LEGE
Nr. 634 din 7 decembrie 2002
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 32/2002 privind organizarea si
functionarea serviciilor publice de alimentare cu apa si de canalizare
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 915 din 16 decembrie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 32 din 30 ianuarie 2002 privind
organizarea si functionarea serviciilor publice de alimentare cu apa si de
canalizare, adoptata in temeiul art. 1 pct. IV.2 din Legea nr. 751/2001 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 94 din 2 februarie 2002, cu urmatoarele modificari si completari:
1. La articolul 1, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) Prezenta ordonanta stabileste cadrul juridic unitar privind
infiintarea, organizarea, gestionarea, reglementarea, finantarea, monitorizarea
si controlul functionarii serviciilor publice de alimentare cu apa si de
canalizare."
2. La articolul 2, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Prin organizarea si desfasurarea activitatii serviciilor publice
de alimentare cu apa si de canalizare autoritatile publice sunt obligate sa
asigure:
a) imbunatatirea conditiilor de viata ale cetatenilor;
b) realizarea unei infrastructuri edilitare moderne, ca baza a dezvoltarii
economice si in scopul atragerii investitiilor profitabile pentru comunitatile
locale;
c) dezvoltarea durabila a serviciilor;
d) protectia mediului;
e) asigurarea contorizarii consumului de apa pentru fiecare consumator cu
care se incheie contracte de furnizare."
3. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
Termenii tehnici utilizati in cuprinsul ordonantei sunt definiti in
anexa."
4. La articolul 5 alineatul (1), litera d) va avea urmatorul cuprins:
"d) respectarea reglementarilor specifice din domeniul gospodaririi
apelor, protectiei mediului si sanatatii."
5. La articolul 9, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu
urmatorul cuprins:
"(3) Detalierea modalitatilor de gestiune prevazute la alin. (1) se va
face prin regulamentele-cadru specifice serviciilor publice de alimentare cu
apa si de canalizare, in conformitate cu legislatia interna si cu
reglementarile Comunitatii Europene."
6. La articolul 10, alineatele (2) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Gestiunea directa se realizeaza prin compartimente de
specialitate organizate in cadrul aparatului propriu al consiliului local sau
consiliului judetean, dupa caz, sau prin servicii publice organizate in
subordinea consiliilor locale, a consiliilor judetene sau a Consiliului General
al Municipiului Bucuresti.
(3) Desfasurarea activitatilor specifice serviciilor de apa si de
canalizare, organizate si exploatate in sistemul gestiunii directe, se face pe
baza unui regulament de organizare si functionare intocmit in conformitate cu
regulamentul-cadru de organizare si functionare si aprobat de catre consiliile
locale, consiliile judetene sau de Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
dupa caz."
7. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
(1) In cazul gestiunii indirecte autoritatile administratiei publice locale
isi deleaga o parte din sarcinile si responsabilitatile proprii catre o alta
persoana juridica, denumita operator al serviciului, careia ii incredinteaza,
in baza unui contract de delegare a gestiunii, dreptul de furnizare/prestare a
serviciilor de apa si de canalizare, precum si exploatarea sistemelor publice
de alimentare cu apa si de canalizare necesare pentru realizarea acestora.
(2) Delegarea gestiunii se face in conformitate cu legislatia in vigoare
pentru fiecare tip de contract.
(3) Delegarea gestiunii poate fi facuta numai catre operatori atestati.
(4) In realizarea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de apa
si de canalizare autoritatile administratiei publice locale vor urmari
obtinerea celui mai bun raport cost/calitate, precum si asigurarea conditiilor
necesare realizarii interesului general specific acestor servicii.
(5) Prevederile alin. (2) nu se aplica operatorilor care la data intrarii
in vigoare a prezentei ordonante au incheiate contracte de concesiune, precum si
celor care rezulta printr-o reorganizare teritoriala bazata pe principii de
eficienta economica si performanta operationala, daca capitalul social al
societatii comerciale nou-constituite apartine mai multor autoritati locale. Cu
ocazia reorganizarii autoritatile administratiei publice locale pot prelua spre
executie, pe baza de bilant, debitele restante, penalitatile aferente si
obligatiile de plata corespunzatoare ale fostilor operatori.
(6) Operatorii care la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante au
incheiate contracte de concesiune vor depune documentatia pentru atestare ca
operator, urmand a se incheia act aditional la contractul de concesiune, care
va cuprinde obligatiile ce revin operatorilor din prezenta ordonanta.
(7) Autoritatea administratiei publice locale semnatara a contractului va
organiza o noua licitatie publica pentru delegarea gestiunii in toate cazurile
in care, timp de doi ani consecutivi, operatorul de servicii nu si-a indeplinit
obligatiile contractuale cu privire la calitatea serviciului si performantele
economico-financiare."
8. La articolul 12, alineatele (4) - (6) vor avea urmatorul cuprins:
"(4) Activitatile de monitorizare si control al modului de respectare
a obligatiilor stabilite in contractele de delegare a gestiunii se
incredinteaza Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Publice
de Gospodarie Comunala, care va dezvolta un sistem informational ce va permite
compararea continua a fiecarui indicator de performanta cu nivelul atins de operatorul
cel mai performant in acest domeniu, precum si autoritatilor administratiei
publice locale.
(5) In realizarea sistemului informational si implementarea activitatilor
de monitorizare vor fi implicate organizatiile profesionale de interes public.
Autoritatile administratiei publice locale au acces la orice informatie
detinuta de Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Publice de
Gospodarie Comunala cu privire la serviciile publice delegate de acestea.
(6) Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Publice de
Gospodarie Comunala are in principal sarcina de a elabora metodologia si
procedura-cadru de masurare si de analiza a indicatorilor de performanta si de
a controla activitatea operatorilor cu privire la: respectarea indicatorilor de
performanta, ajustarea periodica a tarifelor conform formulelor de ajustare,
respectarea legii concurentei, asigurarea protectiei utilizatorilor si
exploatarea eficienta a patrimoniului public si/sau privat afectat serviciilor."
9. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
(1) In vederea asigurarii continuitatii serviciilor de apa si de canalizare
autoritatile administratiei publice locale au responsabilitatea planificarii si
urmaririi lucrarilor de investitii necesare functionarii sistemelor in conditii
de siguranta si la parametrii ceruti prin prescriptiile tehnice. In acest scop
se vor institui sisteme de planificare multianuala a investitiilor, plecandu-se
de la un plan director si tinandu-se seama de ciclurile procesului bugetar, in
conformitate cu reglementarile legale.
(2) Contractele de delegare a gestiunii vor prevedea sarcinile concrete ale
autoritatilor administratiei publice locale si ale operatorului in ceea ce
priveste realizarea investitiilor.
(3) Finantarea lucrarilor de investitii se asigura din urmatoarele surse:
a) fonduri proprii ale operatorului si alocatii de la bugetul local, in
conformitate cu obligatiile asumate prin contractele de delegare a gestiunii;
b) credite bancare garantate de catre autoritatile administratiei publice
locale sau de catre stat;
c) sprijin nerambursabil obtinut prin aranjamente bilaterale sau
multilaterale;
d) fonduri speciale constituite pe baza unor taxe locale instituite in
conditiile legii;
e) participarea capitalului privat in cadrul unor contracte de parteneriat
de tipul <<construieste-opereaza-transfera>> si variante ale
acestuia;
f) fonduri transferate de la bugetul de stat ca participare la cofinantarea
unor proiecte realizate cu sprijin financiar extern, precum si a unor programe
de urgenta sau cu caracter social;
g) din economii rezultate prin dotari cu echipamente de performanta;
h) alte surse.
(4) Investitiile efectuate de operator pentru reabilitarea, modernizarea si
dezvoltarea sistemului public se vor amortiza de catre operatorul de alimentare
cu apa si de canalizare, pe durata contractului de delegare.
(5) Investitiile straine in sistemele publice de alimentare cu apa si de
canalizare vor beneficia de toate facilitatile legale in vigoare in momentul
incheierii tranzactiei. Facilitatile obtinute vor fi mentionate in contractul
de delegare a gestiunii si vor fi valabile pe perioada stabilita la incheierea
acestuia. In situatia obtinerii de catre investitor a unor facilitati
ulterioare contractul de delegare a gestiunii va fi modificat in mod
corespunzator, cu avizul Autoritatii Nationale de Reglementare pentru
Serviciile Publice de Gospodarie Comunala.
(6) Investitiile care se realizeaza din fonduri proprii ale investitorilor
raman in proprietatea acestora pe toata durata contractului, daca nu s-a
convenit altfel la incheierea acestuia; in contractul de delegare a gestiunii
se va mentiona modul de repartitie a acestor bunuri la incetarea din orice
cauza a acestuia."
10. La articolul 15, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Privatizarea se face in conformitate cu prevederile legale, iar
metoda de privatizare va fi stabilita prin caietul de sarcini."
11. La articolul 16, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
(1) Societatile comerciale care furnizeaza/presteaza servicii de apa si de
canalizare isi pot desfasura activitatea si in alte localitati, pe baze
contractuale."
12. La articolul 17, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Utilizatori pot fi si persoanele fizice sau juridice care au
contract, dar nu au bransament de apa potabila, respectiv racord de canalizare
propriu."
13. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
(1) Operatorii serviciilor de apa si de canalizare au fata de utilizatori
urmatoarele obligatii:
a) sa respecte angajamentele luate prin contractele de furnizare/prestare a
serviciilor de apa si de canalizare;
b) sa presteze serviciul de apa si de canalizare la utilizatorii cu care au
incheiat contract de furnizare/prestare si utilizare a serviciului;
c) sa serveasca toti utilizatorii din aria de acoperire pentru care au fost
autorizati/atestati, in conditiile prevederilor regulamentului de organizare si
functionare a serviciilor de apa si de canalizare;
d) sa asigure respectarea angajamentelor luate cu privire la indicatorii de
performanta stabiliti de autoritatile administratiei publice locale in caietele
de sarcini si in contractele de delegare a gestiunii serviciului de apa si de
canalizare;
e) sa furnizeze autoritatilor administratiei publice locale si Autoritatii
Nationale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodarie Comunala
informatiile solicitate si sa asigure accesul la toate informatiile necesare
verificarii si evaluarii functionarii si dezvoltarii serviciilor de apa si de
canalizare, in conformitate cu clauzele contractului de delegare si cu
prevederile legale in vigoare;
f) sa puna in aplicare metode performante de management, care sa conduca la
reducerea costurilor de operare, inclusiv prin aplicarea procedurilor
concurentiale date de normele legale in vigoare pentru achizitiile de lucrari,
bunuri si servicii;
g) sa monteze pe cheltuiala proprie cate un contor la bransamentul fiecarui
utilizator casnic, in termenele stabilite de consiliile locale, dar nu mai
tarziu de 2 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
(2) Operatorii raspund de indeplinirea cu buna-credinta a obligatiilor
prevazute la alin. (1).
(3) Penalitatile pentru nerespectarea de catre operatori a indicatorilor de
performanta angajati prin contract se prevad in mod obligatoriu in contractele
de delegare a gestiunii serviciilor de apa si de canalizare sau in
regulamentele de organizare si functionare a acestora, in cazul gestiunii
directe.
(4) Asigurarea sumelor pentru finantarea contoarelor prevazute la alin. (1)
lit. g) va avea prioritate in urmatorii ani la adoptarea bugetului anual al
operatorului de servicii de apa, indiferent de forma de proprietate sau de
organizare.
(5) Operatorii serviciilor publice de alimentare cu apa sunt obligati sa
asigure contravaloarea contoarelor de apa montate deja de consumatori, inclusiv
contravaloarea montajului acestora.
(6) Operatorii serviciilor de apa si de canalizare au obligatia sa asigure
finantarea pregatirii profesionale a propriilor salariati. In acest scop vor
preleva si vor utiliza anual o suma egala cu 0,5% din fondul de salarii
prevazut in bugetul de venituri si cheltuieli."
14. La articolul 29, litera d) se abroga.
15. La articolul 30, litera d) se abroga.
16. Literele d), e) si f) liniuta a 7-a ale alineatului (1) si alineatele
(2) si (3) ale articolului 32 vor avea urmatorul cuprins:
"d) operatorul sa aiba dreptul de a ajusta periodic tarifele in
functie de rata inflatiei, in baza unor formule de indexare avizate de
autoritatea de reglementare si aprobate de autoritatile administratiei publice
locale responsabile;
e) aprobarea ajustarilor tarifare sa se faca de catre consiliile locale,
consiliile judetene sau, dupa caz, de Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, in conformitate cu dispozitiile legale, in baza avizului autoritatii
de reglementare si cu conditia respectarii urmatoarelor cerinte:
- asigurarea furnizarii/prestarii serviciilor de apa si de canalizare la
nivelurile de calitate stabilite de consiliile locale sau prin contractele de
delegare a gestiunii, dupa caz;
- realizarea unui raport calitate/cost cat mai bun pentru serviciile de apa
si de canalizare furnizate/prestate pe perioada angajata si asigurarea unui
echilibru intre riscurile si beneficiile asumate de partile contractante;
- asigurarea exploatarii si intretinerii eficiente a bunurilor apartinand
domeniului public si/sau privat al autoritatilor administratiei publice locale
afectate serviciilor de apa si de canalizare;
...........................................................................
- programul social de limitare a efectelor negative ale concedierilor;
...........................................................................
(2) Autoritatile administratiei publice locale vor finanta dezvoltarea
serviciilor de apa si de canalizare din bugetul local sau judetean, conform
hotararii consiliilor locale sau judetene, dupa caz.
(3) In cazul gestiunii delegate, pentru mentinerea echilibrului
contractual, orice subventie a serviciilor incredintate operatorului va putea
fi aprobata de consiliile locale numai daca determina o reducere a tarifului,
corespunzatoare subventiei acordate, si/sau o crestere a calitatii serviciilor
de apa si de canalizare."
17. Ordonanta se completeaza cu anexa care va avea urmatorul cuprins:
"ANEXA 1
TERMENI TEHNICI
utilizati in cuprinsul ordonantei
In sensul prezentei ordonante, termenii tehnici utilizati se definesc dupa
cum urmeaza:
a) servicii publice de alimentare cu apa si de canalizare - activitatile de
utilitate publica si de interes economic general, aflate sub autoritatea
administratiei publice locale, care au drept scop asigurarea apei potabile si a
serviciilor de canalizare pentru toti utilizatorii de pe teritoriul
localitatilor;
b) serviciul public de alimentare cu apa cuprinde, in principal,
activitatile de captare, de tratare a apei brute, de transport si de
distributie a apei potabile si industriale la utilizatori;
c) serviciul public de canalizare cuprinde, in principal, urmatoarele
activitati: colectarea si transportul apelor uzate de la utilizatori la statiile
de epurare, epurarea apelor uzate si evacuarea apei epurate in emisar,
colectarea, evacuarea si tratarea adecvata a deseurilor din gurile de scurgere
a apelor meteorice si asigurarea functionalitatii acestora, supravegherea
evacuarii apelor uzate industriale in sistemul de canalizare, evacuarea si
tratarea namolurilor si a altor deseuri similare derivate din activitatile
prevazute mai sus, precum si evacuarea apelor meteorice si de suprafata din
intravilanul localitatilor;
d) sistem public de alimentare cu apa potabila - ansamblul constructiilor
si terenurilor, instalatiilor tehnologice, echipamentelor functionale si
dotarilor specifice, prin care se realizeaza serviciul public de alimentare cu
apa potabila. Sistemul public de alimentare cu apa potabila cuprinde de regula
urmatoarele componente:
- captari;
- aductiuni;
- statii de tratare a apei brute;
- statii de pompare, cu sau fara hidrofor;
- rezervoare pentru inmagazinarea apei potabile;
- retele de distributie;
- bransamente pana la punctul de delimitare;
e) sistem public de canalizare - ansamblul constructiilor si terenurilor
aferente, instalatiilor tehnologice, echipamentelor functionale si dotarilor
specifice, prin care se realizeaza serviciul public de canalizare. Sistemul
public de canalizare cuprinde de regula urmatoarele componente:
- racorduri de canalizare de la punctul de delimitare;
- retele de canalizare;
- statii de pompare a apelor uzate;
- statii de epurare;
- colectoare de evacuare spre emisar;
- guri de varsare in emisar;
- depozite de namol deshidratat;
f) retea publica de alimentare cu apa sau de canalizare - partea din
sistemul public de alimentare cu apa, respectiv din sistemul public de
canalizare, alcatuita din reteaua de conducte, armaturi si constructii-anexe,
care asigura distributia apei potabile, respectiv preluarea, evacuarea si
transportul apelor de canalizare la sau de la doi ori mai multi utilizatori
independenti, respectiv de la doua sau mai multe persoane fizice care locuiesc
in case individuale ori de la doua sau mai multe persoane juridice ce
administreaza cate un singur condominiu, astfel cum este el definit de lege.
Partile componente ale unei retele publice de alimentare cu apa, precum si cele
ale unei retele publice de canalizare sunt amplasate de regula pe domeniul
public; in cazurile in care conditiile tehnico-economice sunt avantajoase,
reteaua publica de alimentare cu apa si de canalizare poate fi amplasata, cu
acordul proprietarului, si pe terenuri private. Nu constituie retele publice:
retelele de distributie aferente unei singure cladiri de locuit, chiar daca
aceasta este administrata de mai multe persoane fizice sau juridice; retelele
de distributie aferente unei incinte proprietate privata pe care se afla mai
multe locuinte despartite de zone verzi si alei interioare private; retelele de
distributie aferente unei platforme industriale, in care drumurile de acces si
spatiile verzi sunt proprietate privata, chiar daca aceasta este administrata
de mai multe persoane juridice;
g) bransament - partea din reteaua publica de distributie a apei care
asigura legatura dintre reteaua publica si reteaua interioara a unei incinte
sau cladiri apartinand utilizatorilor. Bransamentul serveste un singur
utilizator. Partile componente ale unui bransament se precizeaza in
regulamentul-cadru de bransare si utilizare a serviciului public de alimentare
cu apa. Bransamentul pana la contor, inclusiv caminul de bransament si
contorul, apartin retelei publice de distributie a apei, indiferent de modul de
finantare a realizarii acestuia. In cazuri bine justificate de catre utilizator
sau prestator si al existentei conditiilor tehnice necesare, se poate admite
realizarea separarii si contorizarii consumului mai multor utilizatori pe
acelasi bransament, la nivelul limitei de proprietate. Costurile pentru
separarea si montarea mai multor contoare pe acelasi bransament, la nivelul
limitei de proprietate, precum si pentru facturarea separata a utilizatorilor
din acelasi condominiu vor fi suportate de utilizatori, prestatorul avand
obligatia montarii unui singur contor de bransament;
h) racord - partea din reteaua publica de canalizare care asigura legatura
dintre utilizator si canalizarea publica. Partile componente ale unui racord se
precizeaza in regulamentul-cadru de racordare si utilizare a serviciului de
canalizare. Racordul de la camin spre retea, inclusiv caminul de racord,
apartin retelei publice de canalizare, indiferent de modul de finantare a
realizarii acestuia;
i) ape uzate menajere - apele rezultate din folosirea apei in gospodarii,
institutii publice si servicii, care rezulta mai ales din metabolismul uman si
din activitati menajere si igienico-sanitare;
j) ape uzate provenite din activitatile economice - toate deversarile de
ape folosite in activitatile economico-industriale sau corespunzand unei alte
utilizari a apei decat cea menajera;
k) ape meteorice - acele ape care provin din precipitatii atmosferice. Sunt
considerate ape meteorice si apele care provin din stropirea si spalarea
drumurilor publice sau private, a gradinilor si curtilor imobilelor;
l) instalatii interioare de apa potabila - totalitatea instalatiilor aflate
in proprietatea sau in administrarea utilizatorului, amplasate dupa
apometrul/contorul de bransament, in sensul de curgere a apei sau, daca
bransamentul nu este contorizat, dupa punctul de delimitare dintre reteaua
publica si instalatia interioara de utilizare a apei si care asigura
transportul apei potabile preluate din reteaua publica la punctele de consum
si/sau la instalatiile de utilizare;
m) instalatii interioare de canalizare - totalitatea instalatiilor aflate
in proprietatea sau in administrarea utilizatorului, care asigura preluarea si
transportul apei uzate de la instalatiile de utilizare a apei pana la caminul
de racord din reteaua publica;
n) punct de delimitare a instalatiilor de alimentare cu apa potabila dintre
prestator si utilizator - locul in care instalatiile aflate in proprietatea sau
in administrarea utilizatorului se racordeaza la instalatiile aflate in
proprietatea sau in administrarea operatorului furnizor/prestator de servicii.
Delimitarea dintre instalatiile interioare de canalizare si reteaua publica de
canalizare se face prin caminul de racord, care este prima componenta a retelei
publice, in sensul de curgere a apei uzate;
o) contor de bransament - aparatul de masurare a volumului de apa potabila
consumata de utilizator, care se monteaza pe bransament intre doua
vane/robinete, la limita proprietatii utilizatorului, fiind ultima componenta a
retelei publice, in sensul de curgere a apei potabile;
p) contor de retea - aparatul care masoara consumul de apa potabila la mai
multe asociatii de locatari/proprietari sau la mai multi utilizatori
individuali ori care masoara transportul de apa dintr-o zona in alta a retelei
publice."
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 18 noiembrie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 26
noiembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC