LEGE
Nr. 69 din 13 octombrie 1993
privind instituirea taxei pentru folosirea terenurilor proprietate de stat in
alte scopuri decat pentru agricultura sau silvicultura
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 250 din 21 octombrie 1993
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Pentru folosirea cat mai eficienta a suprafetelor de teren proprietate de
stat si pentru inlaturarea risipei sau degradarii acestuia, se instituie o taxa
anuala, potrivit anexei la prezenta lege.
Art. 2
Taxa prevazuta la art. 1 se datoreaza de catre regiile autonome,
societatile comerciale, precum si de catre celelalte persoane juridice pentru
terenurile proprietate de stat aflate in administrarea sau in folosinta
acestora si care sunt utilizate in alte scopuri decat pentru agricultura sau
silvicultura.
Art. 3
Constituie contraventii la dispozitiile prezentei legi urmatoarele fapte,
daca, potrivit legii penale, nu sunt considerate infractiuni:
a) nedepunerea declaratiei in termen si in conditiile prevazute in anexa la
prezenta lege;
b) refuzul de a pune la dispozitia organelor de control documentele privind
calculul si varsarea taxei;
c) intocmirea unor documente eronate cu privire la suprafata de teren, care
conduc la diminuarea taxei legal datorate.
Contraventiile de la lit. a) si c) se sanctioneaza cu amenda de la 50.000
lei la 100.000 lei, iar contraventia de la lit. b), cu amenda de la 30.000 la
50.000 lei.
Art. 4
In masura in care prezenta lege nu dispune altfel, contraventiilor
prevazute la art. 3 li se aplica dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art. 25 si 26.
Art. 5
Ministerul Finantelor va elabora instructiuni de aplicare a prezentei legi.
Art. 6
Prevederile prezentei legi se aplica de la data publicarii ei in Monitorul
Oficial al Romaniei.
Taxele se varsa la bugetele locale comunale si orasenesti.
Art. 7
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Hotararea Guvernului
nr. 251/1991 privind instituirea taxei pentru folosirea terenurilor in alte
scopuri decat pentru productia vegetala, agricola sau silvica, precum si orice
alte dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 30 septembrie 1993, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
EUGEN DIJMARESCU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 4
octombrie 1993, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
RADU BERCEANU
ANEXA 1
TAXA
pentru folosirea terenurilor proprietate de stat in alte scopuri decat pentru
agricultura sau silvicultura
I. Taxa se datoreaza pentru terenurile proprietate de stat, utilizate de
catre regiile autonome, societatile comerciale, precum si de catre celelalte
persoane juridice in alte scopuri decat pentru agricultura sau silvicultura.
Taxa este anuala, stabilita in lei pe metru patrat de teren, diferentiata
pe categorii de localitati, iar in cadrul localitatilor, pe zone, dupa cum
urmeaza:
A. Pentru localitatile urbane
- lei/mp -
-----------------------------------------------------------
Zona Categoria localitatii
in cadrul -----------------------------------
localitatii I II III IV
-----------------------------------------------------------
A 120,00 90,00 40,00 20,00
B 70,00 50,00 25,00 15,00
C 45,00 30,00 15,00 -
D 30,00 20,00 - -
-----------------------------------------------------------
Incadrarea localitatilor urbane in categoriile de mai sus se face in
functie de gradul de dezvoltare economica si sociala, dupa cum urmeaza:
1. municipiul Bucuresti se incadreaza in categoria I de localitati;
2. municipiile resedinta de judet, precum si municipiul Hunedoara se
incadreaza in categoria a II-a de localitati;
3. celelalte localitati urbane fac parte din categoria a III-a sau a IV-a.
Incadrarea acestora in categoria a III-a sau a IV-a de localitati se face de
consiliile judetene si, respectiv, de Consiliul Sectorului Agricol Ilfov, dupa
caz.
Incadrarea terenurilor pe zone in cadrul localitatilor urbane se face de
catre consiliile locale ale municipiilor si oraselor, in functie de pozitia
terenurilor fata de centrul localitatilor, de caracterul zonei respective (zona
de locuit sau industriala), apropierea sau departarea fata de caile de
comunicatie, precum si in functie de alte elemente care sa asigure aplicarea
unei taxe mai ridicate pentru folosirea terenurilor situate in zonele centrale
de locuit ale localitatilor.
Consiliile locale vor efectua incadrarea localitatilor in categoria a III-a
sau a IV-a si, respectiv, a terenurilor pe zone in cadrul localitatilor, in
termen de 90 zile de la data prezentei legi.
Pe masura dezvoltarii economice si sociale a localitatilor, consiliile
judetene si Consiliul Sectorului Agricol Ilfov vor reexamina incadrarea
localitatilor in categoriile a III-a si a IV-a, in vederea incadrarii lor
intr-o categorie superioara.
Trecerea localitatilor din categoria a IV-a in categoria a III-a este de
competenta consiliilor judetene si a Consiliului Sectorului Agricol Ilfov.
Modificarea incadrarii terenurilor pe zone in cadrul localitatilor se face
de catre consiliile locale ale municipiilor si oraselor.
Modificarile prevazute la cele doua alineate precedente se pot face anual,
pana la 1 august, cu aplicare de la 1 ianuarie al anului urmator.
Schimbarea incadrarii localitatilor de la categoria a III-a sau a IV-a la
categoria a II-a se aproba prin hotarare a Guvernului.
In cazul in care o localitate rurala trece in categoria celor urbane, taxa
corespunzatoare noii incadrari se aplica incepand cu 1 ianuarie al anului
urmator celui in care a survenit aceasta modificare.
B. Pentru localitatile rurale
- lei/mp -
-----------------------------------------------------------
Zona de fertilitate
Specificare --------------------------------------
I II III IV V
-----------------------------------------------------------
Taxa 70,00 60,00 50,00 30,00 20,00
-----------------------------------------------------------
Incadrarea localitatilor rurale in zone de fertilitate este cea prevazuta
de normele legale privind impunerea veniturilor realizate din activitati
agricole.
II. Taxa pentru terenurile ocupate de linii ferate si drumuri este anuala,
in lei/km de drum si cale ferata, diferentiata dupa cum urmeaza:
- pentru linii ferate normale 8.300 lei/km
- pentru linii ferate inguste 4.200 lei/km
- pentru drumuri 4.200 lei/km.
Unitatile de transport feroviar datoreaza numai taxa in functie de lungimea
caii ferate. La stabilirea taxei se are in vedere lungimea totala a caii
ferate, inclusiv lungimea desfasurata a retelei de linii ferate din depouri,
statii de cale ferata, rampe, triaje, precum si alte obiective de exploatare
feroviara.
Ceilalti agenti economici datoreaza aceasta taxa numai pentru liniile
ferate si drumurile pana la accesul in incinta unitatii.
III. Taxa anuala pentru folosirea terenurilor proprietate de stat nu se
datoreaza pentru:
- terenurile aflate in administrarea sau folosinta institutiilor publice
stabilite potrivit Legii nr. 10/1991 privind finantele publice;
- terenurile care prin natura lor si nu prin destinatia data sunt improprii
pentru agricultura sau silvicultura, inclusiv cele ocupate de iazuri, balti sau
lacuri de acumulare, precum si terenurile utilizate pentru exploatarile din
subsol, in masura in care nu afecteaza folosirea suprafetei solului. Incadrarea
terenurilor in aceste categorii se face de catre organele de specialitate
competente;
- terenurile pe care sunt in curs de executie obiective noi de investitii;
- terenurile aflate in situatiile prevazute de art. 71 alin. 4 din Legea
fondului funciar nr. 18/1991.
IV. Taxa pentru folosirea terenurilor proprietate de stat se datoreaza in
functie de situatia terenurilor existente la 1 ianuarie al fiecarui an, pe baza
declaratiei depuse de platitor.
Nivelul taxei si al amenzilor, stabilit prin prezenta lege, se va indexa
anual prin hotarare a Guvernului, in functie de evolutia preturilor si rata
inflatiei.
Plata taxei se face in patru rate trimestriale egale, pana la 15 (inclusiv)
al ultimei luni a fiecarui trimestru.
Obligatia calcularii si raspunderea pentru achitarea in termen a taxei
revin platitorilor.
Pentru neplata in termen a taxei se datoreaza majorari de 0,3% pentru
fiecare zi de intarziere la plata.
Taxa nestabilita la timp se datoreaza pe o perioada de 2 ani in urma celui
in care are loc constatarea.
V. Contestatiile privind stabilirea si incasarea taxei, precum si a
majorarilor de intarziere aferente, se depun in termen de 30 de zile de la data
instiintarii unitatii platitoare si se rezolva de directiile generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si a municipiului
Bucuresti, dupa caz, in cel mult 30 de zile de la inregistrare.
Impotriva deciziei date se poate face contestatie in termen de 30 de zile
la Ministerul Finantelor, care in cel mult 40 de zile de la inregistrare este
obligat sa o solutioneze.
Depunerea contestatiei nu absolva platitorul de obligatia virarii sumei la
buget.