulie 2004
intre Ministerul Economiei si Comertului din Romania, prin Oficiul
Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, si OMV
AKTIENGESELLSCHAFT din Austria, al carui obiect este reprezentat de
vanzarea-cumpararea unui numar de 12.739.341.312 actiuni ale societatii,
reprezentand 33,34% din capitalul social al societatii, si majorarea
capitalului social al societatii cu un numar de actiuni care sa-i permita
cumparatorului sa detina, dupa subscrierea de catre actionarii minoritari ai
societatii, BERD si cumparator, 51% din capitalul social al societatii.
(2) Semnarea contractului de privatizare, in forma si cu continutul
negociate intre parti, a fost aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 1.090/2004
privind unele masuri pentru privatizarea Societatii Nationale a Petrolului
"Petrom" - S.A. Bucuresti, din data de 8 iulie 2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 650 din 19 iulie 2004.
(3) Contractul de privatizare va fi angajant, din punct de vedere juridic,
pentru parti, si va fi executat in conformitate cu prevederile sale.
CAP. 2
Conditii generale privind transferul actiunilor
Art. 4
(1) Plata pentru actiunile emise de societate si subscrise de cumparator la
majorarea capitalului social se considera efectuata in mod valabil, in sensul
art. 220 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, la
data la care suma aportului este varsata in contul Escrow pentru pretul de
subscriere, deschis si administrat de agentul Escrow in beneficiul societatii.
(2) Pretul pe actiune pentru subscriere poate fi ajustat in conditiile
prevazute in contractul de privatizare, dar nu va fi mai mic de 95% din pretul
pe actiune, convenit in contractul de privatizare.
(3) Echivalentul in lei al pretului pe actiune pentru subscriere, stabilit
conform contractului de privatizare, se va determina pe baza cursului de
referinta leu/euro sau leu/dolar S.U.A., dupa caz, stabilit de Banca Nationala
a Romaniei, pentru data hotararii adunarii generale extraordinare a
actionarilor de majorare a capitalului social al societatii.
Art. 5
(1) O suma de 50.000.000 euro (cincizeci de milioane euro) din pretul de
cumparare va fi pastrata in contul Escrow pentru pretul de cumparare si dupa
data finalizarii, cu destinatia de a acoperi, in intregime sau partial,
obligatiile eventuale ale vanzatorului, rezultand din cresterea indatorarii
nete a societatii.
(2) Vanzatorul va elibera garantia de participare numai dupa primirea, din
partea cumparatorului, a unei garantii - in forma agreata de parti in
contractul de privatizare, in valoare de 50.000.000 euro (cincizeci de milioane
euro), acoperind obligatiile eventuale ale cumparatorului, rezultand din
scaderea indatorarii nete a societatii.
Art. 6
La data finalizarii, mandatul membrilor consiliului de administratie al
societatii inceteaza de drept. La aceeasi data, cumparatorul are dreptul si
obligatia de a numi doi administratori provizorii pentru conducerea societatii,
acestia avand drepturile si obligatiile prevazute pentru consiliul de
administratie de Legea nr. 31/1990, republicata, pana la numirea unui nou
consiliu de administratie de catre adunarea generala a actionarilor societatii.
Art. 7
Incasarea pretului de cumparare se considera realizata la data la care este
creditat contul bancar al vanzatorului, deschis la agentul Escrow, cu suma
reprezentand pretul de cumparare, mai putin suma retinuta in contul Escrow
pentru pretul de cumparare, pentru garantarea raspunderii vanzatorului pentru
cresterea indatorarii nete si a onorariului de succes, cuvenit consultantului
vanzatorului.
CAP. 3
Prevederi fiscale
Art. 8
(1) Cota de cheltuieli necesare pentru dezvoltarea si modernizarea
productiei de titei si gaze naturale, rafinarii, transportului si distributiei
petroliere, inregistrata conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 168/1998
privind stabilirea cotelor de cheltuieli necesare dezvoltarii si modernizarii
productiei de titei si gaze naturale, rafinarii, transportului si distributiei
petroliere, cu modificarile ulterioare, asa cum a fost aplicata de societate
pentru perioada de pana la data de 31 decembrie 2004, este deductibila la
calculul profitului impozabil si nu va face obiectul impozitarii sau al unei
obligatii de rambursare ulterioara, pe durata existentei societatii. Aceasta
cota va putea fi folosita in scopul efectuarii de investitii stabilite in
conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 168/1998, cu modificarile
ulterioare. In cazul in care a fost efectuata o investitie in scopurile permise
de Hotararea Guvernului nr. 168/1998, cu modificarile ulterioare, valoarea
rezervei constituite in baza acestei hotarari nu se reduce nici cu suma
investita, nici pe masura amortizarii activelor finantate din aceasta sursa sau
a scaderii lor din evidenta. Aceasta rezerva nu poate fi distribuita.
(2) Cheltuielile cu amortizarea mijloacelor fixe, precum si cheltuielile de
cercetare geologica in vederea descoperirii de noi rezerve de titei si gaze
naturale, finantate din aceasta rezerva, vor fi considerate cheltuieli
deductibile la calcularea impozitului pe profit.
Art. 9
(1) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu data de 1
ianuarie 2005 si pana la data de 31 decembrie 2006 inclusiv, societatea si
filialele sale, in masura in care inregistreaza venituri din activitatea de
productie de titei si gaze naturale, constituie o rezerva in limita unei cote
de 35%, aplicata asupra:
a) pretului de referinta al tonei de titei extras, stabilit de ANRM, in
scopul calcularii redeventei petroliere;
b) pretului de referinta si cantitatilor respective de gaze naturale
livrate de catre producatorii de gaze naturale, stabilit de ANRM, in scopul
calcularii redeventei petroliere, excluzand contravaloarea impozitului pe gaz
si a serviciilor de inmagazinare, transport si distributie.
(2) Rezerva este deductibila la calculul profitului impozabil, inainte de
calculul impozitului pe profit, si va fi evidentiata in contabilitate intr-un
analitic distinct.
(3) Rezerva se utilizeaza pentru acoperirea cheltuielilor cu achizitionarea
mijloacelor fixe pentru activitatea de explorare, dezvoltare si productie de
titei si gaze naturale, modernizarea echipamentelor din dotare si lucrari de
cercetare geologica, destinate descoperirii de noi rezerve din sectorul de
productie petroliera si de gaze naturale.
(4) Rezerva mentionata la alin. (1) nu va face obiectul vreunei obligatii
de impozitare sau rambursare, pe durata existentei societatii.
(5) Cheltuielile cu amortizarea mijloacelor fixe, precum si cheltuielile cu
lucrarile de cercetare geologica destinate descoperirii de noi rezerve,
efectuate din aceste rezerve, sunt cheltuieli deductibile la calculul
profitului impozabil.
(6) Pe perioada in care beneficiaza de facilitatile prevazute la alin. (1)
- (5), societatea si filialele acesteia nu vor aplica prevederile art. 24 alin.
(6) lit. b) referitoare la amortizarea accelerata si alin. (12) din Legea nr.
571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, in ceea ce priveste
mijloacele fixe pentru activitatea de explorare, dezvoltare si productie de
titei si gaze naturale, modernizarea echipamentelor din dotare si lucrari de
cercetare geologica, destinate descoperirii de noi rezerve din sectorul de
productie petroliera si de gaze naturale.
(7) In cazul in care a fost efectuata o investitie, in scopurile prevazute
la alin. (3), valoarea rezervei constituite conform alin. (1) nu se reduce nici
cu suma investita, nici pe masura amortizarii activelor finantate din aceasta
sursa sau a scaderii lor din evidenta. Aceasta rezerva nu poate fi distribuita.
(8) In cazul in care, prin constituirea acestei rezerve, societatea sau
filialele acesteia realizeaza pierdere fiscala, aceasta se recupereaza potrivit
art. 26 din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
(9) Nu intra sub incidenta acestui articol activitatile de rafinare,
transport, distributie de titei si gaze naturale.
(10) Orice dispozitii contrare prevederilor art. 8 si prezentului articol
nu sunt aplicabile societatii si filialelor acesteia.
Art. 10
(1) Cu exceptia cerintelor legilor sau reglementarilor general aplicabile
statelor membre ale Uniunii Europene si care devin aplicabile si Romaniei,
urmatoarele prevederi se vor aplica societatii si filialelor sale si nu se vor
modifica in defavoarea acestora, pana la data de 31 decembrie 2014:
a) pe durata pe care sunt autorizate sa desfasoare activitate in domeniul
exploatarii zacamintelor naturale, societatea si filialele acesteia sunt
obligate sa inregistreze in evidenta contabila si sa deduca provizioane pentru
refacerea terenurilor afectate si pentru redarea acestora in circuitul
economic, silvic sau agricol, in limita unei cote de 1% aplicate asupra
diferentei dintre veniturile si cheltuielile din exploatare, pe toata durata de
functionare a exploatarii zacamintelor naturale;
b) pe durata cat sunt titulari de acorduri petroliere si desfasoara
operatiuni petroliere in perimetre marine ce includ zone cu adancime de apa mai
mare de 100 metri, cota provizionului constituit de societate sau filialele
acesteia pentru dezafectarea sondelor, demobilizarea instalatiilor, a
dependintelor si anexelor, precum si pentru reabilitarea mediului este de 10%,
aplicata asupra diferentei dintre veniturile si cheltuielile inregistrate, pe
toata perioada exploatarii petroliere;
c) sunt considerate mijloace fixe amortizabile si investitiile efectuate de
societate si filialele sale pentru descoperta, in vederea valorificarii de
substante minerale utile, precum si pentru lucrarile de deschidere si pregatire
a extractiei in subteran si la suprafata;
d) pentru societate si filialele sale, amortizarea cladirilor si a
constructiilor minelor, salinelor cu extractie in solutie prin sonde, carierelor,
exploatarilor la zi, pentru substante minerale solide si cele din industria
extractiva de petrol, a caror durata de folosire este limitata de durata
rezervelor si care nu pot primi alte utilizari dupa epuizarea acestora, precum
si a investitiilor pentru descoperta se calculeaza pe unitate de produs, in
functie de rezerva exploatabila de substanta minerala utila;
e) pentru societate si filialele sale, cheltuielile aferente localizarii,
explorarii, dezvoltarii sau oricarei activitati pregatitoare pentru exploatarea
resurselor naturale se recupereaza, in rate egale, pe o perioada de 5 ani,
incepand cu luna in care sunt efectuate cheltuielile. Cheltuielile aferente
achizitionarii oricarui drept de exploatare a resurselor naturale se
recupereaza pe masura ce resursele naturale sunt exploatate, proportional cu
valoarea recuperata, raportata la valoarea totala estimata a resurselor;
f) pentru societate si filialele sale, pe perioada in care sunt titulari de
acorduri petroliere sau subcontractanti ai acestora, care desfasoara operatiuni
petroliere in perimetre marine ce includ zone cu adancime de apa de peste 100
metri, se calculeaza amortizarea imobilizarilor corporale si necorporale
aferente operatiunilor petroliere, a caror durata de folosire este limitata de
durata rezervelor, pe unitatea de produs, cu un grad de utilizare de 100%, in
functie de rezerva exploatabila de substanta minerala utila, pe durata
acordului petrolier. Cheltuielile aferente investitiilor in curs,
imobilizarilor corporale si necorporale efectuate pentru operatiunile
petroliere vor fi reflectate in contabilitate atat in lei, cat si in euro;
aceste cheltuieli, inregistrate in contabilitate in lei, vor fi reevaluate la
sfarsitul fiecarui exercitiu financiar, pe baza valorilor inregistrate in
contabilitate in euro, la cursul de schimb euro/leu, comunicat de Banca
Nationala a Romaniei pentru ultima zi a fiecarui exercitiu financiar.
(2) Pana la data de 31 decembrie 2014, cu exceptia cerintelor contrare ale
legilor sau reglementarilor general aplicabile in Uniunea Europeana, care devin
aplicabile Romaniei, regimul de impozitare aplicabil activitatilor de explorare
si productie ale societatii si filialelor sale nu va deveni, indiferent sub ce
forma, mai oneros pentru societate, inclusiv prin majorarea ratelor impozitelor
aplicabile ori prin introducerea de noi impozite cu privire la explorare si
productie.
(3) Regimul de impozitare, aplicabil activitatilor de explorare si
productie ale societatii si filialelor sale, prevazut la alin. (2), nu se
refera la impozitele si taxele care sunt general aplicabile tuturor agentilor
economici, indiferent de obiectul lor de activitate.
(4) Prevederile alin. (1), (2) si (3) se aplica, pe intreaga perioada in
care sunt aplicabile societatii, si celorlalte societati care intreprind
activitati de explorare si exploatare petroliera si de gaze naturale in
Romania.
Art. 11
Orice obligatii reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri
bugetare, datorate si neachitate bugetului general consolidat, precum si
dobanzile si penalitatile de orice fel aferente obligatiilor si oricaror alte
venituri bugetare, datorate si neachitate de societate catre bugetul general
consolidat pana la 8 aprilie 2004, in masura in care nu au fost deja scutite la
plata pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, inclusiv sumele ramase
neacoperite prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 249/2000 privind
constituirea si utilizarea Fondului special pentru produse petroliere, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 382/2002, cu modificarile
ulterioare, reprezentand obligatiile catre bugetul de stat rezultand din
importul de titei din Egipt si Iran, precum si dividendele cuvenite
Ministerului Finantelor Publice, in conformitate cu prevederile Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 205/2000 privind conversia in actiuni a creantelor
cuvenite bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale, bugetului
fondurilor speciale si Fondului Proprietatii de Stat la unele societati
comerciale, sunt scutite de plata.
Art. 12
In cadrul operatiunilor de majorare a capitalului social al societatii,
pretul de subscriere va fi stabilit conform prevederilor contractului de
privatizare.
CAP. 4
Obligatiile postfinalizare ale vanzatorului
Art. 13
(1) Ulterior finalizarii procesului de privatizare, vanzatorul ii va vinde
cumparatorului partea corespunzatoare din actiunile referitoare la terenuri, la
un pret egal cu valoarea nominala a acestor actiuni, sub conditia ca pretul
total de cumparare ce urmeaza a fi platit de cumparator pentru a-si mentine
procentul de 51% din capitalul social al societatii sa nu depaseasca in nici un
caz 51% din valoarea maxima a terenurilor. Majorarile de capital social cu
privire la terenurile in curs de clarificare se vor efectua dupa cum urmeaza:
a) cu privire la o suprafata totala de aproximativ 2.000 (doua mii) de
hectare din terenurile in curs de clarificare, in termen de un an de la data
finalizarii;
b) cu privire la toate celelalte terenuri in curs de clarificare, in termen
de 3 (trei) luni de la data la care societatea notifica vanzatorului ca au fost
obtinute toate certificatele de atestare a dreptului de proprietate.
(2) In cazul in care, prin vanzarea la valoarea nominala, pretul total ce
urmeaza a fi platit de cumparator in conformitate cu prevederile alin. (1) lit.
a) si b) ar depasi 51% din valoarea maxima a terenurilor, pretul pe actiune la
vanzarea catre cumparator a partii corespunzatoare din actiunile referitoare la
terenuri, emise ca urmare a majorarii de capital social efectuate conform alin.
(1) lit. b), poate fi mai mic decat valoarea nominala, astfel incat pretul
total platit de cumparator ca urmare a ambelor majorari sa nu depaseasca
valoarea mentionata mai sus.
(3) Din momentul inregistrarii vanzatorului in calitate de proprietar al
unor actiuni referitoare la terenuri si pana la data care survine prima dintre:
a) momentul la care se considera ca cumparatorul nu si-a exercitat dreptul
de a dobandi partea corespunzatoare din actiunile referitoare la terenuri; sau
b) momentul vanzarii si al transferului efectiv al acestora catre
cumparator,
drepturile de vot ale vanzatorului aferente actiunilor referitoare la terenuri
se suspenda.
Art. 14
(1) Daca, in orice moment ulterior finalizarii procesului de privatizare,
avut in vedere in contractul de privatizare, vanzatorul sau succesorul acestuia
va dori sa vanda sau sa transfere catre un concurent, in alte cazuri decat in
situatia unui transfer obligatoriu, necesar potrivit unor prevederi legale cu
caracter imperativ, toate sau doar o parte din actiunile ramase in urma
procesului de privatizare, printr-o alta metoda decat in baza unei oferte
publice, fie la initiativa sa ori in urma unei oferte primite din partea unei
entitati active in sectorul petrolului si gazelor naturale, vanzatorul sau
succesorul acestuia va oferi actiunile mai intai cumparatorului, printr-o
notificare in forma scrisa, iar cumparatorul va avea dreptul de a achizitiona
toate actiunile oferite sau doar o parte din acestea, in termeni si conditii
care nu vor fi mai putin favorabile decat cele oferite respectivei terte
persoane sau oferite de aceasta din urma.
(2) Vanzatorul sau succesorul acestuia nu va avea dreptul de a vinde sau de
a transfera in alt mod respectivele actiuni catre concurent, in schimbul unui
pret mai mic sau in termeni ori conditii mai favorabile decat cele oferite
cumparatorului, fara sa le fi oferit, in prealabil, din nou, cumparatorului, pe
baza unei alte notificari in forma scrisa, trimisa acestuia.
Art. 15
(1) Pe o perioada de 10 ani de la data finalizarii vor fi mentinute nivelul
procentual, baza si modalitatea de calcul al redeventelor datorate de societate
conform contractelor individuale de concesiune incheiate de aceasta, aplicabile
la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
(2) Pana la data de 31 decembrie 2014, prevederile alin. (1) se aplica, la
cerere, tuturor titularilor de acorduri individuale de concesiune in domeniul
explorarii si exploatarii zacamintelor de petrol si gaze naturale, incheiate cu
ANRM.
Art. 16
ANRM este autorizata sa adopte si sa publice, in termen de 24 de luni de la
data finalizarii, un cadru de reglementari pentru transportul titeiului, care
sa reflecte principiul accesului nediscriminatoriu la conducte al tuturor
participantilor de pe piata petrolului. Se va evita includerea in tarifele de
transport reglementate, implementate prin acest cadru de reglementare, a
oricarui element de cost excesiv.
CAP. 5
Despagubiri postprivatizare
Art. 17
Vanzatorul este autorizat sa despagubeasca cumparatorul pentru orice
majorare a indatorarii nete a societatii, de la data semnarii contractului de
privatizare pana la data finalizarii.
Art. 18
(1) Prin derogare de la dispozitiile art. 27 - 30 din Legea nr. 137/2002
privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, cu modificarile si
completarile ulterioare, vanzatorul este autorizat ca, pe o perioada de 15 ani
de la data finalizarii, sa despagubeasca, in totalitate, societatea pentru
orice pretentii in legatura cu contaminarea istorica a mediului, conform
termenilor si conditiilor prevazute in angajamentul de despagubire privind
mediul.
(2) Prin derogare de la dispozitiile art. 27 - 30 din Legea nr. 137/2002,
cu modificarile si completarile ulterioare, vanzatorul este autorizat ca, pe o
perioada de 30 de ani de la data finalizarii, sa despagubeasca, in totalitate,
societatea pentru orice pretentii in legatura cu abandonarea si scoaterea din
functiune a sondelor abandonate, oprite, inchise sau care asteapta sa fie
abandonate, la data finalizarii, in conformitate cu termenii si conditiile
prevazute in angajamentul de despagubire privind mediul.
Art. 19
(1) Prin derogare de la dispozitiile art. 27 - 30 din Legea nr. 137/2002,
cu modificarile si completarile ulterioare, suma totala a despagubirilor
datorate de vanzator cumparatorului, in baza contractului de privatizare, in
legatura cu:
a) majorarea indatorarii nete, survenita intre data semnarii contractului
de privatizare si finalizarea procesului de privatizare;
b) pretentiile cu privire la nevalabilitatea contractelor individuale de
concesiune incheiate de societate;
c) pretentiile cu privire la incalcarea de catre vanzator a oricareia
dintre declaratiile si garantiile acestuia, conform prevederilor din anexa A la
contractul de privatizare;
d) pretentiile cu privire la nerespectarea prevederilor din contractul de
privatizare, reflectate in art. 8, 9, 10, 11 si 15 din prezenta lege;
e) pretentiile cu privire la investigatiile aflate in desfasurare la data
semnarii contractului de privatizare si mentionate in acesta, privind
activitatile de natura anticoncurentiala in care este implicata societatea,
nu va depasi suma pretului aferent actiunilor vandute si a pretului aferent
actiunilor subscrise de cumparator la majorarea capitalului social.
(2) Suma totala a despagubirilor datorate de vanzator cumparatorului in
baza contractului de privatizare, altele decat cele prevazute la alin. (1), nu
va depasi 50% din pretul de cumparare.
(3) Raspunderea totala a vanzatorului, conform alin. (1) si (2), nu va
depasi suma pretului aferent actiunilor vandute si a pretului aferent
actiunilor subscrise de cumparator la majorarea capitalului social.
Art. 20
(1) Din veniturile virate de vanzator din vanzarea actiunilor societatii
Ministerul Finantelor Publice va retine echivalentul in lei al sumei de 50
milioane euro intr-un cont distinct al Trezoreriei Statului, pe o perioada de
15 ani de la data finalizarii, din care se vor suporta cheltuielile pentru
pretentiile cu privire la contaminarea istorica, precum si sumele care nu sunt
acoperite prin provizioane, constituite pentru operatiunile de abandonare din
industria petroliera, potrivit angajamentului de despagubire privind mediul.
(2) Suma prevazuta la alin. (1) va fi virata, distinct, in contul
Ministerului Finantelor Publice de catre vanzator, care va notifica data
finalizarii.
(3) Ministerul Finantelor Publice are obligatia de a transforma in lei suma
prevazuta la alin. (1), in termen de 5 zile lucratoare de la incasarea sumei in
valuta de la vanzator.
(4) Daca in cursul oricarui an bugetar, pe perioada celor 15 ani de la data
finalizarii, o parte sau toata suma alimentata initial se cheltuieste in
scopurile prevazute la alin. (1), in anul bugetar urmator echivalentul in lei
al sumei de 50 milioane euro se va reconstitui, integral, din veniturile din
privatizare, iar in lipsa acestei surse, din sume alocate de la bugetul de stat
prin bugetul Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor.
(5) In cazul in care, in cursul oricarui an bugetar, pe perioada celor 15
ani de la data finalizarii, suma necesara pentru suportarea cheltuielilor
prevazute la alin. (1) depaseste contravaloarea in lei a sumei de 50 milioane
euro, in anul bugetar urmator contul prevazut la alin. (1) va fi alimentat
suplimentar echivalentului in lei a 50 milioane euro cu sumele aferente
pretentiilor neachitate in perioada anterioara, precum si cu sumele necesare
platii dobanzilor si/sau eventualelor daune, ca urmare a neachitarii, in
termen, a pretentiilor potrivit angajamentului de despagubire privind mediul,
din sursele prevazute la alin. (4).
(6) Gestionarea contului mentionat la alin. (1) se va asigura de catre
Ministerul Finantelor Publice, pe baza documentelor prezentate de Ministerul
Mediului si Gospodaririi Apelor, care isi va crea un organism specializat in
acest scop, intr-un termen de 3 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, ce va prelua indatoririle vanzatorului cu privire la problemele de mediu,
prevazute in contractul de privatizare.
(7) Soldul contului, mentionat la alin. (1), neutilizat la finele anului se
reporteaza in anul urmator cu aceeasi destinatie, pe o perioada de 15 ani de la
data finalizarii.
Art. 21
Costurile privind raspunderea pentru obligatiile de mediu ale societatii,
rezultand din contaminarea istorica, precum si costurile de abandonare a
sondelor oprite, inchise sau care asteapta sa fie abandonate la data
finalizarii, se achita de catre societate si se recupereaza, in conformitate cu
angajamentul de despagubire privind mediul, din contul deschis potrivit art.
20, la solicitarea Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor.
Art. 22
(1) Sumele necesare pentru plata de catre vanzator a despagubirilor
prevazute in contractul de privatizare sunt asigurate de Ministerul Finantelor
Publice din veniturile incasate de institutiile publice implicate in procesul
de privatizare, din vanzarea actiunilor detinute de stat la societatile
comerciale si din dividende.
(2) In situatia in care sumele rezultate din sursele prevazute la alin. (1)
nu acopera integral cuantumul despagubirilor, diferenta va fi acordata de la
bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finantelor Publice - actiuni
generale, urmand ca reconstituirea sumelor alocate de la bugetul de stat sa fie
realizata din veniturile obtinute potrivit alin. (1).
(3) In cazul in care sumele alocate de la bugetul de stat nu se pot
reconstitui integral pana la data de 31 decembrie a anului respectiv, acestea
raman cheltuieli ale bugetului aferent anului bugetar respectiv.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 23
(1) Sumele reprezentand pretul aferent actiunilor rezultate ca urmare a
conversiei creantelor bugetare, pe care Ministerul Finantelor Publice si
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei le-au avut asupra
societatii si care au fost transferate pe baza de protocol catre Ministerul
Economiei si Comertului, se vor vira catre cele doua ministere dupa incasarea
de catre Ministerul Economiei si Comertului a sumei reprezentand pretul
actiunilor, aferent procentului detinut de fiecare minister si dupa deducerea,
din aceasta suma, a cuantumului cheltuielilor efectuate cu privatizarea
societatii, reprezentand onorariul cuvenit consultantilor vanzatorului, precum
si cu sumele reprezentand indatorarea neta, proportional procentului detinut de
fiecare minister.
(2) In cazul in care suma platita de vanzator cumparatorului pentru
indatorarea neta depaseste suma retinuta de la cele doua ministere, in baza
comunicarii scrise a vanzatorului, diferenta va fi virata de catre cele doua
ministere in contul curent general al Trezoreriei Statului, intr-un termen de
10 zile de la comunicare.
Art. 24
(1) Cheltuielile legate de plata componentei variabile a onorariului
consultantului vanzatorului, aferente sumelor incasate efectiv de vanzator
pentru actiunile vandute, vor fi suportate de catre vanzator.
(2) Cheltuielile legate de plata componentei variabile a onorariului
consultantului vanzatorului, aferente sumelor de care beneficiaza societatea in
cadrul majorarii de capital social efectuate de cumparator, vor fi suportate de
catre societate.
Art. 25
In vederea semnarii contractului de privatizare si executarii obligatiilor
contractuale, societatea a intocmit si situatii financiare, conform
standardelor internationale de raportare financiara.
Art. 26
Intre data sedintei adunarii generale a actionarilor societatii, care
hotaraste distribuirea de dividende aferente anului 2003 si repartizarea
acestora, si data la care acestea sunt virate in contul vanzatorului nu se
datoreaza si nu se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere.
Art. 27
Vanzatorul, membrii comisiei de privatizare si ai comisiei de negociere
pentru privatizarea societatii nu raspund pentru informatiile furnizate
cumparatorului, in conformitate cu declaratia, pe propria raspundere, a
reprezentantilor societatii. Declaratiile si garantiile acordate de vanzator
cumparatorului, conform contractului de privatizare, se aplica si actelor,
faptelor, operatiunilor a caror cauza a aparut intre data semnarii contractului
de privatizare si data finalizarii.
Art. 28
In derularea procesului postprivatizare a societatii, vanzatorul si/sau
orice entitate care vor prelua, in tot sau in parte, atributiile de urmarire a
derularii postprivatizare a contractului de privatizare vor putea angaja
consultanti si/sau firme de avocatura, prevazand in cadrul bugetului propriu de
venituri si cheltuieli al fiecarei institutii sumele aferente onorariilor
acestora.
Art. 29
Masurile de natura ajutorului de stat, prevazute in prezenta lege, vor fi
notificate potrivit Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu
modificarile si completarile ulterioare, si se vor acorda numai dupa
autorizarea acestora de catre Consiliul Concurentei, in conditiile indeplinirii
criteriilor prevazute in legislatia secundara privind ajutorul de stat.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU