LEGE
Nr. 585 din 29 octombrie 2002
pentru modificarea si completarea Legii nr. 129/1992 privind protectia
desenelor si modelelor industriale
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 810 din 7 noiembrie 2002
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Legea nr. 129/1992 privind protectia desenelor si modelelor industriale,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 8 ianuarie
1993, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Drepturile asupra desenelor si modelelor industriale sunt recunoscute si
protejate pe teritoriul Romaniei prin inregistrarea desenului sau modelului
industrial, in conditiile prezentei legi, la Oficiul de Stat pentru Inventii si
Marci, denumit in continuare O.S.I.M."
2. Dupa articolul 1 se introduce articolul 1^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 1^1
In intelesul prezentei legi, termenii sau expresiile de mai jos se definesc
dupa cum urmeaza:
a) Aranjamentul de la Haga - Aranjamentul privind depozitul international
de desene si modele industriale, adoptat la Haga la 6 noiembrie 1925, cu
modificarile si completarile ulterioare, la care Romania a aderat prin Legea
nr. 44/1992;
b) autor - persoana fizica sau un grup de persoane fizice constituit pe
baza unei intelegeri, care a creat desenul sau modelul industrial;
c) certificat de inregistrare - titlul de protectie acordat de O.S.I.M.
pentru desenele si modelele industriale inregistrate;
d) desen industrial - aspectul exterior al unui produs sau al unei parti a
acestuia, redat in doua dimensiuni, rezultat din combinatia dintre principalele
caracteristici, indeosebi linii, contururi, culori, forma, textura si/sau
materiale si/sau ornamentatia produsului in sine;
e) detalii nesemnificative - acele elemente grafice sau de forma care nu
determina caracterul individual al desenului sau modelului industrial;
f) industrial - un desen sau model este considerat industrial daca obiectul
la care se refera desenul sau modelul poate fi reprodus pe cale industriala sau
artizanala ori de cate ori este necesar;
g) mandatar autorizat - persoana care exercita profesiunea de consilier in
proprietate industriala in conditiile legii si care poate reprezenta o parte
interesata in procedurile in fata O.S.I.M.;
h) model industrial - aspectul exterior al unui produs sau al unei parti a
acestuia redat in trei dimensiuni, rezultat din combinatia dintre principalele
caracteristici, indeosebi linii, contururi, culori, forma, textura si/sau
ornamentatia produsului in sine;
i) model de utilitate - creatie care rezolva o problema tehnica, in special
cu privire la forma constructiei, asamblarea unui produs si prezinta noutate pe
plan mondial;
j) produs - orice articol obtinut printr-un proces industrial sau
artizanal, continand printre altele si elemente concepute spre a fi asamblate
intr-un produs complex, ambalaje, forme de prezentare, aranjamente, simboluri
grafice, caractere tipografice; programele de calculator nu sunt considerate
produs;
k) produs complex - un produs compus din elemente multiple ce pot fi
inlocuite de o maniera care sa permita dezasamblarea si reasamblarea
produsului;
l) solicitant - persoana fizica sau juridica ce solicita la O.S.I.M.
inregistrarea, respectiv eliberarea unui certificat de inregistrare a unui
desen sau model industrial;
m) titular - persoana fizica sau juridica careia ii apartin drepturile
conferite prin inregistrarea desenului sau modelului industrial si pentru care
se elibereaza certificatul de inregistrare."
3. Articolul 2 se abroga.
4. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
Dreptul la eliberarea certificatului de inregistrare apartine autorului
desenului sau modelului industrial ori succesorului sau in drepturi, pentru
desenele si modelele industriale create in mod independent.
Se considera desen sau model industrial creat in mod independent desenul
sau modelul industrial care nu a fost realizat ca urmare a unor contracte cu
misiune creativa sau de catre salariati, in cadrul atributiilor de
serviciu."
5. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
Daca mai multe persoane au creat acelasi desen sau model industrial, independent
una de alta, dreptul la eliberarea certificatului de inregistrare apartine
aceleia care a depus cea dintai cererea de inregistrare la O.S.I.M. sau, daca o
prioritate a fost recunoscuta, aceleia a carei cerere are cea mai veche data de
prioritate."
6. Dupa articolul 4 se introduce articolul 4^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 4^1
Pana la proba contrarie, solicitantul este prezumat a avea dreptul la
eliberarea certificatului de inregistrare a desenului sau modelului
industrial."
7. Articolul 5 se abroga.
8. Dupa articolul 5 se introduce articolul 5^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 5^1
In cazul in care desenul sau modelul industrial este rezultatul unui
contract cu misiune creativa, dreptul la certificatul de inregistrare apartine
persoanei care a comandat realizarea desenului sau modelului industrial, cu
exceptia unor prevederi contractuale contrare.
In cazul in care desenul sau modelul industrial este realizat de catre un
salariat in cadrul atributiilor sale de serviciu, incredintate explicit,
dreptul la eliberarea certificatului de inregistrare apartine unitatii
angajatoare, cu exceptia unor prevederi contractuale contrare."
9. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
Persoanele fizice sau persoanele juridice avand domiciliul sau sediul, dupa
caz, in afara teritoriului Romaniei beneficiaza de dispozitiile prezentei legi,
in conditiile conventiilor si tratatelor internationale privind desenele si
modelele industriale la care Romania este parte."
10. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
Recunoasterea drepturilor prevazute in prezenta lege nu prejudiciaza si nu
exclude protectia acordata prin alte dispozitii legale privind proprietatea
intelectuala, in special cu privire la dreptul de autor si cele referitoare la
marci, brevete de inventie, modele de utilitate, caractere tipografice,
topografii ale circuitelor integrate si concurenta neloiala."
11. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
Obiectul cererii poate fi inregistrat in masura in care constituie un desen
sau model industrial, in sensul art. 1^1, este nou si are un caracter
individual.
Un desen sau model industrial este considerat nou daca nici un desen sau
model industrial identic nu a fost facut public inaintea datei de depunere a
cererii de inregistrare sau, daca a fost revendicata prioritatea, inaintea
datei de prioritate.
Se considera ca desenele sau modelele industriale sunt identice daca
trasaturile lor caracteristice difera numai in ceea ce priveste detaliile
nesemnificative.
Se considera ca un desen sau model industrial are caracter individual daca
impresia globala pe care o produce asupra utilizatorului avizat este diferita
de cea produsa asupra unui asemenea utilizator de orice desen sau model industrial
facut public inaintea datei de depunere a cererii de inregistrare sau, daca a
fost revendicata prioritatea, inainte de data de prioritate.
Daca un desen sau model industrial aplicat la un produs sau incorporat
intr-un produs constituie o parte componenta a unui produs complex, acesta va
fi considerat nou si avand caracter individual numai daca sunt indeplinite
cumulativ urmatoarele conditii:
a) partea componenta, o data incorporata in produsul complex, ramane
vizibila pe durata utilizarii normale a acestuia; utilizare normala inseamna
utilizarea de catre beneficiar, fara a include intretinerea sau reparatiile;
b) caracteristicile vizibile ale partii componente indeplinesc ele insele
conditiile privind noutatea si caracterul individual."
12. Dupa articolul 8 se introduce articolul 8^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 8^1
In conformitate cu art. 8, se considera ca un desen sau model industrial a
fost facut public daca a fost publicat sau a fost expus, utilizat in comert sau
divulgat in alt mod, cu exceptia cazului in care aceste actiuni nu puteau
deveni cunoscute in cursul normal al activitatii din domeniul respectiv,
inaintea datei de depunere a cererii de inregistrare sau, daca a fost
revendicata prioritatea, inaintea datei de prioritate.
Nu se considera ca desenul sau modelul industrial a fost facut public daca
a fost divulgat unei terte persoane in conditii de confidentialitate explicite
sau implicite.
Nu se considera ca s-a produs o divulgare daca un desen sau model
industrial pentru care s-a solicitat protectie a fost facut public de catre
autor, de succesorul sau in drepturi sau de un tert, ca urmare a informatiilor
oferite de autor sau a actiunii intreprinse de catre acesta ori de catre
succesorul lui in drepturi in cursul perioadei de 12 luni care preceda data de
depunere a cererii sau data de prioritate.
Se considera abuz aducerea la cunostinta publicului prin orice mijloc a
desenului sau modelului industrial, precum si valorificarea acestuia fara
acordul autorului.
Nu este luata in considerare divulgarea, ca urmare a unui abuz fata de
autor sau succesorul sau in drepturi, produsa in perioada de 12 luni care
preceda data de depunere a cererii sau data de prioritate."
13. Articolul 9 se abroga.
14. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
Desenul sau modelul industrial care este determinat exclusiv de o functie
tehnica nu poate fi inregistrat.
Nu poate fi inregistrat un desen sau model industrial care trebuie reprodus
in forma si la dimensiunile exacte, pentru a permite ca produsul in care este
incorporat sau la care este aplicat sa fie legat mecanic ori amplasat in jurul
unui alt produs, astfel incat fiecare dintre produse sa isi poata indeplini
functia."
15. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
Cererea de inregistrare a unui desen sau model industrial trebuie sa
cuprinda:
a) solicitarea de inregistrare a desenului sau modelului industrial;
b) datele de identificare a solicitantului;
c) numarul de desene sau modele industriale pentru care se solicita
protectia;
d) indicarea produselor in care este incorporat desenul sau modelul
industrial, daca este cazul;
e) descrierea elementelor noi, caracteristice desenului sau modelului
industrial pentru care se solicita protectia, asa cum apar in reprezentarile
grafice depuse;
f) numele autorilor sau o declaratie pe raspunderea solicitantului ca
autorii au renuntat la dreptul de a fi mentionati in cerere si/sau in
publicatiile desenului sau modelului industrial;
g) reprezentarile grafice ale desenului sau modelului industrial, in 3
exemplare.
Cererea de inregistrare mai poate contine, dupa caz, si alte elemente care
nu conditioneaza data depozitului reglementar:
a) datele de identificare a mandatarului autorizat, in cazul in care acesta
a fost desemnat in cererea de inregistrare;
b) actele de prioritate, in cazul in care se invoca una dintre prioritatile
prevazute la art. 17 si 18;
c) solicitarea amanarii publicarii;
d) procura de reprezentare in fata O.S.I.M.;
e) declaratia indicand informatiile care, dupa cunostinta solicitantului,
permit sa se dovedeasca indeplinirea conditiilor de acordare a protectiei
desenului sau modelului industrial pentru care se solicita inregistrarea."
16. Dupa articolul 12 se introduc articolele 12^1 si 12^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 12^1
Reprezentarile grafice trebuie sa redea complet desenul sau modelul
industrial care face obiectul cererii de inregistrare, astfel incat
caracteristicile sale estetice sa fie evidentiate. In caz contrar, cererea de
inregistrare se respinge. Reprezentarile grafice trebuie sa fie de o calitate
suficienta, pentru ca toate detaliile desenului sau modelului industrial sa fie
evidentiate si publicarea sa fie posibila.
In cazul unui desen industrial reprezentarile grafice pot fi insotite de 3
specimene.
Art. 12^2
Cererea de inregistrare si descrierea, prezentate conform art. 12 si
redactate in limba romana, insotite de reprezentarile grafice ale desenului sau
modelului industrial ori, dupa caz, de specimene, se depun la O.S.I.M. si
constituie depozitul national reglementar.
O.S.I.M. inregistreaza cererea daca sunt depuse minimum urmatoarele: o
cerere care sa contina solicitarea de inregistrare a desenului sau modelului
industrial, datele de identificare a solicitantului si reprezentarile grafice
sau specimenele, intr-un exemplar.
Daca in termen de doua luni de la data depunerii cererii de inregistrare
conform alin. 2 nu sunt depuse completarile necesare pentru constituirea
depozitului national reglementar conform alin. 1, cererea de inregistrare se
respinge.
Data depozitului national reglementar este data la care au fost depuse
documentele prevazute la alin. 2 sau data care rezulta din tratatele ori
conventiile privind desenele sau modelele industriale la care Romania este
parte.
In Registrul national al cererilor depuse se inscriu depozitele nationale
reglementare, constituite conform alin. 1 si 2, precum si depozitele
internationale constituite conform Aranjamentului de la Haga."
17. Articolul 13 se abroga.
18. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
In procedurile in fata O.S.I.M. solicitantul certificatului de inregistrare
sau succesorul sau in drepturi poate beneficia de asistenta unui consilier in
proprietate industriala autorizat.
Pentru persoanele care nu au domiciliul sau sediul pe teritoriul Romaniei,
reprezentarea conform alin. 1 este obligatorie, cu exceptia depunerii
cererii."
19. La articolul 15, dupa alineatul 1 se introduce alineatul 2 cu urmatorul
cuprins:
"Desenele si modelele industriale care fac obiectul unui depozit
multiplu trebuie sa satisfaca o regula de unitate de conceptie, de unitate de
productie sau de unitate de utilizare ori trebuie sa apartina aceluiasi
ansamblu sau compozitii de articole."
20. La articolul 17, dupa alineatul 1 se introduce alineatul 2 cu urmatorul
cuprins:
"Se recunoaste un drept de prioritate de 6 luni, intemeiat pe un
depozit de model de utilitate."
21. Dupa articolul 19 se introduce articolul 19^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 19^1
Cererile de inregistrare depuse la O.S.I.M. vor fi supuse unei examinari
preliminare din care sa rezulte:
a) indeplinirea conditiilor de forma a cererii, prevazute la art. 12 alin.
1;
b) indeplinirea conditiilor prescrise pentru reprezentarile grafice,
prevazute la art. 12^1;
c) indeplinirea conditiilor prescrise pentru celelalte documente sau acte
anexate la cerere, prevazute la art. 12 alin. 2;
d) achitarea taxelor in termenul si cuantumul prevazute de lege.
In cazul in care neregularitatile nu sunt remediate in termenul acordat de
O.S.I.M., cererea se va respinge sau, dupa caz, nu se va recunoaste
prioritatea.
Daca se constata neregularitati, acestea se notifica solicitantului,
acordandu-i-se un termen necesar pentru remedieri.
Cererile care nu indeplinesc conditiile de depozit multiplu se vor diviza
de catre solicitant, la cererea O.S.I.M.
Solicitantul are obligatia sa divizeze cererea in termenul acordat de
O.S.I.M., constituind cate un depozit national reglementar pentru fiecare grup
de desene sau modele industriale care indeplinesc conditiile prevazute la art.
15.
In cazul in care solicitantul nu divizeaza cererea in termenul acordat,
O.S.I.M. divizeaza din oficiu cererea in mai multe cereri divizate si va lua in
examinare numai prima cerere, respingandu-le pe celelalte.
Cererile divizate nu pot fi depuse decat pentru elementele care nu depasesc
continutul cererii initiale. Cererile divizate sunt considerate ca fiind depuse
la data de depozit a cererii initiale."
22. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
Datele bibliografice ale cererii de inregistrare a desenului sau modelului
industrial, precum si reproducerea, fotografia sau orice reprezentare grafica a
acestuia se publica in Buletinul oficial de proprietate industriala al
O.S.I.M., in termen de maximum 6 luni de la data constituirii depozitului
reglementar, in alb-negru sau, la cerere, in culori.
Publicarea prevazuta la alin. 1 poate fi amanata, la cererea
solicitantului, pe o perioada care nu poate depasi 30 de luni, calculata de la
data depunerii cererii sau de la data prioritatii, cand aceasta a fost
invocata.
Publicarea cererilor internationale de catre Organizatia Mondiala a
Proprietatii Intelectuale este considerata o publicare conform alin. 1."
23. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
Persoanele interesate pot face opozitii scrise la O.S.I.M. privind
inregistrarea desenului sau modelului industrial, in termen de 3 luni de la
data publicarii acestuia, pentru urmatoarele motive:
a) desenul sau modelul industrial nu are noutate;
b) desenul sau modelul industrial contravine ordinii publice sau bunelor
moravuri;
c) solicitantul nu este persoana care a depus cea dintai cererea;
d) in cazul nerespectarii art. 22 lit. d).
Opozitiile se solutioneaza de catre o comisie de specialitate in termen de
3 luni de la depunerea acestora la O.S.I.M."
24. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
Cererile de inregistrare a desenelor sau modelelor industriale se
examineaza de catre Comisia de examinare desene si modele industriale. Comisia
hotaraste, dupa caz, inregistrarea sau respingerea desenului sau modelului
industrial, in termen de 12 luni de la data publicarii cererii, ori poate lua
act de renuntarea la cerere sau de retragerea acesteia. Comisia va lua
hotararea de acordare a certificatului de inregistrare pe baza unui raport de
examinare si in conformitate cu prevederile art. 1^1, 8 si 8^1.
Inregistrarea desenelor sau modelelor industriale se face in Registrul
national al desenelor si modelelor industriale si se publica in Buletinul
oficial de proprietate industriala al O.S.I.M.
Cererea de inregistrare va fi respinsa daca:
a) nu sunt indeplinite prevederile art. 1^1, 8 si 8^1;
b) obiectul cererii se incadreaza in prevederile art. 10 si 11;
c) nu sunt achitate taxele legale in termenele si cuantumurile prevazute de
lege;
d) incorporeaza, fara acordul titularului, o opera protejata prin Legea nr.
8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile
ulterioare, sau orice alt drept de proprietate industriala protejat;
e) constituie o utilizare improprie a oricaruia dintre obiectele mentionate
in lista cuprinsa in art. 6 ter din Conventia de la Paris pentru protectia
proprietatii industriale la care Romania a aderat prin Decretul nr. 1.177/1968
sau o utilizare abuziva a emblemelor si stemelor, altele decat cele mentionate
in art. 6 ter din conventie.
In examinarea cererii se va lua in considerare fondul documentar existent
la Serviciul de desene si modele industriale din cadrul O.S.I.M., precum si
orice alte documente relevante pentru procesul de examinare depuse de
persoanele interesate. In procesul de examinare O.S.I.M. poate solicita orice
completari necesare, iar in cazul desenelor industriale, chiar specimene.
Dispozitiile prezentei legi se aplica si cererilor internationale depuse
conform Aranjamentului de la Haga, care isi extind efectele lor in Romania,
afara de cazul in care nu se prevede altfel."
25. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
Pentru neindeplinirea conditiilor prevazute la art. 8 O.S.I.M. poate
proceda la revocarea din oficiu a hotararilor sale, pana la comunicarea
acestora."
26. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
Hotararile privind cererile de inregistrare a desenului sau modelului
industrial pot fi contestate pe cale administrativa, in scris si motivat, la
O.S.I.M., in termen de 3 luni de la comunicare.
Contestatia va fi examinata, in termen de 3 luni de la inregistrarea
acesteia, de catre Comisia de reexaminare din Departamentul de apeluri al
O.S.I.M."
27. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
Hotararea motivata a Comisiei de reexaminare se comunica partilor in termen
de 15 zile de la pronuntare si poate fi atacata cu apel la Tribunalul
Bucuresti, Sectia contencios administrativ, in termen de 3 luni de la comunicare.
Hotararea Tribunalului Bucuresti poate fi atacata cu recurs la Curtea de
Apel Bucuresti, Sectia contencios administrativ, in termen de 15 zile de la
comunicare.
Judecarea la Tribunalul Bucuresti si la Curtea de Apel Bucuresti se face cu
participarea procurorului.
Hotararile Comisiei de reexaminare ramase definitive si irevocabile se
publica in Buletinul oficial de proprietate industriala al O.S.I.M., in termen
de 60 de zile de la pronuntarea hotararii.
Hotararile judecatoresti se publica in Buletinul oficial de proprietate
industriala, in termen de 60 de zile de la data comunicarii acestora catre
O.S.I.M.
In fata Comisiei de reexaminare partile se pot prezenta personal sau pot fi
reprezentate prin avocat, prin consilier juridic sau printr-un consilier in
proprietate industriala."
28. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
Toate hotararile luate in cadrul O.S.I.M. vor fi motivate."
29. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
Eliberarea certificatelor de inregistrare de desene sau modele industriale
de catre O.S.I.M. se face in temeiul hotararilor de admitere ramase definitive,
in termen de 30 de zile de la data la care hotararea de admitere a ramas
definitiva."
30. Dupa articolul 28 se introduc articolele 28^1 si 28^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 28^1
Procedurile privind cererile de inregistrare de desene si modele
industriale si certificatele de inregistrare sunt supuse taxelor, in cuantumul
si la termenele stabilite conform legii. Taxele se platesc in contul O.S.I.M.
Taxele datorate de persoanele fizice si persoanele juridice cu domiciliul
sau, dupa caz, cu sediul in strainatate se platesc in valuta in contul O.S.I.M.
Neplata taxelor la termenele legale atrage neefectuarea procedurii
respective.
Art. 28^2
Solicitantul sau titularul certificatului de inregistrare care, din motive
de forta majora, nu a putut sa respecte un termen privind procedurile in fata
O.S.I.M. este repus in termen, daca prezinta o cerere motivata, in termen de 60
de zile de la incetarea cauzei care l-a impiedicat sa actioneze, dar nu mai
tarziu de un an de la expirarea termenului nerespectat.
Dispozitiile alin. 1 nu se aplica in urmatoarele situatii:
a) invocarea prioritatii conform art. 17 - 19;
b) plata taxelor de inregistrare si publicare;
c) inregistrarea unei opozitii conform art. 21;
d) formularea contestatiilor conform art. 24.
Cererea de repunere in termen va fi insotita de dovada privind plata taxei
legale."
31. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
Pe intreaga perioada de valabilitate certificatul de inregistrare confera
titularului un drept exclusiv de exploatare a desenului sau modelului
industrial si dreptul de a interzice tertilor sa efectueze, fara consimtamantul
sau, urmatoarele acte: reproducerea, fabricarea, comercializarea sau oferirea
spre vanzare, folosirea, importul sau stocarea in vederea comercializarii,
oferirea spre vanzare sau folosirea unui produs in care desenul sau modelul
industrial este incorporat sau la care acesta se aplica."
32. Dupa articolul 29 se introduc articolele 29^1 - 29^3 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 29^1
Intinderea protectiei este determinata de reprezentarile grafice ale
desenelor sau modelelor inregistrate.
Protectia acordata unui desen sau model industrial in baza prezentei legi
se extinde la orice desen sau model industrial care nu produce o impresie
vizuala globala diferita asupra unui utilizator avizat.
La stabilirea sferei de protectie se ia in considerare gradul de libertate
a autorului in realizarea desenului sau modelului industrial.
Art. 29^2
Drepturile conferite la art. 29 nu se exercita in privinta:
a) actelor efectuate exclusiv in scop personal si necomercial, experimental,
de cercetare sau invatamant, cu conditia ca aceste acte sa nu prejudicieze
exploatarea normala a desenelor sau modelelor industriale si sa se mentioneze
sursa;
b) echipamentelor aflate pe vehicule de transport maritim sau aerian
inregistrate intr-o alta tara, atunci cand acestea intra temporar pe teritoriul
Romaniei, ori importului de piese de schimb si accesorii in scopul repararii
acestor vehicule sau al executarii de reparatii pe aceste vehicule;
c) folosirii sau luarii masurilor efective si serioase de folosire a
desenelor sau modelelor industriale de catre terti, in intervalul de timp
dintre decaderea din drepturi a titularului si revalidarea certificatului;
d) folosirii desenului sau modelului industrial cu buna-credinta, in perioada
cuprinsa intre termenul vizat la art. 28^1 si data publicarii dreptului
restabilit.
Art. 29^3
Drepturile decurgand dintr-un certificat de inregistrare a desenului sau
modelului industrial nu se vor putea exercita in cazul introducerii pe piata, pe
teritoriul Romaniei, a produselor in care sunt incorporate desene sau modele
industriale protejate, vandute anterior de catre titularul certificatului de
inregistrare sau cu consimtamantul acestuia."
33. Alineatul 1 al articolului 30 va avea urmatorul cuprins:
"Incepand cu data publicarii cererii persoana fizica sau persoana
juridica indreptatita la eliberarea certificatului de inregistrare beneficiaza
provizoriu de aceleasi drepturi conferite in conformitate cu prevederile art.
29, pana la eliberarea certificatului de inregistrare, cu exceptia cazurilor in
care cererea de inregistrare a fost respinsa sau retrasa."
34. Alineatele 1, 3 si 5 ale articolului 31 vor avea urmatorul cuprins:
"Perioada de valabilitate a unui certificat de inregistrare a
desenului sau modelului industrial este de 10 ani de la data constituirii
depozitului reglementar si poate fi reinnoita pe 3 perioade succesive de 5 ani.
...........................................................................
O.S.I.M. acorda un termen de gratie de cel mult 6 luni pentru plata taxelor
de mentinere in vigoare, pentru care se percep majorari.
...........................................................................
Decaderea titularului din drepturi se publica in Buletinul oficial de
proprietate industriala al O.S.I.M."
35. La articolul 31, dupa alineatul 5 se introduce alineatul 6 cu urmatorul
cuprins:
"In cazul decaderii din drepturi a titularului, acesta poate solicita
la O.S.I.M. revalidarea certificatului de inregistrare, in termen de 6 luni de
la data decaderii, pentru motive temeinice."
36. Dupa articolul 31 se introduce articolul 31^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 31^1
Dreptul exclusiv de exploatare decurgand din inregistrarea desenului sau
modelului industrial inceteaza in urmatoarele situatii:
a) la expirarea perioadei de valabilitate;
b) prin anularea certificatului de inregistrare;
c) prin decaderea titularului din drepturi;
d) prin renuntarea titularului certificatului de inregistrare."
37. Alineatele 2 si 3 ale articolului 33 vor avea urmatorul cuprins:
"Transmiterea se poate face pe cale succesorala, prin cesiune sau
licenta.
Transmiterea se inregistreaza la O.S.I.M. si produce efecte fata de terti
numai de la data publicarii in Buletinul oficial de proprietate industriala a
mentiunii de transmitere."
38. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35
Inregistrarea in strainatate a desenelor si modelelor industriale, create
pe teritoriul Romaniei, se face de catre persoana fizica sau persoana juridica
indreptatita la eliberarea certificatului, numai dupa depunerea cererii la
O.S.I.M.
Cererile internationale, facute in conformitate cu Aranjamentul de la Haga,
se depun la Organizatia Mondiala a Proprietatii Intelectuale, direct sau prin
intermediul O.S.I.M."
39. Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37
Certificatul de inregistrare a desenului sau modelului industrial, eliberat
de O.S.I.M., poate fi anulat, in tot sau in parte, la cererea unei persoane
interesate, in cazul cand se constata ca, la data inregistrarii cererii, nu
erau indeplinite conditiile pentru acordarea protectiei.
Anularea poate fi ceruta pe toata durata de valabilitate a certificatului
de inregistrare si se judeca de catre Tribunalul Bucuresti.
Hotararea de anulare se inregistreaza la O.S.I.M. si se publica in termen
de maximum doua luni de la data inregistrarii acesteia."
40. Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38
Litigiile cu privire la calitatea de autor al desenului sau modelului
industrial, calitatea de titular al certificatului de inregistrare, cele cu
privire la drepturile patrimoniale nascute din contractele de cesiune sau
licenta sunt de competenta instantelor judecatoresti, potrivit dreptului
comun."
41. Articolul 39 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 39
O.S.I.M. este organul guvernamental de specialitate, cu autoritate unica pe
teritoriul Romaniei, care asigura protectia desenelor si modelelor
industriale."
42. Partea introductiva si litera f) ale articolului 40 vor avea urmatorul
cuprins:
"O.S.I.M. are urmatoarele atributii in domeniul protectiei desenelor
si modelelor industriale:
...........................................................................
f) editeaza si publica periodic in Buletinul oficial de proprietate
industriala al O.S.I.M. date privitoare la desenele si modelele
industriale."
43. Articolul 41 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 41
Insusirea fara drept, in orice mod, a calitatii de autor al desenului sau
modelului industrial constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de
la 6 luni la 2 ani sau cu amenda de la 15 milioane lei la 30 milioane
lei."
44. Dupa articolul 41 se introduce articolul 41^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 41^1
In cazul in care, printr-o hotarare judecatoreasca, se stabileste ca o alta
persoana decat cea care figureaza in cererea de inregistrare sau in
certificatul de inregistrare este indreptatita la eliberarea certificatului de
inregistrare, O.S.I.M. elibereaza certificatul de inregistrare persoanei
indreptatite si publica schimbarea titularului."
45. Articolul 42 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 42
Reproducerea, fara drept, a desenului sau modelului industrial in scopul
fabricarii de produse cu aspect identic, fabricarea, oferirea spre vanzare,
vanzarea, importul, folosirea sau stocarea unor astfel de produse in vederea
punerii in circulatie ori folosirii, fara acordul titularului certificatului de
inregistrare a desenului sau modelului industrial, in perioada de valabilitate
a acestuia, constituie infractiunea de contrafacere a desenului sau modelului
industrial si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda
de la 15 milioane lei la 30 milioane lei.
Actiunea penala se pune in miscare la plangerea prealabila a persoanei
vatamate sau din oficiu.
Pentru prejudiciile cauzate titularul are dreptul la despagubiri, potrivit
dreptului comun, si poate solicita instantei judecatoresti competente sa dispuna
masura confiscarii sau, dupa caz, a distrugerii produselor contrafacute; aceste
dispozitii se aplica si materialelor si echipamentelor care au servit
nemijlocit la savarsirea infractiunii de contrafacere."
46. Dupa articolul 42 se introduc articolele 42^1 - 42^3 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 42^1
Titularul unui desen sau model industrial inregistrat poate solicita
instantei judecatoresti:
a) dispunerea unor masuri asiguratorii, atunci cand exista un risc de
incalcare a drepturilor asupra unui desen sau model inregistrat si daca aceasta
incalcare risca sa cauzeze un prejudiciu ireparabil ori daca exista un risc de
distrugere a elementelor de proba;
b) dispunerea, imediat dupa vamuire, a unor masuri de incetare a faptelor
de incalcare a drepturilor unui desen sau model industrial ce au fost savarsite
de un tert cu ocazia introducerii in circuitul comercial a unor marfuri
importate care implica o atingere a acestor drepturi.
Pentru ordonarea masurilor asiguratorii sunt aplicabile dispozitiile
dreptului comun. La luarea masurilor asiguratorii, ordonate de catre instanta,
va putea fi ceruta constituirea de catre reclamant a unei garantii suficiente
pentru prevenirea abuzurilor.
Instanta va putea pretinde reclamantului sa furnizeze orice elemente de
proba de care acesta dispune, pentru a dovedi ca este titularul dreptului
incalcat ori a carui incalcare este inevitabila.
In cazul in care mijloacele de proba in sustinerea pretentiilor
reclamantului se afla sub controlul paratului, instanta va putea sa dispuna ca
probele sa fie produse de catre parat, sub conditia garantarii
confidentialitatii informatiilor, potrivit legii.
Instanta va putea sa dispuna ca autorul incalcarii drepturilor decurgand
dintr-un certificat de inregistrare sa furnizeze informatii imediate privind
provenienta si circuitele de distribuire a marfurilor contrafacute, precum si
informatii despre identitatea fabricantului sau a comerciantului, cu conditia
ca o astfel de masura sa nu fie excesiva in raport cu gravitatea atingerii
aduse dreptului titularului.
Art. 42^2
Autoritatile vamale pot dispune, fie din oficiu, fie la cererea titularului
desenului sau modelului inregistrat, suspendarea vamuirii la importul
marfurilor in cazurile prevazute la art. 42^1 pana la pronuntarea hotararii
judecatoresti.
Art. 42^3
Certificatele de inregistrare a desenelor si modelelor industriale in
vigoare reprezinta active necorporale si pot fi inregistrate in patrimoniul
titularului, persoana juridica."
47. Articolul 43 se abroga.
48. Dupa articolul 43 se introduce articolul 43^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 43^1
La cererea instantei judecatoresti, O.S.I.M. este obligat sa inainteze
actele, documentele si informatiile necesare judecarii cauzei cu care a fost
investita."
Art. 2
(1) Dispozitiile prezentei legi intra in vigoare la 3 luni de la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi Guvernul va aproba
regulamentul de aplicare a legii.
(3) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi orice dispozitie contrara
se abroga.
Art. 3
Legea nr. 129/1992 privind protectia desenelor si modelelor industriale,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 8 ianuarie
1993, cu modificarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile
aduse prin prezenta lege, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 7 octombrie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
GHEORGHE BUZATU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 8
octombrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU